صفحه 1:
۱ ) اس My
صفحه 2:
7
: مقدمه
* «بازی همانند عشق است . همه میدانند که چیست. اما کسی نمی تواند آن
را تشریح (CL OOCE; 199) «ss
* «بازی برای کودکان همانند کلام برای بزرکسالان است»
LOOOERML; 19d)
* _بازی فعالیتی طبیعی, لذت بخش, شگفت انگیز و پر رمز و راز است.
* بازی وسیله ای برای بیان احساسات. برقراری روابط. توصیف تجربیات.
آشکار کردن آرژوها و خودشکوفایی است.
* چون کودکان غالبا قابلیت کلامی شناختی کمتری در بیان احساسات خود
دارند. بازی وسیله ارتباطی طبیعی و عینی برای کنار آمدن با دنیاست
صفحه 3:
#بازی جزء لاینفک زندگی کودکان است. آمیختگی آنبا زندگی کودکان به
میزلنی آشکار است که گاه وجود آن بعلت حضور همیشگی اش فراموش
ميشود.
بازى در زندكى بزركسالان نيز تاثير بسزايى دارد و خستكى هاى ناشى از
فعاليت و كار روزانه رااز بين ميبرد.
#نقش بازى را از اهميتى كه كودكان به ان ميدهند. ميتوان درك كرد.
مشاهده مى شود كه كودك در هنكام بازى آن جنان در كار خود غرق مى
شود كه وجود ديكران را فراموش ميكند و احساس ميكند كه تنياست.
صفحه 4:
صفحه 5:
بازی» تعاریف و نظریه ها
.بازی چیسیت؟
*_بازی تجربه اصلی کودک برای ادراک جهان پیرامون است و جایگاه وی در
جیان را مشخص می کند.
+ Gveun Iwas (19988) ۰
بازعنیند گیک ود کلسبو وسیله لعلیسکه بالستفلده از آنجهانوا که »
« .در آزیند گیمیک ند میش ناسد
*_ بتدریج که کودک رشد و نمو می یابد در ارتباط با خود و جبان مادی و
اجتماع پیرامونش اقدام به معنا سازی می کند و از طریق ابزار «بازی کردن»
خود را کشف می کند.
صفحه 6:
* وینی کات (۱۹۷۱):می کوید:
تنها بالستفادم از بايوكردرلسكه كودكبطور لنفرادوخلقيسه خرج میهد و ۲
تشا بسه فعلهر میآورد و تنیادر ضمرخلاقیك فسرد خو را شغمی
«.كند ليرإتفاقتنيادر ضمرهابوكردنروىموجهد
3
> شر تسنیا هنکامیک املیسکه درحللب يوك رد رست
* _ تعریفی که اغلب متخصصان از آن استفاده می کنند توسط اریکسون (۱۹۵۰) ارایه شده است؛
أو مى كويد :
بارعهملكرد "خود” لسدو بسه منظور هماهنگک رد رف رآیندهاجسمیو لجتماعیب اف رد »
« لنجام میشسود
* بازی را نقطه مقابل و آنتی تز کار درنظر میگیرند.
. ویژ کیبای بازی
لنکیز شور by. ۲زادعدر لنتخاكٍ ۳ لستعایی ۶.جنلبودرگیر کننده فردوی ه ص (Ye Baye
ie.
صفحه 7:
صفحه 8:
جایگاه بازی
* تحقیقات نشان داده است که چبار سال اول زندگی, دوره میمی در رشد
کودک است :
۱. در شکل گیری شخصیت یک کودک؛
۲ در شکل گیری ویژگیبای بدنی کودک.
© کوششایی که برای طبقه بندی و شناسایی بازی کودکان انجام شده
چندان موافق نبوده لند و مورد قبول همکان قرارنگرفته اند. شاید اگر
گفته شود که کودک ضمن بازی چه آ کاهی هلیی کسب می کند. اندکی
تفاوت دید گاه ها را کمتر کرده و آنبا را به هم نزدیک تر کند.
صفحه 9:
صفحه 10:
بازى را از نظر شناختى مى توان به جبار نوع تقسيم كرد :
بازی عملکردی : (جییدن, تکان دادن. و ...4 غالبا ساده است و با استفاده از
حر کات تکراری عضلات انجام می شود.
بازی ساختاری : (بریدن. چسباندن. ساختن برج از مکعب و لگو). عبارت است
از دستکاری اشیاء به منظور خلق شیء دیکر.
بازی نمایشی : در لين بازی یک شی یا شخص به صورت استعاره ای مورد
استفاده قرار می کیرد ( مثلا یک تکه چوب بعنوان اسب و يا یک همبازی
بعنوان درخت فرض می شود). کودک شخص یا شی رابه صورت نمادین.
چیز دیگری فرض می کند.
بازی های قاعده دار : ( مثلالی لی. هفت سنگ. و..), که براساس پیروی از
اصول مشخص و محدودیت های مورد توافق انجام می شود.
صفحه 11:
بندی بازی از دید گاه اجتماعی :
بازی مشاهده ای؛ کودک شاهد بازی دیگران است و در بازی مشار کت
بازی انفرادی؛ کودک به صورت مستقل و جدای از دیگران بازی می کند و
میلی به نزدیک شدن به دیگران ندارد.
بازی موازی؛ در لین مرحله کودک در کنار دیگر کودکان Se GIL کند.
هرچند ابزارهای مورد استفاده وی همانند وسایل دیگر کودکان است اما
همکاری و تعامل مشخصی بین آنان وجود ندارد.
بازی های شراکتی؛ هدف کلی وجودندارد. تقسیم بندی مشخصی وجود
ندارد ولی به همراه دیگر کودکان انجام می شود.
بازی های تعاونی؛ نوعی از بازی است که در یک گروه سازمان یافته و
دارای هدف مشخص انجام می شود. در طی بازی هماهنگی دقیقی به
منظور دستیابی به هدف بین اعضای گروه دیده می شود.
صفحه 12:
تولد تا ٩ ماهته
ales
مامكى
au GIA
تمایو بین آشنا تا شنا
ترکیب اشیاء موتبط با عملکرد.
وانمود سازی خود فرمان
تمامل تمايز ياقته يا اشياء مطابق با عملکرد واقمي آنها
وانمودسازی با اشیاه و اعمال واقمی
سایر وانمود سازیهای هدایتی
بازیهای اتشافی. کتف علتها و معلولها
غلیه بازیهای عملکردی
آغاز جایگزیبی اشیاء
تونایی تقلید متمایز
توانایی پیروی از دستورالعملهای بزرکسالان
ركيب طلرحوارههای ساده
غلیه بازیهای بازنمایی کونه
از طرحوارههای متوالی.
صفحه 13:
۳ سالگی
۴ تا ۵ سالکی
اه سال يدايالا
تواتیی انستفاده از
تركيب و جاتشين سازی چندگانه
توانیی به کاربستن بادکیریهای کذشته در موقعیتهای جدید.
توانایی استدلال برای حل مستله و مشکلٍ
امككان كسب توانابى انجام بازیهای پبجیده و دشوار
توانایی انجام یازیهای ساختاری, مانند نقاشی
نوانایی خلق شخصینهای ذهتی و بازی کردن تقشهای مختلف
بازیهای تمایشی با تولیهای چندکانه. و موضوعات پیچیده
ت کیب واقعیتها و تمادهای موجوه و یا مورد نیاژبرای بازی
دلایلی مبتتی بر وجود فرابازی «بازی سطح بالا؛ تدوین قواعد)
شرکت در باویهای قاعدهدار
اه سورك تساف
صفحه 14:
متليع
١ روان شناسى بازى « كودكان. بازى. ورشد»
نويسنده : فركاس يبتر هيوز
ترجمه : کامران کنجی
انتشارات رشد.
تیران ۱۳۸۷
بازی درمانی « نظریه هاء روشياء و کاربردهای بالینی»
ترجمه و تاليف : ذكتر اليه محمد اسماعیل
انتشارات دانژه ۱۳۸۲
۳ بازی درمانی « نظریه هاء انجام پژوهش و روشیای مداخله»
تالیف : دکتر سید علی صمدی
ارات دانژه ۱۳۸۹
£ مشاوره با کودکان - با روش بازی
نوشته : کاترین کلدارد و دیوید کلدارد
ترجمه : زهرا ارجمندی
انتشارات ارجمند ۱۳۸۶
صفحه 15:
7
به كيتى كه داند به جز كردكار
كه فردا جه بازى كند روزكار
فردوسی