صفحه 1:
صفحه 2:
* باغ هاى بين النهرین
* مقدمه
* افسانه ها وكتيبه ها
* باغ هاى معلق بابل
© ياساركاد
عمارت خسرو پرویز دوم (قحصرشیرین)
*_ باغ های تیسفون
* باغ های هند
* مقدمه
*_ مبانی ومفاهیم
* تاج محل
باغ های مصری
مقدمه
مبانی و مفاهیم
کاخ حتشبسوت
باغ های خاور دور
مقدمه
میانی و مفاهیم
انواع
باغ shitennoji
با Saihoji
باغ آز۱۱۱0۵
Katsura ¢u.
صفحه 3:
*تقسيم باغ غالبا به چهار بخش
*استفاده از خطوط راست در
طراحی
*وجود یک کوشک يا بنا در مرکز
يا بلندترين قسمت باغ
"استفاده از يى جوى اصلى
*استفاده از استخرهای وسیع به
عنوان آینه و زیبایی چشم انداز
مقابل کوشک
*رابط نزدیک با طبیعت
*فقدان فضای سبز بیهوده و ...
صفحه 4:
1
3
۳
اولین باغها (در کتیبهها و افسانهها)
* _باغهای به جا مانده از تمدن کهن(کتیبه به جا مانده از آشور بانیپال در سرزمین
سومر)
* جمشید. شاه باغی را برای در امان نگاه داشتن مردم می سازد.
باغ به عنوان عنصری کهن با تاریخی برابر با تاریخ حضور آدم بر زمین
صفحه 5:
برجم به نگل مرجم با آشلاع ۹۰ مور مزریاود و ارفتاع 4 athe oa
تراسها در طبقاتی روی یکدیگر واقع شده بودند و هرکدام دارای ستونهای سنگی
ین باغ نه تنها به خاطر زیبیی بلکه به خاطر پیچیدگی ساختمان و نحوهآبیاری آن
حائز اهمیت می باشد.
باغها تا این دوره از هندسه خاصی پیروی نمیکنند.
صفحه 6:
4
0
بابل
* اين باغ در زمان بختالنصر و تقريبا همزمان با كورش و قبل از آن ساخته
شده است.
ترسیمات متفاوت و بعضا نادرست. نشان از قطعی نبودن موجودیت این مکان
دارد.
صفحه 7:
إن از جهار يخش جهان و تقسيم شدن با جهار نهر متقاطع به نشانه جهار
ياى «ووركشه» منبع روشنايى سر 5 8
,
اين مفهوم ريشه در باورهاى قديم ايرانى دارد كه در هر فرهنك و دوره ای پابرجا
مانده است.
صفحه 8:
پاسارگاد
* طراحی منظم و هندسی با آبراه
طراحی شده
* کاخ بدون حصار
* اولین الكوى جار باغ
كاخ هاى ايوان دار موجب تداخل باغ و ساختمان مىشود كه مىتوان آنها را به
نوعى اولين كوشكهاى ايرانى ناميد.
صفحه 9:
: تخت جمشید از الگوی چارباغ پیروی نمیکند و شبیه به باغهای آشوری؛
بی نظم بوده است.
خوانساری: تخت جمشید از الگوی چارباغ پیروی ميکرده اما تقسیمبندی با آب
صورت نگرفته است.
هر دو نظریه نشان از وجود باغ و اهمیت آن در این بنا میباشد.
صفحه 10:
از
شیوه پارتی
در دورهی شیوهی پارتی آب در معابد ایرانی در کنار آتش به صورت چارباغ يا غیر
آن استفاده میشده است.
آب به عنوان یکی از مهمترین و مقدسترین عناصر طبیعی همواره در فرهنگ
ایرانی از جایگاه بالایی برخوردار بوده است.
صفحه 11:
شیوه پارتی
* در این شیوه. در ساخت کاخها باغ به عنوان عنصری مهم و واجب مورد نظر
a
قرار مى كيرد.
1
كاخ خسروء نشان از طرحريزى دقيق هندسى و همراهى نزديك كاخ كوشك و
باغ
صفحه 12:
1
شیوه پارتی
* اهمیتباغ آ
هميت باغ آنقدر زياد است كه به علت وجود محدودیتهای موجود در منطقه با
9 7
صفحه 13:
خصوصیات باغ ابرانی از ورود اسلام در ایران تا دورهی قاجار
گسترش اسلام موجب شد شیوه باغسازی ایرانی فراتر از مرزهای این کشور
پیشروی کند و از کشورهای عربی به اسپانیا برسد.
صفحه 14:
م _باغهاى هند
بابرء اولين موسس و بنيانكذار معمارى
و باغسازى كوركانىء به باغ بيشتر
بهعنوان یک منظر زیبا و محیطی
برای خوشی و لذت علاقهمند بود تا به
عنوان یک انعکاس انسانساخت از
تصویر قرآنی. او بهعلت مشکل کمبود
آب در هندوستان» برای اقامت
راحتتر در این منطقه. آب را به
سطح زمین آورد و به جریان درآورد و
از همین جریان آب برروی زمین برای
تقسیم نمودن زمین استفاده مینمود
صفحه 15:
Teal
تاج محل
ساخت: سال ۱۰۴۰هجری قمری تا سال ۱۰۵۷هجری قمری بدست
۳۰ كاز كرو قا وس وراش با ناستفامه اروس رمو فیح مایت یگ
و سنك هاى قيمتى آورده شده از سرزمينهاى دور.
صفحه 16:
داراى شكلى مستطیلی در رسای محور شمالی - جنوبی, کناره رودخانه جمنا با بعادی
اين باغ در سه بخشء مجزا
شده است:
الف) محدوده ورودی باغ
ب) باغ مرکزی
ج) صفداى به ارتفاع ع-/ متر
كه مزار روى آن قرار
گرفتهاست.
صفحه 17:
محدوده های ورودی باغ
در اين باغ دو نوع دروازه ورودی وجود دارد:
ا.ورودی از سمت رودخانه جمنا ۲. مجموعه دروازه ورودی در جنوب باغ
صفحه 18:
باغ مرکزی
١ شکل باغ مریع کامل ۰۳,۲۰۴ مت
۲ باغ تقسيم شده به ۴قسمت توسط نهرهای آب.
۳ قرارگیری نهر پهن در راستای آکس
؟. محصور بودن باغ از سه طرف و باز بودن آن از سمت چهارم به رودخانه.
صفحه 19:
6.
صفه و مزار
۱ 1 قرار گرفته بر روی دو سکو(صفه) به ارتفاع ۷-۶
۲ سكو مربع شکل اول ٩۲۱۶ مترمربع.
۳ در سمت غرب ساختمان مزاره مسجد ودر
شرق آن مهمانپذیر قرار گرفته است.
صفحه 20:
باغ شالیمار و لاهور
باغی دارای شکلی متوازیالاضلاع کشیده و
پا مستطیل مورب در جهت شمال به جنوب.
که با دیوارههای بلند آجری احاطه شدهاست.
دارای ابعاد ۶۵۸ متر از شمال به جنوب و
۸متر از شرق به غرب. اين باغ در سه
سطح از جنوب به شمال طبقهبندی شده که
هریک از سطوح ۵-۴متر با سطح دیگر
اختلاف دارد.
صفحه 21:
io.
عناصر بشکیل دهنده باغ شالیمار
الف) نهر شاهی «برای آبیاری باغ)
صفحه 22:
*در تراز پایینی ۱۵۳فواره
*در تراز میانی ۱۵۲ فواره ۱
*در تراز بالای ۱۰۵ فواره ۱
صفحه 23:
عناصر بشکیل دهنده باغ شالیمار
ج) مجموعه ساختمان های باغ
د) درختان باغ شامل
۱ انواع درختان مثمر
۲. انواع درختان سایهانداز
۳ درختچهها و نهالهایی از قبرس.
۴ انواع كلها
صفحه 24:
تلفیق اصولی از باغهای ایرانی با عناصر محلی هندی
.١ برپایی باغ از توپوگرافی زمین تبعیت میکند؛ گاهی
مسطح است. مانند«تاج محل» و گاهی شیبدار مانند«
شالیمار»
۴ باغات هر کناردمسیی رووخانه و با جز
© نی آنیازی تونبظ حقو اور
رودخانه و تجمع آن در مخازن بزرگ آبی که در وسط باغ
قرار
داشت و هدا
صورت میگرفت.
۴ طرح باغهاء هندسی. منظم و متقارن با تقسیمات اصلی و
فرعی به صورت چهار باغ میباشد.
۵. استفاده از اعداد و نماد مقدس.
۶ محصوریت کامل باغ در صورتی که کنار رودخانه نباشد.
اچه برپا میگردد.
قنات و أوردن أن أن
ن به سطح باغ به کمک نهرها و کانالها
صفحه 25:
طبیعت و آثار طبیعت در طول تارب خ
هميشه منبع الهام و سرمشق خلاقیتهای
انسان مصر باستان بودهاست. در ایسن
سرزمین رابطه انسان با طبیعت مبتنی بر
الهام از طبیعت و آمیختگی معماری با
طبیعت قرار داشت. طبیعتی که به طور
نمادین و سمبلیک وارد باغسازی و معماری
شده و به گونهای رمزآلود نمایان شده بود.
صفحه 26:
مصریان باستان برای آبیاری باغهای خود به دو روش عمل میکردند
.١ تا اوایل پادشاهی جدید این عمل
بهصورت انسانی انجام میشد.
۲ کانالهایی که از نیل جدا میشد و از
آنها برای پرکردن استخرها و چاههای
موجود در باغها استفاده میشد.
صفحه 27:
خصوصیات باغ مصری
پلان قرینه
۲. استخری مستطیل یا تیشکل در جلوی
عمارت یا در محور طولی
۳. ردیفی از درختان يا دیواری دور بلغ را
احاطه کند.
۴ آلاچیق در محور اصلی یا اطراف استخر
۵ درختان میوه (انجیرهانارخرسا) کاشت
انواع نخلها در حاشيه و رديفهاى
op Felis gh ys COE go Lt
ردیفهای جلویی
صفحه 28:
باغ مصری. سمبلهای طبیعی
در این سرزمین, رابطه انسان با طبيعت مبتنى بر لها از طبیعت و آمیختگی معماری با طییعت
قرار داشت و ویژگیهای آن بدین شرح قابل جمعبندی است:
۱ طبیعت پایه الهام معماری بنای معابد مصری به شمار می رفت.
۲ سیستم باغسازی در مصر باستان به صورت باغهای کشاورزی بوده است.
۳ باغهای مصر باستان, قطعات مسطح مستطیل شکلی بودند و گیاهان در آن با فرمهای منظم
کاشته میشدند و دیوارهای بلندی آنها را احاطه میکرد.
۴. در کنار این کانالهای آب. گذرهایی نیز برای ارتباط قسمتهای مختلف در نظر گرفته میشد.
۵ داربست مو نيز در اين باغها از در ورودی تا آستانه محل اقامتگاهامتداد مییافت.
۶ در مواردی وسط این باغها حوض آبی تعبیه میشد که عمدتا از زهکش آبهای زمینی تغذیه
میشدند.
۷ در اطراف این باغها یک ردیف درخت در کنار دیوار باغ کاشت میشد تا از نفوذ یادهای صحرا
به داخل آن جلوگیری به عمل آيد.
۸ در مجموع طراحى اين باغها بر اساس فاكتورهاى اقليمى و محيطى بوده و باغها مكانى براى
زندگی خصوصی محسوب میشدند.
صفحه 29:
باغ مصرى. سمبلهای طبیعی
بر اساس اعتقادات مصریان باستان از تقاطع مسیر حرکت خورشيد و مسي
جریان رود نیل دستگاهی چلیپایی مقدسی بوجود میآید که در معماری و
هنر آنان نمود این دستگاه عینا نمود می يابد. از نمونه های توجه به این
دستكاه هندسى طبيعى مى توان به اين مورد اشاره نمود كه اهرام در طرف
جب نيل ساخته شده اند يا به عبارتى اجساد فراعنه در طرفى كه خورشيد
غروب می کرده دفن شده است. اندازهگیریهای بعدی نشان داده که جهت
ساختمان اهرام تنها چند دقیقه با جهات اربعه زاویه دارند.
صفحه 30:
هر درخت دارای معنی خاص خود
به طور کل حدود ۱۸ گونه از درختان
به وسیله مصریان باستان کاشته
میشد؛ گلها نیز فراوان کاشته
میشدند و شامل آفتابگردان,
گلهای ذرت. رزء زنبق. سوسن. كل
یاس, میخک. پیچ رونده» نرگس. كرت لور در موكز يكل
پاپیتال: مرزنگوش: حناء برگ بو . dara
داودی. پاپیروس, نیلوفر آبی» مو و تم 2۳
sy plas مت راوس
مس
sonnei
Page Se gh
صفحه 31:
کارکردهای مختلف باغهای مصری
*نمایش اعتقادات و باورهای مصریان بوسیلهی درختان مختلف؛
* اجرای مراسم مختلف برای تدفین مردگان و اعمال سنتی پس از آن؛
*برای تولید غذا نیز کاربرد داشتند و سبزیجات و شراب ازآنها تهیه میگشت.
تعریح؛
صفحه 32:
عناصر طبیعی که وارد منظرسازی مصر
شده و جنبه سمبلیک به خود گرفته اند
أ افراع مسر سمیلی از کوه و استقامت
۲ رود نیل, مظهر زندگی و بقاء
۳ یروس و لوتوس به ترتیب نمادی از مصر سفلی و علیا
۴ درختان. هر کدام نمادی از خدایان
۵ بر نخل و پاپیروس و غنچه نیلوفروارد معماری و
منظره پردازی شده اند. به طور مثال در سرستون های کوتاه
و کلقت به کرات استفاده شده ا
۶ پرستش خورشید(رع با
سمبلی از حاصلخیزی:
توپوگرافی و شيب زمين نيز در شكل كيرى باغ بسیار
تاثيركذار بوده اند. به طور مثال در باغ معید هت شپ سوت
در ديرى البحرى تراس هاى آن با آمفى تثاتر طبيعى
آميخته شده است و آخرين تراس آن به عنوان المان نهايى
بنا به کوه متصل می شود.
رفت کشاورزی به عنوان
صفحه 33:
باغهای مصری را میتوان براساس نوع گیاهان آنها نیز بهصورت زیر
طبقهبندی کرد
*باغ دارویی
*باغ سبزیجات
*باغ کرت انگور
*باغ سبزیجات
صفحه 34:
باغهای خاور دور
ژاپن در زمینهی فرهنگ. هنر و تمدن بسیار
مدیون فرهنگ چین است.
آیین باستانی سرزمین ژاپن«شین تو به معنی
راه خدایان است.کلیه امور جهان با همکاری و
هماهنگی کامی ها که هر یک وظیفه ی خاصی بر
عهده دارند به انجام می رسد.
کامی ها دامنه وسیعی از اشیا و پدیدهها را شامل
مننشونده پدیدهمایی مانند اد زعده اشيا طبيعئ
مانند»خورشید و ماه. کوههاء رودهاء در
جانوران
غرض از تائو راهی است که منجر به تعادل و
توازن گردد. تئو معنای راه را در سکوت و خلوت
تفکر می یافت در تكريستن در طبيعت» رها
شدن از خود و فراق ذهن میداند و دوری از هر
نوع عملی که مخالف نظام طبیعی جهان باشد.
صفحه 35:
خصوصیات و عناصر کلی
ee ee یه سورظ اتفزافی.
صخره و سنگ
فانوس معمولا از جنس سنگ
خانه چای یا کوشک
يرجينء يا فنس يا دیواری به
همراه نقش هاى سنت
پلی برای رسیدن به جزیره ها یا
راههای سنگی
صفحه 36:
veh
انواع باغ ژاپنی
*_باغ های کاراسنسویی (باغ سنگی)
هیچ ابی در اين نوع باغ وجود ندارد. با اين حال آب را بوسیله سطوح
پوشیده شده آز سنگ ریزه هایی که شیار کشی شده است به صورث
انتزاعی شبیه سازی شده است.
خزه و سنگ برای نمایش دریاچه. جزیره هاء قایق هاء دریاها و رودها و
کوه ها که بر دوی این سنگریزه ها جای می گیرد.
*_باغ های تسوکیاما (۲501۷۵۳8)
این شیوه Eb سازی شهرت بیشتری دلرد و الگوبرداری هایی زیادی از آن
در سراسر جهان شده است. در اين باغ ها از درختان برای بستن دید
به بناهای اطراف استفاده می شود. ساختار باغ تلاش دارد تا دید
تماشاگر را بر روی مناظر اطراف متمرکز سازد.
* شيوه جانيوا ( 110/3 173©)
باغ ها دراين شيوه براى بركزارى ميهمانى جاى ساخته مى شود.
كه براى راهنمابي ميهمانان به خانه جاى از سنك جين هابى
(510۳06 6516001۳9 و فانوس سنگی استفاده می شود.
صفحه 37:
باغ ژاپنی
خانه ی چای رنچی تی ای
* سادگی و بی پیرایگی خاص
خانه ی چای نشان دهنده ی
تمامی اهدافی است که برای آن
ساخته شده :خلق فضایی
صمیمی برای میهمانان و
اعتراض به سبک های مجلل که
تنها نجبا و روتمندان توان
پرداختن به آنها را داشتند.
در ورودی این خانه مانند تمام
نمونه های مشابه حوضچه ای
است برای شست و شوی.دست
و دهان.
صفحه 38:
این باغ در ابعاد ۱۰۶۳۰ متر
به صورت مستطیل طراحی
شده است با ۱۵ سنگ که
۵ گروه دسته بندی شده اند.
۳
صفحه 39:
نقطه ی تعیین شده
ای در آیوان مشرف به
باغ وجود دارد که می
گویند با استقرار در
آن حسی مثل خواب
آلودگی یا خلسه به
انسان دست می دهد
که زمینه ی مناسبی
برای تمرکز و
مدیتیشن فراهم
میکند و به هدف
ایجاد معبد که همانا
خلق محیطی مناسب
صفحه 40:
* مصالح استفاده شده در این راهها
شامل طیف وسیعی از سنگ های
مسطح است.گاهی این راهها
طوری ساخته می شوند که بیننده
مجبور شود به آرآمی و به دقت در
باغ حرکت کند و به برای توجه به
چشم اندازها. وقت بیشتری را
صرف کند.
* در اين باغها راهها منظم و خط
دور می زنند -به نفع یک درخت
كنار مى روند اما هرگز خود
زاتحمیل نمی کنتد:
*_در باغ های چای برای نشان دادن
مسیردرست حرکت به مهمان از
راه های سنگی استفاده می شد.
صفحه 41:
صفحه 42:
Katsura fi أن
i
صفحه 43:
صفحه 44:
Ninnanji Hi