Imeni_dar_manzel

در نمایش آنلاین پاورپوینت، ممکن است بعضی علائم، اعداد و حتی فونت‌ها به خوبی نمایش داده نشود. این مشکل در فایل اصلی پاورپوینت وجود ندارد.






  • جزئیات
  • امتیاز و نظرات
  • متن پاورپوینت

امتیاز

درحال ارسال
امتیاز کاربر [0 رای]

نقد و بررسی ها

هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.

اولین کسی باشید که نظری می نویسد “ایمنی در منزل”

ایمنی در منزل

اسلاید 1: وخدا بالاتر از اندیشه هاست...

اسلاید 2: ايمني در منزلدانیال درویش بیگیکارشناس بهداشت حرفه ایHome Safety

اسلاید 3: فهرست مطالبمقدمه مفهوم ایمنی آمار حوادث در منزل ایمنی حریق ایمنی مواد شیمیایی سوانح و حوادث در کودکان ایمنی آشپزخانه ایمنی برق ایمنی آسانسور

اسلاید 4: مقدمه :با وجود وسایل و ابزار فراوان، غالباً افراد درمعرض خطرات گوناگون قرار دارند.همچنین باپیشرفت فن آوری و افزایش کاربرد وسایل و ابزارآلات نیز مخاطرات و احتمال بروزحوادث افزایش می یابد. اکثر مردم در خانه خود به نکات ایمنی و حفاظت، توجهی نمی کنند و به آسانی از کنار موقعیت های خطرناک می گذرند. هرچند آموزش دادن به مردم در مورد رعایت نکات ایمنی در محیط های ناامن آسانتر به نظر می رسد، ولی روش مؤثرتر، ایمن نمودن محیط و محصولات مصرفی است.

اسلاید 5: حادثه (Accident) :حوادث به سه دسته : عمدي ، غير عمدي و حوادث يا بلاياي طبيعي تقسيم بندي مي شوند . تعريف حادثه (يا سانحه) در WHO : واقعه يا رويداد برنامه ريزي و پیش بینی نشده كه مي تواند منجر به ايجاد آسيب شود و پيشرفت يك فعاليت يا كار را مختل سازد.(آسیب جسمی،روانی و یا خسارت مالی)يكي از حوادث غيرعمدي حوادث خانگي يا حوادث در منزل است .

اسلاید 6: پیشگیری از ایجاد حادثه و در نتیجه پیشگیری از آسیب به دلایل متعدد دارای اهمیت است: کاهش مرگ و میر، کاهش بار ناشی از حوادث در جمعیت و کاهش خسارت مادی حاصله و این در حالی است که روش های پیشگیری از آسیب در منزل اغلب آسان است.

اسلاید 7: آسیب به افراد هنگام بروز حوادث مثل یک کوه عظیم یخ است که قسمت اعظم آن زیر آب قرار دارد و دیده نمی شود . مرگ ومجروحیت جسمانی در بخش بیرونی آب قرار گرفته ولی معلولیت و عواقب روانی حوادث که گاهی تا پایان عمر باقی می ماند بدنه اصلی این کوه یخ را تشکیل می دهد و در اکثر موارد مورد غفلت قرار می گیرد .

اسلاید 8: طبق تحقیقات انجام گرفته مشخص گردیده است، 88% حوادث از اعمال ناایمن، 10% حوادث از شرایط ناایمن، و 2%حوادث از علل ناشناخته ناشی می‏ شوند. بنابه نظر کارشناسان، رفتارهای ناایمن بیشتر از شرایط نا ایمن در ایجاد حادثه موثرند.علل بروز حوادث

اسلاید 9: اصول پیشگیریواژه پیشگیری معمولاً با ایمنی همراه می باشد( ایمنی و پیشگیری)پیشگیری:عبارت است از مجموعه اقداماتی که در ذهن تصور می کنیم تا با عملی نمودن آنها مانع از بروز حوادث ویا کاهش خسارات گردیم.

اسلاید 10: ایمنی علمی است که در پیشگیری از بروز حوادث در محیط به یاری انسان می شتابد و همواره در راستای حفاظت و حراست از نیروی انسانی و سرمایه گام بر می دارد.اصولاً علمی است گسترده که به مجموعه تدابیر، اصول ومقرراتی گفته می شود که بابه کارگرفتن آنها می توان نیروی انسانی و سرمایه را دربرابر خطرات گوناگون در محیط به گونه ای مؤثر و کارا نگهداری کرد و به این وسیله یک محیط بی خطر و سالم برای افزایش کارایی به وجود آورد.

اسلاید 11: تعریف ایمنی عبارت است از :میزان رهايي از خطر میزان در امان بودن از خطر میزان رهايي از شرايط مخاطره آميز

اسلاید 12: رابطه بهداشت و ایمنی بهداشت به معنای مصون داشتن انسانها از بیماری و سالم نگهداشتن وضعیت جسمانی و روانی آنهاست. ایمنی به معنای محافظت کردن انسانها از آسیب های مربوط به حوادث است. این عوامل حائز اهیمت است، زیرا افرادی که از سلامتی برخوردارند و در محیطی ایمن زندگی می کنند ، ثمر بخش ترند.

اسلاید 13: ؟چرا ایمنـــــی

اسلاید 14: امنیت يكي از نيازهاي اوليه انسان است. روانشناسان، نيازهاي انسان را در 5 رده تقسيم‏بندي مي‏كنند. مي‏بينيم كه پس از برآورده شدن نيازهاي اوليه‏ي انسان يعني نياز به خوراك، پوشاك، مسكن و ... مهم‏ترين نياز انسان، نياز به امنيت است.

اسلاید 15:

اسلاید 16:  ايمني مقوله‌ايست كه در زندگي و محيط كار همه انسانها مطرح است و همه نيازمند به رعايت آن هستند و همه مستلزم به حمايت از آن.ويژگي منحصر به فرد توجه به ايمني اين است كه محور آن انسان، اين گوهر شريف آفرينش است ایمنی یک موضوع حفاظت نسبی از برخورد با خطرات است و کمیتی نسبی می‌باشد.

اسلاید 17: منظور از ایمن و غیر ایمن چیست؟یک مکان، یک کار معین و یا یک دستگاه زمانی ایمن در نظر گرفته می شود که احتمال خطر مرگ، مجروح شدن و یا ابتلا به بیماری برای کسانیکه در آنجا بوده یا با  آن دستگاه کار می کنند در حد قابل قبول پایین باشد. به طور کلی، میتوان چنین گفت که میزان خطر قابل قبول با پایین آمدن سطح ایمنی، افزایش یافته و با افزایش سطح ایمنی کاهش می یابد.

اسلاید 18: ایمنی در محیط منزل

اسلاید 19: امروزه بشر در کلیه فعالیتهای روزمره زندگی، از لحظه ای که در خانه درحال استراحت می باشد تا زمانی که پای به بیرون نهاده و به فعالیتهای روزمره وکار می پردازد با شکلهایی گوناگونی از خطرات مواجه می باشدکه برای سالم ماندن باید حتماً از موارد ایمنی (ایمنی حریق،کار با مواد شیمیایی،چیدمان وسایل و ...) آگاهی داشته تا با رعایت آنها آسیبی به خود و دیگران نرساند.آگاهی ، شناخت و شناسایی خطرات پیرامون و نحوه جلوگیری از هرگونه حادثه و نهایتاً مقابله با آن آدمی را بر آن داشته تا برای کم کردن خسارات جانی ومالی ناشی از حوادث طبیعی و غیر طبیعی به فکر یکسری چاره یا اقدامات بیافتد. (اقداماتی: قبل از وقوع حوادث ، به هنگام وقوع حوادث و بعد از وقوع حوادث)

اسلاید 20: National Safety Council 2010 Statistics in the wordHome33,300 Deaths (One Every 16 Minutes)8 Million Injuries (One Every 4 Seconds)Work4900 Deaths (One Every 107 Minutes)3.7 Million Injuries (One Every 9 Seconds)Motor Vehicles44,000 Deaths (One Every 12 Minutes)2.3 Million Injuries (One Every 14 Seconds)

اسلاید 21: In the work environment employees are always trained on how to prevent injuries in the workplace. But if we look at statistics from the National Safety Council, there are actually twice as many injuries and seven times more fatalities in homes, compared to the workplace in the word.

اسلاید 22: Home HazardsFiresSlips, Trips, And FallsElectricityHazardous Materials

اسلاید 23: Home Safety IssuesFireEarthquakeSlip, Trips, & FallsChemicalsPoisoningsFireElectricalAppliancesFood SafetyOlder AdultsChildrenPetsKitchenGarageConsumer Product Recalls

اسلاید 24: Three Most Common Causes of Home InjuriesSlips and FallsPoisoningFire and Burns

اسلاید 25: سابقه بررسي حوادث خانگي در ايران جمع آوري آمارحوادث خانگي به صورت منظم و در غالب يك چك ليست مشخص در وزارت بهداشت از سال 1373 شروع شده است. از سال 1373 تا 1378 اين برنامه در6 استان به صورت نمونه( پايلوت) انجام شد و سپس از سال 1378 در كل كشوراجرايي شده است و از سال 1384 به صورت نرم افزاري (تحت عنوان برنامه ثبت حوادث بيمارستاني در غالب برنامه جامعه ايمن )اجرا مي شود .تعداد مصدومين حوادث خانگي ثبت شده طي مدت 5 سال (1378 تا 1382)از 80518 نفر به 267497 و ميزان بروز از 198 به 418 در صدهزار نفر رسيد (بيشتر از دو برابر!)

اسلاید 26: مهمترين عوامل حوادث خانگي در طي سالهاي 1378 تا 1382 به ترتيب: سوختگي ، ضربه، سقوط و مسموميت بوده است و روند بروزحوادث ناشي از تمامي علل طي اين مدت سير صعودي داشته است . در مجموع طبق آمار،حوادث روستائي در شهرهای يزد، گناباد ، بيرجند،اردبيل ، سبزوار بيشتر گزارش شده است اما در مناطق شهري جهرم ، فسا ، زنجان ، چهار محال و بختياري حادثه خيز ترين شهرها بوده اند . قابل توجه اينكه شهرهای سيستان و بلوچستان ، تهران، هرمزگان از نظر مناطق روستائي و زابل ، سيستان و بلوچستان،اراک، گيلان از نظر مناطق شهري ايمن ترين مناطق بوده اند .

اسلاید 27: آتش سوزی و حریق امروزه ميدانيم دنياي پيشرفته صنعتي مديون آتش است .آتش گرما مي دهد روشني مي بخشد، پخت و پز را آسان ميكند و بطور كلي ميتوان گفت بدون آتش زندگي خيلي سخت و مشكل ، صنايع و كارخانجات تعطيل و برگشتن جامعه به زمان عصر حجر خواهد بود . ضرب المثلي است كه مي گويد آتش خدمتگزار خوبي است اما ارباب بدي است ، يعني هر كجا كه ما خطر آتش را جدي نگـيريم و يا آگاه به خطرات آن نباشيم هر لحظه ممكن است حريقي رخ دهد و هر آنچه را در پيرامون خود دارد بسوزاند .خطرات حريق همواره متناسب با پيشرفتهاي تكنولوژي برق آسا منحنی صعودي مي پيمايد ، لذا پيوسته بر تعداد و شدت حريق ها و انفجارات و در نتيجه بر مقدار خسارات و تعداد تلفات و جراحات بمراتب افزوده مي شود و دانش بشري با وجود قرنها تلاش پيگير راه حل قاطعي براي خنثي كردن كامل حريق و انفجار نيافته است . اما بررسي آمارهاي دقيق حريق توسط كشورهاي مترقي ثابت نموده كه بيش از 75 تا 80 درصد حريقها قابل پيش بيني و پيشگيري مي باشد

اسلاید 28: آتش‌سوزی یا حریق یکی از قدیمی‌ترین بلایایی است که می‌تواند در زمانی کوتاه، دارایی و سلامتی افراد را به خطر اندازد.بنا به تعریف حریق عبارتست از سوختن شدید مواد سوختنی یا آتشی ناخواسته و از کنترل خارج شده که معمولا با دود و حرارت و نور زیاد توام است. آتش سوزی عبارت از آتشی است که از یک منبع حرارتی کنترل ناپذیر سرچشمه گرفته، یا منبع حرارتی معین کنترل شده‌ای را ترک کرده و با نیروی حرارتی خود گسترش و توسعه یافته باشد.اگر چند سال در جای معيني حريقی رخ ندهد علامت مصون بودنش از آتش نيست همانطور كه اگر چندين سال شخصی بيمار نشود دليل مصون بودنش از بيماري نمی باشد . پس آتش سوزي جنبه عمومي داشته در هر جا و براي هركس امكان اتفاق دارد و اغلب متضمن خسارات سنگين مالي و تلفات و جراحات جاني است .

اسلاید 29: 1. عيب ساختماني2. عيب نگهداري و انبارداري3. عيب عدم پيش بيني و پيشگيري از اتش سوزي4. عيب عدم اطلاع از طروق مبارزه با حريق5. عيب تاخير در اطلاع يافتن از وقوع آتش سوزي6. جرقه هاي ايجاد شده از ماشين ها7. كاغذ هاي پاره و بي مصرف8. نشت مايعات از ظروف9. سمباده ها و سنگ سمباده10 . فلزات مذاب11 . جوشكاري و برش فلزات12 . آتش بازي13 . خاكسترهاي داغ يا آتش هاي باقي مانده و خاموش نشده14 . مشتعل شدن روغن هاي داغ15 . سيگار، كبريت و فندك به خصوص سيگارهاي خاموش نشده علل و شرايط بروز حريق درمنازل

اسلاید 30: دسته بندي انواع حريقبراي سهولت در پيشگيري و كنترل آتش سوزي، حريق ها را برحسب ماهيت مواد سوختني به دسته هاي مختلفي تقسيم بندی می کنند.در برخی کشورها به چهار دسته ((A,B,C,D تقسیم بندي مي كنند و در برخی دیگر حريق در پنج دسته (A,B,C,D,E) تقسیم می شود.در همه تقسيم بندي ها دسته A مواد جامدي است كه خاكستر به جا مي گذارد.دسته B شامل مواد نفتي و مايعات قابل اشتعال است.. دسته C آتش های ناشی از گازها می باشد و دسته D ناشی از فلزات قابل اشتعال مي باشد .

اسلاید 31: روش هاي عمومي اطفاء حريقاصولاً اگر بتوان يكي از اضلاع هرم حريق (حرارت، اكسيژن، مواد سوختني يا واكنش هاي زنجيره اي) را كنترل و محدود نموده يا قطع كرد ، حريق مهار مي شود. اگرچه واكنش هاي زنجيره اي لازمه بروز حريق است ولي در درجه اول اهميت نيست. 1. سرد كردن ( توسط آب، دي اكسيد كربن)2. خفه كردن ( توسط كف، دي اكسيد كربن، خاك، ماسه و خاك)3. سد كردن يا حذف ماده سوختني4. كنترل واكنش هاي زنجيره اي ( هالن و پودرهاي مخصوص)5. رقيق كردن هوا ( نيتروژن و دي اكسيد كربن)

اسلاید 32: مواد خاموش كننده آتشموادي كه به عنوان ماده خاموش كننده به كار مي روند به چند دسته قرار مي گيرند. به دليل لزوم سرعت عمل و افزايش پوشش خاموش كننده ها، مي توان از دو يا چند عنصر خاموش كننده به طور هم زمان استفاده نمود. طبعاً هر كدام از مواد ياد شده در اطفاء انواع حريق ها داراي مزايا و معايبي مي باشند .1. آب2. آب سبك يا آب نازك( آبي همراه با ماده اي به نام سورفكتانت)3. كف اتش نشاني1. كف شيميايي ( سولفانت آلومينيوم و محلول بيكربنات سديم)2. كف مكانيكي4. پودر خاموش كننده5. پودر خشك6. گاز دي اكسيد كربن7. تركيبات هالوژنه

اسلاید 33: سيستم هاي اعلام حريق دو نوع هستند :1- دستي 2- اتوماتیک لوازم و تجهیزاتی که برای اطفای حریق استفاده می شوند: الف) استفاده از کپسولهای اطفای حریق ب) استفاده از سيستم هاي اطفاي حریق ثابت آب

اسلاید 34:

اسلاید 35: مراحل اساسي كار با خاموش كننده ها1. مشخص نمودن توان خاموش كردن فرد2. حفظ خونسردي3. تشخيص نوع حريق4. تشخيص خاموش كننده با توجه به مشخصات كپسول و برچسب هاي روي سيلندر5. حركت به سوي خاموش كننده6. انتخاب خاموش كننده مناسب و برداشتن آن7. انتقال خاموش كننده به محل حريق8. راه اندازي خاموش كننده9. پشت به باد ايستادن10 . بكارگيري مواد خاموش كننده در فرايند اطفا11 . نشانه روي بر روي پايه يا ريشه حريق12 . حركات جاروبي روي ريشه حريق13 . چشم دوختن روي حريق14 . ادامه اطفاء تا خاموش شدن كامل حريق

اسلاید 36: خروج از منزل در هنگام آتش سوزیبرخلاف فیلم های سینمایی و تلویزیونی، آتش واقعی ، روشن و شفاف نیست، دود آتش غلیظ و سیاه است. نمی توان دید که پشت صحنه آتش سوزی چه چیزهایی وجود دارد یا چه اتفاق هایی در حال وقوع است و در این میان گازهای سمی موجود در دود آتش ممکن است ما را گمراه کند .سعی کنید خونسردی خود را حفظ کنید. از محل وقوع آتش سوزی خارج شوید و پس از آن به آتش نشانی تلفن بزنید. قبل از باز کردن در، آن را لمس کنید (گرم نباشد). دستگیره را لمس کنید (داغ نباشد). دقت کنید که از درزهای در، دود به درون نیاید. پا را پشت در قرار دهید و سر را به در بچسبانید و آهسته در را، کمی باز کنید. اگر پشت در، از آتش سوزی خبری نبود آن را باز کنید و گرنه فوراً آن را ببندید. هرگز دربهای محل وقوع آتش سوزی را باز نگذارید. آتش به جاهای دیگر سرایت کرده و شدت می یابد. در صورتی که دود در فضا وجود دارد و مانع تنفس است، حتماً سینه خیز فرار کنید (در سطوح پایین دود کمتر است.(

اسلاید 37: حوله یا دستمال خیس یا حتی خشک روی صورت خود بگیرید. هر محل باید دارای دو درب خروجی باشد، باید محل دربها را بدانید. پس از خروج، فوراً نسبت به تلفن زدن به آتش نشانی اقدام کنید. در صورتی که لباسهای شما آتش گرفت، فرار نکنید. آتش شعله ورتر خواهد شد. روی زمین بغلتید تا آتش خاموش شود. خود یا دیگری را با پتو یا ملحفه کلفت بپوشانید تا آتش خاموش شود. در ساختمانهای بلند، هنگام وقوع آتش سوزی سعی کنید خود را به طبقات پایین تر برسانید. هنگام آتش سوزی هرگز به پشت بام نروید، آتش به طرف بالا می رود شما به طرف پایین حرکت کنید. از آسانسور استفاده نکنید، ممکن است اطاقک آسانسور از دود پر شود و یا آسانسور در طبقاتی که آتش سوزی شدید است، متوقف شود.ادامه ...هرگز آب روی انسانی که آتش گرفته است نریزید،چون باعث تشدید صدمات بعدی می شود

اسلاید 38: آب داغ بیشتر از 60 درجه، سیم های خروجی چند تائی، سیم کشی معیوب، اجاق های خوراک پزی پرفشار، ماکروفر، اشعه ها، هیترهای باز، بی دقتی در مصرف سیگارو کبریت، استفاده نادرست از سرخ کن ها ، استفاده نادرست از مواد قابل اشتعال(بنزین و نفت و گازوئیل)، روغن داغ و مایعات داغ آشپزی، نور خورشید(آفتاب زدگی)، رعد و برق و ... از عوامل مهم ایجاد سوختگی در افراد است.آموزش صحیح مردم در مورد نحوه استفاده از تجهیزات حرارتی مانند اجاق ها، اجاق های برقی، سرخ کن ها می توانند از ایجاد سوختگی پیشگیری نمایند.سوختگی

اسلاید 39: اثرات شوینده های شیمیایی و محصولات بهداشتی بر سلامتیاز ديدگاه ايمني در منزل امروزه با ارتقاء فرهنگ بهداشت فردي و محيطي و پيشگيري از بروز بسياري از بيماريها ،از انواع مواد شوينده در منازل بصورت هاي مختلف و گسترده استفاده مي شود. اغلب شوینده های خانگی مورد استفاده محتوي تركيبات شیمیایی سمی ازجمله مواد آلي فرار هستند كه به سرعت در فضا منتشر می‌شوند و داراي اثرات سوء متعددی مي باشند.امروز بسياري از تحقيقات در زمينه مسائل زيست محيطي، معطوف به عوامل شيميايي زيان آور است . پاراسلسيوس در نظريه معروف خود مي گويد: ”همه مواد سمي هستند و ماده اي كه سمي نباشد موجود نيست، منتهي اختلاف در دز مصرفي جهت ايجاد سميت و يا درمان مي باشد ” (١٥٤١ -١٤٩٣ )با در نظر گرفتن اين مطلب ،گستردگي واهميت عوامل شيميايي آشكارتر مي شود و بررسي يك نوع ماده شيميايي خود مدت طولاني زمان مي برد تاخصوصيات، اثرات و عوارض ناشي از آن مشخص گردد.

اسلاید 40: در حال حاضر 11 میلیون ماده شیمیایی شناسایی گردیده و سالانه 1000 تا 2000 ماده شیمیایی جدید به آن اضافه می گردد و هر ساله 100000 ماده شیمیایی مختلف تولید و یا استفاده می شود. همه ساله حدود 1000000 نفر دراثر تماس با مواد شیمیایی فوت می کنند و 1 تا 4 میلیون مسمومیت ناشی از مواد شیمیایی اتفاق می افتد.

اسلاید 41: بيماريهاي پوستيشوينده هاي مورد مصرف، بدليل داشتن مواد اسيدي لكه بر قوي، عموما خاصيت از بين برنده چربي ها را دارند و از آنجا که در پوست نيز لايه محافظي از چربي وجود دارد، استفاده مکرر از مواد شوينده بدون محافظ همچون دستکش سبب خواهد شد تا ضمن از بين رفتن مقدار چربي لايه شاخي پوست، به آن آسيب جدي وارد آيد. آسيب هاي ياد شده باعث مي شود تا شيارهاي دست واضح تر از قبل مشخص شود و پس از ايجاد خارش به عنوان شروع موارد حاد، التهاب و اگزما ايجاد مي شود که گاها همراه با عفونت و ترشح پوستي خواهد بود.در سالهاي اخير شركتهاي توليدكننده مواد شوينده براي جذب مشتري از مواد اسيدي قوي كه در امور صنعتي كاربرد دارد، استفاده مي كنند كه اين مسئله سلامتي پوست را تهديد مي كند.استفاده متناوب از مواد شوينده قوي براي پاكيزگي خانه به خصوص براي حمام و دستشويي علاوه بر بيماري هاي پوستي، باعث پيري پوست مي شود.. تماس مستقيم اين مواد شيميايي با دست علاوه بر مضر بودن براي پوست موجب صدمه زدن به ناخن ها و ايجاد لكه هاي سفيد بر روي آنها مي شود. در برخي از موارد شوينده و سفيد كننده عامل اصلي شكنندگي ناخن ها است.

اسلاید 42: بيماريهاي تنفسيسفيدكننده هاي لباس و لكه برهاي كف و موزائيك ها، پاك كننده هاي شيشه، ضدعفوني كننده هاي هوا و حشره كش ها داراي مواد گازي خطرناك براي دستگاه تنفسي هستند.انتشار اين گازها در هوا و تنفس آنها باعث اختلال در عملكرد ريه مي شود و استمرار آن ممكن است باعث بروز سرطان ريه شود.کمیسیون ایمنی محصولات مصرف کننده ها، عموماَعلت 150 نوع آلرژی ، اثرات نقص تولد و سرطانها و مشکلات روانی را در خانه ها کشف کرده است.هر ساله در ایران بیش ازیک میلیون مورد مسموميت در نتیجه استفاده از محصولات شوینده خانگی ایجاد می شودکه برخی از آنها کشنده مي باشند .نتايج مطالعات حاكي از اين است كه غلظت سموم مواد شیمیایی ناشي ازكاربرد مواد شوينده در خانه ها 5 برابربیشتر از هوای خارج است . مطالعه اي كه توسط کمیسیون ایمنی  انجام شده است نشان داده که ميزان بعضي ازاين مواد درهوای داخل خانه ممكن است 70 برابر ميزان آنها در محيط بيرون باشد.

اسلاید 43: نكات ايمني در كاربرد شوينده ها 1- محصولات شيميايي و شوينده ، هميشه در ظرف اصلي آن نگهداري کنيد هيچگاه اين مواد را در ظرف مواد خوراکي ( مانند بطري نوشابه ) نگه داري نکنيد . اين عمل سبب خورده شدن اشتباهي اين مواد توسط کودکان مي شود . 2- هميشه پس از استفاده از مواد شيميايي سريعا درب آن را ببنديد . 3-محصولات شوينده دور از دسترس كودكان و در كمد در بسته داراي قفل نگهداري شود.4- محصولات شوينده دور از مواد غذايي نگهداري شود.5-قبل از انداختن ظروف حاوي مواد شيميايي و شوينده داخل ظرف زباله، آنرا آبكشي كنيد.6- محصولات خانگي خطرناك (مانند لوله بازكن، جوهر نمك، محلول سفيد كننده و لك بر، مواد شوينده، گاز پاك كن ، داروها و ديگر مواد شيميايي) در بسته بندي اصلي آنها و با درب بسته نگه داري نمائيد.7-در هنگام استفاده از مواد شيميايي و فرآورده هاي شوينده و پاك كننده پنجره ها را باز كنيد تا هوا به خوبي در محيط جريان داشته باشد.

اسلاید 44: 8- از اختلاط مواد شيميايي مانند جوهر نمك با فرآورده هاي سفيد كننده جداً خودداري كنيد. اختلاط دو ماده شوينده جوهر نمك و وايتكس باعث توليد گاز كلر مي‌شود بخارات و گازهاي ناشي از اين اختلال بسيار سمي و خفه كننده مي باشد..9- پس از مصرف مواد شوينده و لوله بازكن در محيط هاي دربسته و كوچك مانند دستشويي و حمام به هيچ عنوان در اين مكانها توقف نكنيد چرا كه گازهاي توليد شده در اين محيط بدون تهويه مناسب خفه كننده و سمي مي باشد.10- ضمن استفاده از مواد شيميايي حتماً از وسايل محافظت كننده مانند دستكش بلند، كفش نفوذ ناپذير- لباس آستين بلند- شلوار بلند و جوراب استفاده نمائيد. 11- پيش از مصرف شوينده ها و پاک کننده ها ، به برچسب روي بسته اين مواد توجه داشته باشند.12- قبل از استفاده از مواد شيميايي ، چند بار آن را تکان داده و به تمامي هشدارها و مواد احتياطي روي برچسب مواد شيميايي توجه شود.13- هنگام کار با شوينده و پاک کننده ها از استعمال دخانيات پرهيز شود و مواد شيميايي در محلي امن و دور از دسترس کودکان قرار داده شود

اسلاید 45: 14-هنگام استفاده از اين گونه مواد ، ظروف مربوط را مورد بررسي قرار دهند تا مايعات داخل آن به خارج نفوذ نکند. 15- مادران شيرده بيش از ديگر گروهها در معرض آسيب پذيري مواد شيميايي هستند ،اين افراد بايد از تماس با سفيدکننده و ضدعفوني کننده ها پرهيز کنند16-چنانچه پوست دست با شوينده ها تماس مستقيم پيدا كرد، بهتر است دست را با آب و صابون شست تا اين مواد به طور كامل از روي پوست پاك شود17-كساني كه زمينه ژنتيكي حساسيت و آلرژي داشته باشنداز مصرف مواد شوينده خودداري نمايند زيراباعث ايجاد عوارضي مثل قرمزي، پوسته ريزي، خارش و خشكي مي شود و هر چه تعداد دفعات تماس بيشتر باشد، علاوه بر مشكل پوستي مشكل تنفسي ايجاد مي كند.18-كساني كه سابقه آلرژي و آسم داشته باشند مصرف مواد شوينده( وايتكس – جوهرنمك و....) به علت تحريك راههاي هوايي مي تواند در موارد شديد باعث ايجاد آسم و در موارد خفيف تر به صورت تنگي نفس، سرفه و حساسيتهاي تنفسي خود را نشان دهد و در درازمدت باعث ايجاد سرطانهاي تنفسي شود.19- قبل از خريد مواد شوينده بايستي از استاندارد بودن و ميزان PH آنها مطمئن شد كه زياد قليايي يا اسيدي نباشد و در حد خنثي باشد تا كمتر به پوست آسيب برساند.20- پاك كردن مرتب و به موقع قسمت‌هاي مختلف منزل از گردوغبار و همچنين استفاده از ماسك يا پارچه مرطوب به هنگام غبارروبي و نظافت با مواد شيميايي شوينده و ضدعفوني‌كننده و تهويه مناسب منزل در طول روز مي‌تواند به ميزان قابل‌ملاحظه‌اي از خطرات مسموميت به واسطه اين ذرات مضر بكاهد.

اسلاید 46: مسموميت با سرب و تاثير آن بر سلامتسرب نوعي ماده سمي است كه در بدن انباشته شده و بر سیستم­هاي مختلف بدن انسان تاثير می گذارد و به خصوص برای کودکان كم سن و سال بسیار مضر و خطرناک است.مواجهه كودكان با سرب همه ساله قريب به 600000 مورد جديد ناتواني هاي هوشي كودكان را رقم مي­زند.سالانه حدود 143000 مورد مرگ در اثر مواجهه با سرب رقم مي خورد كه بيشترين آن در مناطق درحال توسعه است.رنگ ها،جواهرات، اسباب بازیها، بنزین و برخي لوازم آرایشی و داروهای سنتی حاوی سرب هستندكودكان كم سن و سال نسبت به مسموميت با سرب بسيار آسيب پذيرند و سرب تاثیرات فراوان و پايداري بر سلامت آنها ب‍وي‍‍ژه تكامل مغز و سيستم عصبي شان مي گذارد. سرب همچنین تاثيرات طولاني مدتي بر بالغين مي گذارد كه از آنجمله مي توان به افزايش فشار خون و آسيب كليوي اشاره نمود. مواجهه زنان باردار با مقادير بالاي سرب نيز موجب سقط جنین، زايمان بچه مرده، زایمان پيش از موعد، وزن كم موقع تولد وناهنجاري هاي مادرزادي مي گردد.

اسلاید 47: كودكان كم سن و سال در معرض بالاي مسموميت با سرب مي باشند، زيرا در استعمال مقادير مشابه،4- 5 برابر بيش از بالغين سرب جذب مي كنند. همچنین کنجکاوی ذاتی کودکان و عادت متناسب با سن دست به دهان بردن در كودكان كم سال موجب به دهان بردن و بلعيدن اشياي آلوده به سرب يا داراي روكش سربي همچنين خاك، گرد و غبار آلوده به سرب يا پوسته هاي كنده شده رنگ هاي حاوي سرب مي گردد. اين روش انتقال در كودكان داراي پيكا (ولع پايدار و اجباري براي خوردن مواد غير خوراكي) بيشتر است و بصورت كندن و خوردن تكه هاي رنگ حاوي سرب از ديوار، چارچوب درب و مبلمان ديده مي شود.مواجهه با مقادير زياد، سرب به مغز و سیستم عصبي مركزي حمله كرده و باعث ایجاد کما، تشنج و حتی مرگ می شود.کودکانی که بعد از مسمومیت با سرب زنده مي ماند اغلب دچار عقب ماندگی هاي ذهنی و ناهنجاریهای رفتاری می شوند.به طور مشخص و ویژه سرب برتكامل مغزي تاثير گذاشته و موجب كاهش بهره هوشي(IQ)، تغییرات رفتاری مانند كاهش دامنه تمرکز و توجه، افزایش رفتارهای ضد اجتماعی و افت تحصیلی می شود.

اسلاید 48: لامپ های کم مصرفبا توجه به مزایای  اقتصادی استفاده از لامپ های کم مصرف پیش‌‌بینی می‌شود عده بیشتری از مردم به استفاده از لامپ های کم مصرف روی بیاورند که کاملاً طبیعی است ولی استفاده از این لامپها باید با رعایت ملاحظات و توصیه‌های بهداشتی و ایمنی باشد که مردم با رعایت آنها می‌توانند با خاطری آسوده از این لامپها استفاده کنند.اولین ملاحظه بهداشتی کاربرد لامپهای کم مصرف، انتشار پرتوهای فرابنفش (UV)‌ از این لامپها است. رعایت فاصله 50 سانتیمتر یا بیشتر از این لامپها توصیه می‌شود که در هر حال باید رعایت شود. نحوه اقدام در زمان پایان عمر یا شکستن این لامپ‌ها بدلیل وجود مقادیر ماده خطرناک جیوه در این لامپ‌ها نیز حائز اهمیت است. تا زمانی که این لامپها نشکند این جیوه، هیچ خطری برای کاربران ندارد. بنابراین پس از پایان عمر این لامپ‌ها باید آن را داخل جعبه اولیه قرارداده و سپس داخل یک یا دو کیسه پلاستیکی مقاوم قرار داده شود و پس از بستن درب آن به مأمور جمع‌آوری پسماند تحویل شود.

اسلاید 49: اینکه در مواقعی که لامپهای کم مصرف در داخل خانه می‌شکند باید مراقب بود تا بدون هیچگونه اثر سوئی بقایای این لامپها جمع‌آوری و دفع شود.از اتاقی که لامپ در داخل آن شکسته است خارج شوید و مواظب باشید که بر روی قطعات شکسته لامپ پا نگذارید، قبل از پاکسازی اتاق به مدت 15 دقیقه پنجره‌ها را باز بگذارید تا بخارات جیوه از اتاق خارج شود و در صورتی که اتاق دارای سیستم تهویه مرکزی است آن را خاموش کنید، به هیچ وجه از جاروبرقی برای تمیز کردن بقایای لامپ شکسته استفاده نکنید چون بخارات جیوه را در فضا پخش می‌کند و جارو نیز آلوده می‌شود، یک دستکش یکبار مصرف بپوشید تا از تماس مستقیم با بقایای شکسته لامپ و بریدن دستان، جلوگیری شود، با دو تکه مقوای نازک بقایای لامپ شکسته را بطور کامل با احتیاط جمع کنید، با یک پارچه مرطوب خرده‌های شیشه یا پودر باقیمانده را تمیز کنید تا همه بقایای لامپ تمیز شود، قطعات و بقایای لامپ شکسته و اشیائی که برای تمیز کردن مورد استفاده قرار گرفته است در داخل یک ظرف شیشه‌ای یا پلاستیکی بریزید و درب آن را محکم ببندید و به مامور جمع‌آوری پسماند تحویل دهید، پس از اتمام کار دستان خود را با آب و صابون بشویید.

اسلاید 50: پیشگیری از سوانح وحوادث در کودکان

اسلاید 51: ايمني كودكان در خانه: يك موضوع غفلت شده نرخ مرگ و میر کودکان به علت بیماریهای عفونی نسبت به گذشته کاهش یافته است. با این حال کودکان ما هنوز در معرض خطرات بسیاری هستند: نه خطرات ناشی از موجودات زنده میکروسکوپی و ویروس ها بلكه خطرات ناشی از سبک زندگی، محیط و رسومات اجتماعی. بزرگترین خطری که کودکان را هر روزه تهدید می کند و خیلی کمتر به آن اهمیت داده می شود، مرگ و میر و معلولیتهای ناشی از حوادث در خانه و خیابان است. چرا كودكان در خانه، مكاني كه هدفش حفظ امنيت است دچار حادثه مي شوند؟ به منظور فهم علت حوادث كودكان در خانه بررسي و تحليل اطلاعات موجود لازم است.

اسلاید 52: در كشور مان تا چه حد ايمني كودكان در خانه مورد مطالعه قرار گرفته است؟ آيا علل بروز حوادث بررسي شده اند؟ آموزش هاي لازم براي بهبود ايمني تا چه حد بوده است و چگونه به جامعه ارائه شده است؟ تحقيق با مطالعه كتب مورد نظر (فعلاً) به اين نتيجه مي رسد كه آمار دقيقي از ميزان حوادث خانگي دربين كودكان وجود ندارد. مسلماً شناخت اپیدمی و توزیع مرگ ها و معلولیتهای سخت ناشی از حوادث بعنوان نقطه شروع برای فهم آن بعنوان یک رویداد اجتماعی و تهيه برنامه هاي آموزشي ضروري است. همچنين، تحقيق نشان مي دهد كه رفتار كودك و چگونگي مراقبت از كودك به عنوان دو عامل عمومي كه منجر به حوادث كودكان مي شود مطرح مي گردد. عوامل محيطي (مانند پريزهاي برق بدون حفاظ، بالكني ها با ديوارهاي كوتاه، پنجره ها ي بدون حفاظ) کمتر مدنظر قرار مي گيرند. آموزش عمومي توصيه مي شود و هدف آن بيشتر افزایش دانش است. چنين پنداشته مي شود كه افزايش دانش، ایمنی شخصی را افزایش می دهد. بطور كلي، موضوع حوادث خانگي كودكان چندان گسترده مورد مطالعه قرار نگرفته است و روش هاي پيشگيري توصيه شده بسيار ابتدائي است.

اسلاید 53: به طورکلی سوانح علل 44% مرگ و میر کودکان 1 تا 4 سال و 65% مرگ و میر 4 تا 19 سال است.

اسلاید 54: مسمومیت ها:

اسلاید 55: سموم شایع عبارتند از: داروها، پاک کننده ها، حشره کشها، سموم گیاهی، مواد آرایشی، نفتالین و سوختها از جمله نفت.هنگام مسمومیت با مواد شیمیایی مانند نفت هرگز فرد را وادار به استفراغ نکنید زیرا علاوه برسوزش بیشتر بخار آن ممکن است وارد ریه ها شده و سبب خفگی گردد.

اسلاید 56: خفگی: هر جسم خارجی و یا هر عاملی که باعث جلوگیری از ورود هوا بداخل دستگاه تنفسی شود می تواند ایجاد خفگی کند.موادی مثل پسته، استخوان، هویج خام، سیب، قند حبه، سکه، دکمه و هر جسم خارجی دیگر می تواند راه هوایی را مسدود و موجب خفگی شود.هشدار:کودکان را از خطر قرار دادن سر و صورت خود را درون کیسه پلاستیکی آگاه کنید.

اسلاید 57: برای جلوگیری از خفگی نکات ذیل را رعایت نمائید: - در موقع غذا خوردن، کاملاً نشسته باشید.- همیشه سیب و هویج درشت برای خوردن به کودکان خود بدهید.- هرگز به بچه ها تحت فشار و با زور غذا ندهید.- در هنگام خوردن ماهی مواظب گیر کردن تیغ ماهی در گلو باشید.- از قرار دادن اجسامی مانند سکه، دکمه و لوازم التحریر در دهان مخصوصا توسط کودکان باید خودداری شود.- استخوان را از غذای کودکان و افراد بزرگسال که مشکل بلع دارند جدا کنید.

اسلاید 58: - اسباب بازیهای مناسب برای کودکان انتخاب کنید.- هنگام خوردن میوه مواظب گیر کردن هسته آن در گلو باشید.- مواظب لوله های بخاری، هواکشها و دودکشهای بخاری باشید.- در موقع خوابیدن، شیر و کاربراتور بخاری را کنترل کنید.- همیشه از بسته بودن شیر اجاق گاز، مطمئن باشید.اگر جسم خارجی در گلو گیر کرد فرد را به حالت رکوع قرار دهید و چهار ضربه آهسته بین شانه ها بزنید تا جسم به بیرون پرتاب شود.اگر خفگی در اثر غرق شدن باشد فوراً به اورژانس خبر دهید.اگر خفگی در اثر گاز اتفاق افتاد، فرد را به هوای آزاد ببرید.

اسلاید 59: گزارش 1در صبح یکی از روزهای اسفند ماه 90 پدر ومادر مهدی 16ماهه که فرزند اول خانواده است در حال خانه تکانی وجابجایی وسایل منزل بوده اند، مهدی نزدیک کمد ها به خواب رفته است و والدین بدون توجه به او مشغول کار خود هستند ناگهان وسایل برروی شیرخوار سقوط کرده و مهدی دچار شکستگی مهره های گردن وجمجمه می شود وبا انتقال سریع به بیمارستان تحت عمل جراحی قرار گرفته ولی متاسفانه دو روز بعد عمل بدلیل خونریزی مغزی فوت می کندبه نظر شما چه کسی در مرگ محمد مهدی مقصر است؟!

اسلاید 60: گزار ش2روز تعطیل آتوسای 3ساله به همراه خانواده اش به باغ می رودو با خواهر وبرادر دوقلویش مشغول بازی می شودبعداز ناهار همه در حال استراحت هستند وبچه ها همچنان به بازی ادامه می دهند پدر ومادر آتوسا چون فکر نمی کردند که کودکشان به سراغ آب برود به وجود استخر در باغ توجهی نکردند وآتوسا را که کنار استخر مشغول بازی است نمی بینند . ناگهان بچه ها به سراغ والدینشان می ایند و خبر می دهند که آتوسا روی اب استخر شناور است تا آتوسا را از استخر خارج کنند وبه بیمارستان منتقل کنند زمان از دست می رودوکودک قبل از رسیدن به بیمارستان فوت می کند.مگر آتوسا چه تجربه ای از خطرناک بودن آب دارد که والدینش به ذهنشان خطور نمی کند که او به سراغ آب برود؟!

اسلاید 61: گزارش 3ثنا خانم به تازگی تولد 2سالگی را جشن گرفته است و بسیار کنجکاو وبازیگوش می باشد. در یک روز بهاری در حالی که مشغول بازی در حیاط است وبه هر گوشه وکناری سر می زند ،دراین جستجو متوجه سطل نیمه پرشده می شودوبا کنجکاوی سراغ سطل آب می رود وبه داخل آن نگاه می کند دستش را به داخل آن فرو می برد ولی انگشتان کوچکش به آب نمی رسد تلاش بیشتری میکند ودر این حال با سر به داخل سطل آب می افتد کس متوجه دست وپا زدن ثنا نمی شود و بهار زندگی ثنا به خزان تبدیل می شود.آیا کنجکاو بودن ثنا عامل مرگش شد!اگر او دختر بازیگوشی نبود الان در میان ما بود؟

اسلاید 62: در اكثر خانه ها آشپزخانه قلبِ زندگي خانوادگي است. هم چنين تامين امنيت اين محل يكي از مهم ترين مسائل در جهت حفظ سلامت افراد است. در هر آشپزخانه معمولي خطرات پنهاني وجود دارند كه مي توانند سلامت اعضای خانواده را تهديد كنند، اما شما با طراحي مناسب و انجام تغييرات لازم مي توانيد ایمنی را تامين كنيد. ايمني آشپزخانه از سوی دیگر، کارشناسان ایمنی، آشپزخانه را یکی از نقاط پرخطر در خانه می‌دانند و توصیه می‌کنند برای کاهش خطرات و پیشگیری از آسیب‌ها و صدمات به ایمنی آشپزخانه توجه شود. وجود منابع حرارتی مانند اجاق گاز و سماور و همچنین وجود لوازم و وسایل برقی در کنار مواد آتش‌گیر مانند روغن‌ها و مواد شیمیایی، حوله‌ها و دستکش‌ها و همه و همه، شرایطی را به ‌وجود می‌آورند که باعث می‌شود کارشناسان ایمنی، آشپزخانه را به عنوان محلی با پتانسیل بالای خطر معرفی کنند.

اسلاید 63: .هر چند وقت یکبار پیچ دسته قابلمه ها، ماهی تابه و زودپز را سفت کنید. در صورت شل بودن پیچ دسته ها،ممکن است هنگام حمل قابلمه غذای داغ از دست شما رها شود و خطر سوختگی و آسیب دیدگی به وجود بیاید.  کف آشپزخانه را همیشه تمیز و خشک نگهدارید. هر وقت مواد غذایی یا آب روی زمین یا سطوح دیگر آشپزخانه ریخت،سریع آن را برداشته و محل را به دقت تمیز کنید. خیس بودن کف آشپزخانه باعث لیز خوردن و افتادن می شود. ضمن اینکه رطوبت و مواد غذایی مورد علاقه حشرات و جوندگان است و بهتر است همیشه کف آشپزخانه را خشک نگه داشت.  گاهی اوقات به دلیل نداشتن دسترسی کافی هنگام برداشتن اشیا،آنها از روی کابینت یا از ارتفاع سقوط کرده و باعث ایجاد جراحت،شکستگی و آسیب دیدگی در ناحیه سر و صورت یا دست ها و پاها می شود. هنگام برداشتن ابزار و وسایل از جایی که به راحتی به آن دسترسی ندارید،مانند طبقه های بالای کابینت از یک چهارپایه یا نردبان مخصوص استفاده کنید.

اسلاید 64: - هنگام روشن کردن شعله اجاق گاز ابتدا کبریت یا فندک را روشن کنید و سپس پیچ گاز را باز کنید. با رعایت همین نکته کوچک و ساده می توانید از بسیاری از آتش سوزی ها پیشگیری کنید.- ابزار و وسایل تیز و برنده مانند چاقوها و ساطور را در جایی مناسب و دور از دسترس بچه ها نگهداری کنید - همواره در آشپزخانه خود يك كپسول آتش‌نشاني نگهداري كنيد. - پیش از سرخ کردن مواد (مانند سیب زمینی و ...) آنها را حتی الامکان خشک کنید . این کار از پاشش روغن داغ ، آتش سوزی روغن و آسیب به شما جلوگیری می کند .- به هیچ وجه نباید آب روی ماهی تابه آتش گرفته بریزید . با این کار آتش را گسترده تر خواهید کرد.

اسلاید 65: برق‌گرفتگی یکی از حوادث خانگی است. قرار گرفتن دو نقطه از بدن در مسير جريان برق موجب عبور جريان از بدن مي شود و با توجه به شدت و مدت عبور جريان، برق گرفتگي بوجود مي آيد و ممكن است عواقب مختلفي نظير مرگ ناشي از ايست قلبي، سوختگي داخلي و سوختگي خارجي بدنبال داشته باشد. بعد از برق گرفتگي ممكن است كليه ها از كار بيفتد يا دست ها بدليل سوختگي داخلي قطع شوند و يا بعلت پرتاب شدن (بعلت لرزش ناشي از برق گرفتگي ) استخوانها دچار شكستگي گردند.رعایت نکات ایمنی در هنگام استفاده از وسایل برقی، مانع از خطر برق‌ گرفتگی و عواقب بعد از آن می ‌شود.بنابراین بهتر است قبل از استفاده از لوازم برقی با رعایت برخی نکات ساده، خانه ‌ای ایمن برای خود و افراد خانواده به خصوص کودکان دلبندمان ایجاد کنیم.ایمنی برق

اسلاید 66: توجه داشته باشید : اصل کلی برق گرفتگی، یعنی عبور جریان برق از بدن به زمین. توجه داشته باشید : فیوزها، چه اتوماتیک چه غیر اتوماتیک از برق گرفتگی جلوگیری نمی کنند. جریان برق بسیار اندکی ـ در حد 100 میلی آمپر ـ در صورت عبور از بدن ما، با از کار انداختن قلب، موجب مرگ انسان می شود، در حالی که فیوزها با جریان ده ها و حتی صدها برابر این میزان هم از کار نمی افتند. به خاطر داشته باشیم فیوزها با قطع جریان برق از وقوع خرابی در سیم کشی و آتش سوزی پیشگیری می کنند و نمی توانند از برق گرفتگی و مرگ ناشی از آن جلوگیری کنند.توجه داشته باشید : سیم اتصال به زمین، نقش مهمی در پیشگیری از برق گرفتگی دارد. وجود سیم سوم در سیم کشی منزل(سیم اتصال به زمین) بسیار مهم بوده و به جلوگیری از برق گرفتگی کمک می کند.توجه داشته باشید : برق گرفتگی در محیط های مرطوب بسیار محتمل تر از محیط های خشک است. مقاومت دست خشک انسان در مقابل برق، هزاران برابر بیشتر از پوست خیس و مرطوب است و لذا خشک نگه داشتن پوست دست و مراقبت جهت اجتناب از هر گونه تماس با وسایل هادی جریان برق به پیشگیری از بروز این حوادث کمک خواهد کرد. به یاد داشته باشیم در صورتی که با برق سر و کار داریم از کفش های با عایق خشک استفاده کنیم و مراقب باشیم هیچ قسمتی از بدن ما به طور مستقیم با زمین تماس پیدا نکند.هنگام رعد و برق از گوشی همراه استفاده نکنید...

اسلاید 67: واکنش در شرایط اضطراریدر هنگام وقوع شرایط اضطراری از قبیل آتش سوزی بزرگ،سقوط نفرات،برق گرفتگی،مارگزیدگی،سقوط سازه یا تجهیزات بزرگ و ... موارد زیر را انجام دهید :خونسردی خود را حفظ کنید. مورد را فورا به ارگانهای مربوطه مثل آتش نشانی،اورژانس و ...گزارش دهید. شماره تلفنهای آتش نشانی(125) واورژانس (115) را به یاد داشته باشید به هیچ عنوان سرخود اقدام به جابجائی یا درمان مصدومین ننمائید. در صورت گسترده بودن حریق از محل حادثه دور شده و هرگز سرخود اقدام به اطفاء حریق ننمائید. از تجمع در اطراف مصدوم یا در محل وقوع حوادث خودداری کنید. مسیرهای ارتباطی را برای تیمهای امداد رسان باز نموده و با تردد بیجا مانع امدادرسانی به موقع نگردید. در صورت امکان مسیر حامل های انرژی از قبیل برق،گاز و سوخت را قطع نمائید.

اسلاید 68: حادثه اتفاقي نيست كه هر روزه تكرار شود ، بلكه يك بار در هر مكان و هر زمان امكان وقوع آن وجود دارد و بعد از رخ دادن آن افسوس مي ماند و اي كاش هاي بسيار. . .شعار ايمني

اسلاید 69: Be About Home SafetySmart

اسلاید 70: Double click to add titleLOGO

9,900 تومان

خرید پاورپوینت توسط کلیه کارت‌های شتاب امکان‌پذیر است و بلافاصله پس از خرید، لینک دانلود پاورپوینت در اختیار شما قرار خواهد گرفت.

در صورت عدم رضایت سفارش برگشت و وجه به حساب شما برگشت داده خواهد شد.

در صورت نیاز با شماره 09353405883 در واتساپ، ایتا و روبیکا تماس بگیرید.

افزودن به سبد خرید