صفحه 1:
صفحه 2:
صفحه 3:
تاریخچه اوقات فراغت
عصر حجر و ویژگیهای آن :
۱- بوجود آمدن صنعت سنگ تراشیدن
۲- اختراع ابزار نوک تيز
۳- تهیه لباسهای گرمتر و ساختن ظروف
۶- کشف وسیله روشن کردن غارها
پونان باستان و ویژگیهای آن :
*آغاز هر فصل را جشن می گرفتند
*برگزاری مسابقات مشت زنی و کشتی و پرشها و پرتاب وزنه
*برگزاری بازیهای المپیک
صفحه 4:
ایران باستان و ویژگیهای آن :
* شکار با اسب و تير و کمان
* درختکاری و چیدن گیاهان دارویی
* برگزاری جشنهای ملی و مذهبی (نورون مهرگان, سده و ...)
اوقات فراغت پس از اسلام : انجام هر چه بهتر وظایف فردی
و اجتماعی
قرن ۱٩ و قرن ۲۰
صفحه 5:
تعاریف اوقات فراغت
ريشه فراغت
: آسايشء آرامشء استراحت
معنای لغوی فراغت : آرامش» آسايش» (Soquel استراحت
* فرصت زمانی است که پس از کار موظف روزانه باقی
مى ماند و فرد به هنگام آسودگی با شوق و رغبت به
تفریحات, سرگرمیها و توسعه آگاهیها و فعالیتهای هنری جهت
رفع خستگی و تجدید قوا و فعالیتهایی که با رشد و تعالی
شخصیت منجر می شود. می پردازد.
صفحه 6:
* اوقات فراغت به مجموعه فعالیتهایی اطلاق می شود که شخص پس از
رهایی از تعهدات و تکالیف شغلی. خانوادگی و اجتماعی با میل و
رغبت به آنها می پردازد که هدف عمده آن استراحت. تفریح و توسعه
توانمندیها و رشد و شکوفایی استعدادهای نهفته خویش می باشد.
* جان آر. کلی : اوقات فراغت شرایطی است که در آن فعاليتها صرفاً به
خاطر خودشان انجام می
نیست که آن را هدف بدون
صفحه 7:
رابطه بر بین اوقات فراغت و بازی
الف) بازی آزادنه انجام می گیرد.
ب) بازی محدود به خود است.
fe بازی منظم يا تحت انقیاد قانون است.
د) بازی از لحاظ زمانی و مکانی محدود است.
صفحه 8:
شرایط جامعه شناسان برای فراغت به معنای
امروزی
۱- فعالیتی باشد فارغ از اجبارهای اجتماعی. مذهبی
و عمومی که در آن نوعی گزینش يا انتخاب آزاد
باشد.
۲- کاری که از آن فرد معیشت خود را تأمين
می کند از سایر فعالیتها جدا باشد.
صفحه 9:
کاربردهای اوقات فراغت
St yt
* تفریح و سرگرمی
رشد و شکوفایی شب am
صفحه 10:
عوامل تأثیر گذار بر اوقات فراغت
۱- طبقه اجتماعی
وقت
oe
۲- جنس
فعالیت
ورزشهای مبتنی بر جنسیت
۳- خانواده
صفحه 11:
سن
۵- دسترسی به امکانات گذران اوقات فراغت
1- معلوليت
صفحه 12:
نمودار ۱ - نحوة گذران اوقات فراغت جانبازان و معلولین
صفحه 13:
هدفهای تفریحات سالم
* ارضاء تمایلات و خواستهای افراد
و تواد خلاق و متنو
9 بكار انداختن علايق و تواناييهاى ع
خود
حتی ساعات کار و تحصیا
* کاستن از یکنواختی ساعات کار
صفحه 14:
فرایند برنامه ریزی تفریحی
-١ آمار پردازی منابع (عرضه) تفریحی
۲- تشخیص دقیق احتیاجات و درخواستهای تفریحی استفاده
کنندگان
۳- تعیین دقیق ابعاد عرضه و تقاضای تفریحی در درازمدت
۶- ایجاد گزینه های مختلف در برنامه ریزی تفربحی
۵- تولید برنامه ها و طرح های تفریحی
7- اجرای طرح ها و برنامه ها
صفحه 15:
صفحه 16:
منابع و مأخذ:
له جرا اه لیم مه( ,ولو DePatoa ond ,)08:1
۰ م۲ ,۴,998 ۰۱() ,موه
جر ال ,۵۳۵۲۳۹۵ ٩۱906۵ ۵00 هنیا )را CAIOGEPW
?0-18 ,0000 الط 6
O-Robert Preesivar und Daid Dich’, Lonoope ood 0 006,090,
Leisure Opportunies Por okt urbaa parks. ردح ود سال
Pretewotel oad Pobrice vlver Lareaie, Drury oad Plovkol Depeudewe, لو
لمج جملا OOF, CS1-CS?, Ournbs we spor proioe oud vier leure urtviies of
oP udlesveure.
۵- احسانی, محمد. "اوقات فراغت"اتتشارات امید دانش » زمستان ۱۳۸۰
1- ميكاييلى: علیرضا. "سازماندهی؛ برنامه ریزی و طراحی . تفرجی و اوقات فراغت * انتشارات دانشگاه علوم
کشاورزی و منابع طبیعی گرگان» زمستان ۱۳۸۳
۷- بهرام عباس." بررسی چگونگی گذراندن اوقات فراغت دانش آموزان رزمنده با تأکید بر فعالیتهای ورزشی". پایان
نامه ۱۳۰۷
۸- یزدانی فاروقی. شهربار." بررسی نحوه گذراندن اوقات فراغت دانشجویان قهرمان کشورهای آسیای میانه و
ج.ایران شرکت کننده در اولین دوره بازیهای همبستگی کشورهای اسلامی" پایان نامه ۱۳۳۷۵
4- عليزاده. محمد حسين. قراخانلو, رضا." بررسی چگونگی گذران اوقات فراغت جانبازان و معلولین
نقش تربیت بدنی و ورزش " مقاله نشریه حرکت » شماره * پاییز ۱۳۷۹
۰- گودرزی؛ محمود. اسدی, حسن. "تحلیل میزان و نوع فعالیتهای فراغتی و ورزش استادان دانشگاه تهران*
مقاله . نشریه حرکت . سال دوم شماره ابهار ۱۳۷۹
تأكيد بر
صفحه 17:
رابطه بین فعالیتهای اوقات فراغت و رفتار غير اجتماعی
نوجوانان و جوانان
157 >
‘Structured