پزشکی و سلامت مراقبت‌های بهداشتی

ایمنی تجهیزات آزمایشگاهی

Imeni_tajhizat_azmayeshgahi

در نمایش آنلاین پاورپوینت، ممکن است بعضی علائم، اعداد و حتی فونت‌ها به خوبی نمایش داده نشود. این مشکل در فایل اصلی پاورپوینت وجود ندارد.






  • جزئیات
  • امتیاز و نظرات
  • متن پاورپوینت

امتیاز

درحال ارسال
امتیاز کاربر [0 رای]

نقد و بررسی ها

هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.

اولین کسی باشید که نظری می نویسد “ایمنی تجهیزات آزمایشگاهی”

ایمنی تجهیزات آزمایشگاهی

اسلاید 1: ایمنی تجهیزات آزمایشگاهی

اسلاید 2: مقدمهدر بحث ایمنی در کارکرد با دستگاهها و تجهیزات آزمایشگاهی هر دستگاه ویژگیهای خاصی دارد و بر اساس این ویژگی ها ،باید دستورالعمل های کارکرد ایمن رعایت گردد.جهت کارکرد ایمن تجهیزات چهار نکته اساسی وجود دارد: استفاده از دستگاه مناسب آشنایی با چگونگی استفاده از دستگاه بازرسی دستگاه استفاده صحیح دستگاه

اسلاید 3: مقدمهکار در آزمایشگاه نیاز به استفاده از تجهیزات مختلف دارد. جهت اطمینان از ایمنی دستگاه باید با موارد زیر آشنا باشید: عملکرد دستگاه(مرور دستورالعمل های همه سازندگان) حفاظت های قابل اعمال نگهداری کلیه مستندات مرتبط با تجهیزات راه اندازی صحیح و اجرای برنامه نگهداری پیشگیرانه کنترل ها و حفاظت ها کافی و کاربردی باشند. محل نصب دستگاه مناسب بوده و در صورت لزوم به خوبی تهویه گردد. دستگاه بدون اشکال و به درستی کار کند.

اسلاید 4: وسایل سرمازا(یخچال/ فریزر)استفاده از یخچال های خانگی جهت نگهداری مواد شیمیایی آزمایشگاهی به چند دلیل، بسیار خطر آفرین می باشد. بسیاری از حلال های قابل اشتعال در دمای یخچال های معمولی حالت فرار دارند، دمای این یخچال ها بطور معمول بالاتر از نقطه احتراق اغلب مایعات قابل اشتعال می باشد، بعلاوه طبقات آنها دارای منابع ایجاد احتراق مانند ترموستات، سوییچ های نوری و نوارهای حرارتی میباشند.بخارات شیمیایی در کف یخچال که مدارهای الکتریکی و کمپرسور قرار دارد، تجمع می یابند.

اسلاید 5: وسایل سرمازا(یخچال/ فریزر)- ادامهیخچال های ایمن آزمایشگاهی که برای نگهداری مواد قابل اشتعال و شیمیایی استفاده می گردند، در برابر انفجار مقاوم هستند و اجزای ایجاد کننده جرقه آنها در قسمت خارجی یخچال قرار دارد.جهت استفاده از یخچال های موجود در آزمایشگاه موارد زیر باید رعایت شود: هیچگاه مواد شیمیایی قابل اشتعال در یخچال های خانگی نگهداری نشوند. عدم نگاهداری مواد غذایی در یخچال های آزمایشگاهی همه یخچال ها دارای برچسب مشخص کننده کاربردشان باشند.

اسلاید 6: وسایل گرمازاخطرات عمومی استفاده از تجهیزات تولید کننده حرارت شامل:خطرات الکتریکی خطر بروز آتش سوزی خطر ناشی از سطوح داغقبل از استفاده از وسیله الکتریکی گرمایی باید اطمینان حاصل کنید که دارای خاموش کننده خودکار باشد تا از بروز گرمای بیش از حد جلوگیری شود.همچنین این وسایل وتمامی اجزای متصل به آنها به درستی کار کنند.

اسلاید 7: وسایل گرمازا1- کوره : بخارات قابل اشتعال حاصل از کوره می تواند محترق گردد.آنها، خارج کردن گاز وآب از نمونه ها، خشک کردن وسایل شیشه ای یا بالا بردن دما برای انجام یک آزمایش به کار می روند. کور ها باید دارای ترموستات back up باشند که قبل از بروز حادثه خاموش گردند. کوره هایی که جهت گرم کردن مواد قابل اشتعال به کار می روند دارای قفل ضد انفجار و فیوزهای امنیتی برای خاموش کردن در صورت نقص در فن ها و بالا رفتن بیش از حد دما هستند.

اسلاید 8: وسایل گرمازا2- حمام آبی گرم کنندهاین وسایل بایدابزارهای کنترلی افزایش دما یا ترموستات خودکار داشته باشند.موارد احتیاطی زیر جهت پیشگیری از حوادث اهمیت دارند: این دستگاه را نزدیک مواد قابل اشتعال و قابل احتراق قرار ندهید. دو شاخه ها و اتصالات را به منظور جلوگیری از شوک های الکتریکی چک کنید. برای پیشگیری از آلودگی میکروبی، به آب ضد عفون کننده بیفزایید. ماده واکنش دهنده و یا سدیم آزید در بن ماری به کار نبرید، زیرا موجب انفجار خواهد شد. قبل از پر یا خالی کردن آن ، دو شاخه را بکشید.

اسلاید 9: وسایل گرمازا3- دستگاه های تقطیر :در این دستگاه ها، احتمال افزایش دما بروز آتش وجود دارد، به خصوص اینکه برای ساعات طولانی و در شب، کار می کنند، باید تحت نظارت قرار گرفته و در صورت امکان، برای آنها یک فیوز امنیتی تعبیه گردد.4- سیستم کجلدالاین دستگاه دارای دو بخش هضم کننده و تقطیر جهت اندازه گیری نیتروژن و آنالیز عناصر کمیاب دارد. این دستگاه منبع بالقوه بخارات وگرما هستند.

اسلاید 10: وسایل گرمازااحتیاطات : مطمئن شوید که لوله های مخصوص شکستگی نداشته سالم باشند. برای راه اندازی و استفاده به دقت دستور العمل را دنبال نمایید. واحدهای هضم کننده را در زیر هود قرار دهید. برای چک کردن سیم کشی الکتریکی و لوله های آب یک برنامه نگهداری منظم را دنبال نمایید.5- اتوکلاو : بطور دوره ای seal ها واتصالات آنها را چک نمایید. برای مواد شیمیایی و یا قابل اشتعال استفاده نشود. مطمئن شوید که سیستم امنیتی فشار و دما به درستی عمل می کنند. برای استریل کردن از ظروف مناسب مانند پیرکس استفاده شود.

اسلاید 11: وسایل گرمازا6- کوره های سوزاننده لاشه یا مواد زاید :برای مواد شیمیایی کارسینوژن و آلوده کننده باید یونیت طراحی شده دارای دمای 1800-1900درجه فارنهایت با زمان بازداری دو ثانیه باشد.7- مایکروویو : همیشه محفظه مورد استفاده را به منظور خروج گاز وفشار بخار باز بگذارید. هیچگاه ظروف فلزی را در اجاق های مایکروویو به کار نبرید.یونیت را بطور منظم بازرسی نمایید.

اسلاید 12: وسایل گرمازا8- فورفور برای ایجاد خاکستر و اندازه گیری مواد معدنی در دمای حدود 600 درجه سانتیگراد، در بسیاری از آزمایشگاه ها استفاده می شوند. بهتر است یک پیش خاکستر سازی کامل ،جهت خروج مواد آلی دودزا در زیر هود انجام گیرد. مطمئن باشید ترموستات به درستی عمل می کند. جنس کروزه به کار گرفته شده، باید متناسب با دما باشد. ترجیحاً باید در یک مکان مقاوم به حرارت قرار گیرد.9- هات پلیت/ SOXHELET / FAT EXTRACTOR یونیت در طی آزمایش، تا حد ممکن باید قابل مشاهده باشد. هیچگاه اتر و یا سایر حلا ل های قابل اشتعال را بطور مستقیم بر روی سطوح داغ قرار ندهید. برای خارج کردن حلا لها از تبخیر کننده چرخشی استفاده نمایید.

اسلاید 13: وسایل مخلوط کنندهشامل مخلوط کن، شیکر، بلندر، سونیکاتور و گریندربزرگترین خطر در استفاده از این وسایل، افزایش خطر پخش عوامل عفونی بصورت ذرات معلق می باشد. این تجهیزات را در آزمایشگاههای بیولوژیک در کابینت های زیست ایمن راه اندازی نمایید. در حال کار با بلندر ، سرپوش آن را با یک حوله آغشته به ضدعفونی کننده بپوشانید. از مواد قابل اشتعال یا سوزاننده ، استفاده ننمایید. خروجی پمپ خلاء را فیلتر نمایید. تمام سطوح در معرض عوامل عفونی را ضد عفونی نمایید. همه بخش های دستگاهها را بعد از انجام کار تمیز و خشک نمایید.

اسلاید 14: سانتریفوژسانتریفوژ کردن ممکن است دو خطر جدی داشته باشد:نقص مکانیکی و آئروسل ها اطمینان حاصل نمایید افرادی که با این وسیله کار می کنند، به درستی آموزش دیده باشند. قبل از سانتریفوژ کردن ، دستگاه را بالانس نمایید. قسمت گردان و تیوب های خاص جهت سرعت مورد نیاز به کار ببرید. درپوش را هنگامیکه استوانه گردان به توقف کامل رسیده است، باز کنید. در صورت مشاهده هر گونه لرزش و صدای غیر طبیعی دستگاه را متوقف سازید. تیوب های در دار ،در سانتریفوژ به کار ببرید. لوله های آزمایش را از نظر شکستگی یا لبه های ترک خورده بازرسی نمایید. لولهای مورد استفاده را بیش از حد پر ننمایید.

اسلاید 15: سانتریفوژ از درپوش های سبک وزن مانند فویل آلومینیومی جهت پوشاندن لوله ها استفاده نکنید. در سانتریفوژهای سرعت بالا: هوای خروجی را فیلتر نمایید. یک رکورد ثبت شده از کارکرد دستگاه جهت پیشگیری از خطر استهلاک و تخریب فلز آن تهیه نمایید. بطور مداوم روترها را بازرسی تمیز نمایید.و جهت پیشگیری از خوردگی آنها را خشک کنید. دستورالعمل های سازندگان را بطور دقیق اجرا نمایید.

اسلاید 16: سیستم های خلاءسیستم های خلاء دارای خطر انفجار از داخل هستند. اطمینان حاصل کنید که پمپ ها دارای حفاظ های تسمه ای هستند. از سالم بودن سیم ها و سوییچها اطمینان حاصل نمایید. جهت جلوگیری از برگشت مایعات به داخل پمپ و خطوط خلاء روی لوله های خلاء از زانویی استفاده نمایید. این پمپها را در مجاور محفظه های نگهداری مواد شیمیایی راه اندازی نکنید. پمپ ها را در محفظه های بسته قرار ندهید. از ظروف مقاوم مناسب عملیات خلاء استفاده نمایید.

اسلاید 17: الکتروفورزدستگاه الکتروفورز، ممکن است منبع مهم خطر فیزیکی در آزمایشگاه باشد.وجود ولتاژ بالا و مایع رسانا در این دستگاه ترکیب خطرزایی را بوجود می آورند.حتی نشت جزیی تانک می تواند موجب ایجاد شوک شدید گردد. واحد الکتروفورز را بطور صحیح به زمین وصل کرده و اتصالات الکتریکی را تجهیز نمایید. آن را دور از محل رفت و آمد قرار دهید. تنها از اتصالات عایق سربی استفاده نمایید. واحد را دور از آب و منابع آبی نصب نمایید. بطور متناوب سالم بودن فیزیکی واحد را چک نمایید. از هشدار دهنده ولتاژ بالا استفاده نمایید.

اسلاید 18: لوازم شیشه ایجهت کاهش امکان خطر بریدگی یا سوراخ شدگی هنگام کار با وسایل شیشه ای دقت لازم باید انجام گیرد. در هنگام حمل لوازم شیشه ای از دستکش یا سایر ادوات آزمایشگاهی استفاده گردد. ظروف شیشه ای را قبل و بعد از استفاده بازرسی نمایید. در صورت امکان از اتصالات پلاستیکی یا فلزی به جای اتصالات شیشه ای استفاده نمایید. برای سیستم های خلاء از ظروف شیشه ای با دیواره ضخیم و ته گرد استفاده نمایید.، زیرا استحکام ظروف ته صاف کمتر می باشد. ظروف شیشه ای شکسته را در محفظه های مخصوص محکم قرار دهید.

9,900 تومان

خرید پاورپوینت توسط کلیه کارت‌های شتاب امکان‌پذیر است و بلافاصله پس از خرید، لینک دانلود پاورپوینت در اختیار شما قرار خواهد گرفت.

در صورت عدم رضایت سفارش برگشت و وجه به حساب شما برگشت داده خواهد شد.

در صورت نیاز با شماره 09353405883 در واتساپ، ایتا و روبیکا تماس بگیرید.

افزودن به سبد خرید