darse_erfan_haye_kazeb_no_padid

در نمایش آنلاین پاورپوینت، ممکن است بعضی علائم، اعداد و حتی فونت‌ها به خوبی نمایش داده نشود. این مشکل در فایل اصلی پاورپوینت وجود ندارد.






  • جزئیات
  • امتیاز و نظرات
  • متن پاورپوینت

امتیاز

درحال ارسال
امتیاز کاربر [1 رای]

نقد و بررسی ها

هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.

اولین کسی باشید که نظری می نویسد “بررسی عرفان های کاذب نوپدید”

بررسی عرفان های کاذب نوپدید

اسلاید 1: گردآوری وتنظیم: بهزاد کاظمی1391بررسی عرفان های کاذب نوپدید

اسلاید 2:

اسلاید 3: مفاهیم واصطلاحاتچيستي عرفان و اقسام و مشخصه های آنهامهم‌ترين فرقه‌هاي جديد معنوي در ايران راه‌هاي مقابله با عرفان های جعلی

اسلاید 4: تعريف عرفان عرفان از ريشه معرفت و شناخت است و تعريف آن در حوزه اسلامي شناخت هستي با محوريت الله است؛ در شناخت هستي، دو روش کلی داريم كه يك روش آن فلسفي وعقلاني محض است و روش ديگر شهودي است كه در حقيقت از راه قلب و تهذيب نفس انجام مي شود. ازنظر محتوا محوريت خداوند براي شناخت هستي، مهم ترين شاخصه و عنصر اساسي در عرفان اسلامي است، برخلاف ديگر عرفان ها كه ممكن است بيشتر به شناخت انسان توجه داشته باشدازنظر روش نيز شريعت مداري از شاخصه هاي اصلي عرفان اسلامي است؛ زيرا دست يابي به حقيقت، تنها از راه شريعت، شدني است.

اسلاید 5: تعريف معنويت:«معنويت» از جهت اصطلاحي-انتزاعي عبارت است از: «حالتي نفساني و ذومراتب است كه در ارتباط با خدا يا امر متعالي در روان خودآگاه و ناخودآگاه آدمي از طريق تعقل، جوشش دروني و عمل بيروني آگاهانه و يا ناآگاهانه پديد آمده و بر شيوة نظر و عمل او تأثير مي‌گذارد».معنويت در لغت لاتين ( (Spirtuality است و به تقدس زندگى اشاره دارد. به اين معنا كه قلب خود را بگشاييم و ظرفيت تجربه عظمت، تقدّس و سپاسگزارى را در خود پرورش دهيم ، شور و شوق وجود را بشناسيم و خود را تسليم حقيقتى كنيم كه والاتر از ماست که اين حقيقت می تواند خداوند ويا غيرخداوند باشد. 

اسلاید 6: عرفان حقيقي: شناخت شهودي خداي متعال، اسماء، صفات و افعال او؛عرفان کاذب: هر نوع عرفاني که هدف آن چيزي غير از قرب الهي باشد و راه سلوکي آن نيز مورد تأييد دين نباشد؛معنويت: (spiratuality) اصطلاحي جديد است؛ معاني بسيار متفاوت و حتي متعارض دارد. از ديدگاه غربيان، معنويت هر چيزي است که «شادي، آرامش و اميد به زندگي» را به ارمغان بياورد.

اسلاید 7: تفاو تهاى معنويت نوين و معنويت دينی  امروزه معنويت به لحاظ نقش بازدارنده‌اش از خطر و به لحاظ نقش انگيزاننده كه در جهت سودرسانی به انسان‌های ديگر دارد، بيش از گذشته موردتوجه واقع شده است. در معنويت نوين، بحث «حقيقت» در ميان نيست، هرگونه تجربه عاطفى يا هيجانى شديد نسبت به هر موضوعى مى‏تواند معنويت به حساب آيد. معنويت دينی احساسی نفسانی ،توجهی عميق و ارتباط قلبی آگاهانه‏اى است كه انسان نسبت به حقايق متعالی وبالاتر از عالم ماده پيدا مى‏كند،که دررأس آنها مبدأوخالق ومدبرهستی«خدا» قراردارد . اين حالت در چارچوب ضوابط معين بر شيوه نظر وعمل انسان تأثيرمی گذارد وانگيزش وجوشش درونی وتکليف ايجاد می کند وبايدها ونبايدهايی را درابعادفردی واجتماعی برای اومطرح می سازد. درنتيجه اين حالت، انسان دروجودخويش نسبت به خدا،خود،ديگران وطبيعت احساس مسئوليت می کند و عقايد،اخلاق واعمالش را با انگيزه ها ومعيارهای الهی تطبيق می دهد.

اسلاید 8: تقسیم عرفانعرفان اصیل : این عرفان چیزی در عرض دین نیست، بلکه عرفان داخل دین و وجه باطنی و درونی دین می باشد.عرفان بدلی و کاذب : غیر دینی ( بشری ) اغلب منکر الهی بودن ادیان اند و یا تنها ابعادی از دین را می پذیرند. شريعت گريزي؛ از ویژگیهای عرفان بدلی و کاذب است. غایت عرفان اصیل : قرب الهی ، رسیدن به خداست. ابزار: قلب و شناخت شهودي

اسلاید 9: چيستي عرفان و اقسام آن از ديدگاه استاد شهيد مطهري‏به اعتقاد استاد مطهري ، عرفان با تصوّف فرق دارد و اوّلي را مقوله‏اي فرهنگي و دومي را اجتماعي مي‏داند عرفاني كه شهيد مطهري از آن سخن مي‏گويد در بطن و متن آموزه‏هاي قرآني و حديثي و سنّت و سيره علمي وعملي معصومان‏عليهم السلام ريشه دارد و هماره فطرت انسان به چالش كشيده مي‏شود.پس در عرفان از دو مقوله «خدا» «و انسان كامل» يعني توحيد و موحِّد سخن به ميان مي‏آيد كه «شهود توحيد» يا «توحيد شهودي» و راه‏رسيدن به مقام منيع توحيد ناب و عرفاني در منازل و مقامات تعريف‏پذير و تحقّق بردار است كه سالك بايد لزوماً درسير و سلوك به آن دست يابد«توحيد عارف يعني طيّ طريق كردن و رسيدن به مرحله‏جز خدا هيچ نديدن». عرفان از منظر استاد، به دو بخش عرفان علمي و عرفان عملي ‏تقسيم‏پذير است

اسلاید 10: محال و بي‏معنا بودن عرفان منهاي مذهب‏ استاد مطهري به ممتنع بودن و بي‏معنا بودن عرفان منهاي مذهب اشاراتي دارد:اخيراً به عرفان توجّه پيدا كرده‏اند از باب اين‏كه آن را فرهنگ انسانگرا مي‏دانند كه اساس عرفان، خدا آگاهي و تسليم به خدا است‏مي‏خواهند عرفان را از خدا جدا كنند و عرفانی هم باشند. خيلي عجيب است! من در نوشته‏هاي امروز ايراني‏ها مي‏بينم به عرفان گرايش‏پيدا كرده‏اند. عرفان منهاي خدا و مذهب! اين خيلي عجيب است! امكان ندارد. امام باقرعليه‌السلام فرمود: «غَّرَبوا و شَرّقوا» (مجلسي،33/46 :1372) به غرب عالم برويد، به شرق عالم برويد آخرش بايد بياييد اين‏جا. زانو بزنيد تا حقيقت را بفهميد.

اسلاید 11: استعمار و عرفانهای نوپدید و معنویتهای بدلیاستعمار در طول تاريخ خود همواره يكي از راهبردهايي را كه براي مقابله با فرهنگ ها و ملتهاي جهان بكار گرفته است، راهبرد انحراف روحيه معنويت خواهي در قالب نحله هاي مختلف عرفاني بوده است. بشر غربي در جستجوي راهي بود كه بتواند به پرسش هاي اساسي زندگي اش پاسخ بگويد و عالم را برايش معنادار كند، اما آنچه كه اين مكاتب عرفاني به او دادند، تنها يك نوع معنويت گرايي زميني است كه به هيچ غايت بالاتري ختم نمي شود.

اسلاید 12: همفر جاسوس معروف انگلیس می نویسد:آنچه وزارت مستعمرات انگلیس به هنگام اعزام به شرق به من توصیه نمود عبارت بوده از:• گسترش همه جانبه مراکز درویش پروری همانند خانقاه‌ها و تکثیر و انتشار رساله ها و کتابهایی که مردم عوام را به روی گرداندن از دنیا و مافیها، گوشه گیری و مردم گریزی سوق می دهد؛ مانند کتاب احیاء العلوم غزالی، مثنوی مولوی، و کتابهای محی الدین عربی.دستهاي ناپيدا- خاطرات مستر همفر صفحه 64 نشر گلستان کوثر

اسلاید 13: دلایل رجعت غرب به معنویت وعرفان 1 - سرخوردگی انسان از مدرنیته و عقل ابزاری مدرن 2 - اثبات نادرستی فلسفه های معنویت ستیز همچون پوزیتویسم در نیمه دوم قرن بیستم3 - فروپاشی نظام های سیاسی معنویت ستیزمثل شورو ی 4- ارائه عرفان ومعنویت ناب اسلام به دنيا در پرتو انقلاب اسلامي و احساس خطر غرب

اسلاید 14: امتيازات عرفان ناب و اصيل اسلامي1. جهتگيري دقيق، كامل و همه جانبه به سوي كمال مطلق و مبدأ و غايت هستي، يعني ذات پاك احديت.2. داراي مباني نظري استوار، خردپذير و منطقي.3 داراي برنامه عملي جامع، معتدل، هماهنگ با فطرت بشر و نظام تكوين، داراي لطافت، ظرافت و دقتي بي نظير.4. خاستگاه الهي و اصالت ديني.5. انگيزاننده و اميدبخش.

اسلاید 15: اساس عرفان اسلامي‏ اساس عرفان اسلامي بر دو محور «خودشناسي» و «خودسازي» يا «خودآگاهي و خداآگاهي» قرار دارداستاد شهيد مطهري : خود فراموشي، خدافراموشي، خود زياني، خودباختگي، با خودبيگانگي و... بر حذرداشته و اين عوامل را آفات خودآگاهي و خوديابي دانسته است عوامل رشد؛ فلاح، سعادت و كمال نيز ياد خدا،عبادت و پرستش الهي، خدمت به محرومان، توكّل، صبر، شرح صدر و تقوا را نام برده است.استاد عشق و محبّت حقيقي و عشق عفيف را كه از نوع عشق روحي باشد، از ضروريات سير و سلوك‏وعرفان عملي مي‏داند و مي‏نويسد: عشق است كه دل را دل مي‏كند.

اسلاید 16: شاخص هاي رفتاري عرفان اصيل و ناب اسلاميعرفان ناب اسلامي، «عرفان زندگي» است كه در آن تهذيب و سلوك معنوي با زيست در جامعه و ايجاد ترابط و تعامل مبتني بر «خدا باوري» تأييد و تأكيد شده است حال آنكه برخي از فرقه هاي تصوف و عرفان هاي كاذب به سماع و رقص روآورده اند و از جلوات و جذبات و مستي در عالم سماع و دست افشاني با توجيه هاي عرفاني سخن گفته اند

اسلاید 17: سماع كه به طور معمول در قالب رقص، موسيقي، شعر و آواز است اگرچه نزد همه صوفيان و عارفان مورد تأييد نيست، اما برخي از متصوفه درصدد تاييد آن با مستمسك قراردادن برخي از آيات قرآن كريم كه مشتقات واژه سمع در آن بكار رفته است هستند، و حتي برخي آن را به رقص و سماع رسول خدا(ص) منتسب ساخته اند و گروهي ديگر سماع را علاوه بر آوازخواني، رقص و پايكوبي با ويژگي هاي ديگر چون: رقص در ميان زنان نامحرم، خواندن شعر به جاي قرآن، آميختن سماع با ميگساري، سماع با پسران جوان و زيبا و گاه با برخي گناهان ديگر درآميخته اند. بنابراين سلوك عرفاني با استعلاي عقل و شكفتن حقايق پنهان قلبي در پرتو معارف معنوي و عبوديت الهي ممكن است، نه برانگيزش احساس و حالات روحي و رواني، زيرا معيار و ملاك «شريعت» است

اسلاید 18: عرفان اسلامي ناب ولايت محور است 1- عرفان ناب، عرفان امامت و ولايت است، يعني عرفان قرآن و عترت.2- عرفان صوفيانه كه در جهان تسنن شكل گرفته، عرفان منهاي ولايت است.3- عرفان هاي كاذب اساساً ضدامامت و ولايت هستند.4- مسأله قطب، مراد و انسان كامل در عرفان هاي صوفيانه، به ويژه برخي فرق و جريان هاي آن با انسان كامل اسلام و امامت و ولايت كاملاً متفاوت و تنها تشابه اسمي مطرح است.

اسلاید 19: انحراف عرفان از دیدگاه استاد شهید مطهری”عرفا حقیقت انسان را دل او معرفی می کنند که مرکز عشق الهی است. به همین دلیل راه وصول به کمال را نیز تزکیه نفس و توجه به خدا می دانند. انسان کامل مطابق این مکتب، کسی است که به خدا رسیده است، نه اینکه فقط خدا را شناخته باشد. برخی تأکیدات عرفا مورد تأیید اسلام است مانند: تهذیب نفس، علم افاضی، قرب به حق و... اما برخی برداشت های انحرافی نیز دارند مانند: تحقیر عقل، درونگرایی مطلق، نفس کُشی“فصل هفتم، هشتم و نهم کتاب انسان کامل استاد مطهری

اسلاید 20: مهم ترين مشخصه هاي عرفان امام خميني ره عرفان امام خميني به آن دليل كه عرفان ناب و اصيل اسلامي است عرفان عبادت و عشق و اخلاص و صداقت است و از هرگونه ظاهر سازي و قطب بازي و مريد پروري دور است در عرفان امام خميني بين « معنويت » و « سياست » و « حكومت » هيچ تضاد و تعارضي وجود نداردامام ره بين جوهر فقه با جوهر عرفان سازش برقرار کرده ، و در تفکيک ناپذيري شريعت از حقيقت اصرار مي ورزيد.

اسلاید 21: عرفان در ايران 1- عرفان ناب اسلامي و شيعه : التزام کامل به تمامی دستورات شرع مقدس که اهم دستورات آن ترک معصیت در اعتقاد و عمل است2- عرفان هاي صوفيانه : تصوف از همان آغاز قرن دوم هجري شروع شد و کم کم رشد کرد و سلسله هاي مختلفي براي آن پديدار شد و نزديک صد فرقه بودند که نيمي از آنها از بين رفته است. از مهمترين فرقه ها در ليبي فرقه سنوسيه است که در تصميمات کشور تاثير گذارند. در ایران فرقه های نعمت اللهي، سلطان عليشاهي(گنابادي) و ذهبيه احمديه مشهور ند. 3 – جريان سوم ،مدعيان دروغين : که طيف بسيار گسترده اي دارند ( خود را پيامبر - نايب امام زمان يا همسر امام يا فرزند امام ناميدند يا قائل به احضار ارواح يا مدعي ارتباط با اجنه و مدعي امام زمان هستند يا مدعي هستند امام يا پيامبر به آنها نظر کرده است ) 4 – جريان چهارم، نومعنويت گرا يا جريانهاي معنويت گرای نوظهور : که بخش عمده آنها درهند و غرب است لقب هند را قطب الاديان و المذاهب ميدانند که ايران و کشورهاي اسلامي از آنها ضربه هاي زيادي خوردند .

اسلاید 22: هجوم عرفانهای کاذب به دانشجویانتشکیل کمیته های حمایت از دراویش ، برگزاری جلسات تحلیل مکاتب عرفانی در فضاهای صمیمانه دانشجویی و ... نشانه هایی قوی از هجوم خزنده عرفانهای نوپدید است.بهره گیری این فرقه ها از تکنولوژی و حضور در فضای اینترنت ، تدارک غیر رسمی جلسات تحلیل مکاتب عرفانی در فضاهای صمیمانه دانشجویی هشدار به کلید خوردن فعالیتهایی است که هویت جوان ایرانی را هدف گرفته و البته از دری نیز وارد شده که نیاز جوان ماست. عرفان مدنظر این آئین های انحرافی معمولا راحت طلبی، سرخوشی، شریعت زدایی، منطق گریزی و خداحافظی با احکام الهی و در حالتی نیز بی تفاوتی اجتماعی را تبلیغ می کنند

اسلاید 23: پیدایش گعده‌های مرید و مرادی در محیطهای دانشجویی که در خوابگاههای دانشجویی پدیده ای قابل مشاهده است می تواند از نتایج پیروی کورکورانه از انحرافاتی مانند عرفانهای نوپدید باشد.سال 1387 فعالیت تابلودار گروهی به نام پاکبازان در یکی از خوابگاههای دانشجویی گزارش شد. که فعالیت آنها از یک بامداد در یکی از اماکن عمومی و خوابگاه شروع و تا پاسی از شب ادامه می یافت. پاکبازان تابلوی خود را با کاغذی بر روی در ورودی این مکان بالا برده بود. ظاهر فعالیت گروه شب زنده دار پاکبازان کشیدن قلیان بود.

اسلاید 24: کتاب هایی در حوزه های عرفانی با سرعت به چاپ های بعدی می رسند و ارتباطی به دین ندارند.حرکت خزنده نمادهای شیطان پرستی در دانشگاهها لباسهای گشاد، انگشتر‌های خاص تیغ دار، دستبندها و گوشواره های عجیب، گردنبندهای اسکلتی و موهای بلند یا سر طاس به عنوان نشانه‌ های ویژه گروه‌های همسو با شیطان پرستی بیان می شود.

اسلاید 25: مهم‌ترين فرقه‌هاي جديد معنوي فعّال در ايرانساي‌بابا اوشو (باگوان شري راجينش) اکنکار (سفر باستاني روح) (پال توئيچل؛ هارولد کلمپ)سرخپوستي (کارلوس کاستاندا)فالون دافا (لي‌ هنگجي)دالايي لاما (دالايي= اقيانوس؛ لاما= پير)رام‌الله (پيمان فتاحي؛‌ با اسم معنوي م. م. رام‌الله)عرفان کيهاني يا عرفان حلقه (محمدعلي طاهري)پائلو کوئليومديتيشن متعالي (تي. ام) (ماهاريشي ماهاش يوگي)

اسلاید 26: دلايل شيوع اين عرفان‌هاتحرکات برنامه ریزی شده و تهاجم فرهنگی سازمان یافتهجهل افراداستفاده از موسيقي، مد و نمادترویج اباحیگری و بی قید وبند بودنما مدل زندگي‌مان را داريم از غرب وارد مي‌کنيم؛ از تکنولوژي گرفته تا نهادهاي اجتماعي، اقتصادي و سياسي. از نحوه شهرسازي‌مان گرفته تا نرم‌افزارهاي اجرايي و مديريتي جامعه‌مان را از غرب مي‌گيريم

اسلاید 27: شناخت کلي عرفان هاي نو پديد1. عرفان هاي هندي 2. عرفان هاي آمريکايي ( قاره آمريکا )3. عرفان مسيحيت 4. عرفان يهود 5. عرفان چيني 6. عرفان فرا علم 7. عرفانهاي سينمايي يا کارتوني

اسلاید 28: عرفان هاي هنديهند داراي دو شاخه کلي در عرفان مي باشد الف : عرفانهاي باستاني و سنتي که قبل از ميلاد مسيح بوده اندب : عرفانهاي نو پديد يا نوظهور

اسلاید 29: الف : عرفانهاي باستاني و سنتي قبل از ميلاد مسيح 1. آئين ودا 2. آئين جين 3. آئين برهمن 4. آئين تانترا5. مهمترين کيش هند آئين بودا

اسلاید 30: ب : عرفانهاي نو پديد يا نوظهور1.يوگا2. اوشو 3. ساي بابا 4. رام اله 5. کريش نا 6. يوگا نادا 7. دالایي لاما

اسلاید 31: ساتیا سای بابا

اسلاید 32:

اسلاید 33: عرفان آمريکايياقسام عرفانهاي آمريکايي 1 – عرفانهاي سرخ پوستي 2. عرفان اکنکار( ek ) 3. عرفان پائولو کوئيلو يا عرفان رماني

اسلاید 34: 1 – عرفانهاي سرخ پوستي 1. عرفان تولتک2. عرفان سو 3. عرفان ساحري (کارلوس کاستاندا)از اين سه قسم عرفان ساحري در جامعه ما رسوخ کرده و بعضي افراد را به سوي خود کشيده اند.

اسلاید 35: 2. عرفان اکنکار( ek ) فرقه اكنكار 50 سال پيش در آمريكا اعلام موجوديت كرد و موسس آن « پال توئيچل » نظامی آمریکایی با الهام از آموزه هاي عرفان شرقي و مذاهب هندي نزديك به بوديسم بود. اين عرفان در ايران هم رسوخ کرده. رئيس اين مذهب هارولد کليمپ نظامی دیگرآمریکایی گفت من از دنيا مي روم و جانشين من از آسيا مي باشد، در ايران سه نفر ادعاي جانشيني او را کرده اند.مي گويند ما اسلام را قبول داريم و براي کامل و بهتر کردن اسلام آمده ايم و مي گويند در اسلام معتقد به خدا مي باشند که اين خدا چون انسان را محدود مي کند خدايی خوبي نمي باشد چون براي افراد تکاليف وضع کرده است پس خدای خوبي نیست پس آنها قائل به خداي جديد هستند. در عرفان اکنکار به جاي توسل به خدا براي حل مشکلات، بايد به ماهانتاکه رهبري اکنکار را بر عهده دارد متوسل شد. ( استاد، پير، ماهانتا، ناوال) آنها قائل به عدم ممنوعيت ازدواج با محارم هستند و چند نفر از اينها در ايران با مادر و خواهر خود ازدواج کرده اند.

اسلاید 36: بررسی عرفان پائولو کوئيلو۱. استفادة فراوان و افراطی از انواع مواد مخدر، مواد توهم‌زا، مشروبات الکلی و افکار مارکسیستی، نقاط تاریک زندگی کوئیلو به شمار می‌آید. ۲. افکار و اندیشه‌های کوئیلو مخلوطی از عرفان ساحری کاستاندا، عرفان مسیحیت و افکار مارکسیستی‌ است که امروزه یک مکتب شکست خورده و فروپاشیده تلقی می‌شود. ۳.کوئیلو برای جان‌های تشنة معنویت و سیر به سوی خداوند، دنیایی را می‌گشاید که در تخیل و توهم آن‌ها تحقق می‌یابد. ۴. تأکید بر احساس خوب منهای عملکرد درست ازاندیشه‌های پائولو است. البته وی توصیه‌هایی را برای عمل کردن ارائه می‌دهد، اما معیارهای ارزشی روشنی را توصیه نمی‌کند و به نسبیت اخلاقی، گرایش دارد. ۵. او می‌گوید باید در مقابل خطا و ظلم تسلیم شد.

اسلاید 37: عرفان پائولو کوئيلو ياعرفان رمانيپائولو کوئيلو يک نويسنده برزيلي مي باشد که مهارت خاصي در نوشتن رمان و داستان دارد و يک رمان نويس معروف دنيا مي باشد و عرفان او هم معروف است به عرفان رماني.معروفترين کتاب او کتاب کيميا مي باشد که تا چند سال قبل بيش از 76 بار به چاپ رسيده و سال 76 پرفروش ترين کتاب سال شناخته شد .کوئيلو در سال 79 توسط دولت وقت ايران به عنوان اولين نويسنده خارجي که رسما دعوت شده به ايران آمد و خودش مي گويد پولي که من براي چاپ کتابهايم از ايران در يافت مي کنم از هيچ جاي دنيا نگرفته ام و خودش سفر به ايران را اين طور شرح مي دهد «هنگامي که هواپيماي من در ساعت دو بامداد در تهران به زمين نشست بيش از حد شگفت زده شدم و در آن نيمه شب بيش از يک صد خواننده منتظر من بودند و فقط به خاطر من به فرودگاه آمده بودند هرگز چنين چيزي را تجربه نکرده بودم به شدت تکان خوردم.

اسلاید 38: شاخصه های عرفان اسلامی وراستین (حقیقی) 1-قرب الهی به عنوان هدف غایی 2-همه جانبه بودن2- مطابقت بافطرت2- مطابقت باعقلانیت3-عدم مخالفت باشریعت ودستورات واحکام الهی

اسلاید 39: ويژگي هاي عرفان هاي كاذب ودروغين1-ناديده گرفتن خدابه عنوان هدف غايي2-شادمانگي به عنوان هدف غايي3-خردستيزي ومنطق گريزي4-شریعت ستیزی وفقه گریزی

اسلاید 40: ۱-ناديده گرفتن خدابه عنوان هدف غاييازشاخصه هاي عرفان هاي كاذب ناديده گرفتن اعتقاد به خداياانكاروجودخداويابعضاًارائه تفسيري نامعقول ازخدا به انگيزه انكارخداي حقيقي است.اوشوميگويد:«روح،خودخداونداست»و خدا همان ذهنیت است.« پال توئيچل » موسس فرقه اكنكار :«هرطبقه اي براي خودخدائي وضع كرده است كه از متخيله ساكنين آنها سرهم بندي شده وطي اعصاردرمقام پروردگارپذيرفته شده است»

اسلاید 41: اِكنكارجهان راداراي يازده طبقه مي دانند.ومعتقدند اديان ديگر، همگي محصول خداي طبقة پايين و طبقة فيزيکي‌اند که آن را «کَل‌نيرانجان» يا «سلطان نيروهاي منفي» مي‌نامند. وخداي ادياني همچون اسلام ،مسيحيت وديگراديان خداي جهان مادي است.ساي بابا:«خداخود دارما (رفتار صحيح)است وپوشش جهان آفرينش است ويامي گويد:«همه انسان هاجزئي از خداي واحدند» ومي گويد:«شما همه ، سلول هاي زنده اي دربدن خداوندهستيد.» صوفيه:قائل به فنا درخدا هستند ومي گويند كسيكه به حقيقت رسيد ديگردرخدا فاني شده وبه همين علت درمورداو تكاليف برداشته شده و مي گويند:تمام عالم جزيك وجودبيش نيست وآنهم خداست ولي اين موجودات كه مي بيني همه همان وجودخدايندكه تنزل كرده وبه اين صورتها بيرون آمده است.

اسلاید 42: ۲-شادمانگي به عنوان هدف غاييدالايي لاما:وي هدف نهايي زندگي راخوشي ونشاط وآرامش ميداندومدعي است دستيابي به چنين هدفي ربطي به باورهاي ديني افراد ندارد.ساي بابا:«مأموريت من اعطاي شوق وشادي به شماست كه ازضعف وترس دورتان كنم .فالون دافا:مدعي اندتمرين هاي پنج گانه فالون دافا براي شادي ونشاط است. لي هنگجي ميگويد:باتزكيه ذهن وبدن است كه فرد مي تواند رنج وسختي خودراازبين ببرد.وزندگي اوتوأم باآرامش وشادي ونشاط باشد.اکنکار: آموزش عرفان با مصرف حشيش و روابط نامشروع !

اسلاید 43: 3-خردستيزي ومنطق گريزياوشو: «ازراه عقل وذهن نمی توان به حقیقت رسیدواگرسالک بخواهدازراه عقل به مقصد برسد، درحقیقت ازمقصد خوددورترمی شود.اوشوباافتخارمیگوید«:من صاحب هیچ نظام فلسفی نیستم» صوفیه:برخی ازصوفیان مسلمان نیز تعابیرتندی درمورد جایگاه عقل ومنطق وفلسفه دارند.مباحث عقلی رابند راه سالکان وعاشقان می دانند.وراه وصول به مقامات عرفانی راشکستن این بندهاورهاشدن ازدست عقل ومنطق می دانندغزالی بعنوان یکی ازبزرگترین مشایخ صوفی علیه فلسفه ومنطق سخنان فراوانی دارد.وی کتابی باعنوان «تهافت الفلاسفه »نوشت ودرنهایت فلسفه راکفر وفلاسفه راکافر دانست.عقلانيت مورد تأييد برخي معنويت‌هاي نوظهور عقلانيتي مادي و اين جهاني است. به همين دليل عقلانيتي منهاي دين و ناسازگار با دين و مدافع تساهل و تسامح است.

اسلاید 44: 4-شریعت ستیزی وفقه گریزیفقه ستیزی وشریعت گریزی وجه مشترک همه عرفانهای نو ظهورشرقی وغربی ازیکطرف وپاره ای خانقاه نشینان مسلمان ازطرف دیگراست.اوشو اصولاًبادین مخالف است و«گناه» را ساخته و پرداختة روحانيان به منظور تسلط بر توده‌ها مي‌داند و مي‌گويد: «گناه يكي از قديمي‌ ترفندها براي سلطه بر مردم است. آنها در تو احساس گناه ايجاد مي‌كنند. آنها ايده‌هايي بس احمقانه به خوردت مي‌دهند كه قادر به محقق ساختن آنها نيستي. سپس گناه به وجود مي‌آيد و همين كه گناه به وجود آمد، تو به دام افتاده‌اي. گناه راز كاسبي همة به اصطلاح اديان تثبيت شده (بنيادگرا) است.» (الماس‌هاي اشو، ص258.)اِکنکار : بشرفطرتاٌبه داشتن یک مقام پدری ویک مادرمحتاج است وروحانیان بادرک چنین نیازی سعی کرده اند ارضای آن نیازراتحت کنترل خود بگیرند. وباجعل قوانین ومقررات خشک وخشن این ذهنیت را القا کرده اند که اگرکسی به این مقررات عمل کند.رضایت پدرآسمانی وخدا راجلب کرده است(ولی همین فردمی گوید: به جای نمازخواندن بگو «هیو»تا روحت پرورش پیداکند)

اسلاید 45: کوئلیو بُعدشرعی دین رابه طورکلی نادیده گرفته ومقررات وضوابط دینی را انکارمی کند.صوفیان : بسیاری ازصوفیان کوشیده اند شریعت ستیزی وفقه گریزی خودراباایجادتفاوت میان سه اصطلاح«شریعت»،«طریقت»و«حقیقت»توجیه نمایند. در حالی که حقیقت دین باطن همان شریعت وطریقت استمولوی مي گويد: «شريعت همچو شمعست ره مي نمايد وبي آنكه شمع به دست آوري راه يافته نشود وچون درره آمدي آن رفتن تو طريقتست وچون رسيدي به مقصودآن حقيقت است.مولوی درتمثیل دیگری عارفان واصل رابه کسانی تشبیه میکند که دردرون کعبه بخواهند نمازبخوانند.روشن است که چنین افرادی لازم نیست دنبال قبله بگردند.به هرسوی که نمازبخوانند قبله است.

اسلاید 46: فرقه رام اللهمشخصات مهم این فرقه :1- موسس آن، را ماننده در قرن 13 میلادی2- اعتقاد به ترکیبی از خدای اسلام (الله) و خدای ویشنو در تفکر هندو (رام) 3-فعالیت در ایران توسط فردی به نام رامین رام الله که خود را یکی از استادان جهان میداند.* علامت این گروه دایره ای داخل یک مثلث که در درون آن 5 علامت به عنوان لا اله الا الله وجود دارد.

اسلاید 47: در ایران پیمان فتاحی در رأس فرقه رام الله قرار گرفته و خودش را به سمت استادی! از منظرگاه بیرونی و به جایگاه حتی الوهیت از دیدگاه مریدان منصوب کرده است. او در ابتدا اینگونه عنوان می‌کرد که شاگرد ماهانتا روح الله القدوس (تجسم انسانی خداوند بر روی زمین) است و روح الله القدوس در رأس نظام دوازده‌گانه اساتید حق قرار دارد!!! او خود را با القابی چون خالق فتاح، ایلیا، رام الله ، الیاس (نبی) معرفی می‌کند و از سوی همدستانش یعنی فرشاد م (با نام مستعار پیمان الهی)، فرهاد م (با نامهای مستعارحشمت، سید، بابایی)، مرتضی ر (با نام مستعار توکل)، شباب ح (با نام مستعار پریا)، نازی ح (با نام مستعار شیوا) به عنوان شخصیتی خارق العاده، آسمانی و روح یافته و القاگر روح معرفی می‌شود

اسلاید 48: در فرقه رام الله ابتدا با عنوان آموزش هنرهای زندگی متعالی جذب می‌شدند اما پس از طی دوره‌های عمومی وارد مراحل بعدی می‌شدند و در آنجا با مفاهیمی چون مبارز حق، مسافر حق، خدمتگزاری، تسلیم، قربانی آشنا می‌شدند و سرکرده فرقه به عنوان روح مجسم حقیقت (خداوند)، تجسم الهی شناخته شود تا بستر برای سوء استفاده‌های متعددش فراهم ‌گردد. در خروجی این آموزشها و تعالیم، افرادی بودند که وی را به عنوان خدای خود قبول داشتند و برای رضای این خدا دست به هر کاری میزدند از ترک تحصیل و شغل، ترک خانواده و همسر و فرزندانشان گرفته تا برهم زدن زندگی مریدان مسخ شده و خانواده‌هایشان تا خودسوزی و فدایی شدن.

اسلاید 49: عرفان حلقه یا کیهانیاين فرقه از سال 1376 با راه اندازي كلاس هايي جهت ترويج افكار و عقايدش عرفان حلقه را راه اندازي و اعلام موجوديت كرد و ابتدا از سازمان ملي جوانان مجوز داشت. رهبر اين فرقه ادعا دارد كه مي تواند افراد را به شعور كيهاني يا شعور الهي متصل كند و سپس آن شعور الهي بدن افراد را اسكن مي كند و بيماري هاي آنان را شناسايي و شفا مي دهد. فرقه حلقه از نظر اعتقادي مخلوطي از فرقه هاي مختلف است. رئيس اين فرقه، ازطريق ارتباط با يك جن گير مدعي بود كه به خداوند اتصال دارد!فرقه انحرافی حلقه ابزاری است برای براندازی نرم جمهوری اسلامی که حمایت همه‌جانبه غربی‌ها از رئیس آن محمدعلی طاهری و سفرهای او به کشورهای اروپایی و نشانه گرفتن خواص (به ويژه دانشجويان) توسط اين فرقه که از قدرت ارتباط گيري با بسياري از مراكز علمي، فرهنگي، سياسي، اجتماعي و ... برخوردارند در همین راستاست.

اسلاید 50: مهمترین انحرافات فرقه حلقهغیر وحیانی دانستن قرآن اهانت به رسول گرامی اسلام با عنوان تناقض گویی غیر معصوم خواندن ائمه اطهار (ع) و نفی وساطت فیض آنان شرک دانستن زیارت قبور ائمه اطهار تمسخر رجعت و مهدویت تمجید از شیطان رجیم و موحد خواندن این ملعون رجیم ادعای احضار روح و جن و خروج جن از درون مردم ترویج زیرکانه تناسخ نفی برخی از مسلمات مانند وجود حضرت عزرائیل تبلیغ پلورالیسم دینی در قالب کتابی با عنوان عرفان حلقه طرح مبحث صراط های مستقیم رد مناسک دینی و تماس با بدن زنان نامحرم به بهانه درمان

اسلاید 51: رفتار شناسی تبلیغ و عضوگیری عرفان های کاذب و نوظهور 1. تماس و برقراری ارتباط همراه با بیان شبهات 2. ایجاد جذابیت های ظاهری و دعوت فرد 3. متقاعد سازی با ارائه نمونه های مثبت و مفید و ادعاهای فراوان و پر مخاطب 4. پیشنهاد فعالیت 5. شروع فعالیت و تعهد 6. تعهدات بالاتر و برنامه کار دوگانه

اسلاید 52: راه‌هاي مقابله با عرفان های جعلی

اسلاید 53: راه‌هاي علميشناخت عرفان حقيقي و عرفان‌هاي کاذبعلم مقدمة عمل است. اگر جهل مهم‌ترين عامل اثرگذاري اين نوع مکاتب است، نخستين گام براي مقابله، شناخت و آگاهي است.طراحي مهندسي اخلاقي و تربيتي در سطح خرد و کلانپرهيز از نگاه بخشي و جزيره‌اي. تأکيد بر عقلانيت و پرهيز از امور خرافي:جلوگيري از نفوذ خرافات در عزاداري‌ها. به ويژه عزاداري‌هاي خانگي!بيشتر فريب‌خوردگان اين عرصه زنان هستند که ازطريق رؤيابيني، فال‌بيني، طالع‌بيني، کف‌بيني، سنگ‌درماني و فرادرماني و سحر و جادو و احضار روح و ...جذب شده اند.

اسلاید 54: راه‌هاي عمليافشاگري و ايجاد حساسيت در ميان افراد و خانواده‌هاجلوگيري از فعاليت‌‌هاي خزنده دشمنان و تهاجم اخلاقي و معنوي آناناستفاده از ظرفيت‌ مجالس مذهبي و خانگي و پايگاه‌هاي بسيج براي معرفي عرفان حقيقياحياي ابعاد عرفاني و اخلاقي عاشورا، فاطميه، شعبانيه، دهة فجر، هفتة دفاع مقدس و امثال آن.

اسلاید 55: 4. ارائه الگوهاي عيني:بيان زندگی و داستان‌هاي عارفان و عالمان راستين؛ داستان‌هاي شهيدان.5. خودسازي به منظور جامعه‌سازي:نيروهاي ارزشي مي‌توانند الگوي عيني و متحرک ارزش‌ها و اخلاقيات اسلامي باشند.

اسلاید 56: منابع عمده : عرفان اسلامی ـ شهید مطهری حق وباطل ـ شهید مطهری احیای تفکر اسلامی ـ شهید مطهری سیری در نهج البلاغه – شهید مرتضی مطهریدرجستجوی عرفان اسلامی–آیت الله مصباح یزدی عرفان حقیقی وعرفان های کاذب// دکتر احمد حسین شریفی// صهبای یقینماهنامه موعود شماره 7 جریان شناسی ضد فرهنگ ها، خسروپناه، عبدالحسین؛ (1390)آفتاب و سایه ها - محمد تقی فعالیبهائی پژوهی www.bahairesearch.ir

10,000 تومان

خرید پاورپوینت توسط کلیه کارت‌های شتاب امکان‌پذیر است و بلافاصله پس از خرید، لینک دانلود پاورپوینت در اختیار شما قرار خواهد گرفت.

در صورت عدم رضایت سفارش برگشت و وجه به حساب شما برگشت داده خواهد شد.

در صورت نیاز با شماره 09353405883 در واتساپ، ایتا و روبیکا تماس بگیرید.

افزودن به سبد خرید