کسب و کارمدیریت و رهبری

برنامه‌های عملیاتی

صفحه 1:
Action Programs © ۳۸۵۲۰ 6

صفحه 2:
عنوان مراحل استفاده پیچیدگی

صفحه 3:
. این ابزاز معمولا تکنیکی مناسب برای مدیریت تعداد کمی از وظایف است. مشکل ما در بسیاری از شرایط این است که لين ابزار, فهرستی از اقدامات متمرکز و برنامه ریزی شده نیست؛ بلکه تنها فهرستی است که به ‎wipe‏ ساختن مجموعه ای از وظایف مختلف و دسته بندی نشده که همچنان حل و اجرا نشده اند. می پردازد. معمولا در فهرست انجام کارها فعالیت هایی از قبیل برفراری تماس با اشخاص, در سطح فعالیت های بزرگنری مانند شروع رنگ آمیزی یک منزل مسکونی فرار میگیرد. علاوه بر اين اعلب جزییات اجرایی کارها در این فهرست نادیده گرفته شده و یا حذف ميشود. (برای نمونه؛ برای پروژیه رنگ آمیزی منزل, جزئیات اجرایی بیشتر شامل : انتخاب زمینه رنگ, خرید رنگها وغیره؛ میشود). اين بدين معنا است که شما قصد انجام وظایف موردنیاز را دارید ولی اغلب در پیشبرد کازهای یک پیوژه بزرگ وبا اهمیت, با شکست رویه رو میشوید یا حتی اگر بخواهید که یک پرویه را به عنوان یکی از کارهایی که باید انجام شود, به صورت کامل به انتها برسانید, باید همه توجه خود را تنها صرف آن پروژه کنید. در نتیجه در چنین شرایطی اگر وظیفه ی دیگری داشته ‎andl‏ این چند وظیفه ای شدن باعث مشکلاتی در راستای تکمیل پروژه می شود. یکی از شرایطی که طی آن, اکثر مدیران ارشد لین مشکل را تجربه کرده اند. شرایطی است که باید برای چند پروژه به صورت همزمان فرایندهای لازم را تعریف کنند. در چنین شرایطی, وجود "برنامه های عملیاتی" واقعا مفيد است. در واقع می توان برنامه های عملیاتی را نسخه قدرتمندتر و گسترده تری از فهرست انجام کارها دانست. از آنجابی که این تکتیک اهداق یلندمدت, میان مدت و کوتاه مدت را با یکدیگر ترکیب می کند. به شما این امکان را میدهد که بدون فراموش کردن تعهدهای پیش رو به زمانبندی پروژه بپردازید. در اين برنامه به اولویتبندی تیز توجه میشود. بنابراین میتوانید بدون نیاز به تخصیص زمان برای فعالیتهای کم ارزش, تمرکز خود را به طور کامل بر فعالیت های مهمتر قراردهید. این تکنیک فرصت خوبی را ایجاد میکند تا در موارد لازم بتوانید کارها را به سایر اقراد محول کنید. اين کار باعث میشود تا درحالیکه بهره وری و ‎ole) gs a sie sulle cal‏ ۲ دضره کرد و 29 مطلی ]رام زمان ‎Hae esi ca‏ نجوه استفاده از ابزار برای تهیه برنامة عملیانی, 4.مرحله زیر را دنبال کنید :

صفحه 4:
مرحله اول: جمع آوری یک فهرست از تمام مسائل پیرامون خود که باید حل شوند, تهیه کنید. همه مواردی که احساس میکنید برای حل آنها باید اقدامی از طرف شما انجام شود مهم یا غیرمهم, کوچک با بززرگ, فردی یا حرفه ای باید گردآوری و نوشته شوند. در مقیاس وسیم. این عوامل به صورت اتوماتیک گردآوری میشوند. بیای تمونه؛ درخواستهای الکترونیکی در حساب ایمیل شما ذخیره میگردد. نامه های نیازمند توجه در بخش مناسب برتامه کامپیوتری شما قرار داده ميشود. نامه هایی که به صندوق پستی شما می رسد و یا پيام هایی که درخواست انجام کاری را دارند در يست صوتی_انباشته خواهند شد. آما موارد دیگری نیز برای جمع آوری وجود دارند. برای نمونه؛ چیزهایی که در ذهن شما ذخیره شده است, بروزه هايى كه تمايل به رأه اندازى أنها داريد و ساير ايده هايى كه روى کاغذ نوشته شده اند. همه و همه باید در يك جا جمع آورى شوند. توجه داشته باشيد كه اهداف شخصى تان تيز حتما در اين فهرست نوشته شوند. مرحله دوم: هرس كردن 5 فهرست تهیه شده در مرحله اول را براساس هر یک از عوامل موجود در آن, بررسی کنید. از خود بپرسید: ‎UM"‏ ‏ید إقدامل بر زوى أن أنجام ‎one‏ هقيشة ممه ترقانى ‎so‏ متیر دما قرار سس کید مرط ویب اهميت نيستند. پنابراین به فهرست تهیه شده خود تگاه کنید و موارد غیر مرتبط ویایی اهمیت رااز آن حدف تمایی مرحله سوم: اولویت بندی و سازماندهی این مرحله خود شامل 3 بخش می شود: *اول : محتوای فهرست جدیذ را مروز کنید. هریک از اقدامات مجزایی که بخشی از یک پروژه بزرگتر هستند را شناسایی کرده و آن ها را برای ایجاد یک پروژه مشترک, در یک گروه قزار دهید . برای نمونه؛ فرض کنید در منزل خود می خواهید فضای حمام منزل را توسعه داده و اتاق نشیمن را رنگ آمیزی کنید. در آين صورت نام پروژیه کلی شما "نوسازی منزل" خواهد بود. و یا در محل کار یه دنبال فراهم كردن الزامات ایجاد یک سبستم جدید. آزمایش اولیه آن و آموزش کارکنان برای کارگردن با اين سیستم, هستید. همه اين اقدامات تحت عنوان پروژه "سیستم کامپیوتری" دسته بندی میشوند. در واقع میتوان گفت که با انجام اين كار. اين عوامل به صورت عناصری خود سازمان یافته در قالب پروژه های ‎a ar JUS‏ روز رسانى مى اهوت | ا وو د ال ال اه ی و

صفحه 5:
*دوم: هر یک از پروژه های تعریف شده را برحسب اهمیت, اولویت بندی کنید. (برای نمونه؛ از طریق امتیازدهی از 1 ‎i‏ 6( در اين اولویت بندی, اهداف شخصی شما جزو مهمترین پروژه ها محسوب میشوند. *سوم: پروژه های اولویت بندی شده را در قالب یک برنامه عملیاتی تنظیم کنید. برنامه های عملیانی از 3 بخش تشكيل مى شوندة 1.فهرست فعاليت هاى آينده : اين فهرست اقداماتى را كه براى بيشبرد بروزه در كام بعد انجام خواهد شد نشان می دهد. 2.فهرست اقدامات محول شده : اين فهرست پروژه و اقداماتی که به سایر افراد محول شده است را نشان خواهد داد. 3. فهرست پروئه ها : اين فهرست کلیه پروژه هایی که در آنها مشارکت دارید و نیز وظایف فردی را که در قبال هر یک از این پروژهها بر عهده دارید. نشان میدهد. ‎Cee STE‏ ا ل للست از يروو ها ائجام من ‎utah SA Set‏ متموت ان از فعالیت ها و پروژه های آولویت بندی شده ای است که نشما آن ها را به اتمام زسانده اید" ‏معمولا *فهرست پروژه ها" در پس"برنامه عملیاتی" نهفته است و معمولا تنها در طی فرآیندهای بازنگری هفتكى يروزه هاء بكاركرفته مى شوند. ‏در كام بعدء از طريق "فهرست بروزه" و شناسايى وظايفى كه به ديكران محول شده است. فهرست فعاليت هاى محول شده را تهيه تمابيد. در اين فهرست باید پروژه های محول شده به همراه نام فرد مسئول ثبت شده و نقاط کنترلی که درنظر اید. مشخص شوند. ‎ ‎ ‎ ‏اغلب "فهرست پروئیه های محول شده" در برنامه عملیاتی بعد از "فهرست پروئه" می آید. زیرا شما اغلب اوقات به آن مراجعه خواهیدکرد. ‏در نهایت؛"فهرست فعالیت های آینده" را تهیه کنید. اين فهرست. فعالیت های منطقی و کوچک بعدی را نشان می دهد کهبید ری پیشبرد پیوده های اولیت دار انجام شوند پرویه هاف اولوتدار بروزه هادى هستند كه باید طبق نیاز و یا در خواست شما اقدامات لازم برای اجرای ‎ee‏ انجام شوند. این فهرست در ‏صفحه اول "زنامه عملیاتی" قرار میگیرد و معمولا در طول یک روز, بارها به آن ‎Nes‏ میا شور

صفحه 6:
اگر بعد از بررسی فهرست "فعالیت های آینده" متوجه نوعی آشفتگی وظایف در آن شدید. میتوانید اقدامات کم اهمیت تر و یا غیرضروری را از اين فهرست حذف و به "فهرست پروژه" برگردانید و اگر شرایط برعکس بود؛ می توانید اقدامات بیشتری را از فهرست پروژه به فهرست "فعالیت های آینده" منتقل کنید. البته این کار (کاهش آشفتگی وظایف در فهرست فعالیت های آینده) مبتواند از طریق اولویت بندی اقدامات (برای نمونه؛ امتیاز دهی از 1 تا 3) نیز انجام شود؛ چرا که به وسیله آن می-توانید دقیقا بر موارد لازم تمركز كنيد (در فهرست فعالیتهای آینده, نباید اقداماتی با اولویتهای بیشتر از 3 داشته باشید). مرحله چهارم : اجرایی كردن برنامه عملیاتی و ام دهید. معمولا کارها از بالاترین بخش از صفحه و یا صفحات, برای اجراء انتخاب می شوند. یا اينکه برخی از فعالیتها براى تکمیل, دارای یک روز مشخص یا یک زمان مشخص هستند. متناسب با شیوه ای که انتخاب می کنید. برای انجام اين اقدامات می توانید یا آن ها را در بالاترین صفحات برنامه عملیانی قراردهید و یا زمان اجرای آنها را در تقویم خود علامتگذاری کنید. این صفحات مشابه همان شکل قدیم فهرست انجام کارهای شما است. اقدامات خاص کوتاه مدت در اين فهرستها طرح ریزی می شود و اقدامات مربوط به پروژه های بزرگتر در "فهرست پروژه" نگهداری خواهدشد. باید برنامه عملیاتی خود را در زمانهای معینی تظیر: هفتگی یا ماهانه, مرور کتید (برای این کار زمانی را در برنامه زمانیندی خود مشخص کنید). اقدامات تکمیل شده را از فهرست حذف کرده و یا آنها را بایگانی کنید. اقدامات لازم را از "فهرست پروژه" به صفحات جلوی پیوژّه. انتقال دهید و در نهایت اقدامات جدیدی که در طی مسیر کار ایجاد می-شوند را نیز اضافه کنید.

صفحه 7:
ابزارهای مرت مزايا > فهرست انجام كارها عاعنا 70-00 اين رويكرد امكان تمركز همزمان بر فعاليت هاى روزانه و اهداف بلندمدت را فراهم مى كند و اين بدين معنا است که شما هميشه برای فعالیت های آینده ی خود در هر زمان, برنامه لازم را دارید. بنابراین شما می توانید کنترل همه کارها را در دست بگیرید و زمینه موفقیت خود را فراهم نمایید. علاوه بر این موارد؛ مهم ترین مزیت این ابزار بوجود آوردن امکان انجام چند وظیفه و همچنین امکان مدیریت و اجرای چند پروژه به صورت هم زمان است. اين مزیت در زمانی که کار شما توسعه مییابد و یا شرایط شغلی شما دچار چالش ها و پیچیدگی های بیشتری میشود, اهمیت بیشتری دارد. ال J کاربردها ۱ "برنامه عملیاتی" شکل قدرتمندتر و گسترده تر "فهرست انجام کارها" می باشد. این تکنیک به شما کمک میکند تا مراحل لازم برای تبدیل شدن یک پروئه به مجموعهای از اقدامات قابل اجرا را بپیمایید و امکان مدیریت آن را در یک ساختار سه لایه فراهم می کند. *فهرست فعالیت های آینده؛ فهرستی از اقدامات دقیق و فوری است که برای پیشبرد پروژه باید اجرا شوند. *فهرست فعالیت های محول شده؛ فهرستی از ثبت جزئیات پروژه ها و اقدامات محول شده ای است که توسط شما به سایرین تفویض شده است. ۲ *«فهرست پروژه ها؛ فهرستی از پروژٍه هایی است که شما می خواهید بر روی آن ها کار کنید. اين فهرست شامل اقدامات غیرضروری که برای تکمیل پروژه بکار گرفته می شوند. نیز خواهد بود.

صفحه 8:
نا 0 1 *

صفحه 9:
‎es‏ ابطلاعات میس مد مب دشانت اخ كن تولل مرا حفد ‏ه ‎۱۸۵۲ Is

رایگان