علوم مهندسی معماری و عمران

برداشت بنای تاریخی مسجد جامع قزوین

bardaasht-masjed0jaame-ghazvin

در نمایش آنلاین پاورپوینت، ممکن است بعضی علائم، اعداد و حتی فونت‌ها به خوبی نمایش داده نشود. این مشکل در فایل اصلی پاورپوینت وجود ندارد.






  • جزئیات
  • امتیاز و نظرات
  • متن پاورپوینت

امتیاز

درحال ارسال
امتیاز کاربر [1 رای]

نقد و بررسی ها

هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.

اولین کسی باشید که نظری می نویسد “برداشت بنای تاریخی مسجد جامع قزوین”

برداشت بنای تاریخی مسجد جامع قزوین

اسلاید 1: ناممسجد جامع قزوینکشور ایراناستاناستان قزوینشهرستانقزویناطلاعات اثراطلاعات اثرنام‌های قدیمیمسجد کبیر، مسجد عتیقکاربریمذهبیاطلاعات ثبتیاطلاعات ثبتیشمارهٔ ثبت۱۲۱تاریخ ثبت ملی۱۵ دی ۱۳۱۰

اسلاید 2: مسجد جامع قزوین یا مسجد جامع عتیق یا مسجد جامع کبیر از بزرگ‌ترین مساجد ایران و کهن‌ترین مسجدجامع ایران است. بنای نخست آن بر روی آتشکدهای از دوران ساسانیان ساخته شده‌است. آتشکده دربخش ایوان جنوبی بوده‌است. این مسجد به سبک چهار ایوانی است و در شهر قزوین قرار دارد. این بنا به فرمان هارون‌الرشید و به سال ۱۹۲ هجری ساخته شده‌است. در یورش مغولان به قزوین و از آن جا که مهم‌ترین مسجد شهر بوده، بخشی از آن (و از جمله ایوان جنوبی) تخریب گشته ولی در دوره‌های پسین ترمیم گردیده‌است.آثار معماری چند دوره در این بنا مشاهده می‌گردد و قدیمی‌ترین بخش آن متعلق به سدهٔ دوم اسلامی است. ایوان‌ها در دوره صفوی بازسازی شده اما ایوان شرقی در دوره قاجار مرمت گردیده‌است.ساخت مقصوره خمارتاشی در ضلع جنوبی مسجد به دستور امیر خمار تاش ابن عبداله عمادی، وزیر سلطان ملکشاه سلجوقی به سال ۵۰۰ هجری قمری انجام شد. کتیبه‌هایی به ۵ ردیف نیز نیز به خط کوفی گلدار، نسخ و ثلث در این مکان دیده می‌شود.

اسلاید 3: مسجد جامع قزوین به گونه‌ای ساخته شده است که گسترش شهر بر اساس محورهای آن صورت گیرد. یعنی حتی در صورت گسترش شهر باز هم باید مرکزیت آن حفظ شود.در میان حیاط یک حوض بزرگ است. ده پله پایین‌تر یک آبخوره وجود دارد که مستقیما از آب قنات تغذیه می‌کند. این قنات از شمال به سمت جنوب شهر قزوین حرکت می‌کند و سر راه از مسجد جامع می‌گذرد. یکی از مهم‌ترین دلایل انتخاب این محل برای مسجد جامع می‌تواند محل عبور قنات هم باشد. زیرا قنات خودش زندگی بخش و آباد کننده است و وجودش در مسجد می‌تواند رونق و اهمیت آن را بیشتر کند. مخصوصا اگر مسجد جامع باشد.امروزه در شبستان غربی مسجد موزه سفال و سنگ افتتاح شده که همین امر به زنده نگاه داشتن بنا و دمیدن روح زندگی به آن کمک شایانی کرده است.

اسلاید 4: ویژگی‌های مسجد جامع قزوینمسجد جامع قزوین و یا مسجد عتیق ساختاری چهار ایوانی دارد. البته واضح و مبرهن است که ایوان‌ها در دوره‌های مختلف تاریخی تکمیل شده‌اند و از ابتدا ساختار مسجد چهار ایوانی نبوده. این مسجد در اولین بنای خود ساختاری ساده شبیه به تمام مساجد اولیه در ایران دارد. ساختاری که تا حد زیادی متأثر از آتشکده‌ها و بعد از آن بنای اولیه مسجدالنبی در مدینه است. در حال حاضر بزرگ‌ترین ایوان این بنا در قسمت جنوبی قرار دارد. این ایوان شکوه خاصی به مسجد داده است. بانی ساخت این ایوان شاه عباس بوده است و می‌توان شباهت بسیاری میان این ایوان و نمونه‌های مشابه آن در شهرهای دیگر که به دست شاه عباس ساخته شده است ببینیم.مسجد جامع قزوین بعد از ایوان شمالی، ایوان جنوبی بیشترین شکوه و زیبایی را در مسجد دارد. این ایوان در دوران شاه طهماسب ساخته شده و دوران حکومت سعدالسلطنه بر قزوین در دوران قاجار بارها بازسازی شده است.رواق‌های اطراف این ایوان هر کدام به نام یکی از امامان جماعت دوران قاجار نامگذاری شده است و هنوز هم این نام روی آنها باقی مانده است.در قسمت جنوبی مسجد به جز ایوان شاه عباسی می‌توانیم طاق هارونی را ببینیم. این طاق از اولین بناهای مسجد است که توسط هارون‌الرشید بنا شده و مشهور است که دقیقا همین طاق روی آتشکده ساسانی اولین بنای مسجد را ایجاد کرده‌است

اسلاید 5: یکی از زیباترین بخش‌های مسجد گنبد آن است. کافی است به زیر آن برسید و از پایین به آن نگاه کنید. عظمتش می‌تواند مسحورتان کند. این گنبد به رنگ فیروزه‌ای است.از دیگر زیبایی‌های مسخ کننده مسجد جامع می‌توان به محراب آن اشاره کرد. این محراب از سنگ مرمر است و اطرافش سوره مبارکه بقره به خطی برجسته کنده‌کاری شده است.

15,000 تومان

خرید پاورپوینت توسط کلیه کارت‌های شتاب امکان‌پذیر است و بلافاصله پس از خرید، لینک دانلود پاورپوینت در اختیار شما قرار خواهد گرفت.

در صورت عدم رضایت سفارش برگشت و وجه به حساب شما برگشت داده خواهد شد.

در صورت نیاز با شماره 09353405883 در واتساپ، ایتا و روبیکا تماس بگیرید.

افزودن به سبد خرید