کسب و کار برنامه‌ریزی

برنامه استراتژیک مرکز تحقیقات قلب و عروق دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپو

barname_strategic_markaze_tahghighate_ghalb_va_orugh_daneshgahe_oloom_pezeshki_jondi_shapoor

در نمایش آنلاین پاورپوینت، ممکن است بعضی علائم، اعداد و حتی فونت‌ها به خوبی نمایش داده نشود. این مشکل در فایل اصلی پاورپوینت وجود ندارد.






  • جزئیات
  • امتیاز و نظرات
  • متن پاورپوینت

امتیاز

درحال ارسال
امتیاز کاربر [0 رای]

نقد و بررسی ها

هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.

اولین کسی باشید که نظری می نویسد “برنامه استراتژیک مرکز تحقیقات قلب و عروق دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپو”

برنامه استراتژیک مرکز تحقیقات قلب و عروق دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپو

اسلاید 1: بسم الله الرحمن الرحیمبرنامه استراتژیک مرکز تحقیقات قلب وعروق دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور

اسلاید 2: مقدمه (Introduction):گسترش بیماریهای قلبی وعروقی در کشورهای در حال توسعه برمبنای آمارهای جهانی امری شناخته شده است .در کشور ما نیز باتوجه به افزایش بقای عمر سالمندان و بخصوص نحوه تغذیه و روش زندگی بیماریهای قلبی وعروقی رو به افزایش است . لذا با داشتن برنامه استراتژیک مدون و پیروی از یک خط مشی مشخص در حیطه تحقیقات پیشگیری ، تشخیصی و درمانی امری اجتناب ناپذیر است. نقشه جامع علمي كشور مجموعه اي جامع، هماهنگ و پويا از اهداف، سياست ها والزامات برنامه ريزي جهت تحول راهبردي در علم، فناوري و نوآوري مبتني بر ارزشهاي اسلامي- ايراني با نگاهي بلندمدت به آينده براي دستيابي به اهداف چشم انداز توسعه كشور است.

اسلاید 3: این نقشه درحوزه سلامت به کمک مجموعه ای از كنشگران و فعاليت هايي كه با هدف اوليه ارتقاي سلامت عمل نشان داده می شود. به اين ترتيب حوزه سلامت متشكل از بخش دولتي و غيردولتي مي باشد و در درون دولت نيز منحصر به وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي نمي گردد. با توجه به این امر مهم مرکز تحقیقات با این هدف ایجاد می شود.

اسلاید 4: همانطور که در متون قدیمی مستند شده است دانشگاه پزشکی جندی شاپور از قدیمی ترین و شاید اولین مراکز علوم پزشکی در جهان بوده که با داشتن اساتید متعددی در حوزه علوم پزشکی به فعالیت مشغول بوده است. بر این اساس وظیفه خود می دانیم که با احیای امر پژوهش به غنای این دانشگاه کمک نماییم. به طورکلی خط مشی روشهای تحقیقاتی سنتی رایج در اکثر مراکز تحقیقاتی پاسخگوی نیازهای روز افزون جامعه ما بخصوص در استان خوزستان نخواهد بود. لذا در نظراست مرکز تحقیقات قلبی وعروقی جندی شاپور با برنامه ای مدون و روشهای علمی نوین تحقیقات ضروری در حیطه پیشگیری و درمان بیماریهای قلبی وعروقی را به صورتی هدفمند و مؤثر در ارتقاء سلامت مردم این منطقه از کشورانجام دهد .

اسلاید 5: ارزشها (Values): اعتقاد به ارزشیابی مداوم درونی وبیرونی اعتقاد به اخلاق حرفه ای بر اساس باور های بر گرفته از فرهنگ اسلامی و ایرانی با رعایت بالاترین استاندارد درونی اخلاق پژوهشی توجه به توانمندی و شایسته سالاری در زمینه امر پژوهش تولید علم و کمک به بومی کردن فن آوریهای نوین توجه به آموزش مداوم و مستمر بصورت ایجاد کارگاههای توانمند سازی اعضاء و فراگیران

اسلاید 6: دورنمای آینده ( Vision )مرکز تحقیقات قلب وعروق دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور به عنوان کانون اصلی پژوهش های قلب وعروق در اهواز و در استان خوزستان بوده و با جدیت تمام برنامه تحقیقات خود را در جهت ارتقاء سلامت وپیشگیری و آگاهی عمومی جامعه و سوق دادن محققان رشته پزشکی به طرف بهره گیری از تکنولوژی های نوین وبومی کردن فرهنگ تحقیقات بکار خواهد گرفت. برقراری ارتباط در زمینه تحقیقات قلب وعروق و رشته های مرتبط با سایر مراکز و شبکه های تحقیقاتی ملی وبین المللی وایجاد بستر مناسب جهت برگزاری سمینارها و کنگره ها از سایر موارد مورد نظر می باشد. ما همگام با سند توسعه چشم انداز پنج ساله تلاش می کنیم که یکی از مراکز معتبر وفعال در زمینه تحقیقات قلب و عروق باشیم به گونه ای که آمار و موارد گزارش شده از این استان مورد استناد سایر مراکز داخلی و خارجی باشد.

اسلاید 7: رسالت (Mission):توسعه مراكز تحقيقاتي با امكان تخصيص منابع براساس عملكرد و پيشنهاد تشكيل خوشه هاي علمي و فناوري مراكز تحقيقاتي با زمينه هاي مشترك و از جنبه هاي مختلف علوم پايه، باليني و مديريتي در قالب پژوهشگاه است كه در كنار آن ها مراكز رشد و با انتقال دانش به كاربردي شدن نتيجه فعاليتها مي پردازند. الزام مهم در كنار اين توسعه ها ضرورت شفافيت در عملكرد است. براي تحقق اين امر هر يك از اين پژوهشگاه ها صندوق سرمايه گذاري تلقي شده و متناسب با عملكرد خود در جهت ارتقاي سلامت و تحقق اهداف چشم انداز توسعه از منابع بهره مند مي گردند.

اسلاید 8: در هر يك از حوزه هاي اولويت دار بايستي برنامه توسعه علم، فناوري ونوآوري (از جمله اولويت هاي پژوهشي و گسترش برنامه هاي آموزشي) بر اساس اهداف چشم انداز بيست ساله كشور باشد. به عبارت ديگر و براي مثال اعم از اين كه حوزه اولويت دار ارتقاي سلامت و يا ريزفناوري باشد بايستي ارتباط هر يك از برنامه ها با چشم انداز مشخص گردد. براي تكميل نهادهاي نظام علم، فناوري و نوآوري پيشنهاداتي صورت گرفته است. مهم ترين نكته در بخش دولتي و سطح ملي در نظر گرفتن نهاد ارايه دهنده پژوهانه (گرانت هاي پژوهشي) است كه مبتني بر نيازهاي كشور منابع را به برنامه هاي پيشنهاد شده اختصاص دهند. به موازات اين نهاد، لازم است نهاد مستقلي براي پايش و ارزشيابي اين نظام وجود داشته باشد

اسلاید 9: با ایجاد و راه اندازی مرکز تحقیقات گروه قلب مشارکت گروهی در امر توسعه علمی کشور بر مبنای سیاستهای وزارتخانه مطبوع و سند چشم انداز توسعه کشور داشته باشد. تلاش ما در جهت کسب موفقیت آتی در زمینه تحقیقات قلبی و عروقی در قطب جنوب غرب کشورو توسعه ارتباطات با سایر مراکز تحقیقاتی ملی و بین المللی می باشد.این مرکز به صورت مجموعه ای هماهنگ خواستار توسعه هم جانبه تحقیقات مرتبط با بیماریهای قلب و عروق در سطح استانی و کشوری خواهد بود.این تحقیقات می تواند زمینه ساز بهبود کیفیت و کمیت خدمات ارائه شده به کل افراد جامعه گردد.

اسلاید 10: تحلیل کلی از وضعیت موجود در حال حاضر مرکز تحقیقات در رشته بیماریهای قلب وعروق در استان خوزستان وجود ندارد . اما امکانات موجود بالقوه که می توانند بالفعل عامل مؤثر در تحقیقات قلب و عروق باشند، موجود است . به طوری کلی نقاط قوت وضعف به شرح زیر است .

اسلاید 11: الف ) نقاط قوت (Strengths )وجود اعضاء هیئت علمی با تجربه و کار آزموده در زمینه بیماریهای قلب وعروق بزرگسالان ، اطفال ، جراحی ، بیهوشی قلب وتصویربردارای نوین ، مراکز متعدد خدمات درمانی قلبی وعروقی دولتی وخصوصی فعال ،در اولویت بودن طرح های پژوهشی قلب و عروق دانشگاه ، تیپ یک بودن دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور ، وجود پایگاه اینترنتی واطلاع رسانی جامع ،استقرار مرکز در بخش قلب و عروق ، برگزاری منظم برنامه هاو همایشهای بازآموزی قلب و عروق.

اسلاید 12: ب ) نقاط ضعف(Weaknesses)وظیفه سنگین درمانی بردوش هیئت علمی دانشگاه که مانع از تحقیقات مناسب می شود، نبود تجهیزات آزمایشگاهی ، بودجه محدود پژوهشی ، عدم تمایل دستیاران قلب وعروق به اشتغال در بخش پژوهشی ، نبودن فرهنگ همکاری وکارگروهی در امرپژوهش ، عدم آگاهی فرهنگ عمومی از تحقیقات ولزوم آن.

اسلاید 13: ج) فرصت ها(Opportunities)آیین نامه هاو حمایت های معاونت پژوهشی وزارتخانه، اولویت های تحقیقاتی کشوری و استانی، همایش های سالیانه قلب و عروق داخل و خارج کشوری، وجود برنامه راهبردی وزارتخانه و صندوق حمایت از پژوهشگران.

اسلاید 14: د) تهدید ها(Treats)اختصاص درصد کم بودجه کشوری به پژوهش، توقف اعتبارات استانی در زمینه امور پژوهشی،نداشتن ردیف و تشکیلات سازمانی در زمان موافقت اصولی و گرانی و تحریم برخی از تجهیزات و کالا های پزشکی و تحقیقاتی

اسلاید 15: بیان مسئلهبا توجه به تواناییهای جامعه کنونی ایران و توسعه علمی و افزایش فزاینده فارغ التحصیلان علوم پزشکی ما قادر خواهیم بود با اتکاء به این شرایط با یک برنامه ریزی استراتژیک و بلند مدت از پیشرفتهای علمی جامعه جهانی عقب نمانده و نزدیک و یا همگام به جلو برویم. در این مهم مراکز تحقیقاتی می توانند به عنوان کانونهای اصلی پژوهش مورد توجه قرار گیرند و هماهنگی برنامه استراتژیک آنها با برنامه راهبردی توسعه کشوری ضرورت دارد.

اسلاید 16: سلامت مهمترین شاخص توسعه هر جامعه می باشد. با توجه به آمارهای ارایه شده بیش از نیمی از مرگ و میرهای گزارش شده از کشور ما ناشی از بیماریهای قلبی و عروقی می باشد. از جانب دیگر با مسن تر شدن جامعه و افزایش امید به زندگی در سالهای آینده و اتفاق افتادن زودرس بیمارهای قلبی در جامعه کنونی نسبت به سایر کشور های توسعه یافته اهمیت این مراکز روشن می گردد.

اسلاید 17: خطوط استراتژیک (راهبردی):

اسلاید 18: خط اولاین مرکز در زمینه شناخت عوامل خطر بیماریهای قلب و عروق و روشهای نوین پیشگیری اولیه تلاش خواهد کرد. معضلات بهداشتی و درمانی جامعه در حیطه های زندگی و عدم آگاهی عمومی از اهمیت تحرک سالم ،تغذیه مناسب بخصوص جلوگیری از فرهنگ نادرست استفاده از غذاهای آماده،استعمال دخانیات و مواد مخدر، آلودگی هوا و محیط های صنعتی مورد توجه قرار خواهد گرفت. تلاش در جهت آگاهی دادن و تغییر فرهنگ عمومی در زمینه های فوق الذکر با استفاده از دانش کاربردی در مورد بررسی ارتقاء سلامت قرار خواهد گرفت. همچنین این مرکز در زمینه پیدا نمودن روشهای نوین پیشگیری ثانویه بر روی مدلهای انسانی و حیوانی در جهت کمک به استاندارد نمودن این روشها تلاش خواهد کرد.

اسلاید 19: خط دوماین مرکز در زمینه شناخت عوامل و یافتن روشهای تشخیصی و درمانی اورژانس های بیماریهای قلبی و عروقی که از موارد شایع و مهم می باشد تلاش خواهد کرد.

اسلاید 20: خط سوماین مرکز در زمینه شناخت و یافتن روشهای درمانی و تاثیر عوامل روانی و داروهای گیاهی بر درمان بیماریهای قلب و عروق روی مدلهای انسانی و حیوانی تلاش خواهد نمود.

اسلاید 21: خط چهارماین مرکز در زمینه شیوع و بروز بیمارهای قلب و عروق و شناخت عوامل موثر در ایجاد و شکل گیری آنها تلاش خواهد کرد.

اسلاید 22: خط پنجمآماده کردن بستر مناسب جهت استفاده از سلولهای بنیادین و پیوند قلب در بیماران با بیمارهای پیشرفته قلبی

اسلاید 23: خط ششماین مرکز در مطالعات اپیدمیولوژیک بزرگسالان و تعیین شناسنامه بیماریهای شایع در استان و در سطح کشور شرکت خواهد کرد.

اسلاید 24: عملکردهای وابسته به خطوط استراتژیک

اسلاید 25: خط اولجذب منابع انسانی و مالی از طریق جذب نیروی انسانی کارشناس، متخصص و محقق.پذیرش و تصویب طرحهای تحقیقاتی دستیاری تخصصی ، مشترک و بین مراکز تحقیقاتی و دانشجوییارتقاء و ترمیم سیستم های قبلی فن آوری اطلاعات و رایانه مانند وب سایت مرکز و ایجاد ارتباط با سایر مراکز و شبکه های تحقیقاتی ملی و بین المللی مرتبطتهیه گزارشات تحقیقاتی و چاپ مقالات در مجلات معتبر علمی کشوری و بین المللیبرگزاری کارگاه های تحقیقاتی و کنگره ها و سمینارهاتهیه تجهیزات لازم در مورد اندازه گیری عوامل ثانویه خطر ، سطوح داروها،آزمایشات بیوشیمی و سلولی و میکروبی و ویروسیشناخت عوامل اختصاصی منطقه ای موثر در ایجاد بیماریهای قلبی و عروقی و یافتن راه کارهایی به منظور ایجاد مدلهای حیوانی این بیماریها و تحقیقات و ارزشیابی روشهای پیشگیری ثانویه

اسلاید 26: خط دومشناخت علل و زمینه های بروز موارد اورژانس قلب و عروق از طریق پذیرش طرحهای تحقیقاتی در همه سطوح فراگیران و محققانشناخت اپیدمیولوژیک موارد اورژانس از طریق ارگانیزه کردن بانک اطلاعاتی بیماران اورژانس قلب و عروقشناخت و تاثیر اقدامات تشخیصی و درمانی تهاجمی و غیر تهاجمی از طریق اجرا و پذیرش طرحهای مدون و علمی در این زمینه با رعایت اخلاق پژوهشیتهیه تجهیزات لازم در زمینه تشخیص و درمان به موقع موارد اورژانس برگزاری کارگاههای تحقیقاتی و کنگره ها و سمینار ها

اسلاید 27: خط سومنقش و میزان دخالت عوامل روانی در بروز بیمایهای قلبی و عروقی به عنوان یکی از مهمترین علل مرگ و میر در کشور ما قطعا نیاز مبرم به تحقیقات روی انسان و مدلهای حیوانی با رعایت اصول اخلاق پژوهشی دارد. تاثیر عوامل استرس زا در محیط شهر های صنعتی نیز از اهمیت بالایی برخوردار است.

اسلاید 28: خط چهارمبررسی های اپیدمیولوژیک اساس و پایه تمام تحقیقات و اهمیت کاربردی و راهبردی آنها را مشخص می نمایید لذا مرکز در جهت مشخص نمودن اولویتهای تحقیقاتی خود مرتبط با بیمارهای قلبی و عروقی این گونه بررسی ها را در سر لوحه کار خود قرار خواهد داد.

اسلاید 29: خط پنجمروند رو به رشد بیمارهای قلبی و عروقی و افزایش بقاء بیماران و بالا رفتن سن متوسط تماما ما را با تعداد زیادی بیماران پیشرفته مواجه ساخته است و لذا انجام تحقیقات و راه اندازی امکانات انجام استفاده از سلولهای بنیادین و پیوند قلب اجتناب ناپذیر خواهد بود.

اسلاید 30: خط ششمدر بسیاری از کشورهای پیشرفته آمارهای دقیق که مرتبا به روز می شوند در رابطه با بیمارهای بومی و منطقه ای خودشان را داشته و ارائه می دهند . ما نیز در این راستا جهت پی ریزی یک استراتژِی علمی نیازمند داشتن این آمارها هستیم.

اسلاید 31: نقاط قوت (Strengths ):اجرای روند رو به رشد ارتقاء مرکز در ارزشیابی درونی و برونی با هدف کسب رتبه های کشوری و رسیدن به کسب موافقت قطعی مرکز ارزشیابی مستمر و موثر و مداوم فعالیتهای تحقیقاتی و تولیدات علمی اعضای مرکز استمرار جذب اعضای هیأت علمی محقق و ماهرونخبه در جهت ارتقاء تحقیقات مرکزبرگزاری کارگاه های توانمند سازیایجاد شرایط و تسهیلات جهت شرکت اعضاء مرکز در سمینار ها و کنگره های ملی و بین المللی کسب اعتبار و رتبه های معتبر استانی و کشوری توسط اعضاء مرکزوجود اعضاء محقق صاحب نام و معتبر در سطح استانی و کشوریعضویت در شبکه مراکز تحقیقاتی کشوری مانند مراکز تحقیقاتی قلب و عروق سایر دانشگاه های کشوریتصویب و اجرای پروژه های تحقیقاتی مشترک و بین مراکز استانی و کشوری و جذب اعتبارات و منابع مالی در سطح استانی و کشوری

اسلاید 32: نقاط ضعف(Weaknesses) :نداشتن ردیف تحقیقاتی مستقل برای جذب محققان تمام وقتتاثیر پذیری فعالیتهای پژوهشی از فعالیتهای آموزشی موظف اعضای مرکز در گروه های آموزشی مربوطهعدم وجود راهکارهای قانونی لازم برای تشویق و جذب محققانهمکاری ناکافی برخی از بخشهای آموزشی و پژوهشی دانشگاه در جهت پیشبرد اهداف تحقیقاتی مراکزکمبود فضای آزمایشگاهی کافی برای جذب محققانعدم استقلال و تفویض اختیار مرکز جهت پیشبرد امور روزانه مرکز(تحقیقاتی –اداری)

اسلاید 33: فرصت ها(Opportunities):امکانات موجود استان مانند صنایع در جهت تهیه، الگو برداری و ساخت برخی از تجهیزاتارزیابی شورای پژوهشی دانشگاه و استان از اعضای فعال مرکزاستراتژیک بودن استان از نظر اقتصادی ،سیاسی و اجتماعی و همجواری با کشورهای همسایهارتباط مثبت مرکز با سایر مراکز و دانشگاه های استانی و کشوری

اسلاید 34: تهدیدها(Treats):وضعیت بد آب و هوایی استانپایین بودن ضریب امنیتی استان با توجه به مرزی بودن و نزدیکی به خلیج فارسپایین بودن امکانات رفاهی نسبت به سایر مراکز استانها

اسلاید 35: ادامه در بخش دوم ملاحظه فرمائید.

17,000 تومان

خرید پاورپوینت توسط کلیه کارت‌های شتاب امکان‌پذیر است و بلافاصله پس از خرید، لینک دانلود پاورپوینت در اختیار شما قرار خواهد گرفت.

در صورت عدم رضایت سفارش برگشت و وجه به حساب شما برگشت داده خواهد شد.

در صورت نیاز با شماره 09353405883 در واتساپ، ایتا و روبیکا تماس بگیرید.

افزودن به سبد خرید