علوم مهندسی تجزیه و تحلیل اطلاعات

بازیابی اطلاعات از طریق سرویس جستجو

bazyabi_etelate_az_tarighe_systeme_jostejo

در نمایش آنلاین پاورپوینت، ممکن است بعضی علائم، اعداد و حتی فونت‌ها به خوبی نمایش داده نشود. این مشکل در فایل اصلی پاورپوینت وجود ندارد.






  • جزئیات
  • امتیاز و نظرات
  • متن پاورپوینت

امتیاز

درحال ارسال
امتیاز کاربر [0 رای]

نقد و بررسی ها

هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.

اولین کسی باشید که نظری می نویسد “بازیابی اطلاعات از طریق سرویس جستجو”

بازیابی اطلاعات از طریق سرویس جستجو

اسلاید 1: بازيابي اطلاعات از طريق سرويس جستجونرم افزار جامع کتابخانه Pars Azarakhsh Diglibشرکت پارس آذرخش

اسلاید 2: در ابتدا بايد بدانيد كه "زبان نرم افزار بر پايه جبر بولي مي باشد. با عملگرهاي بولي امكان جستجوي ترکيببي چند واژه با هم فراهم مي شود.اين عملگر ها عبارتند از :(*) AND(+) OR(^) NOT($) DOLLARزبان جستجو

اسلاید 3: ،و(*) ANDبا استفاده از اين عملگر كه با قرار دادن علامت * (star) بين دو واژه ” الف“ و ”ب“ صورت مي گيرد، رکوردهايي بازيــابي مي شود که در آن الــزاما دو واژه ” الف“ و ”ب“ وجود داشته باشد. به عبارت ديگر اين عملگر جستجوي شما را محدودتر مي كند. ( تصوير زير نحوه عمل آن را نشان مي دهد)

اسلاید 4: مثال مثال زير چگونگي استفاده از اين عملگر را در سيستم جستجوي نرم افزار را به شما نشان مي دهد. از منوي جستجو گزينه" جستجوي پيشرفته فارسي2" را انتخاب مي نماييم

اسلاید 5: در صورت نگذاشتن هيچ علامتي بين واژگان جستجو ،نرم افزار به طور خودکــــار از عملگر ANDاستفاده مي نمايدوارد صفحه جستجوي منابع فارسي مي شويم. فرض كنيد به دنبال كتاب " فناوري اطلاعات" نوشته عليرضا مقدسي هستيم. می توانیم با استفاده از عملگر "و" يا همان AND و گذاشتن علامت ستاره * در بين واژه هاي مورد نظر خود، جستجو را محدود کرده و در نتیجه کتاب دلخواه خود را به راحتی بازیابی کنیم (در ‌تصويربالا اين كار صورت گرفته است.)همانطور كه مشاهده مي كنيد، با گذاشتن * بين واژه هاي "فناوري" و " اطلاعات" و "عليرضا" و "مقدسي" تنها يك مدرك بازيابي شده است

اسلاید 6: مدارک يافت شده براي كتاب مباني فناوري اطلاعات از عليرضا مقدسي

اسلاید 7: ،يا(+) OR استفاده از اين عملگر دامنه جستجوي ما را بسط ميدهد و جستجوي ما نتايج بيشتري را در برخواهد داشت. بنابراين با قرار دادن علامت + (plus) بين دو واژه ”الف“ و ”ب“ رکوردهايي بازيابي خواهد شد که در آنها واژه ”الف“ يا ”ب“ وجود داشته باشد.( تصوير زير نحوه عمل آن را نشان مي دهد)مي بينيد كه اين عملگر سبب مي شود مداركي بازيابي شوند كه هم دربردارنده A و هم در بردارنده B هستند. همچنین تمام مدارکی كه A , B را با هم در بردارد. پس از دانستن چگونگي عمل اين عملگر، با يك مثال اين كاركرد را در سيستم جستجوي نرم افزار كتابخانه نيز مي آموزيم.

اسلاید 8: فرض كنيد كه به دنبال منابعي هستيد كه در عنوان آنها يكي از واژه هاي " روش تحقيق" يا " پژوهش" به كار رفته است. در اين صورت با عملگر " يا" مي توانيد تمامی اين منابع را بازيابي كنيد. (‌تصوير بالا)همانگونه كه مشاهده مي كنيد نتيجه جستجوي ما 77 مدرك مي باشد كه تقريباً تعداد زيادي است

اسلاید 9: روشي ديگر براي انجام جستجوی “ روش تحقیق“ یا پژوهش

اسلاید 10: نتايج جستجو به شرح ذيل مي باشد

اسلاید 11: ،بجز(^) NOT اين عملگر نيز سبب محدودتر كردن جستجو مي شود،‌ به نحوي كه با قرار دادن علامت (^) NOT بين دو واژه ”الف“ و ”ب“ رکوردهايي بازيابي خواهد شد که در آنها الزاماً واژه ”الف“ وجود داشته باشد و واژه ”ب“ وجود نداشته باشد. ( تصوير زير نحوه عمل اين عملكرد را نشان مي دهد)

اسلاید 12: فرض كنيد به دنبال منابعي هستيد كه در مورد روش تحقيق هستند اما تمايل نداريد كه موضوع مطالعه را نيز در برداشته باشد. با اين عملگر مي توانيد اين جستجو را انجام دهيد. در تصوير بالا اين جستجو انجام شده است و تعداد 40 مدرك بازيابي شده است.

اسلاید 13: شيوه ديگر جستجوي عملگر ”بجز“ در دو واژه روش تحقيق و مطالعه

اسلاید 14: ، بريده نويسي($) DOLLAR در اين شيوه با قرار دادن علامت $ در انتهاي یک واژه تمامی کلماتي که با این واژه شروع مي شود بازيابي خواهد شد.این عملگر برای استفاده در مورادی است که از املای صحیح واژه خود آگاهی ندارید. به عنوان مثال نمي دانيم به صورت مفرد است يا جمع، متصل است يا جدا از هم؛ و ... در اين موارد مي توانيم از اين عملگر استفاده نماييم.

اسلاید 15: تصور كنيد به دنبال واژه هايي هستيم با واژه ”پژوهش“ شروع شده باشد، يعني مي خواهيم در جستجوي ما " پژوهش"، "پژوهشي"، "پژوهشها"، "پژوهشهاي" و ساير واژه هاي در بردارنده "پژوهش" وجود داشته باشند.

اسلاید 16: مشاهده مي کنيد که کليه تركيبات مختلف واژه پژوهش جستجو شده است ( كلماتي كه به واژه پژوهش شروع شده است )

اسلاید 17: جستجوي پيشرفته فارسي 2

اسلاید 18: جستجوي پيشرفته فارسي 2اكنون پس از دانستن نحوه كار عملگرهاي مختلف در نرم افزار مي آموزيم كه چگونه منابع مورد نياز خود را جستجو نماييم. به همين منظور " جستجوي پيشرفته فارسي 2" را به شما آموزش خواهيم داد. نخست از صفحه جستجو، گزينه " جستجوي پيشرفته فارسي" را انتخاب مي نماييم. (‌تصوير زير) براي جستجوي فارسي يكي از اين گزينه ها را انتخاب كنيد.

اسلاید 19: شما مي توانيد نوع فيلد مورد جستجو را با استفاده از منوهاي كشويي سمت راست،‌ تعيين نماييد. به عبارتي شما مي توانيد تعيين كنيد كه واژه مدنظر شما در كدام بخش از مدرك وجود دارد، به عنوان مثال در عنوان، پديدآورنده، محل نشر، ناشر و يا .... توجهدر صورت نداشتن اطلاعات كافي (عنوان،نويسنده يا...)براي تعيين فيلد، عبارت مورد نظر خود را به صورت دو يا سه واژه در قسمت فيلد آزاد جستجو نماييد.در فيلد آزاد جستجوي شما در تمامي فيلدها صورت مي گيرد.

اسلاید 20: 2 نکته 1) در هنگام جستجو نياز ي نيست که کل عبارت مورد نظر را در فيلدهاي جستجو وارد نماييد . شما مي توانيد عنوان مورد نظر خود را با انتخاب يک يا دو واژه اصلي و کليدي جستجو نماييد.در فيلد آزاد اول و دوم واژه هاي مورد نظر را وارد نماييد و فيلد سوم را صورت داشتن اطلاعاتي از قبيل نام پديد آور يا ناشر کامل کنيد2) از املاي صحيح وا‍‍ژه مورد جستجوي خود مطمئن شويد.

اسلاید 21: مي توانيد نوع عملـــــــگري را كه مي خواهيد با آن جستجويتان را محدود كنيد و يا بسط دهيد را از سمت راست منوي نوع فيلد انتخاب نماييد (‌تصوير زير)

اسلاید 22: باز هم براي محدود كردن جستجويتان مي توانيد، نوع مدرك مورد نظر خودتان را نيز تعيين كنيد تا جستجوي شما تنها در بين ‌آن نوع از مدارك صورت پذيرد. به عنوان مثال در كتابهاي فارسي، كتابهاي لاتين، مجلات فارسي،‌ مجلات لاتين، لوحهاي فشرده فارسي، لوحهاي فشرده لاتين و ... (تصوير زير)

اسلاید 23: فرض كنيد به دنبال كتابي فارسي با عنوان امام حسين(ع) نوشته مرتضي مطهري هستيم. در اينجا ما سه عنصر اصلي داريم . ما به دنبال كتابی فارسي(‌نوع مدرك) با عنوان امام حسين( يك نوع فيلد مورد جستجو كه همان فيلد عنوان است) و تالیف مرتضي مطهري ( يك نوع فيلد مورد جستجو كه همان فيلد پديدآورنده است). با اعمال اين محدودگرها در جستجوي خود (‌همانند تصوير زير)‌ به منبع مورد نظر خود دست مي يابيم. ( با پيكان موارد اعمال شده نشان داده شده است)

اسلاید 24:   پس از نوشتن مطالب مورد جستجو ، در قسمت پايين صفحه جستجو با كليك كردن بر روي گزینه "جستجو" و سپس كليك كردن بر روي گزینه "نتايج جستجو" ميتوانيد، موارد بازيابي شده را مشاهده نماييد. (‌تصوير زير) نتيجه جستجو يک ركورد مي باشد.

اسلاید 25: براي روشن تر شدن مطلب،‌ مثال ديگري را براي شما بيان مي كنيم. تصور كنيد كه به دنبال منابعي(‌اعم از كتاب فارسي، لوحهاي فشرده و ...) هستيد كه در مورد روش تحقيق مي باشند. براي اين كار شما دو واژه روش و تحقيق را در دو فيلد مختلف وارد مي كنيد و بين آنها عملگر "و" را انتخاب مي كنيد. سپس چون براي شما نوع مدرك مهم نيست همان " همه مدارك" را از منوي كشويي نوع مدرك انتخاب مي كنيد. با كليك كردن بر روي گزينه "جستجو" تعداد 44 مدرك بازيابي مي شود . (‌تصوير در اسلايد بعدي)

اسلاید 26: 24.نتيجه جستجو 7 ركورد مي باشد.5. براي مشاهده نتيجه جستجو كليك كنيد .1.واژه هاي جستجوي خود را در اين قسمتها وارد كنيد.2. نوع مدرك مورد نظر خود را انتخاب نماييد.3.كليك كنيد.

اسلاید 27: ليست نتايج جستجومشاهده مي كنيد كه فهرست يافت شده در بردانده انواع منابع همانند كتاب فارسي، كتاب لاتين و لوح فشرده فارسي و ... است.

اسلاید 28: اكنون با مرور اين فهرست اگر به تعدادي از آنها نياز داشتيد و آنها را منطبق با نيازهاي خود مي دانيد، مي توانيد با دوبار كليك بر روي آنها و هایلایت شدن مدارک مورد نظر اطلاعات كامل آنها را در مرحله بعد مشاهده نماييد.امكان الفبايي كردن بر اساس عنوان، پديد آورنده و... با دوبار كيلك كردن بر روي نوار

اسلاید 29: پس از انتخاب مدارك ، اگر مدرك مورد نظر شما موجود بود با نوشتن شماره راهنما، عنوان و پديدآورنده مدرك بر روي برگه هايي كه به همين منظور در كنار رايانه هاي جستجو قرار داده شده است و با مراجعه به ميز امانت منبع مورد نظر خود را به امانت بگيريدشماره راهنمابا كليك كردن بر روي دكمه هاي بعدي، قبلي و ابتدا مي توانيد نتايج يافت شده را مرور كنيد و بهترين موارد را انتخاب كنيد.

اسلاید 30: نكته قابل توجه اين است كه چنانچه مدرك مورد نظر شما امانت باشد در نوار پايين كاربرگه نمايش داده مي شود و تاريخ بازگشت آن نيز قيد مي گرددحال اگر به آن مدرك نياز داريد ميتوانيد آن را براي خودتان رزرو كنيد تا پس از اتمام مدت امانت آن منبع، شما آن را به امانت بگيريد

اسلاید 31: براي رزرو کردن مدرک مورد نیاز خود شما می توانید از منوي بالاي كاربرگه گزینه رزرو را بزنيد و با وارد كردن شماره عضويت خود در باكس مربوطه و سپس تاييد آن نسبت به رزرو مدرك مورد نظر اقدام نماييد.در اين قسمت تعداد دفعات رزرو شده يك منبع مشخص گرديده است .

اسلاید 32: جستجوي پيشرفته لاتين تمام مراحل همانند جستجوي پيشرفته فارسي انجام مي شود.

اسلاید 33: انتخاب گزينه جستجوي پيشرفته لاتين 2 از منوي جستجو 1. براي جستجوي لاتين يكي از اين گزينه ها را انتخاب كنيد.

اسلاید 34: linguisticlinguisticsاستفاده از عملگر بريده نويسي براي جستجوي واژه مورد نظر به صورت مفرد و جمعتعين فيلد جستجو

اسلاید 35: ليست نتايج جستجو

اسلاید 36: بقيه مراحل نيز همانند جستجوي پيشرفته فارسي انجام مي شود.

اسلاید 37: جستجوي نرم افزار خاص در مجموعه لوح هاي فشردهبراي جستجوي نرم افزار خاص در مجموعه لوح هاي فشرده، نام نرم افزار مورد نظر خود را به صورت لاتين وارد نموده و با انتخاب لوح فشرده فارسي از فيلد ”انتخاب نوع مدرك“، جستجو را انجام دهید.

اسلاید 38: در ناحيه ” نمایش نتايج جستجو“ بر روي مدرک مورد نظر دوبار کليک نماييد تا هایلایت شود(قرمز شدن)؛ سپس با استفاده از گزينه ” نمايش“ (مشخص شده در تصوير ) مي توانید اطلاعات بيشتري را درباره اين لوح فشرده را مشاهده کنید.

اسلاید 39: از اين امر اطمينان حاصل نماييد که منبع بازيابي شده دقيقا همان لوح فشرده اي است که مد نظر شما بوده است يا خير؟ بدين منظور حتما ناحيه يادداشت لوح فشرده را مطالعه نماييد و به عنوان آن اکتفا نکنيد . محتوای لوح فشرده در ناحيه يادداشت آورده شده است. شماره راهنما ناحيه يادداشت در صورتيکه مدرک مورد نظر موجود بود شماره راهنما و مشخصات لوح فشرده را نوشته و براي گرفتن منبع خود به ميز امانت کتابخانه مراجعه فرماييد.

اسلاید 40: برخي نکات مهم در جستجوي منابع اطلاعاتي

اسلاید 41: جستجوي واژه ي لاتين در جستجوي فارسيبراي تغيير زبان سيستم جستجو مي توانيد كليد F9 را انتخاب نماييد جستجو در همه مدارک (اعم از کتاب فارسي و لاتين، لوح فشرده (و...

اسلاید 42: كتاب فارسيكتاب لاتينلوح فشرده فارسيلوح فشرده لاتينپايان نامه مدارک يافت شده براي واژه PHP

اسلاید 43: براي جستجوي كتب تست، عنوان يا موضوع مورد نظر خود را همراه با حروف LB و يا با واژه هاي دانشگاهها و يا آزمونها جستجو نماييد.

اسلاید 44: مدارک يافت شده براي سئوالات كارشناسي ارشد مديريت بازرگاني

اسلاید 45: جستجوي کتابهای حل المسائلبراي جستجوي کتبهای حل تمرین مي توان عنوان اصلي کتاب مورد نظر را با واژه مسائل جستجو نماييد.مثال: راهنماي كتاب معادلات ديفرانسيل

اسلاید 46: مدارک يافت شده براي راهنماي کتاب معادلات ديفرانسيل

اسلاید 47: ايستگاههاي جستجوي موجود در كتابخانه داراي قسمتي به نام ” وضعيت عضو“ مي باشد كه با وارد كردن شماره عضويت خود مي توانيد وضعيت حساب خود را مشاهده نموده و از تعداد منابعي كه به امانت برده اید و تاريخ بازگشت آنها مطلع شويد.

اسلاید 48: پايان

9,900 تومان

خرید پاورپوینت توسط کلیه کارت‌های شتاب امکان‌پذیر است و بلافاصله پس از خرید، لینک دانلود پاورپوینت در اختیار شما قرار خواهد گرفت.

در صورت عدم رضایت سفارش برگشت و وجه به حساب شما برگشت داده خواهد شد.

در صورت نیاز با شماره 09353405883 در واتساپ، ایتا و روبیکا تماس بگیرید.

افزودن به سبد خرید