پزشکی و سلامت مراقبت‌های بهداشتی

بازیافت انواع زباله های پلاستیکی

bazyaft

در نمایش آنلاین پاورپوینت، ممکن است بعضی علائم، اعداد و حتی فونت‌ها به خوبی نمایش داده نشود. این مشکل در فایل اصلی پاورپوینت وجود ندارد.






  • جزئیات
  • امتیاز و نظرات
  • متن پاورپوینت

امتیاز

درحال ارسال
امتیاز کاربر [0 رای]

نقد و بررسی ها

هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.

اولین کسی باشید که نظری می نویسد “بازیافت انواع زباله های پلاستیکی”

بازیافت انواع زباله های پلاستیکی

اسلاید 1: بازیافت انواع زباله های پلاستیکی

اسلاید 2: تهیه کنندگان :سمیه سلمانیصدیقه جزینی زینب خاکساراستاد مربوطه : جناب آقای دکتر اربابی

اسلاید 3: فهرست :1 ) بازیافت2 ) بازیافت پلاستیکی3 ) بازیافت 4 ) پلاستیک زینتی5 ) مخاطرات بهداشتی ظروف یکبار مصرف و PETPET

اسلاید 4: بازیافت چیست ؟بازیافت به معنی استفاده از مواد مصرف شده برای تولید و ساخت مجدد همان کالا یا کالاهای قابل استفاده که سه فایده مهم دارد .1 – به کمک بازیافت زباله در مصرف منابع طبیعی صرفه جویی می شود .2 – صرفه جویی در مصرف انرژی 3 – نیاز یه فضای کمتر برای دفع زباله ها

اسلاید 5: چه موادی را می توان بازیافت کرد ؟شیشه ، کاغذ ، پلاستیک و انواع فلزات ازبهترین مواد برای بازیافت هستند که با این کار جلوگیری از اتلاف سرمایه های ملی میشود .

اسلاید 6: بازیافت پلاستیکبازیافت پلاستیک آسان است و ابتدا باید بدانیم که چه نوع پلاستیکی قابل بازیافت است و فقط آن نوع پلاستیک را جمع آوری کنیم .

اسلاید 7: پلاستیک چیست ؟ماده ی اصلی سازنده پلاستیک نفت یا گازطبیعی است و یک تولید بی ثبات است و می تواند انعطاف پذیر یا سخت باشد و این ماده کاربرد وسیعی دارد .

اسلاید 8: سوخت های فسیلی گاهی اوقات با دیگر عناصر مثل اکسیژن یا کلر ترکیب می شوند و انواع مختلف پلاستیک را می سازند و بازیافت پلاستیک واقعا در صرفه جویی انرژی کارامد است و از نظر اقتصادی نیز بسیار سودمند است و هزینه حمل و نقل و سایل پلاستیکی به علت سبک بودن در مقایسه با وسایل دیگر ارزانتر است .

اسلاید 9: پلاستیک چگونه بازیافت می شود ؟مراحل کار :1- بازرسی2- خرد کردن و شستن3- مخزن شناور سازی4- خشک کردن 5- ذوب کردن6- صاف کردن7- ساچمه ای شدن

اسلاید 10: بازرسی : در این مرحله کارگران زباله های پلاستیکی را بازرسی می کنند و موادی مثل شیشه ، سنگ و پلاستیکهای غیر بازیافت را از آنها جدا می کنند .خرد کردن و شستن : در این مرحله پلاستیک ها را به ابعاد کوچکتر تکه تکه می کنند و شستشو صورت می گیرد . مخزن شناور سازی : در این مرحله پلاستیک ها در مخزن شناور سازی مرتب می شوند یعنی برخی پلاستیک ها ته نشین و برخی شناور می شوند .

اسلاید 11: خشک کردن :تکه های پلاستیکی در خشک کردن غلطان خشک می شوند .ذوب کردن : تکه های پلاستیک به داخل قالب ریخته می شوند و تحت گرما و فشار زیاد پلاستیک را ذوب می کنند .صاف کردن :پلاستیک مذاب با نیروی زیادی به داخل پرده های توری ریز ریخته می شوند تا هر ماده آلوه کننده ای که بعد از فرایند شستن مانده خارج شود و پلاستیک ها به شکل رشته در می اید .ساچمه شدن : رشته های سرد شده سپس به صورت ساچمه ای خرد می شود و به کمچانی ها فروخته می شوند تا به موادی جدید تبدیل شوند .

اسلاید 12: گاهی اوقات برای تولید پلاستیک بازیافتی انرژی زیادتری نسبت به تولید مواد پلاستیکی جدید لازم است . در این موارد خاص تمایل بیشتری برای سوزاندن پلاستیک در دستگاه تولید انرزی اززبابه نسبت به بازیافت آن وجود دارد و سوخت پلاستیک مقدار زیادی انرژی تولید می کند .

اسلاید 13: بازیافت ظروف می تواند بازیافت شده ودوباره به چرخه ی تولید این محصول یا محصولاتی مشابه دیگر برگردد .PETPET

اسلاید 14: روش تولید PET در دو فاز تولید میشوند که این دو فاز در برخی واحدها جدا و در برخی دیگر با هم هستند ابتدا در فاز اول گرانولهای پروپیلین تبدیل به پریفر ( کپسول ) می شود و سپس این کپسولها تحت تاثیر حرارت و فشار هوا به شکل در می ایند . PET

اسلاید 15: محضل بازیافت آنچه تا امروز بازیافت را به تاخیرانداخته است مسئله اقتصادی آن است و این ماده به علت حجیم بودن و سبک بودن بازیافت آن تنها در ابعاد کلان قابل توجیه است و جمع آوری در ابعاد وسیع در شرایط فعلی امکان پذیر نیست و در صورت جمع آوری سیستم بازیافتی وجود ندارد تا آن مورد استفاده قرار گیرد و این مشکل بسیاری از کشورهاست .PETPETPET

اسلاید 16: بازیافت بطری های به منظور الیاف سنتیکبازیافت بطری های در سه مرحله صورت می گیرد :1 ) مرحله شستشوی اولیه : در این مرحله مواد به یک سیلندر شستشوی با آب داغ منتقل می شوند . که در ان جا با استفاده ازمحلول سوز آور هر گونه آلودگی از جمله برچسب ها ، شیشه و شن و ... که به بطری جسبیده است جدا می شود و سپس به یک الک چرخنده هدایت می شود تا عناصر جدا شده از مسیر فرایند خارج شوند .PETPET

اسلاید 17: مرحله دوم : مرحله ی کاهش اندازه است که در این مرحله بطری های جدا شده به قسمت ریز کننده ی مرطوب وارد می شود ، به منظور شستشوی داخل بطری ها و همچنین زدودن کاغذ های برچسب همراه بطری ها با آب به منطقه ی برش وارد می شود و عمل برش به دلیل اصطکاک زیاد ایجاد شده باعث تمیزی بطری ها شده و همچنین بر چسب های کاغذی را به صورت خمیر در می آورد و از طریق یک صافی به یک محفظه گریز از مرکز تخلیه میشود که هدف از این مرحله جدا نمودن خمیر های کاغذ به وسیله آب و کاهش اندازه ی بطری ها است .

اسلاید 18: مرحله سوم : مرحله شستن ، جدا سازی ، خشک نمودن است . در فرایند شستشومواد به داخل یک محفظه ایاستوانه ای شکل بزرگ هدایت شده و در آنجا به کمک آب گرم و محلول های سوز اور برچسب های کاغذی به جا مانده و چسب های به کار رفته جدا می شوند و این محفظه دارای پرده هایی است که روی یک شافت قرار داشته که باعث اشفتگی آب با سرعت زیاد می شود و سپس مواد داخل یک سانتی فوژ تخلیه میشود که به منظور جداسازی چسب ها ، کاغذها و آلودگی های آلی طراحی شده است و بعد به یک محفظه ی جداسازی وارد میشوند و بعد از آن در معرض هوای داغ با کمک خشک کننده های گریز از مرکز( سانتی فوژ ) یا خشک کننده هایی با بستر سیال خشک می شوند و بعد برای تبدیل به الیاف داخل سیلوهایی ریخته میشوند .

اسلاید 19: پلاستیک های زیستی پلاستیک های زیست تخریب پذیر که از منابع تجدید شونده مثل ریزسازواره ها و گیاهان می باشند و اکثر پلاستیک های معمول در بازاراز فراورده های نفتی و زغال سنگ تولید می شوند و غیر قابل بازگشت به محیط هستند زیرا طول مولکول پلیمر طویل دارند و پیوند قوی بین مونومر های آن هاست .

اسلاید 20: واژه های زیست تخریب پذیر به معنی موادی است که به سادگی توسط فعالیت موجودات زنده به ریزواحد های سازنده خود تجزیه می شوند و بنابراین در محیط باقی نمی مانند و تجزیه آن ها 60 تا 90 درصد طی زمان 2 تا 6 ماه است تولید این نوع پلیمرها توسط طیف وسیعی از موجودات زنده مثل گیاهان ، جانوران و باکتری ها صورت می گیرد .Biodegradablel

اسلاید 21: بهره برداری از پلیمرها در صنعت دو موضوع مهم باید مورد توجه قرار گیرد :1 – دید زیست محیطی : این مواد باید سریعا در محیط مورد تجزیه قرار گیرند ، بافت خاک را به هم نزنند و به راحتی با برنامه های مدیریت زباله و بازیافت مواد از محیط خارج شوند .دید صنعتی : این مواد باید خصوصیات مورد انتظار صنعت را ازجمله دوام و کارایی را داشته باشند و از همه مهمترین پس ازبرابری یا بهبود کیفیت نسبت به مواد محمول قیمت تمام شده ی مناسبی داشته باشند .

اسلاید 22: تولید پلیمر های تجدید شونده با بهره برداری از کشاورزیاین روش یک روش تولید صنعتی پایدار می باشد که در آن دو روش اصلی وجود دارد .1) استخراج مستقیم پلیمر ها از توده های زیستی گیاه که عمدتا این پلیمرها شامل سلولز ، نشاسته و انواع پروتئین ها ف فیبرها و چربی های گیاهی می باشند .

اسلاید 23: دسته دیگر موادی هستند کهس ار انجام فرایندهایی مانند تخمیر و هیدرولیزمی توانند به عنوان مونومر، پلیمرهای مورد نیازصنعت مورد استفاده قرار می گیرند و نکته ی مهم مورد نظر این است که علی رغم قیمت بالاتر تولید پلاستیک های زیستی چه بسا قیمت واقعی آن ها بسیار کمتر از قیمت پلاستیک های سنتی است ؛ چرا که بهای تخریب محیط زیست و هزینه بازیافت پس از تولید هیچ گاه محاسبه نمی شود .

اسلاید 24: مخاطرات بهداشتی ظروف یکبار مصرف و بطری هایPETاین روزها استفاده ازظروف یکبار مصرف و بطری در کشور بسیار متداول شده است و مشکلات و محضلاتی که این ظروف برای مردم و محیط زیست به وجود می اورد بسیار زیاد است ولی عموم از آنها اطلاع زیادی ندارند و حتی فکر می کنند که وجود این ظروف زندگی راحت و بسیار سالمی را برای آنها به ارمغان می آورد . که به محضلات به وجود آمده توسط این ظروف اشاره می کنیم .PET

اسلاید 25: استفاده از این ظروف علاوه بر هزینه های سنگین مالی به دلیل افزایش حجم پلاستیک های زاید در زباله ها و پراکنده شدن در سطح زمین فشار شدیدی را بر محیط طبیعی وارد می کند .هزینه های اقتصادی این ظروف شامل تولید و گرد آوری و بسته بندی و ذخیره سازی و حمل و نقل این ظروف در ضمن اینکه استخراج میلیون ها تن مواد و مشتقات نفتیبرای ساخت و تهیه این ظروف و بطری ها بر این هزینه ها اضافه می شود و با استفاده نکردن از این ظروف می توان صرفه جویی بزرگی را در جامعه انجام داد و محیط زیست را نیز از خطر این مواد حفظ کرد .

اسلاید 26: به نکته ای که می توان اشاره کرد این است که در بسیاری از کشورها استفادهاز آب آشامیدنی در این بطری ها نسبت به آب روان موجود در لوله کشی شهری از استانداردهای بهداشتی پائین تری برخوردار است و هشدارهایی از سوی محافل پژوهشی جهان موجود است که در صورت ادامه برداشت آب از جریان های محلی و سفره های آب زیرزمینی برای پر کردن این بطری ها این جریان ها رو به خشکی و نابودی می گذارد .

اسلاید 27: استفاده از این ظروف خطر ابتلا به سرطان کبد را افزایش می دهد زیرا مونومر استایرن آزاد می کنند و مخصوصا وقتی که نوشیدنی داغ داخل آنها ریخته می شود احتمال بیشتری دارد این مواد آزاد شوند و تقلبات زیادی در ساخت این ظروف ازسوی کارخانه های غیر بهداشتی صورت می گیرد و خیلی ازاین ظروف احتمال دارد که تقلبی باشد و استفاده از آنها خطربیشتری دارد .

اسلاید 28: این ظروف یکبار مصرف هستند و فقط برای نوشیدنی های سرد باید استفاده شوند ، ولی عوام پس از خالی شدن این بطری ها از آنها استفاده مجدد می کنند . مثلا برای نگهداری مواد یا مایعاتی که حالت اسیدی دارند یا بازو قلیایی هستند استفاده می شود و ساختار این ظروف از پلیمرها و یا مواد اولیه پلاستیکی متشکل از زنجیرهای مولکولی بسیار طویل از هیدروژن و کربن است و به مرور زمان با ترکیب شیمیایی مادهی خوراکی داخل بطری واکنش می دهد و طعم و خواص آن را تغییر می دهد و دیگر از نظر بهداشتی این مواد سالم نیستند .

اسلاید 29: ظاهرا هدف از عرضه این محصولات از جمله آب با این روش افزایش استانداردهای بهداشت فردی است ، اما گویی متولیان را از مسئله ی مهمتر یعنی بهداشت عمومی غافل کرده است و روشن نیست که در کشور کم آبی مثل ایران انجام این کارها چرا روز به روز در حال افزایش است و این در حالی است که کشور های پیشرفته با توجه به اثرات مخرب زیست محیطی این ظروف و عدم بهداشتی بودن آنها ایجاد شده از استفاده این ظروف برامده اند .

اسلاید 30:

اسلاید 31: پايان پايان

18,000 تومان

خرید پاورپوینت توسط کلیه کارت‌های شتاب امکان‌پذیر است و بلافاصله پس از خرید، لینک دانلود پاورپوینت در اختیار شما قرار خواهد گرفت.

در صورت عدم رضایت سفارش برگشت و وجه به حساب شما برگشت داده خواهد شد.

در صورت نیاز با شماره 09353405883 در واتساپ، ایتا و روبیکا تماس بگیرید.

افزودن به سبد خرید