کشاورزی و دامپروریباغبانی و زراعت

باغچه ها و باغ های ویژه

صفحه 1:

صفحه 2:

صفحه 3:
تعریف باغ ی (بهشت) نامیده می شد. این در دورة هخامنیان و پس از آن در ايران» تعدا بىشتمارى باغ وجود ذاشته كه پر در زبان پونانی 3۲806505 و در زبان انگلیسی به صورت ۳3۵۲۵0156 به کار برده می‌شود. به گفته گزنفون؛ 40۰ سال پیش از میلاهه د یا باغی زیب بوده که پارادیس خوانده می‌شد.بغهای معلق بابل نیز كه به وسيله بختالنصر و به خخاطر همسر ايرائى وى. دختر فرمارواى ماد. احداث شدهاند بر طبق همان اصول طرح پارادیس ایجاد كرديد و تا زمان اسكندر هم برجاى مانده بودءاند.

صفحه 4:
سیر تاریخی پارک و پارک سازی در دنا انسان در طول تاریخ سعی در شناسایی و ار بی محیط خود کرده است. بر همین معیار سعی نموده به نحوی با طبیعت ارتباط صحیح و مناسبی برقرار کند. اگر به تاریخ و افسانه های اساطیری توجه شود. قصه باغ نعرود و شداد که بهشت موعود را تصویر کرده است بیانگر سیر تاریخ باغ سازی است که به حدود بیش از ۳ هزار سال می رسد. در زمان فراعنه در اطراف رود نیل باغ های زیتون با اشکال هندسی معمول بوده و در اطراف معابد و مزارها و کاخ ها ان کهن همرا با گياهان زیتتی معطر, پیچک ها و گياهان رونده کشت می شد.

صفحه 5:
طراحی باغ ایرانی را می توان در اصول زیر خلاصه نمود: الف) سلسله مراتب: بر اساس این اصل: فضاها و عناصر مختلف بر اساس اهمیت ارزش کارکردی و بسیاری از عوامل دیگر در کنار هم قرار میگيرند. در طراحی اغلب باغهای ایرانی این اصل به خوبی دیده می شود. سلسله مراتب در باغها از سر در ورودی یا گاهی میدان و آبنمایی در بیرون باغ شروع شده و با گذشتن از محور اصلی به کوشک باغ میرسد. این اصل را در ارتفاع, رنگ و اندازه عناصر باغ هم میتوان جستجو کرد.

صفحه 6:
عناصر باغایرنی: باغ ایرانی در پی ترکیب عناصر اصلی شکل دهنده آن در یک دستگاه و منظومه فکری شکل می گیرد. این عناصر که شامل ؛ عنصر زمین: آب. گیاه و فضا هستند وقتی در منظومه فکری معماری ایرانی با چهارچوب مفهوم و ایده باغ در كنار هم قرار مى كيرند باغ را تشكيل مى دهند. در اين مسیر عناصر دیگری نیز ممکن است در شکل گیری باغ مورد استفاده قرار گیرید که یا عنصر فرعی به شمار می آیند و با بخش هایی جزیی و جلوه هایی از حضور عناصر اصلی باغ هستند.

صفحه 7:
باغهاى ايران بر اساس استاد و مدارک ياقيما: یخچه باغ های قدیمی ایران به حدود سه قرن قبل از میلاد مسیح. میرسد. پرخی بر این عقیده اند که نخستین پردیسها در شوش ساخته شده است. هنر طراحی و معماری باغها در ادوار تاریخ ‎Suis‏ مسائل محیطی, اقتصادی و سیاسی قرار داشته است. باغهای تیمور: وی در اطراف سمرند. به احداث حلقهای از باغهای سلطتتی مبادرت ورزید. این تفرجگاهها عبارت بودند از: باغ ‎ ‏شمال. باغ ارم باغ بهشت. باغ چنار, باغ دلكشاء باغ نوه باغ جهان نماء باغ نقش جهان, باغ تخت قراچه باغ دراز و باغ ‏قراتویه. به علاوه کمربندی از باغ به وجود آورد و نام شهرهای معروف اسلامی از قبیل قاهره و دمشق و بغداد ‏وسلطانيه و شيراز را بر آنها نهاد

صفحه 8:
اجاربه: در دوران قاجاریه به علت ارتباط بیشتر مردم ایران با مردم اروپاه سبکهایی که آمیختگی از شرق و غرب داشت دیده دوره در تهران باغهای متعددی از جمله باغهای گلستان, باغ لالهزار و باغ شاه آباد احداث گردید. ان تبه در زمان ناصرالدین شاء پس از بازدید او از اروپا احداث و طرح آن تلفیقی از طرحهای قرینه سازی و نامتقارن ایرانی میباشد. در اين طرح خیابانها بریده و زاویهدار, تعدادی آلاچیق, فضای سبز و پوشیده از درختان به صورت بیشه. نگاهداری وحش. ایجاد حوض يا استخرهایی بزرگ در نزدیک ساحتمان و خیابانکشی اطراف آن مشهود است. همچنین پیادهروهای این باغ باریک. سنگفرش شده و کنارهدیوارها با درختچههای زینتی سرخ یا درختان میوه تزئین شلده بود

صفحه 9:
باغ دولت آباد یزد توسط محمد تقی خان زند در سال ۱۱3۰ هس ق. شناسایی شده در ایران با ارتفاع ۳۳ مت قامتگاه فرمندار شناخته شد. سطح بازده هکتا خانواده و یک باغ برای مراسم و ورزش: اقامتكاه زمستانى در باغ خصوصی رو به جنوب و اقامتكاه تابستانى در سايه قرار كرفته و به وسيله بنج حوض و نسیمی که در بادگیر می وزد خنک می شود.

صفحه 10:
باغ سازی در یونان بونانیان در زمینه فلسفه. نمایش, برنامهریزی شهری, نقاشی. مجسمهسازی و معماری پیشگام بودهاند. اصل اساسی هدف کلاسیک اين بود كه ميتوان به حیات نظم داده و آن را کنترل کرد بدین معنا که توانایی بشر قادر به غلبه برهرج و مرج آشکارو موجود در جهانی طبیعی و ایجاد جامعهای متعادل میباشد. آنها احساس میکردند که مردم نماد و میزان سنجش نظم و هماهنگی میباشند که دو گرایش متضاد طبیعت (یعنی تخیل و بی نظمی در مقابل خرد و نظم) را با یکدیگر تلفیق مینمودند. در یونان قدیم. پارکها و باغها محل تجمع فلاسفه بودهاست.

صفحه 11:
سیک باغسازی در فرائسه: در فرانسه حاکمیت بر طبیعت مطرح بود. بر خلاف مفهوم تعامل با طبیعت در دوره رنسانس. باغ محلی برای تفکر یا رهایی نبود بلکه مکانی برای نمایش عظمت محسوب ميشد. مفهوم معماری منظر در فرانسه سبب توسعه مناظر دور محوری و متقارن تا افقهای دور گردید. باغ فرانسوی عبارت از فضای بزرگتری است که از چند باغچه به اندازههای مختلف و با استفاده از مجسمهها, آبنماهایی که به نظم در آمدهاند یک مجموعه را تشکیل ميدهد. اینگونه باغها را در زمینهای صاف و هموار و يا در زمینهای شیبدار در انتهای یک ساختمان یا یک قصر احداث می کردهاند

صفحه 12:
سبک باغ سازی در انگلستان: پذدیرش باغ رسمی فرانسه توسط انگلستان خبر از جنبش باغ منظر انگلیسی میداد. انگلستان طبیعت را ديدهاى حقیقی و وب تصور میکرد و بافهای فرانسوی را بسیار صلب» پرشکوه و غیر طییعی میذالست. ام داشتند اجسام که در منظری بکر یافت میشود دارای زیبایی ذاتی و باطنی هستند. طبیعت دیگر به عنوان چیزی که پاید رام شدء و سازماندهی گردد تصور نميشد بلکه به عنوان محیطی طبیمی که در برگیرنده کلیه سرکشیهایش بوده تصور ميشد. طرحهای کاشت بوسیله سوزنی برگان بزرگ و درختان سخت چوبی که در زیر آنها, درختچههای زینتی جهت برقراری تعادل در چمنها و چمنزارهای بزرگ کاشته شده بودند. حکمفرما شدند. گياهان به جای هرس شدن. قیچی شدن و به شکل ظاهری دلخواه در آمدن. به دلیل فرم ذاتی خود تحسین ميشدند.

جهت مطالعه ادامه متن، فایل را دریافت نمایید.
34,000 تومان