صفحه 1:
۱ موضوع پروژه :
بررسی تاثیر اسباب بازی در رشد کودکان
صفحه 2:
y= مسئله
بازی در همه ی مراحل زندگی کودک سهم عمده ای در ر شد بدنی و
روانی کودک ایفا می کند.
بازیبه خودی خودن قدر برا ی کودکان طبیعی است که اگر آنان را از
انجام دادن بازی منع کنند. رشدشان با اختلاف مواجه می شود و دچار
افسردگی وبه نوعی گریز از خود و دیگران می شوند. بازی راهی برای
کسب تجربه بخصوص در مسائل پراضطراب زندگی و استرس های
مختلف است.
بیشتر والدین کودکان آرزو می کنند کودکشان به تنهایی خودش را
سرگرم کند. این خواسته والدین نطقی است چون کودک می تواند
اسباب بازیها را بردارد وبا آنها بازی کند. دنبال توپ بدود کتابی را ورق
بزند. بنابراين» نوع انتخاب این وستتایل می تواند در بهبود روابط
اجتماعی آنها تأثیر به سزایی داشته باشد
صفحه 3:
So hie on oo
اهمیت و ضرورت پژوهش
دوران کودکی به جهت نقش مهمی که در سرنوشت آینده انسان ایفا می کند فرصت
بی نظیری است که نباید آنها را از دست داد. اين دوران بهترین زمان برای تربیت و پایه
گذاری زندگی سالم و سعادتمندانه فرزند است.
بازی برای کودک یک ضرورت اجتماعی» زیستی و روانی است و ريشه در ساختار روان
شناختی» زیست شناختی و اجتماعی نوع بشر دارد. در لين ميان اسباب بازيها نيز ركن
۱ مهمی در بازیهای کودکان دارد و پاسخگوی مناسبی برای نیازهای روانی» زيستى و
اجتماعی آنها می باشد.
در واقع اسیاب بازی و بازی, محملی است که به واسطه ی آن کودک ضمن تنش هاى
زیست شناختی» روان شناختی و اجتماعی خود به تعادل ضمن دست می یابد. بازی
کردن راهی برای بیان احساسات کودکان نیز می باشد. با توجه به اینها می توان گفت
که از اهمیت بازی برای کودکان چیزی پوشتیده نمی باشد.
صفحه 4:
پیشینه پژوهش : یک چکیده از یک پایان نامه مرتبط با موضوع
سیدمجید رضوی و محمد خدامرادی در پژوهشی با عنوان "بررسی
تاثیر بازی و اسباب بازی در رشد اجتماعی کودکان " با بررسی عوامل
موثر در رشد اجتماعی کودکان و عوامل بروز اختلالات رفتاری و رابطه
آنها با سن عقلی و انتخاب نوع اسباب بازی و ضمن بررسی دیدگاه های
روانشناسان درمورد اسباب بازی به لین نتیجه رسیده لند که اختلالات
رفتاری در کودکان و مخصو صأً نوجوانان اکثرأّبه صورت ناسازگاری و
رفتارهای ناجور و غیراخلاقی یا ضد اجتماعی ظاهر می شود.
صفحه 5:
اهداف پژوهش:
هدف کلی : بررسی تأثیر بازی و اسباب بازی بر رشد اجتماعی کودکان
پیش دبستانی
اهداف فرعی:
بررسی تاثیر اسباب بازی در اختلالات رفتاری
بررسی تاثیر اسباب بازی در روابط اجتماعی
صفحه 6:
فرضیات با سوالات پژوهنر
بازی موجب کاهش اختلالات رفتاری در کودکان پیش دبستانی می شود.
بازی موجب افزایش سن عقلی در کودکان پیش دبستانی می شود.
بازی موجب رد اجتماعی کودکان پیش دبستانی می شود.
تعار یف مفاهیم و اصطلاحات تخصصی پژوهش
تعاریف نظری
بازی: هر نوع فعاليتى است كه كود براى لذت بردن انجام مى دهد بدون اين که به
نتيجه ی آن توجهی داشته باشد.
اسباب بازى: به وسایلی گفته می شود که کودکان با آ نها شخصیت خود را از نظر ذهنی
و روانی شکل می دهند و آینده خود را در قدرت آنها جستجو می کنند.
تعاریف عملیاتی :
بازی: منظور استفاده کردن کودک از انواع اسیاب بازیها می باشد.
اسباب بازی: منظور لوازم و وسایلی مانند عروسک. لگوء ماشین و دیگر اسباب موردنیاز
کودکان برای بازی می باشد.
صفحه 7:
تعریف نظری رشد اجتماعی:
رشد اجتماعی, در واقع رشد فرد در رولبط اجتماعی است. به طوری که او بتولند با افراد
جامعه اش هماهنگ و سازگار باشد و شامل مجموعه متوازنی از مهارت های اجتماعی
و رفتارهای انطباقی فرا گرفته شده می باشد که فرد را قادر می سازد با افراد دیگر
رولبط متقلبل مطلوب داشته» واکنش های مثبت از خود بروز دهد و از رفتارهایی که
پیامد منفی دارند. اجتناب ورزد
تعریف عملیاتی رشد اجتماعی:
در پژوهش حاضر نمره ای است که آزمودنی ها از مقیاس رشد اجتماعی واینلند
(۱۹۶۵)کسب می کند.
صفحه 8:
روش تحقیق؛ آزمایشی
- ابزار گرد آوری داده ها: پرسشنامه
-جامعه» نمونه» روش نمونه گیری:
جامعه: کودکان ۳ تا 1 سال شهر قزوین
نمونه: تعداد 4۰ کودک از مهد کودک های منطقه ۳ شهر قزوین
روش نمونه گیری: خوشه ای
روش تجزیه تحلیل داده sha
آمار توصیفی و استنباطی آزمون آدمک گودیناف
منابع
دکتر محمد le احمدوند» ۱۳۲۳ ۰ روانشناسی بازىء تهران؛ پیام نورن ۳۸۲