علوم مهندسی معماری و عمران

بررسی مرمت امامزاده یحیی

marmate emamzade

در نمایش آنلاین پاورپوینت، ممکن است بعضی علائم، اعداد و حتی فونت‌ها به خوبی نمایش داده نشود. این مشکل در فایل اصلی پاورپوینت وجود ندارد.






  • جزئیات
  • امتیاز و نظرات
  • متن پاورپوینت

امتیاز

درحال ارسال
امتیاز کاربر [0 رای]

نقد و بررسی ها

هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.

اولین کسی باشید که نظری می نویسد “بررسی مرمت امامزاده یحیی”

بررسی مرمت امامزاده یحیی

اسلاید 1: بسم الله الرحمن الرحیمموضوع:بررسی مرمت امامزاده یحییاستاد:مهندس فیاضیمحققان:سهیل قندالیمهیار اکبریوحید هداوند میرزاییحسن کریمی

اسلاید 2: 1-1موقعیت جغرافیایی استان تهران1-1تصویر موقعیت جغرافیایی ورامین نسبت به استان تهرانWWW.ANOBANIANI.COM منبع:

اسلاید 3: استان تهران به مرکزیت شهر تهران،با وسعتی حدود12،981کیلومتر مربع،بین34تا36،5درجه عرض شمالی و 50تا53درجه طول شرقی واقع شده است. این استان از شمال به استان مازندران،از جنوب به استان قم،از جنوب غربی به استان مرکزی،از غرب به استان البرز و از شرق به استان سمنان محدود است. و ارتفاع آن از سطح آب‌های آزاد بین ۱۸۰۰ متر در شمال تا ۱۲۰۰ متر در مرکز و ۱۰۵۰ متر در جنوب متغیّر است. تهران در بین دو وادی کوه و کویر و در دامنه‌های جنوبی رشته کوه البرز گسترده شده‌است. از جنوب به کوه‌های ری و بی‌بی‌شهربانو و دشت‌های هموار شهریار و ورامین و از شمال توسط کوهستان محصور شده‌است.1-1-1مطالعات جغرافیایی استانWWW.ANOBANIANI.COM منبع :

اسلاید 4: شهرستان ورامین یکی از شهرستان های استان تهران است.مرکز آن شهر ورامین است که در35 کیلومتری جنوب شرقی شهر تهران شده است. شهرستان ورامین از شمال شرق به شهرستان های پاکدشت و پیشوا،از شمال غرب به شهرستان قرچک،از غرب به شهرستان ری،از جنوب به استان قم و از جنوب شرق و شرق به استان سمنان محدود شده است. ورامین در جلگه صاف حاصل خیز واقع شده و محدود است از جنوب به دریاچه نمک و از مغرب به حسن اباد قم و از شمال به شهرستان پاکدشت و از شرق به گرمسار.1-1-2مطالعات جغرافیایی ورامینhttp://roostanet.ir

اسلاید 5: منبع:کتاب جغرافیا استان شناسی تهران 1-3 نمودار میانگین دما در چند ایستگاههواشناسی استان تهران در فصل تابستان1-2 نمودار میانگین دما در چند ایستگاههواشناسی استان تهران در فصل زمستان

اسلاید 6: امامزاده یحیی در جنوب شرقی ورامین در منطقه کهنه گل قرار گرفته است تاریخ این بنا مربوط به سال 707 هجری قمری است که دارای یک گنبد بزرگ آجری است سبک معماری شباهت زیادی به مسجد جامع دارد.بنا شامل یک اتاق گنبد دار است دیوارمقبره ه های آن از خارج توسط یک یسشبسشب سلسله اتاقهای کوتاه متعلق به شسشب دوره های بعد محاصره شده است داخل صحن شجرنامه ای موجود است که نصب امامزاده را به امامزاده حسن میرساند1-1-3 معرفی بنای مورد مطالعهwww.varamincity.ir1-4 عکس مربوط به ورودی جنوبی امامزاده

اسلاید 7: تهران در حد فاصل منطقه کوهستانی و دشت قراردارد و سه عامل در اقلیم تهران نقش موثری دارد.رشته کوه البرز،بادهای مرطوب غربی،وسعت استان.اقلیم استان در نواحی کویری و جنوب گرم و خشک،در نواحی پایکوهی سرد و نیمه مرطوب و در نواحی مرتفع سرد همراه با زمستانهای طولانی سایت زمین شناسی کشور.1-2شرایط اقلیمی تهران1-5 MEMARCAD.COM منبع:

اسلاید 8: 1-2-1 زمین شناسی ورامین منطقه ورامین از دیدگاه زمین شناختی در واحد مرکزی منطقه البرز قرار دارد که عمدتا حاصل فعالیتهای زمین ساختی در دوران سوم و چهارم زمین شناختی است . سراسر دشت ورامین پوشیده از شن ، ماسه و رس می باشد که از اواخر دوران سوم تا عهد شکل یافته اند. دشت ورامین از شمال جنوب و مشرق به وسیله ارتفاعات احاطه شده است . بین این ارتفاعات را رسوبهای مربوط به پلیوسن تا عهد حاضر پر نموده است . تشکیلات زمین شناسی منطقه مربوط به دورانهای مختلف زمین شناسی است که در زیر آبرفتها واقع شده اند. منطقه دشتی که شهر ورامین در آن واقع شده است از آبرفتهای جوان پوشیده است . این آبرفتها مربوط به تشکیلات پلیوسن و میوسن می باشد و به صورت ساختمانهای آنتی کلینال و سیکلینال وجود دارد . تشکیلات میوسی تقریبا در تمامی دشت ورامین از شمال به جنوب درکنار آبرفتهای قدیمی که متعلق به دوره میوپلیوسم می باشد وجود دارند تشکیلات در زیر رسوبات آبرفتهای جدید و خیلی جدی که سرتاسر دشت را می پوشانندdaneshnameh.roshd.ir

اسلاید 9: 1-2-1-1 توپوگرافی زلزله: استان تهران در منطقه ای لرزه خیز واقع شده است. وجود گسل های فراوان و فعال دلیلی بر این ادعاست. در این میان، سه گسل پتانسیل ایجاد زمین لرزه ای با بیش از 7 ریشتر قدرت را دارا هستندکه عبارت اند از : 1 گسل مشا به طول حدود 200 کیلومتر 2 گسل شمال تهران به طول حدود 90 کیلومتر 3 گسل جنوب ری به طول حدود 20 کیلومتر. وقوع زلزله در مناطق شهری استان تهران برای همهٔ تأسیسات حیاتی از قبیل بیمارستان ها، مراکز آتش نشانی و مراکز امداد رسانی خطری جدی است. آسیب دیدن لوله های بزرگ گاز و نفت، خطوط انتقال نیرو و سدهای تأمین کنندهٔ آب استان از خطرهای بزرگی است که مناطق مسکونی شهری و روستایی را تهدید می کند.

اسلاید 10: daneshnameh.roshd.irمنبع:1-6 نقشه گسل های تهران(محدوده ورامین با دایره نشان داده شده)

اسلاید 11: 1-2-2-1شرایط آب و هوایی استان تهران استان تهران در نواحي‌ كويري‌ و جنوب‌ گرم‌ و خشك‌ ، در نواحي‌ پايكوهي‌ سرد و نيمه‌ مرطوب‌ و در نواحي‌ مرتفع‌ سرد با زمستان‌هاي‌ طولاني‌ است‌. گرم‌ترين‌ ماه‌هاي‌ سال‌ در مرداد و شهريور با متوسط‌ دماي‌30- 28 درجه‌ و سردترين‌ ماه‌ سال‌ دي‌ ماه‌ با يك‌ درجه‌ سانتي‌ گراد گزارش‌ شده‌ است‌. دماي‌ شهر تهران درزمستان‌ معتدل‌ و در تابستان‌ گرم‌ است‌.  بخش‌ شمال‌ تهران‌ و شميرانات در تابستان‌ نيز معتدل‌ است‌. ميانگين‌ بارندگي‌ سالانه‌ استان‌ تهران‌ در حدود 400 ميلي‌ متر گزارش‌ شده‌ است‌. بيشترين‌ بارش‌ سالانه‌ در ماههاي‌ زمستان‌ روي‌ مي‌دهد.  بطور خلاصه‌ مي‌توان‌ گفت‌ سراسر ماههاي‌ بهار و تابستان‌ و حتي‌ در ماه‌ پاييز دامنه‌هاي‌ جنوبي‌ البرز بويژه‌ در نواحي‌ كوهستاني ‌، دره‌اي ‌، رودخانه‌اي‌ و سواحل‌ درياچه‌هاي‌ پشت‌ سدهاي‌ بزرگ‌ امير کبير، لتيان و لار و درياچه‌هاي‌ طبيعي‌ جابان‌ و تار از ارزش‌ تفرجگاهي‌ قابل‌ توجهي‌ برخوردار است‌. همچنين‌ در تمام‌ طول‌ زمستان‌ نواحي‌ شمالي‌ استان تهران به‌ علت‌ پوشش‌ برفي‌ سنگين‌ به‌ ويژه‌ در دامنه‌ها و شيب‌هاي‌ البرز جنوبي ‌، شرايط ‌مساعدي‌ را براي‌ ورزش‌هاي‌ زمستاني‌ از جمله‌ اسكي‌ فراهم‌ مي‌آورد. 

اسلاید 12: 1-7 نقشه پراکندگی سدهای استان تهران(محدوده ورامین با دایره نشان داده شده)

اسلاید 13: 1-2-2-2شرایط آب و هوایی ورامین آب و هوای ورامین کویری است.در ورامین میانگین سالانه دما16،9درجه سانتی گراد است. در سال میانگین میزان بارش به 156میلیمتر میرسد اداره هواشناسی سینوپتیک تکمیلی ورامین در سال 1379 به منظور ارائه گزارش جوی فعاليت خود را بطور رسمي آغاز كرد. این ایستگاه از نوع سینوپتیک تکمیلی بوده که فعالیت سینوپتیکی آن شامل اندازه گیری، ثبت و گزارش پارامترهای مختلف جوي نظیر سمت و سرعت باد، وضعیت ابرناکی، تشخیص پدیده های مختلف جوی و...می باشد و گزارشات جوی این ایستگاه به مرکز سوئیچینگ ارسال می گردد مشخصات ايستگاه هواشناسي نام ايستگاه : سینوپتیک تکمیلی شهرستان :ورامین طول جغرافيايي : 51,38N عرض جغرافيايي : 35,21E ارتفاع از سطح دريا : 927   www.irimo.ir

اسلاید 14: www.irimo.irطبق آمار به دست آمده از ایستگاه سینوپتیک ورامین در سال 1385 ، حداکثر میزان بارش در طی یک روز مربوط به ماهفروردین با 30 میلیمتر گزارش شده است. همچنین بیشترین میزان بارندگی در طی یک ماه با 65 میلیمتر در فروردین وکمترین بارش در آذرماه با 2 / 10 میلیمتر می باشد.1-8 متوسط میزان بارندگی ماهانه در ايستگاه سینوپتیك طی دوره 30 ساله( 85 - 1354 )

اسلاید 15: www.irimo.ir1-9 متوسط درجه حرارت ايستگاههای سینوپتیك طی دوره 30 ساله (85 - 1354 )- طبق جدول شماره ) 11 (، معدل حداکثر دمای ماهانه در تیرماه با 4 / 39 درجه سانتیگراد و معدل حداقل دمای ماهانه را دیماه با 8 / 2 - درجه سانتیگراد داراست

اسلاید 16: 1-2-3 منابع آب1-2-3 -1منابع آب استان تهرانآب های سطحیآب های سطحی یا جاری آب هایی هستند که در رودخانه ها و انهار جریان می یابند و مقدار آب آنها با منابع تأمین کننده آب ارتباط مستقیم دارد.رودهای دائمی و پر آب استان تهران که از دامنه های جنوبی البرز سرچشمه گرفته و به دریاچه نمک و دشت کویر منتهی میگردد.در این میان گستره مورد مطالعه که حوزه شهری پاکدشت را در جنوب شرقی تهران شکل داده است، در مطالعات منابع آب طرح مجموعه شهری تهران و شهرهای اطراف در حوضچه آبریز دریاچه نمک و زیرحوزه کرج- جاجرود و در واحد مطالعاتی دشت ورامین مورد ارزیابی قرار داده است. به طور کلی آنچه که در این راستا قابل اشاره می باشد در این دشت به لحاظ شرایط محیط طبیعی و اقلیمی آن کمبود آب به عنوانیک معضل و محدودیت طبیعی قلمداد می گردد. حوزه شهری پاکدشت از نظر تقسیمات کوچک تر در زیر حوزه آبی کرج- جاجرود و در واحد مطالعات دشت ورامین واقع شده است. واحد مطالعاتی ورامین در ناحیه جنوب مرکزی استان تهران با وسعتی معادل 1718 کیلومترمربع و در مختصات جغرافیایی 51 درجه و 5 / 20دقیقه تا 51 درجه و 56 دقیقه طول شرقی و 35 درجه و 6 دقیقه تا 35 درجه و 40 دقیقه عرض شمالی گسترده شده است. شهرستان پاکدشت و حوزه شهری آن در مسیر رودخانه جاجرود که از مهمترین جریانات سطحی استان می باشد قرار گرفته است. آب اینرودخانه که توسط سد لتیان ذخیره شده تأمین کننده بخشی از آب شرب شهر تهران می باشد. سرریز آب سدلتیان از طریق کانال های متعدد انتقال آب که جهتی از شرق به غرب دارند در تأمین آب کشاورزی منطقه از سهم بسزایی برخوردار می باشد و از مهمترین منابع تأمین کننده آب سطحی کشاورزی به شمار می رودwww.tww.tpww.ir

اسلاید 17: 1-10 تصویر ماهواره ایتصویر که تحت عنوان تصویر گویا شده، شناخته می شود، خطوط آبی رنگ، رودخانه ها، خطوط سیاه رنگ جاده ها و خطوط قهوه ای رنگ شبکه مختصاتجغرافیایی را نشان می دهد. منبع:کتاب جغرافیا استان شناسی تهران

اسلاید 18: 1-2-3 -2منابع آب استان شهرستان- انشعاب شاخه ها و کانال های متعدد از شاخه اصلی رودخانه جاجرود به سایر قسمت های حوزه- عدم حاکمیت فرسایش آبی حوزه- قابلیت خوب و قابل قبول آب رودخانه از نظر شرب در برخی از قسمت های حوزه- بهره مندی اکثر مراکز فعالیتی حوزه از آب به لحاظ گستردگی شبکه آبیاری و کانال های انتقال آب- مناسب بودن زهکشی اراضی حوزه را می توان از نقاط قوت آن دانست. در مقابل واقع شدن حوزه شهری در منطقه خشک و کمبود منابعآبی آن را می توان از نقاط ضعف آن تلقی کرد.- از فرصت های قابل اشاره در زمینه تأمین منابع آب های سطحی در حوزه می توان به وجود جریان رودخانه جاجرود به عنوان یکی ازمهمترین جریانات سطحی در حوزه به منظور تأمین آب اراضی کشاورزی که با بهره برداری از سد ماملو و تصفیه خانه فاضلاب جنوب تهرانمی توان از سهم بیشتری نیز برخوردار گردد.- گذشته از موارد فوق، عوامل تهدیدکننده منابع آب های سطحی حوزه شهری پاکدشت و دشت ورامین را می توان به اختصار، بهمحدودیت پتانسیل اضافه برداشت، از دست رفن کیفیت آب رودخانه جاجرود به علت عبور از روی نمکزارها )مانند غیرقابل شرب بودن آب درایستگاه شریف آباد(، افزایش آلودگی رودخانه جاجرود در نتیجه جریان فاضلاب برخی از مراکز شهری و سکونتگاهی واقع در مسیر رودخانهنظیر )لواسان، اوشان، فشم و میگون(، کشتارگاه ها، پادگان ها و صنایع شیمیایی پارچین اشاره نمود.1-11 تصویر هوایی از قنات ورامینwww.tww.tpww.ir منبع:

اسلاید 19: آشنایی با منشأ پیدایش و تشکیل ناهمواری ها در مواجهه درست با چشم اندازهای طبیعی به ویژه به هنگام کاربری های مختلف می تواند در اتخاذ تصمیم درست کمک زیاد و مؤثری نماید. اطلاعات تکتونیکی و حرکات زمینی نیز در این خصوص حائز اهمیت می باشد. به طوری که یک اختلاف سطح اندک در طول یک مسیر از دید تخصصی می تواند رخنمون یک شکست یا گسل باشد که بافعالیت بطئی و کند خود درساخت فضا و یا ایجاد بنا بر روی آن اثرات زیادی بر جای گذارد. در این بخش از گزارش به تحلیل ویژگی های زمین شناختی حوزه شهری پاکدشت اشاره خواهد شد. حوزه شهری پاکدشت به طور کلی از رسوبات سیلابی و آبرفت های رودخانه ای کوهپایه های جنوبی البرز مرکزی شکل گرفته که این امرموجب گستردگی رسوبات آبرفتی در سطح وسیعی از اراضی منطقه و حوزه گردید و باعث غنی بودن منابع آب و خاک رسوبات آبرفتی حوزه شهری می باشد جنگل های طبیعی: در نقاط مختلف استان این گونه جنگلها پراکنده اند.در دامنه های جنوبی البرز،ارتفاعات تهران گونه های گیاهی مانند بادام کوهی،پسته،انجیرو زرشک به چشم میخورد. جنگلهای دست کاشت:بزرگترین فضاها و پارکهای جنگلی عبارت اند از پارک چیتگر در غرب استان و پارک جنگلی لویزان در شمال شرق آن،چندین پارک دیگر از جمله سوهانک،وردآورد،سرخه حصارو توسکا وجود دارد.درختان این پارک ها عمدتا کاج،اقاقیا و زبان گنجشک هستند.1-2-4جنس خاک و پوشش گیاهی1-2-4 -1 پوشش گیاهی استانمنبع:کتاب جغرافیا استان شناسی تهران

اسلاید 20: 1-کاهش باربری وحاصلخیزی خاک:به علت مصرف متعادل کود های شیمیایی و سوزاندن بقایای آن 2-اراضی ستور قلیا:با توجه به بالا بودن سفره آب زیر زمینی در حاشیه کویر و بافت متوسط آن اقدامات زیر را میطلبد استفاده از سیستم زهکشی مناسب انتخاب گیاهان مطلوب و مقاوم پوشش گیاهی طبیعی:در این منطقه بصورت گیاهان بوته ای،گیاهان استپی که عموما گیاهان تنک،تیغ دار خشکی پسند و مقاوم به خشکی هستند این گیاهان عبارتند از انواع گز،خارشتر،چالطلاق،اسپند و غیره پوشش گیاهی مصنوعی:در این منطقه پوشش گیاهی مصنوعی که شامل فعالیت های کشاورزی در این منطقه پوشش گیاهی مصنوعی که شامل فعالیتهای زارعی از قبیل کشت گندم،سیفی کاری،پرورش پسته درختی نیز مشاهده میشود. کشت غالب منطقه در سالهای اخیر به صورت زیر است: گندم ذرت جو پسته کوجه فرنگی بادمجان سبزیجات و طالبی است پوشش گیاهی دشت ورامین اغلب کویره و خارشتر است و در روی پستی و بلندی های بوته های سهند و شوره زار ها بوته گز وجود دارد.1-2-4 -2 پوشش گیاهی ورامینwww.AREO.ir منبع:

اسلاید 21: جمعیت استان تهران در سال1392_12،425،000نفر بوده است.  به نقل از ایرنا بر اساس گزارش جمعیت شهرستان‌های کشور که از سوی مرکز آمار ایران انتشار یافته است، استان تهران دارای ۱۴ شهرستان است که بعد از شهرستان تهران با بیش از هشت میلیون نفر جمعیت، پر جمعیت ترین شهرستان آن ورامین با ۵۲۶ هزار و ۲۹۴ نفر است. همچنین شهرستان بهارستان با ۵۲۳ هزار و ۶۳۶ و اسلامشهر با ۴۸۵هزار و ۶۸۸ نفر در مرتبه‌های سوم و چهارم aبه لحاظ جمعیتی قرار دارند. همچنین نتایج این گزارش نشان می‌دهد؛ از سه میلیون و ۷۳۳ هزار و ۱۹۰ خانوار بیش از سه میلیون و ۴۰۰ هزار خانوار در مناطق شهری این استان زندگی می‌کنند. .1-3-1 جمعیت1-3-1-1 جمعیت تهران 1-3-1-2 شهرستان ورامینwww.irna.ir منبع:www.amar.org.ir منبع:

اسلاید 22: 1-3-1 جمعیت1-12 هرم سنی تهران، سال ١385منبع:کتاب جغرافیای استان تهران1-13 نقشۀ تراکم جمعیت استان تهران به تفکیک شهرستان

اسلاید 23: 2-مطالعات تاریخی2-1 موقعیت تاریخی استانآنچه که امروزه با نام «تهران» شناخته می‌شود در واقع یکی از آبادی‌های قصران (قصران خارج) بوده است. قصران سرزمین وسیعی از شهر ری تا مازندران را دربر می‌گرفته و مشتمل بر دو ناحیه به نام‌های قصران داخل و قصران خارج بوده است.  قصران داخل آبادی‌های داخل دره‌های متفرع از رشته کوه دماوند و توچال تا نور و لاریجان مازندران و قصران خارج آبادی‌های واقع در جنوب این رشته کوه تا شهر بزرگ ری را فرا می‌گرفته است.نام تهران برای نخستین بار در یکی از نوشته‌های تئودوسیوس یونانی در حدود اواخر سده دوم پیش از میلاد به عنوان یکی از روستاهای ری ذکر شده است.درباره وجه تسمیه نام «تهران» نظرات مختلفی عنوان شده است که در زیر به شرح برخی از آن‌ها می‌پردازیم:1- در گذشته ساکنان این منطقه در خانه‌هایی زندگی می‌کردند که چندین متر زیرِ زمین حفر شده بود. این زیرزمین‌نشینی که نشان از هوش مردمان ساکن آن زمان تهران دارد، دلایل متعددی داشته است. به گفته یاقوت حموی در کتاب معجم البلدان، ترس ساکنان تهران از دشمنان، دلیل زیرزمین‌نشینی آنان بود. تهرانی‌های آن زمان هرگز اهل درگیری و خونریزی نبوده و تمامی هنرشان در مقابل دشمن، پنهان کردن خود در لایه‌های زیرزمینی بوده است (البته این پنهان شدن خود یک فن جنگی محسوب می‌شد). چون محل اختفای آنان به هیچ وجه توسط دشمنان قابل شناسایی نبود، دشمنان با صرف چندین روز، بدون گرفتن نتیجه‌ای از راه آمده بازمی‌گشتند.منبع:کتاب جغرافیا استان شناسی تهران

اسلاید 24: این دوره از حیات شهر تهران، از زمان شاه طهماسب صفوی ) ٩٤٨ ٩٣٠ ه.ق( آغاز می شود. شاه طهماسب صفوی کهبه دلیل مدفون بودن جدّ اعلای صفویان امامزاده حمزه در جوار حضرت عبدالعظیم بارها از قزوین به زیارت این اماکن مقدسه می رفت، نخستین بار در سال ٩٤٤ ه.ق. از قریه آباد تهران دیدار کرد و از آن خوشش آمد و به شکارگاه های آن علاقه مند شد وچندین بار در سفرهای خود در آن قریه اقامت گزید.تهران ابتدا از نظر وسعت اندکی بزرگ تر از چند شهر آن روزگار بود و از چهار طرف دروازه هایی به این شرح داشت:٭ جنوب: دروازه اصفهان یا دروازه حضرت عبدالعظیم در مدخل کنونی بازار عباس آباد، خیابان مولوی٭ شمال: دروازه شمیران در مدخل کنونی خیابان پامنار٭ غرب: دروازه قزوین در مدخل کنونی بازارچهٔ قوام الدوله،میدان وحدت اسلامی )شاهپورسابق(٭ شرق: دروازه دولاب درمدخل کنونی بازارچهٔ نایب السلطنه خیابان ری.شاه طهماسب علاوه بر آبادانی تهران، باغ ها و بناهای حکومتی متعددی در آن بنا کرد. پس ازمرگ شاه طهماسب، جانشین او،شاه اسماعیل دوم، نیز توجه خاصی به تهران داشت.شهر تهران تا پایان سلسلهٔ صفویه مسیر رو به ترقی و توسعه را طی کرد.2-1-1-1تاریخچه تهران در دورۀ صفویه2-1-1-2تهران دورۀ افشاریهدر آغاز زمامداری نادرشاه، تهران در راه توسعه گام برمی داشت.با آن که در این دوره پایتخت ثابتی وجود نداشت و مرکزیت حکومتی و اداری هم در اصفهان بود، تهران برای نادرشاه اهمیت نظامی یافت و توجه او به تهران به گونه ای جلب شد که در سال١١52 ه.ق. فرزند خود، رضاقلی میرزا را به حکومت تهران مأمور کرد و تمام ولایت به سیطرهٔ وی درآمد.منبع:کتاب جغرافیا استان شناسی تهران

اسلاید 25: 2-1نقشۀ تهران در اوایل دورۀ قاجاریه2-1-1-3تهران دورۀ قاجاریهدر سال ١200 ه.ق. آقامحمد خان قاجار، این شهر جدید التأسیس را که تا آن زمان جنبهٔ نظامی داشت، به پایتختی انتخابکرده، پس از تحکیم پایه های حکومت خود در سال ١209 ه.ق. رسماً در این شهر تاجگذاری کرد. از این زمان، نهادهای حکومتی در تهران استقرار یافتمنبع:کتاب جغرافیا استان شناسی تهران

اسلاید 26: 2-1-2 موقعیت تاریخی شهرستانورامين تا قبل از استيلاي مغول بر ايران ناحيه كم‌اهميتي بود و شهرت چنداني نداشت و جزيي از ايالت ري ( راگا - راجس ) محسوب مي‌شد ، وجه تسميه آن معلوم نيست ، لرد كرزن گويد در ونديدا نام دو محل به نام راجيس‌ودازنا ذكر شده كه شايد همان ري و ورامين باشد ، آنچه از فحواي كلام مورخان و جغرافي‌نويسان پيش از ايلغار مغول مي‌توان درك كرد اين ا‌ست كه در زمان حكومت آلبويه ورامين قصبه بزرگي بوده و از نواحي فلاحتي عمده به شمار مي‌آمده است ، پس از خرابي و نابودي ري ، ورامين و اهميت زيادي يافت. لسترنج انگليسي مي‌نويسد: « براي اينكه ري بيش از آن ويران مركز تومان يعني مقر تشكيلات اداري و مالي ايالت گرديد نشود غازان‌خان دستور داد عماراتي چند در آن ايجاد شود ولي باز هم ري آباد نشد زيرا اهالي آن به دو شهر ورامين و تهران كه نزديك ري بودند و مخصوصاً به ورامين كه هوايش از ري بهتر بود نقل مكان كرده بودند. » در آغاز قرن هشتم هجري ورامين آبادترين شهر ايالت ري بود. در اواخر قرن هشتم و آغاز قرن نهم هجري سير قهقرائي ورامين آغاز گرديد زيرا در اين زمان تيموريان به قهر و غلبه بر ايران مسلط شده و خرابي و نابودي و كشتار را با خود به ارمغان آورده بودند! كلاويخو 7 جهانگرد معروف كه در سال 1405 ميلادي از ايران ديدن كرده است در سفرنامه خود مي‌نويسد: « ورامين شهر بزرگي است كه قسمت اعظمش خالي از سكنه شده‌است. » جغرافي‌نويسان قرن دهم ورامين را به عنوان قريه ذكر مي‌كنند معلوم مي‌شود كه در اين دوره به‌كلي اهميت سابق را از دست داده است.منبع:کتاب قدیمی ورامین

اسلاید 27: 2-1-3 موقعیت تاریخی محلهبقعه امام‌زاده يحيي در جنوب‌‌شرقي ورامين در محله كهنه گل در قبرستاني واقع شده و فاصله آن به خط مستقيم تا مسجد‌جامع بسيار كم است تاريخ بناي آن محرم سال 707 هجري قمري است و باني آن را ابومحمد ابي‌زيد ذكر كرده‌اند راه وصول به امام‌زاده كوره راه باريكي است كه از ميان مزارع گندم و صيفي‌جات مي‌گذرد. سبك معماري بنا شباهت زيادي به مسجد‌جامع و برج علاء‌الدين دارد.. 2-1-4 بنای مورد مطالعه2-2 عکس قدیمی از امامزاده یحییمنبع:کتاب قدیمی ورامین

اسلاید 28: 2-2 تاریخچه بنابنای امام زاده یحیی در منطقه ی کهنه گل واقع شده و فاصله آن به خط مستقیم تا مسجد جامع بسیار کم (حدود یک کیلومتر) است (تصاویر 1 و 2). در گذشته راه وصول به بقعه راه باریکی بود که از میان مزارع گندم صیفیجات میگذشت ،( اما امروزه به علت توسعه شهر ورامین بناي امامزاده در داخل محدوده شهري قرار گرفته استتزیینات گچبري و کاشیکاري هاي خود، اهمیتی جهانی دارد. در این بقعه، آرایه هاي گچبري وسعت زیادي از تزیینات را به خود اختصاص داده است به گونه اي که در بخش هاي مختلف بنا از جمله: گوشه سازي ها (سه کنج)، دیوار سمت قبله، سقف و کتیبه ثلث تاریخدار درون بقعه، می توان نمونه هاي منحصر به فردي از این تزیینات را مشاهده کرد. .2-3 :موقعیت مکان امامزاده یحیی و بزرگنمایی موقعیت امامزاده یحیی در بافت ورامینمنبع: مقاله آرایه هاي گچبري بقعه امامزاده یحیی ورامین

اسلاید 29: یحیی بن علی ابن عبدالرحمن بن قاسم بن حسن بن » : ابوالفرج اصفهانی راجع به سلسله النسب امامزاده یحیی مینویسد زید (بن ابی محمد الحسن)، مادرش دختر عبدالله بن ابراهیم بن محمد بن عبدالله بن محمد بن علی بن عبدالله بن جعفر بن ( الاصفهانی، 635 :1380 )« ابی طالب است؛ و او را یاران عبدالله بن عزیز حاکم شهر = ري، در یکی از قراء ري به قتل رسانیدنداز طالبیانی که وارد به ورامین شدند یکی فرزند قاسم بن الحسن » : ابواسماعیل ابراهیم بن ناصر بن طباطبائی نیز مینویسد بن زید بن الحسن بوده است. نام او یحیی بن علی ابن عبدالرحمن بن قاسم بن حسن بن زید بن امام حسن میباشد.2-4شجره نامه و نسب امامزاده یحییمنبع: مقاله آرایه هاي گچبري بقعه امامزاده یحیی ورامین

اسلاید 30: 2-4 دروه ساخت بنابناي موسوم به امامزاده یحییکی از چند اثر تاریخی منسوب به دوره ایلخانی در ورامیناست که با شماره 199 در فهرست آثار تاریخی به ثبت رسیده است2-5عکس مربوط به جلوی درب ورودی امامزادهمنبع: تحقیق نگارنده2-6 عکس مربوط به جلوی درب اصلی امامزاده

اسلاید 31: 2-4-1 ویژگی های دوره تاریخیمنبع: تحقیق نگارندهاین بنا احتمالا مدفن یحیی بن علی بن عبدالرحمن بن قاسم بن حسن بن زید بن امام حسن مجتبی(ع) است که عاملان عبدالله بن عزیز، حاکم شهر ری، او را به شهادت رساندند.بانی این بنا، ابو محمد حسن بن مرتضی بن حسن بن محمد بن ابی زید بوده است. در کتیبه محراب زیبای کاشی کاری بقعه، استاد سازنده آن علی بن محمد، از خانواده طاهری کاشان، معرفی شده است.این بنا، برجی هشت گوش و مسجدی با طاقهایی در دو سوی یک صحن باریک و یک سردر در جوار امام زاده دارد. زیبایی و درخشندگی کاشی های ازاره و محراب بنا غیر قابل وصف است، البته بخشی از این کاشی ها برداشته شده و به فروش رفته اند.با توجه به محراب کاشی مورخ احتمالا 663 و تعداد زیادی از کاشی های ستاره ای شکل این بنا، که متعلق به سالهای 660 تا 663 است و در موزه های معروف دنیا نگهداری می شود، بنای امام زاده را از آثار قرن هفتم هجری قمری دانسته اند.این بنا چندی پس از احداث به کاشی مزین شده و تقریبا نیم قرن بعد از آن، تزیینات بنا با گچ بری دیوارها و کاشی کاری مرقد تکمیل شده است. بنای اولیه امام زاده، گنبدخانه ای مربع شکل بوده که در دوره های بعد، با فضاهای کوتاه تر احاطه شده است.

اسلاید 32: منبع: تحقیق نگارندهدر جوار امام زاده، بناهای دیگری قرار داشته که تا دوره اخیر تعدادی از آنها باقی بوده، اما امروزه از بین رفته است. ازاره داخل گنبدخانه کاشی- با درخشش و جلای فلزی- بوده که در دوره معاصر ربوده شده است. قسمت های مختلف محراب زیبای کاشی کاری بنا اکنون در موزه های فیلادلفیا و ارمیتاژ و لااقل یک مجموعه دیگر محفوظ است.امام زاده یحیی در بسیار نفیس و گران بهایی نیز داشته که آن هم به سرقت رفته است. هم اکنون، تنها اثر نفیس باقی مانده در بنا، کتیبه گچ بری به خط ثلث در قالبی از گل و گیاه پرکار است که بر بالای ازاره داخل بنا قرار دارد. ازاره کاشی، که جای ازاره اصلی را گرفته است، قدمتی ندارد. ایوان شمالی بندکشی مهری داشته که متاسفانه در تعمیرات دوره معاصر، با اندود ساده گچی، مستور شده است.مقبره داراى گنبد بزرگ آجرى است و در بدنه اش هشت دريچه مشبک ساخته شده است. صحن بنا به شکل برج، داراى چهار کنج تاق نماست. این بنا به سبک معماری آذری بنا شده است. سنگ قبر این بنا هم اکنون در موزه آرمیتاژ در روسیه نگهداری می شود.

اسلاید 33: 2-4-1مقایسه تطبیقی امامزاده یحیی با امامزاده جعفر اصفهانمنبع: تحقیق نگارندهدورة ایلخانی را می توان نقطة عطف تاریخ معماری ایران دانست. شکل های جدید معماری و بروز شیوه های تزیینی جدید سبب شد تا معماری ایران به تدریج یک شکل نهایی به دست آورد و به انسجام، هماهنگی و پختگی کامل برسد. یکی از ارزشمندترین میراث باقی مانده از معماری دورة ایلخانیان، ساخت بناهای آرامگاهی بوده که همواره در بافت فرهنگ و جامعة ایرانی مورد توجه قرار گرفته است.از آثار ارزشمند دورة ایلخانی، بنای امامزاده جعفر اصفهان، متعلق به 725 هـ.ق/1324م. و امامزاده یحیی ورامین متعلق به 707 هـ.ق/1307م.است.این دو بنا، بر اساس دو شیوه متفاوت ساخت بناهای آرامگاهی دوران خود ساخته شده اند. امامزاده جعفر، دارای تزیینات زیبای آجر لعاب دار و کاشی معرق است. مهمترین شاخصة این بنا دو کتیبة قرآنی به خط کوفی و ثلث است. بنای امامزاده یحیی، شامل تزیینات کاشیکاری ا ست که در در نوع خود از بی نظیرترین آثار دوره مغول به حساب می آید. سطح داخلی این بنا با گچبری؛ شامل نقوش گیاهی آمیخته با کتیبه ثلث است. هر دو بنا از جهاتی یادآور سنت های تزیین بنا در دوره سلجوقی و از جهاتی نشانگر تحولات و نوآوری های دوره ایلخانی در ساخت بناهای آرامگاهی است.در این مقاله تلاش شده است تا ضمن معرفی این بناها شود عناصر تزیینی آنها، معرفی و مورد مقایسه قرار گیرد. روش پژوهش حاضر، روش میدانی و کتابخانه است. به این ترتیب که ابتدا با مستندات تصویری تهیه شده از بنا، آرایه های تزیینی آن از حیث محتوایی و گرافیکی با نگاهی تطبیقی مورد بررسی قرار گرفته است، تا علاوه بر مستندنگاری و حفظ این آثار ارزشمند، گامی برای شناخت و پیوند هنر معاصر با هنرهای سنتی برداشته شود.‌2-4-3توضیح اولیه در مورد دوره

اسلاید 34: منبع: تحقیق نگارنده2-4-3 توضیح اولیه در مورد دوره2-8 امامزاده یحیی ورامین2-7 امامزاده جعفر اصفهان

اسلاید 35: منبع: تحقیق نگارنده2-4-4 بنای امامزاده جعفر اصفهان موقعیت و ویژگی های بنا در سمت غربی خیابان هاتف در اصفهان، روبروی گنبد قدیمی چهارسوق امامزاده اسماعیل، گنبد زیبایی دیده می شود که به نام امامزاده جعفر مشهور است (تصویر1و این بنا در دوران ابوسعید بهادرخان ، پادشاه شیعه مذهب در سال 725تا 728هـ.ق/1324الی1327م. اوایل قرن هشتم هجری ساخته شد و تا اواخر صفویه نیز به حال خود باقی بود. از طرز بنا و قرائن و مدارک موجود استنباط می شود که این مقبره در میان باغ بزرگی، واقع بوده. بعد ها اراضی آن غصب و از صورت باغ خارج شده است. در حال حاضر، تقریباً نیمی از بنای مقبره با دیواری مجزا شده است. گنبد جعفریه مانند گنبدهای بابا رکن الدین و بابا قاسم یکی از زیباترین گنبدهای عهد مغول بوده که بعدها خراب و به شکل کنونی تعمیر شده است ( صحن داخلی بنا صحن داخلی گنبد تقریباً بدون تزیینات است و در وسط آن، سنگ قبری حجاری شده قرار داده اند. در این بقعه، سنگ ظریف دیگری دیده می شود که تاریخ آن 710هـ.ق1310م. است (نیک زاد،1337: 32). بر اساس سنگ قبر امامزاده، نام صاحب مرقد، جعفر بن سید مرتضی است و نسبش به حسن بن حسین بن محمد بن علی بن حسین(ع) می رسد (

اسلاید 36: منبع: تحقیق نگارندهصحن خارجی بنای امامزاده جعفر این بنا، برجی با طرح هشت ضلعی این گنبد، چنین تصوری را پیش می آورد که بر فراز آن، ضلع، طاقنمایی تیزه دار با تناسبی مطلوب ایجتد شده است و نمای آجرکاری است(تصویر 5). سقف بیرونی بنا در اصل هرمی شکل بوده است که امروز نشانی از آن در دست نیست و پوشش زیرین آن به صورت گنبدی کم‌خیز است. روی ضلع های شمالی و جنوبی و غربی، پنجره هایی قرار دارد. و روی هشت ضلعی، کاربندی شانزده ضلعی انجام شده که از شیوه دوران سلجوقی تقلید شده است. روی آن، گنبد کم خیز آجری با آجرچینی ساخته شده است. نمای خارجی بقعه نیز آجری ساده است که در هر ضلع، طاقنمایی تیزه دار با تناسبی مطلوب ایجاد شده است. پشت بغل ها، در اصل از آجر سفال بوده است.198 این بنا تحت شماره به ثبت تاریخی رسیده استصحن خارجی بنا ی امامزاده یحیی بنای کنونی امامزاده از دو بخش متقدم و متاخر تشکیل شده و در یک گورستان قدیمی واقع است. الحاقات جدید شامل دو ایوان شمالی و جنوبی و ده غرفه در اضلاع شرقی و غربی است. ورودی بنای اصلی متقدم از ایوان شمالی است پلان بنا از خارج، مربع و از داخل، هشت ضلعی است (سبک معماری مقبره شباهت زیادی به مسجد جامع ورامین دارد). گنبد بنا مشابه مسجد جامع یک پوسته و پله ای شکل است. دیواره های خارجی بنا، توسط یک سلسله اتاق های کوتاه متعلق به دوره های بعد محصور شده است). تا سال های اخیر قسمت بیشتری زیادتری از دستگاه ساختمانی زیارتگاه سرپا بوده است. «ژان دیولافوا» که در سال 1881م از این محل دیدن کرده، معتقد است که مقبرة برجی هشت گوش- که اکنون از بین رفته- به دورة قبل از سلجوقی تعلق داشته و طرح های آجری و فاقد تزیین کاشی و سفال بوده است. وی، مسجد را که در طراحی او با تاق نماهایی در امتداد صحن باریک نشان داده شده است به دورة سلجوقی و امامزاده را به دورة مغول منتسب می سازد این بنا به شماره ۱۹۹ در فهرست آثارتاریخى ایران به ثبت رسیده است

اسلاید 37: منبع: تحقیق نگارنده تزیینات امامزاده جعفر در بناهای دوره ایلخانی، از گچ، آجر و کاشی برای تزیین بنا ها استفاده شده است. این مصالح، بر اساس الگوهای تزیینی ادوار قبل اما با تنوع بیشتری به کار رفته اند .تزیینات امامزاده جعفر را بر اساس فنون به کار رفته در آن، را می توان به سه دسته کلی تقسیم کرد: آجرکاری، آجر لعابدار با تلفیق گره چینی، کاشی معرق و کاشی معقلی . قسمت داخلی و خارجی گنبد، هشت ضلعی و به سبک عمده بناهای آرامگاهی دوره ایلخانی ، تماماً از آجر ساخته شده است. استفاده از آجر علاوه بر جنبة کاربردی آن، در معماری دورة سلجوقی نقش یک عنصری تزیینی را نیز ایفا کرده است. آجر در اشکال مختلف و با روش های گوناگون اجرا در تزیینات مقابر این دوره نقش اصلی و عمده را داشت. زیرا است به طوری که در گذشته، مراحل مختلف تکوین و تکامل را طی کرده بود و در معماری این دوره به درجة کمال و حد اعلای خود رسید. برجهای خرقان قزوین، گنبد علویان همدان، گنبد سرخ مراغه و برج مهماندوست دامغان از نمونه های قابل توجه این گونه تزیین به شمار می روند . آجرکاری نما به صورت خفته و راسته انجام شده است تزیینات امامزاده یحییسنگ قبری از کاشی به شکل محراب در این بنا وجود دارد که تاریخ 705هـ.ق/1305م. را نشان می دهد در بالای ازاره، کتیبه ای گچی با خط ثلث بنا را دور می زند که در انتها تاریخ 707هـ.ق/1307م. را دارد. قدیمی ترین کاشیکاری بنا متعلق به دوره مغول و شامل کتیبه، باقی مانده محراب و گچبری های داخل سه کنج ها و نغول هاست که به صورت رنگی اجرا شده اند ( داخل گنبد نیز چهار دایره گچبری است که درون هر کدام از آنها به تنهایی اسامی «محمد»، «علی» ، «حسن»، «حسین» به چشم می خورد ( بسیاری از گچبری های این امامزاده از بین رفته است اما هنوز هم حاشه های آنها باقی مانده است. گچبری های برجسته، توام با کتیبه ثلث اجرا نشده است که در هم فرو می روند و بر هم می آیند. کتیبه های بنا شامل سوره جمعه است

اسلاید 38: منبع: کتاب معماري اسلامی ایران دردوره ایلخانان “ اثر دونالد. ن. ویلبر3-1 ویژگی های هنری بنااهمیت تاریخی این بنا مرهون تزئینات زیباي کاشیکاري و گچبري آن است. سیاحانی که سابقاً از امامزاده یحیی بازدیدکرده اند، شرح مبسوطی راجع به کاشیهاي شفاف و زیبا و کتیبه برجسته آن به خط ثلث و محراب نفیس این بنا در سفرنامه خود نوشتهاند و حتی کاشیهاي آن را بینظیر و بیهمتا ذکر کردهاند(آذري، 1348 ). زاره 6 اولین محققی است که از در هیچ جا کاشیهایی صافتر و درخشندهتر » : این محراب نام میبرد (ویلبر، 120 :1365 ) دیولافوآ نیز در اینباره مینویسد از کاشیهاي امامزاده یحیی پیدا نخواهد شد. این کاشیهاي فلزي رنگ سه دستهاند. دسته اول کمی زرد رنگ است؛ دسته دوم رنگ فلزي برنج مانندي دارد و دسته سوم تیرهتر و مانند مس قرمز است. کاشیهاي ستارهاي و صلیبی که قبر و محراب و دیوارها را تزئین کردهاند، داراي یک نوع اهمیت هنري و صنعتی هستند و به واسطه صفات و خصائص ممتازي که دارند به مراتب بر کاشیهاي بناهاي اسپانیایی و ایتالیایی و حتی نقاشیهاي روي کاغذ برتري دارندکاشیهاي امامزاده یحیی به شکل ستاره هشت پر(شمسه ایرانی) و صلیب (چلیپا) هستنداین کاشیها با نقشمایه هاي متنوع گیاهی تزئین و توسط علی بن محمد بن ابی طاهر ساخته27 ؛اسون -8 : شده است و اکنون در موزه متروپولیتن و ویکتوریا و آلبرت لندن نگهداري میشود( لوحه کاشی دیگر مربوط به سنگ قبر امامزاده است که تاریخ 705 ه. ق و امضاء یوسف بن علیمحمد بن ابی طاهر را داشته است و اکنون در موزه آرمیتاژ است محراب کاشیکاري امامزاده نیز توسط علی بن محمد بن ابی طاهر در تاریخ 663 ه. ق ساخته شدهاست

اسلاید 39: 3-1-1 تحلیل و توصیف بنا3-1 پلان امامزاده 3-2 برش گنبد امامزادهwww.tww.tpww.ir

اسلاید 40: 3-1-2 نمایش چهارسوی بنامنبع: تحقیق نگارنده3-3 عکس درب اصلی و شمالی بنا3-4 درب جنوبی بنا3-5 نمای غربی بنا3-6 نمای شرقی بنا

اسلاید 41: 3-1-3 عملکرد قسمت های مختلف بناگنبد محل زندگی متولیخدماتیانباریانباری3-7 عملکرد های بناایوانمنبع: تحقیق نگارندهراه پله

اسلاید 42: 3-1-8 دسترسی ها3-8 درب شمالی و اصلی3-10 درب جنوبی و فرعی3-9 درب جنوبی و فرعیمنبع: تحقیق نگارنده

اسلاید 43: 3-1-4 دسترسی ها3-10 درب جدید دسترسی به انبار3-12 درب قدیم دسترسی به انبار3-11 درب دسترسی به امامزادهمنبع: تحقیق نگارندهدرب اصلیدرب فضاهای خدماتیدرب انبار

اسلاید 44: 3-1-5 فضاهای باز و بسته3-13فضای باز3-16 فضای نیمه باز3-14 فضای بستهمنبع: تحقیق نگارنده3-15 فضای بسته داخل گنبد3-17 فضای بسته

اسلاید 45: 3-1-6 سیرکولاسیون3-18 سیرکولاسیونمنبع: تحقیق نگارنده

اسلاید 46: منبع: تحقیق نگارنده3-1-7 سازه سایه ها3-19 سایه ساز عصر

اسلاید 47: منبع: تحقیق نگارنده3-1-8 تزییناتآرایه هاي گچبري امامزاده یحیی: بقعه امامزاده یحیی ورامین نیز از جمله بناهایی است که تزئینات گچبري آن، جلوه هاي شاخصی از هنر گچبري قرن هشتم هجري و مهارت و بلوغ هنرمندانی که با مهارت و چیره دستی، علاوه بر حفظ وتداوم برخی از طرح ها و تکنیک هاي اجرایی گذشته، زمینه ساز تحولات و نوآوري هاي بسیاري نیز بودند را آشکار می سازد. این آرایه هاي گچی متنوع تقریبا در کل فضاي داخلی بقعه دیده می شود، به گونه اي که گچبري هاي هر یک ازچهار سه کنج امامزاده ترکیب بندي و نقوش جداگانه اي داشته و به عقیده پوپ، علاوه بر این که پاره اي از عناصر قدیمی هم چنان متداول است؛ اما بسیاري از نقوش و ترکیب بندي ها جدیدند تکنیک گچبري برجسته و تزئینات آژده کاري مفصل و متنوع، هم چنین وجود دو رنگ مشکی و اخرایی (طلایی) در آشرایه ها و فنون اجرایی بر ارزش بصري و بداعت نقوش افزوده است. آرایه هاي گچبري را می توان در بخش هاي مختلفی از فضاي درونی بقعه مشاهده نمود از آن جمله:سه کنج ها 8 با نقوش گیاهی و هندسی به رنگ مشکی و اخرایی قاب گچبري بالاي محراب با طرح گیاهی (اسلیمی هاي بزرگ و حجیم) و تزئینات هندسی درون نقشمایه هاي آن کتیبه گچبري برجسته به خط ثلث در زمینه اي از نقوش گیاهی که از ابتداي ضلع جنوبی و بالاي محراب1 متري بنا ادامه مییابد اشکال گچبري مهري (توپی هاي گچی) در بالاي کتیبه / آغاز می گردد و در ارتفاع 5 فوق و در دیوارهاي جانبی بنا کتیبه هایی با اسامی مقدس در سقف بقعه، نقوش گیاهی ( و کتیبه اي پشت بغل هاي اطراف پنجره هاي مشبک و سایر لچکی هاي تعبیه شده در سقف.

اسلاید 48: منبع: تحقیق نگارنده3-20 :نماي نزدیک از گچبري سه کنج ها با نقوشگیاهی و هندسی3-21 :کاشی های داخل امامزاده3-22 :تزیینات3-23 :تزیینات

اسلاید 49: منبع: تحقیق نگارنده3-1-9 مواد و مصالح ساختمانیمواد و مصالح استفاده شده در امامزاده یحیی اکثرا از آجر و خشت و گل گچ و کاشی است که در دوره ی ایلخانی در بسیاری از ساختمان های مهم از جمله مسجد امامزاده جعفر اصفهان استفاده شده است.3-24 :نماي نزدیک از مصالح در دیوار امامزاده3-25 :نماي نزدیک از کف سازی در امامزاده

اسلاید 50: منبع: تحقیق نگارندهمواد و مصالح استفاده شده در امامزاده یحیی اکثرا از آجر و خشت و گل گچ و کاشی است که در دوره ی ایلخانی در بسیاری از ساختمان های مهم از جمله مسجد امامزاده جعفر اصفهان استفاده شده است.تصویر آسیبعامل آسیب رسانآسیبنوع مصالحموقعیت آسیبرطوبت صعودی جزو عوامل طبیعی دائم (وجود جوی آب در پای دیوار)لک های ایجاد شده بر روی نماآجر و خشتانسانی- عمدی-آسیب بصریآجریانسانی- عمدی-خراب کردن تزییناتآسیب بصریآجر و خشترطوبت صعودی ملات فاسد شده و از بین رفته و باعث افتادن آجر میشود4-1 آسیب شناسی

اسلاید 51: منبع: تحقیق نگارنده4-1 آسیب شناسی

اسلاید 52: منبع: تحقیق نگارندهمواد و مصالح استفاده شده در امامزاده یحیی اکثرا از آجر و خشت و گل گچ و کاشی است که در دوره ی ایلخانی در بسیاری از ساختمان های مهم از جمله مسجد امامزاده جعفر اصفهان استفاده شده است.تصویر آسیبعامل آسیب رسانآسیبنوع مصالحموقعیت آسیبرطوبت صعودی با شستن مداوم کف و از بین رفتن شیب کف به وجود می آیدلک های ایجاد شده بر روی نماآجر و خشتانسانی- عمدی-(وجود سیم نصب لوازم دکوراتیو بر روی دیوار)آسیب بصریآجریانسانی- عمدی-خراب کردن تزییناتآسیب بصرییادگار نویسیگچ و خاکانسانی عمدی- فشار دیوارو از بین رفتن قسمتی از قبرو پر کردن آن با سیمانترکسیمان4-1 آسیب شناسی

اسلاید 53: منبع: تحقیق نگارنده4-1 آسیب شناسی

اسلاید 54: تحقیق نگارنده4-2 بررسی برخور اجتماعی مردم با بنابرخورد مردم با بنا خوب است. مردم این بنا را بنایی بسیار مقدس میدانند ولی در حفظ و نگهداری آن زیاد آنچنان تلاشی ندارند.مثال شستن حیاط یک عامل آسیب رسان است.اما مردم بدون اطلاع اینگونه آسیب میرسانند. یا بنا را طبق اصول مرمت کنند.5-1 نتیجه گیری این بنا به دلیل کاربری مذهبی امامزاده و آرامگاه نمیتوان کاربری دیگری به آن را تغییر داد.این بنا در میراث فرهنگی با شماره 199 به ثبت رسیده است.6-1 منابعWWW.ANOBANIANI.COM http://roostanet.irمنبع:کتاب جغرافیا استان شناسی تهران www.varamincity.irMEMARCAD.COMdaneshnameh.roshd.irwww.irimo.irwww.tww.tpww.ir کتاب قدیمی ورامین مقاله آرایه هاي گچبري بقعه امامزاده یحیی ورامینکتاب معماري اسلامی ایران دردوره ایلخانان “ اثر دونالد. ن. ویلبر

20,000 تومان

خرید پاورپوینت توسط کلیه کارت‌های شتاب امکان‌پذیر است و بلافاصله پس از خرید، لینک دانلود پاورپوینت در اختیار شما قرار خواهد گرفت.

در صورت عدم رضایت سفارش برگشت و وجه به حساب شما برگشت داده خواهد شد.

در صورت نیاز با شماره 09353405883 در واتساپ، ایتا و روبیکا تماس بگیرید.

افزودن به سبد خرید