علوم مهندسی کامپیوتر و IT و اینترنت

اینترنت و موتورهای جستجوگر

internet_va_motorhaye_jostoju

در نمایش آنلاین پاورپوینت، ممکن است بعضی علائم، اعداد و حتی فونت‌ها به خوبی نمایش داده نشود. این مشکل در فایل اصلی پاورپوینت وجود ندارد.






  • جزئیات
  • امتیاز و نظرات
  • متن پاورپوینت

امتیاز

درحال ارسال
امتیاز کاربر [0 رای]

نقد و بررسی ها

هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.

اولین کسی باشید که نظری می نویسد “اینترنت و موتورهای جستجوگر”

اینترنت و موتورهای جستجوگر

اسلاید 1: اينترنت و موتورهاي جستجوگر Internet And Search Engine تهیه کننده :ز هرا شمسZahra shamsکلاس 3/C ریاضی مدرسه چهارده معصوم سرکار خانم بیگلریان

اسلاید 2: مقدمه اینترنت چیست؟هنگامی كه دو و يا چند کامپیوتر را بوسيله دستگاهي به يكديگر متصل كنند و اين كامپيوتر‌ها بتوانند به يكديگر اطلاعات ارسال كنند، در اصطلاح به آن يك شبكه كامپيوتري[1] مي‌گويند. ساده‌ترين شبكه كامپيوتري را مي‌توان بوسيله متصل كردن يك كابل مخصوص به دو كامپيوتر كه در كنار يكديگر قرار دارند تشكيل داد. اگر فاصله اين كامپيوتر‌ها زيادتر شود مي‌توان طول سیمها را زياد كرد مثلاً مي‌توان بوسيلة كشيدن كابل به نقاط مختلف يك شهر يك شبكه محلي[2] تشكيل داد. [1] Computer Network[2] LAN : Local Area Network.

اسلاید 3: اما در عمل به جايي مي‌رسيم كه دو كامپيوتر كه لازم است با يكديگر ارتباط داشته باشند در فاصلة بسيار زيادي قرار دارند و ديگر امكان كشيدن كابل از يك كامپيوتر به كامپيوتر ديگر ميسر نيست. راه حل اين مشكل مرتبط ساختن اين شبكه‌ها به يكديگر مي‌باشد. (به جاي متصل كردن هر كامپيوتر به يك كامپيوتر ديگر). در واقع اينترنت[1] از به هم پيوستن چندين شبكه كوچك محلي به يكديگر بوجود آمده است. [1] INTERNET

اسلاید 4: كاربردهاي اينترنت: امروزه كاربردهاي اينترنت آنچنان گسترده شده كه نمي‌توان تمامي كاربرد‌هاي آن را برشمرد. چندان عجيب نيست اگر بگوييم بزودي اينترنت يكي از اجزاي ضروري زندگي انسانها مي‌شود. در گذشته، پست به علت ارزان بودن آن بسيار مورد استفاده قرار مي‌گرفت، اما مدت زمان دريافت نامه توسط گيرنده بسيار زياد بود. اكنون مي‌توان به سادگي متني را تايپ كرده و با فشار يك دكمه آن را براي شخص ديگري در دورترين نقطه كره زمين ارسال كرد و آن شخص نيز نامه را در كمتر از چند لحظه دريافت كند.

اسلاید 5: اكنون حتي بدون اينكه از منزل خود خارج شويد مي‌توانيد كالايي را از يك شركت مثلاً در ژاپن خريداري كنيد. مي‌توانيد بجاي رفتن به كتابخانه براي تحقيق پايان‌نامه تحصيلي خود چندين كتابخانه معتبر دنيا را با سرعت بسيار جستجو كنيد و از ميان انبوه مطالبي كه ممكن است خواندن همة آنها عمر نوح طلب كند، مطلب مورد نظر را بلافاصله پيدا كنيد. مي‌توان: از آخرين اخبار، به طور زنده آگاه شد. جديدترين قيمت انواع محصولات كشاورزي، صنعتي را مشاهده كرد.

اسلاید 6: آخرين شماره مجله يا روزنامه مورد علاقه را قبل از اينكه حتي چاپ شود، خواند. با هزينة بسيار اندك با افراد خارج از كشور تماس تلفني گرفت. آخرين نرم‌افزارهاي روز دنيا را دريافت كرد. بعضي از موسسات حتي به شما اجازه مي‌دهند در كلاسهاي آنها ثبت نام كنيد و در پاي كامپيوتر درس مورد علاقه خود را خوانده و مدارك دانشگاهي معتبري نيز دريافت كنيد. شما مي‌توانيد با يك تبليغ ساده در سراسر جهان براي كالا يا خدمات خود بازار فروش خوبي پيدا كنيد. مي‌توانيد در زمينه يك موضوع خاص با افراد مختلف وارد بحث شويد. اين افراد ممكن است از هركجاي جهان در اين بحث شركت كنند مثلاً ممكن است شخصي از ايران، كشاورزي در استراليا، و شخصي بيكار در يك هواپيماي بويينگ بر فراز اقيانوس آرام با يكديگر در مورد موضوعي شروع به گفتگو كنند. و مي‌توان...

اسلاید 7: اصطلاحات اينترنت:سايت[1] (پايگاه): سايت را مي‌توان به يك كتاب تشبيه كرد، با اين تفاوت كه سايت كتابي است كه مي‌تواند صدا، موسيقي، تصاوير متحرك و... داشته باشد. يك سايت اين مجموعة نوشته‌ها و تصاوير و... را در كنار هم گرد مي‌آورند. هر سايت معمولاً از چند صفحه تشكيل شده است. تصوير اسلايد بعدي يك سايت را نشان مي‌دهد.اين سايت تاريخچه مختصري از زندگي مورس مخترع تلگراف را همراه با عكس وي و اولين دستگاه تلگراف نشان مي‌دهد. همانطور كه مي‌بينيد نوشته‌ها در كنار عكسها قرار گرفته اند. و همانند يك كتاب مطلبي را توضيح مي‌دهند. [1] Site

اسلاید 8:

اسلاید 9: پيوند يا حلقه[1]: [1] Linkاگر دقت كنيد زير قسمتي از نوشته خط كشيده شده است. درصورتي كه ماوس را بر روي اين خط منتقل كنيد فلش ماوس به يك دست تبديل مي‌شود و مي‌توان با يكبار فشاردادن كليد سمت چپ ماوس، به صفحة ديگري منتقل شويم. از نوشته زير ماوس برمي‌آيد كه به صفحه‌اي كه منتقل مي‌شويم اطلاعات بيشتري در مورد ساموئل مورس به ما ارايه مي‌كند.به اين كلامات يا جملات كه زير آنها خط كشيده شده و با فشار دكمه چپ ماوس برروي آنها به صفحة ديگري منتقل مي‌شويم يك پيوند يا حلقه گفته مي‌شود.در حالت كلي هرگاه فلش ماوس به دست تبديل شد با يكبار فشردن كليد سمت چپ ماوس به صفحة ديگري مي‌رويم ويا صفحة جديدي باز مي‌شود.

اسلاید 10: آدرس سايتها: براي دسترسي به هر سايت بايد آدرس آن را داشت درست مانند شماره مرجع در يك كتابخانه. براي اينكه سايت مورد نظر را ببينيم بايد آدرس آن را داشته باشيم[1]. به عنوان مثال آدرس سايت شبكه خبري CNN به صورت: www.cnn.com مي‌باشد.معمولاً آدرس سايتها در اينترنت از سه قسمت تشكيل شده است. [1] در صورت نداشتن آدرس و يا صحيح نبودن آن مي‌توان از ابزارهايي كه در اينترنت براي جستجو وجود دارد استفاده كرد.

اسلاید 11: در مثال بالا اين سه قسمت عبارتند از: www , cnn , com كه هر قسمت از قسمت بعدي با يك نقطه ( . ) جدا شده است.قسمت اول آدرس معمولاً ثابت است و www. ابتداي اكثر سايتها را تشكيل مي‌دهد.قسمت دوم ( cnn ) نام سايت مي‌باشد. ( دقيقاً همانند نام يك كتاب كه معمولاً متناسب با محتويات داخل آن انتخاب مي‌شود.)

اسلاید 12: قسمت سوم پسوندي است كه نوع سايت را نشان مي‌دهد. اين پسوند طبق يك طبقه‌بندي قديمي قرار بود نشان دهنده محتويات سايت باشد و سايت شركتها به .com (مخفف شركت يا Company) سايت سازمانها و نهادها به .org (مخفف سازمان يا Organization) سايت دانشگاهها و موسسات آموزشي به .edu (مخفف Education) و... ختم شود، اما در عمل امروزه اين قاعده چندان رعايت نمي‌شود.اكثر كشورها براي خود پسوند‌هاي جاگانه‌اي دارند. مثلاً پسوند ايران .ir پسوند ژاپن .jp پسوند روسيه .ru و... است. به عنوان مثال هر شركت ايراني مي‌تواند آدرسي به صورت .irنام شركتwww. داشته باشد، اما اين قانون نيز رعايت نمي‌گردد. (نه تنها در ايران بلكه در اغلب كشورها، مردم سايتهايي كه پسوند .com داشته باشند را ترجيح مي‌دهند.)

اسلاید 13: همانطور كه گفته شد، هر سايت مي‌تواند از چندين صفحه تشكيل شده باشد. آدرس اين صفحات كه در واقع زيرمجموعه‌اي از سايت اصلي هستند، با علامت ( ) از هم جدا مي‌شوند. (مثلاً صفحه اخبار سايت cnn در آدرس www.cnn.comnews قرار دارد.)

اسلاید 14: رمز عبور (كلمة عبور) [1]: [1] Passwordبعضي از سايتها براي جلوگيري از دسترسي افراد غيرمجاز به اطلاعات، از رمز عبور استفاده مي‌كنند (مثل اطلاعات محرمانه اقتصادي يك شركت) و فقط افرادي كه رمز عبور صحيح را داشته باشند مي‌توانند از اين سايت ديدن كنند.

اسلاید 15: Download: به عمل دريافت فايل از اينترنت Download مي‌گويند. در اينترنت مي‌توان آخرين نسخه برنامه‌هاي مورد علاقه خود را پيدا كرد و آنها را Download كرد.

اسلاید 16: استفاده از موتورهاي جستجو[1] [1] Search Engine مقدمه:همانطور كه گفته شد، براي وارد شدن به هر سايت اينترنت بايد آدرس آن را داشت. حال فرض كنيد به دنبال سايتي مي‌گرديد كه آدرس آن را نداريد. مثلاً مي‌خواهيم در مورد كشور كانادا اطلاعاتي بدست آوريم، از كجا مي‌توان آدرس يك سايت كه اطلاعاتي در مورد كانادا دارد بدست آورد؟ در ضمن حجم اطلاعات در اينترنت آنقدر زياد است كه نمي‌توان تك تك سايتها را جهت يافتن صفحه مورد نظر مرور كرد.

اسلاید 17: براي حل اين مشكل سايتهايي در اينترنت وجود دارند كه مي‌توان به سادگي از آنها خواست به دنبال مطلب مورد نظر ما بگردند و آنها با سرعتي بسيار زياد آدرس تعداد زيادي سايت كه با مطلب درخواست شده مطابقت دارند را نمايش مي‌دهند.

اسلاید 18: موتورهاي جستجو هر چند روز يكبار بوسيلة برنامه‌هايي خاص سايتهاي اينترنت را جستجو مي‌كنند و مطالب پيدا شده را طبقه بندي مي‌كنند و نام سايتهاي پيدا شده را همانند دفتر تلفن (مثلاً بر اساس حروف الفبا) ذخيره مي‌كنند.[1] علت سرعت بسيار زياد آنها نيز همين است كه هنگامي كه شما يك موضوع را براي جستجو وارد مي‌كنيد، اين موتورها تمامي صفحات را به دنبال مطلب شما نمي‌گردند بلكه بر اساس حروف وارد شده در قسمت جستجو، و با استفاده از طبقه‌بندي كه قبلاً توضيح داده شد، مستقيماً به سراغ آن صفحاتي مي‌روند كه اين كلمات درون آنها وجود دارد.سايتهاي بسيار زيادي براي جستجو در اينترنت وجود دارند اما ما ابتدا معروفترين و بهترين آنها را در اينجا شرح مي‌دهيم و سپس به شرح و طرز كار هركدام مي‌پردازيم: [1] Index

اسلاید 19: Yahoo!:[1] [1] افراد بسياري سوال مي‌كنند كه Yahoo به چه معناست؟ آيا همان معناي يا- هو در لغت درويشان است. بايد گفت در زبان انگليسي Yahoo يكي از ادات صوت است و موقعي استفاده مي‌شود كه شخص بسيار خوشحال باشد يا به يك موفقيت بزرگ دست پيدا كرده باشد. (در فارسي تقريباً معادل «آخ جون» مي‌باشد.)سايت ياهو در واقع يك موتور جستجو نيست بلكه در اين سايت انسانها (كارمندان ياهو) به جاي برنامه‌ها به جستجوي صفحات جديد مي‌گردند و سايتهايي را كه جديد پيدا مي‌كنند به ليست ياهو اضافه مي‌كنند. اين روش باعث مي‌شود كه بسياري از سايتهاي طبقه‌بندي شده مطالب دقيقتري داشته باشند، زيرا طبقه‌بندي انسانها به هرجهت از نرم‌افزارها بهتر است. اما همين مطلب باعث مي‌شود كه سايتهاي كمتري بوسيله ياهو طبقه‌بندي شود. ياهو براي رفع اين مشكل از تعدادي موتور جستجوي واقعي براي جستجوي بهتر استفاده مي‌كند.

اسلاید 20: Altavista: اين سايت يكي از معروفترين و قديمي‌ترين موتورهاي جستجو مي‌باشد. از امكانات اين سايت كه بسيار قابل توجه است مي‌توان به ترجمة همزمان متون اشاره كرد. اين سايت مي‌تواند سايتهايي كه به زبانهاي ديگر نوشته شده‌اند را به يكديگر ترجمه كند. تعداد زبانها محدود است و فارسي نيز پشتيباني نمي‌شود. با اينحال بسياري اوقات يك سايت خوب پيدا مي‌شود كه به زباني مثلاً فرانسه است و مي‌توان اين سايت را به سادگي به انگليسي ترجمه كرد.

اسلاید 21: Google: يكي از بهترين و سريعترين موتورهاي جستجو مي‌باشد. بسياري از سايتهاي اينترنت از جمله 2 سايت Yahoo و Altavista براي تامين مالي خويش از تبليغ استفاده مي‌كنند. اما سايت Google تقريباً از هيچ تبليغي در صفحه‌هاي خود استفاده نمي‌كند و همين امر باعث سرعت بسيار زياد آن شده است. اخيراً اين سايت را مي‌توان به زبانهاي مختلف مشاهده كرد، حتي زبانهاي مثل عربي نيز در ميان زبانهاي آن ديده مي‌شود. جالب اينكه اين سايت از افرادي كه بخواهند سايت را به زبانهاي محلي خود ترجمه كنند دعوت به همكاري مي‌كند. (مثلاً فارسي). اين سايت نيز اخيراً سايتها به زبانهاي مختلف را به يكديگر ترجمه مي‌كند.

اسلاید 22: شروع به كار با Yahoo!:سایت یاهو در آدرس www.yahoo.com قرار دارد.در عكس اسلايد بعدي نمونه‌اي از سايت ياهو را مي‌بينيد.در اين سايت قسمتهاي مختلف به شرح زير مي‌باشند:1) ابزارهاي ياهو 2) جستجوي ياهو 3) تبليغ‌هاي ياهو 4) خبرهاي مهم 5) طبقه‌بندي‌هاي ياهو 6) بخشهايي برگزيده از ياهو

اسلاید 23: 416532

اسلاید 24: طريقة جستجو در Yahoo: در ياهو كافي است كلمه يا كلماتي را كه در مورد آنها اطلاعاتي مي‌خواهيد در كادر خالي در قسمت شماره 2 وارد كرده و دكمة Search را فشار دهيد. (مثلاً iran movies به دنبال سايتهايي مي‌گردد كه اطلاعاتي درمورد فيلمهاي ايراني داشته باشند. اگر هيچ سايتي پيدا نشود كه هر دو كلمه در آن وجود داشته باشد، سايتهايي را نشان مي‌دهد كه حداقل يكي از اين كلمات در آن وجود داشته باشد.)مي‌توان ياهو را مجبور كرد كه كلمة جستجو شده حتماً در سايت پيدا شده وجود داشته باشد. براي اينكار قبل از هر كلمه يك علامت + قرار مي‌دهيم. (مثلاً +iran +movies به دنبال سايتهايي مي‌گردد كه هر دو كلمه حتماً در آنها وجود داشته باشد.

اسلاید 25: با به كار بردن علامت – به ياهو مي‌فهمانيم كه به دنبال سايتهايي بگردد كه كلمة ذكر شده در آن وجود نداشته باشد. (مثلاً با وارد كردن عبارت (+iran +movies -oscar به دنبال سايتهايي مي‌گرديم كه عبارت oscar در آنها ذكر نشده باشد، اما دو كلمة iran و movies به هر تركيب ممكن در آن وجود داشته باشد.در ياهو مي‌توان به دنبال يك عبارت خاص گشت. اين عبارت لزوماً نبايد از يك كلمه تشكيل شده باشد. بلكه حتي مي‌تواند يك جمله باشد. مثلاً مي‌توان به دنبالFirst Iranian Movies گشت. همانطور كه مي‌بينيد اين عبارت را در بين دو قرار داده‌ايم تا به ياهو نشان دهيم كه ما دقيقاً به دنبال همين عبارت مي‌گرديم.

اسلاید 26: Altavista:سايت Altavista در آدرس www.altavista.com قرار دارد.جهت سهولت كار مي‌توان آدرس www.av.com را بجاي آدرس سايت وارد كرد.

اسلاید 27: طريقه جستجو در Altavista: براي جستجو در اين سايت مي‌توان به سادگي كلماتي را كه فكر مي‌كنيد مربوط به مطلب موردنظرتان است را با يك فاصله از هم جدا كرد. هر چه تعداد كلمات مربوطه بيشتر باشد Altavista هوشمندانه سعي در پيدا كردن صفحاتي مي‌كند كه هرچه بيشتر به مطلب شما نزديك باشد.

اسلاید 28: در اين سايت نيز تمامي قواعدي كه براي Yahoo ذكر شد صدق مي‌كند، يعني مي‌توان كلماتي را كه حتماً مي‌خواهيم در سايت يافت شده موجود باشد را با علامت + و كلماتي را كه نمي‌خواهيم در صفحاتي كه پيدا مي‌شود موجود باشد را با علامت – از هم جدا مي‌كنيم. عبارات را نيز مي‌توان درون “ قرار داد تا Altavista دقيقاً به دنبال همين عبارت بگردد.

اسلاید 29: علاوه بر مطالب فوق مي‌توان از يكي از امكانات جالب Altavista استفاده از * به‌جاي حروفي است كه تلفظ دقيق آنها را نمي‌دانيم. خود سايت به دنبال كلماتي مي‌گردد كه به‌جاي * كلماتي با معنا يافت شود. مثلاً فرض كنيد املاي صحيح كلمه University را نمي‌دانيم. فراموش كرده‌ايم كه آيا اين كلمه با S نوشته مي‌شود و يا با C. مي‌توان در Altavista به دنبال عبارت univer*ity گشت.

اسلاید 30: Google: سايت Google در آدرس www.google.com قرار دارد. همانطور كه گفته شد، اين سايت به دليل عدم استفاده از تبليغ و سرعت بالا، يكي از محبوبترين موتورهاي جستجو مي‌باشد.

اسلاید 31: طريقه جستجو در Google: در اين سايت نيز همانند دو سايت Yahoo و Altavista مي‌توان از + و – و “ استفاده كرد. (* قابل استفاده نيست.)در Google تنها صفحاتي پيدا خواهد شد كه تمامي كلمات ذكر شده در جستجوي شما در آن وجود داشته باشد.حروف كوچك و بزرگ براي Google تفاوتي نخواهد داشت.

اسلاید 32: و غيره...: تعداد موتورهاي جستجو بسيار زياد است و هر روز نيز به تعداد آنها افزوده مي‌شود. طرز كار اكثر آنها نيز يكسان است. (تفاوتهاي جزئي را مي‌توان با مراجعه به خود سايت و در قسمت Help سايت يافت.)از موتورهاي جستجوي ديگر مي‌توان به www.lycos.com و www.goto.com و www.hotbot.com و از موتورهاي جستجوي فارسي مي‌توان به www.gooya.com اشاره كرد.

12,000 تومان

خرید پاورپوینت توسط کلیه کارت‌های شتاب امکان‌پذیر است و بلافاصله پس از خرید، لینک دانلود پاورپوینت در اختیار شما قرار خواهد گرفت.

در صورت عدم رضایت سفارش برگشت و وجه به حساب شما برگشت داده خواهد شد.

در صورت نیاز با شماره 09353405883 در واتساپ، ایتا و روبیکا تماس بگیرید.

افزودن به سبد خرید