صفحه 1:
صفحه 2:
72 PHO موص
لک پر هل وال errr tes
aa , دزی
BL
واه م ىو ید یکلب ورا
ووردتن 1397
صفحه 3:
صفحه 4:
مقدمه
به نام ایزد منان و به نام هستی بخش جهان. مجموعه به دست آمده پژوهشی در مورد ایمنی
پرواز و سوانح هوایی هواپیماهای مسافربری جهان است. با توجه به حوادث و تصادفات
ماشین ها و وسایل نقلیه زمینی سفر های هوایی نیز بدون سانحه نبوده و هميشه شاهد
تلفات و حوادث پرواز های هواپیماهای مسافری و همچنین دیگر وسایل پرنده هستیم. این
حقیر دانش آموز رشته ی ریاضی با توجه به علایق وافر خود به رشته هوانوردی (رشته
خلبانی مسافربری ) مطالعات زیادی در این باره نموده و اطلاعاتی گسترده کسب نموده ام
و در مجموعه ای تقریاً کامل و فشرده جمع آوری نموده و بدین وسیله آن را در اختیار
هم نوعان و دانش آموزان عزیز ایران اسلامی قرار می دهم
صفحه 5:
اهداف کلیه بخش های دفتر عملیات پرواز قرار دارد. در اين راستا؛ در شركت ايران اير
همواره بالاترین ضریب ایمتی را رعانت می شود . برای مثال» محاسبات برای
برخاستن یک هواپیمای ایرباس با دو موتور و ظرفیت پر مسافر بر اساس این احتمال است
که هواپیما هنگام برخاستن» یک موتور خود را از دست بدهد. بدین ترتیب» در همه
محاسبات. يكك موتور را کنار گذاشته و براساس آن تعداد مسافر؛ تناژ بارو... را تعیین می
ae
وقتی سازمان هواپیمایی کشوری گواهینامه قابلیت پرواز به هواپیمایی می دهد یعنی آن
هواپیما می تواند پرواز کند. وقتی قسمت فنی ما این هواپیما را تاد می کند و زیر نظر
عملیات می آیده خلبان آن پرواز بعد از چکک OT هواپیما؛ پرواز را قبول می AS
صفحه 6:
یکی از مهم ترین وظایف سازمان های ایکائو و یاته نظارت برایمنی هصوایی و
زمینی شرکت های حمل ونقل هوایی است.
صفحه 7:
حمایت از مدیریت هوانوردی کشور -
نقطه آغازین هر برنامه بلند مدتی با تصمیم گیری)
همراه است که محدودیت و قلمرو آن را
مشخص می نماید .
شناخت روش انجام کار » منابع مورد نیاز : خروجی های عمده و ساختار ۰ مستلزم تصمیم
گیری است . اما مولفه های تاثیر گذار در بافت آن به هنگام مطالعه و اقدام + تغییرات
اجتناب ناپذیری را سبب می گردند و لاجرم راه های دیگری را پیش رو می نهند که اگر
در اتخاذ تصمیم اولیه با تعیین اهداف ۰ مشاركت ها ء رش ها و مرزها » بهتر مورد ملاحظه
قرار گرفته باشند ؛ تشکیل و زمان بندی را منطبق می سازد و به نتیجه مطلوب نزدیکتر می
ule
صفحه 8:
کاهس سوانح هوابی
نگاهی گذرا به سوانح هوایی نیمه نخست سال ۲۰۱۰ میلاهی دنیا حاکی از آن است
كه با كاهش ميزانَ سوانح هوایی نسبت به سال های گذشته ؛ شمار تلفات جانی اين
سوانح به نسبت کاهش یافته است . با بررسی نمودارهای مربوط به سوانح هوایی
نیمه اول سال های اخیر می توان دریافت که خوشبختانه شمار سوانح هوایی از سال
۸ به بعد » نرخ نزولی طی کرده که OLE از توجه ویژه مسئولان خطوط هوایی و
کارشناسان ایمنی به اين موضوع است . از ژانویه تا ژوئن سال جاری میلادی
خطوط هوایی متحمل ٩ سانحه مر گبار شده اند که درپی آن ۴۱۵ نفر کشته شده اندد.
صفحه 9:
وضعیت لب وهوایی تابع تغیبرات پارامترهایی همچون دما ؛ باد ۰ بارش » میزان دید و... می
باشد . به همین علت است که اجرای عملیات هوایی در مسیرهای پروازی نیازمند بدست
آوردن و داشتن وضعیت آب وهوایی لحظه ای ودر عين حال دقبق (۲61-11706) در
مناطق مختلف می باشد پیشتر پیش بینی و دانستن اينکه لب وهوا در ۲۴ ساعت روزها و
حتی هفته های آینده چگونه خواهد بود جزو آرزوی بشر بوده است . آرزویی که امروزه
عملی گردیده و با رشد دانش بشر در حوزه فناورى هاى هوايى و لزوم داشتن اطلاعات در
زمینه آب و هواشناسی فرودگاهی نقش مهمی ایفا می کند .
صفحه 10:
تشکیل یکک گروه عملیاتی ویژه به منظور گسترش و بهبود روش ها ونتایجی که به تصمیم گیری
کار کنان هوایی در موقعیتهای بحرانی کمک نماید » یک ضرورت انکار ناپذیر است . از آن جا که
تصمیم گیری ضعیف به عنوان دلیل اصلی دربیش از ۷۰ درصد سوانح هوايى سى سال اخير ثبت
شده است ؛ این یکی از مهمترین حوزه ها در جهت بهبود ایمنی هوایی است . همچنین این مورد از
جمله دشوارترین چالش های موجود در صنعت هوایی نیز محسوب می شود و تنها حوزه ای است
که در آمار ایمنی هوایی ۰ پیشرفتی را نشان نمی دهد . به دلیل پیشرفت در طراحی » ساخت ؛
وتعمیر و نگهداری هواپیما ها : نقص فنی در حمل و نقل هوایی تنها در ۱۲ درصد سوانح اخیر
علت اصلی بوده است . بنابراین همانگونه که ذکر شد ۰ ضرورت بهسازی تصمیم گیری های
تاکتیکی » امروزه پیش از پیش احساس می شود .
صفحه 11:
فرصتی که مسافران از لحظه باز شدن درهای هواپیما در مواقع خروج اضطراری در اختیار
دارند تا خود را نجات دهند ؛ « زمان طلایی»
این جملات هر چند نا آشنا» اصلی ترین راهنمایی یک مهماندار هواپیما برای انجام دستور
خروج اضطراری است ...
مهماندارانی که در هواپیما می بینند» اکنون با تکیه بر قوانین و مقررات صادر شده توسط یاتا»
ایکائو » سازمان هوانوردی فدرال ایالات متحده آژانس ایمنی هوایی اروپا و سایر مراجع
هوانوردی معتبر ؛ موفق به گذراندن و تکمیل دوره های آموزشی Lez به اصول کت
رسانی در مواقع ضروری ؛ راهکارهای خروح از هواپیما . امداد و کمک اولیه و مبارزه با
آتش گردیده آند . آنان همه ساله در دوره ها و کلاس های آموزش و باز آموزی موارد
مربوط به ایمنی هواپیما و هوانوردی شرکت می کنند و تمام اقدامات ضروری و مورد نیاز
شغل خود را تمرين می نمایند . شرکت ها و خطوط هوائی نیز خود را ملزم می دانند تا با
برگزاری این دوره ها بر ضریب ایمنی پروازهای خود بیفزایند .
صفحه 12:
وقتی غول ها می لززند
بحران پیشرانه های رولزرویس ارباس A380
وقتی که ارباس ۸2380 شرکت کانتس در اوایل آوریل امسال به علت بروز نقص فنی جدی
در موتورهای ساخت رولزرویس ناچار به فرود اضطراری گردید یک بار دیگر انگشت
تردید و اتهام به سوی موتورهای غول آسای ترنت ٩۰۰ نشانه رفت » موضوعی که آنقدر
مهم بود که کانتاس را ناچار کرد با متحمل شدن نزدیک به ۳۰ میلیون دلار ضرر کل
ناو گانش را برای چند هفته زمینگیر کند .
صفحه 13:
پیشرانه های پرتردید
دقیقا سه ماه بيش از بروز حادثه آژانس امنیت اروپا اطلاعیه ای صادر کرد که تلویحا نسبت به وجود برخعی نقایص فنی در
موتور های ترنت ٩۰۰ ارباس هشدار می داد اگر چه لحن هشدار صادره آنقدرها محکم نبود تا توجه زیادی را به خود
جلب کند و همین موضوع اکنون سوالهای زیادی را پیرامون محدوده اطلاع این نهاد از ایرادات احتمالی موتورهای
ترنت و ام واگرهای مونجودمطرح بی کید
صفحه 14:
صفحه 15:
برآورد ضرر حادثه
کانتاس تا همین امروز با خسارتی بیش از ۱۰۰ میلیون دلار بر اثر بروز این سانحه
مواجه است به طوری که تنها نزدیکک به ۷۰ میلیون دلار آن خسارت وارده به خود
هواپیماست (برآورد شرکت بیمه ۸012 ) به اين مبلغ بايد رقم ۲۶ تا ۰ میلیون
دلاری حاصل از زمینگیر شدن تمامی ناو گان 22380 این شرکت برای نزدیکک به
سه هفته را نیز اضافه کرد تا دلیل محکمتری برای پیوستن اين شركت به صف
شکایت کنند گان از رولزرویس باشد. از طرف دیگر ؛ رولزرویس اگر چه حتی با
یک مورد انصراف از سوی سفارش دهد گانش مواجه نشده اما در آینده مشکلات
بزرگتری وجود خواهند داشت که شاید کوچکتری
اين شركت به شمار آيد . .
صفحه 16:
با تشکر از توجه شما
«بایان «