صفحه 1:
بررسی مدل الماس پورتر (با ۳ دیماه 1388

صفحه 2:
"The important thing is to try and shape the nature of competition to take control over your own destiny " (porter-1997)

صفحه 3:
eek Oe we Te Sass e ‏مه‎ 3 2 0 موثق‌ترید؟ ‎Ren See ee SED eee‏ 1 ‎ac yedy IN Nec nme eemg eCa)‏ | ‎ee een Cm reper erent) eer) eatery)‏ رقابتی امروز است. نظریه‌ای که بتواند بیشتر نیازها و شرایط فوق را پاسخگو باشد, مدل "الماس مزیت رقابت ملی" مایکل پورتر است. بااینکه این مدل با 00 و ايجاد الماس مضاعف شده است ولى اين مدل به ايجاد بينشى عميق در بين ‎re en ear are IM ec gomm ry ee eel)‏ 00 ‎een ene ere eran eer MB enor rere‏ ‎PORpH eT eB NSE e MET Oc oe ne ON emp er en tv)‏ ‎BES) Wen ee ee eee ne Sel ene ee eles es‏ انتقادات وارد بر أبن مدل توضيح داده شده است. در يأيان نيز نمونه هابى كه از اين مدل در صنايع قل کرده اند. گنجانده شده است.

صفحه 4:
رقاب ت يذيرى : توانايى اقتصادى بنكاه براى ثابت نكهداشتن يا افزایش سهم ‎TEE IB be‏ ا ل | 1 زر ۱ ‎een) Os Peo CO7y‏ 1 ‎en ene enon eC CMe eee)‏ ل ‎Cee‏ ‎ROMER Coe CO SNE CORY ot Leer oer)‏

صفحه 5:
برای بررسی اينكه جرا ملل در صنایع خاصی از مزیت رقابتی و استدلالاتی برای استراتژی کمپانی و اقتصاد ملی نائل ميشوند. پورتر . استاد دانشکده مدیریت بازرگانی 0 هاروارد. تحقيقى ؟ ساله در ‎٠١‏ كشور تجارى مهم يعنى دانمارك. آلمان: ايتاليا. ‎en So aay‏ را تس انجام داد. وى به همراه تيمى كه شامل ‎٠٠١‏ يزوهشكر بود. كه بيشتر آنان 1 20000 .يورتر نتيجه اين يزوهش را به طور كامل در كتاب "مزيت رقابتى ملل" در سال ۱۹۹۰ و ارایه مدل الماس بیان نمود.

صفحه 6:
مدل الماس رقابت ملي يورتر * نگرش پورتر, مزيت رقابتى يك كشور در صنعتى خاص عبارت است از تواناس د قابلیت آن کشور برای ترغیب شرکت‌ها به استاده از ‎nC ene Re ord dee Tees‏ 0 © ل ‎ap) Dypetg ee I‏ 85 که برحسب ویژگی‌هایشان» مى توانند مزيت رقابتی ایجاد کنند یا مانع أن شوند. اين جهار عامل عبارتند از: ‎-١‏ شرايط عوامل توليد(درونى) ‏؟- شرايط تقاضا ‏ا 0 ‎ee SE teal

صفحه 7:
یر = Factor (input) quantity and cost ~ Natural resources ~ Presence of capable, locally ‘suppliers ~ Presence of competitive related industries 0 ورت 356 س611

صفحه 8:
1- شرايط عوامل توليد(درونى) 1 ee mor say ‏یک کشور (منطقه) که برای رقابت در یک صنعت معین ضروری است.‎ ‏ل ا ل ا ل‎ ‏فاکتورهای عمومی شامل مواردی مانند مواد اولیه. انرژی. نیروی انسانی‎ - ‏بدون مهارت خاص‎ ا ل م ا ل ا ‎eee‏ ‏دانش. فنى بيشرفته و فناورى ييشرفته. - فاكتورهاى تخصصى در مقايسه با فاكتورهاى عمومى مزيت رقابتى پایدارتری را ایجاد می کند

صفحه 9:
2- شرایط تقاضا چا ی ار ار ‎re, NO aran‏ 2 ار ‎ie 0‏ لل ‎Pe ce opent‏ ‎er‏ ل ‎eer‏ ‎eee ale‏ ا ‎OR‏ ‎BECCA a IgE WEN em ur eerae dies‏ ‎GER Aea ry gee ea Uae ars‏ ‎(eie‏ ا ل ‎dein Coq‏ را ‎SHOU a‏ می سازه تا از یک قاهای پابدار بر خوردار گردنز | 2 ‎gE tiers oe‏ ا ‎Hen)‏ ‎Pp Fee es icc ee re nC Peron a an Fay‏ ‎Sree iy eo bn) er Te kel antic‏ توسعه و ارتقاى ‎NE aT Cer Peeters‏ 1 3

صفحه 10:
3- صنایع مرتبط و پشتیبان كه تأمین کنندگان و صنايع مرتبط در يك كشور (منطقه) كه در سطح ‎ICU faee)‏ ا ا

صفحه 11:
4- استراتزي. ساختار و رقابتيديري شركت شرايط موجود در يك كشور كه بر جكونكى تأسيس, سازماندهى و مديريت شركتها حاكم است و ماهيت رقابت داخلی.

صفحه 12:
70 ‏ات‎ Ce a err ees ‏انتشارات بعدی, پورتر عوامل بیشتری را به مدل الماس خود‎ ‏اضافه كردءاين دو عامل كه به عنوان عوامل هو2 دو نيروى‎ خارجى الماس يورتر شناخته ميشوند عبارتند از:

صفحه 13:
۵- اقدامات دولت: دولت میتواند بر همه عوامل پورتر از طریق دامنه ای از ۳ ا 00 ‎Ra ee eae Melo one le whe Sc ae‏ ا ل كت ‏* سياستهاى اموزشى كه برروى سطح مهارت كاركران تاثير مى كذارد ‏ل ا ااا ا ‎ee‏ ‎a)‏ ‏* خريد دولتى كالا و خدمات ‏قوانین اتحادیه های بزرگ صنایع ‏۶- رویدادهای شانسی (اتفاقات ‎ ‏پیش بینی نشده)

صفحه 14:

صفحه 15:
انتقادات از مدل الماس 1 ی ا ا ا رت دهند. دولت مشخصا داراى اهميتى از لحاظ 2 ‎RN Nae ee cee‏ ص2 ‎ecto‏ 5 را جريمه ميكند يا دولت ميتواند از سوبسيدها به عنوان يك وسيلهى غير. براى جريمهى بنكاههايى كه يايهى خارجى دارند ‎SUT epee ie Car Con Tear T ie Deere ene eR Tom |‏ ۱[ مدت نفع میبرند. 8 ه هر جال ‎res Percoel | Her Cae SC run ORV Care recs‏ 00 يز ميتوانند منجر به حمایت بنگاههای داخلی . جأیی که حمایت جهت ‎Sern CORUM D> BN Kel 5 1‏ 7 کار بر روی "شانس " فرعیتر شده است. این مسئله ممکن است به اقتصاددانهابی 00 0 تزريق ميكنند. مانند بحرانهاى نفتى ‎Ley‏ 0۳ برای پیشبینی پاسخهای جمعی. محدود شده است. پورتر خودش از این ‎ree | rr ceante Mabe Pear rig hays pert Lom‏ ۱[ ل 0

صفحه 16:
انتقادات از مدل الماس (ادامه) همجنين مدل يورتر از نقطهنظرهاى زير نيز مورد انتقاد قرار كرفته است: تئوری بیش از حدر بر روی اقتصادهای پیشرفته تمرکز کرده است. ل ‎Fe er ee ee Ree‏ بررگرفته از نیات مثبت ممکن است به طور معمول به وسیلهی مستهلک بت ۳ ۲ بودن کمرنگ مینماید. * ۱ اد ار غیرمنتظره تغییر یابند. * عر كريد كه كافها )نه عشررها. د بازارفاى جهان فيك 0 كنند. اين بدين معناست كه مزيت نسبى ملى بايد در سطح بنكاه و نه در سطح كشور بايد فهميده شود.

صفحه 17:
انتقادات از مدل الماس (ادامه) * جنبهی ‎ee‏ از مدل الماس پورتر بر اهمیت تثبیت مزیت رقابتی اشاره دارد. برای بنگاههای یک کشور بدست آوردن یک مزیت رقابتی در یک صنعت خاص کافی نمیباشد. آن مزیت باید توسط يروسهى افزايش و بهروزرسانى نككهدارى شود. برخى از عواملى ‎Ore re Sirs‏ ا ‎eee NCD Vie‏ باشند. اين عوامل شامل سرمایهگذاری در موسسات عهدهدار تحقيق و توليد ايدههاى جديد . تركيب تقاضا و شدت رقابت ‎DCS)‏ ا للا ا ل 0 لي ا ل 0

صفحه 18:
رن ا London _ tui Jas * مدل الماس گسترش یافته برای عصر تجارت الکترونیک و ار لا ار * موانع سيستماتيك مهم براى رشد اقتصاد كانادا 0 ‏ا ا ا‎ sare Pc ‏ول انر يكاى امال إو كمكا به رقد تجارى كاتاذا‎ | ‏ا‎ * شش عملكر نواورى

صفحه 19:
Demand conditions inthe home marke overt tation ach x ponion funds and insurance cupunes ae Ibe cemetary fs nthe UK, Thy fone ery Nigh (cpt oe cua of ‘avis they shoul cee مدل الماس . وبا (یک مرکزمالی جهانی ‎structure and iy‏ واه جر ‎ong ray Doeen fs that‏ ‎‘ilps om sandals of servis aa high ke‏ ‎[Related and sapporing odors ‏مر ‎rt‏ ‏اس ‎ ‎X ‎Sh ‏باس‎ ‎VY. ‎tn the UX invest Dakar hea cial ass Th hep fo tae gly individ to ae dy, nn ole coi on wel as teu ‎he 2 hight woven Inatmont Nanking Sn ko wl Indus. ‎London bones rom is menor ‏نا موس‎ ‎Lorn sina avout oe in Bare, ewe the dane zones te Engin she Tangug’ of inks bak, at London bani an leingin a9 Coping coun ‎Landes anil ‏وهی‎ Lent ‎sion Be ease of ‏السام‎ ‎hae soon fms ‎ ‎ ‎

صفحه 20:
Rapid shifts in technology and demand Human factor الماس كستر ‎A‏ (Park -2000 , Cho Moon )

صفحه 21:
Bright Satanic Mills Fam aren ‏و‎ HE as consumer of specialist imps HE foreign frre ‏تلد‎

صفحه 22:
Sepang instr asic sappy Factor ane era penal Porter's ive forces و ۴۳۳۰ ‎conditions‏ مدای ‎+S‏ Riva, strategy, ‏یمه‎ Existing hay Economies of scate Ion pene ‏ول‎ ‎Baines Supe peer 0 نيرو(5 016©5]) يورتر برا 7 ها میا

صفحه 23:
با یک مدل توسعه اقتصادی قدیمی و از رده خارج شده فعاليث ميكند. در نتيجه وى و ۳7 مدل الماسی را 010

صفحه 24:
‎١‏ را به الماس ‏ى مضاعف (013170100] ©0010616]) ث ‏بر ‎

صفحه 25:

صفحه 26:
No regulatory barriers to entry or startup;

صفحه 27:

صفحه 28:
نتیجه گیری * رقاب تيذيري قابليتها و توانمنديهابى است كه يك كسب و كار؛ صنعت. منطقه. کشور دارا خستند و می‌توانند آنها را حفظ کنند تا در عرصة را باز کشت بالايي را در فاکتورهاي تولید ایجاد کرده و یروی انسا بالابي قرار دهند. به منظور نظريدها ‎A ROR‏ جيهت ‎cease‏ آن اانه شد و مت كد در ميال 1ل ل 0 2 ات ‏كاه ويزماي برخوردار ۳ بر اساس این مدل؛ جهار ‎ ‎ ‎ ‎ ‎serra ‎70 ۳ ee get 1 ‏مدل يايه و اساس بسياري از مطالعات در سراسر جها‎ ‏مورد توجه بسيار از يرُوهشكران بوده است ولي در مجموع داراي نقاط ضعفي نيز‎ ce ‏هست که از آن جمله مي‌توان عدم تاکید بر مسایل بین المللي و بازارها‎ ‏نيز در نظر نكرفتن جابه جابي عوامل توليد از طربق شركتهاي جند مليتي و سرمايه‎ 1 Gy ‎ ‎ ‎ ‎

صفحه 29:
oe Cee ee meen ‏ی‎ ‎۳ ‏ار را بت 300 عمعمممماعن06 أممماوعم‎ 55 1 ‏یت ل‎ Management- Taylor & Francis( 2002) Rees MOE VO a WE GMS Ny oma tee GEL Ua ae EAC Transition. SAGE( 2006) Liew Nelo Me BT oe Niet Nore Ce NRT TN cocen Te Favorite) Pe ‏الحا ات ای یت یت‎ ‏ترا یت ی با رانا رالات ات‎ US. Fixed-wing Miltary Aircraft Industry: In the U.S. Fixed-wing Miltary Aircraft Industry - Rand Corporation(2003) ‏ا‎ Wea ‏ری با‎ Oo ‏ا‎ ‏ارت نع تسیر‎ St ano eke it Neon NEE el ea Boao ‏زرا‎ ‏ا ان‎ fol Ua CoM ‏الك‎ ‎epee MM og ee a Reelin ‏ای یی ار‎ ‏ای‎ eee ‏یی یت ی نت۱1۰‎ CACO) ‏ی ای ماهر‎ SIRE AC a eT ‏ا‎ ‎Peace ye ‏ل‎ ‎Eee eo ‏ل ار‎ Ue GE SETS Sec tate Se enn ‏رت‎ ‎1 ‏ل ل ا ی‎ ‏ا رن‎ عباس زادة شهائقي. ليلا بررسي غوامل مؤثر در وضعيت رقابتي و نحوة ارزيابي أن در صتعت توليد الياف مصنوعي در ايران- دانشكاه صنعتي خواجة 00

جهت مطالعه ادامه متن، فایل را دریافت نمایید.
29,000 تومان