پزشکی و سلامت تغذیه

بهترین شیر جهت تغذیه نوزاد

behtarin_shir_jahate_taqziye_nozad

در نمایش آنلاین پاورپوینت، ممکن است بعضی علائم، اعداد و حتی فونت‌ها به خوبی نمایش داده نشود. این مشکل در فایل اصلی پاورپوینت وجود ندارد.






  • جزئیات
  • امتیاز و نظرات
  • متن پاورپوینت

امتیاز

درحال ارسال
امتیاز کاربر [0 رای]

نقد و بررسی ها

هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.

اولین کسی باشید که نظری می نویسد “بهترین شیر جهت تغذیه نوزاد”

بهترین شیر جهت تغذیه نوزاد

اسلاید 1: Nutrition during pregnancy and lactationDr.M. YazdkhastiPhD of Sex and reproductive health

اسلاید 2:

اسلاید 3: Importance of nutrition during lactation 1- در طی شیردهی، تغذیه مناسب لازم است زیرا شیر مادر تمام نیازهای تغذیه ای شیرخوار را از شیر مادر دریافت می کند.2- مادر نیاز به تغذیه اضافی دارد زیرا او باید تغذیه نوزاد ی را که به سرعت در حال رشد است را به طور کامل برآورده سازد. او نیاز به مواد مغذی اضافی برای رفع نیازهای کودک در علاوه بر نیازهای خود دارد.3- هر گونه بی کفایتی در رژیم غذایی مادران، کیفیت و کمیت شیر شیر مادر را تحت تأثیر قرار می دهد.4- اگر رژیم غذایی مادری ناکافی باشد پس او ذخایر بدن خود را برای برآوردن نیازهای شیردهی به هزینه سلامتی خود می کشد.5- کمبود مواد مغذی می تواند باعث کاهش سطح مواد مغذی در شیر مادر شود.

اسلاید 4: Nutritional requirement during lactation Energy requirement:مقدار انرژی شیر مادر و اثر تبدیل انرژی غذایی به انرژی شیر، نیاز انرژی یک زن شیرده را تعیین می کند.در طول 6 ماه اول شیردهی، انرژی اضافی 550 کیلوکالری در دسیلی نیاز استدر طول 6-12 ماه شیردهی، انرژی اضافی 400 کیلوکالری در روز لازم است

اسلاید 5: نیاز به پروتئیندر طول دوره شیردهی، نیاز به پروتئین نیز افزایش می یابدبرای تولید شیر مناسب مقدار کافی پروتئین با کیفیت خوب لازم است.در طول 6 ماه اول شیردهی، روزانه 75 گرم پروتئین نیاز استطی 6-12 ماه شیردهی - روزانه 68 گرم پروتئین نیاز است.

اسلاید 6: بهترین منابع پروتیینی گوشت بره یا یزغالهپاچه بزغالهگوشت پرندگانماهی تازه آش جو با گوشتسیرابی گاو و گوساله

اسلاید 7: Nutritional requirement during lactationکلسیم اضافی برای ترشح شیر مادر لازم است. 30-40mg کلسیم در هر 100ml یا 300mg کلسیم در هر 850 میلی لیتر شیر ترشح می شود.مصرف کافی کلسیم ضروری است تا کلسیم را در شیر مادر حفظ کند.بهترین منابع کلسیمی:ماست و دوغ شیرین،شیر، شیر شتر، شیر برنج، فرنی، حریره از برنج و گندم و شیرتازهCalcium: 1g /d

اسلاید 8: Nutritional requirement during lactationآهن: 30mg / dنیاز آهن در طی شیردهی علاوه بر نیاز مادر و مورد نیاز برای ترشح آهن در شیر مادر است.اکثر خانم های شیرده دارای آمنوره شیردهی هستند که موجب صرفه جویی 1 میلی گرم آهن در روز می شود که در غیر این صورت در قاعدگی از بین می رود.نیاز آهن همانند زنان غیر باردار است.

اسلاید 9: Nutritional requirement during lactationتوصیه می‌شود از مصرف همزمان شیر و فرآورده‌های لبنی، چای و قهوه و قرص آهن، به دلیل آنکه در جذب آهن اختلال ایجاد می‌کند، خودداری شود.باید پس از مصرف قرص آهن یک لیوان پر آب بنوشند و بهتر است قرص آهن، بعد از غذا میل شود تا عوارض جانبی به حداقل برسد.

اسلاید 10: Nutritional requirement during lactationدو ساعت قبل و بعد از مصرف قرص آهن از مصرف هرگونه آنتی اسید و آنتی بیوتیک ( مانند: سیپروفلوکساسین، لووفلوکساسین، داکسی سایکلین، تتراسایکلین و...) و برخی از داروها خودداری کنند.در صورت مشاهده هر یک از علایم همچون مدفوع سیاه و سفید، قیری یا خونی، تب، ناراحتی شدید گوارشی یا استفراغ کردن، درد خیلی شدید شکم، استفراغ خونی یا استفراغ با زمینه ای مشابه قهوه لازم است با پزشک و یا داروساز خود تماس بگیرند.

اسلاید 11: Nutritional requirement during lactationدرد خفیف شکم، یبوست، مدفوع تیره، حالت تهوع با قرص آهن محتمل بوده و بروز آنها نگران کننده نیست.ولی برای رفع یبوست اقدام شود.

اسلاید 12: Nutritional requirement during lactationویتامین A ، 950 میکروگرم در روز:شیر مادر غنی از ویتامین A است بنابراین مادر شیرده نیاز به مقدار کافی ویتامین A دارد.ویتامین A برای ترشح مخاط توسط سلول های پوست مورد نیاز است و کمبود آن باعث مشکلاتی از قبیل خشکی پوست، اگزما، التهاب و غیره می شود.ویتامین A در بسیاری از مکمل های غذایی از جمله انواع مولتی ویتامین ها، قرص روغن کبد ماهی و یا بصورت مستقل موجود است.

اسلاید 13: Nutritional requirement during lactationداروهایی که با ویتامین آ تداخل عملکرد دارند عبارتند از:1. آنتی اسیدها که برای کاهش اسید معده و درمان رفلاکس معده تجویز می شوند.2. قرص های کاهنده چربی و کلسترول خون4. آنتی بیوتیک ها5. همه داروهایی که در کبد متابولیزم می شوند مانند استامینوفن، ژلوفن، آسپرین و غیرهنکته: از منابع غذایی حاوی بتاکاروتن مانند هویج و سایر میوه ها که به رنگ زرد می باشند و هم ویتامین آ که در منابع غذایی حیوانی یافت می شود. 

اسلاید 14: Nutritional requirement during lactationویتامین B12 در دوران شیردهی:مغز و سیستم عصبی نوزاد پس از تولد و به خصوص در دوران شیردهی و پس از آن با سرعتی حیرت آور شروع به رشد و تکامل می کند. در دوران شیردهی نیاز روزانه بدن مادر به ویتامین B12 بیش از دوران بارداری است. نتایج مطالعات انجام شده بر روی کودکانی که والدین انها منحصرا گیاهخوار و یا خام گیاهخوار بوده اند حاکی از آن است که این دسته از کودکان اغلب دچار کمبود مختصر ویتامین B12 بوده و شمار بسیاری از انها مستعد اختلالات عدیده مربوط به رشد هستند. شواهد روز افزونی از مطالعات بالینی حاکی از آنند که کمبود مختصر ویتامین B12 مادر در طول دوران شیردهی با کمبود شدید این ویتامین در بدن کودک همراه خواهد بود.

اسلاید 15: Nutritional requirement during lactationمعمولا در پروسه پخت مواد غذایی 70 درصد از ویتامین از دست می رود ؛ به کار گیری روش مناسب پخت بسیار مهم است ، برای پخت هرگز نباید از جوش شیرین نباید استفاده کرد .  ویتامین B12 در غذاهای حاوی پروتئین حیوانی وجود دارد. غنی ترین منبع این ویتامین جگر و قلوه است. دیگر منابع خوب برای این ویتامین شامل شیر، تخم مرغ، ماهی و پنیراست. 

اسلاید 16: Nutritional requirement during lactationVitamin B6 (2.5mg/d در فعالیت های عصبی بدن مؤثر است. این ویتامین عملکرد پیام های عصبی را بهبود می بخشد.هم چنین در رهاسازی قندهای ذخیره ای بدن لازم است. بنابراین در افرادی که احساس ضعف دارند ( شیرده، ورزشکاران، سالمندان)افرادی که رژیم غذایی برای خودشان تنظیم می کنند و مدت طولانی گوشت کباب شده یا آب پز بدون نان یا سبزیجات مصرف می کنند تا لاغرشوند ، پس از مدتی دچار اختلالات عصبی می شوند این عارضه به خاطر کمبود دریافتB6 است .

اسلاید 17: Nutritional requirement during lactationVitamin B6 (2.5mg/d منابع غذایی : B6 درنانها و بیسکویت های سبوس دار و جوانه گندم موجود است . B6در محصولات گوشتی خصوصاً مرغ و ماهی و جگر موجود است . B6د ر میوه ها و سیزیجات مثل موز ، هویج ، گل کلم ، نخود فرنگی ، آب پرتقال ، گوجه فرنگی ، سیب و در مغزها وجود دارد

اسلاید 18: Nutritional requirement during lactationFolic acid (400µg/d) : بدن انسان نمی‌تواند اسیدفولیک را خود تولید کند لذا فولات برای بدن ضروری است. این ویتامین در بدن به مشتقات مختلفی متابولیزه میشود مانند دی‌هیدروفولات و تتراهیدروفولات. این ترکیبات برای همانندسازی (تکثیر سلولی) و ترمیم و متیلاسیون دی‌ان‌ای ضروریند. کمبود فولیک اسید موجب اختلال رشد ، کم‌خونی ماکروسیتیک ، اسهال ، نوروپاتی محیطی و نقائص لوله عصبی در جنین می شود.

اسلاید 19: Nutritional requirement during lactationغذاهایی که شامل میزان چشمگیری از اسید فولیک هستند: شامل؛ جگر، عدس، سبوس برنج، مخمر آبجو، آرد سویا، نخود چشم سیاه، لوبیای مرمری، لوبیا قرمز، بادام زمینی، اسفناج، برگ شلغم، گندم، کدو تنبل (کدو حلوایی) و مارچوبه.

اسلاید 20: Nutritional requirement during lactationشیردهی در موارد خاص: 1- بحرانها2- بارداری مجدد3- شکاف کام و لب4-سندروم داون5-نارس و کم وزن6- استعمال سیگار و دخانیات

اسلاید 21: Nutritional requirement during lactationشیردهی در موارد خاص: 1- بحرانها:سیل، زلزله ، طوفان و جنگ، بهترین منبع دردسترس شیرمادر است. ولی به دلیل استرس شدید برخی مادران دچار کاهش شیردهی می شوند.

اسلاید 22: Nutritional requirement during lactation

اسلاید 23: Nutritional requirement during lactationبارداری مجدد: در بارداری مجدد لازم نیست شیردهی قطع شود مگر مواردی مانند: سابقه زایمان زودرس، خونریزی، درد رحمی و کاهش وزن

اسلاید 24: Nutritional requirement during lactation

اسلاید 25: Nutritional requirement during lactationشکاف کام و لب: اگر شکاف کام و لب کوچک باشد، باروش دانسر شیردهی امکان پذیر است.

اسلاید 26:

اسلاید 27:

اسلاید 28: Nutritional requirement during lactation4-سندروم داون: این شیرخواران به دلیل کاهش قدرت عضلانی ، مکیدن ضعیفی دارند. استفاده از روش دانسر، ماساژ لثه و تحریک رفلکس جستجو به آنها کمک میکند. این نوزادان در 50 درصد موارد ناهنجاری های قلبی همراه دارند بنابراین استفاده از شیر مادر به دلیل سدیم کمتر به آنها کمک زیادی می کند که سلامتی بهتری داشته باشند. رشد این نوزادان نسبت به نوزادان طبیعی کمتر است، و بایستی برحسب منحنی رشد خاص مبتلایان به سندرم داون مراقبت و پایش شوند.

اسلاید 29: Nutritional requirement during lactation5- نوزاد نارس و کم وزن: بهترین تغذیه در نوزاد نارس، شیرمادر خودش می باشد که بر اساس نیازهای تغذیه ای خود نوزاد است. اگر نوزاد بین 32 تا 34 هفته باشد، در صورت داشتن وضعیت بالینی مناسب مادر و نوزاد بلافاصله پس از تولد شیردهی از طریق پستان انجام می شود. اگر زیر سن گفته شده باشد، تغذیه با شیر دوشیده شده مادر از طریق قاشق یا لوله معده است( هر وعده 20 تا 25 دقیقه)

اسلاید 30: Nutritional requirement during lactation

اسلاید 31: Nutritional requirement during lactation6- استعمال سیگار و دخانیات: سیگار کشیدن، موجب کاهش حجم شیر و کوتاه شدن دوره شیردهی می شود.اگر اصرار به سیگار کشیدن وجود دارد، بایستی به نوزاد جهت حفاظت از عفونت های تنفسی شیر داد. در این خصوص، در طی شیردهی و 2.5 ساعت قبل از شیردادن نباید سیگار بکشند. مصرف تنباکو نیز منعی برای شیردهی نیست ولی بهتراست از استعمال آن در منزل خودداری شود.

اسلاید 32: Nutritional requirement during lactationنکته: نیکوتین و سیگار موجب کاهش تولید شیر، کاهش وزن گیری نوزاد می شود و ارتباط آن با بیماریهای قولنجی، مرگ ناگهانی شیرخوار، عفونت گوش میانی و عفونت های تنفسی تحتانی ثابت شده است.

اسلاید 33: Thank you

16,000 تومان

خرید پاورپوینت توسط کلیه کارت‌های شتاب امکان‌پذیر است و بلافاصله پس از خرید، لینک دانلود پاورپوینت در اختیار شما قرار خواهد گرفت.

در صورت عدم رضایت سفارش برگشت و وجه به حساب شما برگشت داده خواهد شد.

در صورت نیاز با شماره 09353405883 در واتساپ، ایتا و روبیکا تماس بگیرید.

افزودن به سبد خرید