علوم مهندسی معماری و عمران

بررسی اثر تاریخی کلیسیوم

barresiye_asare_tarikhiye_kolisiyum

در نمایش آنلاین پاورپوینت، ممکن است بعضی علائم، اعداد و حتی فونت‌ها به خوبی نمایش داده نشود. این مشکل در فایل اصلی پاورپوینت وجود ندارد.






  • جزئیات
  • امتیاز و نظرات
  • متن پاورپوینت

امتیاز

درحال ارسال
امتیاز کاربر [0 رای]

نقد و بررسی ها

هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.

اولین کسی باشید که نظری می نویسد “بررسی اثر تاریخی کلیسیوم”

بررسی اثر تاریخی کلیسیوم

اسلاید 1: بسم الله الرحمن الرحیم

اسلاید 2: بررسی اثر تاریخیکلیسیوم

اسلاید 3:

اسلاید 4: مقدمه :کلوسئوم يکي از عجايب هفت گانه جديد است؛ آمفي تئاتري افسانه اي که به محلي براي مبارزات خونين در زمان روم باستان تبديل شده بود . خيلي ها با شنيدن کلمه « روم» به ياد گلادياتورها و مسابقه هاي مرگبار آنها در دوران گذشته مي افتند؛ مسابقه هاي هيجان انگيزي که در آنها هزاران تماشاچي دور تا دور هم مي نشستند و مبارزه اين گلادياتورها يا اسيران جنگي قدرتمند را با همديگر يا با شيرهاي درنده تماشا مي کردند. يکي از اين جايگاه هاي معروف که رومي هاي قديم در آن مي نشستند و اين مبارزه هاي مهيج را تماشا مي کردند. آمفي تئاتر کلوسئوم است که سال هاي طولاني به محل مبارزه گلادياتورهاي زيادي در دوران روم باستان تبديل شده بود. اين آمفي تئاتر افسانه اي يکي از عجايب هفت گانه جديد دنيا به شمار مي رود.

اسلاید 5: چه کسی کلوسیوم را تاسیس کرد و به چه علت ؟  اين سرزمين در عرض يک سال چهار امپراتور را به خود ديد تا اينکه وسپاسيان از خاندان فلاويان در سال هاي 70 تا 72 به قدرت رسيد .از يک سو براي اينکه سلطه و سيطره اش را روي مردم روم دو چندان کند و خودي نشان بدهد و از سوي ديگر تنش هاي يک سال اخير را کم کند، دستور داد آمفي تئاتري با وسعت تقريباً 2500 متر مربع با بيش از 45 متر ارتفاع و گنجايشي بالغ بر 50 هزار نفر بسازند.

اسلاید 6: امپراتور وسپاسيان مرد باهوشي بود چون مي دانست که بايد براي مردم نمادي بسازد که يادآور خدماتش به روميان باشد؛ به خاطر همين تصميم گرفت با خشک کردن زمين هاي باتلاقي بين تپه هاي اسکوئيلين و کائلين آمفي تئاتر بزرگي بنا کند .

اسلاید 7: و همچنین در ادامه :ساختمان کلسیوم روم قدیم بوسیله امپراطور وسپانسین در سال 70 میلادی شروع شد. بعد از مرگ وسپانسین در سال 79 میلادی پسر او تیتوس انرا کامل کرد ودر سال 80 میلادی ساختمان افتتاح شد . کلوسئوم در زمان امپراتوری روم باستان به عنوان یک تماشاخانه بیضی‌وار در مرکز شهر رم فعلی در کشور ایتالیا ساخته شده است.این تماشاخانه یا آمفی‌تئاتر بزرگترین بنای از نوع خود در دوره امپراتوری روم باستان بوده است.

اسلاید 8:

اسلاید 9: بوسیله تیتوس برادر کوچک امپراطور تغییرات وپیشرفتهای زیادی در کلسیوم انجام گرفت . امپراتور دومی تین برای جا دادن بردگان و حیوانات وحشی معابر زیر زمینی و اتاقهای زیادی به ان اضافه کرد .همچنین برای اینکه گنجایش ساختمان به 65000 نفر برسد یک گالری (سالن) به بالای ساختمان اضافه شد.کلوسئوم که در لغت به معنی «جایگاه بزرگ» است دارای 50 هزار صندلی و 80 درب ورودی و خروجی می‌باشد.

اسلاید 10: یکی از کاربردهای این بنا برای برگزاری ورزش های دوره ای رومیان که ده ها روز به طول می انجامیده و از جمله برنامه جنگ گلادیاتورها ساخته شده است. همچنین برنامه های شکار حیوانان و برده ها و بسیاری از برنامه های دیگر در این استادیوم بزرگ برگزار می شده است.

اسلاید 11:

اسلاید 12: در دوره جدید این اثر به عنوان مرکز گردشگری ایتالیا و شهر رم شناخته میشود . اما در دوره های پیشین این اثر به دلایل مختلف از جمله زلزله و غارت توسط مردم شهر بخش قابل توجهی از آن به ویرانی گراییده است .

اسلاید 13: معماری ومهندسی کلسیوم روم:

اسلاید 14: این مجموعه به شکل بیضی به قطرهای ۱۸۸ و ۱۵۶ متر زیر بنای آن حدود ۶ جریب می‌باشد . ارتفاع آن تقریبا به اندازه یک ساختمان۱۵ طبقه می‌رسد (حدود۴۸متر) کف صحنه ، چوبی است و در زیر آن مجموعه‌ای از اتاقها و گذرگاهها برای عبور حیوانات وحشی و سایر تدارکات لازم جهت راه اندازی و اجرای نمایش قرار گرفته‌است. تعداد ۸۰ دیوار به عنوان تکیه گاه برای طاق‌های گنبدی شکل، گذرگاهها، پلکان و ردیف‌های صندلی، روی صحنه قرار گرفته‌است.

اسلاید 15:

اسلاید 16: لبه بیرونی طاق‌های متوالی باعث اتصال طبقات مختلف و پلکان بین آنها به یکدیگر شده‌است. نمای داخلی کلوسئوم از بالا سه ردیف طاق‌های گنبدی شکل رو در روی ستون‌ها و سر ستون‌ها قرار گرفته‌اند . در ستون‌های طبقه اول سبک معماری دوریک (Doric)، در طبقه دوم سبک ایونیک (Ionic)، و در طبقه سوم سبک قرنتی که نزدیک به سبک کلاسیک یونان بود، به کار رفته‌است.این بنا به دلیل عبور و مرور آسان جمعیت به داخل و خارج میدان یکی از شاهکارهای مهندسی است .

اسلاید 17: در بالای این سه طبقه اصلی، طبقه زیرشیروانی شامل ستون‌های مستطیل شکل سبک قرنتی قرار دارد ، فضای بین ستون‌ها با ۴۰ عدد پنجره کوچک مستطیل شکل پر شده‌است. در قسمت بالا، دیوارکوب‌ها و بندگاههایی وجود دارد که تیرک‌هایی را که سایه بان‌ها به آنها آویزان است، نگه داشته‌اند. در ساخت عمارت با دقت بسیاری از انواع ترکیبات ساختمانی استفاده شده، برای فونداسیون از بتون و برای ستون‌ها و طاق‌ها از سنگ آهک (تراورتن) استفاده شده، در ستون‌های به کار رفته برای دیوار دو طبقه زیرین، از نوعی سنگ متخلخل به نام توفا (Tufa) استفاده شده‌است. برای طبقات فوقانی و اکثر طاق‌ها از آجر بتونی استفاده شده‌است.سنگ متخلخل توفاسنگ آهک

اسلاید 18:

اسلاید 19: مهندسان اين بنا براي سرما و گرماي هوا هم چاره اي انديشيده و سرپناهي را روي ستون هايي تعبيه کرده بودند که هنگام بارندگي يا گرماي سوزان خورشيد آن را بالاي سر مردم باز مي کردند و از دور طوري به نظر مي رسيد که انگار آمفي تئاتر سقف دارد.

اسلاید 20: معماری ومهندسی کلسیوم روم: آمفی تیاتر با استادی و مهارت یونانیان در دامنه تپه ها در سراشیب های طبیعی وساحل ها ساخته شد .کلزیوم روم قدیم اولین آمفی تیاتر مستقل بود. این آمفی تیاتر به شکل بیضی با 189 متر طول(620 پا) و ارتفاع 48 متر(158 پا) و عرض165 متر(512 پا) است.قسمت مرکز میدان(استادیوم)88 متر(287 پا)طول و55 متر (180 پا) عرض داشت.دیوارهای اطراف آن در قسمت حفاظ تماشاچیان 5 متر(15 پا) ارتفاع دارد.

اسلاید 21: در طراحی کلزیوم (مثل سایر ساختمانهای قدیمی روم) از آرک های (طاق ها) اصلی استفاده شده . 80 آرک ورودی دارد که در پیرامون دیوارهای داخلی و خارجی قرار گرفته است و بیشتر انها به مرکز ساختمان متصل میشود (مثل پره های چرخ دو چرخه) و راه روها ی داخلی و تونل های اطرا ف ساختمان را تشکیل می دهد.

اسلاید 22: در قسمت بالای دیوارهای پیرامون 240 تیر چوبی که حفاظها را نگهداری میکند و جمعیت را از باران و گرما محافظت میکند.سایبان به صورت لنگر در زمین مهار میشود وبا سر تیرها که در قسمت بالای دیوار پیرامون است محافظت میشود. خیمه ها ریسمان ها و شبکه هایی که سایبان را می سازند با صد ها ملوان که از طرف مرکز فرماندهی نیروی در یایی روم استخدام شده اند کار میکنند .وقتی که به صورت آرایش نظامی مستقر شدند سایه بان بیشتر قسمت های جایگاه را می پوشاند فقط قسمتی از صحنه که در معرض دید است بدون سایبان است .

اسلاید 23: کولوسئومو یا به قولی کلوزیوم یکی از باشکوهترین و عظیمترین آمفی تئاترهای رومی بوده است که شاهد فجیعترین جنایات به شکل کشتار بردگان و مسیحیان بوده است همون عرصه نبردگاه گلادیاتورها در روم باستان که الان هم در شهر روم ایتالیا همچنان پا برجاست . کولوسئوم سالن آمفي تئاتر با 50 هزار صندلي در رم روزگاری بیش از 50 هزار تماشاچی را در خود جای می داده است.استخوان بندی بنا با کیلومترها راهروهای سرپوشیده وپلکانهای طویل شاهکاری از فنون مهندسی ومعماری در تامین عبور ومرور سهل و بی مانع جمعیتی کثیر به داخل وخارج میدان ورزشی است.در بنای کولوسئوم هم طاق گهواره ای عادی وهم طاق مختلط یا متقاطع که از تداخل دو طاق گهواره ای با زاویه قائمه تشکیل می یابد به کاررفته است

اسلاید 24:

اسلاید 25:

اسلاید 26: دو حادثه کلسیوم قدیمی روم خسارات زیادی را متحمل شد .1. آتش سوزی در سا ل 217 میلادی 2. زمین لرزه در 443 میلادی ولی هر دو بار تعمیر شد . تا حدود سال 435 میلادی از کلسیوم برای نبردهای گلادیاتوری استفاده شد و شکار حیوانات وحشی تا اوایل قرن ششم ادامه یافت. بعد از قرن ششم ساختمان متروکه شد تا زمانیکه صنعتگران اجازه یافتند ُبعضی از فضاهای زیر و بین طاقها را اجاره کنند .

اسلاید 27: ورود و خروج تماشگران :کلوسئوم مجهز به 80 ورودي بود که البته تعداد زياد درها بي علت نبود؛ مردمي که براي تماشاي مبارزات به کلوسئوم مي آمدند به راحتي و بدون هيچ مشکلي وارد مي شدند و اگر زماني حين تماشاي برنامه مشکلي پيش مي آمد در عرض چند دقيقه همه اين 50 هزار نفر از 80 خروجي بدون هيچ ترافيکي خارج مي شدند .

اسلاید 28: جایگاه هاو ترتیب صندلی ها : جایگاه هاو ترتیب صندلی ها کاملا وابسته به طبقه اجتماعی است .هر چه به ناحیه مرکزی نزدیکتر باشی طبقه اجتماعی تو بالاتر است . (از نظر جای نشستن ) امپراتورها و راهبه های معبد وستا دارای جایگاههایی در قسمت مرکز استادیوم هستند . در حالیکه سناتورها در همان ردیف در آخر استادیوم می نشینند .طبقه بالاتر نجبا و شوالیه ها بعد ثروتمندان شهر وسپس فقرای شهر.

اسلاید 29: همچنین : ثروتمندان روي صندلي هايي که از سنگ مرمر ساخته شده بود و عوام روي صندلي هاي چوبي مي نشستند؛ البته چشم انداز همه رديف هاي اين آمفي تئاتر به خوبي طراحي شده بود و تماشاچي ها از هر نقطه آن به راحتي مي توانستند ميدان مبارزه را تماشا کنند. همچنين گفته مي شود که تورهاي مخصوصي رو به روي جايگاه امپراتور و خانواده اش نصب کرده بودند تا در حين نبرد گلادياتورها خون افرادي که زخمي مي شدند به طرف پادشاه و خانواده اش نپاشد. 

اسلاید 30: چرا کلسیوم ساخته شد؟ساختمان کلوسیوم روم قدیم بعنوان یک حرکت سیاسی در ان زمان بسیار مورد توجه بود . علاوه بر سرگرمی و مهمتر از ان برای جذب مردم روم و مسایل جدی مثل جرگه سالاری ، تبعیض نژادی وفساد در مجلس سنا و کلیسا به کار می رفته است .

اسلاید 31: حتي گفته مي شود در اين مکان با جاري کردن آب به داخل آمفي تئاتر از طريق کانال، آبراه و اتاقک هاي تحتاني، نمايش ها و نبردهاي دريايي هم اجرا مي شد. به اين ترتيب در تمام سال هايي که اين آمفي تئاتر محلي براي اجراي نمايش هاي خونين گلادياتورها بود، هزاران انسان و حيوان در اين قتلگاه کشته شدند تا اينکه در قرن چهارم مسابقات گلادياتورها غيرقانوني اعلام شد و فقط جنگ بين حيوانات درنده تا قرن ششم ادامه يافت. 

اسلاید 32:  در سال هاي بعدي زماني که کلوسئوم متروکه شد از سنگ هاي مرمر آن براي ساخت ديگر بناها استفاده کردند تا اينکه زلزله باعث شد نيمي از ديوارهاي آن فرو بريزد. با اين حال هنوز هم گردشگراني که براي بازديد از کلوسئوم به روم سفر مي کنند، مي توانند اجراي نمايشي مبارزه گلادياتورها را در آنجا مشاهده کنند.

اسلاید 33: کلوسئوم در قرون وسطي :آمفي تئاتر کلوسئوم در دوران قرون وسطي دچار تغيير و تحولات فراواني شد. در قرن ششم کليساي کوچکي در محوطه دروني آمفي تئاتر ساخته شد که با گذشت زمان تبديل گورستان شد. حتي زماني که در کلوسئوم ديگر خبري از نمايش هاي خونين و وحشتناک نبود، تعدادي از رومي ها براي زندگي به آنجا نقل مکان کرده و از بخش هاي گنبدي شکل آمفي تئاتر به جاي خانه يا مغازه استفاده کردند.در متون قديمي نوشته شده که اين کار تا قرن ها بعد ادامه داشت تا اينکه در سال 1349 زلزله مهيبي رخ داد و باعث شد بخش خارجي قسمت جنوبي اين آمفي تئاتر که خاک زمين آن استواري کمتري نسبت به ديگر قسمت ها داشت خسارت بيشتري ببيند و به اين ترتيب اين قسمت از آمفي تئاتر ويران شود.

اسلاید 34:

اسلاید 35: نمايش گلادياتورها :در کلوسئوم هزاران نبرد بين گلادياتورها به نمايش گذاشته شد؛ مبارزه هاي پر از خشونتي که تماشاچي هاي زيادي را به اين آمفي تئار بزرگ مي کشاندند. البته علاوه بر اين مبارزه ها برنامه هاي مختلف ديگري هم در اين مکان اجرا مي شد که به آنها لقب مونرا داده بودند. يکي ديگر از نمايش هاي مشهوري که در اين آمفي تئاتر برگزار مي شد شکار حيوانات وحشي يا ونيتيو بود. در اين نمايش انواع و اقسام حيوانات مثل کرگدن، اسب آبي، فيل، زرافه، گاوميش، شيرهاي وحشي، خرس، پلنگ، ببرهاي مازندران، کروکوديل و شترمرغ را از آفريقا و خاورميانه به روم مي آوردند و مبارزان به نبرد با آنها خوانده مي شدند و بايد آنها را شکار مي کردند. براي اجراي اين نمايش معمولاً دکورهاي متحرکي مي ساختند و درون ميدان مسابقه را با درخت ها و ساختمان ها تزئين مي کردند تا نمايش ها هرچه باشکوه تر و هيجان انگيزتر برگزار شوند.

اسلاید 36: گفته مي شود مارکوس آلپيوس تراجانوس- نخستين امپراتور غير رومي- بعد ازا ينکه توانست بر اين سرزمين پيروز شود 11 هزار حيوان و 10 هزار گلادياتور را به خدمت گرفت و با برپايي 123 روز نمايش خونين و پر هيجان اين پيروزي را جشن گرفت. در دست نوشته هاي به دست آمده از دوران باستان هم آورده شده که در روزهاي نخستين افتتاح آمفي تئاتر به دستور تينوس نمايش هاي دريايي زيادي برگزار مي شد و در آن اسب ها و گاوهايي که شنا کردن را ياد گرفته بودند به ميدان مسابقه که پر از آب شده بود مي آوردند. نمايش پر هيجان ديگري هم به نام جنگ دريايي بين يوناني هاي اهل درياي مديترانه و کورينتيانس ها در اين مکان برگزار مي شد.

اسلاید 37: محمد منظمی مصالح سنتیفروردین 93استاد سرکار خانم معارف دوست

18,000 تومان

خرید پاورپوینت توسط کلیه کارت‌های شتاب امکان‌پذیر است و بلافاصله پس از خرید، لینک دانلود پاورپوینت در اختیار شما قرار خواهد گرفت.

در صورت عدم رضایت سفارش برگشت و وجه به حساب شما برگشت داده خواهد شد.

در صورت نیاز با شماره 09353405883 در واتساپ، ایتا و روبیکا تماس بگیرید.

افزودن به سبد خرید