آموزشعلوم انسانی و علوم اجتماعیادبیات و زبانسایر

بررسی کتاب فارسی اول دبستان

24 صفحه
480 بازدید
29 اسفند 1400

صفحه 1:

صفحه 2:
2 دانشگاه علوم انسانى بوشهر رشته :آموزش ابتدایی عنوان :بررسی کتاب فارسی اول دبستان استاد مربوطه :دکتر صمیمی توسط :الهام بهرام زاده پاییز 99 زبان فارسي کلید فهم متون گوناگون ایرانی و ابزار مهم برقراری ارتتعاهاع متها براتيان ابت نهر اثرانى با هر اویش معا و منطفه ای خاصءاز طريق زبان فارسى برآى حفظ هويت و مليت خود ميكوشد.قرن هاست براى همه ى ايرانيان .از هر ای,مسلم شده است که برای موفقیت در امور ‎watchs‏ بأيذ : ختمق پاسداری و احترام به زیان مادری,برای یادگیری و تسلط بر ‎Moby‏ ‏فارسی کوشید.نظام آموزشی کشور نیز مسئولیت بسیار برای تحقق این خواسته بر حق دارد . برنامه ی درسی ‎Sigal Obj‏ در میان برنامه ی درسی دیگر دوره ی ابتدایی از آهمیت بسزایی برخوردار است,زیرا نه تنها در تحکیم و تثبیت روابط اجتماعی موثر است بلکه یادگیری سایر موارد درسی را تسهیل میکند و تعمیق میبحشد.بر اين اساس و با توجه به ضرورت های فرهنگی,اجتماعی,دینی وآموزشی,برنامه ی درسی کتاب فارسی ‎Jol‏ ‏ابتدایی مصوب 1348 وزارت آموزش و پرورش در فرایندی علمی و منطقی مورد بازنگری قرار گرفت که حاصل آن,تالیف کتاب های بخوانیم و بنوسیم برای پایه ی اول ابتدایی میباشد.اين کتاب ها از سال تحصیلی 82-81 به صورت رسمی در اکثر نقاط ایران تدریش دید.این کتاب بر اثر سعی و اهتمام خاصی با استفاده از نظرات روانشناسي به رشته ی تحریر در آمده:اما قضاوت با معلمان مجری میباشد.از آنجا که نظرات معلمان مجری اين کتاب میتواند راهگشای برنامه نویسان درسی باشد,این تحقیق با بررسی تحقق هدف هابرویکردهابروش ها,محتوا و ساختار این کتاب ها با استفاده از وا تاه را شاه را ری ور أ جا ا

صفحه 3:
بیان برنامه هاي درسي, اسناد رسمي موزشي هستند که نقشه عملیات مورد نظر براي تحقق آرمانهاي آموزش و پرورش در آنها روشن گردیده است.با توجه به این جایگاه مي توان با تحلیل و ارزشيابي برنامه هاي درسي و خصوصاً استفاده از ديدگاههاي معلمان به تصويري نسبتا روشن از میزان كارامدي آن نظام دست یافت .همین امر موجب شده است نظامهاي آموزشي عملاً ظرفیت قابل توجهي از امکانات خود را صرف تدوین و کارآمد کردن برنامه هاي درسي سازند تا بتوآنند با . اجراي آنها هدفهاي آموزشي را تحقق بخشند دريايه اول ابتدايي ,درس فارسي از نظر آموزش مهارتهاي زباني و ايجاد انكيزه و علاقه به فراكيري ساير دروس برآي نظام آموزشي اهمیت دارد .به همين دليل طراحي و اجراي يك برنامه مؤثر زبان آموزي در بآيه اول ابتدايي مستلزم اعمال ظرافت و دقت خاصي است و مي توان بأ استفاده از فرايند أرزشيابي و استفاده از نظرات معلمان مجري تا حد زيادي از این آمر اطمینان حاصل کرد.بر این اساس در اين تحقیق سعي كرديد كتب بخوانيم و بنويسيم را که با استفاده از رويکردهاي تحليلي و کلي وبا لهام از مبني روان شناختي زان آموزي (مکتب گشتالت) در پایه اول تألیف گردیده ار دیدگاه معلمان مورد بررسي قرار گیرد. با توجه به اهمیت موضوع سؤال اساسي اين است كه آیا معلمان مجري توانسته اند به اهداف و اصول مولفین برسند ؟ تظرات و ديدگاههاي آنان نسبت به این کتب چیست؟ براساس ننایج تحقیق (رضائي,1379)با عنوان نگاهي به نتایج ارزشيابي بنامه درسي جديد فارسی اول ابتدايي 41/83 درصد دانش آموزآن بیش از 60 درصد به اهداف حیطه دانشي و 28/90 درصد آنها بیش از 60 درصد به اهداف حیطه نگرشي رسیده اند .نتایج تحقیق (رهبری نژاد,1380)با عنوان نظري به نتیج ارزشيآبي برنامه درسي جدید فارسی ,79 درصد از آموزگاران مجري طرح دستيابي حاتشآموزان بهمهارت دقت و تمرگز در سخن گفتن را که يكي از هدفوای ال برنامه مي باشد را در حد مطلوب ذکر کرده اند.همچنین83 درصد از آموزگاران " عنوان نموده اند زمان در اختيار و حجم كتابها مانع از انجام درست و كامل فعاليتهاي آموزشي مي كردد. بنابراين تحول اساسي كه از سال تحصيلي 79-80 در برنامه درسي كتاب فارسي بايه اول و با تأليف كتابهاي بخوانيم و بنويسيم به وجود آمده است «محقق را بر أن داشت كه با استفاده از ديدكاههاي معلمان ويزكيهاي بارز اين كتاب را از جنبه هاي :تحقق هدفها و رویکردها ,محتواي کتابها ,روشهاي تدریس,روشهاي ارزه فت تحعميلي ,مناسب بودن روند آموزش خط و

صفحه 4:
سوالهاي پژوهش سوالهاي پژوهش بر اساس اهداف,اصول ,رویکردها ,روشها و به * طور كلي مهارتهاي زباني مورد نظر برنامه ریزان كتابهاي بخوانیم و . بنویسیم تنظیم شده است * ‏نظر معلمان پایه اول, كتابهاي بخوانیم و بنویسیم به چه میزان‎ a: به مهارقایچهار گانه زبانآموزیت_وجه دارد؟-1 * موجملستفاده از رويكردهايعمومر لفيقي اكتشافيو- -2 ۰ مي‌شود؟ ۱ ميتواناز روشهایآموزشت لفيقيمفاهيم .روشهاي3 * خلاق روشهای‌هبریو كارا روشهاوة نا لو روشهایارتاطیو ت-عا اراستفاده کرد؟ روشهایت دریس پیشنهادیب | توناییمعلماو دانش‌آموزان4 * و با محتولوک تابها ,شرایظ و لكاناتو جدول‌ساعانتهتگي عاستتجاود؟ ساختارو محتوايكتابها به پرور ش‌واناي‌هيذهي رد5 * خلاقييتمهارنتفكر ,مفاههم بيزي ته لونيازهاويوحريروانيه عاطفي جنبه هوذهنیو هروو تغییر شیوم خط فعليبه سوي تحریریت وجه دارد؟ از نظر ساختار و محتا دارایانسجام ,هماهگي ار ناط منطقیو-6 * متناسبیدا سن‌دانش‌آموزلناسبک از نظر مفاهیم گوناگونب ه نكانيباني‌مفاهم-7 * دلنشي ارزشی ن گر شنیکا نم اييو ادبیت وجه دارد؟ ارزشیاب یپ یشرف تس حصیلیدانش‌آموزاب | شرلیط و ل کاناتو-8 * جدول‌ساعا تهتگی_نااسببارد؟ آيا بيزديدكاههاومعلمازاز نظر متغيرهاي جنس مدرك9 * تحصیلیو سابقه تفاونوجویودارد؟

صفحه 5:
جلد روی کتاب تصوير روی‌جلد ‎dates‏ چابجدید نسبنبه سالگذشته- تغييرونكرده و همان تصوير دوكودكيسر ودختراستهر حارکه در میانلنموهیا از گل‌ها همراه با کتابهایشان‌هستند .ينكاميزىجلد كاملا مطلوب‌ومتناسبی | سنب چه هاست نسبت به سال گذشته عنوان کتاب تغییر کرده در سال پیش نام کتاب فارسی اول(بخوانیم) روی جلد حک شده که امسال .واژه بخوانیم حذف شده است پشت جلدتتصویر نقشه و يرجم ايران كه درون آن بج ها قرار دارند. (همدل و یکپارچه بودن تمام ایرآن .قطع کتابوحلیاست .جنس‌و نوع کاغذ کتابخارجیه سفید است: مرغونفیست برخیص فحانک تابدارلی‌جاه و برخی فاقد آن مانند نگاره .که فاقد حاشیه است نوع قلم در کتابدر ‎jaa‏ ‏با فونت درشت و در برخی مناطق مانند ببین و بگو .کمی ریزتر است شماره درس‌با رنگقرمز عنوان هر درس با .رنگ مشکی است یکماز محاسن؟ تابهمخولا متن درس ‎Ly‏ صاورو :تایب رن ر 4 ‏.با سن کودکان ‎

صفحه 6:
ابعاد کتاب 26/5 در 20 به ق حدودا 1 سانتی متر است که .یراق داتش آموز کلاش ‎cual Calis Jol‏ :این کتاب 128 صفحه دارد و دارای سه بخش است بخش!1:نگاره ها- بخش2:آموزش‌ن‌شانه ها(1)- بخش3:آموزش‌ن‌شانه ها(2)- و روان‌خولنت بخش 1 شامل 10 نگاره است.بخش 2 شامل 15 درس .میشود و بخش 3 7 درس دارد صمعه وق اول كتات فا بسع اللة اتحدن اجيم :سروم مستود و پشت صفحه سفید است.صفحه ی بعدی عبارت فارسى ‎Jol‏ دبستان نوشته شده است و زیر آن تقشه ی ایران با کودکانی از ‎(aA‏ و قبیله ای که دو کودک پرچم ایران در دست دارتذ و جهار برواته و دشتى أز كل و سيزم را نشان داده است.پشت صفحه اطلاعاتی > ‎aul 0210 GS ren‏ .است ستجه‌ی بیعد تصویرشندان: اطام را با چند شاخه گل و برگ آورده شده که بالای صفحه نوشته شده است امامو سيريا قراكه أكر مق از امام خمينى(قدس سره الشريف) .آورده بودند بهتر بود

صفحه 7:
دو صفحه ی بعد کتاب فرست است و صفحه ی بعدی مقدمه میباشد که در اين صفحه برای کمک به فرایند یاددهی-یادگیری و بهبود آموزش و بهره بری نیکوتر توجه آموزگاران ارجمند را به 3 نکته جلب کرده است و دو صفحه را شامل میشود. صفحه ‎2S‏ برنامه ی پیشنهادی آموزش کتاب فارسی آمده است که تلزینتن را در یک کادر به صورت ماهانه و هفتگی برنامه ریزی کرده است. وزیر کادر گروه زبان و ادب فارسی,دفتر تاليف کتاب های درسی عمومی و متوسطه نظری و نشانی پایگاه رایانه ای درج گردیده است و از صفحه ی بعد بخش 1 و نگاره ها شروع میشود با یک آیه از قرآن کر که به پدر و مادر خود نیکی کنید. همراه با تصویری که درب آمده است که در آن مادر مشغول آموزش فارسی به دختر است و پدر در حال خواندن کتاب قصه برای پسرش است که با توجه به آیه ی مربوطه در بالای صفحه بهتر بود تصویری متناست نا ابن آنه و تنك , كردن به بدر و مادر خود م , در در پایین کتاب

صفحه 8:
نقش (تصاویر, شکل ها , نقشه ها و جدول ها در يادگيري ) : چگونگي نمایش دختر و پسر در کتاب فارسي اول تصاوير كتاب بايد به نوعي تدوین شده باشند که دختران و پسران هر دو به طور مساوي و یکسان بازتاب فعالیتها و رفتارهاي خود را در در ‎OLS‏ مشاهده کنند و همچتین از امکانات مختلفي که براي آنان در جامعه وجود ذارد بت طور برایر [ شوند و در اینجا اين سوال را مي توان مطرح کرد که كتاب دیستان چگونه کودکان ما زا بزأى ورود يع جامعة يو پیجنده آثاده فى سار > جه اطلاعاتي از امكانات جديد به كودكان مي دهد ؟ بنابراین دختر و پسر باید امکان بروز یکسان قابلیتها , مهارتها و استعدادهاي خود را درمدرسه داشته باشند و از امکانات آموزشي به صورت . برابر استفاده ببرند خامفه مابه آموزس در و سر بدظورر یکسا اروس عي گذارد و چنین به مي رسد که سواد و کسب مهارت براي بسران مفیدتر از . دختران است

صفحه 9:
درکتاب فارسي اول تصوير پسر تقریباً بیشتر از دختر دیده مي شود و با وجود زندگي درجامعه اي که زنان به عنوان نيمي از جمعیت , فعالانه در همه جا حضور اجتماعي دارند و موجوديت ‎waa ba 2S‏ ربشائته .رن كتانين اول فقط جار توب خانه زندكي مي كند و حتي به عوان آموز فقط به تعداد کمي در کلاس درس نشان داده مي زن در جامعه محدود به كارهاي خانه مانند آشيزي و مشخص شده است. و از آنجا که براي دختران و ان توانند داشته باشند در كتاب فارسي اول مشاهده ضفيا رشولدكهخانواده در كتاب فارسي أول جهار نفر تضويفادفتر بيشتردر محيط خانه و كمتر در محيط تلفجوازة اكرم في باشتداين جاتوادهاية مغناي واقعي بكي شود در صورتيكه يسر بيشتر در محيط مفانولهه‌وهسته اي , منزوي , نو مکان و بدون ارتباط بایپلیط خانه کمتر دیده مي شود اعضاي خانواده مي باشد ودر کتاب فقط يك بار

صفحه 10:
تصاویر کتاب محل زندگي خانواده را مشخص نمي کنند از تصاویر مي توان ‎we se‏ خانواده در شهر زندگي مي کنند اما با روستا در ارتباطند زیرا که عموي امین واکرم باقبان است . در نتیجه خانواده نمایانگر خانواده اي ‎a Lowy) jl aS cowl‏ شهرمهاجرت کرده است و هنوز ارتباط خود را با روستا قطع نکرده است .نقش خانواده در کتاب فارسي اول در این کتاب نقش پدر فقط با پسر معنا دارد در تمام کتاب تصويري از پدر و دختر دیده نمي شود و پدر به تعداد بيشتري با پسر دیده مي شود و مي توان نتیجه گرفت که روابط اعضاي خانواده با یکدیگر در واقع براساس تقسیم کار بر حسب جنس دیده مي شود يدر با پسر و مادر با دختر.و ارتباط اعضاي خانواده فقط در خوردن جمعي نمایش داده شد و اعضاي خانواده ‎wis‏ هرگز دور هم جمع نمي شوند تا مطلبي را ‎Bee ae‏ تعریف کنند ويا اطلاعاتي را با یکدیگر رد و بدل کنند و از ز کمك و راهتماين ‎ee‏ ی يدنه مات با بچه ها به گردش روند در نتيجه عملكرد خانوادة ‎Soe Shi‏ از واقعيات اجتماعي نيست در صورتي كه اعضاي خانواده ايراني جه شهري و چه روستايي داراي روابطي كسترده تر از روابط خانواده كتاب هستند .

صفحه 11:
: «هداف نگاره ها عبارت است از : دانشي , نگرشي و مهارتي در اینجا به عنوان نمونه اهداف نگاره 1 کتاب بخوانیم با عنوان " به خانه ما خوش . آمدي " را جهت استفاده همکاران پرتلاش , تقدیم مي نماییم : اهدافدانشينگاره : مهم ترین اهداف دانشي که از تدریس نگاره 1 انتظار مي رود , عبارت است از : الف ) آشنا ساختن دانش آموز با نهاد خانواده اعضاي خانواده جایگاه و وظایف اعضاي خانواده گسترش واژگان پایه کودك و یاد دادن و آموختن تلفظ درست و کاربرد واژه هايي در زمینه : نام اعضاي خانواده محدود از قبیل پدر , مادر , خواهر , برادر و خانواده گسترده از قبیل عمو , عمه , دايي , خاله , پدر بزرگ , مادر بزرگ , نوه , پسر ... عمو, دختر عمو و نام بخشهاي متفاوت خانه از قبیل اتاق نشیمن , اتاق پذيرايي , آشپزخانه , حياط , در 1 دیوار , نرده , باغچه , سقف , کف , پنجره , راهرو , اتاق خواب , حمام , ... دست شويي , انباري , حياط خلوت , تراس , بالکن , بام , راهپله , پلکان و نام لوازم و اساس منزل و اشيابي كه در این خاه با هر خانهديگري معمول و متداول است , از قبیل میز , روميزي , صندلي , مبل , گل , گلدآن , تلویزیون «ضبط صوت , آینه , جالباسي , ساعت , پرده , فرش , قالي : ميوه , کارد , چنگال , و ... واژه هايي که در حیطه نگرشي و عاطفي اعضاي خانواده مطرح است , از قبیل دوستي , محبت , علاقه , همكاري , دلسوزي , همراهي , ... كمك و نام رنگها - وقت و ساعت - برخي مفاهیم از قبیل چپ و راست و بالا و پایین و زیر و رو - برخي مفاهیم از قبیل پر , خالي , کم , زیاد , بیشتر , کمتر - نام برخي از كارهايي که اعضاي خانواده انجام مي دهند ؛ مثل بافتني , خواندن کتاب براي بچه‌ها , أشبزي , رفت و روب , دوخت و دوز و اتوكشي - نام برخي از بازي ها و اسباب بازي ها - نام میوه ها ب ) آشنايي با مفاهیم اولیه صوت آموزي به کمك تصاویر 10

صفحه 12:
: اهدافمهارتن‌گارم * : تقويمههاربتطيآموزشيشامل 1 مهارتهاي تفكر دو مهارت سخن گفتن و گوش دادن ( با توجه به كتاب بخوانيم ) افزایش مهارت دست براي نوشتن شکل , با مهارت نوشتن ( مرحله مقدماتي نوشتن توجه به کتاب بنویسیم ) مهارت شعرخواني - مهارت اجراي كارهاي جمعي - مهارت تصويرخواني - مهارت توجه به جزبیات و دقت براي کشف نادانسته ها - تقویت حافظه بصري - تصحیح اشتباهات تلفظي - يادگيري جمله بندي معیار : تقویعهارهایاجتماعي» شخصیاز قبیل- 2 برقراي ارتباط موثر با آموزگار برقراري ارتباط موثر با دانش آموزان نظم و ترتیب : اهدافنگر تنگارم * : ایجاد نگرش مثبت به زبان فارسي تهاد خانواده اعضاي خانواد واژه هاي نگرشي و عاطفی اعضاي خانواده از قبیل دوستي , محبت , علاقه , همكاري , دلسوزي , همرآهي و کمك تبیین ارزش و اهمیت و جایگاه خانواده در زندگي کودك و جامعه ن لزوم احترام به کانون خانواده اهمیت و نقش پدر و مادر در زندگي تقش کودك در خانواده شناخت وظایف هر يك از اعضاي خانواده شناخت حقوق هر يك از اعضاي خانواده پذیرش مسئولیت و ایجاد اشتیاق به همكاري در خانواده و با اعضاي خانواده 11

صفحه 13:
نقد وبررسی نگاره های فارسی اول :دبستان نگاره ها به تصاویر ی که بخش(1)کتاب فارسی اوّل دبستان راتشکیل داده اند اطلاق می شود. وشامل 10تصویر بزرگ با موضوعات مختلف می باشند.رویکرد نگاره ها از کل به جزء است؛ابتداتصویر بزرگ نگاره با هدف تشویق دانش آموزان به سخن گفتن,خوب دیدن ,تفکروخوب گوش دادن روی آنهاست.سپس تصاویر کوچک زیر همراه با نام هر تصویر عرضه می شود.حضور نكاره ها دركتاب فارسى أول بيش از يك دهه مى باشد.ولى متاسفانه تا كنون به وضعيت مطلوب وشايسته ى خود نرسيده اند.نوشته حاصزبه لقداوتزرست این .تکاره ها پرداخته ست چاپ نامناسب وعدم کادر بندی این نگاره ها باعت دردیدة که هعیش قسمتی از این تصاویر درجایی که برق های کتاب به هم متصل می شوند از دید دانش اموزان وحتی آموزگاران پنهان بماند.وباعث چشم پو آزاموزش ‎ol sales‏ عست كرود .اين ايراد درتمام 0 1 نگرره مشهوداست .اين

صفحه 14:
در نگاره 1و2 تنها دو تمرین وجود دارد:یبین وبگو, گوش کن و بگو در حالی که در سال پیش 5تمرین در تمام نگاره وجود دارد:ببین وبگو,گوش کن و بگوربه دوستانت بگو, بگرد و پیدا Sib iS. در نگاره 1و2:در تصویر بزرگ در نگاره 1:2,3(3,راه مدرسه) در کناب سال 90 در محیط کتاب جدید نام مدرسه از خانه تابلوی بسم ا... وجود دارد . دبستان بهشت به دبستان ایران که در سالهای پیش این تغییر کرده است وهمچنین در .تابلو وجود نداشته است کتاب جدید مسجد دارای یکماز محاسننگاره دو توجه- نام(نور)ااست اما در سال گذشته به تصویر کفش ازاده.که در نامی نبوده است. دز ‎Gul‏ ‏تصویر بزرگ وجود دارددر حالی نگاره در سال که در سال گذشته در تصاوير جارك جراغ راهنما کوچک کفش بود اما در لامپ قرمز دارد +تصویر اصلی کفشی وجود نداشت (ب عنیعلامتلیسیل در نكاره 2 امسال به جاى تصوير اما در سال بيش سه رنگ كوجك جوراب تصوير آزاده وجود داشته ,جارگزین شده نشده است

صفحه 15:
دانش آموزان است در حالی که در سال پیش معلم به

صفحه 16:
با طبیعت , رعایت نوبت و برقرارى روابط سالم اجتماعى بادیگران را

صفحه 17:
در نگاره ی القاى تكرش عاطفى مهربانى با حيوانات مدنظر بوده كه در قالب بازديد و آشنایی با ‎sh‏ وحش و 5 معرفی حیوا 9 0 آن .صورت می گیر در نگاره ی نهم آشنایی دانش آموزان با نهاد مذهبی مسجد و اداب و رسوم مذهبی در حد توان یادگیری کودک با آهنگی ملایم و جذاب صورت می گیرد , اما بهتر بود که برای آشنایی بیشتر دانش آموزان با مسجد و Cty op

صفحه 18:
در نگاره‌ی دهم دانش آموزان با یکی ازآداب و سنن زیبا و کهن ایرانی (عیدنورور) , دید و بازدید , دوستی و نگه داشتن حرمت بزرگان خانواده آشنا می شوند. بچه ها و پدرو مادر در لحظه سال تحویل مشغول دعا(دستان به سمت آسمان) هستند که در قبل این نکته رعایت نشده است. برکسی پوشیده نیست که ما ایرانیان دراحترام به بزرگترها درمیان مردم جهان جایگاه خاصی داریم .وبنابه پیروی ازدین مبین وپیامبر امین«ص» وتوصیه های بزركان دين احترام به پدر ومادر بخصوص در ایا فطرو...از برجستگی آموزگاران بر این است که دوران کودکی به فرزندانمان اما رویکرد نگاره ی10 فارسی عکس تلاش ماست. وبه جای خانواده ی امین وازاده بعنوان ودانش آموزان را دربرابر اين پسندیده ی ایرانی اسلامی دچا تعارض, دوگانگی وسر در گمی کرده است.امید است این مو در چاپ كتابهاي درسی سال تحصیلی آینده 2 .مورد تجدید نظر واصلاح قرارگیرد 17

صفحه 19:
:بايد بدانيم كه هر نگارم مجموعه ی متتوعیاز اطلاعاتو یک ک لیکپارچه اسکبه ابتدا دانش 1 آموز با ک لیستن‌آشنا می‌شود و درمرحله ی بسعد اجزای‌از درونآناستخولج می‌گردد و در معر فد وعقرار می‌گیرد تا توانذهی قرو نگهدارومطا لیر حافظه , ‎niga yi Solve‏ ی واژگان, میزانت سلط بر زبانو میزان‌انطباق‌آموخته هعاو با . اهداف در ایب خش‌سنجیده می‌شود مدزمانت بریسب راون گاره ظ , ( ت دریس‌سه نگارم در هت ) پ یشب ینی 2 شده استكه للته معلمان‌محترم مربوطه ( على اخصوصدر مناطقدو زبانه ) مى . توانند مدسزما نب یشتریا به صلاحدید خودشانبه لینامر اختصاص‌دهند آموزشک لمانل هم پایان- هم آغاز ) از نگاره ی 3 , آغاز می‌شود - 3 بخشو صدا گوییک لمانبسه عنوایکف زو نه یکووش, می‌تواند در كتاب 4 بنویسیم مورد استفادم قرار كيرد و به علميويكرد كلودر كتاب بخوانيم” . بخشو صدا كويردر كتاب بخوانيم ” جايكاه :دارد در تدريسنكارم ط بايد به اهدافا دانشى- نكري مهارة) آنها توجه- 5 . جدىمبنولك ردد نكاره ها بخش جند منظوره كتاب است كه مهم ترين اركان آموزش زبان يعني تقويت دو . مهارت " گفتن " و " گوش دادن " را شامل مي شود و باید بسیار جدي گرفته شود واژه ی" نگاره "به جاي" لوحه" برگزیده شده است . این واژه از نظر دستوري اسم مشتق است و فرهنگستان زبان فارسي آن را در معناي نقش , شکل و صورت منقوش پذیرفته و تصویب کرده است . نگاره ها فضايي شاد و پرتحرك براي نوآموزان فراهم مي آورند و هم وي را براي پذیرش محیط جدید و نا آشنا , افراد جدید و نا آشنا و نیز درس به مثابه پدیده اي نو در زندگي آماده مي سازند . از اين رو جدي گرفتن آنها باعث مي شود که سه عامل فوق ذکر شده تحقق پیدا کند . نواموز به محیط جدید دل پیندد ," معلم خود را در مقام يك دوست , که لحظه هاي خوشي براي او تدارك مي بیند بپذیرد و از درس و يادگيري مطالب تازه هراس نداشته باشد . پایه هاي اساسي يادگيري با . نگاره ها شکل مي گیردو جهت دلخواه به دست مي آيد نگاره ها همانند سایر بخشهاي کتاب داراي اهدافي هستند و نادیده گرفتن هر يك از آنها , نقصي اساسي در روند آموزش بشمار مي رود , به همین دلیل براي رسیدن به . اهداف اصلي ‎SUS‏ باید به اهداف هر پچش به طور جدي توجه کرد

صفحه 20:
اين بخش از صفحه ی 26 کتاب شروع شده و تارصفحه ی 79 ادامه دارد . در اين بخش 30 نشانه ی خطّی طی 12 درس و در 12 هفته آموزش: دادم مت شود .جانشین آموزش حروف قارسی در کتاب پیشین است با همان هدف در قالب درس هاین که جدأ از شتن جذابیت تصویری نگاره ها از شیوه ای تقریباً آهنگین برخوزدارند .هر درس شامل ۳۷ نشانه ی فارسی و عربی است . که از درس اول شروع می شود. هر صفحه ی آن برای تدریس یکی از نشانه ها (الفبای قارسی) تدوین شده است و شامل ۵ قسمت : زیر است قسمت اول صفحه یک تصویربزرگ است که برای ایجاد ۳ ‏متا‎ sles ۳۷ shy 5-2 ‏.یافتن واژ؛‎ آموزش نشانه‌ها (()

صفحه 21:
آموزش نشانه ها(2) این بخش از صفحه ی80 شروع میشود و 10 نشانه که عمدتاً حروف عربی که درجه ی دشواری بیشتری به بقیّه حروف دارند و عبارتند از : "ص ص.. ذ. ‎ae‏ ض. ط. غ شغ غ.ظ این بخش جانشین آموزش حروف عربی و استثناها در کتاب پیشین آن است در قالب چند درس که بیشتر صبغه ی داستانی دارند ؛ که تدریس هر دو نشانه در یک هفته انجام می گیرد و تمرین های متعدد و متنوع آن فرصت یادآوری نشانه های گذشته و رفع احتمالی عقب ماندگی های آموزش نشانه های (۱) را برای معلم . امکانپذیر می سازد در این بخش از کتاب , حجم نوشته های تحریری افزایش می يابد و تمرين ها به تناسب پیشرفت تحصیلی نوآموز تنوع بیشتری پیدا می کند .ازاواخر بخش ۲ کتاب آموزش نوشتن جملههای کوتاه آغاز می شود و در بخش ۲ (نشانه های۲) تمرين هاى جمله نویسی افزایش می یابد. تقویت مهارت خواندن داستان های تصویری , در این بخش مورد توجه بوده است .دراین بخش حروفي آموزش داده می شود که دانش آموزان صدای آن را با نشانه هاى ديكر قبلا ياد گرفته اند و در واقع حروفی هستند که درمقابل صوت واحد قرار دارند به همین جهت دانش آموزان در نوشتن شکل این اصوات مشکلا ماس ل طر وجود چند ت مشکا ‎oe‏ ‏. نشانه در مقار بخش ۳ آموزش نشانه‌ها (۲)

صفحه 22:
روانخوان این کتاب شامل دو قسنت روانخوانی میباشد که یکی بعد از آموزش نشانه های(1) است و صفحات 79-78-77 را در برمیگیرد و با تصویری از پدر و پسر در حال خواندن قرآن و حدیثی از امام علی (عابالای صفحه است و دیگری از صفحه ی 110 تا ایان کتاب ,بعد از آموزش نشانه های(2) با تصویری از یک دختر و پسر و بالای صفحه با حدیثی از امام سجاد (عآمیباشد. در روانخوانی اول,توضیحاتی راجع به قرانْ کریم بیان شده است که اگر به صورت یک شعر قرآنى بود,بچه ها را بیشتر به سمت خواندن و تمرین کردن اين روانخوانی سوق میداد,همانند روانخوانی دوم که شعری راجع به كشورمان ايران را بازكو ميكتد.و يس از آن فصل هاى سال را به کودکان آموزش میدهد که نسبتا انتخاب خوبی برای کلاس اولی ها هست. در صفحه ی بعد داستانی مطمئنا جذاب برای کلاس اولی ها آورده شده است که به جای کلمات از نماد آنها استفاده شده است که کودکان را ‎fee‏

صفحه 23:
لین فقالیت کتاب بخوانیم پس از پیان هر درس گوش کن وبگو است که در تما بايه هاي دوره ي آبتدايي مورد توجّه قرار مي گیرد .این فعالیت میان مقلم وشاگرد تعامل ايجاد مي کند. توجّه ودقت وتمرکز حواس وارتقاي درك شنوايي و مهارت در گفت وشنود از دست آوردهاي اين فعالیت است از دیگر اهداف این فقالیت ارزيابي از میزان آموخته هاي شاگرد از درس است واز طرفي شاگرداني که درس را به خوبي فرا نگرفته اند از طریق دوستانشان با تکرار درس ,آن رافرا مي گیرند باید اذعان داشت که جامعه ي ما در بخش گوش دادن دچار مشكلاتي است هدف از این قسمت تقویت تمرکز وتوجّه وواکنش نسبت به محیط وجمله سازي وبیان شفاهي وتقویت بنیه گوش دادن در کودکان است ‎eee‏ ‎Cee‏ لكي دز ي اين تمرينها مطرح نمايد (تقويت مهارت ادراكي كوش دادن :جند توصيه ي مهم جهت دستيابي به اهداف فوق .فرضهفكرويا برايهمه ي شاكردازفراهم كنيد 1 ‎Gul gle.‏ طكاملادا كردد-2 .شاكردلزرا عادتهدادم تا قبلاز ياسخ. دادنة ‎Bayle Sa‏ شاكردانعادكنند تازمانيكه ييشكاماخواندم نشده اسپساسخ-4 .ندهد در صورتعدم باسخ. ,دانشآموز را هايستموده تا به متزبازكشته-5 .وياسخ. را تهيّه نمايد 22

صفحه 24:

جهت مطالعه ادامه متن، فایل را دریافت نمایید.
20,000 تومان