کسب و کار مدیریت و رهبری

برنامه ریزی استراتژیک ۲

barnamerizi_esteratezhik_2

در نمایش آنلاین پاورپوینت، ممکن است بعضی علائم، اعداد و حتی فونت‌ها به خوبی نمایش داده نشود. این مشکل در فایل اصلی پاورپوینت وجود ندارد.






  • جزئیات
  • امتیاز و نظرات
  • متن پاورپوینت

امتیاز

درحال ارسال
امتیاز کاربر [0 رای]

نقد و بررسی ها

هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.

اولین کسی باشید که نظری می نویسد “برنامه ریزی استراتژیک ۲”

برنامه ریزی استراتژیک ۲

اسلاید 1: 1به نام خداوند بخشنده مهربان

اسلاید 2: 2((خداوندا بر محمد و آلش درود فرست ، و مرا عافيت بخش ، عافيت كافي و شفابخش و برتر و روز افزون ، عافيتي كه در بدنم عافيت توليد كندو در يك كلمه عافيت دنيا و آخرت .

اسلاید 3: 3و بر من منت نه ، به تندرستي و امنيت و سلامت در دين و بدن و بصيرت در دل و پيشرفت در امورو هراس و بيم از تو و توان و قدرت بر انجام طاعتي كه مرا به آن فرمان دادي و اجتناب از نا فرمانيت كه مرا از ان بر حذر داشته اي )) صحيفه سجاديه – دعاي آن حضرت براي تندرستي

اسلاید 4: 4 اصول برنامه ريزي استراتژيك و عملياتي واحد آموزش سلامت معاونت بهداشتي دانشگاه جندي شاپور اهواز بهار 1383

اسلاید 5: 5چرا برنامه ؟ - يافتن بايد ها و نبايد ها - طراحي مدل اجرا -پيش بيني ، تامين و تجهيز نيروي انساني ، وسايل و تجهيزات مورد نياز - اجراي سيستم پايش و ارزشيابي -ضرورت اولويت بندي به دليل محدوديت منابع

اسلاید 6: 6به دليل تفاوت ماهيت كاري در سطوح مختلف يك تشكيلات ، برنا مه ريزي هاي مختلفي در سطوح مختلف مورد نياز مي باشد .

اسلاید 7: 7برنامه ريزي چيست ؟ -از وظايف مديريت - مشخص كننده جهت گيري هاي فعاليت ها در ساز مان -تهيه و توزيع و تخصيص عوامل و وسايل محدود براي رسيدن به هدف هاي مطلوب - در حداقل زمان و با حداقل هزينه

اسلاید 8: 8انواع برنامه ريزي : - 1/ برنامه ريزي جامع -2/ برنامه ريزي عملياتي

اسلاید 9: 9برنامه ريزي جامع : -بيان كننده جهت گيري كلان سازمان - توسط مديريت ارشد انجام ميشود . -داراي تاثير گسترده در ساز مان - ساير برنامه ها را تحت تاثير قرار مي دهد . - طولاني مدت است .

اسلاید 10: 10برنامه ريزي جامع : 1/ برنامه ريزي استراتژيك 2/ برنامه ريزي دراز مدت

اسلاید 11: 11برنامه ريزي استراتژيك : يك برنامه واحد ، همه جانبه ، و تلفيقي است كه محاسن يا نقاط قوت اصلي ساز مان را با عوامل و تغييرات محيط مربوط مي سازد و به نحوي طراحي ميشود كه با اجراي صحيحي آن ، از دست يابي به اهداف ساز مان ، اطمينان حاصل ميشود .

اسلاید 12: 12برنامه ريزي استراتژيك : - انعطاف پذير مي باشد . -سيستم را باز فرض مي كند . - بر مبناي تغييرات جامعه و تغيير الگوهاي اپيدميو لوژيك ، متغير مي باشد . -ضروري ترين و مناسب ترين شكل برنامه ريزي جامع در سطح كلان ساز مان

اسلاید 13: 13برنامه ريزي عملياتي : به فعل در آوردن تصميمات و چهار چوب هاي تعيين شده توسط برنامه ريزي استراتژيك مي باشد . -شناخت ، پيش بيني ، تعيين مراحل و توالي عمليات به تفكيك زمان ، هزينه و نيروي انساني لازم . -كنترل

اسلاید 14: 14برنامه ريزي عملياتي : -شناخت ، پيش بيني ، تعيين مراحل و توالي عمليات به تفكيك زمان ، هزينه و نيروي انساني لازم، كنترل و در صورت لزوم تجديد نظر در آنها .

اسلاید 15: 15برنامه تلفيقي ( تاكتيكي ) : تركيب برنامه ريزي جامع و عملياتي را برنامه ريزي تلفيقي مي گويند .

اسلاید 16: 16برنامه استراتژيك: - تابع ارزشها ، ايديو لوژي و سياستهاي سازمان . - در پي حل مسايل اساسي رشد و توسعه ساز مان - بلند مدت و رو به سوي آينده دارد . - به منافع بلند مد ت مي انديشد . - امكانات آتي و احتمالي را در نظر مي گيرد .

اسلاید 17: 17برنامه ريزي عملياتي : -در سطح مديريت اجرايي - وجود هدفهاي مشخص ، محدود ، عيني ، دست يافتني . - متوجه منافع فعلي و در معرض ديد و يقين

اسلاید 18: 18برنامه ريزي عملياتي : - اينده پيش بيني شده در برنامه استراتژيك را در عمل پياده مي كند . - كوتاه مدت را مي بيند . - ديد واقع گرايانه داشته و متكي به امكانات موجود است .

اسلاید 19: 19براي تدوين برنامه استراتژيك ، نيازمند شناخت نقاط قوت ، ضعف درون ساز مان مي باشيم . - سازمان مجموعه اي از عناصر ؤ اجزا داراي روابط متقابل با يكديگر مي باشد كه يه دنبال توليد يك برونداد يا محصول نهايي است .

اسلاید 20: 20اولين قدم براي شناخت سيستم ، درك دقيق تغييري است كه از فعاليت آن انتظار ميرود . برونداد سيستم ، برآيند كميت و كيفيت كليه تغييراتي است كه در درون آن رخ مي دهد .

اسلاید 21: 21هيچ تغييري را در سيستم نمي توان يافت كه مستقيم يا غير مستقيم ، محصول نهايي را تحت تاثير قرار ندهد . پس ! برونداد سيستم برآيند كليه فرآيندهايي به عمل آمده در آن سيستم مي باشد .

اسلاید 22: 22هر سيستم تعدادي سيستم هاي كوچكتر ( زير سيستم ) دارد و خود نيز جزيي از سيستمهاي بزرگتر مي باشد . - لذا تغييرا انجام شده در ساير سيستم ها نيز مي تواند فعاليت هاي جاري در سيستم مورد نظر را تحت تاثير قرار دهد . در برنامه ريزي استراتژيك به اين مطلب در تحليل ذينفعان پرداخته ميشود .

اسلاید 23: 23سازمان براي شناخت نقاط قوت و ضعف خود نياز مند شناخت فرايندهاي موجود و داشتن استاندارد هايي براي مقايسه وضعيت فعلي انجام فرايند با وضعيت آرماني است . لذا پاسخ به دو سوال ضروري است : / چگونه فر ايند را بشناسيم ؟ / استاندارد چيست و چگونه مي توان فرآيند را استاندارد نمود ؟

اسلاید 24: 24سازمان مي بايست سيماي دقيق ، واقعي و به روز از كميت و كيفيت فر آ يند هاي خود داشته باشد . و براي اين كار نياز مند سيستم پايش و ارزشيابي مي باشد .

اسلاید 25: 25يك ساز مان پويا در برخورد با شرايط متحول داخلي و خارجي نياز مند انعطاف پذيري ؤ داتشن برنامه و عمل به ان مي باشد . پس ! نياز مند دا شتن طرحي براي مداخله مي باشد.

اسلاید 26: 26 در هر ساز مان مي بايست پاسخ روشن به اين سوالات وجود داشته باشد : - اين ساز مان براي پاسخگويي به چه نيازي ايجاد شده است ؟ - توقع ميرود اين ساز مان چه تغييري در جامعه ايجاد كند ؟

اسلاید 27: 27چه فعاليت هايي در اين ساز مان انجام ميسود ؟ - بر اثر اين فعاليتها ، به طور واقعي چه تغييراتي ايجاد شده است ؟ - ارتباط اين تغييرات با تغيير نهايي موردنظر ساز مان در جامعه چيست ؟

اسلاید 28: 28ارتباط اين فعاليتها با يكديگر چگونه است ؟ - آيا فعاليتي در ساز مان وجود دارد كه تاثيري بر محصول نهايي نداشته باشد ؟

اسلاید 29: 29فرآيند مجموعه فعاليتهاي به هم پيوسته اي است كه براي ايجاد يك يا چند تغيير تعريف شده ، طراحي و پياده شده باشد . هر فرآيند قابل تقسيم به فر ايند هاي كوچكتر بوده و خود مي تواند جزيي از يك فر ايند بزرگتر باشد .

اسلاید 30: 30براي تحليل نقاط قوت و ضعف يك ساز مان و ريشه يابي مشكلات آن ، بايد با تمر كز بر روي فعاليتهاي كوچك ، فعاليت هاي تشكيل دهنده آن را به دقت مورد شناسايي و ارزيابي قرار داد .

اسلاید 31: 31 - فرآيند هايي كه در بخش سلامت ارائه ميشود / فرآيند خدمت : ( به طور مستقيم با گيرنده خدمت سر و كار دارد .) / فرآيند پشتيبان : ( ماهيت ستادي ، تداركاتي ، نظارتي و مديريتي دارد. )

اسلاید 32: 32نقطه اغاز فرآيند از درونداد شروع شده و حداقل در برونداد خاتمه مي يابد . جهت ارائه خدمت وجود مواد ، ابزار ، نيروي انشاني و مكان فيزيكي لازم است ارائه هر خدمت به يك روش مشخص و استاندارد مي بايست انجام شود .

اسلاید 33: 33استاندارد چيست ؟ ويژگي هاي قابل سنجش در نتيجه و اجزاي فر آ’ند است كه در صورت تحقق ، آن جز يا نتيجه مطلوب تلقي مي گردد . استاندارد ها ذاتا متغيرند و به دو دسته استاندادر هاي كمي استانداردهاي كيفي تقسيم ميشوند .

اسلاید 34: 34بدون مشخص نمودن استاندارد هاي هر يك از اجزا فرايند هاي ساز مان ، 1/ تحليل نقاط قوت و ضعف داخلي ساز مان 2/طراحي و اجراي سيستم پايش و ارزشيابي 3/اصلاح ( بهبود كيفيت ) فرآيند امكان پذير نمي باشد .

اسلاید 35: 35مراحل استاندارد سازي فر‌آيند : 1/ تعيين نقطه شروع ، نقطه پايان – برونداد و درونداد فرآيند 2/ تعيين استاندارد هاي برونداد 3/ تعيين استاندارد هاي درونداد ( تعيين نوسان ويژگيهاي ورودي فر آيند )

اسلاید 36: 36مراحل استاندارد سازي فر‌آيند : 4/ طراحي روش اجراي فرآيند با توجه به نيروي انساني و امكانات واقعا موجود 5/ تعيين استنادارد هاي مواد – ابزار و فضاي فيزيكي 6/ شناسايي عوامل محيطي

اسلاید 37: 37طراحي و اجراي هر برنامه درساز مان براي اثبات رابطه علت و معلولي ميان فعاليت و هدف است . تا زماني كه اين فعاليت در عمل اجرا نشود و با روش علمي بررسي نشود ، نمي توان اين فرضيه را ثابت شده دانست . براي انجام اين كار ساز مان نيازمند داشتن سيستم پايش و ارزشيابي مي باشد .

اسلاید 38: 38دو سوال عمده : 1/ آيا فعاليت ها در عمل مطابق با استاندارد ها اجرا ميشود ؟ 2/ آيا اجراي فعاليتها كه مطابق استاندارد انجام شده ، تحقق اهدافي كه حاصل برنامه ريزي بوده است را به دنبال داشته است يا خير ؟ پاسخ سوال اول از طريق پايش و پاسخ سوال دوم از طريق ارزشيابي داده ميشود.

اسلاید 39: 39/براي سنجش فعاليت ها و هدفها نياز به شاخص مي باشد . / ارتباط شاخص ها با هم بايد تعريف شود. /چه داده ها يي براي محاسبه شاخص مورد نياز است ؟ /شيوه جمع اوري داده ها ؟ /دوره زماني جمع آوري داده ها ؟ /دوره محاسبه شاخص ها و شيوه تحليل شاخص ها ؟

اسلاید 40: 40بر نامه ريزي استراتژيك : - رقابت بنگاه ها و صنايع بزرگ در سالهاي بعد از جنگ جهاني دوم ، مديريت و برنامه ريزي استراتژيك را ضروري ساخت .

اسلاید 41: 41براي داشتن برنامه استراتژيك مي بايست از آن چه مي خواهيم بشويم ( دور نما ) شروع كنيم ، سپس آن چه را مي خواهيم انجام دهيم ( رسالت ) را بنويسيم . تحليل داخلي و تحليل خارجي ساز مان را انجام دهيم .

اسلاید 42: 42/ذينفعان ساز مان را شناخته و رتبه بندي كنيم . / براي انجام رسالت و دست يافتن به دور نماي ترسيم شده ، هدف هاي كلي و اختصاصي را بنويسيم . /فعاليتهايي را كه براي تحقق اهداف اختصاصي لازم است ، تعيين كنيم .

اسلاید 43: 43/ شرح فعاليت ، بودجه بندي ، سيستم پايش و ارزشيابي مناسب را طراحي و اجرا نماييم . / بر اساس نتايج به دست امده از پايش و ارزشيابي ، برنامه ها را اصلاح نماييم .

اسلاید 44: 44برنامه استراتژيك : /برنامه واحد – همه جانبه- تلفيقي / نقاط قوت و ضعف اصلي ساز مان را با عوامل و تغييرات محيط مربوط ميسازد . / مجموعه اي از اهداف كلان ، سياستها و برنا مه هاي كلي است كه به منظور رسيدن به هدف طراحي شده است .

اسلاید 45: 45برنامه استراتژيك ، ترتيب گام برداشتن را مشخص مي كند . راهنمايي براي تلاشها و فعاليتهاي ساز ماني است . يك كار جمعي است اعضا تيم از تجربه و دانش هم استفاده مي كنند . شركت تمام اعضا در برنامه ريزي ضامن اجراي برنامه است .

اسلاید 46: 46مديريت استراتژيك ، پاسخگوي شرايط متحول خارج از ساز مان است و داراي سه عنصر اصلي است . 1/ تجزيه و تحليل استراتژيك كخ منجر به درك موقعيت استراتژيك ساز مان مي گردد . 2/ انتخاب استراتژيك كخ منجر به انتخاب راه صحيح مي گردد . 3/ اجراي استراتژيها

اسلاید 47: 47روشهاي بررسي نظرات اعضا در تيم برنامه ريزي استراتژيك : 1/ روش دلفي 2/ روش تعامل آزادانه افكار 3/ روش تصميم گيري گروه اسمي

اسلاید 48: 48روش دلفي : /نوعي تصميم گيري جمعي / بحث رو در رو انجام نميشود . /يك كار شناس به عنوان رابط سوال هاي طرح شده را ميان كار شناسان توزيع مي كند ، جواب ها جمع آوري ميشود . سپس به همه باز خورد داده ميشود . / اين چرخه مي تواند 4 تا 5 بار ادامه يابد تا نظرات به هم نزديك شود .

اسلاید 49: 49روش تعامل آزدانه افكار : / هر كس ازادانه عقايد خود را عنوان مي كند . /عقيده هيچكس مورد داوري قرار نمي گيرد .

اسلاید 50: 50روش تصميم گيري گروه اسمي : / مشكل در معرض ديد افراد قرا ر داده ميشود . /هر گروه به طور انفرادي نظرخود را در مدت حداكثر 5 تا 10 دقيقه مي نويسد . /نظر افراد يا گروه ها در تابلو نوشته ميشود . /اعضا ، آرا را او لويت بندي مي كنند . /در صورت نياز چند بار راي گيري ميشود .

اسلاید 51: 51مسايل مطرح در برنامه ريزي استراتژيك / فعاليت اصلي ساز مان چيست ؟ /فعاليت اصلي ساز مان چه بايد باشد ؟ / توليد يا خدمت ارائه شده توسط ساز مان كدام است ؟

اسلاید 52: 52بازار رقابتي ( محدوده جغرافيايي ) اين ساز مان كجاست ؟ / چه كساني گيرندگان خدمت اين ساز مان هستند ؟ / براي رسيدن به اهداف ، چه رقابتي بايد انجام شود ؟

اسلاید 53: 53فرايند برنا مه ريزي استراتژيك : از 1/تحليل نقاط ضعف ، قوت ، فرصت و تهديد 2/ تحليل ذينفعان دور نما و رسالت ساز مان تعيين ميشود .

اسلاید 54: 54در قدم بعد : هدف هاي كلي هدف هاي اختصاصي فعاليتها بودجه بندي فعاليتها طراحي سيستم پايش و ارزشيابي تعيين مي گردد .

اسلاید 55: 55دور نما : VISION / نماي آينده ساز مان / فرهنگ مناسب با دور نما در ساز مان ايجاد مي گردد . /پاسخ مناسب به تغييرات احتمالي در محيط را دارد . به يافتن ياران مناسب كمك مي كند .

اسلاید 56: 56دور نما بر اساس: / فلسفه وجودي ساز مان / كسب و كار ساز مان / نظر رهبري ساز مان شكل مي گيرد .

اسلاید 57: 57دور نما : / چهار چوب مناسبي براي روابط دورن ساز ماني و ذينفعان و مشتريان مي باشد . / بيان كننده هدف هاي كلي ساز مان در اينده است .

اسلاید 58: 58اجزا دور نما : / مقصود /توجيه ( علت و توجيه رسيدن به مقصود / فايده رسيدن به مقصود

اسلاید 59: 59مثال دور نما : قصد : ما قصد داريم با طراحي ، اجرا و ارزشيابي برنامه هاي آموزشي ، ارتباطي و اطلاع رساني

اسلاید 60: 60توجيه : به نيت توانمند سازي فرد و جامعه در جهت شناخت حق سلامت خويش و مسئوليت پذيري در مقابل آن و مشاركت در برنامه ريزي و اجراي ارتقا سلامت توسطافراد و گروه ها

اسلاید 61: 61فايده : باعث اصلاح و تغيير رفتار هاي فردي و اجتماعي در جهت ارتقا سلامت فرد و جامعه شويم .

اسلاید 62: 62خصوصات يك دور نماي خوب : / ارزويي روشن براي رسيدن به اينده /چالش بر انگيز و رو به كمال / محكم و انعطاف پذير / باعث شوق و اميد واري / معني دار براي ذينفعان / حتي الامكان كوتاه ، ساده و به ياد ماندني

اسلاید 63: 63مشخصات مطرح شده در دور نما : / همخوان با عملكرد ساز مان /مشخص كننده نوع عملكرد ساز مان /تعيين ارزشيها ، باور ها و فرصت هاي محيطي /باعث ايجاد نوعي حس رقابت / باعث افزايش توان ساز مان و كار كنان

اسلاید 64: 64دور نما پاسخ به اين سوالات است : / ما كه هستيم؟ / چه كاري انجام ميدهيم ؟ /منتهي اليه مقصد ما كجاست ؟ / در آينده قرار است كجا باشيم ؟

اسلاید 65: 65رسالت MISSION : علت وجودي اين ساز مان چيست ؟ پاسخ به اين سوال بيان رسالت ساز مان است . / رسالت وجه مشخصه ساز مان از ديگران است . رسالت ادامه حيات و بقا ساز مان را تعيين مي كند .

اسلاید 66: 66رسالت مشخص مي كند : / ساز مان چه بايد بكند . / ساز مان چه كاري نبايد بكند . نكته : رسالت بايد محدود ، مشخص ، ساده ، مختصر ، شفاف ، شوق اور باشد .

اسلاید 67: 67اجزا رسالت : 1/ تعريفي از كسب و كار ساز مان 2/بيان اهداف اصلي ساز مان 3/ بيان فلسفه وجودي و ارزش هاي سازمان

اسلاید 68: 68عناصر تشكيل دهنده رسالت : / تعيين مشتريان /چه چيز انها را قانع مي كند ؟ /ويژگي محصول توليده شده در ساز مان چيست ؟ / محدوده جغرافياي فروش يا عرضه محصول توليدي ساز مان كدام است ؟

اسلاید 69: 69براي توليد اسن محصول از چه تكنولوژي يا برنامه طراحي شده مي بايست استفاده نمود . /فلسفه ؤ اعتقادات و ارزشهاي ساز مان كدام است ؟

9,900 تومان

خرید پاورپوینت توسط کلیه کارت‌های شتاب امکان‌پذیر است و بلافاصله پس از خرید، لینک دانلود پاورپوینت در اختیار شما قرار خواهد گرفت.

در صورت عدم رضایت سفارش برگشت و وجه به حساب شما برگشت داده خواهد شد.

در صورت نیاز با شماره 09353405883 در واتساپ، ایتا و روبیکا تماس بگیرید.

افزودن به سبد خرید