تعداد اسلایدهای پاورپوینت: ۲۴ اسلاید تولید شده برای پروژه کارشناسی ارشد فلسفه تعلیم و تربیت دانشگاه شیراز

b.ketab

صفحه 1:
lees 9 Zo ow 90 Sob y

صفحه 2:
جدول ۱: سطوح و انواع برنامه درسی از دیدگاه صاحب‌نظران انوا ‎Gaus obey‏ ۱-برنامه درسی اجتماعي ‎peas or‏ نهادی ۳-برنامه درسبی آموزشی -برنامه درسی تجربی ‎a es Ce‏ 7 آموزشی ٩-برنامه‏ درسی اجرایی ۷-برنامهدرسی تجربی ١-برنامه‏ درسى رسمى *-برنامه درسى اجرابى يا عملياتى ؟-برتامه درسی پهان ۱-بنامهدرسی پو ١-برنامه‏ درسى خاموش ؟-برنامه درسي زتده برتامه درسى اجرابى). +-برنامه درسی توصیه شیه ۷برنامه درسی مکتوب یا قصد شبه ۳-برنامه درسی پنهان یا قصد نشده -برنامه درسی کنارگذاشته شده ه-برنامه درسي حمایت شده -برنامه درسی آزمون شده یا سنجش شده ۷برنامه درسی تدریس شده ۸-پرنامه درسی ياذكرفته شده ١-برنامه‏ درسى صريح 7 برنامه درسى اجرابى يا عرضه شده *-برنامه درسى تجريه شده +-بنامهدرسي روی کاغذ ۲-برنامه درسي در عمل ۳-برنامه درسی تجریه شده ۱-برنامه درسی صریح یا رسمی ۲-برنمه درسی پنهان يا ضمتى ؟ برنامه درسى يوج با عقیم امپزنامه رسی پراگمانیک ۲-بزنامه دزینی غیررسنمی ۴-پزنامه درسسی مغقی 4-برنامه درسسی آشکار -پرنانه درضی پنیان 1 برنامه درسی اجتماعی ۷برنامه درسی تهفته اسيرنات مرسى مسو ‎cs Ga‏ یرف درسي ستيقن حدم اتيرقات مرسى يازكزفقة لد اجزتامه دس شهزيز شده یا تصد شده ۲-برنامه برسي تدریس شده ۳-برنامه درسی آزمون شده -برنامه درسی گزارش شده ۶ برنامه درسی پنهان >-برنامه درسی غنلت شده ۷-برنامه درسی خارجی(بیرونی) ۸برنامه درسی یادگرفته شده

صفحه 3:
صرفنظر از اينكه: معلمان مدرسه تا چه اندازه متبحر و شایسته‌اند. پا برنامه درسی تا چه حد پیشرفت کرده است. دانش آموزان» اتفاقا در معرض چیزی قرار می‌گیرند که ۱ آنهاء به مرور تحت تأثیر برنامه درسی پنهان مدرسه. رویکرد خاصى نسبت به زندكى؛ و نكرش خاصى نسبت به تحصيل و ی پیدا می کند

صفحه 4:
Pe) Teer Fir oy] (P.W.Jackson) ‏فيليب جكسون‎ 00 ‏ال‎ er) بنسون اسنايدر (571/0617 8665010 ). در ‎۱٩۷۱‏ آن را رواج داد.

صفحه 5:
برنامه درسی پنهان (ضعنی) > رلهبردهای فراگیر در عبور موفقیت آمیز از پیت به عبارت ديكر» برنامه ى درسى ينهان بخشى از فر آيند Peo ‏ا‎ cre err men Peete ren syn Ll et rer ee ae ree rer لت << - سپس

صفحه 6:
050 دلنش آموزان در مواجهه با برنامه درسى ينهان. موقعيت خود را ‎Sr eS RO TS lee Re ced‏ ‎we eee Sacro pices ne‏ ۱ دانش آموزان پرداخته و آنها راء بطور ضمنی, برای پذیرش موقعیت 1 000 جداسازی طبقاتی است. مسئولیت نخبگان را آزادی و فرصت پیشرفت. ارزانی می‌دارد و غیرنخبگان را می‌آموزد که در آینده. قسمت و سرنوشت خود را به عنوان ‎Rete Died‏ ا 0 ‎le Mere oe‏ ۰ ل ل بهترین است.

صفحه 7:
در مدرسه. بسیاری چیزها آموخته می‌شوند که با محتوای رسمی دروس. هیچ ربطی ندارند. ‎be bo eli 9 Quoi Chis Li aye *‏ 9 مقرراتش. يذيرش بى تمييز و جشم بسته نظم اجتماعى موجود را تلقين م ىكند. ‏* بين درس. آكاهلنه تعليم داده نمىشود و رويدها و ‎Asien)‏ ا ال 0 ‏ا ا ا ۱ ‎Ce ewe a ‏اس‎ ‏سرد

صفحه 8:
ی ‎CL fee)‏ ۱ یکدیگر مربوط ساخت. ‎dC ee Re De)‏ ل اجتماعى و اقتصاداى را از نسلى به تسل لناوة می‌بخشند. ‏لين مفهوم توجه ما را بوسيلهاى كه مدرسه از طريق (برنامه درسى ينهان) ‎٠‏ يادكيرى ارزشها . نكرشها و عادات را تحت تأثیر قرار می‌دهد. معطوف می‌سازد. مدارس انواع ارزشها و نگرشهای فرهنگی کودکان را که در سالهای اولیه زندگی کسب کرده‌اند. تقوبت می‌کند. ‎

صفحه 9:
ee el St et ad ene eee ‏مستقيم مفهوم برنامه ى درسى ينهان را در مقلبل برنامه ى‎ ‏ال‎ ne eee eee برنامه ی درسی پنهان را یادگیری مواردی غیر از اهداف رسمى و صريح أاموزشى مى دانند كه براى دانشجويان و دانش اموزان در مراكز اموزشى حاصل مى شود. Pe ‏ا ا ا‎ a en ae 20 ‏ا‎ hinpre Caroer ery er an epee ‏مدرسه و اجتماع شکل گیرد و شلید بهترین مکان برای رشد‎ ‏آن مدارس و دانشگاه ها باشند.‎ 60 ‏ل ل‎ ‏با رعلیت ویژگی های برنامه ی درسی (هدف. محتواء روش‎ ‏و ...) منظور نمود و برای رسیدن‌به آن ها پیش بینی های لازم‎ ‏را به عمل آورد.‎

صفحه 10:
ات ان به عنوان انتظارات غيررسمى يا يبيام هاى 2 ۲- برناعه ی درسی پنهانبه عنوان پیام هاییا نتلیج قصد نشده ی

صفحه 11:
۹ .در نظام آموزشى ضرورت دارد؟ LL eRe ae TCS TU Se Tea ied * _پذیرش اجتماعی ۰ آسیب پذیری ايمنى استرس fee rece maa

صفحه 12:
تاکید بر یادگیری های قصد نشده و غیر علمی که جزء اهداف برنامه های درسی آشکار نظام آموزشی نیست. 1۱ ear es pees Pane Er eS ‏ا‎ ‏متبلور شود.‎ رصح ‎ee eee reer ear ee eee penny a se rant PL noc‏ میکند: مهارت های برقراری ارتباط » سخنرانی . گوش دادن ۰ تعامل و .- Ste ee es ied ea ee ie as Fe egy Wi oes Pee ear pes PE gee Pc Pe eee ge OT SR ESS ۱ ae Ne See le a eee Ns at de reel ‏پنهان را دار‎ ۵ آثار مثبت و منفی لین برنامه در بسیاری از ایعد از برنامه های درسی آشکار موثرتر , آموخته و ۶ یادگیری برنامه ی درسی پنهان با یادگیری های ناشی از روش های آموزشی غیرمستقیم و غیر لا 0 0 ع- يادكيرى هاى اتفافى خارج از مدرسه را نمى توان برنامه ى درسى ينهان ناميد.

صفحه 13:
5058 ‏كت‎ CEOS] ۳ برنامه ی درسی پنهان به منزله ی:

صفحه 14:
Fe Se Reese Se eC CS eae ۱ Carp ieee we ‏ا‎ ‏تمجید و قدرت وجود دارد » می داند.‎ ۱ ‏آموزه هليى از برنامه ى درسى ينهان را فرا عمى كيرند كه واقعا با‎ ‏نيازمندى هاى واقعى خود انان وخه با نيازمندى هاى رسمى نظام‎ ‏آموزشی در ارتباط است.‎ ۱ eet i eee need 2202 Se crn ‏ا‎ ee es peer ue ‏بنهان يادكيرى هاى غير آموزشى هستند.‎

صفحه 15:
‎ents me wee wey ae‏ لل ا کرد که معمولا در متن وبیّه ای (کلاس درس) که در زمینه ی فیزیکی و اجتماعی خاصی (مدرسه)با ویژگی های ساختاری معین ولقع شده است . شکل عی گیرد. برنلمه ی درسی پنهان ‎eS aed)‏ ا 6 ۳ مستقل از يادكيرى آشكار كلاس درس را مى آموزد. ‎

صفحه 16:
۱ ee rales oa) Siler ۱ 0 eB Oe es ee et me TOY et el et OBS ee ‏لا ا‎ Te test UR eT We en ere Crem ewer rcey rire] 0 od)

صفحه 17:
01111111 late ered tere a eer ‏انضباطى . روش هاى تشويق و تنبيه . فعاليت هاى فردى و كروهى داتش أموزان و مشاركت يا عدم مشاركت أن ها در أداره ى امور‎ 0 rar rear ‏روش هاى تشويق وتنبيه. قعالبت هاى فردى و كروهى دانش أموزان و مشاركت يا عدم مشاركت أن ها در داره ى امور‎ . Ci ۱۳ re erga a eee Tear Sel ee reed a eee en ae ae eI eee eee ek ed eee Pee ay ‏.اهميت برنامه ى درسي بنهان به شمار مى يد‎ 0 De dee ee ee ree erent oes ete eee ee een ‏دانش آموزان در کاس درس شبوههای علمان را تسبت به دنش آموزان تحت تال را‎ Be eee re Re Ee fete ene Se genre Pel ene areas fete acca) epee Soe peer es Ee ‏ی‎ ‎Pee Ea Se ane YS ‏ا‎ Se tee Ea ‏-رابطه با فراكير موثو ست"‎

صفحه 18:
‎١‏ برنامه ی درسی پنهان بعد غیرقابل پیش پینی یادگیری است. ‏۲ یکی از عواملی که در کم کردن فاصله بین برنامه ی درس رسمی و پنهان تاثیردارد ۱ ‎ae ter earpe egmen | PSO re nowt etree |‏ ‎Be at ee Se ne ee een Le Rese Ree rel‏ ‏ا ‎Pe ots eet os Sie ae st cnn‏ براى مثال وقتى معلم دانست كه نوع برخورد او در ارزشيلبى از آموخته هاى دانش آموزان و آثار ارزشيابى موثر است . سعى حى كند رفتار خود را به منظور تقويت ارزش ‎are Cpe sone Oe See FC ‏۴ رابطه ی معلم و دانش آموز در کلاس درس و نقش یادگیری دانش آموز (منفعل یا فعال بودن) در شکل گیری طرز تلقی های دلنش آموزان لثر دارد سعی می کند روابط ‎SCS ee to) ee Sem a re or ol‏

صفحه 19:
eee ete ern orcs el tes ere ela) eee rn eae Sree Tene irene ree fe ee ay Breen Ce Farsi yer Oo Par De ‏اا‎ ‎Sore | ‏ال‎ SO] ۳ ارزش گذاری ترجیعی برای مود و موضوع های درسی گوناگون سبه دلیل جایگاهی که این مواد در برنامه ى هفتكى مدارس اشغال عى كنند ..به منزله ى يكى از مثال هاى يادكيرى ناشى از برنامه ی درسی پنهان مدارس معرفی شده است. ب وی زا را ‎Te PATO‏ ‎RS ener ele en aren oreo eee‏ ارزشیلبی های مدرسه . پذیرش اقتدار برنلمه های درسی رسمی و آسیب دیدن تجارب معلمان و ‎tenes‏ 7 ۳ پوشش ظاهری . رفتار مناسب‌با سایر دوستان , کنترل پرخاشگری ۰ حضوربه موقع در کلاس ۰ ‎reer Fore mo Pra ee ee‏ ا ا تعالیفبرای کسب موفقیت بیشتر سبی میلی‌به همکاری , کاهش تلاش , توالیی ۰ اعمادبه نفس و موفقیت تحصیلی دلنش آموزان . تقویت روحیه ی رقلبت فردی به جای همکاری و مشاركت در سايه ى نظام ارزشيلبى . اطاعت و انقياد . از خودبيكانكى و تكوش منقى تبت بك ماو ‎ES Gp‏ 1

صفحه 20:
اكر تكنولوقى آموزشى رلبه تعبيرى حنه تعبیری تکنیکی و فنی - برابربا خلاقیت و دقت ‎pee‏ ‏در نتيجه مى توان از لين ابزار مهم در بهره گیری هرچه بهتر از بناعه ی درسی پنهان استفاده تس م ا ا ا 0 شود. مى آموزيم كه لين يادكيرى مهثر تحت جه شرايطى , در جه فضليى , در زعلنى سيا جه رسانه أى و ... حاصل مى شود, * در تكنولوئى آموزشى مبلنى ارتباط انسانى راعى آمونيم وبه سطحى از تجزيه و تحليل و تفكر ‎ern ome see terrae cl‏ 7۱ ‎Pt Pence perce eee eee eee neers keer ee‏ دید سیستمی و جزئی نگ بتوان هرچه بهر از تایح برنامه ی درسی پنهان بهره گرفت. 25751 ۱ Bere ny een errr fet sep capese an ature re pect eer) Re ge ‏ا 1 ا‎ 1 a ens Reeser IESE

صفحه 21:
ERS Se Se ‏نول‎ ‎00 00 ir pent SF ean BEES ‏درسی‎ * ويا مطللب كنجانيده شده در برنامه ‎ee‏ ۳ كتاب هاى درسى با سن عقلى دانش اموزان و دانشجويان متناسب و براى ان ها قابل فهم نباشد. برنامه ى درسى را برنامه ى درسى يوج مى نامند.

صفحه 22:
۳۹ ا ل شك فا ا حذف موارد این بیام را برای فراگیران در بر دارد ‎rey‏ ‎eee eee EE Lee STL) ee)‏

صفحه 23:
برنامه درسی پوج: 1 1 Me eet Dees esto ‏ا‎ eae های درسی . مدیران و سیاستمداران برخی از موضوعات را حذف كرده ويا كنارمى كذارند و أنجه را كه مناسب نيازهاى فراكيران نباشد را حذف مى كثند | * به برخی از بخش های کتاب های درسی برمی گردد که دانش آموزان خودشان به آنها توجه نمى كنند جراكه در حيظه علاقه و استعداد آنها قرار تدار:

صفحه 24:
-- منابع: ‎CE Tene Be Tey Peer Pee |‏ ليه ‎Ct ee) Lee me eee eno Teas‏ تکنولوژی آموزشی : شماره ی ۱۷۵» ۰۱۳۸۵ ‎1 Ten Ten er Pee ie ee Tre rere ire eg Bien rer wri sy Lies cee yon) ‏۴- ملکی » حسن. برنامه ریزی درسی (راهنمای عمل). تهران : انتشارات مدرسه » ۰۱۳۸۱ ‏اال ‎Bree‏ ‏انتشارات آستان قدس رضوى» 1741. ‎ ‎

جهت مطالعه ادامه متن، فایل را دریافت نمایید.
29,000 تومان