علوم پایه محیط زیست و زیست‌شناسی

اکو‌‌سیستم های جنگلی

Ecotourism

در نمایش آنلاین پاورپوینت، ممکن است بعضی علائم، اعداد و حتی فونت‌ها به خوبی نمایش داده نشود. این مشکل در فایل اصلی پاورپوینت وجود ندارد.






  • جزئیات
  • امتیاز و نظرات
  • متن پاورپوینت

امتیاز

درحال ارسال
امتیاز کاربر [0 رای]

نقد و بررسی ها

هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.

اولین کسی باشید که نظری می نویسد “اکو‌‌سیستم های جنگلی”

اکو‌‌سیستم های جنگلی

اسلاید 1: بسم الله الرحمن الرحیم بنام آنکه جان را فکرت آموخت

اسلاید 2: عنوان درس:اکوسیستم های طبیعی ، اکوتوریسم ، استاد درس:دکتر مقصودیدانشجو:محمدحسن احمدیرشته:جغرافیا- برنامه ریزی توریسمتاریخ:آذر ماه سال 1388

اسلاید 3: اکوسیستم های جنگلیاکوسیستم جنگل های مدیترانه ایونگاهی به جنگل های ایران

اسلاید 4: اکوسیستم :( محیط و موجودات زنده موجود درآن)اجزای یک اکوسیستم:1-عوامل غیرزنده2- تولید کننده ها3- مصرف کننده ها4- تجزیه کننده هانکته : مسیر انرژی در اکوسیستم یک سویه استدراکوسیستم های طبیعی مبادله ماده بین محیط و موجود زنده بصورت کاملا بسته انجام نمیگیرد وازاینرو اکوسیستم هایی ناقص اند وتنها اکوسیستم کل کره زمین یک اکوسیستم کامل است.

اسلاید 5:

اسلاید 6: اکوسیستم های کره زمینتمامی اکوسیستمهای کره زمین روی هم زیست کره را تشکیل می‌دهند و بخش فیزیکی این بزرگترین واحد اکولوژیک ، محیط زیست کره زمین است. این بخش فیزیکی خود از سه قسمت به هم پیوسته تشکیل شده است: قسمت آب یا آب کره ، قسمت خشکی یا سنگ کره و قسمت گازی یا هوا کره. از آنجا که تعداد اندکی از گونه‌ها می‌توانند بطور همیشگی در هوا بمانند، دو دسته زیستگاهها را زیستگاههای آبی و زیستگاههای خشکی تشکیل می‌دهند. این دو زیستگاه از استوا تا قطب و از چند هزار متر زیر سطح اقیانوس تا چند هزار متر بالای آن ادامه دارد.

اسلاید 7: اکوسیستم های آبی وخشکیمحیطهای آبی به دو بخش اکوسیستم آب شیرین و اکوسیستم دریایی تقسیم می‌شوند. اکوسیستم‌های خشکی عموما بر پایه نوع و رستنی غالب در منطقه ، یعنی علف ، بوته و درخت از هم متمایز می‌شوند. اکوسیستمهای اصلی خشکی ، بیوم نامیده می‌شوند. تمامی اکوسیستم‌ها چه خشکی و چه آبی از اجتماعات زیستی ، تشکیل شده اند که در مراحل گوناگونی از رشد قرار دارند و هر یک فرایندی کم و بیش منظم را به سوی یک مرحله نهایی خود دوام که اوج اجتماع زیستی (Climax Community) است، می‌پیمایند. مراحل این گونه رشد پیشرونده ، توالی اکولوژیک (ecoligical succession) را شکل می‌دهد. توالی اکولوژیک در خشکیها تا حد زیادی زیر تاثیر اقلیم است.

اسلاید 8: اکوسیستم های کره زمیندریایی ودریاچه ایرودخانه هانواحی ساحلیباتلاقها.ماندابها وتالاب هابیابان هاجنگل هاکوهستان هامراتع و مزارعو...........خلیج ها

اسلاید 9:

اسلاید 10: جنگلجنگل منطقه وسیعی پوشیده از درختان ، درختچه ها و گونه های علفی است كه همراه با جانوران وحشی نوعی اشتراك حیاتی گیاهی و جانوری را تشكیل داده و تحت تاثیر عوامل اقلیمی و خاكی قادر است تعادل طبیعی خود را حفظ كند.   حداقل سطحی كه برای تشكیل جنگل از نظر علمی لازم است بسته به نوع گونه درختی ، شرایط  محیطی و غیره تغییر می كند. این مساحت در شرایط معمولی حداقل 3/0 هكتار ( 3 هزار متر مربع ) است. واژه « جنگل » از زبان سنسكریت است و به اكثر زبانهای اروپایی نیز وارده شده است و معنای جنگل طبیعی و بكر را می دهد. جنگل بسته به نوع پیدایش آن و خصوصیات ساختاری به جنگل بكر ، جنگل طبیعی ، جنگل مصنوعی یا جنگل دست كاشت طبقه بندی می شود.

اسلاید 11:

اسلاید 12:

اسلاید 13:

اسلاید 14: جنگل بکر جنگل بكر یا جنگل دست نخورده ، جنگلی است كه بدون دخالت انسان بوجود آمده است و تركیب گونه های درختی و درختچه ای و علفی آن طوری است كه وضعیت كاملاً طبیعی را نشان می دهد .چوب و سایر فرآورده های تولید شده در جنگل بكر در همان سیستم طبیعی تجزیه شده و به خود جنگل بر می گردد. بعبارت دیگر از جنگل بكر هیچ گونه موادی ( زنده یا غیر زنده ) به خارج از آن حمل نمی شود.      رویش چوبی جنگلهای بكر كه به حالت تعادل رسیده باشند عملاً صفر است ، یعنی همان قدر كه چوب و سایر مواد آلی تولید می شود همان قدر هم تجزیه می شود و یا می پوسد. بعبارت دیگر چرخه رفت و بازگشت مواد در یك جنگل بكر چرخه ای بسته است.     در جنگل بكر بین تولید كنندگان ( گیاهان ) ، مصرف كنندگان ( جانوران ) و تجزیه كنندگان ( جانوران ریز ) یك اشتراك حیاتی متقابل و پایدار برقرار است . جنگل های بكر از تنوع زیستی بالایی برخوردارند و دارای اطلاعات ژنتیكی ارزشمندی هستند كه تا به امروز بسیاری از این اطلاعات كشف نشده است . امروزه ارزش جنگلهای بكر بسیار زیاد است هر چند كه متاسفانه روند تخریب كمی و كیفی آنها در دنیا روبه افزایش است.

اسلاید 15:   امروزه سعی بر این است كه جنگلهای بكر باقی مانده بر روی كره زمین را حفظ و از آنها بعنوان ذخیره گاههای اطلاعات ژنتیكی و تنوع زیستی استفاده شود. امروزه تبدیل جنگلهای بكر به جنگلهای صنعتی قابل توجیه نیست و نگهداری آنها حتی از نظر اقتصادی نیز قابل توجیه است. جنگل طبیعی ، جنگلی است كه بدون دخالت انسان به وجود آمده است ولی انسان به طور مستقیم یا غیر مستقیم در آن دخالت ( بهره برداری ) كرده است .     جنگلهای بكر دست خورده و بهره برداری شده تبدیل به جنگلهای طبیعی می شوند. بعبارت دیگر جنگلهای طبیعی جنگلهای بكر دست خورده هستند. تركیب درختان و سن آنها و تنوع گونه های گیاهی و جانوری در یك جنگل طبیعی با جنگل بكر متفاوت است و عموماً جنگل طبیعی از نظر زیست محیطی فقیرتر از جنگل بكر است.با وجود این جنگلهای طبیعی قادرند چشم اندازهای طبیعی هر منطقه را حفظ كرده و در اكثر موارد از جنگلهای مصنوعی یا دست كاشت غنی تر و پایدارتر باشند.

اسلاید 16: جنگل های مصنوعی    جنگلهای مصنوعی یا دست كاشت یا جنگل انسان ساخت جنگلی است كه به دست انسان و با هدف مشخصی ایجاد شده است و هدف از ایجاد آن تولید چوب، ایجاد مناظر طبیعی ، ‌حفظ آب و خاك ، ایجاد مناطق تفریحی و تفرجی و غیره است.     جنگل مصنوعی معمولاً به صورت نهالكاری (درختكاری) به وجود می آید، هر چند این جنگلها را می توان با كاشت بذر نیز به وجود آورد. تجربه نشان داده است جنگلهای مصنوعی كه با این روش به وجود آمده اند پایدار و نزدیك تر به جنگلهای طبیعی هستند. جنگل مصنوعی كه با قلمه ایجاد شده ، قلمستان نامیده می شود ( مثل قلمستان های صنوبر در بسیاری از نقاط كشور ) البته باید متذكر شد كه قلمستان ها در اكثر نقاط دنیا از نظر حقوقی جزو جنگلها محسوب نمی شوند. امروزه ایجاد جنگلهای مصنوعی در دنیا از اهمیت بالایی برخودار است چرا كه به افزایش نیاز چوبی در جهان پاسخ می دهد.    چنانچه جنگلهایی در زمین های زراعی و بایر با هدف تولید چوب با استفاده از روشهای پیشرفته زراعی از قبیل شخم زدن ، كود دادن و غیره ایجاد شده باشد به آن زراعت چوب اطلاق می شود. حجم زراعت چوب در زمینهای غیر جنگلی در تمام دنیا در حال افزایش است.

اسلاید 17: بیشهعلاوه بر سه نوع جنگلی كه تعاریف آن ذكر شد در كشور ما از اصطلاح « بیشه » هم استفاده می شود. ما بیشه را معمولاً برای پوشش های گیاهی به كار می بریم كه اطراف رودخانه و شیار دره ها در مناطق خشك ظاهر می شوند. این واژه به تجمع درختچه ها در نیزارها نیز اطلاق می شود. هربیشه گمان مبر که خالیست شاید که پلنگ خفته باشد

اسلاید 18: رابطه بین جنگل های بکر وطبیعی    در جنگل بكر بین تولید كنندگان ( گیاهان ) ، مصرف كنندگان ( جانوران ) و تجزیه كنندگان ( جانوران ریز ) یك اشتراك حیاتی متقابل و پایدار برقرار است . جنگل های بكر از تنوع زیستی بالایی برخوردارند و دارای اطلاعات ژنتیكی ارزشمندی هستند كه تا به امروز بسیاری از این اطلاعات كشف نشده است . امروزه ارزش جنگلهای بكر بسیار زیاد است هر چند كه متاسفانه روند تخریب كمی و كیفی آنها در دنیا روبه افزایش است.    امروزه سعی بر این است كه جنگلهای بكر باقی مانده بر روی كره زمین را حفظ و از آنها بعنوان ذخیره گاههای اطلاعات ژنتیكی و تنوع زیستی استفاده شود. امروزه تبدیل جنگلهای بكر به جنگلهای صنعتی قابل توجیه نیست و نگهداری آنها حتی از نظر اقتصادی نیز قابل توجیه است. جنگل طبیعی ، جنگلی است كه بدون دخالت انسان به وجود آمده است ولی انسان به طور مستقیم یا غیر مستقیم در آن دخالت ( بهره برداری ) كرده است .     جنگلهای بكر دست خورده و بهره برداری شده تبدیل به جنگلهای طبیعی می شوند. بعبارت دیگر جنگلهای طبیعی جنگلهای بكر دست خورده هستند. تركیب درختان و سن آنها و تنوع گونه های گیاهی و جانوری در یك جنگل طبیعی با جنگل بكر متفاوت است و عموماً جنگل طبیعی از نظر زیست محیطی فقیرتر از جنگل بكر است.با وجود این جنگلهای طبیعی قادرند چشم اندازهای طبیعی هر منطقه را حفظ كرده و در اكثر موارد از جنگلهای مصنوعی یا دست كاشت غنی تر و پایدارتر باشند.

اسلاید 19: پیدایش جنگل و طبقه بندی آن  جنگلهای دنیا از حدود 140-60 میلیون سال پیش به وجود آمده اند. بسته به نوع درختان تشكیل دهنده ، جنگلهای دنیا را به دو نوع سوزنی برگ و پهن برگ تقسیم می كنند.     جنگلهای سوزنی برگ دنیا قدیمی تر از جنگلهای پهن برگ هستند و پیدایش اولیه این جنگلها در دوران دوم زمین شناسی در دوره كرتاسه یعنی حدود 140 میلیون سال قبل رخ داده است. جنگلهای پهن برگ در مقابل جنگلهای سوزنی برگ تكامل یافته تر در عین حال جدیدتر هستند. این جنگلها در دوران سوم زمین شناسی در حدود 60 میلیون سال پیش به وجود آمده اند. از آن زمان تاكنون جنگلهای دنیا دائماً در حال تحول و تكامل بوده و اگر انسان در روند آن دخالتی نداشته باشد سیر تحول وتكامل آنها همچنان ادامه خواهد یافت.    در اواخر دوران سوم زمین شناسی اقلیم كره زمین روبه سردی گذاشت به طوری كه در اوایل دوران چهارم ( حدود یك میلیون سال پیش ) بارشهای آسمانی اكثراً به صورت برف درآمد و به خصوص در عرضهای جغرافیایی بالاتر از 40درجه شمالی و یا ارتفاعات بالای 3 تا 4 هزار متری عرضهای پایین تر یخچال های طبیعی تشكیل شدند و به تدریج رشد كردند، به عبارت دیگردوران های یخبندان به وجود آمد.

اسلاید 20: دوران یخبندان وسرنوشت جنگل ها   در طول یك میلیون سال كه از اوایل دوران چهارم می گذرد چهار دوره یخبندان به وجود آمد و در این زمان كلیه جنگلهایی كه بالاتر از عرضهای 40 درجه بود از بین رفتند. آخرین دوره یخبندان در حدود 18 هزار سال پیش به اتمام رسید و آب و هوای كره زمین روبه گرم شدن نهاد. لازم به توضیح است كه جنگلهای ایران مخصوصاً جنگلهای شمال كشور در این مدت از هجوم یخچال ها مصون ماندند و به توسعه و تكامل خود ادامه دادند. اكثر جنگلهای كنونی اروپایی پس از پسروی آخرین یخچالها به وجود آمدند. به عبارت دیگر جنگلهای كنونی كشورهای اروپایی شمال آمریكا و آسیای شمالی جنگلهای « جوان » هستند و قدمت تكاملی آنها به 10 هزار سال نمی رسد.     در صورتی كه جنگلهای شمالی ایران جنگلهای كهن هستند و قدمت آنها بیش از یك میلیون سال است. این اطلاعات ارزشمند ، اهمیت ژنتیكی جنگلهای خزری را به خوبی نشان می دهد.

اسلاید 21: طبقه بندی جنگلها(طول تحول ونوسانات اقلیمی)   امروزه با مطالعات گرده شناسی ثابت شده است كه قدمت جنگلهای راش اروپا به 6 هزار سال هم نمی رسد . از این رو است كه در مقایسه جنگلهای راش شمال ایران ،‌جنگلهای منطقه قفقاز و شمال تركیه نیز جزو جنگلهای كهن پهن برگ مناطق معتدله محسوب می شوند. با توجه به طول تحول و تكامل جنگلهای دنیا، جنبشهای قاره ای ، نوسانات اقلیمی در سطح كلان و عوامل دیگر ، امروزه 5 نوع جنگل در دنیا قابل تفكیك است. این جنگلها از قطب شمال به طرف خط استوا به ترتیب عبارتند از : 1- جنگلهای سوزنی برگ مناطق سرد نیمكره شمالی ( جنگلهای بوره آل ) 2- جنگلهای پهن برگ خزان كننده ( سبز تابستانه ) مناطق معتدله ( جنگلهای راش و بلوط ) 3-جنگلهای همیشه سبز مناطق مدیترانه ای ( جنگلهای زوبین و زیتون) 4- جنگلهای پهن برگ مناطق نیمه استوایی ( همیشه سبز و سبز بارانی ) 5- جنگلهای پهن برگ مناطق استوایی ( همیشه سبز و سبز بارانی )

اسلاید 22: مدل آرایش مکانی استفاده از جنگل

اسلاید 23: توزیع انواع فورماسیونهای کره زمین

اسلاید 24: پهنه بندی جنگل ها بر حسب بارش و دما

اسلاید 25: گوناگونی جنگل ها و گیاهان زمین ماخذ:کتاب اکوسیستم های جنگلی جهان/تالیف احمد مصدق

اسلاید 26: اکوسیستم انواع جنگل هاجنگل های گرمسیریجنگل های ساوانجنگل های مناطق خشکجنگل های مدیترانه ایجنگل های معتدلجنگل های سوزنی برگجنگل های آلپی و کوهسریجنگل های ماندابی (مانگرو)

اسلاید 27: جنگل های مدیترانه ای

اسلاید 28: کشور های حوزه مدیترانه

اسلاید 29: پراکندگی جنگل های مدیترانه ای

اسلاید 30: گیاهان وحیوانات جنگل های مدیترانه ای

اسلاید 31: مهمترین گونه درختان مدیترانه ایزيتون  OLEA EUROPEAمركباتCITRUS SPP بلوط چوب پنبه  QUERCUS SUBER بلوط سبز    QUERCUS ILEXنوعي بلوط مديترانه اي   QUERCUS COCCIFERA برگ بو LAURNUS NOBILIS اكاليپتوس EUCALYPTUS SPPخرنوب CERATONIA SILIQUA كاج صمغي PINUS BRUTIA كاج سنگي PINUS PINEAكاج حلب PINUS HALEPENSISزربين CUPRESSUS SEMPERVIRENS

اسلاید 32: گسترشگاه درختان کاج و.....در اقلیم های متفاوت

اسلاید 33: افزایش سطح نهال کاری

اسلاید 34: آمار نابودی جنگل ها در جهان25هکتار جنگل در هر دقیقهبیش از 1500 هکتار در هر ساعت36000هکتار در هرروز13140000هکتار در هر سال

اسلاید 35: جنگل طبیعی مدیترانه ای (لبنان)

اسلاید 36: جنگل مدیترانه ای (کالیفرنیا)

اسلاید 37: تعریف اکوتوریسم: (مارنی هارت 1999)اکوتوریسم، سفر به مناطق حساس،بکر،سالم ومعمولا حفاظت شده میباشد.اکوتوریسم برای گردشگر یک سفر آموزنده می باشد،که درآمد آن صرف حفاظت محل شده و مستقیما در رشد و توسعه اقتصادی و تقویت سیاسی جوامع محلی تاثیر گذاشته وموجب تکریم فرهنگ های گوناگون و حقوق بشر می گردد.

اسلاید 38: مشارکت کنند گان اکوتوریسم موفقجوامع محلیصنعت گردشگریسازمان های مردم نهادآژانس های دولتیدیگر حامیاناکوتوریست هابخش آموزش و پرورشسرمایه گذاران

اسلاید 39: عناصر ضروری برای اکوتوریسم در یک جامعهانجمن اکوتوریسمبرنامه ریزیمناطق حفاظت شدهسرمایه گذاریهمکاریتعلیم و تربیتتوسعه پایدارکلیه فعالیت هایپایدار

اسلاید 40: اکوتوریسم به مثابه یک فرصتاکوتوریسمتبادل فرهنگیتوجیه مناطق حفاظت شدهاشتقالبهبود/حفظ تنوع زیست محیطیایجاد درآمدآموزش زیست محیطیشناخت و آگاهی بازدید کننده

اسلاید 41: تهدیدات بالقوه توریسمتوریسمزوال زیست محیطیتحریف فرهنگیافزایش کنترلاز سوی بیگانگانتغییر شکل اقتصادیبی ثباتیاقتصادیکاهشبازدید کنندگان

اسلاید 42: پارک ملی استرانژا(بلغارستان)ناحیه ای زیبا شامل 19 دهکده و دو شهر واقع در ساحل دریای سیاهو فعال در زمینه های ( توریسم دریایی- توریسم کوهستان-توریسم روستایی-توریسم فرهنگی –غارنوردی – اسکی –توریسمگل وگیاه و...........

اسلاید 43: Golden Jackal

اسلاید 44: Stranja River

اسلاید 45: Red-preasted Flycatcher

اسلاید 46: Rhododendron ponticam

اسلاید 47: Red deer

اسلاید 48: Ophisaurus Apodus

اسلاید 49: Sintomis Phegea

اسلاید 50:

اسلاید 51:

اسلاید 52: پارک ملی دونانا در اسپانیامنطقه ای زیبا دارای چشم اندازهای طبیعی و فرهنگی متنوع ویک منطقه ویژه اکوتوریستی واقع در اطراف دریای مدیترانه و نزدیک تنگه جبل الطارق

اسلاید 53: Donana National Park in Spain

اسلاید 54:

اسلاید 55:

اسلاید 56:

اسلاید 57:

اسلاید 58:

اسلاید 59: منطقه اکوتوریستی (اسپانیا)

اسلاید 60:

اسلاید 61: هتل توریتی داخل جنگل(اسپانیا)

اسلاید 62:

اسلاید 63:

اسلاید 64:

اسلاید 65:

اسلاید 66:

اسلاید 67:

اسلاید 68:

اسلاید 69: Europ fier-risk-map

اسلاید 70: گونه هایی برجسته از گیاهان وجانوران نواحی با آب و هوای مدیترانه ایاطراف دریای مدیترانهجنوب استرالیاکالیفرنیاکاپ افریقای جنوبی

اسلاید 71: کبوتر(لاک پشت آبی)

اسلاید 72: Guava-fruit

اسلاید 73:

اسلاید 74: آفتاب پرست مدیترانه ای

اسلاید 75: خفاش مدیترانه ای

اسلاید 76: گرگ مدیترانه ای

اسلاید 77:

اسلاید 78: Hyla-meridionalis

اسلاید 79:

اسلاید 80: گوزن زرد

اسلاید 81: Medgecko

اسلاید 82:

اسلاید 83: ماهی خورک(Kingfisher)

اسلاید 84: جنگل درختان بلوط

اسلاید 85: (Columnar cypress)سرو ستونی

اسلاید 86: fig-Tree

اسلاید 87:

اسلاید 88: Meditranan-fan

اسلاید 89: زیتون مدیترانه

اسلاید 90: زیتون کهنسال

اسلاید 91: Meditranian palm

اسلاید 92: جنگل مدیترانه ای کارستی

اسلاید 93:

اسلاید 94:

اسلاید 95: گردشگری گیاه در ترکیه

اسلاید 96:

اسلاید 97:

اسلاید 98:

اسلاید 99:

اسلاید 100: اکو توریسم در لبنان (رود و جنگل)

اسلاید 101:

اسلاید 102:

اسلاید 103: جنگل های ایران

اسلاید 104: جنگل های ایران  در كشور پهناور ما به دلیل پستی و بلندی فراوان و اقلیم متنوع سه نوع از جنگلهای پنج گانه دنیا وجود دارد. جنگلهای سبز تابستانه راش و بلوط در شمال ایران ، جنگلهای همیشه سبز مدیترانه ای ( جنگلهای زوبین و زیتون ) در شمال و جنوب غرب و همچنین جنگلهای پهن برگ گرمسیری مختص مناطق نیمه استوایی مثل جنگلهای كهور و كنار و جنگلهای ماندابی ( مانگرو ) در جنوب ایران .    به این ترتیب كشور ما حالتی استثنایی دارد. جنگل های راش در شمال و جنگلهای مانگرو در جنوب ایران كه به كشور ما جایگاهی ویژه و نادر می بخشد. علل پدید آمدن جنگلهای پنجگانه دنیا عبارت است از شرایط كلی تحول و تكامل تاریخ از دوران سوم ، پدیده قاره زدایی در این دوران و همچنین شرایط كلی اقلیمی و خاكی حاكم بر نقاط مختلف كره زمین كه در این مورد نقش اساسی دارند. طبقه بندی ساده تر و گزیده تر ، طبقه بندی جنگلهای دنیا به سه نوع : جنگلهای سوزنی برگ ، جنگلهای پهن برگ و جنگلهای آمیخته سوزنی برگ و پهن برگ است. البته تقسیم بندی های دقیق تر و تفصیلی تر هم برای جنگلهای دنیا وجود دارد كه براساس هر یك از آنها جنگلهای دنیا به 10 و یا حتی 60 نوع تقسیم می شوند.

اسلاید 105:

اسلاید 106: پراکنش جنگل های ایران

اسلاید 107: پراکنش جنگل ها   پراكنش جنگلها در تمام نقاط كره زمین یكسان نیست . اصولاً برای ایجاد جنگل در یك منطقه ، شرایط زیست محیطی خاصی مورد نیاز است. این شرایط عبارتند از حرارت و رطوبت كافی منظور از حرارت و رطوبت كافی برای پیدایش جنگل در یك منطقه وجود حداقل 2 ماه گرم در سال است. كه به مدت 60 روز درجه حرارت روزانه به طور متوسط از 10 درجه بالاتر باشد. وجود رطوبت كافی یعنی بارندگی كه مقدار كافی نیز ضرورت دارد كه برای رشد جنگل خوب حداقل به 600 میلی لیتر بارندگی در سال نیاز وجود دارد و از این مقدار حداقل نیمی از آن باید در دوره رشد گیاهی یعنی دوره گرم سال ( بهار و تابستان ) ریزش كند. به طور مثال مناطق شمالی كشور ما این شرایط را دارد و به همین دلیل ما از آستارا در غرب گیلان تا جنگل گلستان در شرق استان گلستان جنگلهای انبوه پهن برگ راش و بلوط داریم. حال چنانچه میزان بارندگی سالانه بین 300 تا 600 میلی لیتر باشد جنگلهای به اصطلاح كم پشت یا تنك ظاهر می شوند. ( مثل اكثر جنگلهای منطقه زاگرس در غرب وجنوب غرب كشور ) جنگلهای كویری با گونه هایی مثل تاغ و گز قادرند حتی با بارندگی 100 تا 200 میلی لیتر در سال ظاهر شوند. این جنگلها ، دیگر قدرت تولید زیاد چوب را نداشته و بیشتر از نظر حفاظت خاك وجلوگیری از فرسایش اهمیت دارند.

اسلاید 108: پراکندگی جنگل در ایران

اسلاید 109: جنگلهای استوایی وسوزنی برگ   در مناطق استوایی حرارت كافی در تمام طول سال وجود دارد ومیزان بارندگی سالانه اكثراً بیش از 2 هزار میلی لیتر است و این امتیاز سبب پیدایش جنگلهای انبوه و غنی از گونه های مختلف درختی می شود. به طور كلی در كره زمین دو نوار جنگلی مهم وجودا دارد : نوار جنگلی استوایی كه بیشترین تمركز این جنگلها در آمریكای جنوبی (برزیل) ، آفریقای غربی و مركزی (كنگو) و آسیای جنوب شرقی ( اندونزی) است و نوار جنگلی دیگر كه جنگلهای سوزنی برگ مناطق سرد را در نیمكره شمالی در برمی گیرد و شامل كشورهای كانادا، اسكاندیناوی و روسیه (سیبری) است. این جنگلها از نظر تولید چوب های صنعتی و خمیر كاغذ و مقوا اهمیت دارند. در مقابل ، جنگلهای استوایی از نظر تنوع زیستی و ژنتیكی وگیاهان دارویی اهمیت دارند و نقش این جنگلها در اقلیم كره زمین (بادهای پاسات ) در حال افزایش است. امروزه حفاظت از تنوع زیستی در جنگلها ، استفاده از اطلاعات ژنتیكی وخواص دارویی گیاهان جنگلی و حفظ تعادل زیستی بین گیاهان وجانوران وحشی جزو اهداف كلی كشورهای جهان است كه بعد از كنفرانس « ریودوژانیرو »‌در سال 1992 كنوانسیون های مختلف را امضاء كرده اند و می كوشند با مدیریت صحیح از جنگلهای دنیا چه از طریق حفاظت و چه از طریق بهره برداری به روشهای همگام با طبیعت شرایط لازم و كافی را برای توسعه پایدار در اكوسیستم های طبیعی به وجود آورند.

اسلاید 110: اهمیت جنگل وآثاربی توجهی به آن جنگل ها شش هاي زمين هستند و بيش از ۴۰ درصد از اكسيژن مورد نياز موجودات زنده را گياهان تأمين مي كنند و عده اي بسيار محدود و به خاطر كسب منفعت شخصي، با قطع درختان، شش هاي زمين را مجروح مي كنند و با نابودي هر هكتار جنگل، زمين سالانه از ۵/۲ ميليون تن اكسيژن محروم مي شود. آمار دقيقي درزمينه قطع درختان و قاچاق چوب در دسترس نيست، اما گفته مي شود سالانه بيش از دو ميليون مترمكعب چوب از جنگل هاي كشور قاچاق مي شود. اين در حالي است كه ارزش جنگل تنها به چوب نيست. جنگل از بسياري جهات ديگر براي انسان ها و محيط زيست آنها اهميت دارد. بزرگترين نقش جنگل ها و گياهان- علاوه بر تأمين مواد غذايي گياهخواران، انسان ها و نيز ارزش هاي مادي و معنوي نظير توليد چوب و كاغذ، مبارزه با آلودگي محيط و فرسايش هاي آبي، بادي، ايجاد محيط هاي تفريحي، تعديل آب و هوا و...- دريافت انرژي حرارتي خورشيد به هنگام كربن گيري و تبديل آن به انرژي شيميايي است. اصولاً اگر حياتي در كره زمين وجود دارد ناشي از همين واكنش هاست كه متأسفانه عده اي سودجو همه اين مواهب را براي كسب منافع شخصي با قطع درختان در معرض نابودي قرار مي دهند.

اسلاید 111: جنگل عامل تعدیل آب وهواجنگل ها تأثير بسيار مثبتي در تعديل دماي هواي يك منطقه دارند، به اين معني كه هواي جنگل در زمستان گرم تر و در تابستان سردتر از محيط خارج آن است. بررسي هاي انجام شده در آمريكا، سوئد و سوئيس نشان مي دهد كه مقدار باران در مناطق جنگلي تا ۵ درصد بيش از محيط اطراف آن است. آب در سطح جهان به طور مساوي تقسيم نشده است. مقدار توزيع آب به اوضاع آب و هوايي، جغرافيايي و اكولوژيكي محيط بستگي دارد.

اسلاید 112:

اسلاید 113: جنگل ذخیرگاه آب وحافظ خاکآب در سطح جهان به طور مساوي تقسيم نشده است. مقدار توزيع آب به اوضاع آب و هوايي، جغرافيايي و اكولوژيكي محيط بستگي دارد. مقدار برف و باراني كه در نقطه اي جنگلي و معتدله تبخير مي شود و مجدداً به هوا بازمي گردد، قابل مقايسه با منطقه اي گرمسير و يا غيرجنگلي نيست، چرا كه در زمين هاي فاقد جنگل، مقدار زيادي از باران به دليل گرما و كمي رطوبت هوا،  قبل از فرو رفتن در زمين يا جاري شدن به سوي رودخانه ها، تبخير شده و به هوا بازمي گردد. درصد تبخير زمين هاي جنگلي، به دليل خنكي هوا و بالا بودن ميزان رطوبت بسيار كمتر از مناطق غيرجنگلي است. ميزان تبخير در زمين هاي فاقد جنگل، سه برابر بيشتر از مناطق جنگلي پهن برگ است. در جنگل باد شديدي نمي وزد، نور آفتاب كمتري به زمين مي تابد و از همه مهمتر ميزان رطوبت هوا بيشتر از مناطق غيرجنگلي است با اين همه ما هيچ ابايي از قطع درختان به خود راه نمي دهيم. اگر مناطق آبخيز حوزه سدي پوشيده از جنگل باشد، علاوه بر اين كه مانع فرسايش و حمل مواد معدني به داخل سد مي شود و از غيراقتصادي شدن آن جلوگيري مي كند، باعث مي شود كه آب داخل سد در تمام فصول سال يكسان بوده و تغيير محسوسي نداشته باشد، ضمن آن كه جنگل ها در حفظ و نگهداري آب نقش غيرقابل انكاري دارند و از اين جهت به خصوص در كشور كم آبي مثل ايران، بسيار حائز اهميت هستند.

اسلاید 114: جنگل وآمایش سرزمینآمايش سرزمين، دانشي است مولود علم سياست، اقتصاد و جغرافيا كه مي خواهد بنا به استعدادهاي طبيعت و برنامه هاي اقتصادي و اجتماعي كشور،  تركيبي عقلايي و منطقي براي توزيع بهتر فعاليت هاي انسان ايجاد كرده و بين هدف هاي كشوري هماهنگي به وجود آورد. با تهيه و اجراي طرح هاي آمايش سرزمين، مي بايستي بين مناطق ناهماهنگ به مرور هماهنگي اجتماعي و اقتصادي به وجود آورد. حيات انسان بر چهار عنصر اصلي آب، هوا، خاك و روشنايي استوار است. هرگاه يكي از اين عوامل وجود نداشته باشد زندگي بشر دستخوش اختلال مي شود و حتي شايد زندگي امكان پذير نباشد. تهيه طرح هاي آمايش سرزمين به طور مستقيم يا غيرمستقيم در اكثر مواقع با جنگل و فضاي سبز محيط ارتباط دارد. جنگل نقش مهمي در نظم مكاني هر كشور دارد زيرا در برنامه هاي آمايش سرزمين نمي توان اهميت جنگل را از لحاظ سطح، توليد چوب، تعديل دماي هوا، تفرجگاه و محل استراحت مردم خسته از زندگي ماشيني، ذخيره آب هاي زيرزميني، مبارزه با فرسايش، مبارزه با آلودگي هاي زيست محيطي و حتي پيكار با بيكاري و ايجاد هماهنگي اقتصادي در مناطق مختلف كشور ناديده گرفت.

اسلاید 115: حفاظت از جنگل

اسلاید 116: حفاظت از جنگل

اسلاید 117: ارزش رویشی جنگلهای شمال ایران جنگل علاوه بر ارزش هايي كه براي آن ذكر شد به لحاظ رويشي نيز بسيار ارزشمند است. ارزش سالانه رويش جنگل هاي شمال كشور ۲ هزار و ۲۲۰ تريليون تومان برآورد مي شود. در حال حاضر سطح جنگل هاي شمال كشور يك ميليون و ۸۵۰ هزار هكتار برآورد شده است اگر رويش جنگل هاي شمال كشور به طور متوسط سالي ۳ مترمكعب فرض شود و ارزش هر مترمكعب ۴۰ هزار تومان باشد سالانه رقمي معادل ۲ هزار و ۲۲۰ تريليون تومان از رويش جنگل هاي شمالي به دست میاید.

اسلاید 118: ارزش زیست محیطی جنگلهای ایران درطول تاریخ80ساله جنگلبانی كشور هميشه چتر حفاظتي روي جنگل ها و مراتع وجود داشته ولي به دليل رشد جمعيت و نيازهاي كشور عوامل تخريبي نيز به موازات فعاليت هاي سازمان به كار خود ادامه داده و اين درحالي است كه اعتبارات و امكانات نيز كمتر از ضرورت ها بوده است. براساس مطالعات كارشناسان محيط زيست مساحت جنگل هاي كشور از18/4 ميليون هكتار در سه دهه گذشته به ۴/۱۲ ميليون هكتار رسيده است و يكي از دلايل عمده اين كاهش سطح جنگل ها قاچاق چوب است. اين در حالي است كه مهمترين كاركرد جنگل ها توليد اكسيژن است. براساس مطالعات، ارزش زيست محيطي جنگل ها ۴۰۰ برابر ارزش آنها در توليد چوب است. بنابراين نقش اساسي جنگل در حفظ محيط زيست بسيار حياتي تر از نقش آن در تأمين چوب است.

اسلاید 119: مسائل عمده اقتصادی-اجتماعی جنگل های شمال چرای دام در عرصه جنگلتامین سوختتوسعه زمینهای کشاورزیجنگل نشینی پراکندهزمین خواری

اسلاید 120: عوامل تخریب جنگل های کشوربراساس مطالعات صورت گرفته در سازمان محيط زيست، سالانه حدود ۱۰۰هزار هكتار از جنگل هاي غرب كشور براي تأمين سوخت و تبديل به زمين هاي كشاورزي و مسكوني از بين مي روند. وجود دام در جنگل، قاچاق چوب، كمبود امكانات حفاظتي، خلاهاي قانوني، فعاليت هاي عمراني ناسازگار، تأمين نكردن سوخت جنگل نشينان و بهره برداري هاي مجاز اما افراطي و غيراصولي از مهمترين عوامل نابودي جنگل هاي كشور است، ضمن آن كه عوامل بيولوژيكي نيز در تخريب جنگل ها نقش مؤثري دارند. قسمتي از تخريب بيولوژيك مربوط به خشكسالي هاي سال هاي گذشته است چرا كه در شرايط خشكسالي بعضي از آفات امكان رشد پيدا مي كنند. كارشناسان منابع طبيعي معتقدند ساكنان جنگل نيز در تشديد اثر تخريبي عوامل بيولوژيك نقش مؤثري دارند. دام هايي كه در جنگل ها هستند به نهال درختان اجازه رويش نمي دهند و يا سرشاخه ها را چرا مي كنند كه همه اينها در تخريب جنگل ها مؤثر است. در سال هاي اخير با توجه به رشد جمعيت و نيازهاي معيشتي مردم و توسعه كشور فشار بيشتري بر منابع جنگلي وارد شده و دولت در جهت حمايت و حفاظت جنگل ها در سال ۸۰ طرح صيانت از جنگل هاي شمال را تصويب كرده است. اين طرح شامل ۶ پروژه تثبيت مالكيت دولت، پروژه حفاظتي، حل و فصل اقتصادي جنگل ها، ساماندهي خروج دام،  توسعه جنگل و پايش و ارزيابي جنگل هاي شمال كشور است.

اسلاید 121: خطوط لوله نفت و تخریب جنگل های لرستان

اسلاید 122: تخریب جنگل توسط انسان

اسلاید 123: مصرف چوب درختان جنگلی در دومین کشورصادرکننده گاز جهان

اسلاید 124: اقدامات پیشگیرانه سازمان جنگلهاومراتع کشور عوامل تخريب در جنگل باعث شده كه سازمان جنگل ها و مراتع كشور بهره برداري از جنگل را از ۳ متر مكعب در هكتار به كمتر از يك متر مكعب كاهش دهد، ضمن آن كه براي تأمين نيازهاي چوبي كشور واردات آزاد و تعرفه آن برداشته شده تا جايي كه صنايعي مثل مبلمان، لوازم منزل و صنايع ساختماني تا حدي از منابع قبل جدا شده و خود به زراعت چوب مي پردازند. در حال حاضر سياست گسترش زراعت چوب در كشور تشويق مي شود تا حجم قابل توجهي از نيازهاي چوبي كشور از اين طريق تأمين شود و اميدواريم مجموع اين اقدامات از فشار وارد به جنگل ها بكاهد. به هر حال با توجه به نقش و اهميتي كه جنگل ها دارند به نظر مي رسد تخريب جنگل ها به دليل كسب منافع شخصي بسيار بي رحمانه و غيرمنصفانه است. اين كه چوب هاي جنگلي را با ماشين هاي حمل برنج به مناطق مختلف كشور انتقال دهيم و به قيمت هاي گزاف به فروش برسانيم، خيانت به نسل هاي آينده است. نسل هايي كه گسترش شهرها و زندگي ماشيني اكسيژن مورد نياز آنها را مي بلعند و مي آلايند و ما با تخريب جنگل ها مي خواهيم آنها را از حداقل هاي ممكن هم محروم سازيم. در صورت بي توجهي به حفظ منابع طبيعي و تخريب جنگل ها در آينده اي نه چندان دور به نظر مي رسد بايد به دنبال خريد اكسيژن باشيم، البته اگر اكسيژني براي خريد وجود داشته باشد.

اسلاید 125: قوانین حفاظت از جنگلاز سال1296 تاکنون تنها درسال1346 قانون حفاظت از جنگل ها ومراتع که قوانینی مترقی وپیشرفته برای آن زمان بوده داشته ایم و وزارت خانه ای مستقل بنام وزارت منابع طبیعی وجود داشته که متاسفانه آنهم در سال1350 منحل میگردد.هیچیک از قوانین وتمهیداتی که تا کنون اندیشیده شده نتوانسته است از تخریب روز افزون جنگل ها و منابع طبیعی کشور جلوگیری کند.

اسلاید 126: رهاسازی زباله در جنگل های تنکابن

اسلاید 127: توقف عملیات جاده سازی در جنگل ابر شاهرود!!!

اسلاید 128: دوستدار جنگل

اسلاید 129: آرایش درختان

اسلاید 130:

اسلاید 131:

اسلاید 132: تلفیق درختان طبیعی و مصنوعی

اسلاید 133: باغ فضایی

اسلاید 134: قطره ای آب روی برگ

اسلاید 135:

اسلاید 136:

اسلاید 137: منابع ومآخذدکتراحمدمصدق :اکوسیستم های جنگلی جهاندکترپرویزکردوانی :اکوسیستم های طبیعی اصغر نیشابوری :جغرافیای زیستی دکتر محسن رنجبر:ترجمه/مقدمه ای بر برنامه ریزی ومدیریت اکوتوریسمنسرین دخت خطیبی :جنگل های باستانی شمال در آستانه وداعDonana National park .com 200000 hectar.blogfa.comAngorej1339.blogfa.comDiscover strandja.com

20,000 تومان

خرید پاورپوینت توسط کلیه کارت‌های شتاب امکان‌پذیر است و بلافاصله پس از خرید، لینک دانلود پاورپوینت در اختیار شما قرار خواهد گرفت.

در صورت عدم رضایت سفارش برگشت و وجه به حساب شما برگشت داده خواهد شد.

در صورت نیاز با شماره 09353405883 در واتساپ، ایتا و روبیکا تماس بگیرید.

افزودن به سبد خرید