علوم انسانی و علوم اجتماعیعلوم اجتماعی و جامعه‌شناسی

برنامه درسی ملی جمهوری اسلامی ایران

شرحی مختصر از برنامه درسی ملی که جهت ارائه کنفرانس دانشگاهی مناسب می باشد

مهدی

35 صفحه
490 بازدید
16 اسفند 1400

برچسب‌ها

صفحه 1:

صفحه 2:
۱ و نگاهی به بررنامه درسی ملی جمهوری : به کوشش دوستان عری علی‌ضا اسدیان - مهدی بوالحسنی - محمد مهدی خانی - عليرضا حسنى - على غريبى - امیر رضا عباسی

صفحه 3:
برنامه درس ملی سندی است که نقشه کلان برنامه درسی وچارچوب نظام برنامه ریزی درسی کشور رابه منظورتحقق اهداف آموزش وپرورش نظام جمپوری اسلامی ایران تعیین وتببین می نماید.

صفحه 4:
5000 re ky 1 -تعبین رویکرد واهداف برنامه درسی درسطح نظام آموزشی.دوره های تحصیلی وحوزه های یادگیری 2- تعبین منطق,جپت گیری ها وابعاد هر یک از حوزه های یادگیری 3- تعبین اصول. سیاست ها وفرآیند طراحی وتدوین برنامه درسی 4- تعبین اصول. سیاست ها وفرآیند اجرای برنامه درسی 5- تعیین اصول. سیاست های ناظر بر مواد و منایع آموزشی 6- تعيين ساختار. اصول. وفرآید ارزشیابیواصلاحبرنامه درسی 7-تعبین وتبیین نظام برنامه ریزی درسی کشور

صفحه 5:
|۱۳ Stel ie le ey leroy oa) ‎٠١‏ ۱-اصل رعایت مبانی اسلامی تعلیم وتربیت, دیدگاه های حضرت امام (ره) ومقام معظم رهبری 2-اصل مشاركت وبهره گیری ازصاحب نظران حوزه ودانشگاه.کارشناسان و فرهنگیان در همه ی سطوح.صف وستاد > :-اصل تعامل فعال بانیادهای فرابخشی ‎٠“‏ 4-رعایت آرمان گرایی.واقع بینی.آینده نگری به گونه ای هماهنگ ومتعادل ‎٠“‏ 5-جامعیت.انسجام وهماهنكى درمؤلفه ها وعناصر سند

صفحه 6:
* 6-توجه به ویژگی های بومی بودن و کارآمد بودن الگوی پیشنپادی درعین استفاده از همه تجربه های موفق جها نی * . 7-بهره گیری ازتجارب .منابع وپژوهش های پیشین وپرهیز از دوباره کاری 8-برنامه ريزى وفرهنك سازی برای اجرا واشاعه یافته های مصوب به موازات تکمیل وپیشرفت طرح. 0 9-وضوح وشفافيت وعدم ابهام وكلى كويى در سند ‎ *‏ 10-اصل هماهنكى وهمخوانى با اسناد بالادستى

صفحه 7:
۴ برنامه های درسی تربیتی آموزش وپرورش ‎sine‏ اسلامی ایران برمینای درس ملّی .برنامه هایی خواهد بود: * *مبتنی براصول.مبانی وارزشهای اسلام ناب محقدی(ص) ویافته های معتبر علمی وپژوهشی ‎٠“‏ *منسجم. متعادل. کارامد.نشاط آفرین.پویا وانعطاف پذیر ۴ +ناظر به ویژگی ها ونیازهای همه جانبه متربیان ونیازهای اساسی جامته

صفحه 8:
*بهره مند ازتجربه های موفق ملی وجهانی با استفاده از ابزار و شیوه های علمی وموثر آموزشی وپرورشی *با رويكردى نو آورانه.آبنده ذكرانه. واقع بينانه متناسب با فطرت الپی انسان ومشارکت پذیر درتولید واجرا *زمینه ساز ارتقاء کیفیت مدرسه به مثابه کانون اصلی تربیت در آموزش وپرورش برای تحقق "مدرسه زندگی "*در راستای ایجاد تمدن نوین اسلامي وتحقق جامعه عدل مهدوی (عج )که درالگویی پیشرفته وبومی,زمینه تربیت نسلي متفکر.عاثل وخلاق , مومن وخود باور.دانا وبصیر.متخلق وخودساخته.تلاشگر وسالم خودیادگیرنده مفتخر به ایرانی بودن.توانا درتولید علم وفناوری ووفادار به ارزش های اسلامی,ملی وانقلابی را فراهم می سازد.

صفحه 9:
مبانی فلسفی و اصول حاکم بر برنامه درسی ملی,برگرفته از فلسفه تربیت رسمی وعمومی در جمپوری اسلامی ایران.سند ملی آموزش وپرورش و مطالعات کمیته تخصصی کلیات است وبر دلالت های مج زیر که باید نگرش حاکم بر عناصر و مولفه های برنامه درسی ملی را شکل دهد.تاکید می ورزد.

صفحه 10:
. متصود از مبانی هستي , در باره عقیقت وجود و احکام کلی آن ونیز واقعیا ت جهان که درمباحث جهان بینی اسلامی یا درحوزه دانش فلسفه اسلامی.به طور مدلل ومبرهن مطرح شده یا مفروض قرار گرفته اند و چند گزاره آن به شرح زیر می باشد. > *هستی واقعیت دارد . ‎٠“‏ *خداوند میدأً وغایت هست ‎٠“‏ +حیات اخروی وهمه واقعیت های آن در مقایسه با حیات دنیوی نامحدود , پایان ناپذیر و جاودان است. ‎ ‏عرصه تربیت انسان است ومربی آن پروردگار متعال است . ‏»نظام آفر: ‎ ‏به طبیعت خلاصه نمی شون.

صفحه 11:
Te teed مراد از مبانی انسان شناختی. آن دسته از گزاره های توصیفی تبیینی مدلل درباره واقعیت وجود انسان است که از تعالیم اسلامی یا از مباحث مربوط به تربیت انسان در فلسفه اسلامی استخراج شده | ند و چند گزاره آن به شرح زير می باشد. *انسان موجودی است مرکب از جسم وروح که به یکدیگر تنیده شده ودر تعامل با یکدیگر میباشند. انسان.روح اوست وکمال وجاودانگی آدمی به کمال وبقای روح مربوط می شود. *انسان فطرتی البی دارد که قابل فعلیت یافتن وشکوفایی با فراموش شدن است +تفکر وتعقل. ایمان وباور .علم ومعرفت. اخلاق وعمل مداوم. عناصر اصلی شکل دهی و ارتقاء هویت انسان می باشند. * موانع اصلی حرکت متعالی انسان عبارتند از :نفس اماره دنیا طلبی وشیطان.

صفحه 12:
‎٠‏ به دنبال تعريفى ازعليم وظرفيت انسان بر کسب قابلیت های درک مفاهیم علمی است و چند گزاره آن به شرح زیر می باشد ‎ ‏* »انسان در هستی ودرک موقعیت خود ودیگران در آن توانایی دارد . > +علم‌دارای اقسام حقیقی واقسام اعتباری است. ‎ <‏ *منایع شناخت آدمی متعدد است که شامل وحی (قرآن وعترت).عقل.قلب.طبیعت.جامع وتاریخ است. ‎٠‏ *ابزار شناخت ومعرفت عبارتند از :حواس, خيال «فكر ‎ ‏شهود. و مكاشفه (قلب). كه دراين ميان.تفكر وتعقل نقش اساسى در شناخت حقیقت هستی وستادت جاوید ‎ ‏> دارد. ‎٠“‏ *تحصیل معرفت محدودیت زمانی ندارد.

صفحه 13:
‎ <‏ مقصودازمبانی ارزش شناختی گزاره هایی در برد منایع, ویژگی ها ومصادیق ارزش ها درارتباط باعرصه هاى چهارگانه خدا. خود.خلق وخلقت است. ‏۴ منابع وچند ویژگی ارزشها: +دین (عقل وفطرت قرآن وسنت) منبع همه ارزشهاست وسایر ارزش ها از آن کسب اعتبار می کند. _ *ارزش ها دو دسته اند:ثابت(مطلق) وغیر ثابت (مشروط ومتفیر) ‎٠“‏ *ارزش زیبا شناختی هم ناظر به واقعیت های عینی است وهم وابسته به ادراک فرد ‎٠“‏ *ساسله مراتب ارزش ها باغایت زندگی(رسیدن به خدا) ارتباط دارند.

صفحه 14:
الف ارزش های مرتبط با خدا(توحید -قرب البی -عبودیت وحبات طیبه -ایمان به مبداً ومعاد - انس والتز ام عملی به فرآن -دوستي عترت و اهل بیت عصمت وطهارت -تولی وتبری- امربه معروف ونهی از منکر -عبادت آ گاهانه وپرستش آگاهانه خداوند) ۱ 0 ب)ارزش های مرتبط با خود(عمل مبتنی بر ایمان وتفکر -کسب روزی حلال حفظ وارتقاء سلامت وبهداشت فردی -پرهیز ازاسراف وزیاده خواهی) . ج)ارزش های مبتنی برخلق "خانواده.جامعه وکشور. امت اسلامی و جامعه جهانی" ارزش های مربوط به خانواده: احترام واحسان ومپرورزی به والدین وخانواده -احترام وخدمت به بزرگسالان -محبت به خردسالان-مشورت با بزرگترها وسالخوردگان -توجه به حقوق همسر وفرزندان بعد از مرگ

صفحه 15:
۴ ارزشهای مربوط به جامعه وکشور :ترجیع منافع جمعی برمنافع فردی ومنافع ملی بر منافع حزبی و گروهی -احترام به قانون وقانون مداری -رآفت احسان و خدمات عام المنفته وماندکارنطن دوستی-)یثار گری - شهادت طلبی باور والتزام عملی به ولایت ققیه ونظام جمموری اسلامی ۴ ارزش های مربوط به امت اسلامی :وحدت و همبستگی بین مسلمانان ‎a,‏ ‎maul‏ ما ام بر ای ما ,فناوری و.. ارزش های ‎bose,‏ به جامعه جهانی: احترام به حقوق انسانها -مبارزه با استکبار جهانی و صهیونيزم- احترام به پیمان های معتبر جهانی *+طبیعت : د)ارزش های مربوط به به خلقت ارتباط اخلاقی ومعنوی با طبیعت ومحیط زیست -احساس مسئولیت در برابر پدیده های خلقت - کشف قابلیت های طبیعت وبهره برداری عاقلانه و مسئولانه ازمنایع طبیعی *ماوراء طبیعت :علاقه به مراتب فوق طبیعت درهستی -توجه به عالم غیب خاصه ملائکه-توجه به استمرار وجاودانگی حبات انسان

صفحه 16:
این دسته ازمبانی به مباحثی درباره ی شأن وجایگاه دین اسلام ومقاصد تربیتی آن درارتباط با برنامه درسی اشاره دارد.مانند گزاره های زیر : +اسلام مجموعه ای است به هم پیوسته ومنسجم ازعقاید.معارف.نظام هاءاحکام فردی و اجتماعی وارزش های اخلاقی که انسان رادرچهار عرصه ارتباط با خود.خدا.خلق وخلقت حول محور ارتباط با خدا رهبری کرده واورا به سعادت جاویدان می رساند. +اسلام به دنبال تربیت افرادی متفکر.مومن .عالم.عامل.مودب ودارای اخلاق کریمه است. *انسانبا در عین برخورداری ازمشترکات اساسی ظرفیت های متفاوت دارند وهر کس به اندازه توان و وسع خویش مکلف است. *خانواده يكى از مهم ترين ارکان درتربیت فرزندان است وبر تعامل عاطفی والدین با فرزندان تا کید شده است. *انسان به صورت مستمر ودائمی درمعرض آزمون الپی بوده ودرمواجبه با سختی ها ودشواری ها تربیت می شود.

صفحه 17:
این مبانی عمدتأبرگرفته از گزارش تلفیق نیع مطالعات نظری سند ملی آموزش وپرورش است وبه طرح مهمترین گزاره های کاربردی روان شناسی در برنامه ریزی درسی آشاره دارد و جند كزاره آن به شرح زير مى باشد. *شخصیت آدمی نظام به هم پیوسته ویکپارچه ای متشکل از خرده نظام های شناختی.عاطفی.ایمانی.اغلاقی وتجارب عملکردی انسان است.رفتار آدمی محصول تحامل این خرده نظام هاست . *انكيزش های درونی وبیرونی به موقع.موجب تقویت زمینه رشد مترییان خواهد شد. *رشد محصول تربیت است. تعقل.شمود. ایمانعلم عمل,تجربه وتقویت ملکات تفسانی به دست می آید. فرايندى تحولى است که درثر *انسان اساساً طبيعتى فعال دارد. بدين لحاظ متربى در جريان تربيت, نياز مند مديريتى فعال است.

صفحه 18:
مبانی جامعه شناختی برنامه درسی ملی عمدتًبرگرفته از مبانی جامعه شناختی مطالعات نظری سند ملی آموزش وپرورش است وچند گزاره آن به شرح زير می باشد.. +جامعه "مرکب حقیقی"(بافت و افعی جامع) است "نه اعتباری"(آرزوی داشتن جامعه مورد دلخواه در فکرمان) ودارای روح جمعی متا ثراز اندیشه ها.انگیزه هاء عاطفه ها. رفتار ها وخواسته های افراداست. *تربیت افرادی جامعه پذیر واصلاح هتجارهای نامطلوب درجامعه ازجمله اهداف برنامه های درسی است . *برنامه درسى ملى بايد به ایجاد تعادل وتوازن درجامعه وآگاه کردن متربیان درایفای نقش مسنولانه درجامعه کمک نماید. +اصلاح وارتقاء فرهنگ جامعه یکی ازمهم ترین رسالت های برنامه درسی است. *مدرسه پس از خانواده زمینه ساز کسب نخستین تجربه ‎ses!‏ از طریق فراهم کردن شرایط برایارتباط مناسب مترییان با بکدیگراست .

صفحه 19:
رویکرد برنامه درسی ملی *رویکرد برنامه درسی ملی"روح حاکم" برهمه عناصر برنامه و "جیت گیری کلی" آن برنامه را نشان می دهد. *رویکرد برنامه درسی ملی عبارت است از:"فطرت گرایی توحیدی" . اج نيب جرج ‎ose ccd‏ تیور جبت شکوفایی فطرت البی انسان به منظور دست بابی به مراتبی از نفس مطمننه ازطریق درک واستفاده مطلوب ازموقعیت در راستای تحقق حیات طیبه است.

صفحه 20:
چندویژ گی رویکرد برنامه درسی ملی ۴ *نگاه کامل وجامعی به انسان می نماید ورشد ابعاد جسمانی وروحانی اورا مدنظر دارد. ‎٠“‏ +زمینه ساز شکوفایی فطرت البی انسان است . ‎٠١‏ *متربی را امانت الپی می داند. ‎٠“‏ *كل نظام هستى را محيط يادكيرى مى داند. > *برارزیابی بیرونی وخودارزیابی تأکید دارد وارزیابی بیرونی را زمينه ساز خود ارزيابى مى داند.

صفحه 21:
Se SIO LS ei wet od ۴ - اصل دین محوری ۰ 2-اصل تقویت هویت ملی 3-اصل اعتبار نقش محوری معلم ومربی ۴ ه-اصل جامعیت 5-اصل توجه به تخاوتها »-اصل توازن وتعادل < 7 -اصل خود یادگیری مادم العمر . «-اصل مشارکت وتعامل

صفحه 22:
الگوی هدف گذاری واهداف کلی الگوی هدف گذاری. چارچوب مفپومی منسجم ویکپارچه ای است که در تدوین اهداف در سطوح مختلف ,راهنمای عمل برنامه ریزان ومجریان قرار مى كيرد وشامل ينج عنصر :تفكر وتعقل.ايمان . علم . عمل واخلاق درچهار عرصه ارتباط متریی باخود.خدا.خلق وخلقت است که ارتباط باخدا تعريف وتبيين مى شود. در ميان عناصر بنج كانه.عنصرتفكر وتعقل ازجايكاه نخست ومحورى وعنصر ايمان وباورمبتنى برتفکر.از جایگاه دوم برخوردار است وسه عنصر __ علم .عمل و اخلاق به عنوان عناصر برخاسته ازتفکر وایمان وبا متکی برآن دو.تعریف وتبیین می شوند

صفحه 23:
۱ ۴ ۱-ارتباط:نوع تعامل ودادوستدی که بین فرد باعرصه های چهار گانه برای تبلورعناصر پنج گانه برقرار می شود ۴ 2-خدا:صفات وافعال خدا,پیامبران واولیاء الهی .کتاب خدا ودین خدا 3-خود:ابعاد جسمانی وروحانی ‎٠“‏ 4- خلق :خانواده.همسایگان.جامعه محلی.جامعه ملی.جامته اسلامی وجامعه جهانی اعم ازدوست ودشمن 5-خلقت:طبیعت(زمین,آب.محیط زیست و...)وماوراءطبیعت(حیات ابدی.جهان آخرت.ملانکه و...)

صفحه 24:
۴ 6-تفکر وتعقل :عکمت,عقل فطری ‎Meee‏ .اندیشه ورزی,پرسش گری,پژوهش محوری. تدبر. تحلیل ‎٠“‏ 7-ایمان:ایمان نسبت به مبدا.معاد.رسالت انبیاء الپی.مبانی و ارزشهای دینی.اراده.التزام تعبّد نسبت به اعکام الپی.باور نسبت به توانمندی های خود و جامعه خویش < 0-علم:دانش,آ گاهی.بصیرت در زمینه های موردنیاز,تولید دانش .معرفت به حقبقت امور.دانایی.درک علمی ودرک هنری ‎٠“‏ 9-عمل :تلاش.مجاهدت درابعادمختلف فردی و اجتماعي. .نوآوری, مبارت های مورد نیاز.التزام به احکام دینی وقوانین اجتماعی. کا رآفرینی. کار وفعالیت. ‏> 10-)خلاق:ملکات فاضله نفسانی,عواطف انسانی,رفتار پسندیده.تپذیب ازرذایل اخلاقی

صفحه 25:
+فرایند یاددهی -یادگیری فرایندای است که طی آن.عناصر پنج گانه اهد اف برنامه های درسی وتربیتی می تواند در عناصر چهار گانه وساحت های گوناگون تربیت تحقق یابد. +کلیه راهبردها.تصمیم ها واقدامات مربوط به فرایندیاددهی -یادگیری متربیان براساس مبانی.اصول.اهد اف پرنامه درسی ملی ودلالت های آن استوار است *هر متربى فطرتاً یادگیرنده ای منحصر به فرد تلقی می شود ویادگیری او در فرایندی مستمر ومادامالعمر جریان می یابد. *درفرایند یاددهی -بادگیری اراده و انگیزه یادگیرنده نقش اساسی در ارتقاء یادگیری دارد . + درفرایند یاددهی-یادگیری اگرچه محیط مورد توجه وتاکید قرار می گیرد .اما متربی تابع بى جون وجرا ومقهور محیط نیست.بلکه آزادی وفرصت تصمیم گیری دارد ورابطه تعاملى با محيط یادگیری برقرار می کند.نه آنکه درهمه ی موارد برای وى تصميم كيرى

صفحه 26:
۶ *معلم ومربی الگو واسوه اخلاقی.معنوی وعلمی متربی است. ‎٠“‏ *معلم ومربی زمینه ساز رشد عقلانی.ایمانی,علمی.عملی.واخلاقی متربیان است. ‏*معلم ومربی خود یادگیرنده مادام العمر است . ‏۴ *معلم ومربی عامل ایجاد کننده انگیزه یادگیری متربیان است.

صفحه 27:
*محیط یادگیری محیطی منعطف.غنی وسازگار با نیازها.علایق وویژگی های سنی متربیان است. *بادكيرى صرفاً به محیط مدرسه مدرسه منحصر نمی شود محیط های خارج آن مانند :فرهنگسراها,مساجد.موزه ها . کتابخانه هاو.... را نیزدربر می گیرد *محيط مدرسه خانه دوم متریبان تلقی می شود وامکانات وتجهیزات آن درجهت تحقق «مدرسه زندگی»ساماندهی ومدیریت می شود . *محیط های یادگیری باید برای متربیان جذاب.دوست داشتنی,نشاط آور وبرانگیزاننده باشد .

صفحه 28:
nt i ‏*هتربى در فرايند ياددهى ويادكيرى نقش فعال داشته وخود دانش ها پات هانکرشهو‎ ٠ ‏هی سازد:‎ ‎٠‏ *درفرايند ياددهى - يادكيرى, به قابليتها.تجربيات فراكير وظرفيت هاى كوناكون یادگیرنده توجه می شود. 2 * درفرايند ياددهى - يادكيرى.به تفاوت هاى فردى متربيان توجه مى شود. ‎٠‏ “.درفرايند ياددهى - يادكيرى,ازتمرين هاى آكاهانه وكروهى براى تقويت وتثبيت آموخته ها استفاده مى شود. ‎2٠‏ * درفرایند یاددهی- یادگیری.به رشد تفگرخلاق وتفگر انتقادی یادگیرنده توجه می‌شود.

صفحه 29:
*مدیرمدرسه فردی متخصص وصاحب صلاحیت در حوزه مدیریت آموزشی وپرورشی است. ۴ “مدير مدرسه فردى فكور.مؤمن.متخلّق وداراى سعه صدر است ‎٠“‏ *مدير مدرسه دركنار معلم.تسبيل كننده وزمينه ساز يادكيرى است ودر اين خصوص مسئوليت دارد. “7 *مدیر مدرسه.رهبر آموزشی وتربیتی است. *مدیر مدرسه.درمقام راهنمای آموزشی وتربیتی به معلمان.مربیان.متربیان واولیاء دانش آموزان درفرایند یاددهی -یادگیری کمک می کند.

صفحه 30:
اصول حاكم بر راهبردهاى ياددهى -يادكيرى *راهبردهای یاددهی -يادكيرى بايد بادكيرى را درعرصه هاى روابط انسان با خويشتن .خد .خلق وخلقت حول معور رابطه باخدا- تحقق بخشد. *راهبردهای یاددهی -یادگیری بایدزمینه رابرای خودراهبری دریادگیری.درک اهداف یادگیری همیارانه وتوانایی خودارزش یابی فردی وگروهی فراهم سازد. *راهبردهای یاددهی -یادگیری بايد زمينه تحقق اهداف یادگیری را درعناصر تفکر.ایمان.اخلاق.علم وعمل فراهم آورد. *هر معلم ومربی درجایگاه خود باید آفریننده راهبردهای یاددهی -یادگیری باشد. *معلم ومربی باید برای دست یابی به راهبردهای یاددهی -یادگیری اثر بخش.ازکم‌کهای و الدین.اولیاء مدرسه وسایر عوامل آموزشی وغیر آموزشی ذی نفعان واعضای جامعه محلی بهره بگیرد.

صفحه 31:
پیش فرض ها: *ارزشیابی پیشرفت تحصیلی.مبتنی براهداف کل برنامه درسی.استانداردهای آموزشی.اهداف جزئی برنامه های درسی .اتظارات یادگیری وسطوح مختلف حیطه های یادگیری,تجربیات وروش های یاددهی-یادگیری است. * ارزشیابی پیشرفت تحصیلی.فرایند جامعی است که از طریق افراد ذی مدخل در فرایند ياددهي -یادگیری.بابهره گیری از شیوه های متفاوت وبا استفاده ازابزارهای گوناگون صورت می گیرد وبا توجه به نتایع آن درمورد پیشرفت تحصیلی ومیزان تحقق اهداف برنامه های درسی وتربیتی درمترببان وتخییرات ناشی از فرایند یاددهی-یادگیری براساس الگوی هدف گذاری درسی وتربیتی برنامه درسی ملی,قضاوت می شود. * ارزشیابی پیشرفت تحصیلی به عنوان بخش جدایی ناپذیر ازفرایند باددهی -یادیریقلمداد می شود ویکی از اهداف مهم آن اصلاح وبهبود عوامل مور برفرایند یاددهی-یادگیری است.

صفحه 32:
۴ اصول: ۶ +ار يابى پیشرفت تحصیلی به مورت جامع با یره گبری از انواع روش ها وابزارهای متناسب با سطوح یادگیری.ضمن نشان دادن تصوبری ازتوانابی ها وضعف های بادگیرندگان: نشان * ارزشیابی پیشر یی بان یه سوق ای ری اراد اجه یادگیری تلقی شود. ‎٠١‏ *نتايج ارزشیابی پیشرفت تحصیلی باید به تصمیم گیری برای تدارک برنامه های اصلاحی-ترمیمی يا نغنی سازی یادگیری منجر شود. ‏< * ارزشیابی پیشرفت تحصیلی بایدبهگونه ای باشد که موجب یأس ,ناامیدی,ترس واضطراب در مترییان نشود. ‏* *نتایج رسمی ارزش یابی پیشرفت تحصيلي باید اطلاعاتی رافر اهم کند که برای تمام معلمان.مربیان.مدیران مدرسه. کارشناسان نظام آموزشی.متربان ووالدین واضح وقابل درک باشد.

صفحه 33:
*ارزشیابی پیشرفت تحصیلی با توجه به عناصر تفکر.ایمان.علم.عمل واخلاق صورت می گیردونتایع ‎OF‏ بیصورت کمی وکیفی ارائه می شود . *نتایج ارزشیابی پیشرفت تحصیلی .ب4 ویژه درپایه های دوره ابتدایی به جای تکرارایه.باید به ایجاد فرصت های ویژه وموثریادگیری برای جبران ضعف های متربی وارتقاء او به پایه بالاتر منجر شود. *ننایع حاصل از ارزشیابی پیشرفت تحصیلی حداقل درطی دو مرحله درسال تحصیلی(درپایان هر نیم سال) ودرقالب کارنامه ای جامع به صورت توصیفی به متربی وخانواده او گزارش می شود. *درجریان ارزش یابی پبشرفت تحصیلی.قضاوت نپایی درباره عملکرد متربی به عهده مدرسه است.

صفحه 34:
*درتدوین الگوی جامع ارزشیابی لازم است با توجه به استانداردهای جبانی,منطقه ای وملی,آزمون های دو ره ای به منظور تعیین کیفیت عملکرد نظام آموزشی دردوره ها وپایه های تحصیلی درنظر گرفته شود. “ كارنامه متربيان در بايان هريك از دوره های تحصیلی: .بايد به كونه اي جامع و بر اساس الگوی هدف كذارى.نشاذكر نتيجه ارزش بابى ميزان تحقق اهداف در ياد كيرندكان باشد *به منظور توصيف كيفى وكمى نتايج بادكيري بايد از انواع روشباى شفاهى.كتبى .مشاهده اى.فرابندى.عملكردى. وابزارهاى كوناكون مانند انواع آزمون هاى عينى.انشابى وعملكردى.بوشه هاى کار.مقباس های درجه بندی و...باتوجه به مجموعه فعاليت هاى داخل وخارج ازكلاس درس استفاده کرد. *ارزشیابی پیشرفت تحصیلی باید با ارائه بازخوردهای لازم به یادگیرنده کمک کند تا ضمن شناسایی نقاط ضعف وقوت متربی برای کیفیت بخشی به زندگی واعتلاي خود در زمینه عناصری چون تفکر.ایمان.اخلاق,علم وعمل اقدام کند. ارزشیابی پیشرفت تحصیلی باید به تشخیص تفاوت های فردی یاد گیرندگان وتصمیم گیری درنصوص پیش بینی آموزش های ترمیمی و جبرانی برای متربیان منجرشود.

صفحه 35:

10,000 تومان