کسب و کاراقتصاد و مالی

بررسی قوانین، مقررات و استانداردهای جدید ناظر بر نهادهای مالی و پولی با رویکرد شفافیت

صفحه 1:
{ 1 0 رت ند چا از بت ‎Pn‏

صفحه 2:
مقدمه * امروزه صنعت بانکداری در تمام دنيا جه عنوان یکی از تاثیرگذارترین نیروی محرک نظام اقتصادى ۰ مطرح بوده بطوریکه بدون بهره مندی از نظام پویا . کارآمد و سالم بانکی دستیابی به هرگونه رشد و شکوفایی و توسعه عملا ممکن نخواهد بود. * پویایی و کارآمدی هر نظام در گرو زمینه و بستر سالم فعالیتی تن نظام خاص می باشد و بلنک ها با توجه به ماهیت فعالیتی شان نه تنها از لین امر مستثنی نبوده بلکه بیشتر از سایر نظام ها نیازمند فضایی شفاف و سالم در فعالیت روزمره شان هستند. 2

صفحه 3:
معد مه *با توجه به نقش مهم بلنک ها در پیشبرد اهداف اقتصادی. یکی از پیش نیازهای اساسی جهت ارتباط موثر بین بخش پولی و بخش اقتصادی تدوین قوانین . مقررات و استانداردهای معين در مورد وظلیف و مسئولیت های شبکه بانکی می باشد. از سوی دیگر با عنليت عه اينكد ساختاز مللى ‎See et‏ كه اك ‎Ol bel‏ بر سپرده هاى مردمى بوده لذا مقبوليت نظام بانكى و ثبات نما حد بسيار زيادى به جلب اعتماد عمومى وابسته خواهد بود. در همين راستا يكى از راهكارها جهت حصول اطمینان از صحت عمليات بانكى . نظارت موثر و كارآمد بر فعاليت آنها توسط نهادهای ناظر می باشد تا از طریق وضع قوانین شفاف . مستقل و پاسخگو . نظارت بر حسن ‎al lel‏ سبب کسب اعتماد عمومی . حفظ سلامت در عملکرد . جلوگیری از وقوع هر گونه بحران و پرهیز از انتقال نارسایی ها از بخش پولی اقتصادبه بخش واقعی آن گردد. ‏ ر

صفحه 4:
تعاریف #نهادهای مالی و پولی * بطور کلی نهادهای مللی و پولی را می توان در یک طبقه بندی شامل بانکها و ساير موسسات سپرده پذیر . شرکتهای بیمه ۰ موسسات تامین مللی . شرکت های سرمایه گذاری و صندوق های بازنشستگی تعریف کرد. "سازمان های ناظر بر نهادهای مالی * سازمان ‎BU cle‏ وظیفه برقراری ثبات سیستم مللی در راستای حملیت از سپرده گذاران . بیمه گذاران و سرمایه گذاران . از طریق تدوین قوانین. مقررات و استاندارهای لازم و هموارسازی وضعیت سیستم مللی بوسیله ابزارهلیی مانند برنامه ریزی و سیاست گذاری با تاکید و تمرکز بر سیستم مللی. نظارت بر نهاد مللی و در نهایت اجرای برنامه های مهم مللی در راستای توسعه اقتصاد ملی را بر عهده دارند.

صفحه 5:
تعاریف ‎ieee”‏ ‏* مجموعه ای از قوانین . مقررات و استانداردهایی که توسط بانک مرکزی به منظور کنترل نقدینگی و در راستای تثبیت اوضاع اقتصادی کشور . با استفاده از ای همجون تغيبر در نرخ بهره ۰ نرخ ذخیره قانونی . پلیه پ ۳ ‎٠‏ تغيبر در رخ تنزیل مجدد و عملیات بازار و ... اعمال Site” * نظارت عبارتست از سنجش و اصلاح عملکرد یک سازمان برای بدست آوردن اطمینان از تحقق اهداف سازمان و طرح های اجرایی است . 5

صفحه 6:
"نظارت بانکی * به فعالیت هلیی که به منظور اطمینان از صحت ‏ سلامت و کارایی نهادهای مالی و بانکی انجام می گیرد اطلاق می شود . * نظارت بر بلنک ها . مجموعه سه مرحله ای است که شامل نظارت بر چگونگی تاسیس بلنک یا موسسه اعتباری . بر نحوه فعالیت و بالاخره اعمال اقدامات اصلاحی برای بهبود وضعیت .با حمایت یا مجازات بانک متخلف از قببل تذکر کتبی . تفیر اعضای هیشت مدیره . اجبار به تزريق سرمایه توسط سهام داران و ... است.

صفحه 7:
تعاریف #شفافیت * تعاریف متعددی برای شفافیت ارلیه شده است که‌با توجه به تاکید بر مفاهیم متفاوت. می‌توان آن‌ها را در سه طبقه به شرح زیر از یکدیگر متمایز کرد: الف) تعاریف مبتنی بر ذی‌نفعان اطلاعات: ارتباط متقابل بین شرکت‌ها و سایر گروه‌های ذینفع ب) تعاریف میتنی بر پاسخگویی: درجه‌ی گشودگی و بازبودن موسسات ج) تعریف شفافیت با تاکید بر اجرای قوانین و مقررات قابلیت دسترسی به اطلاعات و توانایی برقراری ارتباط و وجود جریان ارسال و دریافت اطلاعات ۳

صفحه 8:
قانونگذاری و تدوین استانداردهای ناظرین در عرصه بانکداری دنیا * مقررات و قوانین تدوین شده برای نظارت بر نهادهای مالی در کشورهای جهان به دلیل وجود تفاوت های سیاسی ۰ اقتصادی. فرهنگی . جغرافیایی و غیره متفاوت است. براساس تحقیق صورت گرفته در حوزه بانکی توسط جیمز و همکاران (۲۰۰۱) ۰ دوازده عامل در لین خصوص ‎NE BE‏ می باشند که عبارتند از : ضولبط تاسیس بلنک . سرمایه . حسابرسی داخلی . نقدینگی ۰ توزیع پرتفوی ها . ذخایر . نحوه حل و فصل مسائل و مشکلات . مالکیت . فعالیت ها؛ مدیریت داخلی و الزامات سازمانی. طرح های حمایت از سپرده گذاران. حسابداری و افشاء اطلاعات و نظارت.

صفحه 9:
Wat aut S23 GA سازمان ناظى ‎Shae‏ لدارة مسثول قوانين احتياطى استراليا همه باتك ها يا بايد شوند يا تحت لقلارت كميسيون بهادار استراليا باشعد. [xa ..,s.eL, 5 Bunde sau fsichtsamr nee il eed tially ‏دميجه‎ واحد نظارتی .عملیاتی خزاه داری و باک مرکزی (قوا بانكها و أزانس نظارتى كه فعاليت خود را از سيتامير أغاز رده اند) تجمن‌مالی ون بانك خلق جين SS alo ll sb ‏مقام‎ ‏اتجمن بانکد‎ کمینه ‎tbl‏ بانک ها مسئول خد؛ SEC ,FDIC آیا بیش از یک سازمان تاظر وجودهارد؟ بستگی به شریط دارد بسته به ابنكه بانك جزئى از یک شرکث مادر و یا دلیلفعالیتهایبیمه ای یا ار به عنوان يك شركت رمجموعه فعاليت كتد. واحدهايى ماتند. آن تظارت جدول ۱ سازمانهای ناظر بر بانکه در ۱۰ کشور منتخب سازيان نار مسئول و پاسشگبه ‎us‏ تادهااسة؟. پارلمان کشورهای مشترک المنافع ‎ay‏ ‏وزیر مالی وزیر مالی وزیر مالی و وزیر امور اقتصادی ايالتى بر اقتصاد مولن لین هولق خزاته دارى وابسته به ملكه

صفحه 10:
قانونگذاری و تدوین استانداردهای ناظرین در عرصه بانکداری دنیا * سازمان های ناظر بر نهادهای مالی درکشورهای گوناگون متفاوت است .به عنوان مثال در کشور انگلستان نهاد ‎FSA‏ ‏وظیفه صدور مجوز فعالیت برای موسسات مللی . تدوین مقررات موسسات مللی . نظارت بر کلیه موسسات مللی و به اجرا در آوردن اقدامات نظارتی را بر عهده دارد . در آمریکا نظام مقرراتی و نظارتی بر نهادهای مللی یک نظام دوكانه شامل نهادهای ایالتی و فدرال است که هر کدام دارای حیطه وظلیف مشخصی هستند. اما همواره بلنک های مرکزی در هر کشور اساسی ترین . پیچیده ترین و حساسترین سازمان ناظر پر بلنک ها می باشند که تاثیر عمیقی بر ارکان اقتصادی هر حامعه دارند. 10

صفحه 11:
وظایف بانکهای مرکزی برای نیل به اهداف عالیه خود تدوین مقررات مربوط به پول ملی .به گونه ای که بر پایه نیازهای واقعی اقتصاد باشد. تنظیم مقررات مربوط به حدود و هزینه های اعتبارات اعطلیی‌به دولت و نظام بانکی کشور و تغییرات مربوط به نرخ و ماهیت تنزیل مجدد. تنظیم سیاست های پولی و اعتباری به منظور کنترل حجم پول و نظارت بر امور بلنک ها و موسسه های اعتباری کشور به منظور حفظ سلامت نظام پولی. ایفای وظایف بانکداری در ارتباط با دولت. حفاظت از ذخایر بانک ها و موسسه های اعتباری. حفاظت و اداره ذخایر ارزی. تسویه حساب بین بلنک ها وتسهیل پرداخت ها و تسویه حساب های بانکی و ... 1

صفحه 12:
* اهداف بانک مرکزی به عنوان ناظر بر بانک ها : اعمال درست و به هنكام سياست يولى و اعتباری صيانت از سيرده هاى مردم حفظ حقوق صاحبان سهام حفظ امنيت و سلامت بانک ها و موسسات اعتباری aX & SN حصول اطمینان از سلامت و امنیت بانک یا موسسه اعتباری مستلزم برخورداری آنها از : * دارايى ها با كيفيت لازم * سرمايه با كفايت قابل قبول 12

صفحه 13:
> انجام وظایف بلنک مرکزی به عنوان یکی از اساسی ترین سازمان های ناظردرپرتو استقلال شکل می گيرد. ۶ پاسخگویی و شفاف سازی از مولفه های اساسی استقلال هستند. 7 تدوین سیاست های پولی و مالی و نظارت بر اجرای آنها می بيست با رعایت اصول ذیل همراه باشد: شفافیت (تا در تصمیم گیری ها بهتر عمل گردد ) پاسخگویی (که موجبات انضباط در تصمیم گیری را فراهم نی آورت) 13

صفحه 14:
* امروزه مساله شفاف سازی در بلنک های مرکزی بعنوان یکی از مهمترین ارکان سازمانهای ناظر بشمار رفته و همواره مورد تاکید و توجه نهادهای ناظر بین المللی ازجمله صندوق بين ‎(IMF) Jy bel!‏ باشد. * تعریف این صندوق از شفافیت در بانک مرکزی: « ایجاد محیطی که در تن اهداف سیاست گذاری و حقوقی . چارچوبی مرتبط با سیاست های پولی و مللی و شرایط پاسخگویی موسسات فراهم آورده که به طور جامع. قابل دسترس و زمان بندی شده, در اختیار عموم قرار می گیرد». ‎x‏

صفحه 15:
اقداماتی که صندوق بین المللی پول برای شفافیت در بازار يول مفيد مى داند : ۱. وجود مقررات . قوانیین . اهداف ۰ مسئولیت ها و استانداردهای شفاف ۲ دسترسی به اصول تصمیم گیری و سیاست های اتخاذ شده پولی ۳._ دسترسی عموم به اطلاعات سیاست های پولی 4. پاسخگویی و اطمینان از جامع بودن تصمیمات 15

صفحه 16:
جنبه های مختلف شفافیت در فرآیند تدوین مقررات . قوانین و استانداردها توسط بانک مرکزی © شفافیت سیاست های پولی به دامنه وسیعی از افشای اطلاعات بلنک های مرکزی مرتبط با فرآیند سیاست گذاری اطلاق می گردد. جنبه های شفافیت در این فرآیند عبارتند از: Political Transparency: ‏شفافیت‎ ۲ شفافیت سیاسی یعنی سیاست گذاری های پولی از جمله اولویت بندی های صریح و روشن در ارتباط با اهداف كه به دور از هرگونه فشار و یا نفوذ سیاسی تنظیم گردد. < شفافیت اقتصادی: ۲۲۲۵۳5۴۵۲۵۳۷ 6600۳0۵۲۱6 سیاست های پولی می بایست منطبق بر اطلاعات اقتصادی موجود باشد . 16

صفحه 17:
جنبه های مختلف شفافیت در فرآیند تدوین مقررات . قوانین و استانداردها توسط بانک مرکزی ‎Procedural Transparency :45, -34s ~‏ شفافیت رویه شامل قانون سیاست های پولی صریح و روشن عی باشد که چارچوب ها و نحوه چگونگی تصمیم های سیاست پولی را نشان می دهد. * شفافیت سیاست گذاری : ۲۳۵۳50۵۲6۵6۷ ۴۵:6۷ جه معنای اعلام فوری و بلافاصله تصمیم گیری های سیاست های پولی که شامل توضیحی از تصمیم گیری و جهت گیری سیاست هاست. فافیت عملیاتی: ۲۲۵۲۱5۵۵۲۵۱۱6۷ ۵0۵۵۲۵۲۱۵9۵۱ شفافیت عملیلتی با پیاده سازی خط مشی عملیلتی بلنک مرکزی مرتبط بوده و شامل مباحثی چون کنترل خطاها در دستیابی به اهداف عملیاتی سیاست های پولی و اختلالات غیرمنتظره اقتصاد کلان است.

صفحه 18:
جنبه های مختلف شفافیت در فرآیند تدوین مقررات . قوانین و استانداردها در قالب سیاست های پولی شفافیت اقتصادی 1 ورودی ‎pul Cua‏ شفافيت رويه ات هی ی رت ]| ‏خروجی ‏شفافیت سیاست گذاری | اجرا ‏شفافیت عملیاتی

صفحه 19:
بررسی جنبه های مختلف شفافیت در ۲۴ کشور براساس یک تحقیق #لیودراپ و همکاران در سال ۲۰۱۱ شاخص شفافیت سازمان ناظر بانکی در مورد شفافیت سیاسی. اقتصادی, رویه . سیاستگذاری و عملیاتی را برای ۲۶ کشور مورد بررسی قرار داده اند. ‎٩‏ براساس نتایج بدست آمده تفاوت های زیادی بین میزان شفافیت آنها وجود دارد . ‏#متوسط امتیاز ‎٩.۳‏ از ۱۵ است که کمترین ن متعلق به کشور سوییس با ۰.۲۵ و بیشترین لن متعلق به کشور نروژ با ۱۲۷۵ امتیاز می باشد . ‎19

صفحه 20:
جدول امتیازهای کسب شده در جنبه های متفاوت شفافیت در کشورهای مورد بررسی نام کشورها ‎ia‏ 55 ساستعنا ‎fue‏ ‏1 0 اه هم ‎ao‏ وه ‎as‏ 076 9 امهه امه اه ۹ اه 4 9 9 2 هو 070 اه مهو وه اجه وه 076 اه وه اه اه امههه 0 اه اه اه امه امه 070 وه 4 وه امه امه ‎ee 9‏ 4 اه اه وه 16 28 اه 0 1 امه 9و 1 0 اه 1 0 هجو مهو 4 مهو اه 2.90 9 هه وه ‎ro‏ اه اموه. 076 اه اه وه اه اجه وه 0 هه او وه وه !9270 ‎4١‏ 00 8 3 اه 9.66 وو !2.20 ‎A A A‏ 2-70 ‎ry 9‏ اه امه ‎ee as‏ 9و 3 اه 0.70 امه 3 هجو 29 اه 4 4 !2.00 9و 3 4 3 وه هه وم ‎ee‏ 4 مجه امه وه 9و @ 4 0 0 9.66 9و وه اه امه هو هه 00 اه اه وه )0.70 19 وه اجه وه اه وه تین نی موی ‎aa mal‏ ی ی ‎wal por]‏

صفحه 21:
نمودار ۱- کل امتیازهای کسب شده در مورد شفافیت بانک مرکزی کشورهای مورد بررسی

صفحه 22:
برخي سازمان هاي ناظر بر نهادهای مالی در ایران * مجلس شوراى اسلامی * سازمان بازرسى كل كشور وزارت امور اقتصادی و دارایی * سازمان حسابرسی ۴ دیوان محاسبات کشور * دیوان عدالت اداری * قوه قضائیه هریک از آنها باتوجه‌به وظلیف و رویکرد خود بر نهادهای مالی کشور اعمال نظارت می کنند که البته بعضاً موازی کاری و تعدد آنها مشکلاتی را برای بانک ها ایجاد می نمایند. 22

صفحه 23:
سازمان ناظر بر نهادهای مالی در ايران بلنک مرکزی ج.لا بعنوان یک نهاد ناظر بر بانکها و موسسات مالی کشور محسوب می گردد . لین بلنک از ابتدای تاسیس خود. در سال ۱۳۳۹ با اهداف چندگانه ای روبرو بوده است. به موجب ماده ۰ قانون پولی و بانکی کشور . مصوب تیرماه ۰۱۳۵۱ بانک مرکزی ج.لا مسئول تنظیم مقررات. قوانین و استانداردها بوده و اجرای سیاست های پولی و اعتباری براساس سیاست کلی اقتصادی کشور را عهده دار شد. 23

صفحه 24:
سازمان ناظر بر نهادهای مالی در ایران علاوه بر انجام وظلیف نهادی بلنک مرکزی . لین بلنک در زمینه شفاف سازی ۰ مسئولیت پذیری و پاسخگویی در سالهای گذشته . اقدامات موثری را انجام داده است. در همین راستا انتشار بولتن فصلی نماگرهای اقتصادی (از سال ۱۳۷۰) خلاصه وضعیت اقتصادی. ترازنامه بلنک مرکزی و ..- مصاحبه های رئیس کل بلنک مرکزی . برگزاری هملیش های سالیانه سیاست های پولی و ارزی . همایش های بانکداری اسلامی و ارلئه سخنرانی های وزیر امور اقتصادی و دارلیی و رئیس کل بلنک مرکزی در لین هملیش ها در رابطه با عملکرد اقتصادی و سیاست های پولی . همچنین ابلاغ رهنمودهای کمیته بال در قللب بیان «بهبود شفافیت در بانک» اقدام نموده که اين اقدامات را می توان در راستای تحولی جدید در دیدگاه مسئولین بلنک مرکزی نسبت به شفاف سازی و ‎el‏ رسانی تلقی نمود.

صفحه 25:
نتیجه گيري **قوانین و مقررات نیاز اساسی زندگی اجتماعی بوده و در دنیای امروز اهمیت آن افزایش یافته است. *از طرف دیگر قوانین و مقررات در داخل هر کشور به صراحت حیطه فعالیت های اتتصادی را مشخص می کند و ضامن اثربخش بودن عملکره در این حوزه ها. وجود شفافیت در قوانین . مقررات و استانداردها و اجرای آنها است . زیرا اين امر برای اعتمادسازی و کاهش فساد. حیاتی است . ‎ogy pl‏ افزلیش شفافیت و پاسخگویی منجربه افزلیش مسئولیت پذیری می شود و افزليش مسئولیت پذیری نیز موجب بهبود عملکرد نهادهای مالی می گردد. 25

صفحه 26:
نتبجه گيري **سازمان های نظارتی بر نهادهای مللی وپولی که کارکرد مهمی در جامعه دارند از طریق شفاف سازی . پاسخگویی و اطلاع رسانی در پاسخ به انتظارات جامعه به ایفای مسئولیت خود می پردازند. **بانک های مر کزی به عنوان اساسی ترین ناظر بر نهادهای مالی در اکثر کشورهای دنیا شناخته می شوند. **شفافیت . اطلاع رسانی و پاسخگویی بلنک های مرکزی که از دهه ۰ در تعاریف اقتصادی مطرح گردیده . حاکی از ن است که سیاست های پنهان کاری و عدم اطلاع رسانی به مردم در رابطه با تصمیمات پولی بلنک مرکزی به عدم کارلیی سیاست های پولی منجر saat ‏بش‎

صفحه 27:
نتبجه گيري با توجه به بررسی صورت پذیرفته ملاحظه گردید روند نظارتی نهادهای ناظر در کشورهای پیشرو در عرصه بانکداری ۰ مبتنی بر شفافیت . اطلاع رسانی و پاسخگویی بوده است. **در كشور ايران عليرغم تمام تلاش هاى صورت گرفته . بانک مرکزی بعنوان اصلى ترين ركن در اين حوزه . به منظور ارتقاء عملكرد نهادهای مللی . می بایست در تدوین قوانین .مقررات و استانداردها و نظارت بر حسن اجرای آنها توجه بیشتری به مقوله شفافیت و اطلاع رسانی داشته باشد .

صفحه 28:
پیشنهادات بلنک مرکزی ج.لا بلید شفافیت بیشتر و اطلاع رسانی به عموم را در برنامه های خود بگنجاند و اهمیت بیشتری به «مدیریت انتظارات» بدهد. وظیفه نظارتی بلنک مرکزی از سیاست گذاری پولی تفکیک و تشکیل موسسه نظارتی جدیدبا رویکرد شفافیت در هر دو حوزه در دستور کار قرار گیرد. رکن سوم دستورالعمل بال دو مبنی بر نظم بازار بر شفافیت تاکید کرده که در بال سه نیز وجود دارد زیرا تامين مللی بانکها از سوی سپرده گذارانی است که نمی توانند ریسک نهادهای مللی را ارزیلبی کنند به همین دلیل سازمان های ناظر بوییه بلنک مرکزی می بایست اطلاعات مورد نیاز را تا جابيكه مورد استفاده رقبا قرار نكيرد به طور شفاف و صحیح منتشر نماید. 28

صفحه 29:
ارتقاء سطح عملکرد بازار پول از طریت شفاف سازی و اطلاع رسانی دقیق و مناسب . سایر سازمان های ناظر می بایست در تعامل کامل با بانک مرکزی در حيطه شرح وظلیف خود عمل نموده و از انجام فعالیت های موازی لازم است پرهیز نمایند . هرگونه تجدیدنظر در حبطه قوانین . مقررات و استانداردهای نظام بانکی مبتنی بر رویکرد شفافیت انجام پذیرد. (لازم به ذکر است که قانون بانک مرکزی و بانکداری اسلامی که در راستای طرح تحول نظام بانکی در شرف بازنگری است .می باید با توجه به اين رویکرد دنبال شود.) 29

صفحه 30:

جهت مطالعه ادامه متن، فایل را دریافت نمایید.
30,000 تومان