آموزشسایر

بررسی الگوی تدريس مبتنی بر نظريه گانيه

صفحه 1:
ahi Wan EE

صفحه 2:

صفحه 3:
5-5 ا ا 7 Pec nob ‏موجب» تقویت توانایی ذهتی‎ ‏ا ا ا‎ ee ee eee nee Lee Penner pene eee رمی کتابخان‌ای مورد بررسی قرار گیر بن بیانگر آن که تا به حال در رابطه با روشهای تدریس .مطالعاتی انجام گرفته است لاکن با توجه 0 ما ‎URN‏ ی ل #مرحله مى باشد

صفحه 4:
: الكوى تدريس ذخ اا ا ل | | ٩ ‏ا‎ را توسعه دهند.» هر الگو تدریس شامل مفاهیم. مراحل تدریس (گام های تدریس, روابط میانگروهی | ‏ا ا‎ Pe eS NE Se برنامه تحصیلی بیردازیم _ الگوهای یادگیری هستند.که ضمن یاری شاگردان در کسب اطلاعات. نظریات. مهاره را نيز به آنان مى آموزد.در حقيقت سبب كسب دانش و مهارت

صفحه 5:
۱) الگوهای تدریس کشف شده ی خود را به چهار دسته تقسیم نموده اند. که عبارتند از 1۱ PC ete eee ene CECH UBC yc an cee vea ne دازش شامل: الكوهاى؛ تفكر استقرابى » درياقت مفهوم؛ ياد يارها با . آموزش کاوشگری, بدیعه پرداز شامل :الگوهای تدریس؛ تدریس بدون صدور امر و فرمان . افزایش با خودكردانى در الل ادگری گنه

صفحه 6:
الكوى تدر بس كانيه به اعتقاد كانيه (1)9/601موزش از مجموعداى از روديدادها تشكيل شده است كه نسبت به يادكيرنده بيرونى هستند و براى يشتيبانى از فرايندهاى درونى يادكيرى طراحى شده اند. وی آموزش را « مجموعداى ييش انديشده در قالب رویدادهای بیرونی آموزش و طرامی شده برای حمایت از يردازشهاى يادكيرى درونى تعريف مىكند» . رويدادهاى آموزشى رساندن يادكيرندكان را از جايى كه هستند به كسب .قابليت شناخته شده يعنى «هدف»ممکن می‌سازند

صفحه 7:
الگوی تدر یس گانیه مبتنی بر دیدگاه کانیه شامل ‎٩‏ رویداد می باشد که. به تر تیب :عبار تند از ‎Cala ©‏ توجه فراكيران ‎2011 02 ‏ا ا 2 1 21 ‏© ارايه محركى ‏© فراهم ساختن هدايت يادكيرى ‏© فراخوان عملكرد ‏© فراهم ساختن بازخورد ‏© ارزيابى عملكرد ‏© بهبود ياددارى و انتقال

صفحه 8:
كام اول : جلب توجه یادگیرنده. ا ل شيار بودن ا م ا ا ۱ مورد استفاده قرار می‌گیرد توسل به علایق یادگیرندگان می‌باشد ۱ ‏ل‎ eeu Cugan

صفحه 9:

صفحه 10:
رل يادكيرنده بايد از بازده يادكيرى كه از او انتظار مىرود. آكاه باشد. به عبارت ‎petty‏ آكاهى دادن به فراگیر در خصوص انتظاری که قرار است در یادگیری ‏برآورده شود. يادكيرنده به نحوى بايد نوع عملكردى را كه به عنوان شاخصى براى .يايان يافتن 0070017 ل 1 ‏وقتی که یادگیرندگان, هدف از آموزش را درك كنند. انتظارى را كسب ‏خواهند كرد كه معمولا سرتاسر مدتى كه يادكيرى رخ مىدهد تداوم لد 0 ‏زمانى كه يادكيرى تكميل مىشود اين انتظار به وسيلدى بازخورد | لل 021 ‏تائید می‌گردد. به طورکلی. بهتر است فرض نکنیم لك هدف درس ل ‏مئداند. ارتباط برقرار كردن در مورد هدف درس 2 0 ‏این است که: از «خارج از خط شدن» دانش آموز جلوكيرى مىكند. به نظر ‏مىرسد ارتباط برقرار كردن در مورد هدف كارى است كه با صراحت و صداقت. ‎ESV DR ‏ا‎ A OMEN) ROR ATOCNOA ‎FNS) SS RSS MACNN) 0 ‏البته اكر هدفها به‎ ‏راحتى درك مىكند‎ ay ly Lil jgal. ‎ ‎ ‎

صفحه 11:
har 2 بهت 9 3 ‎“Bitsy‏ معام آذ فيلت ‎“ls‏ ۱ دايزه مثثثاتى را بشناسئد. <. جر د نسيت هاى مثلثاتى را روى دايرة ‎RS‏ ‏قرمول تسبت های مثلتاتی را بدا لسبت های مثلئاتی را مهاسبه

صفحه 12:
گام سوم . تحر یک یادآوری بیش نیاز های مر بو طه د اين مرحله از يادكيرنده خواسته مى شود جيزهايئ را كه قبلا آموخته است. به ياد آورد. زيرا در لحظدئ يادكيرى قابليت هاى از قبل آموخته شده بخكشى از رويداد يادكيرى هستند. به همين دليل بايد خوب در دسترس ترار گيرند. با به یاد آوردن آنها ‎EL OLDER RE EEN DLE L YP eT te eed‏ املمينان 1017100001 ذهنی ۱ ۱( ۱ ‎er ae)‏ 30010 شوند تا اینکه تراد يه ‎aici 4‏ ۷ ۱7 ۳۳7( رمزگردانی شوند. ‎a.‏ ‏عبارت ديكر دانش سازمان يافتداى كه قبلا آموخته شدد است ‎LT ee‏ ل 010000 :یرای اطلاعات جدید واقع شود

صفحه 13:

صفحه 14:
i soe ‏جهارم.ار ایه‎ 0 اين كام با ارايه محرك اساسى به فراكيران انجام مىكيرد. محرک‌ها می‌توانند مواد آموزشی مرتبط با موضوع درس. نظير عكس يا تصوير. يازل: وسايل و ابزارو .حتى نوشته و ناه اشياء ويا خود اشياء واقعى باشد ‎CET WIA CRN CREE ran) T-V a NT‏ ل ‏محركهاى مناسب به عنوان بخشى از رويدادهاى ‏. [موزشى داراى اهميت مىباشد ‏ارايه محركها براى يادكيرى مفاهيه و قواعد نياز به .استفاده از انواع مثالها و نمونههاى متنوع دارد

صفحه 15:

صفحه 16:
کام ؛ پنجم . تدارک ر اهنمایی ناد عبر در اين كام معلم فرايند درونى شدن فراكيران را تسهيل مئنمايد. و محركهاى ارايه شده ۱۱ تا آنجا که ممکن است معنىدار مىسازد . براى معنادارى بيشتر رادهاى متعدد وجود دارد. كه بسته به بازده يادكيرى مورد انتظار با يكديكر فرق دارند. به طوركلى. معنادارى را مىتوان با استفاده از مثالهاى عينى مربوط به مفاهيم و اصطلاحات انتزاعى. بسط دادن هر انديشه با ربط آن به مواردى كه هم اكنون در حافظهاند .نجام دادو يادكيرنده را در كشف قواعد يارى نمائيم ‎NI AVan)‏ 1 كه معلم « ياسخ را به يادكيرنده ر نمىكويد » بلكه آن خط فکری را ييشنهاد مىكند که امتمالا به تركيب مفاهيم و قواعد وابسته به قاعدهی آموختنى ختم .فواهد شد

صفحه 17:

صفحه 18:

صفحه 19:
1 ۳ 5 ۳۹۹ a ‏را ل دقل‎ ‏در اين كام از فراكيران انتظار مىرود كه رويدادهاى تركيبى درونى‎ ‏عملا به وقوع رسانند. دانش آموزان در این گام با داشتن‎ ١( ‏يادكيرى‎ ‏(اهنمايى يادكيرى كافى. به زقطهاى رسانده مىشوند كه رويداد‎ ‏م و آثار لذت بردن‎ ki AUR ete Crary rater ‏ار رد۳ چهره‌هایشان دیده می‌شود. آنها درک کرده‌اند که‎ ‏چگونه کار را انجام دهند. انتظار از آنان اين است كه نه تنها ما را‎ ‏.متقاعد كنند. بلكه به همان اندازه خود را نيز متقاعد نمايند‎ ‏به طور ساده از یادگیرنده‌ی اطلاعات کلامی خواسته می شود ,تا‎ ۳۹ ۴ ‏اطلاعات یا هداقل بخشی از اطلاعات را «بكويد».‎ Gold 394 w |) ol ‏مفهوم يا قاعده جديد خواسته می‌شود تا کاربرد‎ ۱ ENR Voit ‏که قبلا در طی يادكيرى با‎ ‏تمهیداتی برای تشویق یادگیرنده جهت به کار بستن هرچه بیشتر‎ ‏.يادكيرى در موقعيتهاى تازه و متنوع صورت مىكيرد‎

صفحه 20:

صفحه 21:
کام هفتم . تدارک باز خورد در اين كام به دنبال عملكردى كه فراكير در كام قبلى نشان مىدهد. درباردى درجه درستى عملكرد به فراكير اطلاعات داده مى شود. به عبارت ديكر فراكير در مورد درستى يا ميزان درستى عملكرد خويش بازخوردى را دريافتك د هى نمايد. اين ‎RESTS)‏ ‏مىتواند به راههای مختلف انجام شود. هيج روش استانداردى ‎oly‏ به جمله در آوردن یا رساندن بازخورد مجود ندارد. در > رن برنامه‌ای» تایید صهت پاسخ ‎Tuten‏ در صفحه مقابل يا در صفحه بعد درج مىشود. حتى برخى از كتابهاى درسي استاندارد به طور معمول ياسخ را در اخر كتاب ‎NN (| VA.‏ ل ‎SCID Nowa‏ دانش اموز ‎١(‏ به راههای مختلف. نظیر سرتکان دادن لبخند .دن و يا كفتن يك كلمه انجام مىدهند

صفحه 22:

صفحه 23:
۰ ‏مهو‎ i ‏ل‎ BSL ‏كام یس‎ ‏عملكردى كه فراكير از خود بروز مىئدهد تاتيدى است بر اينكه‎ ‏يادكيرى اتفاق افتّاده است. به منظور اطمينان از اينكته ينين‎ ‏واقعاً صورت يذيرفته لازم است نمونههاى اضافى از‎ 2011 0) 03220 ‏لت‎ lei) 55) ae BN CR CNC TUN GTO ‏است. ممکن است عین همان نثر بیانات. یا بسط ۳1 از یادگیرنده‎ ‏خواسته شود. اكر قاعدداى يادكرفته شده است. مىتوان كاربرد آن را‎ ‏.به تعدادى نمونه بديع درخواست كرد‎ 0 reE ESCInC ATO) ‏أزمون» منظور است . كار كردهايى كه از جنين ١زمونى انتظار مىرود‎ ١ ‏الف- تائيد اينكه توانايى تازه آموخته شده از ثبات معتدلى برخوردار‎ ‏است‎ ‏ب- فراهم ساختن تمرين اضافى كه به تثبيت آنه كه آموخته شده‎ 1 00

صفحه 24:

صفحه 25:
گام نهم . افز ايش یادداری و انتقال در اين كام براى اينكه مفاهيمٍ ‎Cel CM WRC LCT NUE SST)‏ ۱.۱ بالا به خوبى در حافظه سیرده شوند. تدارکاتی جهت مرور منظم مطالب ۳۱۸۵ دای( در خلال هفته‌ها و ماهها مهیا می‌گردد. 9 انتظار می‌رود مهارتهای 11 ‎NNT)‏ ۳۰0۹۱( .انتقال دهد با ترتیب دادن تکالیف متنوع جدید برای یادگیرنده اطمینان از انتقال یادگیری به بهترین وجه صورت می‌گیرد, تکالیفی که میستلزم كاربستن انهه ‎rey} sb‏ 1 ا موقعيتهايى كه اصولا با انهايىن كه بزاى خود يادكيرى به كار مىرفتند متفاوت است. 21 ا 1۳ بنا بر این در این كام با افزودن بر مقادير تمرينء تاثير بسزايى در افزايش مقدار ا ا 20 به موقعيتهاى تازه اثر مطلوب دارد. اين تعميم ظاهرا در زمينههاى ات اطلاعات كلامى. مهارتهاى ذهنى. 9 مهارتهاى حركتى كاربرد دارد

صفحه 26:
سل کر پیشرفت سریع علوم و تکنولوژی در قرن حاضر بشر را به جایی رسانده است كه نيازمند فراكيرى مهارتهاى انديشيدن. تفكر و يردازشهاى يادكيرى درونى مىباشد. و معلم وظيفه دارد تا به فراكيرن در تجزيه و تحليل و بازسازى برداشتهاى خويش كمك نمايد. و شرايط و فرصت هاى يادكيرى ۰ برای آنان ‎@olyd‏ كه در مهت فعال سازى دانش آموزان در فرآيند ياددهى - يادكيرى الكوهاى بى شمارى مطرح شده استء. كه هريك إز اين الكوها بر اساس رويكردهاى .صاحب نظران و روان شناسان ترتيبى طراحى شده است در يايان مىتوان الكوى مطرح شده بر اساس نظريه كانيه را كه شامل 9 ‎ol nue kan Ea)‏ ا ل 1 نيازهاى مربوطه. ارايه محركءتدارك راهنمايى يادكيرى. فراخوان عملكرد.تدارك بازخورد. ارزيابى عملكرد و افزايش يادارى و انتقال مىباشد را .در پردازش‌های یادگیری درونی فراگیران موثر نامید

صفحه 27:
7 ‎ROCCE NCA)‏ ل ا ل ترس ‏. حسام الدين و محمد شكيبا مقدم.< مديريت شيودهاى نو در آموزش». تهران: مركز آموزش مديريت ‏دولتی,۱۳۷۲. ‎Ae SONNETS ND TO ES ONRTAT SRO CPSTEMT TN ES VOD NCES TNT ‏جويس.بروس .مارشا ويل وبورلى شاورز< <الكو هاى تدريس > > مترجم:محمد رضا بهرنكى ,تهران:انتشارات. ‏مترمم,۱۳۷۲. ‏همصی. فردوس و شهین دخت عالی»« تکنولوژی آموزشی». اصفهان: انتشارات امیرکبیر, ۱۳۷۱. ‏سازمان آموزش و پرورش استان مرکزی: تجزیه‌های سبز, اراک: کتیبه. نوبت اول, ۱۳۸۲. ‏0 0 ا ا ‎AIM‏ ‎Ee Rey‏ ا ا ل ل زر ‏في ادر | تاريخ آموزش يرورش در اسلام» ترجمه: محمدحسين ساكت. تهران: انتشارات دفتر نشر فرهنك ‎rey‏ 4 ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‏شریعتمداری, علی, «جامعه وتعلیم وتربیت» تهران؛ انتشارات امیر کبیر, ۱۳۶۷ ۱ ‎ ‎ ‎۱ ‎19 1 ONC ‏ا ل‎ es aoa ‏كانيه. رابرت ميلز. « شرايط يادكيرى و نظريه آموزشى» ترجمه: جعفر نجفى زند. تهران: رشد, لاس ‏هاشمی مقدم. سید شمس‌الدین, « جزوه درسی مکاتب فلسفس و سیدآزاء تربیتی» دانشگاه آزاد اسلامی واهد ‏يد

صفحه 28:

جهت مطالعه ادامه متن، فایل را دریافت نمایید.
34,000 تومان