صفحه 1:
صفحه 2:
دانشگاه پیام نور
پایان نامه کارشناسی ارشد
در رشته مدیریت دولتی -گرایش منابع انسانی
دانشکده علوم اجتماعی و اقتصادی
گروه مدیریت دولتی
عنوان پایان نامه
بررسی رابطه بین هوش هیجانی و استرس شغلى كاركنان
آذر ماه ۱۳۸۹
صفحه 3:
امروزه در محافل علمی. کمتر کسی است که پی به ارزش و اهمیت هوش
هیجانی در امور مختلف نبرده باشد. یکی از زمینههایی که هوش هیجانی
میتولند نقش مزثری ایفا نملید محیط کار است. پژوهش حاضر بر كن است
رابطه هوش هیجانی. که یکی از مباحث رایج محافل علمی است و
کاربردهای بسیاری زیادی در امور مختلف دارد با استرس شغلی که اثرات
مهمی در موفقیت سازمان ها دارد. را در میان کارکنان شعب اداره کل تامين
اجتماعی کرج .مورد بررسی قرار دهد.
صفحه 4:
deadly
هوش هیجلنی تأثیر غیر قلبل انکاری در موفقیت سازمانها ایفاء میکند. از طرفی میدانیم
که موفقیت سازمان تا حد بسیار زیادی بستگی به روحیه و احساسات کارکنان آن
سازمان دارد و روحیه و احساسات کارکنان زملنی مناسب میباشد که کارکنان بتوانند
استرس و هیجانات موجود در شغل خود را کنترل کنند. از اين رو این تحقیق بدنبال
بررسی و اهمیت هوش هیجانی و رابطه ّن با استرس شغلی کارکنان شعب اداره کل
تأمین اجتماعی کرج میباشد تا با ارلئه راهکارهای مناسب در تقویت روحیه و کاهش
استرس کارکنان نقش مهمی ایفا نماید.
صفحه 5:
اهميت وضرورت تحقيق
يكى از تفكرهاى نوين در كسب و كار همين تفكر هوش هيجلنى مىباشد
که امروزه به سازمانها کمک میکند تا کارکنان انطباقپذیر داشته باشند و به
شیوهای شایسته وثمر بخش به آنها توان کنار آمدن با تغییرات را میدهد و
از آنجا که.موقعیت سازمان هم تا حد زیادی وابسته به شغل انگیزه و
روحیه کارکنان است. لذا میتوان پی برد که هوش هیجلنی به عنوان یک
عامل مهم در سازگاری کارکنان با شغل و شرلیط اشتغال و استفاده صحیح
از هیجانات در محیط کار, میتولند در کاهش استرس شغلی کارکنان مژثر
باشد.
ین ضرورت انجام این تحقیق بیش از پیش احساس می
صفحه 6:
سوالات تحقیق
*سوال اصلی :
جه رابطهاى بين هوش هیجانی و استرس شغلی کارکنان شعب اداره کل
تأمین اجتماعی کرج وجود دارد؟
*سوالات فرعی تحقیق:
*آيا بین شناخت هیجانات و استرس شغلی کارکنان شعب اداره کل
تأمین اجتماعی کرج رابطهای وجود دارد؟
صفحه 7:
ادامه سوالات تحقیق
7 آیا بین درک هیجانات دیگران و استرس شغلی کارکنان شعب اداره کل
تأمین اجتماعی کرج رابطهای وجود دارد؟
7 آیا بین تصمیمگیری هیجلنی و استرس شغلی کارکنان شعب اداره کل
تأمین اجتماعی کرج رابطهای وجود دارد؟
* آیا بین مدیریت هیجانات و استرس شغلی کارکنان شعب اداره کل
تأمين اجتماعی کرج رابطهای وجود دارد؟
* آيا بين كنترل هيجانات و استرس شغلى كاركنان شعب اداره كل تأمين
اجتماعى كرج رابطهاى وجود دارد؟
صفحه 8:
اهداف تحقیق
# شناخت و بررسی رابطه بین هوش هیجانی و استرس شغلی کارکنان شعب اداره کل
تأمین اجتماعی کرج
#شناخت و بررسی رابطه درک و بیان هیجانات با استرس شغلی
#شناخت و بررسی رابطه بین درک هیجانات دیگران و استرس شغلی
#شناخت و بررسی رابطه تصمیمگیری هیجانی و استرس شغلی
#شناخت و بررسی رابطه بین مدیریت هیجانات و استرس شغلی
#شناخت و بررسى رابطه بين کنترل هیجانات و استرس شغلی
صفحه 9:
فرضیات تحقیق
این تحقیق شامل یک فرضیه اصلی و پنج فرضیه فرعی به شرح ذیل می باشد:
#فرضیه اصلی تحقیق:
بين هوش هيجانى و استرس شغلی کارکنان شعب اداره کل تامین اجتماعی کرج رابطه
معناداری وجود دارد.
#فرضیات فرعی تحقیق :
“بين شناخحت هيجانات و استرس شغلی کارکنان شعب اداره کل تامین اجتماعی کرج
رابطه معناداری وجود دارد.
صفحه 10:
ادامه فرضیات تحقیق
۳ 5
بین درک هیجانات دیگران و استرس شغلی کارکنان شعب اداره کل تامین اجتماعی
کرج رابطه معنی داری وجود دارد.
یم گیری هیجلنی و استرس شغلی کارکنان شعب اداره کل تامین اجتماعی کرج
رابطه معنی داری وجود دارد.
| تا هیا
ن مديريت هيجانات و استرس شغلى كاركنان شعب اداره كل تأمين اجتماعى كرج
رابطه معناداری وجود دارد.
۲ نات ss
ین کنترل هیجانات و استرس شغلی کارکنان شعب اداره کل تأمین اجتماعی کرج
رابطه معناداری وجود دارد.
on
صفحه 11:
قلمرو نحقیق
قلمرو مکانی :
قلمرو مكانى ١
این شعب اداره كل تامين اجتماعی کرج میباشند.
قلمرو زمانی : 1
قلمرو زمانی اين پژوهش بهمن ماه ۱۳۸۸تا اواخر آذر ماه ۱۳۸۹ می باشد.
قلعرو موضوعی :
تلوری های مطروحه در خصوص استرس شغلی و هوش هیجانی می باشد.
3
صفحه 12:
Na
روش های مورد نظر برای تجزیه و تحلیل اطلاعات
برای تجزیه تحلیل داده ها از روشهای مختلف توصیفی و استنباطی استفاده
می شود و از نرم افزار 5055 و خصوصا نرم افزار 118۳61 برای برقراری رولبط
علی متفیر های مستقل با متفیرهای وابسته استفاده می شود.فرضیات تحقیق به
روش تحلیل مسیر مورد بررسی قرار گرفته است و همچنین برای بررسی نقاط قوت
و ضعف مولفه های هوش هیجلنی و استرس شغلی از آزمون تی استیودنت و جهت
اولویت بندی مولفه ها از آزمون فریدمن استفاده شده است..
صفحه 13:
wa
تعریف واژگان کلیدی
* تعریف مفهومی هوش هیجانی:
هوش هیجانی مهارتی است که دارنده آن میخواهد از طریق خودآگاهی. حیات خود
را کنترل کند از طریق خود مدیریتی َن را بهبود ببخشد از طریق همدلی, تأثير
Lol را درک کند و یا از طریق مدیریت رولبط به شیوهای رفتار کند که روحیه خود
و دیگران را بالا ببرد.
تعريف مفهومى استرس شغلى:
راس و التماير استرس شغلى را كنش متقابل بين شرايط كار و ويزكىهاى فردى شغل
دانستهاند به كونهاى كه خواسته هاى محيط كار و در نتيجه فشارهاى مرتبط با آنها
بيش از آن است كه فرد بتواند از عهده آنها برآيد.
صفحه 14:
ae
تعریف واژگان کلیدی
aw” عملیاتی هوش هیجانی:
هوش هیجلنی معین کننده توانلیی. ظرفیت ادراک و مدیریت هیجان در خود و دیگران
بوده و در لین پژوهش توسط پنج مقوله سنجیده میشود که عبارتند از: درک و بیان
هیجانات. درک هیجانات دیگران تصمیمگیری هیجانی, مدیریت هیجانات SAS
هیجانات:
" تعریف عملیاتی استرس شغلی:
اگر چه تعاریف متفاوتی از استرس شغلی شده است ولی هر یک از آنها در مجموع
تمایلات منفی که افراد نسبت به شغل خود دارند را تعریف میکنند.
صفحه 15:
oa
تعریف واژگان کلیدی
* تصمیم گیری هیجانی:
محدودهای از هیجانات و احساسات است که در تصمیمگیری افراد و حل مشکلات
دخالت دارد.
* کم باری نقش :
یعنی وقتی که در شغل از مهارتهای شخص به طور کامل و تمام استفاده نمیشود.
به بیان دیگر. مهارتها و تواناییهای فرد کمتسر از اندازه ممکن به کار گرفته
میشود.
صفحه 16:
مدل مفهومی تحقیق حاضر براساس دو مژلفه هوش هیجلنی و استرس شغلی و ابعاد لن.
مدل مفهومی تحقیق
به صورت زیر ترسیم شده است. (گاردن ۲۰۰۵ ص CW
on
سرا ۱۳7
ose
55
en
صفحه 17:
1
‘i
صفحه 18:
Gp eG)
ید
وه دومع وه Nee
وه روم *:1.96~ 0.05( * 599 2*0۶ +1 )2
2
ذیرفته شده محقق ) برابر است
8 بسرمبر لمستبا نسبتموفقيتستغير در جامعه : ٠.0
سه
co
صفحه 19:
os
روش و ابزار گردآوری اطلاعات
در این پژوهش از روشهای کتابخانه ای و میدانی شامل روش
پرسشنامه ای جهت جمع آوری اطلاعات استفاده شده است. در
پژوهش حاضر از پرسشنامه استاندارد استفاده شده است . پژوهش
حاضر ازیک پرسشنامه تست هوش هیجانی دانشگاه سوربون (حاوی
۶ سوال) ارائه شده توسط پالسر و استوک (۲۰۰۱) و پرسشنامه
استرس شغلی(حاوی ۰ سوال) . ارائه شده توسط اوسیپو(۱۹۹۸,
استفاده شده است. (گاردنن ۲۰۰۵: 7۷)
2
صفحه 20:
صفحه 21:
5-5
۱
3 3
صفحه 22:
ne
روایی پرسشنامه ها
برای تعیین اعتبار پرسشنامه روشهای متعددی وجود دارد که یکی از این روشها
اعتبار محتوا میباشد. اعتبار محتوای یک آزمون معمولاً توسط افرادی متخصص در
موضوع مورد مطالعه تعیین میشود در این تحقیق پرسشنامه هوش هیجلنی به وسیله
تست هوش هیجانی دانشگاه سوربون ارائه شده توسط پالمر و استوک (۲۰۰۱)
(گاردن ۲۰۰۵ ص CW 9 پرسشنامه استرس شغلی. ارائه شده توسط
اوسیپو(۱۹۹۸) مورد استفاده قرار گرفته است و لذا دارای رولیی می باشد. علاوه بر
آن. اعتبار محتوای لین پرسشنامه,توسط اساتید راهنما و مشاور مورد تأیید قرار
گرفته است و از اعتبار لازم برخوردار میباشد.
صفحه 23:
با توجه به بالاتر بودن آلفای کرونباخ از عدد ۰.۷ پرسشنامه مورد بررسی از پایایی لازم
.برخوردار می باشند
2
3
صفحه 24:
با توجه به بالاتر بودن آلفای کرونباخ
قح
.برخوردار می باشند
از عدد ۰۰۷ پرسشنامه مورد بررسی از پایایی لازم
صفحه 25:
oe
آمار توصیفی نمونه مورد مطالعه
گروه بندی نمونه آماری از لحاظ جنسیت
همانطور که در نمودار مشخص شده است. اکثریت افراد نمونه آماری مرد می باشند.
صفحه 26:
گروه بندی نمونه آماری از لحاظ تاهل
١ be قروتى | قراوقى تبى | درصدوقعى ١ قرالاتن
اكثريت افراد جامعه آمارى در اين تحقيق متاهل مى باشد.
صفحه 27:
گروه بندی نمونه آماری از لحاظ طبقه سنی
اکثریت افراد جامعه آماری در لین تحقیق از لحاظ سنی بین ۲۵ تا 4۵ سال
می باشد.
صفحه 28:
5-5
كروه بندى نمونه آمارى از لحاظ تحصيلات
oe Hs Plea تارشاسی
بیشترین افراد شرکت کننده در این تحقیق دارای مدرک تحصیلاتی لسیانس هستند.
لذا جامعه اماری مورد پررسی جامعه تحصیل کرده ای می باشد.
صفحه 29:
گروه بندی نمونه آماری از لحاظ وضعیت استخدامی
پاش 1 ری نی نمی ری ند
ee an
همانطور که از نتایج جدول مشخص است .اکثریت افراد جامعه آماری به صورت
قراردادی مشغول بخدمت می باشند.
صفحه 30:
آمار استتباطی
بررسی مفروضات آماری
تحلیل استنباطی تحقیق حاضر دارای ۲ بخش است. بخش اول مشتمل بر
مدلسازی معادلات ساختاری است که از طریق نتلیج بدست آمده از ن
فرضیات تحقیق بررسی می گردد. در بخش دوم وضعیت مولفه های
تحقیق از طریق آزمون تی استیودنت مورد بررسی قرار گرفته و در نهایت
مولفه های تحقیق با استفاده از آزمون فریدمن رتبه بندی می شوند.
on
صفحه 31:
oe
مدل سازی معادلات ساختاری (در حالت استاندارد)
1۱ af=73, F-vauer0.310876, RSEA0.026
شکل -۱- مدل اندازه گیری رابطه بین هوش هیجانی و استرس شغلی در میان کارکنان شعب اداره کل
تامین اجتماعی کرج) با استفاده تحلیل عاملی تاییدی در حالت تخمین استاندارد 7
صفحه 32:
5
”= _
4
یس
: يي
aaa
مدل سازی معادلات ساختاری(در حالت معنی داری)
2
شکل-۲- اعداد معناداری ضرایب مدل اندازه گیری رابطه بین هوش هیجانی و استرس شفلی کارکنان
شعب اداره کل تامین اجتماعی کرج ۲
صفحه 33:
5
بررسی معنی داری مدل
با توجه به شکل بالاء هی توان اینگونه استنباط نمود که اکثر ضرایب بدست آمده
معنادار شده اند. زیرا مقدار آزمون معناداری تک تک آنها از عدد ۲ بزرگتر و
از عنم ۲ گوچکتر است: در تیجهننل فوق مدل تهايى تحفيق:مى بافند: دز
جدول ذیل نام کامل مولفه های مدل ارائه شده است.
“lye fas Shae Ca eta gb كام قاری درم مرا ارو
بیان
صفحه 34:
صفحه 35:
5-5
تحليل مسير مولفه هاى هوش هيجانى با ابعاد آن
-١ روابط مابين مولفه هوش هيجانى با ابعاد آن:
مولفه شناخت هیجانات(6>۰.۰۱< 0 /۰79 ۰15.461 ۳), مولفه درک
هیجانات دیگران(0.75<8>۰.۰۱, ]۰15.19 ) . مولفه تصمیم گیری
هیجلنی(6>۰.۰۱< ۰0.69 ۰14.991 ۳) و مولفه مدیریت هیجانات (۰۱/
0.60=B<.- 14.821 ۳ ) و مولفه کنترل هیجانات (۰۱/ 08> 8
0.558 12.48 )بصورت مستقیم و مثبت با مولفه هوش هیجانی رابطه
2
دارند
صفحه 36:
on
تحلیل مسیر مولفه استرس شغلی با ابعاد آن
۲- روابط مابین مولفه استرس شغلی با ابعاد آن:
مولفه بار اضافی شغل(۰۱/ 6>۰< 0 /۰54 ۰13.346 ۳) . مولفه نارسایی
شغل (۰۱/ 0.81<6>۰. غ+- 18.27 .2 ) ء مولفه ابهام شغل (۰.۱> 8
8- 0.71 . غ-15.98 ) . موفه محدودیت شغل(۰۱/ >٠0 م
0.63=8 غ-14.23 ) . مولفه مسئوليت يذيرى (14.09-4>001. م
8>-0.61 ) و مولفه محیط فیزیکی (0.59<68>۰.۰۱ 13.761 ) با
مولفه استرس شغلىء بصورت مستقيم و مثبت رابطه دارد .
2
صفحه 37:
هب
تجلیل مسر مولقههای gi هیجانی و ارس SS
۳- روابط مابین مولفه هوش هیجانی و ابعاد آن با استرس شغلی:
مولفه شناخت هیجانات(86>۰.۰۱< -0 /61. 1< -۰14.78 ۳). مولفه
درک هیجانات دیگران 0.52-<6>۰.0۱( -۰12.01 ۳). مولفه تصمیم
گیری هیجانی(8>۰۰۱ -۰0.55 26 -۰12.16 ) و مولفه مدیریت
هیجانات (۰۱/ 8>۰<-0.50, ۰11.89-6 ۳ ) و مولفه کنترل هیجانات
)1+ 0.65-8>۰. ۰15.134 ۳ )بصورت معکوس و منفی با مولفه
استرس شغلی رابطه دارند و در نهایت مولفه هوش هیجانی (۰.۱>, ۶
28 -0 /۰53 2 -12.08) بصورت معکوس و منفی با مولفه استرس
شغلی رابطه دارند.
صفحه 38:
0
جدول مقادير مدل مسير نهابى
صفحه 39:
هه
ن می دهد . تمامی فرضیه های تحقیق مورد
صفحه 40:
صفحه 41:
آزمون تی استیودنت
همانطور که از جدول فوق بر می آید . با توجه به خروجی 5۳95 و
کوچکتر بودن عدد معنی داری آزمون از عدد معنی داری (۰.۰۵
می توان گفت که در سطح اطمینان 65 / عوامل مورد بررسی در میان
کارکنان شعب اداره کل تامین اجتماعی کرج. مولفه های مناسبی برای
بررسی هوش هیجانی و استرس شغلی بوده است.
صفحه 42:
آزمون: تحلیل ,واریانسن فریدمن gk استزس شخلن
همانگونه که از جدول بالا می توان استنباط نمود اولویت اول با مولفه نارسایی نقش
است و کم اهمیت ترین مولفه ازجهت اولویت بندی مولفه محیط فیزیکی است.
صفحه 43:
wa
آزمون تحلیل واربانس فریدمن متغیر هوش هیجانی
همانطور که از نتایج جدول می توان استنباط نمود مولفه شناخت هیجانات دارای
پیشترین اولویت بوده و مولفه کنترل هیجانات دارای کمترین اولویت است.
صفحه 44:
بررسى يافتهدهاى يؤوهش با توجه به مدل معادلات ساختارى
با توجه به نتایج حاصل از مدل معادلات ساختاری تمامی فرضیه های
تحقيق مورد تاييد واقع شده است.
-١ در ميان رولبط موجود در مدل, رابطه بین مولفه های هوش هیجانی
با متغیر هوش هیجلنی مثبت و در خصوص متغیر استرس شغلی منفی
می باشد,
۲- در ميان ينج مولفه هوش هیجلنی. مولفه کنترل هیجانات بیشترین
تاثیر را بر کاهش استرس شغلی دارا می باشد و مولفه مدیریت هیجانات
کمترین تاثیر را دارا بوده است.
صفحه 45:
بررسى يافتهدهاى يؤوهش با توجه به آزمون تى استيودنت
در اين تحقيق به منظور بررسى مناسب يا نامناسب بودن وضعيت هر يك از مولفه
های هوش هیجانی و استرس شغلی. از آزمون تی استیودنت استفاده گردیده است.
با توجه به نتایج حاصل از تحقیق و کوچکتر بودن عدد معنی داری آزمون از عدد
معنی داری (۰.۰۵» می توان گفت که در سطح اطمینان ٩۵ درصد. شعب اداره کل
تامین اجتماعی کرج. از نقطه نظر مولفه های مورد بررسی در وضعیت مناسبی
قراردارد.
۳
صفحه 46:
۱
*متغير هوش هيجانى :
با توجه به نتلیج بدست آمده میتوان گفت عوامل مرتبط با مولفه های هوش هیجانی
رتبههای یکسانی ندارند. مولفه شناخت هیجانات دارای بیشترین اولویت بوده و مولفه
کنترل هیجانات دارای
ن اولویت است.
ثمتفیر استرس شغلی:
با توجه نتلیج بدست آمده میتوان گفت عوامل مرتبط با استرس شغلی. رتبههای یکسانی
ندارند. اولویت اول با مولفه نارسایی نقش است و کم اهمیت ترین مولفه ازجهت
اولویت بندی مولفه محیط فیزیکی است.
صفحه 47:
محدودیت های تحقیق
۱-با توجه به اينکه پرسشنامه ادراک افراد از واقعیت را می سنجد. بنابر اين نباید
این احتمال را نادیده گرفت که چنین ادراکی کاملاً با واقعیت منطبق نباشد.
۲- عدم اعتقاد برخی مراجعین به تحقیق و پژوهش و اهمیت ندادن آنها به نتایج
و یافته های تحقیق ممکن است در پاسخ به پرسش ها دقت لازم رابه عمل
نیاورده باشد.
۳- احتمال پاسخ های نادرست به علت ترس از افشا شدن نام پاسخ دهنده.
صفحه 48:
> از آنجا که افراد و کارکنان سازمانهای مختلسف اثرات هوش
هیجانی را تجربه میکنند و در این تحفی ثیر مشاهده شد که
اثرات هوش هیجانی میتواند در شغل کارکنان شعب اداره کل
تامین اجتماعی کرج نقش داشته باشد و در استرس شغلی کارکنان
نقش معناداری دارد. لذا با وجود این مطلب جهت افزایش هوش
میجانی و کاهش استرس شغلی کارکنان شعب اداره گل تامین
اجتماعی کرج میتوان راهبردهای زیر را در نظر گرفت:
صفحه 49:
)برگزاری دورههای آموزشی جهت ارتقاء هوش هیجانی توسط مدیران
سازمان تامین اجتماعی؛
۲) ارزیلبی دقیق کارکنان برای مشخخص ساختن تواناییهای پلیه و نیازهای
فردی آنان جهت مقابله با استرس؛
۳ برگزاری کارگاههایی جهت ارایه ی مهارتهای زندگی و کنترل عوارض
استرس شغلی در زندگی؛
6)ایجاد انگیزه های مختلف از روش های گوناگون در کارمندان در جهت
شناخت هر چه بیشتر هوش هیجانی.
صفحه 50:
فرعی اول
در فرضیه فرعی اول نشان داده شد که بین مولفه درک و بیان هیجانات و
استرس شغلی کارکنان رابطه معناداری وجود دارد. لین بدان معنی است که
بایستی بتوان به کارکنان شناخت و درک هیجانات شناسانده شود. از طریق
راهبردهای زیر میتوان به این مهم دست یافت:
ایجاد جلساتی جهت ایجاد خود آگاهی در افراد؛
نشان دادن نیازهای احتصاصی هر فرد به او به طور خصوصی و محرمانه؛
آموزش مهارت های برقراری و حفظ مهارتهای بین فردی.
ىه
صفحه 51:
فرضيه فرعى دوم
ايجاد جلسات مختلف جهت آشنا سازى با مهارتهاى غير
كلامى؛
افزايش مهارتهاى كوش دادن ؛
ایجاد جلسات آموزشی تخصصی برای آشنا سازی کارکنان
با شناخت هیجانات و احساسات؛
مشاوره و برگزاری کارگاههای آموزشی با متخصصان و
روان شنامان
5
صفحه 52:
در فرضیه فرعی سوم نشان داده شد که بین تصمیمگیری هیجانی و
استرس شغلی رابطه معناداری وجود دارد. این بدان معنا است که
هیجانات افراد در تصمیمگیری آنها اثر داشته است. پیشنهادات زیر
بای اين موره مى نوائد متمرائمر باشدة
GIS” جلسات آموزشى روش خل مسأله ؛
برگزاری کارگاههای آموزشی برای افراد در جهست تقویست بررسی
موقعیت خود در برآوردن نیازهای اساسی؛
یت انعطاف پذیری کارکنان با برگزاری کارگاههای آموزشی
صفحه 53:
*ایجاد جلسات آموزشسی برای آموزش روشهای مختلسف
مدیریت هیجانات همانند آرام سازی, ایست و تصویر سازی؛
*ارتقای توانمندیهای درونی کارکنان؛
*ایجاد جلسات آموزشی جهت نحوه بازگو کردن حالات
*آموزش تسهیم و مشارکت کردن در هیجانات دیگران.
wo
صفحه 54:
"آموزش روشهای مختلف جهت مقابله با موقعیتهای حساس
*افزایش مهارتهای شغلی جهت افزایش خود شکوفایی
"آموزش روشهای مناسب جهت مقابله با استرسهای شدید
"برگزاری دورههای ایفای نقسش با موقعیتهای پیچیده برای
کارکنان
oo
صفحه 55:
5-5
| | عد وده ]|
١)انجام پژوهشهایی با انتخاب جامعه آماری گسترده
") انجام يزوهشهاى مشابه در سطح دانشكاهها و ادارات مختلف جهت
دستيابى به نتايج يافتههاى مشابه و مقايسه آنها با هم
۳)انجام پژوهشهای هم طراز بین دیگر مشاغل اجتماعی
۶)انجام پژوهش هایی در مورد ارتباط هوش هیجانی با دیگر موارد از قبیل
مدیریت استرس, رضایت شغلی, ارتباطات سازمانی» انگیزش »رهبری »
خلاقیت و نوآوری . کارآفرینی, تجزیه و تحلیل و طراحی شغل.
صفحه 56:
باس از و
ص2