کسب و کارمحیط زیست و زیست‌شناسیگزارش‌های دولتیمدیریت و رهبریعلوم پایه

برنامه‌های راهبردی مدیریت منابع آب وزارت نيرو در زمينه مديريت محيط زيست و كيفيت منابع آب، بررسی چالش‌ها و ارائه راهکارها

صفحه 1:
بسم الله الرحمن الرحیم

صفحه 2:
ll شركت سيهاى مديريت منايع أب يران معاونتهماهنگی حوضه ها ابريز برنامه های راهبردی مدیریت منابع آب وزارت نیرو در زمینه مدیریت محیط زیست و کیفیت منابع آب ؛ بررسی چالش ها و ارائه راهکارها سمینار حفاظت كيفى منابع آب و استفاده از أبهاى بازيافتى خرداد ماد 1760 - شركتسهامى] بمنطقهلموهرلسازشطللى ©

صفحه 3:
فهرست مطالب: ۱- مقدمه ۲- مشکلات آلودگی منابع آب ۲-اهم موازیین قانینی مرتبط با مدیریت محیط زیست و کیفیت منابع آب در حیطه عملکرد وزارت نیرو 6- عملکرد شاخص مدیریت منابع لب وزارت نیرو در زمینه منابع آب مدیریت محیط زیست و ۵- سیو تغییر و تحولات ساختار سازمانی مدیریت محیط زیست وکیفیت منابع آب در وزارت نیرو "- بررسی اهم مشکلات و نقاط ضعف موجود در راستای انجام وظلیف مدیریت محیط زیست و کیفیت منلبع آب کشوردر وزارت نیرو ۷- راهکارهای پیشنهادی

صفحه 4:
۱- مقدمه : © بخش عظیمی از مناطق کشوربا محدودیت منلبع نب روبروست و استفادهنادرست از مبع محدود آب و ایجاد آلودگی در لین منلبع منجربه بروزبحرانها و فاجعه های زیست محیطی خواهد شد.روند روبه رشد توسعه کشور,گسترش مراکز صنعتی. استفاده پیش از حد از کود و سموم در کشاورزی , تخا پسابهابه منلیع آّبی پذیرنده . زهابهای کشاورزی و فاضلابهای بیمارستانی. خانگی و...كميت و كيفيت متلبع بی محدود و ارزشمند کشور رابه شدت تهدید می‌کند .گسترش روز افزون نیزها و تقاضاها در لمعه برای دسترسی به عنلبع ب با کیفیت مناسب افزلیش چشمگیر هزینه‌هایتأمین لب جدید و ضرورت کنترل آلودگی عنلبع ب‌با در نظر گرفتن محدودیت منليع كبى كشور. مديريت منليع بر از جنبه‌های مختلف با چالشهای جدی روبرو ساخته است. لذاتأمین برنمههای لازم به منظور حصول توسعه پایدار و حفظ محیط زیست و کیفیت منابع آب کشور از ضروریات محسوب می گردد.

صفحه 5:
۲- مشکلات آلودگی منابع آب کشور =e)

صفحه 6:
۴-اهم موازین قانونی مرتبط با مدیریت محیط زیست و کیفیت منابع آب در حیطه عملکرد وزارت نیرو: لصل ۵۰ قانون آساس یآیران (حفاظت محیط زیست وظیقه عمومی تلقی شده است آهم قوانین برنامه ای : برنامه سوم توسعه بند ج ماده ۱۰۴ (تطبیق مشخصات فنی واحدهای تولیدی‌با ضولبط محیط زیستی و کاهش آلودگیها و اخذ جریمه از واحدهاى آلاينده ). ماده ۱۰۵ (انجام ارزیلبی زیست محیطی طرحهای توسعه ای :تبصره ۲ ماده ۱۰۶( ایجاد و توسعه شبکه‌های اندازه‌گیری منلبع آلوده کننده آب و تقویت مبلنی مدیریت كيفى آب) . ماده ۱۳۴ (صدور مجوز بهره‌برداری از منلیع ّب برای مصارف واحدهای بزرگ منوطبه اجرای تأسیسات جمع آوری فاضلاب. تصفیه و دفع بهداشتی پساب و اخذ جریمه از واحدهای آلاینده) برنامه چهارم توسعه : ماده ۶۰( تقویت و توانمند سازی ساختارهای مرتبط با محیط زیست و منایع طبیعی) ماده ‎۵٩‏ ‏( ارزشهای زیست محیطی و اقتصادی منلبع لب ) . ماده ۱۲۰ تنفیذی ماده ۱۳۴ قانون برنامه سوم ). بند للف ماده ۶۴( ار تقاء آگاهی های عمومی) . ماده ۷۱ ( ارزیابی اثرات زیست محیطی ). ماده ۱۷( نگرش مدیریت جامع و توامان عرضه و تقاضا در کل چرخه آب با رویکرد توسعه پایدار) اسناد بخشی و فرا بخشی مربوط به بنامه چهارم توسعه : سند بخشی محیط زیست : (بخش ط - حفاظلت و احیاء منابع طبیعی-آب ( سند بخشی مدیریت منابع آب :( بخش ب - حفاظت و پایداری کمی و کیفی منایع آب)

صفحه 7:
۴-اهم موازین قانونی مرتبط با مدیریت محیط زیست و کیفیت منابع آب در حیطه عملکرد وزارت نیرو: بخشنامه های مهم: الف - بخشنامه های مرتبط با آبزی پروری وگردشگری بخشنامه شماره ۲۳۸۳۲/۸۰/۱۰۰موزخ ۷۸/۱۰/۷ در خحصنوص نحوه آبزی پروری در منایع آب سطحی ابلاغیه شماره ۵0۱۹/۱۰۰ مورخ ۸4/۲/۱۶ در خصوص نحوه آبزی پروری وگردشگری در منابع وتاسیسات بلاغیه شماره بورخ il ابلاغیسه شماره ۷۳۹۷۸/۱۰۰ مورخ ۸1/۱۲/۵ در خصوص نحوه آبزی پروری وتاسیسات آبی

صفحه 8:
5 بخشنامه های مهم: ب- بخشنامه هاق مرتبط با استفاده از پساب در ایران ۱- اپلاغیه نحوه تخصیص پساب تصفیه خانه های شهری(به شماره. ۲- بخشنامه شماره ۷۰۰/۸۷۵۱۲ مورخ ۸/۱۱/۸۸ معاونت محترم امور آب و آبفا درخصوص ضرورت بهره‌گیری و استفاده مجدد از پساب حاصل از تصفیه خانه‌های فاضلاب شهری و روستایی ۳- بخشنامه شماره ۱۰۱۰/۳۱/۶۵۸۲ مورخ ۰ وزارت 975 در خصوص بهره‌گیری و تخصیص بهینه فاضلابهای تصفیه شده شهری و صنعتی و زهابهای کشاورزی 6- شیوه نامه استفاده از آبهای بازیافتی ( پیوست ابلاغیه شماره ۱۰۰/4۰۸۳۳ مورخ 2/۱۲/۸۰ )

صفحه 9:
روند کلی مطالعات طرحهای استفاده از فاضلابهای تصفیه شده شهری در حال ساخت و در حال بهره برداری تعیین مصارف فاضلاب تصفیه شده مصرف کنندگان بالفعل مصرف کنندگان بالقوه 1 ویژگی ها و الزامات مصرف کنندگان 1 لمرزيابى فرايند تصفيه Poway | aly اصلاح فرایند تصفیه شکل ۱- نمودار جریان مطالعات استفاده از فاضلاب تصفیه شده

صفحه 10:
لح أرسال نتايج آتاليز ساب خروجن به ره کل دباكرام مسئوليتها و كردش کاری سازماتی تظامنامه پایش کیفی پساب خروجی از تصفیه خانههاى فاضلاب شهری به منظور استقاده مجدد در مصارف کشاورزی

صفحه 11:
- عملکرد شاخص مدیریت منابع آب وزارت نیرو در زمینه مدیریت محیط و کیفیت منابع آب تدوین و تصویب کمیته حفاظت از محیط زیست و کیفیت منلبع آب در شرکت مدیریت منلبع آب ایران و برنامه ریزی جهت عملیاتی شدن آن در سطح شرکت و شرکت های آب منطقه ای تذون نامام یروت فیط ستاو کیت ماع ی نظارت در عملیلتی شدن پلیش کی کیفیت منبع لب سطحی و زیر زمنی در استنهای کشور در قلب طرحهای تکمیل و تجهیز شبکه هی اندزهگیری ماع آب و "مدیریت کیفی منابع آب" تدوین و ارائه فصل نامه آموزشی الکترونیکی محیط زیست و کیفیت منابع آب در سایت شبکه خبری آب) در ۱۳شماره( پیگیری مستمي و نظارت بر تعریف» تهیه و تدوین دستورالعمل هاء راهنماء ضولبط و...مرتبط با مدیویت محیط زیست و کیفیت منابع آب برنامه ریزی و تلاش در جهت تقویت وگسترش هماهنگی و همکاریهای فراسازمانی بوییّه با سازمان حفاظت محیط زیست با توجه به اشتراکات قانونی و وظایف اجرایی

صفحه 12:
- - عملکرد شاخص مدیریت منابع آب وزارت نیرودر زمینه مدیریت محیط نظارت بر اجرای برنامه های ارزیابی ریسک زیست محیطی ناشی از سوانح آلودگی و حوادث طبیعی بو منابع آب تلاش در جهت تقمیت جایگاه و احد های محیط زیست و کیفیت منلبع آب در شرکت های لب منطقه ای و تامین منلبع اعتباری لازمه جهت اجرای طرحهای مدیریت محیط زیست و کیفیت منابع آب برنامه ریزی و اقدام در جهت ارتقا ء دانش علمی و فنی و آموزش های تخصصی در جهت حفاظت از محیط زیست و کیفیت منابع آب از طریق برگزاری کارگاهیهای تخصصصی انجام بازدید های مستمر استانی جه منظور ارلنه راهبرد های بخشی و بررسی مشکلات و معضلات اجرایی و اتخاذ راهکار اجرایی مشترک جهت رفع موانع اجرایی نظارت بر اجرای "نظام نامه پایش کیفی استفاده از پساب خروجی تصفیه خانه های فاضلاب شهری در مصارف کشاورزی" از بخنسنامه بهره گیری و استفاده مجدد از پساب حاصل از تصفیه فاضلاب شهری

صفحه 13:
6- عملکرد شاخص مدیریت منابع آب وزارت نیرودر زمینه مدیریت محیط زیست و کیفیت منابع آب نظارت بر اجرای طرح مدیربت کیفی آب در راستای تبصره ۲ ماده ۱۰۶ قانون برنامه سوم (تقوبت مبانی مدیریت کیفی منابع آب) در ۵ محور 7 محورا: مطالعه چگونگی تعیین حریم‌های کیفی منلبع آب زیرزمینی و برنامه‌ریزی جهت عملیلتی شدن آن در سطح کشور با پیشرفت ۱۰۰ درصد ‎Types”‏ تدهین برنلمه بهره‌برداری از آبهای شور. لب‌شور و غیر متعارف در سطح حوضه‌های آبریز کشور با پیشرفت ۱۰۰ درصد ‏7 محور ۳: تهیه مدل کامپیوتری ارزیلبی اثرات زیست‌محیطی سدها و سازه‌های آبی‌با پیشرفت ‎ ‏© ۰ درصد محور ۴: تهیه و تدوین برنامه‌های اجرایی آگاهی‌رسانی حفاظت کیفی منابع آب با پیشرفت ۱۰۰

صفحه 14:
محورهای جدید ((مطالعات مطالعات کمی و کیفی منابع آب کشور»

صفحه 15:
ب كزارى اولين همايش ملى «آبياك» 4 به مناسبت نام گذاری سال ۰ میلادی به عنوان آب پاک برای جهانی سالم از سوی سازمان ملل اولن همایش على " آب پاک" با همکاری دانشگاه صنعت آب و برق(شهید عباسپور) در روزهای ۱۱ و ۱۲ اسفند ماه سال ۰۱۳۸۹ برگزار شد.

صفحه 16:
۱ اعم فعالیتهای آگاهی رسانی حفاظت کیفی آب از طبریق رسانه های ملی (دفش برنامه ريزوى منابع آب) متون نمابشى مى با شد) "تولید و پخش ۱۶ برنامه. (۳۰ دقیقه‌ای میزگرد علمی)شبکه چهار سیما (مرحله تلد بهاعم وسیده و در مرحله بخش مى باشد "تولید و پخش ‎7١‏ برنامه. (0١دقيقهاى‏ (راديو جوان (بخش شده است) "تهیه و ندوین «کتاب مجموعه قوائین و مقررات حفاظت از كيقيت منليع لَب ( در مرحله تهيه و جع آدرى نطاب مي با "تهیه.تدوین وانتشار بروشور و کتابچه های حفاظت از کیفیت منلبع آب و تهیه و طراحی تابلوهای تیپ حفاظت از تاسیسات و منایع آب

صفحه 17:
۳۲ پروژه های در دست برررسی جهت واگذاری به مشاور-سال ‎٩۰‏ ۱. پروژه: پایش و مدیریت کیفیت مخازن سدهای تامین آب شرب (پایش و مدیریت کینیت آب در سطح حوضبه آبرین و مخازن سدها در اقلیم مختلن بنوان الگوی کشوری ): ” عد استتلال (ميناب) هرم كان ” سد تجن (مازندران) (gba aT) Mowe” (goes) gaya? ۲ سد درودزن(فارس) ۲.پرروژه: مدیرریت و بررنامه رینزی آب شیررینکن‌های شهرری» صنعتی و کشاورزی با رویکرد محیط زیست ۳.پرروژه: برررسی ظررفیت خودپالایی رودخانه زاینده رود

صفحه 18:
ع- عملکرد شاخص مدیریت منابع آب وزارت نیرودر زمینه مدیریت محیط زیست و کیفیت منابع آب اهم استانداردها و دستورالعمل های تهیه شده در زمینه محیط زیست و کیفیت متابع آب: دستورالعمل پایش کیفیت آبهای سطحی(جاری) دستورالعمل اجرایی پایش کیفیت آب مخازن پشت سدها ضوابط زیست محیطی برداشت مصالح رودخانه ای ضوابط زیست محیطی تغذیه مصنوعی راهنمای مطالعات تعیین ظرفیت خودپالایی رودخانه ضوابط زیست محیطی استفاده مجددازآبهای برگشتی وپسایها راهنمای چگونگی بررسی اثر فعالیت‌های کشاورزی بر کیفیت و کمیت آبهای سطحی راهنمای مطالعات کیفیت آب مخازن سدهای بزرگ محیطی طرح‌های مهندسی رودخانه و طرح‌های آب و فاضلاب دستورالعمل ارزیابی زب دستورالعمل ارزیابی اثرات طرح‌های سدسازی بر محیط زیست

صفحه 19:
4 - عملکرد شاخص مدیریت منابع آب وزارت نیرودر زمینه مدیریت محیط * . راهنمای حفاظت کمی و کیفی منابع آب زیرزمینی و تجهیزات بهره‌برداری از آنها * راهنمای کنترل کیفیت در مراحل مختلف تصفیه آب آشامیدنی دستورالعمل رفتارسنجی کیفی آبهای زیرزمینی و

صفحه 20:
ت منابع آب وزارت نیرودر زمینه مدیریت محیط زیست و کیفیت منابع آب لازم به توضيح اينكه : كليه بروزه هاى تحقيقانى زيست محيطى در سايت الكترونيكى ‎gw yews Lhttpyiwww.wrm.iriresearch‏ و دانلود مى باشد . كليه استاندارد ها و بيش نويس استاندارد هاى زيست محيطى در سايت ۵ ۵ اقابل دسترسی و دانلود می باشد .

صفحه 21:
۵- بررسی سیر تغيبرات ساختاری مدیریت محیط زیست و کیفیت منابع آب شرکت مدیریت منابع آب ایران "برنامه دوم توسعه در برنامه دوم توسعه تشکیلات مذکور در شرکت مدیریت منابع آب ایران تشکیل نگردید ولیکن در برخی از شرکت های آب منطقه ای مانند شرکت آب منطقه ای تهران واحد حفاظت کیفی تشکیل گردید. 7 برنامه سوم توسعه دفتر مدیریت کیفی منابع آب درسال ۱۳۷۹ با ۵ پست کارشناسی در معاونت حفاظت و بهره برداری شرکت مدیریت منابع آب تشکیل گردید .

صفحه 22:
۵- بررسی سیر تغییرات ساختاری مدیریت محیط زیست و کیفیت منابع آب شرکت مدیریت منابع آب ایران "پرنامه سوم توسعه "صف در اين راستا تشكيلات حفاظت از كيفيت و محيط زيست منابع آبى شركت هاى آب منطقه اى در نو ‎pba‏ مستول تين و تصويب كرديد. وليكن تشكيلات مذكور 1 برخى از شركت ها علىرغم بيكيرى هاى به عمل آمده به دليل عدم توجه كافى به اين مهم اثر بخشی و سطح علمی و اجرایی لازم برخور نمی با شد . "ستاد تشکیل دفتر محیط زیست و کیفیت منابع آب در حوزه معاونت برنامه ریزی و امور اقتصادی به منظور جا و پوشش دادن هرچه کامل تر کلیه فعالیت های مورد انتظار از قبیل سیاست كزارى» برنامهریزی, نظارت و کنترل فعالیت های مرتبط با مدیریت محیط زیست و کیفیت منابع آب

صفحه 23:
۵- بررسی سیر تغیبرات ساختاری مدیریت محیط زیست و کیفیت منابع آب شرکت مدیریت منابع آب ایران * درایتدای برناعه جهاری توسخه uo’ ساختار تشکیلاتی واحدهای حفاظت کیفی شرکتهای آب منطقه ای با توجه به پیگیریهای به عمل آمده از ۲۰ نفر در سال ۱۳۷۹ به ۷۰ نفر در سال ۱۳۸۲ افزایش یافت ولیکن علیرغم تلاشهای بعمل آمده. ساختار تشکیلاتی واحدهای حفاظت کیفی شرکت های آب منطقه ای به دلیل محدودیتهای شدید اخذ مجوز استخدام بصورت کامل استقرار نیافته است. برخی دیگر از مشکلات واحدهای حفاظت کیفی در شرکت های آب منطقه ای در زمینه نیروی انسانی به شرح ذیل میباشد: *_مسئولیت های چند گانه برخی کارشناسان یا مسئولین حفاظت کیفی و عدم ابلاغ کارشناس حفاظت کیفی به مسئول حفاظت کیفی به عنوان یک مسئولیت مستقل اختصاص پست کارشناس حفاظت کیفی ابلاغی به کارشناسان شاغل در واحدهای دب آب منطقه ای در برخی شرکتهای 7 فقدان تخصص های لازمه در مجموعه شرکت های آب منطقه ای به دلیل جدید بودن این مقوله

صفحه 24:
۵- بررسی سیر تغییرات ساختاری مدیریت محیط زیست و کیفیت منابع آب شرکت مدیریت منابع آب ایران معاونت امور آب و آبفا با ایجاد و شروع‌به کار معاینت آب و آبفای وزارت یرو . معاینت برنامه ریزی و امور اقتصادی شرکت مدیریت منابع آب ایران حذف گردید. به تبع این موضوع دفتر محیط زیست و کیفیت منلبع لب در قللب دو گروهبه شرح یل فعالیت های سیاست گذاری . راهبری و نظارت را ساماندهی نموده است. xP

صفحه 25:
۵- بررسی سیر تغییرات ساختاری مدیریت محیط زیست و کیفیت منابع آب شرکت مدیریت منابع آب ایران معاونت امور آب و آبفا گروه « بررسی‌های زیست محیطی» در دفتر برنامه ریزی کلان لب و آبفا به منظور پوشش دادن ابعاد سیاستگزاری و هماهنگی بین بخش های آب و آب و فاضلاب ( وظليف حاكميتى ) استقرار يافته است كه اهم محورهاى شرح وظليف لين كروه به شرح ذيل مى باشد : *مطالعه و بررسی مسائل زیست محيطى و تدوين الزامات و مصاديق **اطمينان از رعايت ملاحظات زيست محيطى در روند تصميم كيرى ها ** تدوين و استقرار نظام هاى رعايت الزامات و استانداردهاى زيست محيطى در صنعت *"بررسی و ارائه استراتزى ها و برنامه هاى حفظ و بهبود محيط زيست تدوين نظام استقرار توسعه بايدار

صفحه 26:
۵- بررسی سیر تغییرات ساختاری مدیریت محیط زیست و کیفیت منابع آب شرکت مدیریت منابع آب ایران ‎OF pis‏ مدیریت منابع آب ایران ‏در راستای دستیابی به اهداف توسعه پایدار همگام با مدیریت به هم پیوسته در حوضه های آبریز کشور .گروه محیط زیست و کیفیت منلبع لب در دفتر برنلمه ریزی منلبع آب و در معاینت هماهنگی حوضه های لبریز به منظور پوشش دادن به وظایف راهبری و نظارت . پشتیبانی و ارائه راهکار به شرکتهای آب منطقه‌ای و ‏هماهنگی و همکاری در ملحوظ نمودن دیدگاههای حقاظت از محیط زیست و کیفیت منلبع َب در سطوح مختلف فعالیتهای شرکت مدیریت منلبع آب از قبیل مطالعات . طرح و توسعه حفاظت و بهره برداری و مدیریت ‏و برنامه‌ریزی استقرار یافته است.

صفحه 27:
معاونت هماهنگی حوضه‌های آبریز ۳ oT aie spiny ao 5 معاونت حفاظت معاونت طرح و توسعه ماو نوت ديت اعد شرکت و بهره‌برداری ذلا 7 دفتر حراست

صفحه 28:
۵- بررسی سیر تغییرات ساختاری مدیریت محیط زیست و کیفیت منابع آب شرکت مدیریت منابع آب ایران "برنامه چهارم توسعه "صف با در نظر گرفتن اينکه نیروهای پیش بینی شده مورد نیز در برنامه سوم توسعه هنوزبه طورکامل در شرکتهای آب استانی استقرار نیفته‌اند و تنوع فعالیت ها و شرح وظایف و مسئولیت های پیش بینی شده و تأکیدبرنامه چهارم توسعه(ماده ۶۰) مبنی بر لزوم ايجادء تقویت و تونمندسازی ساختارهای مناسب برای فعالیتهای زیست محیطی: در حال حاضر با توجه به محدودیت های موجود ‎ghee‏ تشکیلاتی حفاظت از محیط زیست و کیفیت ماع آب در شرکت های آب منطقه ای به صورت گروه در نظر گرفته شده که با توجه به مشکللات عدیده برخی از شرکت های آب منطقه ای در زمینه آلودگی‌های کیفیت و محیط زیست منابع آب مانند تهران» اصفهان «گیلان و مازندران ... این سطح تشکیلاتی به هیچ وجه کافی نمی باشد . لذا عملیتی نمودن برنامه های محیط زیست و کیفیت منایع آب در سطح شرکت های آب منطقه‌ای مستلزم تکمیل, استقرار كامل و ارتقاء ساختار تشكيلاتى به منظوراجرای بهینه و موثر برنامههای حفاظت از کیفیت و محیط زیست منابع آبی با توجه به مستندات قانونی برنامه چهارم توسعه می باشد. eo

صفحه 29:
7- بررسی اهم مشکلات و نقاط ضعف موجود در راستای انجام وظایف مدیریت محیط زیست و کیفیت منابع آب کشوردر وزارت نیرو *موازی کاری و تداخل وظایف عدم ارتباط بین دستگاههایی که دارای وظایف هشتوک با مر تبط,هستند و در ارتباط‌با مدیریت کیفیت آب تنهابه تعریف وظایف و اختیارات و نیز برقراری ضولبط و قوانین اکتفا شده است و دستگاههایی که دارای وظایف مشترک یا مرتبط هستند . فاقد هرگونه نظام مدیریتی برای اطلاع و اقدام مشترک و یامرتبط اند. *بخشی نگری و پیگیری اهداف مستقل : عدم تعریسف ارتباطات معطوف بسه هدف در مدیریست کیفیست منابسع آسب و بخشی‌نگری دستگاههای مرتبط با تامین. انتقال و بهره برداری از آب سبب گردیده تا واحدهای مختلف سعی در به‌حداکشر رساندن اهداف خود بدون رعایت ملاحظات حفاظت از محیسط زیست وكيفيت منلبع كب نمايند.اين امر بعضا" در تضادبا اهداف مديريت و منابع آب است . ۳

صفحه 30:
كلبررسى انهم مشغلات وانقاظ ضعفا موجوه در رانستاى التجام وفقاتق مديريت محيط زيست و كيفيت منابع آب كشور در وزارت نيرو توسعه روز افزون تقاضای آب برای مصارف مختلف و محدودیت منابع آب عدم شفافیت و جامعیت قوانین در زمینه حفاظت کیفیت و محیط زیست منلبع آب و وجود تداخل وظایف و امور بلاتصدی عدم تکافوی استانداردها و دستورالعمل‌های لازم به منظور حفاظت از کیفیت و محیط زیست منابع آبی عدم رعلیت توان سرزمین و در نظر نگرفتن اهمیت و اولویت منلبع لب در استقرار و توسعه کاربریها کیفیت و محیط زیست منابع آبی و محیط زیست منابع آب فراهم نبودن زیر ساختهای اجرایی لازم جهت مد؛ فقدان پیشینه آماری و اطلاعاتی در زمینه مدیریت

صفحه 31:
۷- اهم راهکارهای پیشنهادی ۷-۱-راهکار اصلی ( استقرار نظام مدیریت محیط زیست و کیفیت منابع آب ) به پشتوانه اصل پنجاهم قانون اساسی. حفظ محیط زیست . یک وظیفه همگانی تلقی شده و براساس آن مسائل مربوط به کنترل و کاهش آلودگی منابع آب نیز وظیفه کلیه نهادهای حقوقی و افراد حقیقی کشور می باشد . به عبارت دیگر هرچند در قانون توزیع عادلانه آب و قانون حفاظت و بهسازی محیط زیست مسئولیت پیشگیری. کنترل و ممانعت از آلودگی منابع آبی کشور برعهده سازمان حفاظت محیط زیست می باشد ولیکن باتوجه به تنوع در منابع تامین آب . انواع مصارف و چرخه مصرف آب و نیز وضعیت مالکیت آب و بهره برداری ممکن از آن درحالتهای مختلف. سبب گردیده است تا دستگاههای اجرایی متعددی در مدیریت کیفیت آب کشور سهیم باشند.

صفحه 32:
۷- اهم راهکار های پیشنهادی ۷-۱-راهکار اصلی ( استقرار نظام مدیریت محیط زیست و کیفیت منابع آب ) نقش وگستره عملکرد ارگانهای ‎bd‏ | متولی و ناظراصلی برکیفیت منابع آب کشور ( ناظر اصلی ) اجرايى در بايش منبع آبی و اقدامات پیشگیرانه و كنترلى در خصوص تامين آب با كيفيت متناسب با مصارف متخلف نقش نظارتی به منظور اطمینان از کیفیت مناسب آب جهت مصارف کشاورزی. مصارف شرب و آبهای بازیافتی ( ناظر اصلی ) نقش اجرای برنامه های پیشگیرانه و کنترلی در خصوص جلوگیری وکنترل آلودگی منابع آب ناشی از پالایشگاهها . پتروشیمی, خطوط انتقال نفت و گازو... سازمان حفاظت محیط زیست وزارت نیرو وزارت بهداشت .درمان و آموزش پزشکی وزارت نفت

صفحه 33:
۷- اهم راهکار های پیشنهادی ۷-۱-راهکار اصلی ( استقرار نظام مدیریت محیط زیست و کیفیت منابع آب نام ارگانهای ذیربط نقش وگستره عملکرد ارگانهای ذیربط نقش کنترل‌کننده و اجرایی در اقدامات پیشگیرانه و کنترلی در خصوص منابع آلاينده كشاورزى از قبيل وزارت جهاد کشاورزی كود و سموم قش اجرای اقدامات از طریق احکام مدنی يا نقش اجرای کنترلی از طریق احکام مدنی یا رما دیزی کیفری نقش کنترل‌کننده اجرایی در رعایت ضوابط زیست محیطی از قبیل استقرار . مکان یابی صنایع و انجام وزارت صنایع و معادن مطالعات ارزيابى اثرات زيست محیطی طرحهای توسعه‌ای » کنترل آلاینده‌های زیست‌محیطی صنایع و معدن ون

صفحه 34:
۷- اهم راهکار های پیشنهادی ۷-۱-راهکار اصلی ( استقرار نظام مدیریت محیط زیست و کیفیت منابع آب نقش وگستره عملکرد ارگانهای ذیربط نقش کنترل کننده و اجرایی اقدامات کنترلی در خصوص نظارت بر رعایت حرایم استقرار کاربری ها و دفع بهداشتی پسماند ها و فاضلاب ها و رعایت حریم منابع آب و نقش پیشگیرانه و کنترل‌کننده در خصوص آلودگی های وارده به منابع آب از قبیل پسماندها و دفع یا باز یافت بهداشتی مواد زائد نقش اجرای برنامه‌های آگاهیرسانی و جلب مشارکت مردمی در خصوص حفاظت از محیطزیست و کیفیت منابع آب on نام ارگانهای ذیربط وزارت مسکن و شهر سازی وزارت کشور و شهر داری ها سازمان صدا و سیما

صفحه 35:
۷- اهم راهکار های پیشنهادی ۷-۱-راهکار اصلی ( استقرارنظام مدیریت محیط زیست و کیفیت منابع آب | با در نظر گرفتن روند روز افزون توسعه و جدید بودن مقولات غیر سازه ای نسبت ب سازه ای . انجام اقدامات حفاظت از محیط زیست و کیفیت منلبع لب نمی‌تولند هم گام‌با توسعه حرکت نموده و علاوه برلن هرچند که اقدامات موثری در جهت ایجاد و تقهیت هماهنگی لازم. فراسازمانی انجام شده ولیکن نیازمند ارتقاء و تقویت سطح همکاری‌ها و هماهنگی‌ها حی باشد.در راستای ایجاد یکپارچگی در مدیربت محیط زیست و کیفیت منلبع لب کشور تدهین و تصویب «استراتژی ملی مدبریت محیط زبست و کیفیت منلبع آب» ضروری محسوب حی گردد. با تدهین چنین استراتژی ملی. می‌توان قوانین و مقررات لازم را نیزبه تناسب. اصلاح و یا وضع کرد و مشارکت موّثر همه ذینفعان را در فرایند مدیربت محیط زیست و کیفیت آب تضمین و روند آنرا در درازمدت پایدار نمود. نمودارفیل عناصر و فرایند کلی در توسعه و تدمین استراتژی ملی مدیریت محیط زیست و کیفیت منابع آب کشور را نشان می دهد.

صفحه 36:
۷- اهم راهکار های پیشنهادی ۷-۱-راهکار اصلی ( استقرار نظام مدیریت محیط زیست و کیفیت منابع آ سورد نهابی حل أ بقار هه جر درس ی ای محل ae ieee رای اررش‌های + ea ef ‏امي‎ منت امرس تسه ‎geal‏ آل ل طريق حافت و اه کی این لب هر کدی و ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎

صفحه 37:
۷- اهم راهکار های پیشنهادی ۷-۱-راهکار اصلی ( استقرار نظام مدیریت محیط زیست و کیفیت منابع آب ) - اهداف سیاستهای ملی به طور ایده آل. اهداف سياست‌هاي ملي در چارچوب استراتژي ملي مدیریت محیط زبست , کیفیت منابع آب و استفاده پایدار از منابع آب کشور از طریق حفاظت و ارتقاء كيفي منابع آبي با تضمین توسعه اقتصادي- اجتماعي تحقق مي‌بابد. اين مهم در سياست‌هاي جمهوري اسلامي ایران اعم از قانون اساسي. سندهاي ملي توسعه درازمدت چشم‌اندازهاي تدوین شده براي توسعه. سندهاي برنامه‌هاي پنجساله اقتصادي. اجتماعي و فرهنگي به طریق مختلف در اهداف کلان کشور لحاظ شده و خلاء هاي قانونی در این زمینه وجود ندارد. مشکل ‎hol‏ مشخص نبودن راه رسیدن به اين اهداف است كه بايد نهادينه و قانونمند گردد. براي مشخص كردن اين راه بايد دو عنصر مهم را به درستي در تدوین استراتژي. لحاظ و به مورد اجرا گذاشت که عبارتند از : ~ اصول سیاست‌های ملی 7" راهنماهای ملی

صفحه 38:
۷- اهم راهکارهای پیشنهادی ۷-۱ -راهکار اصلی ( استقرار نظام مدیریت محیط زیست و 7" اصول سیاستهای ملی اصول سیاستههای ملی در مدیریت کیفی آب را می توان در موارد ذیل خلاصه کرد: " توسعه اقتصادی برای تامین و رفاه اجتماعی باید به نحوی باشد که بتوان آنرا برای نسلهای آینده تضمین نماید. "موجب برقراری عدالت بین افراد یک نسل و نسلهای آینده در استفاده از آب شود. "حفاظت تنوع زیستی و حفاظت از اساسی ترین فرایند های اکولوژیکی و حیاتی محیطی در مدیریت کیفی تضمین شود. 90

صفحه 39:
۷-اهم راهکار های پیشنهادی ۷-۱ -راهکار اصلی ( استقرار نظام مدبریت محیط زیست و کیفیت منابع آب) راهنما هاى ملى راهنماهاي ملي در بركيرنده روشها و دستور العملهاي روشني است كه بر اساس آن برنامه هاي توسعه هاي منلبع 1ب بليد در جارجوب آنها براي حفظ كيفيت َب صورت يذيرد. متاسفانه اقدامات انجام شده در این زمینه محدود است. این راهنماها به شرح ذیل پیشنهاد مي گرده : "راهنماي مدیریت به هم پیوسته حوضه هاي آبریز در مناطق مختلف کشور "راهنماهاي ملي براي مدیریت فاضلابهاي.آبهاي سطحي شهري,تصفیه خلنه ها در مقلبل آبهاي يذيرنده در مناطق مختلف کشور راهنماي ملي براي مدیریت كيفي آب سطحي و زيرزميني *راهنماي ملي براي استفاده آب در كشاورزي .شیلات و آبزیان در مناطق مختلف کشور *راهنماي تهیه برنامه مدیریت كيفي براي اجرا در سطح ملي. منطقه اي و محلي *راهنماي ملي براي تأمین آب آشاميدني در مناطق مختلف کشور *راهنما اي استفاده آب در صنایع‌به ویئه‌با آلودگي هاي شدید مانند معدن و نظیر آن دد ‎PTE Ae‏ ب در صنايع .به ويقّهبا آالودكي هاي شد ن و نظير لمن در “راهنماي ملي تكميلي براي ارزيابي اثرات زیست محيطي منابع آب در مناطق مختلف کشور و...

صفحه 40:
۷- اهم راهکار های پیشنهادی ۱-۷-راهکار اصلی ( استقرار نظام مدیریت محیط زیست و کیفیت منابع آب ) ب - اجرای برنامه در سطوح مختلف ملی. منطقه‌ای و محلی در حال حاضر توسعه منابع آب تر ناظر بر اهداف مکانی خاص است و یکپارچگی اکوسیستم های 0 أبى در بسيارى از حالات اصلا منظور نمىشود. در اين راستا فرايندهاى اصلى اجرا در سطح ملى. منطقه‌ای و محلی می‌تواند به ق پیوستگی در سطح ملی در روش‌های به کار گرفته شده برای برقراری اهداف و استانداردها شفافیت و روشنی در فرایند اداری شفافیت در واگذاری مسئولیت‌ها و وظایف در مراحل مختلف اداری و بهره‌برداری 7 _ مسئولیت‌پذیری و پاسخگویی حل مسائل ساختار اداری و نیازها و تناسب آب با شرایط اقتصادی و اجتماعی در حد زیرحوضه‌ها ار زیر باشد : مشارکت تمامی ذینفعان در فرایند تصمیم‌گیری. تهیه برنامه و اجرای استراتژی استفاده از فرصت‌ها برای تقویت مکانیزم‌های اقتصادی در انجام وظایف مدیریت محیط زیست و کیفیت آب eo

صفحه 41:
۷- اهم راهکار های پیشنهادی زیر سیستم‌هایلساسیمد بریتمحیط زیستو کیفیت منبع آب0 -2» رد ”مطالعات يايه ۲ پیشگیری : کلیه اقداماتى كه به نحوى قبل از ایجاد هر گینه آلودگی صورت م ى كيرد ماند ارزیابی ارات زیست محیطی طرحها و. کنترل و نظارت : کلبه اقداماتی که جبهت كاهش آلودكىهاى ناشى از كاريربيها و فعاليتهاى استقرار يافته انجام م شود. برناصریزی | پایش : كليه برنامدها و فعالیتهایبی که وضعیت کیفی منابع آّبی را در طی دوره‌های زمانسی مختلسف مورد نظارت و ردیابسی قراز می‌دهد. ۲ اصلاح و بازنگری 2 ~~

صفحه 42:
۷- اهم راهکار های پیشنهادی ۷-۲- سایر راهکار های پیشنهادی محاسبه هزینه‌های مربوط به اقدامات سازه‌ای و غیرسازه‌ای لازم به منظور حفاظت از محیط‌زیست و کیفیت منابع آبی جهت پیشنهاد برای اعمال این هزینه‌ها در تعرفه‌های آب استقرار و توسعه نظام يليش كيفيت منلبع آب و پهنه‌بندی کیفیت منلبع َب كشور تدوين و اجراى برنامه جامع مديريت كيفيت و محيط زيست منابع آب بازنكرى در قوانين و مقررات مرتبط با حفاظت كيفيت و محيط زيست منابع آب تنظيم بهرمبردارى منلبع لمبببا توجهبه جنبههاى حفاظت از كيفيت و محيط زيست 7 ,,کنترل آلودگی. حفاظت کمی و کیفی و تعیین حریمهای کیفیت منابع آب

صفحه 43:
۷- اهم راهکار های پیشنهادی ۷-۲- سایر راهکار های پیشنهادی پهنه‌بندی آسیب پذیری منابع آب کشور نسبت به بلایای طبیعی تدوین برنامه مدیریت ریسک منابع آب در مقابل بلایای طبیعی توسعه مشارکت مردمی و اجرای برنامه های آموزشی در امر حفاظت کمی و کیفی منابع آب تعریف طرحهای مطالعاتی به منظور تدوین استاندارد ها و دستورالعمل ها و ... مرتبط با حفاظت از محیط زیست و کیفیت منابع آب ارزیابی اثرات زیست محیطی پروژه‌های توسعه منابع آب و ارزیابی استراتژیک زیست‌محیطی طرحها و برنامه‌های توسعه منابع آب ایجاد بانک اطلاعاتی مدیربت محیط زیست و کیفیت منابع آب کشور

صفحه 44:

جهت مطالعه ادامه متن، فایل را دریافت نمایید.
32,000 تومان