صفحه 1:
سمه تعالي
بررسی SS pd Sle whirl
های تولیدی پتروشیمی ایران
بابکارگیری منطق فازی CO)
©
صفحه 2:
فهرست عناوین مورد بررسی
٩ _ بیان مسئله
5 ضرورت انجام تحقیق
ادبيات تحقیق و تعاریف
فرضیه های تحقیق
5 مدل تحقیق
مراحل انجام تحقیق
5 نتايج تحليل مدل
محدوديت هاى تحقيق
٩ _ نتیجه گیری وپيشنهادات
صفحه 3:
ان مسئله
0 هر سازمانی برای بقا و پیشرفت در اجتماع در حال رشد و غیرقابل اطمینان
امروز به سیستم های تولیدی چایک خود نیز درد.(اين امر مستلزم داشتن
ن ها مجبور به تغییر نیستند. به عبارت دیگر
ادامه حیات وبقا اصلاً اجباری نیست. » رمز بقا و
ماندگاریست و بسیاری از انسان هاء و به تبع آن جوامع. موسسات و شرکت
ها همواره در جهت دگرگونی خود و تطبیق اوضاع و احوال خود با شرایط
محیطی اطرافشان برآمده اند. شرایطی که شاید خود هیچ گاه نقش فعالی در
ایجاد آن نداشته اند. بررسی تاریخ و سرگذشت شرکت هایی با عمر بالا
بیانگر این واقعیت است که آنها پیوسته در تلاش برای بقا و انطباق بیشتر
خود با محیط اطرافشان بوده اند. به نظر می رسد شرط ماندگاری در این
است که با اعمال تغییرات تدریجی اختیاری خود را با تغییرات اجباری وفق
دهیم.
توان سازنده است) اما. ساز
دیدی نیست که 7
صفحه 4:
ضرورت انجام تحقیق
۰ ناپایدار بودن بازار و نیازهای مشتری
© نياز به رقابت پذیر بودن برای بقا در بازار
٩ تقویت قابلیت رقابت در بازارهای جهانی برای محصولات پتروشیمی
0 ایجاد بستر منایب برای ارزیابی صحیحی صنایع پتروشیمی و ایجاد انگپزش برای
رقابت در بين آنها
صفحه 5:
ادبیات تحقیق و تعاریف
٩ مفهوم چابک:
واژه چایک در فرهنگ لغت به معنای حرکت سریع؛ چالاک؛ فعل"تونیی حرکت به صورت سریع و آسان" و
قادر بودن به تفکر به صورت سريع با يك روش هوشمندانه" به كار كرفته شده است. چابکی ناشی از توليد
چلیک ((00) است.
مفهوم توليد جابك:
© توانايى هاى توليد كننده براى واكنش سريع به تغييرات ناكهانى و غير قابل بيش بينى (نواكر HOOF
گلدمن و همکارانش؛ 00؛ پوتتیک: PO 0000)©؛ ريجاردزء ©©©0؛ ون اسن و همکارانش؛
0
6_پاسخ پیش کنشی به تغییرات (گلدمن و ناجل؛ 5 بسانت» ۰۵000 109).
© قابليت سازكارى و شكل دهی مجدد سریع (کایوسی؛ ۰006 0 پوتتیک ۰00000 ۳۵6؛ بسانت؛
(E001 15 48 OOM Sule OG 0
_ بهره گیری از تغییرات به عنوان فرصت های ذاتی نهفته در محیط های آشفته (ماسکل؛ 30000 نیلور؛
SO شریفی و زانگ 6000 666۰).
0 _توانایی پاسخ موثر به مشتری (سوباء ۰060000 00؛ ابراهیم پور و یاگوب؛ 00000©؛ كاتاياما و بنتء.
990
توانیی بقا و پیشرفت در محیطی با تغييرات مداوم و غير قابل بيش بينى (داوء ©©©0؛ ماسكل»
jue 0 000: ریگ بای و همکارانش؛ 900000).
صفحه 6:
ادبیات تحقیق و تعاریف
پتروشیمی:
© به عنوان یکی از بخشهای اصلی صنعت نفت از جمله صنایع مهم ومادر کشور
است .این صنعت بعناون یکی از گزینه های مهم صادرات غیر نفتی در جهت
شکوفایی اقتصادی کشور » توسعه, بومی کردن فناوری وکسترش صنایع جانبی
اعم از صنایع پایین دستی ویا صنایع تامین کننده نیازهای فنی؛ مهندسی
تتحقیقاتی در کشور نقش اساسی دارد. خوراک صنایع پتروشیمی از محصولات
پالایشی نظیر نفتا. گاز طبیعی واتان استحصالی است .
در حوزه شرکت های تولیدی پتروشیمی تا کنون تحقیقی در زمینه چابکی
صورت نگرفته است.
صفحه 7:
منطق فازی
دنیای واقعی ما بسیار پیچیده تر از ن است که بتوان یک توصیف و تعریف دقیق برای آن
بدست آورد. بنابرلین بلید یک توصیف تقریبی یا همان فازی که قلبل قبول و قلبل تجز
تحلیل باشد. برای یک مدل معرفی شود.
© با حركت به سوى عصر اطلاعات. دانش و معرفت بشری اهمیت بسیاری پیدا می کند.
صفحه 8:
فرضیه های تحقیق:
۶ همکاری موجب افزایش چابكي در سازمان مي شود.
7 انسجام موجب افزایش چابكي در سازمان مي شود.
7 مهارت نیروی کار موجب بهبود چابكي سازمان مي شود.
7" ساخت تیم موجب بهبود چابكي سازمان مي شود.
7 تکنولوژی بهتر موجب بهبود چابكي سازمان مي شود.
7" توجه به کیفیت موجب بهبود چابكي سازمان مي شود.
7" توجه به تغییر موجب بهبود چابكي سازمان مي شود.
” توجه به بازار موجب بهبود چابکي سازمان مي شود.
7 بهبود رفاه موجب بهبود چابكي سازمان مي شود.
7" توجه به آموزش موجب بهبود چابكي سازمان مي شود.
" عملکرد تولید موجب بهبود چابكي سازمان مي شود.
صفحه 9:
مدل تحقیق و فرضیات
اهداف اساسی از انجام تحقیق :
۱- دسته بندی معیارهای مورد استفاده در چابکی و انتخا ب معیارهای مورد
نظر shen cl cle
۲- رتبه بندی شرکتهای تولیدی پتروشیمی بر اساس چابکی
صفحه 10:
مدل تحقیق و فرضیات
5 ie)
۱-میزان مهارت كاركنان شما در كار نا جه اندازه است 5
١ 1-ميزان مهارت كاكناننشما در نجارت ويافتن راد هاى سودآورتا جه حد است ؟.
؟-ميزان مهارت كاركنان شما در بخش هاى مختلف تا جه اندازه است ؟.
-١ تا جه اندازه تيم هاى خودكردان در كارخانه شما وجود دارد ؟.
؟-تاجه اندازه به وجود تيم هاى كازى در كارخانه معتقد هستيد؟.
.۰ ۳-تاچه اندازه مملكرد قيم ها مفيد بوده4
۴-ت چه اندزهخلاقیت بوسیله تیم بوجود آمده است؟
صفحه 11:
مدل تحقیق و فرضیات
متغیرها
وس
im
al
اتدازه بلى تفوز در ار رقابايتان همكارى هاى سازئده داريد ؟. هجات-١
-تاجه اندازه با مشترى ها همكارى دارد؟
* تا جه اندازه با عرضه كتتدكان همكارى داري
+ تا جه اندازه به مشتريان و عرضه كنندكان اعتماد دارى ؟.
ه- تاجه اندازه تامين كنتدكان داراى انعطاف يذيرى در تدارك نيازهاى شما هستفد؟.
te BF اندازه به ثامين كتندكان خود اعتماد داريد ؟.
ag UY اندازه با تامين ay bly IES مدت داريد؟.
١-تاجه اندازه كار شما داراى انسجام ست
og EY اندازه معفقد هستيد كه اطلاعات كافى در اختاير كاركنان قرار دهيد ؟.
۳- تا چه اندزه سیستم اطلاعنی شمایکبارچه و منسجم است؟:
؟-تا جه انداز با تامين كنندكان به صورت يكبارجه و منسجم عمل مى كنيد ؟.
صفحه 12:
جاو وم
sien
- سرعت تحويل كالا در كارخانه شما تا جه اندازه است 5
؟ تاجه اندازه زمان تحويل كالااز جاتب شما قابل اطمينان Sec
ae GF اندازه هزينه تداركاء
براى شما مهم است؟
rd تنوع مصولات شما جه اندازه است ؟
۶- نا چه ناه سیستم توليد در كارخانه شما اجرا مى شود ؟.
تا چه نز از روش هی نوین توليد در كارخانه استفاده مى كنيد؟.
۱
اجه اندازه خطوط تولدکرخانه شا با تکنولوژ روز كار دارد؟
ا تاجه اندازه تجهيزات توليد شما منعطف و قادر به توليد محصولات است ؟
تاجه اندازه مهارت و دانش براى كسب تكتولوتى در كارخانه شما وجود دارد ؟.
Says اندازه در استفاده از تکنولوژی نقش هدایت گر a EY
صفحه 13:
۱- کیفیت محصولات شما در مقايسه با رقبا در جه حدى است ؟
؟-تااجه اندازه طرح هاى اوليه محصول شما درست وخالى از اشکال است 3
۲ جه اندازه محصول توليدي شما مشخصات محصول ايده آل را دار
۴-ت جه اندازه در انتخاب تأمين كنندكان به كيفيت مواد توجه مى شود ؟.
ea) تغيير وتغيير boa اتدازة حر كران كما وجود ماردة
۲
جه اندازهمعنقد بهتغیبر تدریجی هستید؟
۳
جه اندازه معتقد به تغيير يكجا هستيد؟.
3-7 جه اه ماه سر توت در بش نود درد
۵-ت جه اندازه فرهنك بهبود مستمر در كارخانه شما وجود دارد ؟.
*-0 جه اندلاء مهارت و ناتش براى كسب False Gnas ses
/ادتا جه اندازه در تصميم كيرى ها به صورت متمركز عمل مى شود ؟
صفحه 14:
&
<,
a ائدازه نسبت به تغييرات بازار منعطف هسنيد؟.
جه اندازه توان ارائه محصولات جديد به بازاروا داريد ؟
7 ناجه ميزان طراحى محصولات جديد برلى ورود به بزاردر كارخانه شما وجود دارد؟.
tye IT هاى منظمى برلى سنجش رضايت مشتريان و نازهلى آنها وجود داد
تا جه اندازه توان باسخ كوبى به نيازهلى بازار وا داريد؟.
۶-تا جه اندازه از روش های مهندسی همزمان در فعالیت های خود استفاده می کنید ؟
١-تاجه اندازه به رضايت كاركتان ازكارشان اهميت مى دهيد ؟.
۲-تا چه اندازه به رضايت كاركتان از محيط اهميت مى دهيد؟
اتا جه اندازه به اثر برنامه هاى طفريحى در وضايت كاركنان معتقديد 5
١-تاجه اندازه به آموزش مستمر برلى كاركنان اعتقاد داريد؟.
اجه اندازه به وجود محيط آموزشى در محيط كار اعتقاد داريد؟.
ات جه اندازه به أموزش افراد براى تبديل به جه مهارتى شدن أنها معتقد هستيد؟.
؟-تاجه اندازه به بحث آموزش برل افزايش مهارت نيروى كار معتقد هستيد؟.
صفحه 15:
مدل تحقیة
جامعه آماری
٩ شرکتهای تولیدی پتروشیمی ایران
lp! کارشناسان و خبرگان شرکتهای پتروشیمی ٩
نمونه آماری
با در نظر گرفتن ۵ کارشناس از هر مجتمع. جمعاً ۱۹۰ کار
كه طيق جدول موركان تمونه:آمارى cod wale wh
اس بوده اندک
صفحه 16:
مراحل انجام تحقیق
مراحل ارزیابی چابکی:
9انتخاب متفیرهای چایکی جهت ارزیابی
#نمره دهى به متفیرهای انتخاب شده و وزن هر یک از آنها توسط متخصصین پر اساس طیف
لیکرت
9تبديل و محاسبه وزن هر معيار جابكى و وضعیت موجود آن با استفاده از جدول متفیرهای
کلامی
محاسبه (FAD iB Sly » اساس وزن و اندزه هر معیر در قسمت قبل
#مقایسه عدد چایکی فازی بدست آمده با جدول مبنای چایکی فازی و محاسبه فواصل آن از
هر یک از سلوح چایکی
© تحلیل و یافتن اولویتها برای بهبود متفیرهای چابکی در جهت بهبود وضعیت چابکی سازمان
صفحه 17:
محاسبات فازی
مراحل استفاده از محاسبات فازی
0تقریب متغيرهاي زباني با اعداد فازي
0تجمیع فازي نظر خبرگان در مورد توانمند سازهای چابکی و اهمیت آنها
0محاسبات فازی توانمند سازهاء ابعاد چابکی و مجتمع های پتروشیمی
9ديفازي کردن متغیرهای چابکی
0رتبه بندی توانمند سازهاء ابعاد چایکی و مجتمع های پتروشیمی
صفحه 18:
محاسبات فازی
تقریب متغيرهاي زباني با اعداد فازي
*- متغيرهاي زباني: این متغيرهاي با برچسب هاي خیلی زیاد» زیاد؛
متوسط کمو خيلي کم در پرسشنامه بیان گردیده است.
صفحه 19:
محاسبات فازی
محاسبات فازی
در این بخش براي محاسبه رتبه هر يك از 20) ها از ضرب فازي آن آیتم در اهمیت آن استفاده
مي نماييم:
7 = AC OW, ۲ 43
©ديفازي كردن
©براي مرتب نمودن اعدا فازي يكي از ساده ترين راه هاي ممكن
خارج كردن اعداد از حالت فازي و سيس رتبه بندي آنهاست. در
این تحقیق براي ديفازي نمودن از روش Orcter oP Brea
eal (COM) شده است که به صورت زیر مي باشد:
)نر d= fi
)|
صفحه 20:
نتایج تحلیل مدل
نتیجه رتبه بندی متغیرهای چابکی
صفحه 21:
نتايج تحلیل مد (نتيجه رتبه بندى مجتمع هاى بتروشيمى ازنظر جابکی )
صفحه 22:
محدودبت های تحقیق
٩ پراکندگی جفرافیای مجتمع های پتروشیمی
٩ عدم اعلام نتایج رتبه بندی شرکت های تولیدی پتروشیمی
صفحه 23:
نتیجه گیری وپیشنهادات
بازنگری در دستورالعملها و رویه های کاری در جهت تسهیل در امر تفییر پذیری و بالا بردن
سرعت عمل در جهت تقویت توانایی در تطبیق با تغییرات محیطی
همکاری با رقبا و تامين كنندكان در تبادل تجربيات در قالب انواع روشهاى مشاركتى و
مدیریتی
تشکیل واحدهای 110 قوی و همچنین واحد تحقیقات بازلر
همکاری های منطقه ای و فراهم کردن امکان ارتباط بیشتر و عقد تفاهم نامه های کاری با
کشورهای دوست
برگزاری دوره های آموزشی مناسب چه برای مدیران و چه برای کارشناسان در جهت تقویت
مهارت تیم سازی و همچنین ایجاد رویه های انگیزشی برای کار گروهی
صفحه 24:
پیشنهادات برای تحقیقات آتی
ه سازى نظام جابكى در مجتمع هاى بتروشيمى ايران
بررسی و رتبهبندی چایکی در واحد های توليدى با استفاده از روشهاى تصميم گیری چند معیره
بررسی و رتبهبندی چایکی در سازمنهای خدماتی
٩ رتبه بندی متفیرهای چابکی با استفاده از متغبرهای کلامی و مقایسه
ارزيابى هر يك از متفیرهای چایکی به تنهایی در بین مجتمع های پتروشیمی به شکل عمیق تر
تعیین ا ای بهبود چایکی در صنایع پتروشیمی
بررسی وضعیت چابکی در صنایع تولیدی دیگر مانند صنایع غذایی
٩ بررسی چایکی در شرکتهای خدماتی و مقایسه مدلهای حاکم بر آنها با شرکتهای تولیدی
صفحه 25: