سایرسفر و گردشگری

اکو توریسم

صفحه 1:
<> 1 ایجاداشتغال افزايش ‎anole pale‏ بنياد ‎abe ١‏ : يه ۱ ‎i ae‏ وتتقنتن|د اوه بر نامع دبز كه مطا كانادايم كلاموو) (عشایر آذربایجان‌نرقی

صفحه 2:
بوم گردشگری, ‎ECO‏ ~ TOURISM

صفحه 3:
يوم كردشكرى ECO TOURISM

صفحه 4:
گردشگری چیست؟ "به طور کلی به مسافرت تفریحی گردشگری گفته می شود . هر چند که در سال‌های اخیر شامل هرگونه مسافرتی می‌شود که شخص به واسطه آن از محیط کار یا زندگی خود خارج شود. واژه گردشگر از زمانی پدید آمد که افراد طبقه متوسط اقدام به مسافرت کردن نمودند. از زمانی که مردم توانایی مالی بیشتری پیدا کردند و سطح رفاه اجتماعی افزایش یافت طول ‎por‏ انسانها نیز زياد شد . و این امر یکی از دلایل ازدیاد سفرهای برون شهری را فراهم اورد . توریسم هم به نقل از سازمان جهانی جهان گردی پدیده ای اجتماعی, فرهنگی, تجاری 10291 که مستلزم جابجایی مردم به مکانی غیر از محل سکونت و کار خود است اغلب گردشگرها بیش تر از هر چیز به آب و هواء فرهنگ و طبیعت مقصد خود علاقه‌مند هستند. * بیشتر مردم مرفه برای رسیدن به اهذاف زیر به مناطق دوردست سفر می کنند : دیدن ساختمان‌های معروف و آثار هنری» آموختن زبان‌های جدید و چشیدن غذاهای متفاوت. آشنایی با اداب و سنن و استفاده از مناظر طبیعی گردشگری سازمان‌یافته امروزه یک صنعت بسیار مهم در تمام جهان است.

صفحه 5:
تعریف اکو توریسم *اکو توریسم عبارت است مسئولانه و منظور بهره گیری معنوی و ارضای نیاز های روحى و رواتى به كونه اى كه با شناخت و كسب آگاهی و احترام به نظام ارزش هاى مردم محلى ارتقاى رفاه جامعه میزبان کمک کند

صفحه 6:
هدف در اکوتوریسم به معنای واقعی ‎wl‏ توسعه حرفه های بومی و سنتی برای کسب درامد ساکنان محلی است و لذا تفرج کننده یا گردشگر می باید نیاز خود را از آن محل تأمين کند و تا حد ممکن با آگاهی قبلی از آن محیط خود را به لحاظ فرهنگی, نوع پوشش و حتی رفتار اجتماعی به جامعه میزبان نزدیک کند تا بتواند به عنوان میهمانی خوب, قلم داد شده و از لذت سفر به طور کامل بهره مند شود.

صفحه 7:
فرایند برنامه ریزی در اکو توریسم اکوتوریسم و برنامه ریزی ان یک فرایند چند بعدی است واز شاخه ها و عوامل چندگانه مرتبط و متاثر است اگر به حال خودش رها شود اثرات منفی و ناخواسته تولید می کند بنابراین برنامه ریزی یکی از اصول اصلی اکوتوریسم است هدف را مشخص می کنیم و سپس برنامه ریزی برای رسیدن ‎San ul a‏ را انجام می دهیم راههای رسیدن به هدف ( استراتژی) و انتخاب بهترین راه رسیدن به هدف با توجه به مزیت ها و ظرفیت ها و فرهنگ بومی و میزان سرمایه و اصول و مقررات حاکم بر اکوتوریسم در کشور و منطقه و سایر شرایط جنبی مرتبط در برنامه ریزی چند بعدی ما اثر دارند و ‎wb‏ ‏ورن فرکدام از مولفه های توس مین ادر مشخص و سامان دهن كردد كانه نا مور سي كد ات هرا مب ریم وا هدمع و خن ره ی را مشخص می کنیم

صفحه 8:
گذر کوتاهی بر پيشینه اکو توریسم انسان و طبیعت رابطه ای صمیمی و قدیمی دارند. هزاران سال است هزاران سال است که انسان ها از مواهب طبیعت بهره مند شده اند و فقط چند دهه است که معدودی از دور اندیشان و آینده نگران به اثوات منفی بهره ستانی های عنان گسیخته انسان ها از طبیعت توجه نشان داده اند. حساسیت به مسائل اکولوژیکی در رابطه انسان با طبیعت و توجه به ارتباط بین توریسم و محیط زیست در دهه 0 آغاز شده است و هترز اولین کسی بوده است که در سال 1965 واژه اکو توریسم را در توصیف رابطه بين توريست هاء محیط زیست و فرهنگ های بومی به کار برده است. هتزر به 4 معیار در توریسم مسئول اشاره می کند: 1 کمترین اثر بر محیط زیست 2 کمترین اثو بر فرهنگ های بومی و بیشترین احترام برای آنها ‎٠3‏ بیشترین مزایای اقتصادی برای مردم میزبان ‏4 بیشترین رضایت برای توریست ها ‏دولت کانادا در اواسط دهه 1970, سفر های طبیعی یا اکو تور را در تواحی بکر و طبیعی کانادا آغاز کرد. هدف دولت کانادا از اين اقدام جلب توجه توریست ها به رابطه انسان و زمین و ضرورت درک اهمیت طبیعت برای افراد بشر بوده است. ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎

صفحه 9:
گردشگری و ایران "بر اساس داده ها و آمار موجود در سال 2000 کشور ایران از لحاظ تعداد جهانگردان 1008000 نفردر مرتبه 68 و از نظر درآمد ارزی حاصل از آن 0 دار در مرتبه 77 را در سطح جهانی دارا بوده است. © طی سال 1380 تعداد 1402160 نفر گردشگر از ایران دیدن کردند که 71 درصد از مرز های زمینی, 28 درصد از مرز های هوایی و 1 درصد از مرزهای دریایی وارد کشور شده اند که این افراد با حساب 5 روز اقامت و 800 دلار هزينه طى اين سال 000/728/121/1 دلار ارز وارد کشور کرده اند. در اين سال رشد جهانگردی معادل 4.5 درصد بوده است. در سال 1381 تعداد گردشگران 1450435 نفر بوده است که نسبت به سال 80 قريب به 3.4 درصد رشد مثبت داشته است.

صفحه 10:
؟ایران سالیانه حدود یک میلیارد دلار بابت مسافرتهای اتباع خود پرداخت کرده است. به تعبیری بهتر هر خانوار ایرانی که به طور متوسط 5 عضو دارد سالیانه 85 دلار از سهم تولید ملی خود را بابت رونق این بخش به بازار های جهانی گردشگری می پردازد بدون آنکه از این بازار سهمی برده باشد. “با توجه به كزارش شوراى جهانى سفر در سال 2009 در ايران به ازاى هر 13.7 فرصت شغلى يى شغل مربوط به بخش كردشكرى است. درآمد حاصل از كردشكرى ورودى 11.7 90 صادرات كشور را تشكيل مى دهد.

صفحه 11:
حال آنچه در این زمینه اهمیت دارد اينکه, در استان آذربایجان‌شرقی بیش از پنج هزار اثر با ارزش تاریخی وجود دارد, که دو آثر از آنها شامل مجموعه تاریخی بازار تبریز و مجموعه کلیساهای آذربایجان ثبت جهانی ویک هزار و800 اثر ثبت ملی شده است. که از این رو ضروری است با توجه به این ظرفیت‌های موجود در صبعت توريسم دز اذربايجان: با تدورن برنامدهاف دراز مدت و أمايش اين خوره ضمن رفع مشکلات جوزه ‎reas‏ مى توان با ارايه راهكارهاى اساسى و درست, براى بهرهبردارى از ظرفيتهاى موجود اسان ور عوز کرو کرو کام‌های بلنوی پردایلت :

صفحه 12:
" به هر حال متخصصان حوزه صنعت توریسم بر این باور هستند, که استان آذربایجان‌شرقی به عنوان سرزمینی با جاذبه‌های متنوع گردشگری که در مسیر ارتباطی ایران- اروپا قرار گرفته, می‌تواند با توجه به شرایط فصلی و موقعیت مطلوب آب و هوایی به عنوان بخشی از ظرفیت‌های گردشگری تلقی شود و این مهم زمانی حائز اهمیت است, که گردشگری از تک فصلی بودن به سمت جند فصلى بودن تغيير يابد». به عقیده این کارشناسان»« یکی از مشکلات مهم در گردشگری کشورمان» عدم برنامه‌ریزی مناسب با شرایط اقلیمی منطقه مورد بازدید است, که با تعیین ماه ها و فصول مناسب می توان برنامه ریزی لازم را جهت توسعه گردشگری انجام داد. بنابراین در این نوع برنامه‌ریزی ها لازم است, تا ابتدا داده‌های بارش ساعت‌های آفتابی بادء رطوبت نسبی و دما مناطق مختلف گردشگری استان از سازمان هواشناسی اخذ تا نسبت به محاسبه شاخص اقلیم گردشگری مناطق استان و شهرها اقدام شود. تا بدین ترتیب ماه ها و فصولی مناسب و نامناسب برای گردشگری استان مشخص شود».

صفحه 13:
* به طور مثال طبق تحقیقات صورت گرفته برای شهرهای تبریز و مراغه» ماه شهریور د براق شهرهاى سرات 5 اهرء ماه ضر و براى شورهاى حلقا و مانة: ارد وشت ماد و همجنين براى شهرهاى اهرء جلفاء ميانه, مراغه و كليبر مهر ماه براى كردشكران متاست بوده است. پوشش چنگلی ارسباران بش عمده آی از شمال اسان د عران رودخانه ارس مناطق زیبا و دیدنی طبیعی را در فصل پاییز فراهم ساخته, که می تواند به عتوان رمیته‌های مطلوب بخش توریسم واگرد شگری طییعی تلقی نود از این رو نمی‌توان از عامل اقلیم و تغییرات فصلی و تأثیر آن بر توسعه و تحول در بخش توریصم استان غاقل بود, جرا که این مقوله از شرایط و زمینه‌های اولیه و اصلی برنامه‌ریزی گردشگری یک استان محسوت می‌گردد. از سویی, با توجه به اینکه استان آذربایجان‌شرقی علاوه بر موقعیت طبیعی دارای توانمندی‌ها و جاذبه‌های متنوع اقتصادی, فرهنگی, تاریخی و اجتماعی منحصر به فردی را در کشورمان ابران عزیزء دارا می‌باشد می‌توان تراق هر بک از فصول چهارگانه برنامه‌ریزی کرد

صفحه 14:
گردشگری عشایری ( بوم گردی) بوم گردی و گردشگری عشایری و با طبیعت گردی و گردشگری سلامت و درمان طبیعی و ورزشی و... از جمله مزیت های جامعه عشایری استان ما در گردشگری می باشد در مباحث گردشگری, جذابیت های منحصربقردی در صحنه های رقابت های بین المللی وجود دارد که برگ برنده کشورهای رقیب محسوب می شود, منظری که از دریچه آن می توان به بخشی از اهداف اقتصادی, فر و یا حتی سیاسی به آسانی دست بافت. در این راستاء گردشگری روستایی و عشایری, کلید طلایی کشورهایی به حساب می آید که در بازار مدرنبته و عصر کامپیوتر, به جای زندگی مجازی, زندگی طبیعی را در معرض دید همگان قرار می دهند. توریسم روستایی ‏ عشایری در ایران مبحث تازه ای است که همچون هر پدیده جدید دیگری با حواشی بسیار همراه بوده و گفت وگوهای پردامنه ای را در یکی دو سال اخیر سبب گشته است. توچه اساسی به این امرء در واقع ادامه تکمیلی سیاست های دولت در طرح ساماندهی عشایر و رسیدگی به وضع معیشتی روستاییان است که از مباحث اصلی , و دغدغه های دولت می باشد .

صفحه 15:
کوج میراثی معنوی عشاير ايران؛ اقوامی هستند که در گذر از قرن ها زندگی دسته جمعی, به شیوه ای زیبا و باورنکردنی, ساختار فرهنگی و اجتماعی خود را حفظ کرده و در عصر تکنولوژی» عنوان دیدنی توین جاذبه را به خود اختصاص داده اند.کوج عشایر, به طور قطع یکی از زیباترین چاذبه های گردشگری ایران محسوب می شود, جاذیه ای خاص که با برنامه ریزی اصولی, می تواند سهم عمده ای از درآمد گردشگری را به خود اختصاص دهد. 1 «بعضی از گردشگران خارجی بویژه اروپایی, علاقه مند به آشنایی با فرهنگ کوج و عشایر هستند.. با اچرای چشنواره کوج عشایر که معمولا در نیمه دوم اردیبهشت در بیشتر استانها ی عشایری برگزار می شود . بایستی با همکاری دفاتر فعال در زمینه طبیعت گردی و با شرایط خاص, تسهیلات ورود و خووج گردشگران خارجی مهیا شود . با كمك بخش خصوصی و با تأسیس کمپینگ های چادری در ‎DUS‏ ‏عشایر و استفاده از صنایع دستی, محصولات کشاورزی, غذاهای بومی ‏ محلی و مراسم خاص آنهاء هم اقتصاد عشایر را بهبود یابد و هم با جذب گردشگران داخلی و خارجی, این جاذبه را به جهانیان معرفی گرد

صفحه 16:
توجه کنیم که... آنچه که برای استفاده از ظرفیت های بالقوه و پتانسیل های موجود در روستاها و مناطق عشایری از درجه اهمیت بالایی برخوردار است, به طور قطع برنامه هایی منطبق با دانش مردم شناسی, جامعه شناسی ایلات و عشایر: امور رفاهی اجتماعی و مدیریت جهانگردی است, چرا که هرکدام از این علوم از زاویه ای به مبحث گردشگری روستایی و عشایری توجه دارند. دانش مردم شناسی به بررسی آداب و رسوم, اعتقادات و باورها و در مجموع فرهنگ مردم توجه دارد, جامعه شناسی به بررسی انواع مختلف ايلات و عشاير و نظام تعاملی میان آنها می پردازد و رشته برنامه ریزی و رفاه اجتماعی نیز با جهت گیری برنامه ریزی به ایجاد سیستم رفاهی برای خانواده های عشایری و روستایی, اقدام می نماید و در گام آخر دانش مدیریت جهانگردی با ایجاد يك نظام تعادلی میان برآیند نتایج استخراجی همه اين علوم, به يك نتیجه گیری کلی و يك برنامه ریزی جامع برای جلب و جذب گردشگر خواهد رسید. تنها باید به خاطر داشته باشیم که ‎le‏ باید. با احترام به آرزش های قومی و منطقه ای اقوام مختلف, زیرساخت های لازم برای جذب و جلب گردشگر را فراهم سازیم و با تبلیغات متنوع در عرصه های ملی و بین المللى, اين عامل, بالقوه را به ایرانیان و جهانیان معرفی نماییم, چرا که به گفته معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان میراث فرهنگی, صنایع دستی و گردشگری, در روستاها و مناطق عشایری. سنت هاء آئین ها و همچنین آداب و رسوم. درخشان تر از مناطق دیگر است و در این جاست که ابعاد عظمت فرهنگی ایران, جلوه گر می شود .

صفحه 17:
اماکن گردشگری در بوم گردی این بوم ها می تواند یک روستا با مزارع و محیط طییعی پیرامونی آن باشد با یک متفه از طبیعت که در دل آن روستاها وجود دارد و یا محل اتراق عشایر می تواند بهترین مکان برای بوم گردی باشد . هر آلاجیق و اوبه عشایر ی باید به عنوان یک افامتگاه گردشگری تعریف شود و عشایر بتوانند کسب درامد بکنند . در مناطق عشایر ی(قشلاق و بیلاق ) محل های مناسب گردشگری وجود دارد و اداب وسنن و مراسمات مذهبی و ایلی و عروسی و جشن عشایر و کوج انها جذابیت بیشتری برای جهانگردان خارجی و داخلی دارد که برای گردشگران بومگرد خصوصا خارجی می تواند مفرح باشد. در نتیجه اهداف گردشگر یا منطقه مورد نظر گردشگری است که نوع گردشگری را تعیین می کند اما هر چه باشد نتیجه آن باید منجر به پایداری آن نوع گردشگری, حفاظت از محیط طبیعی و اجزای آن, حفظ فرهنگ بومیان و تأمین عواید حاصله از ورود گردشگران برای جامعه محلی و وتان باس

صفحه 18:
طرح ایجاد اقامتگاههای بوم گردی یکی از روش های که می تواند برای عشایر تولید درامد بکند و اشتغال جوانان را حداقل در بخشی به خود معطوف کند اجرای اقامتگاه و صدور مجوز های بوم گردی است اقامتگاه بوم گردی نوعی از محل های اسکان برای مسافران است که بر خلاف هتل ها که ویژگی یکساتی دارند. دارای ویژگی خاص محیطی خود بوده و به نوعی اقامتگاهی بومی و محلی است که عمدتا در خانه های قدیمی بازسازی شده و با شیوه ای که مطلوب برای مسافران باشد اداره می شوند. در این اقامتگاهها سعی بر این است تا میهمانان با شبوه سنتی زندگی در آن محل خاص آشتا شده و از غذاهای محلی آنجا استفاده و در محیطی طبیعی سفر خود را به انجام برساند. تفاوت اقامتگاه های بوم گردی با هتل و مهمانپذیر اقامتگاه بوم گردی اقامتگاهی برای گردشگران است که ساختار بومی خدمات, محصولات و فعالیت‌های گردشگری, ساختار محیطی بوم‌گراء ساختار مالکیت و مدیریت خانوادگی و مشارکت جامعه بومی و در نهایت داشتن ساختارهای مناسب زیربنایی گردشگری, که ارکان و هسته‌های اصلی یک اقامتگاه است, آن را از دبگر الگوهای اقامتی مانند هتل‌ها و مهمان‌پذیرها متمایز م ىكنند.

صفحه 19:
حدمات فایل ارانه در این واحدها باید همه خدمات رنگ سنت داشته باشد. صندوقچه های قدیمی بجای قفسه های کتاب و لباس, جاجیم و گلیم بجای فرش و موکت, غذاهای محلی , شب نشینی دور آتش بجای تماشای تلویزیون, دوشیدن شیر گاو, پختن نان و ‎one‏ از جاذبه های این محلها می باشد. هر چقدر سنتی تر باشید و ابداعات نوستالوژیک داشته باشید توفیق بیشتری در جذب مخاطبان خاص خواهید داشت. همچنین می توان فعالیت های طبیعت گردی مکمل مانند بیابان گردی, جنگل نوردی و گردشگری نجومی را نیز ترکیب نموده و خدمات کاملی را به مسافران ارائه داد.

صفحه 20:
اولویت 1- اموزش گردشگر مسلم است که برای تحقق اهداف اکوتوریستی, اطلاع رسانی به گردشگران (خصوصاً گردشگران ناآشنا) و آموزش آنها قبل از سفر در اولویت قرار دارد, چراکه هم باعث کاهش صدمات و خسارات برای گردشگر و هم سبب رضایتمندی جامعه میزبان خواهد شد. 2-اموزش میزبان اعم از تور لیدر یا تمامی افراد دخیل در پذیرایی ها و یا فروشنده ها و تمامی کسانی که در ارتباط با کار گردشگری هستند باید اموزش لازم و کافی ببینند و از افرادی استفاده شود که به گردشگری عشق و علاقه خاصی دارند و به خصیصه های مردم داری و ارتباطات انسانها اگاهی کامل داشته باشند از جامعه عشایری شناخت داشته باشند دغدغه های فرهنگی و طایفه ایی انان را بدانند و به جاده ها و اتراق گاههای عشایر ی شناخت کامل داشته باشند

صفحه 21:
3- نظارت بر تاتیرات: ایجاد شرایط مناسب و مطمین جهت مطالعات بیشتر در مورد تاثیرات طبیعت گردی 4- بازاریابی : استفاده از سیاست های تشویقی جهت ارایه ‎cules‏ های طبیعت گردی بر مبنای اصول اخلاقی 5- ضمانت های اجرایی و استاندارد های صنعتی: تامین تسهیلات مناسب به منظور ایجاد استانداردهای صنعتی با کیفیت مطلوب و سیستم ضمانت اجرایی ملی

صفحه 22:
وظایف میزبان میزبان(دعوت کننده گردشگر )چون منتفع می شود* بتایرایی باید تا خجی از خلق و حوى و فرهك ميهمان خود را به دست اورد تا بتواند : تا حد امکان ضمن حترام به فرهنگ و مذهب لوازم راحتی و اسایش میهمان را به نحو احسن به جا بیاورد و از بحث های سیاسی و . تنش زا و حتی فرقه گرایی و قومیت ها پرهیز نماید

صفحه 23:
وظایف دولت تدوین‌استراتژعت وسعه صنعناکو توریسم2 دولتت قش‌تدوینو تصمیم سازعو تصمیم گیرعو ارلیه مقرراتو -3 قولنین‌و فراردادهاعاجتماعی‌را ببه عهده دارد تدوین‌راهنما و دستورا لملب راعاکو توریسم 4 نظارتو ب ررسیو اجراءعپ ایشثراتمنفیاحتمالة لیجاد ببستر مناسبتوسعه با فراهم کردنزیر ساختهاولا-زم و6 برقرارىث باتسياسوو اقتصادى

صفحه 24:
آموزش: بهبود سطح اموزش‌طبیعتگ ردی‌جهت‌همه گروه هاعسنیه مشا رکتافراد : افزلیش م وقعین‌هایمناسبچهنم شا کت ومیان در لمور-8 گردشگرعو تصمیم گیری, ف عالناقتصادی قابلیتپ ایدا رهب ررسین پاز‌هایشغلیو حرفه لییمجریانو توسعه.و روش‌جهنپایدارعان رعاینف ساوی‌حقوق ‎i‏ ضمین عاینق ساوی‌حقوق جهن د ستیابیسه-10 فعالتهای‌طبیعتگردی معرفیو قایلیتهای‌کشور به عنوانم قصدعمناسبیرایاکو توریسم -11

صفحه 25:

صفحه 26:
عوامل موثر در توسعه اکو توریسم

صفحه 27:
*اکو توریست هایی که همه ساله به مناطق جذاب (مانند کنیا در افریقای شرقی) مسافرت می کنند» میلیون ها دلار ارز ‎a‏ کشور میزبان وارد کرده و برای بسیاری از مردم محلی اشتغال ایجاد می کنند .چنانچه در آمد ‎sh‏ ‏حاصل از اکو توریسم بدرستی مورد استفاده قرار گیرند» زمینه لازم برای حفظ محیط زیست طبیعی و بسط مناطق حفاظت شده فراهم می آید و تحقق هدف های

صفحه 28:
ارتقا رفاه مردمان جامعه محلی- بوم گردشگری بر پایه مشارکت, مالکیت و ایجاد فرصت اقتصادی ‎sly‏ مردم محلی (مردمی که درون و يا پیرامون مقصد گردشگری زندگی می کنند) استوار است و در واقع باید ابزاری باشد برای حفاظت و بالا بردن سطح کیفی جامعه محلی * مردم محلی با نمایش آداب و رسوم خود به گردشگران. فروش محصولات صنایع دستی شان به آنان و مشارکت دادن گردشگران در فعالیت های روزمره خود به ارزش میراث فرهنگی خود پی برده و هرجه بیشتر در حفظ آن می کوشند. " علاوه بر اين آنان تلاش خواهند کرد که آنچه برای گردشگران و طبیعت گردان جذاب است را حفظ و نگهداری کنند؛ چرا که بوم گردی به وضوح یکی از راه ها و منایع کسب درآمد برایشان مطرح خواهد شد. و هجوم گردشگران و سرمایه های غیر بومی دیگر به سادگی نمی تواند موجب کاهش غنای فرهنگی منطقه گردد.

صفحه 29:
آموزش:3 * یکی از اصولی که در اکوتوریسم مورد تاکید قرار می گیرد آموزش و ایجاد آگاهی فرهنگی با مردمان یک منطقه است. در بوم گردی . گردشگران با فرهنگ و نوع زندگی مردم منطقه از نزدیک آشنا می شوند و در قعالیت های روزمره آنان مشارکت می کنند؛ در این ارتباط ایجاد شده بین میزبانان و گردشگران . مردم منطقه نیز با فرهنگ مردمان دیگر مناطق و کشورها آشنا شده و این دو گروه, رفته رفته نوعی علاقه نسبت به یکدیگر پیدا می کنند. با انجاد انن آشنایی و فرهنی دوستی» گرشگران نسبت به منطقه میزبان حساس شده و به اوضاع آن اهمیت بیشتری می دهند

صفحه 30:
نتایج توسعه اکو توریسم یکی از مهمترین نایم این تکرش به گردشگری و طبیعت گردی ایجاد اشتغال برای ساکنان بومی منطقه ( جامعه عشایری و روستایی ) و کسی در امد برای آتان است؛ که ار اين طریی ساکتین متطلقه ترعیت به حفط ‎ines‏ رتت ]نات ور اد اه دزي 4 ‎ISS Gl See‏ مى شوند. به اين ترتيب اكوتوريسم مى تواند در حفظ و ياسدارى محيط زيست طبيعى و انسانى و همجنين توسعه يايدار تاثي ركذار باشد .

صفحه 31:
اسناد بالا دستی خوشبختانه هم در سند تدبير و توسعه استان و هم در سیاستهای اقتصاد مقاومتی به وضوح و روشنی از گردشگری و طرح های ان حمایت شده است زیرا طرح های دشگری خصوصا بوم گردی مبتنی بر طرح های جامعه بنیاد از طرح های است که در راستای اقتصاد مقاومتی می باشد

صفحه 32:
ه کلیدهای طلایی برای ما تنوع نژادی» ادیان گوناگون» گویش های متفاوت جشن ها و بازی های محلی؛ مراسم آثینی و مذهبی» تنوع غذایی در کنار پرشش های رنگارنگ بومی؛ همه و همه تجلی فرهنگ چند هزار ساله ابرانی به شمار می رونده فرهنگی که می تواند سهم شایسته ای از صنعت جهانی گردشگری را به ما اختصاص دهد. اما به واقع ما برای بهره وری از اين کلیدهای طلایی چه برنامه ریزی هایی کرده ایم؟

صفحه 33:
* منایع: * نوشته های موسی کاظم زاده 1 * سند تدبیر و توسعه * سیاستهای اقتصاد مقاومتی ابلاغی دولت " اکبری, علی, مهدی قرخلو, اکوتوریسم؛ مفهومی نو در جغرافیای گردشگری, تهران, انتشارات انتخاب, ۱۳۸۸ * جهانیان, ‎versio‏ ابتهال زندی, اکوتوریسم, ‎alg?‏ سازمان انتشارات جهاد دانشگاهی, ۱۳۹۰

صفحه 34:
5 اكوتور بسك در طییعت باق ¥ بماند. «رد پا» ی او است و + وا عکس‌ها و خاطرات سفر نیز بايد تدا یادگاری‌هایی باشد م دارد.

صفحه 35:

جهت مطالعه ادامه متن، فایل را دریافت نمایید.
29,000 تومان