صفحه 1:
صفحه 2:
صفحه 3:
ترا هم درف قل = 1 5
برخوعقارا به سهمفهومدر نظرمى - هوش( ابداع » نو آوری و ابتکار)
diy St حافظه 8
تعریف عقل
© « بيامبر مى فرمايد: ( إِنَّ الحقل عقالٌ
.عقل به معنى عقال است . یعنی بستن . نگه داشتن و مهار کردن
« « در لسان العرب آمده : العقل الحصن
یعنی عقل نیروبی است که بواسطة آن خیر و شر و حق و پاط
.می شوند
صفحه 4:
:امام صادق بد. در جواب کسی که پرسید عقل چیست؟ فرمود
« ما عید به الرحمزو اکتسببه ا لحنان»
.عق لآنجيزىلستكه به وسية آنخدا بسرستش م شود و بسهشتكسه ىكردد »
” يعنى عقل نيروبى است كه انسان به وسيلة آن اميال و غرايز خود را مهار و بهشت الهى را كسب مى
.سب خوب درک نمی کند و درست ونادرست را تشخیص نمی
SoS olde .دهد
يه حنيقت را دوك مى كلد امابة عل BP esp
صفحه 5:
عوامل تأثیر گذار در ادراک انسان
عوامل تأثير كذار درونى مثل: انكيزش ( انگیزه های درونی ) شخصیت » تجارب و آموشته ها
€ .عوامل تأثرگذاربیرونی مثل : حرکت و جنبش مح رت » تازگی و آشنابى محركك
Ao ps
هد منظور از محرک : اشیاء » حوادث و تغیبرات محیط اطراف ما هستند که بر ذهن تأثیر گذا
Se. العمل ما را به دنبال دارئد
د برخى نيز عامل جنسيت را موجب تفاوت در ادراكك مى دا
صفحه 6:
تأثیر جنسیت بر عقل و ادراک از دیدگاه اسلام
در قرآن آیه ای که به این مساله تصریح داشته باشد نیامده است اما مفسران بعضی آیات را حمل بر این معنا کرده اند از
جمله
آو روا فسی)احلیة و i فسي)اخصام غير مبين [ زخرفا ۱۸] >
آیا کسیر كه در لاسبلائييستها بسرويش همي بابد و به هتكام جدا إقادر به تبييره>قصود خود نسيس ل فرزند »
« خدا مىخولنينا!)
-قران كريم در آیات ۱۵ تا ۱٩ سورخ مبارک زخرف اعتقاد مش رکان که ملانکه را دختران خداوند و شریک در الوهیت
أو مى دانستند محكوم كرده و درآية بالا وصف ملاتكه كه مشر كان آنها را مؤنث می دانستند بیان می کند . ۹
مفسرلزجملة « أو منينشنوا في ]احلية » را كنايه از احساساتيقيقيزدا نست ]ند بطوريكه,
Sys lar oa اخصام غير مین بساشد يسعنهر بسيان =e SpA DUG
صفحه 7:
«طبقلينتفسير ليزآبه دلالمبسر فزونئد يكتعاطفي نان سبرهه مرشلزوارد -
4 الإجداق ولمونعلي]ساء بها فضلاائه بسعضهم عل بسعض . . » [©© | نساء] »
بنابر نظر بسيارى از مفسران از قدماومتأخرين جمله « الرجال قوامون على النساء » بینگر نقش مدیریتی-
مرد در خانواده است
بسولعانجامایرنسقثنسیاز بسه نسکرشونطقیو خردمندانه دارد <>یجحانمرد در بسرخوردایی<<-
از ایرنسوع نسگرشجمله
.بسط فسطلاملثه بسعضهم علیسعض نیز مطلرقمیلا تأیید میکند »
.بنابراین: از دیگاه قرآن کریم نوعی تفاوت ادرا کی بین زن و مرد.
صفحه 8:
: امام على (ع) مى قرماید
لا هیجرا | فا shy be apap rt ass, کم فا فا قرىو الاقسرو ا فقول [ نهج ابلهه / »
نامذ۴]
٠ زنان را با آزار دادن تحریک نکنید هر چند آبروی شما را بریزند »یا امیران شما را دشنام دهند كه آنان در نبروی بدنی و روانی و
انديشه كم تواند.؛
ات دیگری
های مشابه آمده است .
در خطبة ۸۰ تهج البلاغه نیز با عنوان نواقص العقول از زنان باد کرده اند و نیز در روا
صفحه 9:
HF این روایات سند قابل اعتمادی ندارند زیرا در بین راوبان آنها یکک یا چند نفر هستند که شناخته شده نیستند و با اينكه
شناخته شده هستند اما قابل اعتماد نیستند.
*
SES ately pst dally Sy yal ile ots LY خبر ولحددر موزد مسائلة كوبت
به تسنهابئقاب[إستناد نيس بساید دلیلعقلیسحکمیا آیه اعاز قمرآن آنرا تأنید کند ( آفرینش)
es
پژوهشگران با چشم پوشی از نقص سندی این روایات به بررسی محتوای آنها پرداخته اند. در اينجا سه
پژوهشها رايان من كيم — ۳
ضعف Ga
صفحه 10:
.منظور از عقلدر لیا حادیث عقلسجربی| اکتابی) لست-
عالیجاد ضمتوظیفة لصلئزين( تسولید و پسرورشنسل) > محلود بسودذفرصتسجربه >
sil
ELI LS pi et pth تسارربخىسيززينو مرد لس ربطىبه طبيعآنها -
بننارد
فقد : اگر منظور از عقل در این احادیث را عقل تجربی بدانیم نمی توان این ضعف را صرفا امری اکتسابی دانست زیرا
آيا منشأ و تقسيم كار اوليةُ تاريخى جيزى جز طبيعت و استعداد های ذاتی زن و مرد بوده است؟
صفحه 11:
L .منظور از عق(ور لیریحادیث عقل ظریسته
٠ ييشة pa he ذلنیاستنه اکشابی-
سح عتل نظری
قوجه : طبق یک تقسیم بندی عقل دو نوع است
عتل عملی
«عقلزظرئ در حوزة ند يشه لسو در نسحوة مدیریسو مسانلسیاسیولقتصامیکاربرد دارد ۴
6 عقل عملى : عقلى است كه هر يك از نیروهای فعال درون انسان مانند عقل نظرى , و
وارده را هماهنک می سازد تا هم آنها را در رسيدن به حقليق و واقعيات و
نمايد و اين عقل معیار كمال و قرب الهی است. ۱
صفحه 12:
ای هرفرد را بر اساس مسئوولیت های او در وجودش نهاده یعنی
امور زندگی > عقل نظری قوی تر
آرامش در خانواده + تولید و پرورش نسل آینده > عواطف قوی تر
اين قوت » هيج برترى انسانى براى مرد نمى آورد زيرا معيار انسانيت تقوا است
اكر عقل نظرى در مرد قوى تر است جه بسا عقل عملى در زن قويتر باشد بخاطر عواطف رقيقش
ترايعاً :را رسيدن به معارف الهى دو را استة
راه فکر (عقل )
راه ذکر (دل)
قرآن كريم حيات طيبه را در هماهنكى بين اين دو می دانده اما راه فطره
.هد زيرا راهى عمومى ( براى همة افراد ) و دائمى ( از اول تا پایان
صفحه 13:
| . منظور از عقزدر لي زإحاديث تعقو بسكا كير وعقزنه نيرويئخاص-
yi ate | تخت در phat سا >
*یعنی زن و مرد در زمينهة استعدادهای انسانی از جمله استعداد عقلانی مساوی هستند اما
در مرد : ضعف عاطفه <> تسلط بر خود <> واقع بینی بیشتر در تعقل و تفکر
در زن : شدت عاطفه <> سختی مهار عواطف <> واقع بینی کمتر در تعقل و تفکر
os
در پابان بار دیگر یادآور می شویم که اين احادیث سند ضعیفی دارند و قابل اعتماد
ايان دين نسلك ٩
صفحه 14:
:امام على علبهاسلام فرموده اند
« إنانساء نولقصا_لإمان... اما نقصازليمانهزف تعود معنا _صلوم و اصيام فیلّام حيضهن »
[انبونية ضف ]
« همانا زنانایطنشانن اقصست. ما نسقصلیمانآنها بسر کسار بسودنشاناز نسماز و روود در ایام حیط
#بردسی
یض یکلا لت بیعیدر زنو تر کشسمز و روزم فقطاز روعإطاع فر مازيرور دكار لست 1
زندر ليام وضع رولنیخاصو و عدم تسوجه کسافیدر حاملساز نیاز مبرم به مواد غنایی<>
روزه از او بسردلشته شدهلست
نقصإيمازدر و
.پا کشده لست زییرا نسوران
صفحه 15:
EE
,قضای روزه ها را بجای می آورد
اگر در وقت نماز وضو بگیرد و رو به قبلهبنشیند و
.بگوید ثواب
محدوديئز عباد لقاب لجر لزلست 4
ياد دارد
8 *
.متأسفانه ایتناز کار دوریم یک نند
ليزه حدوديستسرلئينتا بايانعمر نيسقي نيز هنكام بارداريعو حمل لمان ماه یاینها_لتوجود ندارد -5
زنتترياًء سا لهيشاز مرد مكلفسئ شود و به دعودش هىبه د ركام باعظمتشر لم مىيابدو ليرزفظيلتى-6
ارزشند
برای زن است
.تکته: بعضی از مفسران نهج البلاغه نقص را در این خطبه تقاوت معنی کرد اند نه نقص و US
صفحه 16:
EEE
UD pple Ge Spar t
> ریزو عزمهز یهن Lt So
[ نله ات۳ ]
«.از مشورتسا زنانبپرهیز بد که رأعآنها ناقصو تصمیمشانناپایدار لست»
*بررسی
:اولاً : به يكك روايت تنهايى نبايد اكتفا كردمثلاً ايشان در جای دیگر می فرماید
« لياكتو مشاورة اللساء الام زجيربس كما لعقل»
«.از مشوردتسا زنانبسپرهيزید سگر زنیکه کسطلعقلاو بسه تسجربه رسیده بساشد
صفحه 17:
يً: فقط به ظاهر روايت نيز نبايد اكتفا كرد . مثلاً حضرت رسول ( ص ) مى فرماید
.... شاور اللساء و خلفو من»
..بازنانشور كنيدو با آنها ©
اكر قرار باشد فقط به ظاهر اين روايت توجه كنيم بايد كفت اكر زنى به شوهرش كفت نماز بخوان او بايد
كند در صورتی که عقلاًوقتی باید مخالفت شود که رأی او بر اساس خواسته هاى نفسانى باشد يا واقع
نباشد .
نامام poe le در جای دیگر می قرماید
«.... حنرا دخله مائتمن »
صفحه 18:
اینکه
باید از مشورت با زن نادان و بلکه زتی که کمال عقلش به اثبات نرسیده پرهیز کرد که البته توجهبه این نکات در
مورد هر فردی که به مشورت گرا
می شود - چه زن و چه مرد - مفید و بلکه ضروری است زیرا در غیر اینصورت
«انسان از مشورت خود پشیمان می شود
:امام على عب السلام در جاى ديككر مى فرمايد
.. اتقو لشرار اسلساه و کسونوا مرخ
از زنانبسپرهیزید و مرلقمبمیکا نشانباشید »
ایهن»
هروس اين حدديت ذكز جيل نكم لازم بت
یان جنگ جمل ایراد شده است
صفحه 19:
حت EEE
ثالثا: دليل اينكه فرموده ٠ كونوا من خيارهن على حذر احتمالاً در ادامة کلام ايشان یعنی « ولا تطیعوهن .... فی |
«المنكر
.آمده است
ايشان به مردان توصیه می کنند که از خواسته ها ی نیکوی زنان نیک کردار خود همواره اطاعت تکنید تا مبادا
.در انجام امورنایسند نیز به اطاعت.شما طمع ورزند
روانشناختی این مساله شاید این باشد که
لطاع تهميشكيبرد از زنت> سا لعتماد ززبه عقلو تدبير و قدر صمیمگیروبرد > زننس نادلمةً لين
روندت> مخا رد اگر چه با تسصمیم:
.يا اينكه
صفحه 20:
صفحه 21:
برای اطلاعات پیشتر روی لینک
زیر کلیک فرمایید.
www.ghbook.ir