آموزشسایر

برنامه ریزی درسی متوسطه ارزشیابی

دراین پاور مطالب مفیدی از ارزشیابی مستمر در مقطع متوسطه اهمیت ان و راهکار های ان بیان شده

فاطمه

15 صفحه
410 بازدید
15 دی 1400

صفحه 1:
برنامه ریزی درسی دوره متوسطه تهیه کننده :فاطمه نجفی

صفحه 2:
ارزشیابی مستمر در جال حاضر به طور رسبی در سیستم آمورشی کت ورابران و در مقطع متوسطه, ارزشیابی به شکل مستمر و پایانی انجام می شود که در ادامه شرحی بر هر یک خواهد آمد: آرزشیایی مستمر به منظور مورد توجه قرار دادن حداکثری تمام توانایی ها فعالیت ها و دویافت های داش آموران رز طول نیمسال تحصیلی, به صورت رسمى و غير رسمی از سوی معلم انجام می شود. به این ترتیب. ارزشیابی جزئی از دراش آمورش است وامتعال بایان عاك كاك 0 ‎eo ee‏ خلاصه کردن اطلاعات ارزشیابی به صورت یک نمره, به معنای قربانی کردن جزئیاتی است که ممکن است به طور سازنده به فعالیت های بعدی معلم, دانش آموزان و والدین بینجامد. لذاء علاوه بر نمره ها و نتایج آزمون ها, ارائه پوشه های ‎IS‏ ‏کنفرانس هاء گزارش مشاهده ‎slp‏ جى ليست ها و گزارش های توصیفی به شکلی مستند, می تواند ارزشیابی را به شیوه اى جامة تر ميسر سازد.

صفحه 3:
در ارزشیابی مستمر بازخوردهای مناسب به دانش آموز داده می شود تا وی بتواند در مسیر رشد و پیشرفت قرار گیرد. توصیه می شود که تأکید این ارزشیابی بیشتر بر جنبه های مثبت و توانابی های داتس اموز پاش 0 تررك کرد سا ناتوانی های او. این شیوه از ارزشیابی به چهار بخش قابل تقسیم است: فعالیت های کلاسی از آنجا که روش ندرپس در برنامه های کنونی از روشهای فعال بهره می‌برد و نقش دانش‌آموزان را در تولید و ساخت مفاهیم مهم می داند انجام فعالیت های کلاسی و ارزشیابی آن نقش و سهم بسزایی در آموزش عمومی دارد فعالیت های کلاسی شامل فعالیت های ‎oles‏ ‏فعالیت های نوشتنی به منظور فهم بهتر شرکت در کارهای گروهی یا فردی انجام تمرین های کلاسی و مواردی از اين قبیل است

صفحه 4:
پوش های مناسب برای ارزبای این بوارد تکیل جی ‎icon!)‏ مشاهده گزارش نویسی گزارش انجام فعالیتها و کارهای عملی انشانویسی از آموخته های تازه و فهم ‎slo‏ جدید يا نظریات علایق و احساسات خود ارزشیابی و ارزشیابی هم گروهان است مراحل تكميل جى ليست مشاهده فرد يا كرو اتوشط مغل كزارش و الا نویسی توسط دانش آموز از جمله موارد رسمى اين بخش است. تالف درس انش آموران تایه ری و یادگیری تکمیل كردن ظرایف و نکته های درسی و ایجاد مهارت و تواناش برفراری ازتاط اتجام می دهد آرزشیابی درست و به موقع تکالیف انگیزه دانش آموزان را برای صحیح و کامل تر انجام دادن تکالیف افزایش می دهد و در نتیجه به تقویت یادگیری آنان کمک بسیاری می‌کند پژوهش‌ها وجود همبستگی بالیس تسام تالف وقفيت تحضيلة تن

صفحه 5:
., رونویسی دانش آموزان از روی تکالیف دوستان از پیامدهای منفی آرژشیابی تکالیف است برای کاهش این موارد معیارهای تعبین ده از ‎ales sow‏ برای ارزشیابی اهمیت ویژّه ای می یابد برای مثال اگر معلم تلاش دانش آموزان را معیار قضاوت قرار دهد و بتوانند با انتخاب روش این تلاش را مشاهده و ارزیابی کند به نظر می‌رسد بتوانند تا حد زیادی در آرزشیابی تکالیف موفق تر و موثرتر رفتار کند فعالیت های خارج از کلاس: از آنجا که علاقه و انگیزه دانش آموزان برای انجام فعالیت ها متفاوت است علوه بر تکالیت درسی می:هان فعالیت‌های را برای دانش‌آموزان در نظرگرفت که در ارائه آنها توجه به تنوع سلیقه های آنان لحاظ شودبرای انجام اين فعالیت ها می تواند خارج از فضای کلاسی فرصتی مناسب طراحی کرد. فعالیت هایی مثل ساخت وسیله با ابزار استفاده از رایانه و فناوری روز تهیه روزنامه دیواری پیدا کردن مثال هایی از زندگی زوزمره در ازتباط با محتوای درس رین قببل wl امتحانات کلاسی :امتحانات کوتاه و اهداف مختلف نیز بخش دیگری از ارزشيابي مستمر ات اهدافى نظير ارزشيابي عفهوم يا موضوعى كه ب تازكى تدزيس شده أست.

صفحه 6:
از روش های مختلف مثل امتحان کتبی سوالات شفاهی امتحان های عملی و ارزشیابی عملکردی می توان در اين قسمت استفاده کرد پش از انجام هر کدام از اين آزمون های کلاسی باید بازخورد مناسب به دانش آموزان دادة شود تا بتواند ضعف‌ها و اشکالات خود را رفع کند و در مسیر پیشرفت قدم بردارد ارزشیابی مفاهیم و اهداف گذشته یا ترکیب آنها با اهداف روز ارزشیابی تکالیف انجام شده ارزشیابی تمرین‌ها و سوالاتی از تکالیف که در کلاس حذف شده اند یا تکالیف روزهای قبل اين فعالیت ها همگی علاوه بر مقاهیم و دانش ها امکان ارزشیابی مهارت‌های دانش آموزان را فراهم می‌کند در ارزشیای متسر که به توعی ان بو ی ای 1 1 توجه داشت که دستاورد آن ارائه گزارشی کیفی در خصوص توانایی‌ها و علایق احساسات استعداد و مهارت های هر دانش آموز باشد تا با استفاده لزدآن بتوان دانش آموز را در انتخاب رشته تحصیلی وایا مشاغل آلاینده راهنمایی و هدایت کرد برای تبدیل گزارش کیفی وضعیت دانش آموز به تمرح بهتر است ب پیشرفت دانش آموزان اجه ات و رس وف راهم کرد که فرد با خودش مقایسه شود نه با دیگران ارزشیابی مستمر باید با ارائه بازخورد های مناسب به دانش آموز برای قرار گرفتن در مسیر رشد و پشرفت همراه باشد و بر توانايي ها و لكنه هاى ميت أو تأكيد كن

صفحه 7:
+ امتحانات پایانی در حال حاضر در سیستم ارزشیابی دوره متوسطه نمرات مستمر ترم اول ودوم تحصیلی با ضریب ۲ و در ترم دوم با ضریب ۴ محاسبه می شوند و بدین ترتیب با توجه ‎a‏ نمرات هر آزمون و ضریب آن نمره نهایی در هر درس برای دانش آموز اعلام مى شود اين ‎culo‏ براهمیت آزمون های پایانی تاکید دارند برای طراحی سوالات آزمون پایانی می توان از روش های آزمون های کتبی آزمون های عملکردی و انشا نویشی اشتفاده کرد در طراجی این آزمون ها توصیه می شود که از انواع سوالات کوتاه پاسخ و با و باز پاسخ استفاده شود و مقاهیم و مهارت های مور سر در باه خلت وش دا رویکردهای نوین ارزشیابی یکی از مقولات بحث برانگیز در دو دهه اخیر ارزیابی های سنتی در مدارس و موسسات آموزشی است که پیشینه امتحانات سنتی رایچ به دهه ۱۹۵۰ میلادی برمی‌گردد زمانی که بلوم طبقه بندی اهداف آموزشي را منتشر کرد این طبقه بندی آموزشگران را قادر می ساخت مواد آموزشی را بر اساس محتوا و فرایند طبقه بندی کند و متغیرهای آموزش را از طریق امتحانات کتبی و بعد از مدتی امتحانات چهار جوابی اندازه گیری نمایند این روند که در نظریه رفتارگرایی ريشه دارد به مرور به سیستمی سازگار و بسیار پایدار ارزشیابی تبدیل شد و تا به امروز نیز آثار آن مشاهده می‌شود نظریه های سنتی مبتنی بر رفتار گرایی بر این باورند که هر چیزی که آموزش داده می شود برای دانش آموزان جدید است و دانش آموزان نیز تصور می کنند در مورد موضوعی که قرار است تدریس شود هیچ نمی‌دانند و

صفحه 8:
.در این نگاه یادگیری عبارت است از دریافت قطعات کوچک و مجزا و ارزشیابی معادل است با آزمون یادآوری واقعیت یا همان قطعات مجزای اطلاعات با چنین تعریفی از پادگیری ارزشیابی وسیله ساده دانش آموزان در مورد میزان تحقق اهداف از پیش تعیین شده تدریس اطلاعات کسب کند در نوع ارزشیابی پاسخ محور معمولاً آزمون های کتبی به قلم و کاغذی استفاده میشود ارزشیابی مهارت ها و مطالب حفظ شده به طور ضمنی این پیام را برای دانش‌آموزان دارد که آنچه ارزش دارد پاسخ نهایی است در تنیجه دانش آموزان دیگر علاقه ای به شرکت در فعالیت ها و بحث های کلاسی نخواهند از جمله انتقادات به شکل رلیچ ارزشیابی لین است که این شیوه نمی تواند ضامن يادكيرى با كيفيت و عميق توسعه تفكر انتقادى توليد دانش ماندگار و ضمانتى براى يادكيرى بلندمدت باشد بايد اطمينان حاصل كنيم كه آزمون هايى كه به عمل مى آوريم آنجه كه آرزشمند است نه آنچه به راحتی قابل سنجش است در معرض ارزشیابی قرار می‌دهد اکر می‌خواهيم دانش‌آموزان جستجوگر باشند بیابند و کشف ارزشیابی نباید تنها به سنجش مفاهیم مبتنی بر تقلید بپردازد مهم‌ترین انتقادات وارد بر ارزشیابی مبتنی بر رویکرد رفتارگرایی و دلابل تغيير در شیوه های سنجش و ارزشیابی را می توان در موارد زیر خلاصه کرد:

صفحه 9:
...ارزشيابي در اين رويكرد متكى به روش هاى كتبي است كه بيشتر در انتهای فرایند آموزش انجام می‌شود این روش پاسخگویی رویکردهای فعال و فرآیند محور نیست شیوه های ارزشیابی تمام توانایی‌های دانش‌آموزان و ‎ass oi)‏ ند وتلها به وجهی ‎eee ally Gaels alls allo‏ خاص انجام دهد اشاره دارد این ارزشیابی عقل به شیوه قلم و کاغذی و دارای محدودیت زمانی است که اتکای بیش از اندازه بر آن تصویر ناقص و مفشوش از عملکرد دانش آموزان در اختیار می دهد ارزشیابی در اين رویکرد بیشتر و ضعف‌ها و کاستی‌ها و ناتوانی های دانش آموزان تاکید و تمرکز دارد و کمتر نقاط مثبت توانایی‌ها و قوت دانش‌آموزان را بررسی می‌کند و ارزشیابی بر مقایسه فرد با دیگران تاکید دارد و به تفاوت های فردی دانش آموزان توجه ندارد انتعادات وارد شده بر رویکرد رفتارگرایی به «رور رحننه را یرای هرود به شکل گیری و رویکرد شناختی مهیا کرد و ادراک و توافق موجود در زمینه بادگیری و آموزش را غسر دادانتقادات وارد شذه بر رویکره رفتارگرایی ند مرور زمینه را برای ورود به شکل گیری و رویکرد شناختی مهیا کرد و ادراک و توافق موجود در زمینه یادگیری و آموزش را تغییر داد ارزشیایی بازخوانی و یاداوری واقعیت های کپی شده از کلام معلم پذیرفتنی نیست و مواردی که با زندگی روزمره و دنیای کاری آینده دانش آموز ارزشیابی بازخوانی و یادآوری واقعیت های کپی شده از کلام معلم پذیرفتنی نیست و مواردی که نا رندگی روزمزة و ذئياق كارى آيندة دلنش آموز ارتياظى تدارية براى سنجيده شدن در فرآيند ارزشيابى ارزشمند نيستند

صفحه 10:
موانع و مشکلات ارزشيابي مستمر در نظام آموزشی باآن که جایگاه قانوني ارزشيابي مستمر در نظام آموزشي تحت عنوان پرسنش هاي تدريجي پیش بيني شده است , اما همواره با موانع و مشكلاتي روبه رو بوده است برخي از مهم ترین موانع موجود عبارتند از : 1 - فقدان فرهنگ و تخصص ارزشيابي در معلمان متاسفانه سياري از مقلمان + مدیران واولياي دانش آموزان تعبیر درستي از ارزشیابي مستمرندارند و اغلب با یدق وازی ی رشان |ستحانات ایام کر تویت راب حالر قي: آورند ی برانآخوزشگاه ها سم سيق له نتایج ارزشيابي مستمر کم توجه هستند . برخي از معلمان هم قکر مي کنند که نمره ي ارزشيابي مستمر میانگین نمرات پرسش هاي كلاسي است ذر صورتي که هدف ارزشيابي مستمر در اصل این است که معلم . ول [ هی ار شاگرکان ید تال ای عبات یگ مات مس ای شیر وربا اد در عبان ضذزة اررشياين متشدرق صورت كرسه ات ما لین اروشبانن هم ار فیگر له گهایی الق که نشانگر فقدان فرهنگ ارزشيابي در نظام آموزشي است . ارزشيابي وسیله اي است در جهت رسیدن به اهداف آموزشي , نه اینکه خود هدف قرار گیرد . معلم و دانش آموز هر دو براي امتحان تلاش مي کنند البته اهلد کر ود یه هی ‎goss atolls le Steely Steal glesosast aie sparen this)‏ قلمداد شده است . ارزشيابي هايي هم که در نظام آموزشي انجام مي گیرد دقیق و سیستماتیک نیست وبیشترجنبه ي تشريفاتي داردونتیجه ي آن هم درتصمیم گيري ها موثر نیست . 2 - جدا بودن آموزش و ارزشيابي 2 متاسفانه شیوه ى رابج دراکشور ما اين است که آموزش و اززشيابي دو مقوله ي جدا از هم تلفي شده است و به همین دلیل به ارزشيابي مستمر توجه نمي شود حتي برخي از معلمان ارزشيايي مستمر را به برگزاري یک امتحان كتبي از کل کتاب قبل از امتحانات پاياني موکول مي کنند . امروزه در ارزشيايي به شیوه ي نوین فرآیند ارزشيابي با آموزش پیوسته و در هم تنیده مي شود وارزشيابي جرياني مستمر خواهد بود آقاي دکتر علیرضا کيامنش در این زمینه مي نویسد .براي رسیدن به آموزش موثر و کار آمد . معلم نیاز دارد به طور مستمر در مورد محتوا . برتامه ها و دانش آموزان اطلاعات مناسب و دقیق جمع آوري و براساس تجزیه و تحلیل اطلاعات جمع آوري ‎oud‏ تصمیم گيري کند به عبارت دیگر آموزش , منعکس کننده ي ارزشيابي و

صفحه 11:
ازطاف دیگر باتارسال يخقلافه ها برةرزبشيابي مستمن تاكيد فرآوانی مي شود که این مسئله بأزادوكسي :مسلم در نظام اررشاني بيشرفت تعشيلي محسوب: من شود تنابز اين طبيعي تجواهة رود كه اررشياني متیر از نظرا معلمان , دانش أموزان ‎٠‏ مدیران و اولياي دانش آموزان بي اهمیت باشد و به آن وقعي ننهند توجه بیش از حد به ارزشيابي ياياني از سويي باغث اضطراب و مشکلات امتحانات پاياني خواهد شند و ازسوي دیگز به جاي تلاش مشتمر براي يادگيري باعث پدیده ي منفي ديگري به نام شب امتحان درس خواندن مي گردد . آقاي احمدي در اين زمینه مي نویسد :اگر از دانش آموزان انتظار داشته باشیم به جاي درک مسئله و یافتن راه حل به حفظ کردن راه حل ها بپردازند ویه جاي پروراندن ذهن خود به تراکم معلومات آماده اکتفا کنند و به جاي تفکر واگرا به تفکر همگرا روي آورند . ارزشيابي پاياني را بر پایه ي همین انتظارات انجام خواهیم داد. روشن است که این نوع يادگيري( و ارزشيابي ) حاصلي جز فلج کردن ذهن و ازمیان بردن كنجاوي و سرکوب شدن خلاقیت ندارد ( احمدي 1380 ص 22 ) 4 - وقت كير بودن ارزشيابي مستمر ارزشيابي مستمر چون مقطعي نیست و در طول سال تحصيلي به طور مداوم استمرار دارد . لذا با توجه به حجم زیاد درون مختاف ‎alent canis Sy Gases‏ تعلمان کار سار وفت گبری بل پاش و این سا کی ار مدان نم توجه به اراشيايي مستمرآوني رغبتي معلمان به اين امر محتنتوب مي شود : 5 - كمبود امكانات و تسهيلات لازم اكثر معلمان از كمبود كاغذ و وسايل تكثير سئوالات امتحاني در مدارس كله دارند . آنها معتقدند كه براي ارزشيابي هاي مستمر در طول سال تحصيلي به جز يرسش هاس شفاهي و عملي معلمان بايد از نظر تکثیر سئوالات و مواد آموزشي لازم در فرآيند ياددهي - يادكيري دغدغه ي خاطر نداشته باشند تا با خيال آسوده در بهبود و اصلاح اين فرآيند تلاش كنند از طرف ديكر كمبود فضاي آموزشي لازم براي ارزشيابي كتبي و تكاليف كروهي و عملي در بسياري از مدارس ما متاسفانه وجود ندارد که همواره به عنوان مانعي در راه تحقق ارزشيابي مستمر به شمار مي آيد . 6 - عدم تناسب ساختار , تشکیلات و مقررات نظام آموزشي با ارزشيابي مستمر از آنجا که ساختار , تشکیلات و مقررات نظام آموزشي متناسب با ارزشيابي هاي سنتي است به همین دلیل يكي از موانع توسعه ي ارزشيابي مستمر محسوب مي شود از طرف دیگر اغلب کتاب هاي درسي با توجه به روش هاي فعال ‎gaya‏ طراحي و تدوین نشده است از این رو با روش هاي ارزشيابي نوین آموزشي تطابق نخواهد داشت زیرا ازر بان باق ‎ail‏ يادو حا ياد كبرق ذه تديدة ب ورهم شید ‎Se eka Ve‏ |

صفحه 12:
7- فقدان ارزشيابي هاي عملکرد دقیق و سیستماتیک يكي از موانع ارزشيابي مستمر در نظام آموزشي , فقدان ارزشيايي هاي دقیق از ل اس رای هی ی ی ‎ate Pele ais‏ ارو و ی رها ‎Tile Instore‏ ار 0 کر رای پاددهوات باتگیری تست عال لنکه نع از إهداف ‎SIL‏ ملسمان امخض شد اش ار فا ی ‎AUR TUG‏ تضعیف معایب درجهت بهبود فعالیت هاي مورد نظر است چنین امري به توسعه ي يادگيري منجر خواهد شد . 8 عدم توجه ‎a‏ آموزش معلمان در زمینه ي ارزشيابي ارم آموزش مقلقان‌زاز لمازم نع اس و لكقق أهراف امررس و كاراني ار بخشي نظام آموزشي منوط به مداوم معلمان است . آموزشي که معلمان را با کاروان علم و پژوهش هاي جدید همگام مي کند و موجب افزایش مهارت و تخصص معلمان در هقه: ي "رلته ها به وريه ازرشیای می گرد در تهانت توسعه ی امه را شرعيا فى يخشد ‏ اللور شن مان که هم آکنون تور نطام آمورشی ماامزنان دازا - اغلب به دلایل زیر موفقیت آمیز نبوده است و بستر مناسبي را براي پرورش و نگهداري مدای اش ات ردان فراهی کرد زارت

صفحه 13:
یالیو فا در عرصه تعکم واعملادر اطع جهانی با زننداپانگیري نادار عمیق واعداوم آشت شش تحقی یافتن ان به عهدو لظام ‎ead clear ol‏ ارزشمابي تبارها را ‎Fea‏ ‎labs‏ را تون و امکایات پاترفی بادگیری رو فرلنم مي کید و بارساييهاي مولاد در هعه فقاطع اموراشتى نه ويزء زر مقطة ابتدازي ريه دلال اهذيت و جليكلة فيل إن نل كشب مهارتهاي بايه برطرف مي كند. بازنگري در سیستم ارزشيابي در سطوح مختلف اهداف و روشها و ابزارها لزوم روي آوردن به رويكردهاي نوين ارزشيابي را جه به صورت باياني و جه له صورت مستمر (كمك از كيقي و تركيي) اجتتاب نابذيرا مل كيد نتايج ارزشيابي ها منبع تصمیم گيري قرار نمي گیرند و عوامل متعددي از قبیل روش هاي نا مناسب اجرايي و فقدان افراد متخصص ارزشیابي آموزشي , واقعیت فوق را قفت مي بخشند ‎jul dan‏ شيايي در نظام آموزشي مقایسه وضع موجود آموزشي با وضع مطلوب آن است تا با مشخص شدن كاستي ها , تصمیمات لازم در مورد آنها اتخاذ شود . ‏زیر بناي مشکلات و مسائل نظام آموزشي ایران , ضعف يا فقدان ارزشيابي مطلوب و عدم توجه به اصول ارزشيابي است . ارزشيابي ها منبع تصمیم گيري قرار نمي گیرند ومفهوم آزرشتای سایگاه لب وافیی كود راا بن لفت ناور ها افد هتور ار شاي در نظام آموزشي به خاطر سابقه ي فرهنگي و تاريخي , مترادف بازرسي, مج گيري و تفتیش تصور مي شود و قوامل متعددي از فببل روش‌های تامتاسب احرایی و فقدآن آفراد متتعص ارزشتابي آنوزشي متاسقانه اين تصور را قوت مي بخشد به طوري که ترس و واهمه از ‎

صفحه 14:
از طرف دیگر ترار رشا ور مكرات و هدف ها رانشان مي دهد و به ظور مستمز و قداوم بزنامه ها رش را مب منود هار لین اک امه های اف ‎es cela ay aie eo‏ دائما دز حال ارزشیایی تباشند . آموژش فیروزش حال پورايي شود را از دنت مي دهد .و حالتي ایستا به خود مي كيرد . زیرا معایب و محاسن آن مشخص نمي شود وچنین موقعيتي با روح آموزش ویرورش سازگار نیست هدف هاي ارزشيابي آفاي دقتر شعباني ارزتشياني ‎cel pn tel alews ly‏ زشیدن بمااهداف زیر مي ذاند . 1 - شناخت توانايي و زمینه هاي علمي شاگردان و تصمیم گيري بري انجام فعالیت هاي بعدي آموزشي ۲ 2 = شناساندن هدف هاي آموزشي در فرآبند تدریس 3 لو واصلاة فعالات های مر 4 - شناخت نارسايي هاي آموزشي شاگردان و ترمیم آنها 5 - اركاذ رعنه 6 ی و - ارتقاي دانش آموزان ( شعباني 1382 ص 3 ‎(eas Gulia I aie‏ 1- جلوگيري از حجیم نشدن مطالب آموخته شده 2 کات عبرا شكيات لتصيلت 2 - كافش اصطراب زو استرس در امتحان. - ایجاد انگیزه و رغبت در دانش آموزان به منظور تلانش در جهت رفع ضعف ها - تقویت نقاط قوت دانش آموزان 6 - جلوگيري از شب امتحان درس خواندن 7- برانگیختن ذهن دانش آموزان:و ایجاد کنجكاوي و بزرهي سئوالات عمیق تز - بيش فرض ها36 و 337(

صفحه 15:
منابع مقاله سنجش تکوینی ارزشیابی مستمر سایت سیویلیکا اولین کنگره ملی توا سازى جامعه در جوزة جامعه شناسى ,علوم ترستى و مظطالعات اچتم سیف علي اکبر: (1303) روش اندازه گیری و ارزشیابی آموزشی: ‎ee‏ چا ‏مقطع ابتدايي شهر تهران ‏نویسندگان: فرح الهي مهران, حقيقي فهیمه السادات ‎ ‎

جهت مطالعه ادامه متن، فایل را دریافت نمایید.
10,000 تومان