کشاورزی و دامپروری

بررسی اصول کنترل بیماری های گیاهی

بررسی-اصول-كنترل-بيماريهاي-گياهي

در نمایش آنلاین پاورپوینت، ممکن است بعضی علائم، اعداد و حتی فونت‌ها به خوبی نمایش داده نشود. این مشکل در فایل اصلی پاورپوینت وجود ندارد.






  • جزئیات
  • امتیاز و نظرات
  • متن پاورپوینت

امتیاز

درحال ارسال
امتیاز کاربر [0 رای]

نقد و بررسی ها

هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.

اولین کسی باشید که نظری می نویسد “بررسی اصول کنترل بیماری های گیاهی”

بررسی اصول کنترل بیماری های گیاهی

اسلاید 1: بررسی اصول كنترل بيماريهاي گياهي

اسلاید 2: جلوگيري از پيداي گوجه هاي گلخانه اي به وسيله درمانهاي بيولوژيكيش آفت باكتريايي در بين

اسلاید 3: مقدمه : آفت باكتريايي كه توسط باكتري clavibacter michiganensisبه وجود آمده نوعي از بيماري است كه كاملا مسري و مخرب بوده ودر بين گوجه هاي گلخانه اي و همچنين گوجه هاي زمين زراعي شايع مي باشد . از علائم اوليه اين بيماري مي تو ان پژمردگي برگچه هاي زيرين را نام برد كه به سمت بالا تاب برداشته و نابودي آن تدريجا از لبه داخلي برگچه آغاز شده و به رنگ قهوه اي در مي آيد . گياهاني كه تحت تاثير اين بيماري قرار دارند به زودي پژمرده شده و از بين مي روند . معمولا اين بيماري به ميوه ها نيز سرايت مي كند . در گياهان گوجه نورس ميوه آلوده به عامل بيماريزا از رشد خود بازمانده ، بد شكل شده و گاهي اوقات بر روي آن خطوط برجسته ايجاد مي شود .

اسلاید 4: ميوه هايي كه شديدا تحت تاثير اين بيماري قرار مي گيرند دچار اختلالات عظيمي در داخل ميوه گشته و حفره هايي به رنگ زرد تا رنگ قهوه اي ايجادمي كنند و ممكن است دانه هاي اين ميوه ها به رنگ تيره درآمده و به حد بلوغ نرسند . آفت باكتريايي گوجه مسئله اي است كه كشور كانادا و ديگر بخش هاي جهان را در بر گرفته است . روش كنوني براي مهار اين آفت عبارتند از : كاشت دانه هاي عاري از بيماري ، از بين بردن گياهان تحت تاثير اين بيماري ، رعايت بهداشت در داخل گلخانه ، ضد عفوني كردن ابزاري كه براي هرس و گرده افشاني به كار مي روند و استفاده از آفت كش هاي شيميايي. lysozyme نوعي از پروتئين است كه به طور طبيعي در بسياري از موجودات زنده از قبيل ويروس ها ، باكتري ها ، گياهان ، پرندگان ، خزندگان و پستانداران يافت مي شود .

اسلاید 5: اين پروتئين كه به ديواره سلولي باكتريهاي خاص هجوم برده و آنها را نابود مي سازد . در مهار آن دسته از باكتريهاي هايي كه در توليد و نگهداري پنير اثر مي گذارند نقش بسزايي را ايفا كرده است . عصاره هاي گرفته شده از كود مي توانند در جلوگيري از ايجاد سطح ناهموار در سيب و همچنين به تعويق افتادن آفت در گوجه موثر واقع شوند . برخي مطالعات نشان مي دهد كه مخمر قابليت مهار آفت ساقهاي botrytisرا دارد كه با حفظ بهداشت گلخانه بازده ميوه گوجه را افزايش ميدهد . گونه اي به نام bacillus subtilis مي تواند بيماري را كاهش داده و در چندين محصول موجب پيشرفت رشد گردد. در كانادا پرورش دهندگان گلخانه اي استفاده از فراورده هاي بيولوژيكي را براي مهار بيماري ها ترجيح مي دهند .

اسلاید 6: عده اي مهار آفت باكتريايي گوجه را با استفاده از فراورده هاي بيولوژيكي و با حفظ بهداشت گلخانه اي ارزيابي كردند . هدف از اين ارزيابي اين بود كه ميزان تاثير اين فراورده ها بر باكتري clavibacter michiganensis و بر جوانه هاي گوجه فرنگي نو رس كه با حفظ بهداشت گلخانه در معرض اين عامل بيماريزا قرار ميگيرند تعيين شود .

اسلاید 7: نتايج

اسلاید 8: تاثير lysozyme بر باكتري clavibacter michiganensis : اين باكتري در معرض هر ميزان از lysozyme كه قرار مي گرفت هيچ نمودي نداشت با اين وجود بانبود lysozyme رشد باكتري به مقدار فراوان وجود داشت . تاثير lysozyme بر شدت رشد و بيماري گياهان گوجه كه در معرض باكتري clavibacter michiganensis قرار دارند : در طول 2 هفته پس از در معرض قرار گيري گياهان گوجه تفاوت چشمگيري در ارتفاع گياه مشاهده نشد. با اين وجود پس از 3 و 4 هفته در ميان معايناتي كه صورت مي گرفت مشاهداتي در خور توجه انجام شد .

اسلاید 9: با بكارگيري 1 گرم از lysozyme براي درمان گياه پس از 3 و4 هفته مشاهداتي صورت نگرفت . ارتفاع گياه گوجه با مقدار 10 و 100 گرم lysozyme در مقايسه با گياهاني كه در معرض باكتري قرار داشتند به طور قابل توجهي بيشتر بود و گياهان تحت مداوا به بلندي آن دسته از گياهاني بودند كه در معرض هيچ باكتري قرار نگرفته و تحت درمان نبودند . در مقدار بين 10 و 100 گرم lysozyme هيچ تفاوتي در ارتفاع گياه مشاهده نشد . شدت بيماري در گياهاني كه با مقدار 10 و 100 گرم lysozyme تحت درمان بودند در مقايسه با گياهاني كه در معرض باكتري قرار داشتند كمتر بود اما اين كاهش قابل توجه نبود . در مقايسه دو حالت استفاده از 1 گرم lysozyme و عدم استفاده از آن شدت بيماري تغييري نكرد .

اسلاید 10: تاثير مدارهاي شيميايي و بيولوژيكي بر روي گياهان گوجه زماني كه در معرض باكتري clavibacter michiganensis و شيوع بيماري هستند : درمانهايي كه به وسيله كادرا 136،rootshield ،lysozyme،vermi compostea ، مخمر كادرا 137 صورت گرفته شيوع آفت باكتريايي گياهان گوجه را در مقايسه با حالت باكتري دار آن تا حد زيادي كاهش داد . قبل از بكارگيري اين مداواها شاهد هيچ نوع تغييري نبوديم درمانهايي كه به وسيله سولفات استرپتوميسين ، سويلگارد و سيليكات پتاسيم صورت گرفت هيچ گونه تاثيري بر گياهاني كه در معرض اين باكتري بودند نداشت .

اسلاید 11: بحث

اسلاید 12: اين بررسي نشان داده است كه lysozyme حتي با غلظت كم 1 گرم بر ليتر نابود كننده باكتري c.michiganensis است . طبق گزارشي كه صورت گرفت lysozyme به ديواره سلولي باكتريهاي خاص حمله كرده و آنها را از بين مي برد. همچنين مشاهدات انجام شده مي گويد كه 2 هفته طول مي كشد تا علائم اين بيماري خود را نشان دهند . اشاراتي هم بر اين شد كه lysozyme با استفاده از اسپري و به ميزان 10 و 100 گرم بر ليتر قادر است آفت باكتريايي گياهان گوجه را كه توسط باكتري مذكور ايجاد شده برطرف نمايد .از آنجا كه lysozyme پيش از در معرض قرار گيري گياه به وسيله عامل بيماريزا به عنوان اسپري گياهي بر روي گياهان گوجه عمل مي كند، مي تواند جذب گياهان شده و از آنها در برابر عامل بيماريزا محافظت كند . ( كه يك عامل بيماريزاي فراگير مي باشد).

اسلاید 13: به نظر مي رسد كه lysozyme امكان رشد را در گياهان افزايش داده و از سرايت آنها به باكتري مذكور جلوگيري به عمل مي آورد و درمهار گونه هايي چون listeria monocytogens و staphylococus aureus و salmonella panama و s.typhimurim واقع شده است . lysozyme از سفيده تخم مرغ تازه گرفته شده و از طريق فرايندي خاص توسط شركت كانادايي به نام inovatech توليد مي شود . در كشورهاي كره و ژاپن lysozyme ضد عفوني كننده كه از سفيده تخم مرغ گرفته مي شود در توليد قرص هاي دارويي ، كپسول ها ، قطره هاي چشم ، خمير دندان ها و قرص گلو مورد استفاده قرار مي گيرد .

اسلاید 14: فراورده هاي كادرا 136 و كادرا 137 گونه هايي از bacillus subtilis بوده كه مي توانند از سرايت باكتري مذكور به گوجه هاي گلخانه اي ممانعت به عمل آورند . گونه هاي bacillus subtilis چنانچه بررسي ها نشان مي دهند بيماريهاي قارچي ريشه گياه را مهار كرده و بازده بسياري از محصولات ديگر را افزايش مي دهد. مكانيسمي كه از طريق آن آفت باكتريايي توسط گونه هايي از bacillus subtilis كنترل مي شود و در اين تحقيق مشخص نيست . تحقيقهاي ديگر وجود دارد كه دلالت بر تاثير غيرمستقيم باكتري ها بر گياه مي كند كه اين تاثير از طريق كشف مقاومت بيماري صورت مي گيرد .

اسلاید 15: همچنين اين تحقيقها بر تحريك مستقيم رشد گياه از طريق توليد هورمونهاي گياهي دلالت مي كند . تحقيق نشان داد كه استفاده از گونه هاي root shield ،R.diobovatum به عنوان اسپري هاي گياهي پيشگيري كننده براي مهار آفت باكتريايي گوجه موثر مي باشند . طريقه اقدام اين درمان ها مشخص نيست . همچنين تحقيق نشان داد كه اسپريهاي پيشگيري كننده ورمي كمپوست قادر به مهار اين باكتري مي باشد . در آزمون تصادفي كشف ريشه لوبياي سبز كه ناظر بر رشد و تمايز آن مي باشد نشان داده شده كه گونه ورمي كمپوست حاوي باكتري حريف در حال رشد مي باشد كه واكنش مثبت و چشمگيري بر روي گياهان دارد . حضور تنظيم كننده هاي رشد مواد زايد به كار رفته براي كرم خاكي توسط tomati et al گزارش شده است .

رایگان

خرید پاورپوینت توسط کلیه کارت‌های شتاب امکان‌پذیر است و بلافاصله پس از خرید، لینک دانلود پاورپوینت در اختیار شما قرار خواهد گرفت.

در صورت عدم رضایت سفارش برگشت و وجه به حساب شما برگشت داده خواهد شد.

در صورت نیاز با شماره 09353405883 در واتساپ، ایتا و روبیکا تماس بگیرید.

دانلود رایگان