علوم مهندسی مهندسی صنایع و مواد

بهبود مستمر فرآیندها

behboode_mostamare_farayandha

در نمایش آنلاین پاورپوینت، ممکن است بعضی علائم، اعداد و حتی فونت‌ها به خوبی نمایش داده نشود. این مشکل در فایل اصلی پاورپوینت وجود ندارد.






  • جزئیات
  • امتیاز و نظرات
  • متن پاورپوینت

امتیاز

درحال ارسال
امتیاز کاربر [0 رای]

نقد و بررسی ها

هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.

اولین کسی باشید که نظری می نویسد “بهبود مستمر فرآیندها”

بهبود مستمر فرآیندها

اسلاید 1: با نام و ياد خدا

اسلاید 2: دورة آموزشی بهبود مستمر فرآیندها (عارضه یابی و بهره وری) شرکت QMS ایران

اسلاید 3: تهیه، تنظیم و مدرس دوره:سیاوش آرمالکارشناس مهندس صنایعکارشناس ارشد مدیریت صنعتی

اسلاید 4:

اسلاید 5: اهداف دوره تعریف و شناخت فرآیندها دسته بندی فرآیندها فرآيندهاي مشتري مدار تعریف اثربخشی و کارایی مدل FOCUS PDCA مدل SAMIE

اسلاید 6: تعاریف و مفاهیم فرآيند مجموعه‌اي از فعاليت‌هاي مرتبط به هم يا متعامل كه ورودیها را به خروجیها تبديل مي‌كند. مجموعه‌ ورودی هاي يك فرآيند عمومأ خروجیهای سايرفرآيندها هستند. فرآيندها در سازمان عمومأ برنامه‌ريزي مي‌شوند و تحت شرايط كنترل شده به اجرا در‌مي‌آيند تا ارزش‌افزوده ايجاد شود. يك فعاليـت كه با استفاده از منابـع و بصـورت هدايت شده در جهت كسب توانايي براي تبديل داده ها به ستانده‌ها عمل مي‌كند را مي‌توان به عنوان يك فرايند در نظر گرفت.

اسلاید 7: تعاریف و مفاهیمINPUTOUTPUTPROCESS AFEEDBACKINPUTOUTPUTPROCESS BFEEDBACKمجموعه‌اي از فعاليتهاي مرتبط به هم يا متعامل كه دروندادها را به بروندادها تبديل مي‌كند.دروندادهاي يك فرايند عموماً بروندادهاي سايرفرايندها هستند. فرآيند فرايندها در سازمان عموماً برنامه‌ريزي مي‌شوند و تحت شرايط كنترل شده به اجرا در‌مي‌آيند تا ارزش‌افزوده ايجاد شود.

اسلاید 8: نگرشي ديگر در شناسائي فرآيندهافرآيند زنجيره‌اي از فعاليتهاي با ارزش افزوده است‌ كه محصول و يا خدماتي را تحويل مشتري فرآيند(بيروني و يا دروني) مي‌دهد. فرآيند با يك نقطة شروع و يك نقطة پايان تعريف شده است.INPUT Customer who has a needOUTPUTCustomer who has a need met

اسلاید 9: شناسائي فرايندهافرآيند زنجيره‌اي است از فعاليتهاي بين اين دو محدودة تعريف شده.INPUT Customer who has a needOUTPUTCustomer who has a need metSTEP 1 ------ ------STEP 2 ------- -------STEP 3 ------- -------STEP n ------ ------

اسلاید 10: هر سازماني براي عملكرد مؤثّرتر بايد تعدادي فرآيند مرتبط باهم و مؤثّر برهم را تعيين و مديريت نمايد. شناسايي و مديريت نمودن فرآيندهاي به كارگرفته شده در يك سازمان و به ويژه تعامل ميان اين فرآيندها به شكل سيستماتيك رويكرد فرآيندي ناميده مي شود.رويكرد فرآيندي

اسلاید 11: CEOآموزش اداریفرهنگیOrder fulfillmentحركت فرآيندها در يك سازمان

اسلاید 12: مزاياي رويكرد فرآينديبه زباني ساده:اولين مزيت رويكرد فرآيندي، نگاهي مجدد به سازمان از ديدگاه يك مشتري است. شناخت فرآيندهاي سازمان از ديدگاه مشتري، شناخت ساير فرآيندهايي كه از ديدگاه مشتري پنهان است و بررسي ارزش فرآيندها در سازمان1- براي كاركرد موثر يك سازمان ، شناسايي و ادارة فعاليتهاي به هم وابسته ضروري است. 2- نگرش فرآيندي، به سازمان امكان مي‌دهد تا روي ارتباط بيـن تك تك فرآيندهاي موجود در مجموعه‌اي از فرآيندها و نيـز تركيب و تعامل آنها، كنترل مستمر داشته باشد.

اسلاید 13: ارزش فرآيندها از ديدگاه مشتريفرآيندهاي ارزشمند از نظر مشتري:مشتري آنها را تشخيص مي دهد، حاضر به پرداخت هزينه هاي آن مي‌باشد.كاري براي مشتريفرآيندهاي بي‌ارزش از نظر مشتري:براي سازمان ضروري است، وليكن مشتري بهايي براي آن نمي‌پردازد. كاري براي شركتفرآيندهاي زائد: كارهاي غير ضروري، نه ارزشي براي مشتري دارد و نه براي سازمانكاري براي هيچكس

اسلاید 14: فرايندهاي مشتري مدار Customer Oriented Processes (COP)فرآيندهاي مشتري مدار، مدل اختاپوس يك سازمان را مي سازند.

اسلاید 15: مدل اختاپوس و تعيين فرآيندهاي COP مدل اختاپوس بصورت شماتيک فرآيندهايي را نمايش مي دهد که مستقيماً ورودي از مشتري به سازمان دارند و / يا مستقيما خروجي را از سازمان تحويل مشتري مي دهند.

اسلاید 16: يك فرآيند مشتري مدار فرآيندي ناشي از تعامل مستقيم بين مشتري و سازمان:ورودي از مشتري Input و / يا خروجي به مشتري Output OrganizationIO

اسلاید 17: فرآيندهاي مشتري مدار مؤثر چگونه يك سازمان از يك فرآيند مشتري مدار مؤثر برخوردار خواهد بود؟ IOOrganizationفعاليت 1فعاليت 2فعاليت 3فعاليت 4فرآيندهاي پشتيبانSupporting Processes

اسلاید 18: فرآيندهاي مشتري‌مدار مؤثر همين نگرش و نيازمندي به فرآيندهاي پشتيبان را مي توان در ساير سطوح سازماني نيز دنبال کرد. ورودي فعاليت 1خروجي فعاليت 1فرآيند پشتيبان 1فرآيند پشتيبان 2فرآيند پشتيبان 3….فرآيند پشتيبان nDepartment Aوليكن چه فرآيندهاي پشتيباني نياز است؟

اسلاید 19: 4 پرسش در مورد يك فرآيند چگونه؟ با چه وسيله‌اي؟INPUT Customer who has a needOUTPUTCustomer who has a need met توسط چه كسي ؟ با چه شاخصي ؟

اسلاید 20: چهار پرسش در مورد يك فرآيند ProcessRequirementsRequirementsINPUTwhat should we receive?OUTPUTwhat should we deliver?HOW MANY?(performance indicators)HOW?(instructions, procedures, methods)WITH WHAT?(equipment, installations)WITH WHO?(Training, knowledge, skills)اين نمودار، نمودار لاك پشت خوانده مي‌شود.

اسلاید 21: نمودار لاك پشت Turtle Diagramبا استفاده از اين نمودار و تجزيه و تحليل يك فرآيند مشتري مدار(COP)، مي‌توان ريسك‌هاي مرتبط با فرآيند را شناسايي، بررسي و در حد امكان كاهش داد.پي‌آمد تجزيه و تحليل ريسك يك فرآيند مشتري مدار (COP)، شناسايي فرآيندهاي پشتيباني هستند كه براي ايجاد و نگهداري يك فرآيند مشتري مدار مؤثر نياز است.

اسلاید 22: نمودار لاك پشت Turtle DiagramProcess1How?( Method/ Procedure/Techniques)2With What? (Materials/Equipment)3With Who? (Competence/Skills/Training)4Key Criteria? (Measurement/Assessment)_5Input6Output7

اسلاید 23: طبقه بندي فرآيندهاي يك سازمانCOPCustomer Oriented Processesفرآيندهاي مشتري مدارSOPSupporting Oriented Processesفرآيندهاي پشتيبانMOPManaging Oriented Processesفرآيندهاي مديريت

اسلاید 24: اثر بخشـيميزان تحقق فعاليتهاي طرح ريزي شده و حصول نتايج مورد نظر كارآيـيرابطة ميان نتايج حاصله با منابع استفاده شدهffectivenessEfficiencyEتعاریف و مفاهیم

اسلاید 25: در بررسي اثر بخشي، پاسخ به پرسش‌هاي زير حائز اهميت مي‌شود:آيا سازمان به اهداف و مأموريت خود دست يافته است؟آيا استفاده‌كنندگان نهايي از محصولات و خدمات رضايت خاطر دارند؟آيا كيفيت كار قابل قبول است؟ اثر بخشـي ffectivenessE

اسلاید 26: ميزان تحقق اهداف طرح‌ريزي شده فرآيند. اثر بخشـي فرآيند Process Effectiveness

اسلاید 27: در بررسي كارايي، پاسخ به پرسش‌هاي زير حائز اهميت مي‌شود:آيا هزينة صرف شده با بودجة اختصاصي مطابقت دارد؟ مقدار محصول و خدمات توليد شده چه ميزان است؟منابع صرف شده اعم از مواد اوليه، نيروي انساني و ماشين آلات چقدر است؟ وظيفة مديران اجرايي و سطوح پايين‌تر، افزايش بهره‌وري و كارايي فعاليت واحدهاي تحت سرپرستي شان مي‌باشد.fficiencyEكارايي

اسلاید 28: ميزان منابع مصرفي توسط فرآيند در راستاي اثربخشي. كارايي فرآيند Process Efficiency

اسلاید 29: - وظيفة‌ مديران بالاي سازمان افزايش اثربخشي از طريق ايجاد هماهنگي بين فعاليت‌ واحدهاي مختلف سازمان است. - وظيفة مديران اجرايي و سطوح پايين‌تر، افزايش بهره‌وري و كارايي فعاليت واحدهاي تحت سرپرستي شان مي‌باشد.- درسطوح بالا نيز كارايي و در سطوح پايين نيز اثربخشي مورد توجه قرار دارد. به بياني ديگر، درعين حال كه لازم است هر فرآيند، فرد يا واحد يا سيستم فرعي داراي حداكثر كارايي و بهره‌وري باشد، مي‌بايست در راستاي اهداف سازماني اثر بخش نيز باشد. اثر بخشي و كارايي ffectivenessE&fficiencyE

اسلاید 30: آيا كارايي فرآيندي در سازمان شما به زيان كارايي كل سازمان تمام مي شود؟ اگر بردارها هم راستا نباشند پرواز ميسر نيست.

اسلاید 31: نمودار جریان فرآیندنمودار فرآیند جریان از ترکیب نمودار فرآیند عملیات و نمودار فرآیند حاصل می شود.این نمودار کاملترین وسیله برای نشان دادن کلیه فعالیتهایی است که بر روی یک محصول انجام می گردند.

اسلاید 32:

اسلاید 33:

اسلاید 34: نمودارهای جریان اطلاعات1- نمودار جریان مستندات – DFD فیزیکیDocuments Flow Diagram2- نمودار جریان داده ها – DFD منطقیData Flow Diagram

اسلاید 35: نمودار جریان مستندات – DFD فیزیکیدر این نمودار فرمت اطلاعات باید مشخص باشد:جریان اطلاعاتمخازن اطلاعاتفروشندهبخش دریافت کالابخش بازرسیبخش تدارکاتفرم تحویل کالالیست اقلام دریافتیلیست مغایرتهااقلام دریافتیاقلام دریافتی

اسلاید 36: نمودار جریان مستندات – DFD فیزیکیاین نمودار به شکل زیر تفسیر می شود:فروشنده اقلام کالا را به همراه یک فرم تحویل کالا به بخش دریافت کالا تحویل می دهد. بخش دریافت کالا اقلام دریافتی را به همراه لیست اقلام دریافتی به بخش بازرسی می فرستد.بخش دریافت کالا، لیست مغایرتها را به بخش تدارکات می فرستد. در این نمودار:- موجودیت ها: فروشنده، بخش دریافت کالا، بخش بازرسی، بخش تدارکاتمستندات: فرم تحویل کالا، لیست اقلام دریافتی، لیست مغایرتهاجریان فیزیکی نیز همان اقلام دریافتی است.

اسلاید 37: نمودار جریان داده ها – DFD منطقی - DFD هم مثل نمودار جریان مستندات شامل تعدادی موجودیت و جریان داده ها است.علاوه بر این، DFD پردازش هایی را که توسط برخی از موجودیت ها انجام می گیرند را نشان می دهد.DFD مشخص می کند که کدام موجودیت ها مستندات را ایجاد (تولید) می کنند.جزئیاتی راجع به مستندات و جریان آنها نشان می دهد.پردازش های انجام شده توسط برخی موجودیت ها را نشان می دهد.انبارهای (بانک ها) اطلاعاتی را که موقع پردازش اطلاعات به آنها مراجعه می شود یا از آنها اطلاعات خوانده می شود و یا این که داده های پردازش شده در آنها ذخیره می شود، نشان می دهد.

اسلاید 38: نمودار جریان داده ها – DFD منطقی پردازش دریافت کالافروشندهبخش بازرسیبخش تدارکاتفرم تحویل کالالیست اقلام دریافتیلیست مغایرتهاسفارش هاموجودیت ها در DFD عبارتند از ایجاد کنندگان (مبدأ) و مصرف کنندگان (مقصد) داده هادر نمودار فوق موجودیت ها عبارتند از: فروشنده، بخش بازرسی و بخش تدارکاتجریان داده ها عبارتند از: فرم تحویل کالا، لیست اقلام دریافتی و لیست مغایرتهادایره نشاندهنده پردازش است.

اسلاید 39: بهبود مداوم فعاليتي كه به منظور افزايش توانائي برآورده ساختن الزامات يا خواسته به صورت پي در پي انجام گيرد. ontinualCmprovementIتعاریف و مفاهیم

اسلاید 40: DoCheckPlanActعملكردزمان خط بهبود سازمان

اسلاید 41: بنيان سيستم بر پایه چرخة PDCA استوار است:برنامه‌ريزي: تعيين اهداف وفرآيندهاي لازم جهت ارائه نتايج بر طبق خواسته‌هاي مشتري و خط‌مشي‌هاي سازماناجرا: اجراي فرآيندهابررسي: پايش و اندازه‌گيري فرآيندها و محصول بر طبق خط‌مشي‌ها، اهداف و الزامات ويا خواسته‌هاي مربوط به محصول وگزارش‌دهي نتايجاقدام: انجام اقدامات جهت بهبود مداوم عملكرد فرآيند تفكر بهبود مداوم

اسلاید 42: ارزش ارزش عبارت است از كيفيت محصول يا خدمات عرضه شده در قياس با قيمت محصول و يا خدمات ارايه شده یا رضایت مشتریان یا یا حتی ذینفعان

اسلاید 43: ايجاد احساس راحتي براتي مشتري نشان دادن اهميت به مشتري تمايل به كمك پاسخگويي به تلفن با 3 زنگعملكردي حاكي از :صفات ثانويهصفات ثالثعوامل ارزش ارزش در بازاردقت كاراييسيستم هاحرفه اي بودندر دسترس بودنصفات اوليهقابليت اعتماداعتباركيفيت محصولعملكردخدماتقيمتكيفيت

اسلاید 44: تعريف بهبود مستمرContinuous ImprovementContinual ImprovementTimeImprovement

اسلاید 45: تعريف بهبود مستمرتعريف 1 بهبود مستمر تلاشي است دائمي و پايان ناپذير، براي تغيير در انديشه و عمل مديران و كاركنان شركت ها، كه راستاي اصلي آن، همسويي و همسازي با تحولات نوين، زنده ماندن و رقابت كردن در عرصه شگرف و پر تلاطم دوران حاضر است.تعريف 2 بهبود مستمر يك نوع تغييري است كه بر افزايش كارايي و كفايت يك سازمان جهت رسيدن به خط كيفيت و اهداف تمركز دارد.

اسلاید 46: ويژگي هاي اساسي فرآيند بهبود مستمربرنامه اي با محدوده زماني از فبل تعيين شده نيست.فرآيندي است بي انتها، مداوم، وسيع و فراگير؛تحولي است در نحوه انديشيدن، گوش دادن، صحبت كردن، ياد گرفتن قضاوت كردن و عمل كردن؛ تنها متمركز بر كيفيت محصول نهايي نيست و همه ابعاد حيات سازمان را شامل مي شود؛فرآيند بهبود مستمر به شكل، محتوا، نوع فعاليت، تعداد كاركنان و ميزان سرمايه سازمان وابسته نيست و نمام شركت ها از بزرگ و كوچك، دولتي، خصوصي، نظامي، توليدي و خدماتي مي توانند اين فرآيند را استفاده نمايند.

اسلاید 47: مهمترين اهداف بهبود مستمر- كسب رضايت كامل مشتريان - كسب رضايت كامل كاركنان - خلق خدمات و محصولات وراي انتظار مشتريان - انطباق كامل با استانداردهاي ملي و بين المللي - افزايش بهره وري - ايجاد رفاه براي جامعه- كسب سود براي سهامداران

اسلاید 48: توجه در كليه مراحل بهبود مستمر در سازمان و ابزارهايي كه در ادامه اين جزوه معرفي مي‌شود ، تصميم گيريها الزاما بايد براساس چرخه زير انجام گردد. ِDATA CollectionِDATA AnalysisDecision Making

اسلاید 49: Problem Solving Process

اسلاید 50: ابزارهاي موجود براي حل مسئله ابزارهاي خلق ايده: (طوفان ذهني، پنج سئوال)ابزارهاي تصميم سازي: (الگو برداري روش ها)ابزارهاي اولويت بخشي به مشكلات: (نمودار جريان توليد، تحليل ايشيكاوا، نمودار پارتو)ابزارهاي تحليل داده ها: (برگه ثبت داده ها، نمودار هيستوگرام، نمودار همبستگي و نمودار كنترلي)

اسلاید 51: فرآيند شناسايي مشكلدر هنگام برخورد با مشكل دوكار مي توان انجام داد: روش اول: مشكل را پذيرفت و با آن كنار آمد. روش دوم: مشكل را پذيرفت ولي براي رفع آن راه حل مناسب يافت. راه نخست در نهايت، شكست و راه دوم بهبود و ارتقا را به همراه دارد.

اسلاید 52: در هنگام بررسي مشكل مي بايست به نكات زير توجه داشته باشيم:چرا؟ چه هنگام؟ در چه مكان؟ توسط چه شخصي؟ چگونه؟ ?

اسلاید 53: در هنگام رفع مشكل نيز مي بايست به موارد زير توجه داشته باشيد: چرا؟ چه هنگام؟ در چه مكان؟ چگونه؟ با استفاده از چه ابزار و امكاناتي و به وسيله چه شخصي اين مشكل بايد برطرف شود.?

اسلاید 54: نمودار تغيير موفق در سازمانها مباحثهاهدافعوامل مهم موفقيت خود ارزيابياهداف زنجيره ايبازاريابي هدفمندارزيابي مستمرتوسعه مهارتهامشاورهحمايت از گروهها

اسلاید 55: سه حالت اصلي كه لزوم استفاده از تكنيك حل مساله در آنها ديده مي‌شود : مسائل متعددي وجود دارد كه به بيش از يك فرد مربوط مي گردد. مسائلي وجود دارد كه پاسخ واحد و صريحي ندارند. شرايطي وجود دارد كه در آن احساس تعهد افراد دخيل نسبت به راه حل ، حايز اهميت است و گاهي اين امر از خود راه حل ، مهمتر است.

اسلاید 56: مزاياي استفاده از روش حل مساله بهبود مباحثات و تصميم گيري ها و استفاده از تفكر خلاقانه به جاي تفكر تحليلي و تفكر دسته جمعي به جاي تفكر انفرادي . حل مسائلي كه نمي‌توان آنها را با منطق محض حل كرد ، بلكه روش متفاوت و خلاقانه تري مورد نيازاست. بررسي مسائل از كليه جوانب .ايجاد حس تعهد نسبت به راه حل . نقش داشتن همه سطوح سازمان در حل مشكلات .

اسلاید 57: ضرورتهاي استفاده از روش حل مساله عدم وجود پاسخ روشن براي مشكلات در اغلب موارد. حل مشكلات لاينحل بر اساس اين روش به خصوص با توجه به تعهد پرسنل در رفع مشكل.

اسلاید 58: تعريف مساله : چيزي كه نبايد رخ دهد ولي اتفاق مي‌افتد. چيزي كه بايد رخ دهد ولي اتفاق نمي‌افتد.

اسلاید 59: تعاريف و اصطلاحات اصلاح: اقدامي كه براي از بين بردن يك عدم انطباق تشخيص داده شده انجام مي گيرد.اقدام اصلاحي: اقدامي كه براي از بين بردن علت يك عدم انطباق يا ساير شرايط نامطلوب تشخيص داده شده انجام مي گيرد.تمايز بين مشكلات اتفاقي و مزمن: مشكلات اتفاقي، مشخص و روشن هستند. براي مثال افزايش ضايعات. در اين حالت علت ها بايد به سرعت شناسايي شوند و براي رفع آنها، راهكار مناسب ارائه شود.

اسلاید 60: تمايز بين مشكلات اتفاقي و مزمن:اما مشكلات مزمن چندان مشهود نيستند يا به عبارت ديگر پذيرفته شده اند. براي مثال پذيرش دو درصد محصولات معيوب و اين نگرش كه براي رفع آن نمي توان كاري انجام داد.بنابراين راه حل مشكلات اتفاقي با راه حل مشكلات مزمن متفاوت است. مشكلات اتفاقي از طريق فرايند كنترل و شناسايي علت ها و سپس يافتن راه حل ها و انجام مناسب ترين آنها، برطرف مي شوند. اما براي برطرف كردن مشكلات مزمن از آنجايي كه مشكل در سيستم نهادينه شده است بايستي از فرايند بهبود استفاده كرد.

اسلاید 61: تفاوت خلاقيت با نوآوريخلاقيت پيدايش و توليد يك انديشه و فكر است. در حالي كه نوآوري عملي ساختن آن انديشه و فكر است. به عبارت ديگر خلاقيت اشاره به قدرت ايجاد انديشه هاي نو دارد و نوآوري به معناي كاربردي ساختن آن افكار است. نوآوري تغيير بديع و تازه است كه بر اساس انديشه اي نو بوجود آمده و از اين رو اگر چه نوآوري تغيير است اما هر تغييري نوآوري نيست.

اسلاید 62: گروههاي حل مساله انواع گروههاي حل مساله : هياتهاي بررسي گروههاي بخشدواير كنترل كيفيت گروههاي بهبود

اسلاید 63: هيات‌هاي بررسي: توسط مديريت ارشد تاسيس مي‌گردد. اعضا انتخاب مي‌شوند. براي رسيدگي به موضوعات خاص مورد نظر مديريت ارشد ايجاد مي‌شوند. پس از حل مساله منحل مي‌شوند.

اسلاید 64: گروه‌هاي يك بخش: توسط مديريت بخش ايجاد مي‌گردد. اعضا انتخاب مي‌شوند و عموما از كاركنان داخل بخش هستند. براي رسيدگي به موضوعات خاص مورد نظر مديريت بخش ايجاد مي‌شوند پس از حل مساله منحل مي‌شوند.

اسلاید 65: توسط افراد سازمان ايجاد مي‌گردد. اعضا به صورت داوطلب هستند. سرپرست يا مدير رده اول ، رهبر گروه محسوب مي‌شود. موضوع موردبررسي را خود انتخاب مي‌كنند. براي به نظم درآوردن امور داخلي بخش خود و حفظ تداوم آن تشكيل مي‌شوند. در كار خود استمرار دارند. دواير كنترل كيفيت:

اسلاید 66: گروه‌هاي بهبود: توسط افراد سازمان ايجاد مي‌گردد. اعضا به صورت داوطلب هستند كه براي سرپرست مشابهي كار مي‌كند. براي رسيدگي به يك موضوع تشكيل مي‌گردد. موضوعات مي‌تواند هم شامل مسائل و هم شامل فرصت‌ها باشد. پس از حل و فصل موضوع، منحل ميگردد.

اسلاید 67: گروه‌هاي بهره‌وري گروه‌هاي بهره‌وري، اجتماعي كوچك از داوطلباني است كه زير نظر يك سرپرست كار مي‌كنند و هفته‌اي يكبار به مدت يك ساعت جلسه تشكيل مي‌دهند، تا به شناسايي، تجزيه و تحليل، و حل مسايلي بپردازند كه در محيط كارشان با آن‌ها دست به گريبانند. اين گروه بوسيله سرپرستي كه داوطلبانه عضو گروه است، رهبري مي‌شود.متشكل از يك سرپرست و بين 4 تا 10 نفر مي‌باشند كه در هر بخش اشتغال دارند.

اسلاید 68: گروه‌هاي بهره‌وري(ادامه) جلسات به‌ طور منظم هفته‌اي يكبار و به مدت يك‌ ساعت تشكيل مي‌شود. در گروه‌هاي بهره‌وري، بجاي اينكه بگويند چه چيزي غلط است، بيشتر عمل مي‌كنند. اين گروه‌ها، مسايل و مشكلات موجود در محدوده محل كار خودشان را حل مي‌كنند و كاري به حل مسايل مديرعامل و يا ساير قسمتها و بخش‌ها ندارند و تنها به سر و سامان دادن محل كار خود مي‌پردازند.

اسلاید 69: گروه‌هاي بهره‌وري (ادامه) گروه‌ها مي‌توانند از هر قسمت يا بخش سازمان تشكيل شوند، و به هيچ‌وجه به حوزه توليد محدود نمي‌شوند. آموزش حل مسايل به گونه‌ سيستماتيك به اعضا، در طي جلسات اوليه گروه انجام مي‌شود. افرادي به نام (هميار) به گروه‌ها كمك مي‌كنند. گروه‌ها متعلق به اعضاست و توسط آن‌ها اداره مي‌شود.

اسلاید 70: گروه‌هاي بهره‌وري (ادامه) گروه‌ها به‌علت اينكه اعضايشان مطمئن هستند كه كارهايي را به انجام مي‌رسانند، به كار خود ادامه مي‌دهند. نكته: گروه‌ها بايد از مهارت‌هاي سازمان يافته‌اي براي حل مساله برخوردار باشند تا به نتيجه مطلوب برسند.نكته: وظيفه مديريت است تا، پيشنهاد يك گروه را بپذيرد، يا رد كند، و اين وظيفه گروه‌هاست تا با تلاش و كوشش، پيشنهادات خود را در جهتي تنظيم كنند كه بيشترين شانس موفقيت را برايشان به ارمغان آورد.

اسلاید 71: فرايند حل مسأله Problem Solving Process

اسلاید 72: PDCA راهنمايي براي حل مسئله

اسلاید 73: برنامههدف: به منظور ارزيابي وضعيت موجود و درك كامل از محيطي كه مشكل مي خواهد در آنجا حل شود

اسلاید 74: اجراهدف: روشن نمودن تيم به منظور تشخيص درست مشكل واقعي با تجزيه و تحليل داده ها و تعريف و اجراي يك طرح حل مشكل

اسلاید 75: كنترلهدف:نشان دادن اثرات اجراي طرح و درك اقدامات كنترلي براي بهبود در راه حل هاي آينده

اسلاید 76: اقدامPurpose:- To Review Continuously the Performance Measure & make adjustments as required. Integrate new situation into Normal Working Practice. Start PDCA Cycle again.

اسلاید 77: نمايش اثر تغييراتاستفاده از اطلاعات به منظور تشخيص 3 علت مهمتشخيص اينكه چه چيزي با تصديقعلتها نشان داده مي شود.شناسايي علل ريشه ايتهيه فهرست از 10 علت مهمتعريف مسئلهتشخيص علل ممكن مشكلProblem Solving StepsTop 3Checklists and things you can count5 WhysCause and Effect DiagramBrainstormingSmart ObjectiveTechniqueChecklists and things you can count

اسلاید 78: Techniques to use with PDCA Selection ChartTechniqueACDP2BRAINSTORMINGüüüü3CAUSE & EFFECTüü4IMPACT ASSESSMENTüü55 WHYSüCHECKLISTS AND THINGS YOU CAN COUNTüüüü67TOP 3 ANALYSISüüSMART OBJECTIVEü1

اسلاید 79: مراحل اصلي فرايند حل مساله شناسايي مشكلات گردآوري اطلاعاتتجزيه و تحليل اطلاعاتشناسايي راه حلهاتوافق در مورد بهترين راه حل

اسلاید 80: مراحل اصلي فرايند حل مساله برنامه براي اجراي راه حلنظارت و ارزيابي برنامه ريزي بهبود

اسلاید 81: انواع تفكر تفكر تحليلي :مبتني بر تجزيه و تحليل تفكر خلاق تفكر مبتني بر ابتكار و نوآوري

اسلاید 82: موانع تفكر خلاق 1- اولين و يكي از مهمترين موانع موجود بر بر سر راه تفكر خلاق ، گرايش به اين فكر است كه روشي كه هميشه اجرا مي‌گرديده ، تنها روشي است كه مي‌توان آن كار را انجام داد و اينكه فكر خود را تنها به تجربه كنوني خود در قالب همان مسير هميشگي محدود سازيم. 2- دومين مانع بر سر راه تفكر خلاق ” ترس از احمق به نظر رسيدن“ است .

اسلاید 83: مرحله اول شناسايي مشكلات

اسلاید 84: طوفان ذهنيطوفان ذهني، تكنيكي بسيار مفيد براي كمك به گروهي از افراد است، تا با كمك آن، تعداد زيادي ايده را در زماني اندك خلق كنند. در ابتدا ، گروه‌هاي كيفيت از اين تكنيك براي خلق ايده‌هايي جهت ارائه راه‌حل‌هاي ممكنه استفاده مي‌كردند ولي امروزه، علاوه بر آن، در ساير وضعيت‌هاي مختلف مناسب نيز، از اين تكنيك استفاده مي‌شود.

اسلاید 85: قواعد طوفان ذهني قواعد طوفان ذهني را بنويسيد و بر روي ديواري نصب كنيد. موضوعي را كه بايد طوفان ذهني شود، بنويسيد. شروع كنيد به بيرون ريختن ايده‌ها. همه پيشنهادات را ثبت كنيد هر چند كه بعضي‌ها مضحك به نظر برسند. ايده‌‌ها را پرورش دهيد. ايده‌ها را ارزيابي كنيد.

اسلاید 86: نكاتي كه براي حل مسايل بايد مورد توجه قرار گيرند: در مورد اينكه ديگران چه فكر مي‌كنند به حدس و فرضيه متوسل نشويد. انگشت اتهام به سوي افراد، بخش‌ها يا دپارتمان‌هاي ديگر دراز نكنيد. بيشتر همتتان را براي سر و سامان دادن محل كار خود بكار ببريد. به وضعيتي بيانديشيد كه در آن همه پيروز باشند.

اسلاید 87: توفان ذهنيBRAIN STORM توفان ذهني در دهه 1930 توسط الكس اسبورن به عنوان راهي براي تشويق گروهها به ارائه خلاقيت بيشتر در نظرات خود مطرح شد.

اسلاید 88: قواعد توفان ذهني قانون يكم : هيچ گونه انتقادي نبايد از هيچ نظري كه در خلال جلسه ارائه مي‌گردد ، صورت پذيرد. (قانون انتقاد ممنوع)اين قانون حكم مي‌كند كه قضاوت در مورد نظرات و پيششنهادها را تا بعد از جلسه توفان ذهني به تعويق بيندازيم.قانون دوم : جمع آوري كليه نظرات ، حتي نظرات مضحك و اجازه دادن به مغز براي پرسه آزادانه زدن. (قانون پرسه زني خيال)قانون سوم : توفان فكري در وهله اول بيشتر يك موضوع كمي است تا كيفي. گردآوري نظرات بر اساس آنچه هم اكنون وجود دارد. (قانون ارائه حداكثر تعداد نظرات ممكن)

اسلاید 89: قواعد توفان ذهني قانون چهارم : مكتوب كردن كليه نظرات ارائه شده هر چند غير عادي يا شبيه و تكراري.نظرات مكتوب شده بايد در ديد تمامي اعضاي گروه قرار گيرد. قانون پنجم : پرورش و حلاجي كردن نظرات قبل از ارزيابي آنها. (تكوين نظرات)

اسلاید 90: جلسه توفان ذهني مراحل توفان ذهني : 1- نوشتن قوانين توفان فكري و نصب آنها بر روي ديوار 2- نوشتن موضوعي كه قرار است توفان ذهني در مورد آن صورت پذيرد. 3- شروع جريان ابراز نظرات 4-ثبت كليه نظرات ، هر قدر هم كه احمقانه به نظر بيايند. 5- تكوين نظرات.6- ارزيابي نظرات با استفاده از اصل پارتو

اسلاید 91: وجود برداشتهاي مختلف از مشكل تعريف نامناسب مساله ( تداخل بين مساله و علت و راه حل ) گسترده بودن و كلي بودن صورت مساله دلايل كاهش اثربخشي گروههاي حل مساله :

اسلاید 92: تعريف روشني از مشكلات مرحله 1 : تعيين حوزه مشكلات تكنيكهاي مورد استفاده : تحليل موضوعات مرتب كردن فهرست غير منظم نظرات بدست آمده از جلسه توفان ذهني چهار رهنمود : پاسخگويي به سوالات زير : 1- آيا اين مساله در حوزه كار ما قرار دارد ؟ 2- آيا مي‌توانيم در زماني معقول و منطقي كاري براي آن انجام دهيم ؟ 3- آيا مي‌توانيم اطلاعات مورد نياز را درباره آن جمع آوري كنيم ؟ 4- آيا واقعا قصد حل مساله را داريم ؟

اسلاید 93: انتخاب و اولويت بندي مسائل اكنون بايد از اعضاي گروه خواسته شود تا صورت مساله را به دقت بررسي كنند. از اعضا خواسته شود كارتهاي خود را نشان دهند و پاسخهاي خود را دسته بندي كنند و نظرات مشابه را در يك دسته قرار دهند. بحث و گفتگو درباره مساله واقعي نهفته و رسيدن به توافق نهايي.

اسلاید 94: اولويت بندي انتخاب مسئله

اسلاید 95: مرحله2 جمع آوري اطلاعات

اسلاید 96: جمع آوري اطلاعاتمراحل جمع آوري اطلاعات : تعيين برگه كنترل مورد نياز ثبت تاريخ و عنوان كامل هر برگه كنترل استفاده برگه كنترل توسط همه افرادي كه در حال جمع آوري اطلاعات هستند. حصول اطمينان از اينكه اطلاعات مورد نياز در حال جمع آوري هستند. بررسي ساير عوامل تاثير گذار خارجي در جمع آوري اطلاعات. حصول اطمينان از اينكه اطلاعات كافي جمع آوري مي‌شوند.

اسلاید 97: مرحله3 تجزيه و تحليل داده ها

اسلاید 98: تجزيه و تحليل مسائل الف ) نمودار استخوان ماهي :مراحل استفاده از اين نمودار به شرح زير است: 1- تعريف دقيق مساله ( معلول ) و درج آن به طور كامل 2- تصميم گيري در مورد عناوين مساله و ترسيم دنده هاي اصلي استخوان ماهي 3- بازنگري قوانين توفان ذهني در مورد علتها و درج آنها در محل مناسب 4- اجراي توفان ذهني در مورد علتها و درج آنها در محل مناسب. 5- تكوين پيشنهادها بر روي نمودار 6- استفاده از اصل پارتو براي برآورد نمودن علل اصلي اي كه گروه بايد در خصوص آنها به جمع آوري اطلاعات بپردازد.

اسلاید 99: تجزيه و تحليل مسائل ب) نمودار شش كلمه ايمراحل استفاده از اين نمودار به شرح زير است: 1- تعريف روشني از مساله 2- توافق در مورد 12 سوال و يادداشت آنها 3- بازنگري قوانين توفان ذهني 4- برگزاري يك جلسه توفان ذهني . 5- تكوين نمودار 6- تجزيه و تحليل نظرات و جدا كردن موضوعات اصلي براي جمع آوري اطلاعات درباره آنها

اسلاید 100: تجزيه و تحليل مسائل ب) نمودار شش كلمه اي12 سوال : مساله چيست و چه چيزي مساله نيست ؟چه زماني اتفاق مي‌افتد و چه زماني اتفاق نمي‌افتد ؟ چرا اتفاق مي‌افتد و چرا اتفاق نمي‌افتد ؟كجا اتفاق مي‌افتد و كجا اتفاق نمي‌افتد ؟چه كسي باعث بوجود آمدن اين مساله است و چه كسي در متوقف كردن آن نقش دارد ؟ چگونه وجود مساله را تشخيص مي‌دهيد و چگونه به عدم وجود آن پي مي‌بريد؟

اسلاید 101: تجزيه و تحليل مسائل 2 روش عمده براي تحليل مسايل : الف ) نمودار استخوان ماهي ب ) نمودار شش كلمه اي

اسلاید 102: تفسير اطلاعاتابزارهاي عمومي تفسير نمودارهاي پارتو نمودارهاي هيستوگرام

اسلاید 103: تفسير اطلاعاتمراحل ترسيم نمودار پارتو : اطلاعات را به ترتيب نزولي اولويت مرتب و آنها را جمع بندي كنيد.نقطه قطع مربوط به به مقوله ” ساير ” را تعيين كنيد و ستون تجمعي را جمع ببنديد. با اضافه كردن ستون درصد در سمت راست ، نمودار را ترسيم كنيد. نمودار را با ترسيم ستونها و منحني تجمعي تكميل كنيد.با استفاده از همين اطلاعات ساير نمودارهاي احتمالي پارتو را بررسي كنيد.

اسلاید 104: تفسير اطلاعاتمراحل ترسيم نمودار هيستوگرام : فهرست كردن اطلاعات و تعيين بالاترين و پايين ترين مقادير و دامنه، از بالا به پايينتقسيم دامنه به چند قسمت (فاصله طبقاتي) هم اندازه ترسيم هيستوگرام مطرح كردن اين پرسش : ” چرا اين توزيع ؟ و معناي آن چيست ؟ ”

اسلاید 105: مرحله 4 شناسايي راه حل ها و انتخاب

اسلاید 106: يافتن راه حلهاتكنيك استخوان ماهي تجزيه و تحليل ميدان فشار حل خلاقو....

اسلاید 107: تحليل هزينه منفعت اين قسمت از فرآيند حل مساله شامل 4 مرحله زير است:استفاده از گروه براي ارزيابي هزينه هايي كه اجراي راه حل پيشنهادي در بر خواهد داشت.بررسي اين سوال كه : ”منفعت راه حل پيشنهادي چيست ؟ ”بررسي اينكه آيا منفعت يا هزينه بررسي شده منطقي است ؟توجه به راه حلهايي كه كمترين ميزان هزينه را براي سازمان بوجود مي‌اورند در اين مرحله مهم است . ارائه نتايج حاصل از تحليل هزينه منفعت به شكل مناسب.

اسلاید 108: اولويت بندي راه حل هاي مسائل

اسلاید 109: مرحله 5 حل مسأله

اسلاید 110: حل خلاق مسئله (CPS)هر بار كه عضوي از سازمان به روش جديدي براي كاهش هزينه ها مي انديشد يا محصول يا خدمت جديدي اختراع مي كند و يا تصميم مي گيرد  كه چگونه به سازمان كمك كند،‌ حل مسئله صورت گرفته و در صورت وجود خلاقيت به آن Creative Problem Solving يا حل خلاق مسئله مي گويند.

اسلاید 111: حل خلاق مسئله (CPS)در فرآيند حل خلاق مسئله هشت مرحله اصلي وجود دارد كه عبارتند : تحليل محيط ‌تشخيص مسئله ‌شناخت مسئله ‌فرضيه سازي ‌ارائه راهكارها‌انتخاب از ميان راه كارها‌اجراي راه كار انتخاب شده كنترل

اسلاید 112: مرحله 6 برنامه اجراي راه حل

اسلاید 113: ارائه راه حلها دلايل ارائه راه حل : در جريان قراردادن فردي كه گزارشها را بايد مطالعه كند. دعوت افراد ذي ربط موثر در تصميم گيري در جهت افزايش حس تعهد آنها ارائه راه حل با تمركز بر موضوع موردنظر ، اهميتي را كه شايسته آن است را به آن مي‌بخشد. ارائه گزارش راه حل براي اعضاي گروه ، امكان قبولاندن كار و بطور كلي فرآيند بهبود را فراهم مي‌سازد.

اسلاید 114: ارائه راه حلها مراحل ارائه گزارش :آماده سازي براي جلسه خود جلسه پيگيري

اسلاید 115: ارائه راه حلها شش جنبه آماده سازي اهداف گروه .ديدگاه كساني كه در جلسه حضور دارند.حصول اطمينان از اينكه فرآيند ارائه گزارش راه حل فرآيندي منطقي و داراي طول مدت صحيحي است .نقش طرف مخالف توضيحات و ابزارهاي كمكي ديداري بازنگري

اسلاید 116: مرحله 7 نظارت و ارزيابي نتايج

اسلاید 117: نظارت و ارزيابي نتايج نظارت نظارت بر حسن اجراي طرح معمولا بر عهده خود اعضاي تيم است. ارزيابي ارزيابي نتايج حاصل از اجراي طرح در دوره هاي زماني مناسب صورت مي‌پذيرد . اين ارزيابي در جهت كنترل وقوع مجدد مساله و همچنين سنجش منافعي است كه عملا بدست آمده.

اسلاید 118: مرحله 8 ادامه براي بهبود

اسلاید 119: تلاش در جهت بهبودعملكردزمان بهبود مستمر

اسلاید 120: جايگاه سيستمهاي مديريت مديريت مسئول سطح سيستمها هيأت مديره برنامه ريزي استراتژيك سيستم مديريت مديران ارشد مديريت كيفيت، مديريت محيط زيست، مديريت ايمني و بهداشت حرفه اي مديران مياني سيستم هاي اطلاعاتي بودجه بندي، انبارداري، طراحي مهندسيمديران اجرائي سيستمهاي اجرائي حقوق دستمزد، كنترل كيفيت، توليدفني مهندسي بازرگاني برنامه ريزي توليد …….. فروش

اسلاید 121: تعامل سيستمها برنامه ريزي استراتژيك سازمان سيستمهاي مديريتسيستمهاي اطلاعاتيسيستمهاي اجرائي

اسلاید 122: مديريتمجموعه فعاليتهاي هماهنگ كه يك سازمان را هدايت و كنترل مي نمايند.

اسلاید 123: فني - منطقي (كلاسيك) 1880-1927تاكيد بر دقت كارها سازماندهي كارها به مشاغلتطبيقي (معاصر) 1930-1962تاكيد بر تطبيق با محيط هاي بيروني و دروني آگاهانه 1965 - تاكنونتاكيد بر آموختن و كاربرد دانش و چگونگي انجام كارچگونه مديران موقعيت هاي جديد را معنا مي بخشند؟ مديريت عصر تغييرات سه نظرية مديريت

اسلاید 124: مديريت آگاهانه باور دارد كه:سازمان با ادراك است.سازمان مي تواند “بياموزد” و “بداند”. سازمان بسته به ساختار آموزش و دانش موفق مي گردد.

اسلاید 125: ابزارهاي PDCA در هر مرحله از چرخه

اسلاید 126: چرخه PDCA و بهبود در سازمانها

اسلاید 127: تفكر بهبود مداوم در چرخه PDCAبنيان سيستم بر چرخة PDCA استوار است: برنامه ريزي: تعيين اهداف و فرآيندهاي لازم جهت ارائه نتايج بر طبق خواسته‌هاي مشتري و خط مشي هاي سازمان اجرا: اجراي فرآيندها بررسي: پايش و اندازه گيري فرآيندها و محصول بر طبق خط مشي ها، اهداف والزامات ويا خواسته هاي مربوط به محصول وگزارش دهي نتايج اقدام: انجام اقدامات جهت بهبود مداوم عملكرد فرآيند

اسلاید 128: جايگاه استفاده از PDCA در سازمان تعيين اهداف و برنامه هاي سازماني استفاده از اين تكنيك به عنوان ابزاري در بهبود مستمر فرآيندها راهكاري براي حل مشكلات و پيشگيري از بروز مشكلات در آينده و بسط راهكارها به تمامي موارد مشابه

اسلاید 129: ماهيت و اهميت برنامه ريزياگر چه عمليات مديران به هم مربوط و مكمل يكديگر است، ولي برنامه ريزي نسبت به ساير عمليات مديران نوعي اولويت و تقدم دارد.برنامه ريزيكنترلايجاد انگيزش و رهبريتامين نيروي انسانيسازماندهي

اسلاید 130: ماهيت و اهميت برنامه ريزي (ادامه)برنامه ريزي با هر سطحي از آمار و اطلاعات و دانش و آگاهي ضروري است.در سطوح بالاتر وقت بيشتري صرف برنامه ريزي مي‌شود.فراگيري برنامه ريزي در همه سطوح مديريت مطرح است.

اسلاید 131: برخي نتايج حاصل از برنامه ريزي:كاهش تصميمات انفعالي.ايجاد هماهنگي در طول زمان.زمينه ساز انجام ساير فعاليت‌هاي مديران.ايجاد هماهنگي در عرض زمان.تقويت فرآيند يادگيري و ايجاد ذهنيت مشترك.

اسلاید 132: فرآيند خلق استراتژيتشخيص فرصتتطبيق باچشم‌انداز ارزيابيفرصت ارزيابيشايستگي‌هاطراحياستراتژي

اسلاید 133: برنامه‌ريزي استراتژيك (Strategic Planning) شيوه سيستماتيك و علمي براي تدوين استراتژي سازمان ارائه مي‌كند. بايد توجه داشت كه فرآيند برنامه‌ريزي استراتژيك يك فرآيند تحليلي است. با اين وجود فرآيند تحليلي به تنهايي منجر به توليد استراتژي موثر نمي‌گردد و لازم است با ايده‎هاي سازمان توأم گردد. براي تدوين استراتژي‌هاي موثر، بايد گزينه‌هاي پيش‌روي سازمان كه ناشي از تفكر استراتژيك است شكل‌گيرد.برنامه‌ريزي استراتژيك

اسلاید 134: فرآيند برنامه‌ريزي كمك مي‌كند تا ايده‌هاي استراتژيك شكل‌يافته و دقيق‌تر شده و كل افراد نيز نسبت به آن تفاهم كسب نمايند.دست‌يابي به تفكر استراتژيك و يادگيري ناشي از فرآيند‌ برنامه‌ريزي مهم‌ترين دستاورد برنامه‌ريزي استراتژيك در سازمان است.فرآيند برنامه‌ريزي استراتژي، يك فرآيند دائمي و زنده در سازمان است كه به طور مداوم بايد تكرار شود.برنامه‌ريزي استراتژيك (ادامه …)

اسلاید 135: SWOT and Strategic ChoiceWeaknessesOpportunitiesStrengthsThreats

اسلاید 136: OSTWTSتلاقي فرصت‌/تهديدها با قوت و ضعف سازمانقوت‌ها (S)ضعف‌ها (W)فرصت‌ها (O)تهديد‌ها (T)OWSWOT ماتريس

اسلاید 137: مواردي ديگر از برنامه ريزي - بروز مشكلاتي در سيستم مديريت سازمان - بروز مشكلاتي در محصول توليد شده يا ارائه شده توسط سازمان به طور كلي بهترين طريق براي مسائلي كه درسازمان پديد مي‌آيد؛ برخورد با اين مسائل استفاده از روش سيستماتيك حل مسأله است كه چرخه دمينگ را به صورت كامل و در مراحل بيشتر تفكيك كرده است و رويكردي فرآيندگرا و سيستماتيك براي حل مسائل و مشكلات ارائه نموده است.

اسلاید 138: مراحل اصلي حل مسأله توفان فكري ارائه تعريف روشني از مسأله تجزيه و تحليل مسأله گردآوري اطلاعات تفسير اطلاعات ارائه راه حلهاي عملي كلي توافق در مورد بهترين راه حل

اسلاید 139: مراحل اصلي حل مسأله تحليل هزينه - منفعت ارائه راه حلها اجراي راه حلها نظارت و ارزيابي

اسلاید 140: اجرا ( اقدام )DO

اسلاید 141: اجراي برنامه ها با توجه به برنامه هاي تدوين شده شامل: اهداف خرد و كلان سازمان (برنامه استراتژيك، اهداف كيفي و ... )برنامه ها و راه حلهاي تدوين شده براي مسائل و مشكلات برنامه هاي مربوط به نحوه دستيابي به بندهاي فوق (براي مثال گانت چارت اجرايي براي دست يابي به هدف).

اسلاید 142: اجراي برنامه ها - اجراي موارد ياد شده و بررسي اينكه مطابق برنامه ارائه شده مراحل اجرا مي‌گردد.- در صورت عدم انطباق با برنامه، اصلاح سيكل در جهت رسيدن به اهداف تعيين شده. - تهيه گزارش در سراسر مراحل اجراي برنامه در دوره هاي معين و اثربخش.

اسلاید 143: بررسي CHECK

اسلاید 144: بررسي بررسي ميزان انطباق نتايج با اهداف تعيين شده در ابعاد زير: - دستيابي به اهداف- منابع مورد استفادهنيروي انساني ماشين آلات منابع مالي و ... - زمان دستيابي به اهداف

اسلاید 145: نظارت و ارزيابي نتايج نظارت نظارت بر حسن اجراي طرح معمولا بر عهده كساني است كه علاوه بر داشتن مسئوليت نظارت – محول شده از طرف مديريت ارشد – نسبت به كل فرآيند برنامه ريزي شده يا موضوع هدف گذاري شده يا مسأله مطرح شده آگاهي كامل داشته باشند. ارزيابي ارزيابي نتايج حاصل از اجراي طرح در دوره هاي زماني مناسب صورت مي‌پذيرد. اين مورد مي‌تواند در حين اجراي مراحل قبلي نيز صورت پذيرد.

اسلاید 146: اقدام ( اصلاحي )ACT

اسلاید 147: اقدام ( اصلاحي )اقدام (اصلاحي) به دو دسته كلي تقسيم مي‌گردد: - تعيين اهداف و برنامه هاي جديد - اصلاح اهداف و برنامه هاي قبلي براساس نتايج بدست آمده در مراحل قبلي.

اسلاید 148: نتيجه نهايي درنهايت هدف و نتيجه نهايي در اجراي چرخه دكتر دمينگ دستيابي به بحث بهبود مستمر در سراسر اجزا سازمان با توجه به فعاليتهاي مختلف سازمان و در چهارچوب ”برنامه ريزي، اجرا، بررسي و اصلاح“ مي‌باشد.

اسلاید 149: مدل SAMIE (مدلی برای بهبود فرآیندها)

اسلاید 150: CPI is a systematic approach that you can use to make incremental and breakthrough improvements in processes that produce products and services to costumers. By utilizing CPI, one can take a detailed look at processes and discover ways to improve them. The end result is a faster, better, more efficient, or cost-efficient way to produce a product or service.

اسلاید 151: One way to implement CPI is applying the SAMIE Model. SAMIE is an acronym for Select, Analyze, Measure, Improve, and Evaluate, the four phases that guide the CPI cycle. This model was developed by Dr. Richard Chang.

اسلاید 152: SAMIE:SELECTANALYZEMEASUREIMPROVEEVALUATE

اسلاید 153: Select1- Define key requirements for core customers2- Determine process to improve

اسلاید 154: Analyze3- Document as is process 4- Establish process

اسلاید 155: Measure5- Gather baseline process performance data 6- Identify process performance gaps

اسلاید 156: Improve7- Set process improvement goal(s) 8- Develop and implement improvements on a

اسلاید 157: Evaluate9- Assess impact of process improvements 10- Standardize process and monitor ongoing improvement

اسلاید 158: SAMIE MODEL:

اسلاید 159: مدیریت دانش ، ابزاری مناسب برای بقای سازمانها ( سازمانهای دانش محور )

اسلاید 160: یک مدل کلی بهره وری برای فضای آموزشی

اسلاید 161: «با تشکر و خسته نباشيد»

17,000 تومان

خرید پاورپوینت توسط کلیه کارت‌های شتاب امکان‌پذیر است و بلافاصله پس از خرید، لینک دانلود پاورپوینت در اختیار شما قرار خواهد گرفت.

در صورت عدم رضایت سفارش برگشت و وجه به حساب شما برگشت داده خواهد شد.

در صورت نیاز با شماره 09353405883 در واتساپ، ایتا و روبیکا تماس بگیرید.

افزودن به سبد خرید