کسب و کار مهارت‌های شخصی

بررسی بر مبنای قدرشناسی Appreciative Inquiry

Appreciative-Inquiry

در نمایش آنلاین پاورپوینت، ممکن است بعضی علائم، اعداد و حتی فونت‌ها به خوبی نمایش داده نشود. این مشکل در فایل اصلی پاورپوینت وجود ندارد.






  • جزئیات
  • امتیاز و نظرات
  • متن پاورپوینت

امتیاز

درحال ارسال
امتیاز کاربر [0 رای]

نقد و بررسی ها

هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.

اولین کسی باشید که نظری می نویسد “بررسی بر مبنای قدرشناسی Appreciative Inquiry”

بررسی بر مبنای قدرشناسی Appreciative Inquiry

اسلاید 1: بررسی بر مبنای قدرشناسیAppreciative Inquiry

اسلاید 2: عنوانبررسی بر مبنای قدرشناسینوعابزارمراحل استفادهتجزیه و تحلیل / برنامه ریزی / اجرا / بازنگریموضوعتصمیم گیری و حل مسالهسطحفردی / گروهی / سازمانی پیچیدگیمتوسط

اسلاید 3: تصور کنید که با حجم انبوهی از سفارشات مواجه هستید و به ناچار باید کسب وکار خود را توسعه دهید. اما نمیتوانید کارمند مورد نظرتان را بیابید. از همه بدتر؛ اوضاع مالی شرکت اصلا خوب نیست و بودجه ای برای استخدام ندارید. از طرف دیگر؛ نسبت به اثربخشی و کارایی روش های کنونی، کاملا بدبین شده اید. یک راه حل این است که بر همین روش های موجود متمرکز شوید که کارایی ندارند و سعی کنید آن ها را اصلاح کنید؛ درست همان راه حلی که بسیاری از افراد انتخاب می کنند. در بسیاری از شرایط، این تنها راه درست است ولی در اغلب موارد وضعیت موجود را تنها کمی بهبود می بخشند.راه دیگر این است که بر مواردی تمرکز کنید که به درستی در جریان هستند و کارها را در حد خوبی پیش می برند. این راه در برخی شرایط؛ قدرتمندترین گزینه محسوب می شود و با تمرکز بر نقاط مثبت شما را به سمت ساخت یک قدرت منحصر به فرد و کسب موفقیت پایدار هدایت خواهد کرد.مفهوم اثبات شده «بررسی بر مبنای قدرشناسی»، روش حل مسئله ای است که در اواسط سال 1980، توسط دیوید کوپررایدر از دانشگاه کیس وسترن ریزرو طرح شد.برای درک این مفهوم، آشنایی بهتر با دو واژه تشکیل دهنده آن اساسی به نظر می رسد:1-قدرشناسی: قدرشناسی به معنی تشخیص دادن و ارزش نهادن به همکاری یا ویژگی اشیا و افراد پیرامونمان است.2-بررسی: به معنای کاوش و کشف است، تلاش برای درک بهتر و در معرض احتمالات جدید بودن، است. زمانیکه این دو مفهوم را با یکدیگر ترکیب می¬کنیم، به این معنا است که اگر قدردان چیزی باشیم که در شرایط فعلی خوب و با ارزش است، می توانیم مسیرهای مناسبی را برای ایجاد تغییرات مثبت و البته موثر در آینده کشف کنیم. نحوه استفاده از ابزاررویکرد D4:برای استفاده از این روش، به هنگام حل مساله تمام تمرکز خود را بر روی جنبه های مثبت قرار دهید. این روش با نگرشی مثبت،به شما کمک میکند تا بر اساس تقاط قوت خود عمل کنید، و در نهایت میتوانید همانند سایر روشهای متداول حل مسئله نقاط ضعف خود را مدیریت یا برطرف کنید.

اسلاید 4: اولین گام از این فرایند، شناسایی و شرح مسئله ای است که سعی دارید آنرا حل کنید. از این مرحله شروع کنید و سپس مساله را در 5 بُعد زیر مورد بررسی قرار دهید:راهنمایی(1) بررسی بر مبنای قدرشناسی، اغلب با استفاده از چهار D انجام میشود: •اکتشاف •رویاپردازی •طراحی •اجرا ما نیز به دلخواه 5 امین D را نامگذاری کرده و آن را در اولین مرحله قرار می دهیم:•تعریف 1-تعریف مسئله پیش از اینکه بتوانیم کار تحلیل یک موقعیت را انجام دهیم، باید مشخص کنیم دقیقا با چه چیزی روبه رو هستیم. تصمیم شما در مورد نگرش مثبت، جهت گیری شما را مثبت خواهد کرد و بدین ترتیب میتوانید تعریف مثبتی از مساله موردنظرتان ارائه دهید.پس به جای اینکه مسئله را اینگونه تعریف کنید : روش هایی برای رفع مشکلات استخدام.با دیدی مثبت، خواهید گفت: روش هایی برای تسریع استخدام.این تغییر ماهرانه در جمله سازی در میدان عمل هم، کاربرد زیادی خواهد داشت. هم چنین مطمئن شوید که موضوع تعریف شده، بی جهت شما را محدود نمی کند. شما به دنبال کشف گزینه های زیاد و مسیرهای تغییر هستید بنابراین تا حد ممکن، گستردگی موضوع خود را حفظ کنید.

اسلاید 5: 2-مرحله کشفبهترین اتفاقی که در گذشته رخ داده است و آن چه اکنون به خوبی در جریان است را در نظر بگیرید. برای این کار افراد زیادی را مورد سوال قرار دهید و سئوالات خود را طوری طراحی کنید که بتوانید از صحبت‌های افراد و داستان هایی که نقل می کنند، بیشترین اطلاعات را در مورد اینکه واقعا چه چیزی ارزشمند است (و باید مورد قدردانی قرار بگیرد) و یا چه کارهایی واقعا عالی انجام شده اند، کسب کنید.اگر همان نمونه ی گام نخست را درنظر بگیریم (روش های تسریع استخدام)، بهترین روش برای کشف اطلاعات، آن است که کارکنان جدید را به مکالمه و مصاحبه با یکدیگر ترغیب کنیم. حال تمرکز خود را بر یافتن اطلاعات زیر بگذارید:•آنها پیش از پیوستن به سازمان، چه چیزهایی را در مورد شغل موردنظرشان دوست داشتند؟•و از زمان استخدام، از چه چیزهایی درباره سازمان شان راضی هستند؟ در چنین شرایطی می توانید از سئوالات اکتشافی استفاده کنید:•به زمان استخدامتان فکر کنید، بیشتر از همه چه چیزی شما را جذب کرد؟•درمورد علاقه خود به این کار و زمان درک این علاقه، داستانی تعریف کنید.•فکر می کنید بیشتر از همه، چه چیزی برای موفقیت در این شرکت اهمیت دارد؟•چه زمانی از صمیم قلب به شرکت خود افتخار کردید؟ داستان آن را تعریف کنید.راه دیگری که برای این مساله قابل استفاده بود، بررسی روش هایی است که برای استخدام افراد به کار گرفته اید و البته شناسایی روش هایی که از طریق آن ها بیشترین حجم کارمندان شایسته را استخدام کردید. وقتی به اندازه کافی اطلاعات اولیه و خام جمع آوری کردید، باید داده ها را تحلیل کنید و عواملی که بیشترین کمک را به موفقیت گذشته سازمان یا تیم کرده اند، شناسایی کنید. چه چیزی بیشترین ارزش را دارد؟ چه چیزی برای کارمندان ایجاد انگیزه می کند و بیشترین جذابیت را دارد؟ چه چیزی بیش از سایر موارد باعث غرور و افتخار کارمندان می شود؟3-مرحله رویا دیدن در این مرحله شما و تیم تان رویای «چه چیزی امکان پذیر است» را در سر دارید. سعی کنید جنبه های مثبتی را که در دو مرحله قبل پیدا کردید، بپرورانید و نقاط قوت خود را شکل دهید. پس از مرحله کشف، باید مسیر شما روشن باشد؛ اگر این چنین نبود گروهی متفاوت از ذینفعان را بکار بگیرید تا ایده-های خلاقانه و ابتکاری آن ها را در مورد سازمان و کارهایی که باید انجام دهد، جمع آوری کنید.

اسلاید 6: در نمونه ی عنوان شده (استخدام افراد)، شما می توانید با تمرکز بر جذابیت های سازمان و تقویت آن ها؛ از آن به عنوان ابزاری قدرتمند استفاده کنید تا افراد شایسته و علاقمند را جذب شرکت خود کنید. همچنین ممکن است کارهای زاید و بی فایده را متوقف کرده و منابع حاصل از این کار را برای تقویت فعالیت های مفید و ارزشمند سازمان استفاده کنید. وقتی همگی نسبت به سازمان و مساله پیش رو، به یک رویا و تصویر واحد رسیدید؛ به سراغ گام بعدی بروید.4-مرحله طرح کردن این مرحله با درنظر گرفتن تصویر رسم شده در گام قبلی، نیازهای عملیاتی فرآیند اجرا را برآورد نمایید. در این مرحله شما کلیه سیستم ها، فرایندها و راهبردهایی که منجر به عملیاتی شدن رویا می شود، را ارزیابی خواهید کرد.5-مرحله اجرا کردن آخرین مرحله از D5، مرحله اجرا است که گاهی اوقات آنرا مرحله سرنوشت می دانند. این مرحله به آمادگی و برنامه ریزی زیادی نیاز دارد. نکته مهم برای داشتن یک اجرای موفقیت آمیز، به تصویر کشیدن یک رویای (چشم انداز) صحیح و یکپارچه در مراحل قبلی می باشد. اگرچه بخش های گوناگون تیم اجرا معمولا فرایند های خاصی را به انجام می رسانند؛ با این وجود نتیجه کلی، تغییراتی است که بصورت همزمان در داخل سازمان رخ می دهد. تمام بخش ها، چشم انداز مورد نظر را عملیاتی کرده و از آن حمایت می کنند.راهنمایی(2) قدرت واقعی این تکنیک در مرحله 1 و2 نهفته است. مرحله 3 تا 5 تنها مراحل اجرای استاندارد هستند؛ بنابراین اگر خودتان، روش دیگری برای اجرا کردن دستآوردهای مراحل 1 و 2 داشتید، میتوانید از آن استفاده کنید.راهنمایی(3)زمانیکه با چالشها و مشکلات مواجه میشوید، یک گام به عقب برگردید و سعی کنید موارد خوب و به درد بخور این پیشامد را درنظر بگیرید. این دیدگاه مثبت، راه حل های مثبتی را پیش روی شما قرار می دهد که پیش از این، آنها را کشف نکرده بودید. از این فرایند برای ایجاد نگرشی مثبت و منحصربفرد در سازمانتان استفاده کنید.مرحله ی اجرای این فرایند نقطه پایان نیست، بلکه نقطه شروعی برای ارزیابی مجدد و ادامه فرایند بررسی برمبنای قدرشناسی است تا به پیشرفت مستمر دست پیدا کنید. زمانیکه از نظریه تغییر مثبت کمک می گیرید می توانید از این فرایند بارها و بارها و برای موضوعات متفاوت تیم یا سازمانتان استفاده کنید و از پیامدهای خوبی که مثبت اندیشی به همراه دارد، لذت ببرید.

اسلاید 7: ابزارهای مرتبطدرک موضوع Appreciationدیاگرام علت و معلول Cause and Effect Diagram (CED)مزایا حل مسئله از طریق مشاهده موارد درست کاربردهابررسی بر مبنای قدرشناسی را به عنوان یکی از تکنیک های حل مساله است که با تعریف درستی از مساله و کشف مسایل پیرامون ان می‌توان راه‌حل‌هایی را ابداع، طراحی و اجرا نمود.شما می توانید از آن هم به عنوان ابزار راهبردی سازمان و هم برای پیشرفت شخصی استفاده کنید. با استفاده از آن، می توانید به سادگی بر کاری که انجام می دهید متمرکز شوید و همه توانتان را معطوف آن کنید.معایب

اسلاید 8: زماننیروی کاردانشهزینهمنابع مورد نیاز

اسلاید 9: برای کسب اطلاعات بیشتر به وب‌سایت ام‌جی‌تولز مراجعه نمایید...

رایگان

خرید پاورپوینت توسط کلیه کارت‌های شتاب امکان‌پذیر است و بلافاصله پس از خرید، لینک دانلود پاورپوینت در اختیار شما قرار خواهد گرفت.

در صورت عدم رضایت سفارش برگشت و وجه به حساب شما برگشت داده خواهد شد.

در صورت نیاز با شماره 09353405883 در واتساپ، ایتا و روبیکا تماس بگیرید.

دانلود رایگان