صفحه 1:
ایمان زاینده و همراه با تعهدات عملی
صفحه 2:
:عرفا اسلامى ae
ایمان» رویکردی با تمام ent oe
وجود نسبت به خداوند ایمان عین معرفت
al, فلسفی به خداوند و سایر
حقابق هستی است
معتزله:(عقلگران)
تبعیت عملی از یافتههای اشاعره:(سنت گرایان)
عقل و آوردههای پیامبر تصدیق قلبی به تمام
(ص) در باب خداوند» آنچه که پیامبر اسلام
تيوت 3 خوب و بد (ص) آورده
اخلافی
صفحه 3:
در قركن كريم نزديكه قرین هم ذکر شدهاند و از آندو به عنوان
در بهشت برين ياد شده است.
اگرچه هر یک از دو واژهی عمل صالح و ایمان در فهم عرفی معانی روشن و واضحی دارند» از
دارد» همانگونه که عمل صالح نیز برای تأمین سعادت و
رستگاری باید حائز ویژ گیهایی باشد.
در لین جلسمبا بررسی مناد هرمیک از واژکان ایمان و عمل صالح» ارتباط و تأثیر متقلبل آنها بر یکدیگر مورد
بررسی قرار گرفته است.
صفحه 4:
امام على عليه السام ی رن ان اه
ا
فطری
ail
باید زمینه های شکوفایی
ange of شودو ole بر
ار
شرایط تحقق ایمان
.دو شرط اساسی دارد
نخست در زمینه تقویت
و علم شناخت
اه
عم شرط لازم بای تحقق امن یت
زيرا انسان نمى تواند به جيزى كه
ااه كاملا جاهل امت یمان
بیاورد
م
ان
عباده ا
طر ۳۸
صفحه 5:
| _ ایمان به اصول و مباني عقیدتی یکی از خصلتهای بر جسته پیامبر
خدا و پیروان راستین او است
seta ستدلال ایمان نباید
cm رانه باشد آگاهانه
صفحه 6:
مراتب و مراحل کمال ایمان
Glas آنزل الشکینة فی قلوب امین لیزداذوا galt gh.
ی رسب سب «ais ao
مراتب ایمان از منظر
نا أبعالى بر asa
يبامبر (ص ) (بحار الانوارء
We We
مؤضا ستضاء» -4
itty:
2- بل paagit>
همه کار به خدا سپرده
شود
«وللوکلع له -1
در همه حال به خدا
توکل کند.
فراموش كردن خواست
خود
تسر براي ایعان (ذی راه اعمان) مانند س اسب برای لادنيك
صفحه 7:
کتاب آسمانی
ملانکه
on NIH te Sahin oat وَالْمُؤْمنُونَ
Bs من له وملنکته وکنبه وزشله ل9قرَق
ین آحد من رسْله الوا سمغنا وآطفنا غفرانک
wall Bitty (بقره ۲۸۵.
صفحه 8:
ثمراتایمان . ]
(=a
و رسب مود یر eye 13 ۳ re
echo شون قرائض شود ]یدرس | | تاعداتی(ممون/۵ا ارس
حرم
سالم از طریق
ار
caer
| امام علی +ع): به سیب ايمان به سوى مرتبه بالاى نيكبختى و نهايت سرور و شادمانى بالا رفته می شود)
صفحه 9:
١ ار رات
صفحه 10:
fel قرآن
۳
ی او سخن پاک و
ترجمه: به سوی او
دار)
geen
صفحه 11:
۲- حب دنی(قرون) کی وت(
صفحه 12:
صفحه 13:
عمل صالح یکی از واژههای قرآنی
است که معنای وسیعی دارد و شامل
هر کار خوبی که برای خدا انجام
گبرده میشود. آنجه که در عمل
صالح مهم است؛ این است که با قصد.
قربت و نيت خالص همراه باشد
بزركى يا كوجكي عمل مهو یست؛ SN
Bey oS ره مردم آنده باشد وا
صفحه 14:
رابطه ایمان و عمل صالح
Sa lg ab ly
عمل صالح زمينه باطن و
کند انسان به صفای
دسازی ot gee
صفحه 15:
دیدگاه رلیج شيعه اين لست كه حقيقت ايمان مبتنى بر معيفت و تصديق قلبى لست و دو مؤلفه ديكر يعنى اقرار
زبلنی و عمل جوارحی» که گلهیبه عنوان اجزاء متشکله ایمان از آن نام برده میشوده خارج از ذات ايمان
محسوب میشود.
صفحه 16:
اسباب تضاد بين عمل و عقيده
۳- غفلت: ۲- قدرت شهوات:
غرق در زیبایی های دنیا شدن غلبه غرایز حیوانی
صفحه 17:
آثار و فوائد پیوند ایمان و عمل صالح
منوا اس ند نزشیکهه سس
یه از ق رآردیده عیسو
صفحه 18:
آثار ایمان و عمل صالح در قرآن [
1 1 1 7
pee ع- باداش [ ۵- بخشش ١ [ [ [ flay —F ۱
és جاودان(۶۲) کناهان(۶۱) مضاعف۶۰) ۵۷
صفحه 19:
— ed
صفحه 20:
صفحه 21:
صفحه 22:
فرموده است تحقق بخشد
عبوديت و اطاعت ازخداست. يعنى همه كارها براى خداست و براى قرب الى الله
.تعالی انسان : به این معنی که در مسیر پرداخته شود
ترجیح اهداف اخروی بر سود مادی
مجاهده و تلاش دائمی
جهاد فی سبیل الّه و امید به پیروزی در همه شرایط
صفحه 23:
فرایند تمدن سازی
محیا کردن زمینه ظهور
قمدن نوين اسلامى جاممعه بردازى(جامعه مطلوب) خود سازی
صفحه 24:
1
صفحه 25:
1
صفحه 26:
1
صفحه 27:
صفحه 28:
1
صفحه 29:
1
صفحه 30:
1
صفحه 31:
1
صفحه 32:
صفحه 33:
1
صفحه 34:
1
صفحه 35:
1
صفحه 36:
1
صفحه 37:
1
صفحه 38:
1
صفحه 39:
1
صفحه 40:
عدالت اسلام
صفحه 41:
1
صفحه 42:
1
صفحه 43:
صفحه 44:
صفحه 45:
طر ح نظریه تهاجم فرهنگی
* » ایسن نظریسه را؛ پیشستر و چندیسن بسال قبسل از ن» زمانسی کسه ایشسان رئیسس جمهور بودنسد؛ دو سال پیلپی یبه
بهانه سالگرد تأسیس سازمان تبلیغات؛ درحوزه هنری؛ نظریه تهاجم فرهنگی را مطرح کردند.
لككن در آسن زمسانبه عنسوان رئیسس جمهسور وبا حضور سیمای نورلنی امسام عزیسز؛ ایسن بیسان ايشان بسا
منعكس اين موضوع را طرح فرمودند . نشد»
© لما اولیل رهبری؛ مجددا سسالها بعسد از مطرح شسدن ایسن نظریه بعضی از دوسستانما در بعضی سفرهلبه اریبا ویا
کشورهایی مثل مصر جزوات و کتابهایی آورده بودند که به بحث تهاجم فرهنگی پرداخته بسود.
" ماسل الفسزو النقافسی از دنیسای عسرب کسه راجسق بسه تهاجسم فرهنگسی بعث کسرده بود.مقسام معظسم رهبسری در
حسوزه روشسنفکری و نقد مدرنیتسه از پیشسروترین منتقدان هستند.
* بعضی تفکراتی که ایشان درعرصه نقد مدرنیته و نقد جریان روشنفکری وارداتی و مقلد اسست.
صفحه 46:
* در عیسن اینکسه خسود ایشان برخاسته از بستر جریسان روشنفکری دینسی ایرانانسد.
زمانیکه کلمات و انکار ایشسان در عرصسه روشسنفکری جهت بخسش بسود؛ بسسیاری کسه امسروز مدعیانسد؛ هنسوز بسه
عرصه روشنفکری پسا نگذاشته بودند.
مباحث و مفاهیمی را طرح کرشندکه در مخیله بسیاریهم نمی گنجیسد و بسه ذهن آنهساهم خطور نمی کرد» یعنی ایشسان مابیسن
بیست تسا چهل سالگی جزء پیشسروترین روشسنفکران دینسی ایسران قلمسداد میشسدند و ارتباطهلیی با جریانهای
روشنفکری شسبه قاره و دنیسای عسرب داستند.
بعضی از آثار آنما را هسم در همان زمان ترجمه کردنسد.
* بنابرایسن, ایشسان در ایسن حسوزه از پیشساهنگی و پیشکسسوتی برخوردار هستند و غالسب جریانهسای روشسنفکری؛ حتسی
الحادی و سکولار نیسز بسه این مسئله اذعصان دارند.
* در حوزه تولید علسم و تولید علوم انسانی؛ ایشان پرچمداری میکنند و در لین خصوص بحثهسای وسیعی را طسرح کردهانسد
که در جهت تاسیس و تقویست زیرساخت لین حرکت است. در خصوص تحسول حسوزه» ایشان از پیسش از انقلاب آرمان
تحول حوزه را مطرح میکردند.
صفحه 47:
» کمتسر چیسزی بسه پیچید گسی مقولسه فرهنسگ است.
ایشسان در بحثهسای حکسی و همچنیسن کاربردی فرهنسگ؛ در باب مقوله فرهنك و مطالعات فرهنكى و
فرهنگپژوهسی» نظریسات بسیار دقیسق و جدیای دارند.
همین طور در شسناخت فرهنگ» حال فرهنسگ بالمعنسی الاعسم و الاوسیع بسا بالمعنسی الاخص و مباحنسی کسه در ایسن
زمینههسا مطسرح میفرمایند بسیار گسترده» دقیسق و عمیسق و شسگرف اسست.ما در حوزه فرهنگ» نظریهپرداز اسلامی
فداريم.
در لین خصوص فقسط چنسد کتابچسه از جمله از مرحسوم عللمه جعفسری «ره» داریسم بسا نسام فرهنسگ پیشسرو» فرهنسگ
پیسروء
حتسی از فیلسوفان مسامان بسه ندرت بسک کتاب یسا یسک مقالسه راجسع بسه فرهنسگ یافتضی است.
صفحه 48:
* ایشسان در لین حوزه صاحب نظر هستند و بحثهای نظری بسیار جدی و قلبل بعث و تأملی در ایسن زمینسه دایند» ازجمله در
شناخت ابعاد و لايدهاى فرهنك.
در حوزه هنسره در بسیاری از مقولات هنسری ورود دارند و بعضا بسه شکل حرفهای مسلط هستند.
*_درحوزه هایسی کسه شاید مسا تصور کنیسم بسه حسوزه کاری و شسأن علمسی و جایسگاه اجتماعسی و فرهنکسی و کشوری
ایشان ارتباطی ندارد؛ برای مثال موسیقی. ایشسان به لحساظ فنی» شسناخت بسیار دقیقسی از موسیقی دارند.
حدود هفده» هجده سال پیش بسود که ایشان یسک روز صبح تسا غسروب تشسریف بردنسد صداوسیماء
یکی ا زآقایان اهل موسیقی به یکی از آقایان ديكر زنك زد كه ما قطعه وغزلى را كه شما
در استقبال از غزل ایشسان» سرودهاید بسا یسک کسروه چهسل و پنسج نفسره در محضر ایشان اجرا
کردیم. ایشان بعد از اجسرا گفتند که من خیلی از موسیقی سر در نس ی آورم ولسی بسه حکسم ذوق
فطری چند نکنسه میخواهسم بگویسم.
صفحه 49:
۳ ن فسرد متبعر بسهمن گفت وقتسی ایشسان وارد بعث شسد آنچنسان راجسع بسه موسیقی فنی حسرف زد كه دان شآموختسكان
و متخصصان موسیقی صدا و سيما همگسی مبهوت شسدند - متسن و نسوار آنن را بسرای مسن فرستاد کسه ایسن هسم
از جملسه مطالبسی است کسه در حدیسث ولابست نیامسده است؛ در آنجا ایشان تحلیلی از موسیقی ارلئه میکند وحکم و فتولیی
مطرح میکنند که غیر از فتوای مشهور ایشسان است.
در شسعر ایشسان از صاحبنظران و ادبسای ارزشسمند ایسن سسرزمیناند. هم در مقام سسرودن » شعر فاخر میگوید» کسه البتسه
منتشسر نمیشسود و جز دو» سه از ایشسان سراغ نداریسم. هسر چنسد گلهی فرصتهایسی پیش آمسدهکه در محضر ایشان
بودیسم و اشسعارهایی خواندهاند.
قطعا اشعار ایشان؛ جزء شعرهای خوب روز گار ماست. ایسن را بهعنسوان یسک طلبسه آشسنا بسه ایسن حسوزه عسرض میکنم. از
قريب به جهل سال بيش در جلساتى طبع و نظر ايشان را ديده ايسم.
در جلسهای عزیسزی گفست رباعسی بسک وزن دارد کسه «لا حسول و لا قسوه الا بسالله العلسی العظیسم» است؛ ولسی ایشان؛
۴وزن خسرد را راجسع بسه رباعی بحسث کردهاند.
در حسوزه فیلسم همینطسور. مکسرر در جلسات اعجاب اهسل فضسل و تخصص را از اطلاعات دقبقسی که ابشسان در مقام
صحبت در مقوله فیلم و سینما و نمایشنامه نویسی ابراز کرده بودند» دیده و شسنیده ایم.
صفحه 50:
> یکبار فرد شساخصی جمعسی از اهالسی همین حوزههساء.که البتدبه رحمست خسدا رفتند» مفصلا از
تعجب اهسل فن وقتی آقا راجسعبه بعضسی از لین نمايشنامهها و رمانهای بزرگ صحبت کرهند
نقل میکرد.
P یکبار فرمودند» چند صد رمان بسزرگ جهانسی را خواندهاند.
* ایسن مطلب واقصا با توجه بسه استغالات دیکسر ایشان شگفت آور اسست.
" آن فسردی کسه عسرض کسردم نقل میکرد آن جلسه را این قسدر احساساتی شسده بسود که
یکدفعه زد زیر گریه.
“اين مرد يك مرجسع و فقیه و شخصیت سیاسی است آنگاه راجسح به نمایشنامه» رمان و
داستانک و ادبیات مدرن جهسان اینگونه فنی صحبت میکنند.
صفحه 51:
نگاهی وسیح؛تفکری جامع و بینشی نافذ
* در عصر غیبت زعامت جامعه اسلامی در پرتو دلایل عقلی و نقلی بسیار به فقیه جامع الشرایط میرسد.
* حضرت امسام«ره» در کمال دلنش و دانلیی و درک جلمع از مساثل در دوره خفقان و استبداد طاغوت نظییه ولایت فقیه را از دل
شسریعت اسلامی با دانش و بصیرت تنقیح و بساز تولید کردند.
* ولی فقیمپس از انقلاب در وجسود نورلنی خود ابشان تبلور بلفت یپس از تن زعلمت جامعه اسلامی در دستان بب کفلیت مقام
معظم رهبری قرار گرفت.
۶ تجربه چند هه وللیت حضرت آیت الله خامنهای (مدظله العللی) بر جامعه اسلامی سرمنشا خیرات و بسر کات بسیار در زمینههای
مختلف اقتصادی» سیاسی؛ فرهنگی و اجتماعی بود.
صفحه 52:
بینش و بصیرت معظم له در ایجساد وحسدت بین احزاب و گروههای جامعه از بسیاری از اختلافات و
تفرقههای خانمان سوز جلو گیری نموده و مسیر توسعه و تعللی کشور عزیزمان ایران رلبا انکایبه دلنش
بومی فراهم کرده است.
نظام بینشی ایشان مبتنی بر گفتمان شیعی بر خاسته از تفکر اسلام ناب محمدی و رویکردی توحید محور
است که در جای جای رفتار» کلام سیره و نگاه این عالم ربانی موج میزند.
۳ وسعت نگاه ایشان و تفکر جلمع نسبتبه مسائل از جلوههای بینظیر تفکر شیعی در جهان پرتلاطم امروز
است» دشمن شناسی و توجه بسه توطنههای خصمانه دشمنان کوردل ملت ايران و نفوذ کام ایشان در
مردم بارها و بارها امنیت رابه جامعه اسلامی با زگردانده و خشم و عصبانیت دشمنان و صهیونیستهای
غاصب را به اوج رسانده طوری که ایران امروز در بين کشورهای جهان به کشوری امن شهره است.
صفحه 53:
* توجسه همیشسگی ایشسان بسسه فرهنگ و تمسدن اسلامی و ایرانسی و اتکای بسه جوانان و فرزندان
لین سسرزمین گونهای بینظیر از بیگلنه ستیزی و پاسداشت هویت اسلامی و ایرگنی لین سرزمین در طسول
تاريخ معاصر را به نملیش گذارده» بیشسک توجمبه اندیشه و منظومه فکری ایشان و رونعلیی از یسک
کتاب در لین زمینه سند افتخار تایبخ ایران است که آشنلیی نسل جوان,با آن میتولند آیینه تمام نملیی از
کشورداری اسلامی و معنویت گرلیی الهی و گرهگشای بسیاری از مسائل و دردها و رنجهای مردم باشد و
براى هميشه نصب العين زمامداران و دولتمردان این سرزمین باقی بماند.
* امروز دانشگاه آزاد اسلامی مفتخر است رونملیی از کتلبی پیرامون زندگی و شخصیت مقام معظم رهبری را
رونمایسی کند که مطلع الغزل مسیر ترویج ارشادات و رهنمودهای ایشان در بسن جوانان؛ دانشجویان»
استادان و سرتاسر جامعه اسلامی باشد.
صفحه 54:
۴ مشی مقام معظم رهبری در تهذیسب نفس»
دوری ازدنیا گرایسسی»
سسادگی»
پرهیسسز از ریا و تزویر
پرتویی روشن از یسک رهبر فرزانسه و فرهیخته را نشان میدهد که شکرلنه لین نعمت بر مسر مسردم ایران بسه درگاه خداوند
همیشگی است.
صفحه 55:
صفحه 56:
نظام علمی از دیدگاه مقام معظم رهبری
آمسوزش و پژوهسش از جملسه مهمتریسن ابزار و عوامل پیشبرد اهسداف گونا گسون سیاسی؛ اجتماعصی و افتصادی اسست.
* در دنیسای کنونی عرصهای نت که نیلبه اهسداف مورد نظر و ارتقای عناصس مر در آن بسدون توجهبه آموزش و پژیهش تعویف شده باشد. نظام آموزش
و پژوهش در نظرگاه رهبری دارای جایگاهی ویژه و بسیار اساسبی است.
٠ امسادر خصوص ابسن دو مفهسوم رهبسری تعریسف روشسنی ارائسه نکردهانسد و شسواهد متعسدد در کلام ایشسان ها کسی از پذیسرش برداشت متداول و
مرسوم از اين دو مفهوم است.
به عبارت روشنتر وقتسی رهبری به این دو مقوله میپردازنسد درک عام موجود از آنرا میپذیرند.
٠ بنابرلين بيش از آنكه در خصوص اصصل مفهسوم بحلسی داشسته باشسند در خصوص فسرورت و اهمیت؛ شرلیط ارتقا و مولفع توئيد علم اظهار نظر مى كنند. نظام
آموزش وبرورش در نظرگاه رهبری نظامی است كلان با اجزاى متعدد كه از عوامل و بخشهاى كونا كونى تشكيل شده و نهادهاى مختلفى در آن دخيلندة
آموزش و برورشء آموزش عللى و حوزدهاى علميه مهمتوين دستكاههاى بزوهشى و آموزشى از منظر ايشانبه حساب مى آبند. نكتهاى كه بليد قبل از ورود بسه
متسن بسه كن توجسه كنيسم ابسن اسست كه حجم مطالسب و نسوع توجسه رهبرىيبه مسائل آموزشسى و بزوهشسى درهر كدام از لين نهادهاى علصى متفاوت
است.
سبه عنوان منسال رهبسری ابعساد؛ وظایسف و تکالیسف مختلفسی بسرای حوزه برمیشمیند.که متفاوتبا دانشگاه است. بنابرلین لازم استهر کدام از لین نيادها در
متنی متمایز مورد بحث قرار بگیرند. :
صفحه 57:
نظام اقتصادی اسلام در منظر رهبر معظم انقلاب اسلامی
* بخسش اصلسی و بنیادیسن دیسدگاه رهبسر معظسم انقلاب در خصوص اقتصاد اسسلامی.به طسور کلسی شسامل دو بخسش
است.
بخش نخست دیدگاههسای بنیادیسن رهبسری در خصسوص اقتصاد شسامل مباحشسی مرتبسط بسا منهسوم اقتصاد» اخلاق و
ارزشهای اقتصادی و مبانی نظری اقتصاد اسلامی است.
© بخش دوم دیدگاه رهبری در خصوص مسائل اقتصادی نظام جمهوری اسلامی است.
ایسن بخسش شسامل مباحنسی اسست در خصسوص فعالیتهسای اقتصادی (صنعت و معدن» کشاورزی و تجارت؛») اولویتها و
طرحهسای اقتصادی (تولیسد» خود کفایسی» تسورم؛ اشستغال و)... و نیسز مباحنسی در خصسوص هدفمنسدی بارانهها»
مسسئله خصوصیسازی» بانکسداری لسلامی و صندوقهسای قرضالحسنه؛ مالیات واجب و مستحب و رفتار مصرفی در جامعه
اسلامی است.
” بلید توجه داشست رهبر معظم انقلاب اسسلامی؛ نظرات تفصیلی و جامعی در خصوص ابعاد گونا گون مسائل و فعالیتهای
اقتصادی ارائسه نمودهانسد.
صفحه 58:
* مجموعسه بیانسات ایشان در لین خصوص هم حاوی مباحث تئوریک و مبنلیی بر پلیه اصول ذکری مکتب
اسلام است و هم مشتمل بر نکاتی در خصوص مسائل اقتصادی جاری در کشور ایران اسست.
* نکتسه مهمیکه در بررسی نظرات اقتصادی رهبسری بلیسبه ن توجه داشست در نظر گرفتن جایگاه
حکومتی و مدیریتی ایشان اسست.
صفحه 59:
در لین بخش اندیشه رهبر معظم انقلاب اسلامی در خصوص الگوی اسلامی- ایرلنی پیشرفت» در چهار چوبی منطقی و منسجم
تدوین و ارائه شده است.
منبع اصلی مطللب؛ مجموعسه بیانسات پیامهسا و نامههسای رحبر معظم انقلاب از سال ۳۶۸لتا ۱۳۹۰بوده است. از برضی منلبع
و متون علمی نیز جهت تشریح برخی ابعاد مهم موضوع پیشرفت استفاده شسده اسست.
در مجمسوع مهمتریسن مباحسث رهبری در خصوص cp gato ابعاد؛ شاخصهاء مبانی و شرایط و مقدمات پیشرفت میباشد.
دیدگاه رهبری در خصوص رویکردهای موجود در مورد پیشرفت و نقد ایشان بر رویکرد تقلیدی و نیز نقد ایشان بر مدل توسعه
غربی قابل توجه است.
مباحث رهبری در خصوص مبلنی پیشسرفت؛ مقدمات و الزامات پیشسرفت و نیز بلید جه رابطه عدللت با پیشسرفت در نظرگاه
ایشسان مورد توجه قرار گیرد .
صفحه 60:
ولایت رسول اللّه هست
۳ «ولایت فقیه یک چیزی است که خدای تبارک و تعالی درست کرده اسست.
' همان ولليت رسول الله هست». (صحيفه امام خمینی - جلد - ۰اصفحه « ۳۰۸) از وللیت فقیه آنطوری که اسلام قرار
داده است؛ بسه آن شرایطی که اسلام قسرار داده است؛ هسچ کسس ضسرر نمیبیند.
يعنى .كن اوصافى كه در ولى استء در فقیه استکه بهّن اوصاف خسدا او را ولسیامر قرار داده است و اسلام او را ولی
امر قرار داده است با آن اوصاف نمیشود که یک پایش را کنار یک قدر غلط بگسذارد.
| گسرمیک کلمسه دروغ بگویدسیک کلمه» یسک قدم برخلاف بكذارد .كن ولايت را دیگر ندارد». (صحیفه امام خمینی - جلد-
۱اصنحه۴۶۴)
صفحه 61:
ارتباط آرای سیاسی و منظومه معرفتی
بدون تردیسد برای فهم مدیریست سیاسی فضیلتاندیش رهبرمعظم انقلاب در چار چوب منظومه معرفتی ایشان و اثبات لین
مطلب, به نشانه های زیادی میتوان اسستناد کرد. در اینجا به برخی از آنها اشاره میکنيم.
ارتباط آرای سیاسی و منظومه معرفتی
۴- قاعدهمندی ۳-حکمرانی دانشی للفقتمدفى-2 (- التزام عقیدتی
صفحه 62:
رهبسر آرمسان خسواه دينسى بايبنسد بسه
است و وارد عرصه سیاست میشسود.
از ایسن رو او علسی السدوام
او میکوشد به در کی از واقعیت برسد تا کودد.
البته لین تسلاش همیشه سهل نیست بلکسه در خیلسی مسوارد کار برای رهبر آرمان خواه پیچیدهمی شود و در نتیجه
بیش از پیش از
همین لمر در بسط و پویلیی منظومه معرفتی او تأثیر گذار اسست. چنان که عی دانیسم مقسام معظسم رهبری همواره بر
آنجه که ایشان را در پرداختسن بسه سیاست مصسم ساخته اسست؛ همیسن غایت است.
صفحه 63:
* افسق دیسد فراتسر از ا
iNet ©
* . چنین افقی برای هر حا کمی حاصل نمیشود.
© زیرا ممکن نیست.
۳ تمدنها از دل منظومههای معرفتی پدید میآیند.
بنابر اين» حاكمى كه تكبه به منظومه معرفتى داردء در مسير ساخت تمدن نوين قرار مى كيرد
. افق تمدنی الزامات عقلانی روشنی دارد:
صفحه 64:
تمدنها با تعریف آغاز میشوند.
* _زیراه هر تمدنی بر بنیان جدیدی استوار است.
از اين روه توجه زیسادی بسه اراسه تعریف جدیسد از همه مقولات سیاسی و اجتماعسی دارد.
رهبر آرمان خواهبه دلیل لفق تمدفی که دار در ابتدای طرح هر بحثی میکوشد از موضوعی کمبهّن میپردازد؛ تعریف
بدیع و شفافی ارائه کند.
چنانکه بیانات مقام معظم رهبری بر همین سبک عمل مى كند.
آنگاه که دولتمردان را به اقتصاد مقاومتی فرا میخواند» در تبیین آن» بسه ارائه تعریفسی از آن میپسردازد.
بسا وقتصی که جوانسان انقلابی را GT Jol اختیاری دعوت میکند. مقصود خود را نيز بیان میکند.
صفحه 65:
اساساپیشرفت؛ نفس ترقی است. وقتی جامعه در مسیر ترقی قرار گیرد» زمزمه شکل گیری تمدن به گوش میرسد.
۴ التزام رهبری به امر پیشرفت و لزوم به دست آوردن الگویی کا رآمد در اين راه انکار ناپذیر است.
* ایشان همواره فرهیختگان را نیز به تحصیل چنين الگوبی فرا میخواند.
صفحه 66:
تمدن مسير روشنی دارد و بخش آن است.
البته اينكه كداميك از اين سه عنصر جنبه مقدمی یا موخری دارد؛ بين صاحب نظران اختلاف نظر است
۳ ولی مهم آن که در افق تمدنی» هر سه عنصر دیده شسود.
چنان که در
البته ایشان شکل گیری دانسته است.
اما به هر روی؛ تفسیر نقشه تمدن مبتنی بر منظومه معرفتی است.
صفحه 67:
حا كم مصلحت اندیش؛ به دست می آورد.
در نتیجه برای او برخورداری از منظومه معرفتی چندان ضرورت پیدا نمی کند.
ليكن خواه مى كوشد در امر حكمرلنىببه كونه دانشى عمل كند ؛ يعنى.با كمك منظومه معرفتى تلاش مى كند
دانشی پدید كه به كمك آن بتواند سياست را به كونداى غير شخصى اداره كند.
چنان که حکمرانی است.
دانسش فقسه بسه دلیسل پرداختسن بسه موضوعسات و مسائل مختلف فردی و اجتملعی» لین امکان رلبه یلی فقیه می دهد کمبه
گونهای روشمند به مسائل حکومت بپردازد.
است.
٠ ايسن روش» ولیفقیه را در تحلیل مسائل حکومت» بسیار توانعند میسازد.
مهمتر این که فقه اسلامی در کا رآمدتسر کسردن مدیریت فقهی» گرایش فقه سیاسی را بدید آورده است.
صفحه 68:
حاکسم فضبلست
اين سبك از
زيرا اخلاق مجموعداى از
* مدیریتی که بر
* لذاحاكم
او همسواره در اعسلام فرامین»
بدین ترتیب» حکمرانی وی از نى بيدا مى كند.
* اگر از اين منظر به سيره حكومتى مقام معظم رهبری توجه شودء اصول حکومتی ارزشمندی را میتوان اسستخراج کرد.
صفحه 69:
' البنه در تمايز ميان » نشسانههای دیگری نیز وجود دار و بايد در مجالى
وسيع به همه آنها توجه كرد.
الملبه هر روىء آنچه که از لین بررسى.به دست مى نيد لين است كه حکمرلنی آرمانکرا برای حضور فعال در لمر حکیمتبا
پیچید گیها و دشسواربهای سختی روبسهرو است.
اکسر پشتوانه » حکمسران فضیلتاندیش قادر به اداره جامعه و سیاست نیست.
در نتیجه برای تداوم حکمرانی خود به مدیریت مصلحت اندیش, میل پیدا میکند.
٠ اينكه خودتاً کید میورزد» نشانه تکیه ایشان به منظومه معرفتی پر تولفی است . بنابر این»
نمیتوان بدون فهم منظومه معرفتی ايشان به درك درست و عميق انديشه و سيره سياسى شان رسيد
صفحه 70:
آنان کهبا تاریخ آشنا هسستند رقابتهای جنجللی متفکران انقلاب در اواخر سال ۵۷و اولیل سال ۵۸را رصد کردهلند که
چگونه كرد و توفيق يافت.
میتوان گفت که مزیت رقابتی متفکران انقلاب اسلامی در کامیلبی و تأسیس جمهوری اسلامی دارا بودن
یافت .
* آیتالله خامنهای و که بهرغم تمام برجستگیهای فکر و اذعان استراتژیست های
رقیب در بین عموم مردم و نخبگان خودی کمتر شناخته شده و او بر رهبری سیاست گذارلنه و تمدنی او
سایه افکنده است.
صفحه 71:
* بلید كفت بسیاری از اطرافیان و نزدیکان رهبر حکیم انقلاب نيز در بازنمليى عمق تفكر اونا كارآتمد بودهلند و بيشتر از اينكه
پرده از افكار راقى و بلند او بردارند بيشتر دوست دارند از وجه کاربزماتیک و چهره قدسی او رونمایی كنند حال آنكه به نظر
میرسدبا مراجعمبه آراء آیتاللّه خامنهای به آسانی توجه ویژه او به
است. (لین بیانبه معنای در نظر نگرفتن وجوه معنوی و شخصیت
معنوی آیتالله خامنهای نیست بلکه در نقد تقلیل گرایی آیتاللّه خامنهای به شخصیت تک بعدی است
* با نكاهى دقيق به ادوار و اطوار رهبرى آيتالل خامنهای در بیسست و هشست سال گذشسته» سپهر معنلیی آیتاللد
خامنهای قلبل کشف است چراکه او او
بر آیند نظام معنایی اوست.
* برخی ویژگیهای نظام تفکر ایشان را میتوان اینگونه بیان کرد:
صفحه 72: