صفحه 1:
صفحه 2:
صفحه 3:
9
00 ree CCIE Feel Yaar Os ry) poe RCT SP TO et]
00 ee TDD ا
Eee ce PSI BEY Gee een Peer i) reel gee ee)
| ESOT EE) Spee ee Tse ||
| ees UU er nee eee oon ep Ce WET]
00 ep ore eee pear Peary 5 ا re By
احساس بیگانگی با وضع موجود. به دگر گونی بنیادی تاریخ. جامعه و
انسان می اندیشید. او از هر بدی و پلیدی رویگردان بود؛ به همین دلیل.
بخشی از روزهای سال را در کوه نور و غار حرا در خلوت با خدا به
OT Ey pre ae iron Kee bee پا بح
5 BOO BE Reed
صفحه 4:
*مأموریت الهی
؟۴بدون تردید روبه رو شدن با فرشته وحی, آمادگی خاصی می طلبد و تا
ا ا POE ee
Pe en ol pe reed eh ee Cer or ine eed pee eee)
COpeyeR SST Ree Cn) pyc tee Wee eee Ege Tee Ee
نقل بسیاری از تاریخ نگاران سیره نویس پیش از بعشت. رویاهایی می
epee eed ee Peerless hie SST Peele ieee!
امين در برابر او قرار كرفت و كفت: دبخوان».
صفحه 5:
صفحه 6:
با مراجعه به تاریخ میتوان افراد زیادی را یافت که در انتظار ظهور و بعشت
ree ENP OP err mre ryt ee | F pe eae
به امید دیدار پیامبر (صلی الّه علیه و آله و سلم) به محل سکونت. مکان
هجرت و یا حتی گذرگاه عبور و مرور آینده پیامبر هجرت کرده بودند که
Stay ا ا ل ا ل
صفحه 7:
قبل از بعشت
ا 0 7
Se Se
میر فتند. طعام میداد.
uneehs هه و
صفحه 8:
: 00000 Se ل ا ل CMT a
1 aon
NOE eter eer Mp Cre ee yon cays on ya rers|
مىيرداخت.
es ieee ا ل ا ا ا ل كت
مراقبت دایه خود. «حلیمه» قرار داشت نیز از بازی کردن با بچهها دوری
eee eel Ie ny Ce OB Sta] ا ۱
seer nen pear Cre
0 See ee re eet eee en peop rae Sok Ceres
و تجديد قوامىنمود. 0 mice paver pero] Le neye 4
Be eee arg oe pele eS Beng penne re ee cy
YS ee eee eee ee pee Sey]
صفحه 9:
Oe Niet ee aces oer ee nv cn tee
ST deemed ree) Deed all el EP eg ee See RT Re
گوشش سرود. و او را از اسرار تازهای آ گاه ساخت. بعدها نیز در پای
re Pee Ee eat Sent Keer Me ayy
ESE OB be ل ed
rena rerre heer a pen y eee EC OMe ST OS] eras
میچرانید. شنید کسی از نزدیک او را صدا میزند و میگوید: یا رسول
التّما ولى به هر جا نكريست كسى را نديد. جون به خانه آمد و موضوع را
به خدیجه اطلاع داد. خدیجه گفت: امیدوارم چنین باشد.
صفحه 10:
20 een yore eras) ea
fart ocr
*خداوند سبحان. حضرت محمد ارا هنكامى مبعوث کرد که دنیا به مراحل
ا كم clexp eters ree
Peer yey) كراييده واهل خود را بيا داشته بود. جاى آ-ن ناهموارء
30000 cod Musi eyes نابودىء زمانش درشرف پایان. ونشانه
0 حلقهی زندگی لّن شكسته واسباب حيات درهم 1۳ ee ey
camel ai lia eel deere an aie aaa 000
Rep م orion Briers
1 Irorh cate Corea pene eNO Dene pean]
"سربلندى مسلمانان وعزت وشرف يارانش قرار داد (نهج البلاغه. 9/ا"اء
.)١9/ خطبه
صفحه 11:
فرا گرفته واعمال زشت
ردنیا بي نور و پر از مکر و
00 ۲
| ت فروخشکید« و نش بت کهنه و ویران"شده
Pe ۳ ۳
a 23 ۳: ارو دبا ee Seer roe SET) 0
ee اه درخت دنیا
بود. در درونش وحشت و اضطراب و بر
1
صفحه 12:
oe Ae
fen rower cer Ween y ee ore) heel ey) ae ee nee ee eee]
| See ieee eee encore Cy) hae
eee atone ened toe eee eae en yer od
سازد.
1 ا ات
گردید که Te er Fe ie FOr Ca) ا 0[
پرستی. از خود بیگانگی وبحران هویت. زمینه و فرصت هر گونه تفکر وتحوّل
مثبت را از میان برده بود. احترام به حقوق انسان. هیچ تعریف و جایگاهی در
Vie Cer Spo a Seer ee free hee stp Ee] ۱
eS E Bey eae dey ne ele ا NC
PRO ese yh petty or ie ron hate pn Perey
نظر می رسد قرلن کریم و نهج البلاغه. موثق ترین منابعی هستند که مراجعه
een ey payee erent mre ip ir a roan neon 0
ee ade Taal e tie (Ord a eek POSES ee BED)
حقوق بشرء بى نياز مى سازد.
صفحه 13:
eR eee nn Beko ieee ple eee le tee ea
7۳0 0 Ee RES eee Me Reed
است؛ «الحق من ربكى» 0 :
۳۳۳۳ (۲): ۰) حق از پرورد گار تو است؛ یعنی حق, خاستگاه الهی
دارد و ناشى از اراده يرورد كار است. آيت الله جوادى آملى در ذيل ليه
شریفه چنین توضیح می دهد: «از ظرافت هاي این آیه آن است که کلمه
POW RCT Fe med RN ea y Keen Tee ycaner eer Pe keel enn Ppa eS
نه این که حق با او قرین و همراه باشد. حق, بالاصاله از او و سریان و
EMeeekee Se eke Roms Bitty ae Se) cand |
erent beeen tts م ل Perera Pate rol
هیچ مسیری واقعی تر از راه الهی نیست که از طریق وحی به انبیا تعلیم
داده شده است»
صفحه 14:
تاريخ و زمان بعئت
* درباره تاریخ بعثت رسولخدا(ص)در روایات و احادیثشیعه و اهل سنت اختلاف
است و مشهور میان علماء ودانشمندان شیعه آلن است که بعثت آنحضرت در
بیست وهفتم رجب سال چهلم عام الفیل بوده,چنانچه مشهور میان علماعو
Poked ite oreo eS eee eel Etomite ores ieee
PE See OTS SC ee EC IeS NE) espe run BT ye Tee BPE Cae)
هيجدهم و جمعى نيز تاريخ آنرا بيبست و چهارم آّن ماه دانستهاند.و البته در
eee SIT ASE 1
روایت عیون الاخبار صدوق(ره) کهمتن آن اینگونه است که:
|
Pay ee) penta heen tee els opr OTe we gr ot Ire) ere) ney
پاسخ او فرمود:
* ان شهر رمضان هو الشهر الذی انزل اللّه تعالی فیه القر آن.»
صفحه 15:
ال ا ا ا 7
I role Solr CaOre SIR ا ل 0
نازل فرمود...و همان ماهى است كهمحمد(ص)در أن به نبوت برانكيخته
Cane م ا ا ROWS TN ioe DE
pee rel Ces See Leg Shee eh oe ns iene ا
SS I a ard ae ا
rece E yr init ACES ا ل
بوده و گفته است:«...و علیه اتفاقالامامیة».
صفحه 16:
۴و اما نزد محدئین و علمای اهل سنت همانگونه که گفته شدمشهور همان
ce er ee rer wy Ceci ows re oon ey ا SAPO OOP DEE
SMe MOL ee er SO ERO) Bide} ۱
شيعهبيست و هفتم رجب را تارب )2 fe) Prep agree ree] see) peer
درباره تاريخ بعثت آن حضرت بدين شرح است:
© ١-بيست و هفتم ماه رجب و اين قول مشهور و يا مورد اتفاقعلماى شيعه
و برخى از اهل سنت است.
ل 1010000
اهل سنت است.
|
اهل سنت نقل شده.
صفحه 17:
۱
گفتار اجتهادی است که از چند نظرمخدوش و مورد مناقشه است.و آن اجتهاد
1 are re oe nner Socoeey eaeen nal
ge 0 pCer On en perme a cy
رت
ee ee RCE Rey explo Brom ESTs] ee T eer re Teng)
000000000
ا ل ا ا ل الل
۱
3
Peer rey em] م ete eb ل 0
ir Pena own WN Pca ener rome een Fs |
برای ما معتبرتر از امثال عبید بن عمیر و دیگران است.
صفحه 18:
*اولا-اين كونه آيات كه با لفظدانزال»1مده بكفته اهلتفسير و لغت مربوط
Sen ا ا ا ا ل ۱
Nel Seon eels ee ree eee See econ ل ا 0
و معناى آن جيست.
1
Neer renee cate opener iesieen
رت
ل ات erie ensy
مدتها كه برخى آنرا ششماه و برخى سه سال و برخى كمتر و بيشتر
دانستهاند در عالمبيدارى به آنحضرت وحى شد و جبرئيل بر لن بز ركوار
نازل كرديدو قرآن را آورد.
صفحه 19:
رسالت جهانى
او ل ا ا |
cI eee See ee peor ا eee) eg
پیامبران با خاتم آنها حضرت محمد مصطفی صلی الّه علیه و آله پایان
BOR BES Perel Un ce reser-cates fer e ل
Ape ore er Ee pr el | rey reo Ina. ee rion Bee Ay] Pee
Rep Aen Sy kere ee BY pipes nce Pees IN Cae pee)
رسول رسيده است كه از هر نظر تأمين كننده تمام خواسته هاى انسان
FEB e ms ome ov) rr cae Perey pe | ee
ترین تحول و نقطه عطف تاریخ بشر کنونی است. هیچ حادثه ای بزرگ
0 ا ree] be)
| Pe eres reser cen Oey ا ا ا
re Ble ater ee coe Ce ne Ts)
صفحه 20:
اهداف بعثنت
الف) تزكيه
يكى از اهداف مهم و اصلى در بعثت حضرت محمد صلى الله عليه و آله . تزكيه است
تا انسان را از شرک به توحید و نیز ترک اخلاق و رفتار ناپسند فراخواند. دو گرایش.
يكى به سوى فضيلت و ديكرى به طرف رذيلت در نهاد انسان قرار داده شده است.
0
سوى تباهى و ظلمت. ييامبر صلى الله علية و آلمه انسان رابة سوى ياكى و بره
هدايت مى كند و با آموزه هاى الهى. از آلودكى كفر و نفاق كه بدترين آلودكى
هاست. نجات می دهد و از پستی ها و ذلت گناه و تباه شدن می رهاند. قرلن کریم
این هدف اساسی را این گونه تییین کرده است: «او خدایی است که از بین مردم
nireae ie (peers eet sey ل 0
و معارف به آنان آموزش دهد.. نیز در آیه ای دیگر, خداوند خطاب به رسول خاتم
nee er tem cori PCO Cire a 1
cee ACE oe ae! 0
صفحه 21:
*ب) تربیت
یکی از مهم ترین نامه های پیامبس گررمی اسلا
۱
ats eID] LCoS EU ce roma [anny (ov7 ee ۷
foe tee Sel eee nes Cee eS ET I re Cntr]
eee each LT aa te tl lt et)
CERI Tce ie Pe mE py ented peeieycr 19|
ete Se Ee 1
XC eee) eT Yeer erm Cr in rer Suey ver)
oun ep Ie eee ا ا DST ome EOC ore
علیهاالسلاع » سلمان فارسی؛ ابوذر» مقداد و... را تربیت گررد.
a ae eds
صفحه 22:
سس
زین و وت ا رس
wee ا ا ا ۶
کسی به پیام و دعوت او توجه تکرد و بیراهه زفت و دچار کیفر و عذاب شد.
eS oe Ee eres cere ۱
ترسح کی 3
R= re ee BE Be) تکتوی را
397۱۳ ت۹۳
مس
صفحه 23:
1
جون روز آخر باز مىوكشت,. نخست خانه خدا را هفت دور طواف
اي eI
0 eT ep rT ae
دا حرا در شمال شهر مکه ae Re etre) ل ل
PET 0 eres prom f=)
میشود. کوههای حومه مکه اغلب به هم پیوسته است و از سمت شمال
كيلومترى مكه و كنار درياى سرخ امتداد ٠٠١ تا حدود بندردجده:؛ واقع در
دارد.
صفحه 24:
۱ Sea ey ES Roa ee ات
cee ROE MP aCe re CCITT)
Belle ea a Soon or MNCS N nba d aoe)
Sy eT le Ree ae Ei icc
PRP RoE dior ICC Nee ESS SI Bred
Pe Rene ere pene Cor CARN Poe Say Ske Ree SUNS etn epee a
ey ce a creer محمد همجنان بر سر
جبرئيل با وى سخن كفت و ييام الهى را بر وى خوائد:
000 Peep ora pe
صفحه 25:
Sh 2 تست
1
SL 7
مبعوت خواهد کرد
فردای لن روز نیز
صفحه 26:
ا ل ل ا ل ا ل
انكه دوباره جبرئيل نزد ييامبر آمد.
صفحه 27:
ا ل ل ا ل ا
000 ا ا ل ال ا ل ee)
زمین بر کرسی نشسته بود و سخت ترسیدم و پیش خدیجه باز گشتم و
سيس اين آيات نازل شد ( آيات ١ تا ا سوره مدثر)
۷
Lee Bee] ۱
علق بوده است.
صفحه 28:
oer Coe reed se ee ee LOST ie Aba a
PCR peee rea © peclon eee elon ic eee. ire oyu lee) ay
Re Se eee ere tee ener ee Hage EC ITY
بزرگ آفرینش و قدرت لایزال خداوند بی زوال است که در همه جای
| con ETS Pep ier eee eee
Ree per pre Sed cero ere apne pa ome SIE)
0 eC Me ey eC) ere cee
CO on Sry nee ae Se Se St Pls eae Ee)
Peo yee erie sp kmwoen ree herr ng eee lie cert nabs]
Row Sree sl a eT SES
صفحه 29:
صفحه 30:
۱
|0۳ ow Bree Fey Ien Drone ental ee yee nce ere hop ney
0 ا
SoTL) a he Re eRe od te oR Mee beater dl
جعفر ياسخ مى دهد:
٩ ما مردمی بودیم نادان و بت پرست. ازمردار اجتناب نمی کردیم. همواره سر گرم
كارهاى زشت بوديم. همسايه. نزد ما حرمت و احترامى نداشت. با خويشاوندان خود
هميشه rs ی ضعيفان, محكوم زورمتدان | روزكارى به اين
زندکی می کرد: امن از ميان 0 در صداقت
مث 4 نعم 0
4
و امانت داشت, برخاست و به فرما
را به توحید و یکتاپرستي ee
0 در رد امانت بكو ها
PORT Seep Winclone ere rea Sy re] ادت
0 أموال يتيمان. دادن نسسبت هاى نازوا به زنان و اميزش هاى pi
أكنيم و همجنين به ما قرمان داز نماز بخوانيم. روزه بكيريم. ماليات دارايى خود
نيز به او ايمان أورديم و به ستايش و برستش خدى يكاه م كرديم
ارات او ایمان داریم. خلال او وا خلال و حرام او را حرام حار
errant 0
و به د
صفحه 31: