صفحه 1:
lees 9 Zo ow 90 Sob y
صفحه 2:
جدول ۱: سطوح و انواع برنامه درسی از دیدگاه صاحبنظران
انوا Gaus obey
۱-برنامه درسی اجتماعي peas or نهادی ۳-برنامه درسبی آموزشی -برنامه درسی تجربی
a es Ce 7
آموزشی ٩-برنامه درسی اجرایی ۷-برنامهدرسی تجربی
١-برنامه درسى رسمى *-برنامه درسى اجرابى يا عملياتى ؟-برتامه درسی پهان ۱-بنامهدرسی پو
١-برنامه درسى خاموش ؟-برنامه درسي زتده برتامه درسى اجرابى).
+-برنامه درسی توصیه شیه ۷برنامه درسی مکتوب یا قصد شبه ۳-برنامه درسی پنهان یا قصد نشده -برنامه درسی کنارگذاشته
شده ه-برنامه درسي حمایت شده -برنامه درسی آزمون شده یا سنجش شده ۷برنامه درسی تدریس شده ۸-پرنامه درسی
ياذكرفته شده
١-برنامه درسى صريح 7 برنامه درسى اجرابى يا عرضه شده *-برنامه درسى تجريه شده
+-بنامهدرسي روی کاغذ ۲-برنامه درسي در عمل ۳-برنامه درسی تجریه شده
۱-برنامه درسی صریح یا رسمی ۲-برنمه درسی پنهان يا ضمتى ؟ برنامه درسى يوج با عقیم
امپزنامه رسی پراگمانیک ۲-بزنامه دزینی غیررسنمی ۴-پزنامه درسسی مغقی 4-برنامه درسسی آشکار -پرنانه درضی پنیان 1
برنامه درسی اجتماعی ۷برنامه درسی تهفته
اسيرنات مرسى مسو cs Ga یرف درسي ستيقن حدم اتيرقات مرسى يازكزفقة لد
اجزتامه دس شهزيز شده یا تصد شده ۲-برنامه برسي تدریس شده ۳-برنامه درسی آزمون شده -برنامه درسی گزارش شده ۶
برنامه درسی پنهان >-برنامه درسی غنلت شده ۷-برنامه درسی خارجی(بیرونی) ۸برنامه درسی یادگرفته شده
صفحه 3:
صرفنظر از اينكه:
معلمان مدرسه تا چه اندازه متبحر و شایستهاند.
پا برنامه درسی تا چه حد پیشرفت کرده است.
دانش آموزان» اتفاقا در معرض چیزی قرار میگیرند که
۱
آنهاء به مرور تحت تأثیر برنامه درسی پنهان مدرسه. رویکرد
خاصى نسبت به زندكى؛ و نكرش خاصى نسبت به تحصيل و
ی پیدا می کند
صفحه 4:
Pe) Teer Fir oy]
(P.W.Jackson) فيليب جكسون
00 ال er)
بنسون اسنايدر (571/0617 8665010 ).
در ۱٩۷۱ آن را رواج داد.
صفحه 5:
برنامه درسی پنهان (ضعنی) >
رلهبردهای فراگیر در عبور موفقیت آمیز از
پیت
به عبارت ديكر» برنامه ى درسى ينهان بخشى از فر آيند
Peo ا cre err men Peete ren syn Ll
et rer ee ae ree rer
لت << - سپس
صفحه 6:
050
دلنش آموزان در مواجهه با برنامه درسى ينهان. موقعيت خود را
Sr eS RO TS lee Re ced
we eee Sacro pices ne ۱
دانش آموزان پرداخته و آنها راء بطور ضمنی, برای پذیرش موقعیت
1
000
جداسازی طبقاتی است.
مسئولیت
نخبگان را آزادی و فرصت پیشرفت. ارزانی میدارد و غیرنخبگان
را میآموزد که در آینده. قسمت و سرنوشت خود را به عنوان
Rete Died ا 0
le Mere oe ۰
ل ل
بهترین است.
صفحه 7:
در مدرسه. بسیاری چیزها آموخته میشوند که با
محتوای رسمی دروس. هیچ ربطی ندارند.
be bo eli 9 Quoi Chis Li aye * 9
مقرراتش. يذيرش بى تمييز و جشم بسته نظم
اجتماعى موجود را تلقين م ىكند.
* بين درس. آكاهلنه تعليم داده نمىشود و رويدها و
Asien) ا ال 0
ا ا ا ۱
Ce ewe a اس
سرد
صفحه 8:
ی
CL fee) ۱
یکدیگر مربوط ساخت.
dC ee Re De) ل
اجتماعى و اقتصاداى را از نسلى به تسل لناوة
میبخشند.
لين مفهوم توجه ما را بوسيلهاى كه مدرسه از طريق
(برنامه درسى ينهان) ٠ يادكيرى ارزشها . نكرشها و
عادات را تحت تأثیر قرار میدهد. معطوف میسازد.
مدارس انواع ارزشها و نگرشهای فرهنگی کودکان را که
در سالهای اولیه زندگی کسب کردهاند. تقوبت میکند.
صفحه 9:
ee el St et ad ene eee
مستقيم مفهوم برنامه ى درسى ينهان را در مقلبل برنامه ى
ال ne eee eee
برنامه ی درسی پنهان را یادگیری مواردی غیر از اهداف
رسمى و صريح أاموزشى مى دانند كه براى دانشجويان و
دانش اموزان در مراكز اموزشى حاصل مى شود.
Pe ا ا ا a en ae
20 ا hinpre Caroer ery er an epee
مدرسه و اجتماع شکل گیرد و شلید بهترین مکان برای رشد
آن مدارس و دانشگاه ها باشند.
60 ل ل
با رعلیت ویژگی های برنامه ی درسی (هدف. محتواء روش
و ...) منظور نمود و برای رسیدنبه آن ها پیش بینی های لازم
را به عمل آورد.
صفحه 10:
ات
ان به عنوان انتظارات غيررسمى يا يبيام هاى
2
۲- برناعه ی درسی پنهانبه عنوان پیام هاییا نتلیج قصد نشده ی
صفحه 11:
۹
.در نظام آموزشى ضرورت دارد؟
LL eRe ae TCS TU Se Tea ied
* _پذیرش اجتماعی
۰ آسیب پذیری
ايمنى
استرس
fee rece maa
صفحه 12:
تاکید بر یادگیری های قصد نشده و غیر علمی که جزء اهداف برنامه های درسی آشکار نظام
آموزشی نیست.
1۱ ear es pees Pane Er eS ا
متبلور شود.
رصح
ee eee reer ear ee eee penny a se rant PL noc
میکند: مهارت های برقراری ارتباط » سخنرانی . گوش دادن ۰ تعامل و .-
Ste ee es ied ea ee ie as
Fe egy Wi oes Pee ear pes PE gee Pc Pe eee ge OT SR ESS
۱ ae Ne See le a eee Ns at de reel
پنهان را دار
۵ آثار مثبت و منفی لین برنامه در بسیاری از ایعد از برنامه های درسی آشکار موثرتر , آموخته
و
۶ یادگیری برنامه ی درسی پنهان با یادگیری های ناشی از روش های آموزشی غیرمستقیم و غیر
لا 0
0 ع- يادكيرى هاى اتفافى خارج از مدرسه را نمى توان برنامه ى درسى ينهان ناميد.
صفحه 13:
5058 كت CEOS] ۳
برنامه ی درسی پنهان به منزله ی:
صفحه 14:
Fe Se Reese Se eC CS eae
۱ Carp ieee we ا
تمجید و قدرت وجود دارد » می داند.
۱
آموزه هليى از برنامه ى درسى ينهان را فرا عمى كيرند كه واقعا با
نيازمندى هاى واقعى خود انان وخه با نيازمندى هاى رسمى نظام
آموزشی در ارتباط است.
۱ eet i eee need
2202 Se crn ا ee es peer ue
بنهان يادكيرى هاى غير آموزشى هستند.
صفحه 15:
ents me wee wey ae لل ا
کرد که معمولا در متن وبیّه ای (کلاس درس) که در زمینه ی
فیزیکی و اجتماعی خاصی (مدرسه)با ویژگی های ساختاری
معین ولقع شده است . شکل عی گیرد. برنلمه ی درسی پنهان
eS aed) ا 6 ۳
مستقل از يادكيرى آشكار كلاس درس را مى آموزد.
صفحه 16:
۱
ee rales oa) Siler
۱ 0 eB
Oe es ee et me
TOY et el et OBS ee
لا ا Te test
UR eT We en ere Crem ewer rcey rire]
0 od)
صفحه 17:
01111111 late ered tere a eer
انضباطى . روش هاى تشويق و تنبيه . فعاليت هاى فردى و كروهى داتش أموزان و مشاركت يا عدم مشاركت أن ها در أداره ى امور
0 rar rear
روش هاى تشويق وتنبيه. قعالبت هاى فردى و كروهى دانش أموزان و مشاركت يا عدم مشاركت أن ها در داره ى امور . Ci
۱۳ re erga a eee Tear Sel ee reed a eee en ae ae
eI eee eee ek ed eee Pee ay
.اهميت برنامه ى درسي بنهان به شمار مى يد
0 De dee ee ee ree erent oes ete eee ee een
دانش آموزان در کاس درس شبوههای علمان را تسبت به دنش آموزان تحت تال را
Be eee re Re Ee fete ene
Se genre Pel ene areas fete acca) epee Soe peer es
Ee ی
Pee Ea Se ane YS ا Se tee Ea
-رابطه با فراكير موثو ست"
صفحه 18:
١ برنامه ی درسی پنهان بعد غیرقابل پیش پینی یادگیری است.
۲ یکی از عواملی که در کم کردن فاصله بین برنامه ی درس رسمی و پنهان تاثیردارد
۱
ae ter earpe egmen | PSO re nowt etree |
Be at ee Se ne ee een Le Rese Ree rel
ا Pe ots eet os Sie ae st cnn
براى مثال وقتى معلم دانست كه نوع برخورد او در ارزشيلبى از آموخته هاى دانش
آموزان و آثار ارزشيابى موثر است . سعى حى كند رفتار خود را به منظور تقويت ارزش
are Cpe sone Oe See FC
۴ رابطه ی معلم و دانش آموز در کلاس درس و نقش یادگیری دانش آموز (منفعل یا فعال
بودن) در شکل گیری طرز تلقی های دلنش آموزان لثر دارد سعی می کند روابط
SCS ee to) ee Sem a re or ol
صفحه 19:
eee ete ern orcs el tes ere ela)
eee rn eae Sree Tene irene ree fe ee ay
Breen Ce Farsi yer Oo Par De اا
Sore | ال SO]
۳ ارزش گذاری ترجیعی برای مود و موضوع های درسی گوناگون سبه دلیل جایگاهی که این مواد
در برنامه ى هفتكى مدارس اشغال عى كنند ..به منزله ى يكى از مثال هاى يادكيرى ناشى از
برنامه ی درسی پنهان مدارس معرفی شده است. ب
وی زا را Te PATO
RS ener ele en aren oreo eee
ارزشیلبی های مدرسه . پذیرش اقتدار برنلمه های درسی رسمی و آسیب دیدن تجارب معلمان و
tenes 7 ۳
پوشش ظاهری . رفتار مناسببا سایر دوستان , کنترل پرخاشگری ۰ حضوربه موقع در کلاس ۰
reer Fore mo Pra ee ee ا ا
تعالیفبرای کسب موفقیت بیشتر سبی میلیبه همکاری , کاهش تلاش , توالیی ۰ اعمادبه
نفس و موفقیت تحصیلی دلنش آموزان . تقویت روحیه ی رقلبت فردی به جای همکاری و
مشاركت در سايه ى نظام ارزشيلبى . اطاعت و انقياد . از خودبيكانكى و تكوش منقى تبت بك
ماو ES Gp
1
صفحه 20:
اكر تكنولوقى آموزشى رلبه تعبيرى حنه تعبیری تکنیکی و فنی - برابربا خلاقیت و دقت pee
در نتيجه مى توان از لين ابزار مهم در بهره گیری هرچه بهتر از بناعه ی درسی پنهان استفاده
تس
م ا ا ا 0
شود. مى آموزيم كه لين يادكيرى مهثر تحت جه شرايطى , در جه فضليى , در زعلنى سيا جه رسانه
أى و ... حاصل مى شود,
* در تكنولوئى آموزشى مبلنى ارتباط انسانى راعى آمونيم وبه سطحى از تجزيه و تحليل و تفكر
ern ome see terrae cl 7۱
Pt Pence perce eee eee eee neers keer ee
دید سیستمی و جزئی نگ بتوان هرچه بهر از تایح برنامه ی درسی پنهان بهره گرفت.
25751
۱
Bere ny een errr fet sep capese an ature re pect eer)
Re ge ا 1 ا 1 a ens Reeser IESE
صفحه 21:
ERS Se Se نول
00 00 ir pent SF ean
BEES درسی
* ويا مطللب كنجانيده شده در برنامه ee ۳
كتاب هاى درسى با سن عقلى دانش اموزان و
دانشجويان متناسب و براى ان ها قابل فهم نباشد.
برنامه ى درسى را برنامه ى درسى يوج مى نامند.
صفحه 22:
۳۹
ا ل شك
فا
ا
حذف موارد این بیام را برای فراگیران در بر دارد
rey
eee eee EE Lee STL) ee)
صفحه 23:
برنامه درسی پوج:
1
1
Me eet Dees esto ا eae
های درسی . مدیران و سیاستمداران برخی از موضوعات را
حذف كرده ويا كنارمى كذارند و أنجه را كه مناسب نيازهاى
فراكيران نباشد را حذف مى كثند
| * به برخی از بخش های کتاب های درسی برمی گردد که دانش
آموزان خودشان به آنها توجه نمى كنند جراكه در حيظه علاقه
و استعداد آنها قرار تدار:
صفحه 24:
--
منابع:
CE Tene Be Tey Peer Pee | ليه
Ct ee) Lee me eee eno Teas
تکنولوژی آموزشی : شماره ی ۱۷۵» ۰۱۳۸۵
1 Ten Ten er Pee ie ee Tre rere ire eg
Bien rer wri sy Lies cee yon)
۴- ملکی » حسن. برنامه ریزی درسی (راهنمای عمل). تهران : انتشارات مدرسه » ۰۱۳۸۱
اال Bree
انتشارات آستان قدس رضوى» 1741.