بانک داری الکترونیکی
اسلاید 1: مقدمهطي چند دهه اخير حجم تجارت الكترونيكي جهاني در اثر تحولات گسترده فناوري ارتباطات و اطلاعات، رشد قابل توجهي را تجربه نموده است. با توجه به اينكه مبادلات پولي و مالي جزء لاينفك مبادلات تجاري است، از اين رو همگام با گسترش حجم تجارت الكترونيكي جهاني، نهادهاي پولي و مالي نيز به منظور پشتيباني و تسهيل تجارت الكترونيكي به طور گستردهاي به استفاده از فناوري ارتباطات و اطلاعات روي آوردهاند. در نتيجه طي چند دهه اخير سيستمهاي پرداخت الكترونيكي به تدريج در حال جايگزيني با سيستمهاي پرداخت سنتي ميباشند. در اين ميان بانكها نيز با حركت به سوي بانكداري الكترونيكي و عرضه خدمات مالي جديد، نقش شايان توجهي در افزايش حجم تجارت الكترونيكي داشتهاند. در این تحقیق نیز به بررسی رفتار مشتریان بانک مسکن در استفاده از پایانه های فروش (POS) پرداخته خواهد شد.
اسلاید 2: بیان مسئلهمتأسفانه در حال حاضر مقوله بانکداری الکترونیکی در ایران نزد عموم جامعه با شبکه شتاب مترادف شده و شبکه شتاب نیز با برداشت از دستگاه های خود پرداز یکسان گرفته می شود که این تلقی به هیچ وجه صحیح نیست. بر اساس آمار بانک مرکزی (اداره انفورماتیک مهر 1389) میزان متوسط تراکنش در ماه به ازای هر دستگاه خودپرداز 7629 تراکنش و به ازای آمار هر پایانه فروش 32 می باشد که این آمار بیانگر استفاده بیشتر از خودپردازها در مقایسه با پایانه های فروش است. در ایران نسبت استفاده از POS و ATM منطبق با میانگین جهانی استفاده از دستگاه های مذکور نیست و همین امر سبب گردیده به دستگاه های خودپرداز فشار زیادی وارد گردد، نسبت استفاده از ابزار پرداخت الکترونیکی (مرداد 1388) 11 به 89 است یعنی دارندگان کارت 11 درصد از pos و 89 درصد از ATM استفاده می کنند در حالی که در بسیاری از کشور ها این درصد 60 به 40 است. با توجه به تعداد 21 هزار شعبه بانکی ، هر شعبه به طور متوسط 7600 کارت صادر کرده ( دی 1390) که از نظر جهانی مطلوب است، اما میزان تراکنش هایی که روی هر خود پرداز به صورت مستقل انجام می شود و همینطور مقایسه تراکنش های بروی POS و ATMنشان دهنده ضعف روند توسعه پرداخت کارتی است ، چرا که به طور متوسط روی هر خود پرداز تقریباً هر 3 دقیقه یک تراکنش انجام می شود اما روی هر کارت خوان (POS) هر 24 ساعت یک تراکنش و بدیهی است که این عدم تناسب باید حل شود، همچنین در بخش پایانه های فروشگاهی به ازای هر 40 نفر یک پایانه فروشگاهی نصب است که این تعداد در 600 هزار واحد فروشگاهی در کشور نصب است در حالی که بالغ بر یک 1400000 واحد فروشگاهی در کشور وجود دارد که طبعاً باید در این خصوص جدی تر به رفع نقایص نگاه شود، سؤال این است که چرا چنین سرمایه گذاری هایی نتوانسته است نتایج مورد انتظار را به بار آورد؟ وچه عواملی موجب افزایش احتمال استفاده از کارت برای پرداخت و دریافت از پایانه های فروش از سوی مشتریان خواهد شد؟بنابراین سوال اصلی تحقیق عبارت است از: تکرار خرید گروه های مختلف مشتریان در استفاده از دستگاه های پایانه فروش چگونه است؟ و راهکار ها و پیشنهاد های اجرایی جهت برطرف نمودن مشکلات فعلی و توسعه استفاده از خدمات پایانه های فروش بانک مسکن کدامند؟همچنین سوالات فرعی این تحقیق که به آن پاسخ داده می شد، عبارتند از: 1. مشتریان معمولاً دراستفاده از دستگاه pos با چه مشکلاتی مواجه می شوند؟2. دلایل استفاده یا عدم استفاده صاحبان کارت ها از پایانه فروش به هنگام خرید از فروشگاه ها چیست؟3. چه ارتباطی بین موانع در استفاده از دستگاه pos و تکرار خرید مشتریان وجود دارد؟
اسلاید 3: اهمیت موضوع و ضرورت انجام تحقیق با توجه به توسعه بانکداری الکترونیکی و تغییر رویکرد بانک ها و مشتریان آن به این سمت، ارائه خدمات بهتر و مطلوب تر و توسعه خدمات الکترونیکی از سوی بانک ها به مشتریان خود، منجر به افزایش تعداد دستگاه های خودپرداز (ATM ) و پایانه های فروش (POS) شده است. در ایران به نظر می رسد همگام با توسعه و گسترش خدمات بانکداری الکترونیکی، متأسفانه اطلاع رسانی و فرهنـگ سازی مناسب و کافی برای اقشار مختـلف مردم و صنـوف برای بکارگیری صحیح خدمات جدید صورت نگرفته است که این امر مشکلاتی را بویژه در خصوص استفاده از پایانه های فروش(POS )بوجود آورده است. در این تحقیق تلاش شده است تا با شناخت صحیح تکرار خرید گروه های مختلف مشتریان این خدمت، استراتژی ها و راهکارهای مناسبی جهت افزایش کارایی عملکرد این خدمت ارائه گردد.و با توجه به اینکه بانک مسکن طبق امارهای مربوطه که در این تحقیق اورده شده در صحنه رقابت بانک های دولتی در زمینه خدمات نوین بانکداری الکترونیک بالاخص پایانه های فروش ضعیف عمل کرده. و نیز اینکـه یکی دیگر از دلایل اهمیـت، سرمایه گذاری کلان انجام شده در ارائه این خدمات و عدم بکارگیری بهینه آن می باشددستگاه های posمزایای بسیاری برای مشتریان بانک ونظام بانکی و بازارهای پولی و مالی کشور دارد،از ان جمله1-کاهش مراجعه حضوری مشتریان به شعب بانکها بهمنظور دریافت وجه نقد و همچنین واریز وجه به حسابهای متمرکز 2- استهلاک کمتر دستگاههای ATM بانکها به علت مراجعه کمتر مشتریان برای دریافت وجه نقد 3-کاهش فرسودگی اسکناس های منتشره به علت دست به دست شدن اسکناس و در نتیجه حفظ سرمایه ملی 4 - کاهش حجم مبادلات ایرانچک و سایر چکهای صادره مسافرتی بانکها و در نتیجه کاهش حجم عملیات اتاق پایاپای اسناد بانکی 5- عدم خروج پول نقد از سیستم بانکی و از حسابهای مشتریان و رسوب در دست مردم 6 - ارتقاي سطح بهداشت عمومی و کاهش بیماریهای مسری به علت تماس با مسکوکات و اسکناس 7-کاهش ترافیک و آلودگیهای صوتی و کاهش مصرف بنزین و استهلاک وسایل نقلیه بهخصوص در شهرهای بزرگ8- ارتقاي سطح آگاهی مشتریان و عموم مردم. بهطور کلی با نصب دستگاه های POS در فروشگاهها، مشتریان بانکها میتواند بدون دغدغه حمل پول نقد، با مراجعه به فروشگاهها اقدام به خرید اقلام مورد نیاز خود كنند و بانکها با این سرمایهگذاری مانع از خروج منابع از بانک و حتی انتقال وجه به حسابهای نزد خود و تجهیز منابع، در سیستم داخلی میشوند
اسلاید 4: -4-اهداف اصلی تحقیق:بررسی رابطه بین رفتار مشتریان بانک مسکن با میزان استفاده از پایانه های فروش (pos)اهداف فرعی :1. بررسی رابطه بین تعداد دستگاه های پایانه فروش با تکرار خرید مشتریان2. بررسی رابطه بین عامل پراکندگی نامناسب پایانه های فروش در سطح فروشگاه ها با تکرار خرید مشتریان 3. بررسی رابطه بین عامل عدم ارتباط با مرکز با تکرار خرید مشتریان4. بررسی رابطه بین عامل شناخته نشدن کارت (امنیت) توسط دستگاه های پایانه فروش با تکرار خرید
اسلاید 5: فرضیه های تحقیق:1. بین عامل تعداد دستگاه pos در فروشگاه ها و تکرار خرید مشتریان رابطه مستقیم ومعنی دار وجود دارد.2. بین عامل پراکندگی نامناسب پایانه های فروش در سطح فروشگاه ها و تکرار خرید مشتریان رابطه معکوس و معنی دار وجود دارد.3. بین عامل عدم ارتباط با مرکز و تکرار خرید مشتریان رابطه معکوس و معنی دار وجود دارد.4. بین عامل شناختنه نشدن کارت (امنیت) توسط دستگاه های پایانه فروش و تکرار خرید مشتریان رابطه معکوس ومعنی دار وجود دارد.
اسلاید 6: قلمرو تحقیققلمرو زمانیاز نظر زمانی، اطلاعات مورد استفاده برای اخذ نتایج تحقیق حاضر،در شهریور ماه سال 1391 گرد آوری شده است.قلمرو مکانیقلمرو مکانی تحقیق حاضر مشتریان بانک مسکن در سطح شهر تهران می باشد.قلمرو موضوعیاز نظـرموضـوعی، این تحقیـق به بررسـی عوامل مؤثر در استفاده از پایانههای فروش بانک مسکن می پردازیم.قلمرو موضوعی این تحقیق در حوره مدیریت بازاریابی می باشد
اسلاید 7: روش تحقیق. نوع این تحقیق از نظر هدف کاربردی می باشد چرا که نتایج یافته هایش برای حل مشکل خاص انجام می شود و تلاشی برای پاسخ دادن به یک معضل و مشکل است که در دنیای واقعی وجود دارد. بنابراین تحقیق حاضر از لحاظ هدف یک تحقیق کاربردی محسوب می شود واز لحاظ روش گرداوری توصیفی می باشد زیرا که بروی متغیرهای تحقیق هیچ نوع دستکاری و کنترلی صورت نگرفته است وما به توصیف متغیرها و بررسی رابطه بین آنها می پردازیم و لذا این تحقیق از نوع توصیفی– پیمایشی از نوع همبستگی نیز می باشد
اسلاید 8: جامعه آماری جامعه آماري عبارتست از کليه عناصر و افرادي که در يک مقياس جغرافيايي مشخص داراي يک يا چند صفت مشترک باشند.هرچه جامعه آماري کوچکتر باشد ميتوان آنرا دقيقتر از يک جامعه آماري بزرگتر مطالعه نمود. جامعه مورد نظر در این تحقیق عبارتند از :دارندگان کارت بدهی بانک مسکن در شهر تهران
نقد و بررسی ها
هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.