پزشکی و سلامت بیماری‌ها

بهداشت حرفه ای پرستاری

brhdaashte-herfeei-parastaari

در نمایش آنلاین پاورپوینت، ممکن است بعضی علائم، اعداد و حتی فونت‌ها به خوبی نمایش داده نشود. این مشکل در فایل اصلی پاورپوینت وجود ندارد.






  • جزئیات
  • امتیاز و نظرات
  • متن پاورپوینت

امتیاز

درحال ارسال
امتیاز کاربر [0 رای]

نقد و بررسی ها

هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.

اولین کسی باشید که نظری می نویسد “بهداشت حرفه ای پرستاری”

بهداشت حرفه ای پرستاری

اسلاید 1: بهداشت حرفه ای:علم و هنر پیش بینی، شناسایی، اندازه گیری، ارزیابی، کنترل و ارزشیابی عوامل و شرایط زیان آور محیط کار و انجام مراقبتهای بهداشتی و درمانی، تامین، حفظ و ارتقاء سلامت جسمی و روحی کارگران می باشد.پیش بینی: بدست آوردن اطلاعات از عوامل زیان آور محیط کار با توجه به نوع شغلشناسایی: اندازه گیری عوامل زیان آور با استفاده از تجهیزات و دستگاه های اندازه گیریارزیابی: تجزیه و تحلیل نتایج اندازه گیری و مقایسه آنها با استانداردها و نتیجه گیری در مورد مطلوب یا نامطلوب بودن شرایط کارارزشیابی: بررسی میزا ن اثر بخشی اقدامات کنترلی انجام شده

اسلاید 2: اهداف بهداشت حرفه ای: تامین، حفظ و ارتقاء سلامت جسمانی، روانی و اجتماعی کارکنان پیشگیری از بیماریها و حوادث ناشی از کار انتخاب کارگر مناسب برای محیط ( تطبیق کار با انسان) و در صورت عدم امکان، تطبیق انسان با کاربیماری شغلی:گروهی از بیماریها که بعلت کار ایجاد می شوند یعنی عامل مولد آن کار است.

اسلاید 3: انسان سالم مثلث تولید ابزار کار سالم ماشین سالم

اسلاید 4: مهمترین معاینات معمول در بهداشت حرفه ای:1- معاینات پیش از استخدام: سابقه خانوادگی، شغلی و اجتماعی، معاینه دقیق بدنی،آزمایشات مختلف، عکس قفسه سینه و نوار قلب 2- معاینات دوره ای:بطور معمول یکبار در سال و در بعضی مواجهه های شغلی هر ماه یکبار مانند تماس با سرب و رنگهای سمی و رادیوم و گاهی روزانه مانند کار با دی کروماتها صورت می گیرد.3- معاینات اختصاصی4- معاینات در زمان تغییر شغل5- معاینات در زمان بازگشت به کار6- معاینات معلولین و تعیین قدرت کاری آنها

اسلاید 5: ارگونومی: دانشی که در آن ابزار کار، محیط و شرایط کار برای انسان و به تناسب توان و ظرفیت های جسمی و روانی او تنظیم می شود.مثال افراد دچار آنمی، هایپرتاسیون و زخم سپتیک با مواد سربی نمی توانند سر و کار داشته باشند.

اسلاید 6: دسته بندی عوامل زیان آور محیط کار:1)عوامل فیزیکی محیط کار: صدا، ارتعاش، گرما، سرما، روشنایی، فشار، پرتوها و…2)عوامل شیمیایی محیط کار: به 2 دسته تقسیم بندی می شوند: گاز و بخارمواد جامد: مواد ذره ای و آئروسل( پراکندگی ذرات جامد یا مایع در فاز گازی مانند هوا) 3)عوامل بیو لوژیکی محیط کار: ویروسها، باکتریها، انگها، ریکتزیاها و قارچها 4)عوامل مکانیکی ( ارگونومیک) زیان آور محیط کار: وضعیت نامطلوب بدنی در هنگام کار، وارد شدن فشار بیش از حد بر اندامی خاص و نبود تناسب جسمانی و روانی بین انسان و کار مانند کار در ارتفاع و ابزار کار و... که ایجاد حادثه می کند.

اسلاید 7: عوامل فیزیکی محیط کار:   ارتعاش: توسط انواع وسایل و ابزار الکتریکی و بادی( هوای فشرده) دستی که بوسیله کارگران صنایع ساختمان، معدنی، سنگبری و ... انرژی ارتعاشی زیادی ایجاد و به دستها و بازوی کارگر انتقال پیدا می کند. تماس مداوم فرد در محیط با ارتعاش زیاد، آسیب نسوج نرم دست، کاهش کلسیم استخوانهای کف دست و استئوآرتریت مفاصل دست و بازو و سرانجام آسیبهای عروقی را سبب می گردد.

اسلاید 8: ارتعاش:در فرکانس 30 تا 300 هرتز در دست پدیده سپید انگشتی ( white finger) را سبب می گردد. و بیشتر در انگشتان دست ها دیده می شود که علت آن کم خونی موضعی انگشتان دست در اثر ارتعاش و فشار وارده از گرفتن ابزار و تنگ شدن مجرای رگهای دست می باشد. و علائم رنگ پریدگی، درد ، خارش، مورمورشدن و تورم را دارد.این عارضه 5-3 سال پس از مواجهه دیده می شود عنوان های دیگر این عارضه بیماری چکش هوای فشرده، دست مرده یا پدیده رینود می باشد. عوارض دیگر شامل:درد در ناحیه مچ دست، مفاصل آرنج و شانه هالاغری عضلات کف دستتشدید عوارض سرما

اسلاید 9: ارتعاش:تدابیر حفاظتی: 1) میرا کردن ابزار از درون2) میرا کردن ارتعاش بین بدنه ابزار و دست کارگر( پوشش ابزار با لاستیک ، استفاده از دستکش لاستیکی و قرار دادن ماده میرا بین بدنه ابزار و دسته آن)3) هدایت ابزار از فاصله دور( هزینه بر) 4) کاهش زمان اثر پذیری روزانه از طریق اتخاذ روشهای مدیریتی از جمله چرخش شغلی

اسلاید 10:   فشار: فشار در سطح دریا mmHg 760 می باشد با افزایش ارتفاع از سطح دریا فشار هوا کاهش می یابد.آثار کاهش فشار را بر روی خلبانان، کوهنوردان و ساکنین کوهستانهای مرتفع می توان دید. در ارتفاع 1200 متری تا 2300 متری اختلاف بین فشار داخل و بیرون هواپیماها زیاد نبوده و احتمال خطر کم فشاری وجود ندارد.در حالت عادی تعادل بین فشار هوا و گازهای موجود در بدن برقرار است و گازهای بدن یا به حال آزاد می باشد ( حفره های بینی، گوش، سینوس ها، معده یا روده ها) یا در مایعات بدن ، بویژه در خون بصورت محلول در می آیند. اما در فشار های خیلی کم هوا گازهای موجود در بدن منبسط شده و حل شدن گازها در مایعات بدن کاهش یافته و این گازها مایل به خروج از مایعات را دارند و ایجاد عوارض می کنند.

اسلاید 11: عوارض ناشی از کار در فشار کم: اگر فشار هوا ی حبابچه های ریوی کم شود گازهای محلول در خون بتدریج از آن خارج می شوند تا تعادل موجود برقرار بماند اگر کاهش فشار کم و تدریجی باشد این تعادل صورت می گیرد اما اگر کاهش فشار سریع باشد گازها به مایعات و بافتهای بدن خصوصا بافتهای چربی و عصبی رفته و ایجاد عوارض می کنند. که به آن بطور کلی آئروآمبولیزم گفته می شود. و باعث احساس کرختی و مورمور شدن اندامها، سوزش و خارش پوست بیشتر در مجاورت مفاصل زانو و شانه و گاهی فلج یک اندام یا فلج نیمه بدن و تاری دید را باعث می شوند. فشار آمدن به پرده صماخ و برجستگی ان به طرف خارج که پس از تعادل فشار به محل خود بر می گردد.افزایش تهویه ریوی و افزایش دفعات تنفسی و حجم هوای تنفسی باعث آنوکسی می شود.  

اسلاید 12: عوارض ناشی از کار در فشار زیاد: بازاء هر 10 متر که به عمق دریا نزدیک می شویم یک اتمسفر به میزان فشار هوا افزوده می شود یعنی فردی که در عمق 10 متر زیر آب قرار گرفته فشار هوای 2 اتمسفر و در عمق 20 متری فشار 3 اتمسفررا تحمل می کند.با افزایش عمق حجم ریه ها کاهش می یابد چون فشار وارد بر آنها افزوده می شود. غواصی، کار در اتاقکهای زیر آب، حفر تونلها در زیر آب و نصب پایه پلها و بنادر از مشاغلی هستند که فرد در معرض افزایش فشار اتمسفر قرار می گیرد.

اسلاید 13: عوارض ناشی از کار در فشار زیاد: در زمان افزایش فشار هوا، ازت درجات متفاوتی از تخدیر یا نارکوز را بوجود می آورد. در عمق 36 متری احساس نشاط می کند. در 65-45 متری خواب آلوده و در 70-60 متری قدرت جسمانی اش کاهش می یابد. در پایینتر از 75 متری نارکوز ازتی مشابه مستی با الکل به فرد می دهد. در فشار بالاتر از فشار جو N2 در خون حل می شود و در زمان بالا آمدن بصورت حباب هوا در آمده و از راه ریه خارج می شود اگر این حبابهای هوا در مغز و قلب ایجاد شود ایجاد آمبولی کرده و سکته های قلبی و مغزی را سبب می شود.

اسلاید 14: عوارض ناشی از کار در فشار زیاد: درد مهم مفاصل، تهوع، استفراغ ، خارش و سوزن سوزن شدن پوست، سوزش پشت جناغ سینه، فلج یکطرفه بدن، ضایعات مفصلی و استئوآرتروز از عوارض ناشی از کار در فشار زیاد از جمله غواصان می باشند. در فشار زیاد اکسیژن هم ممکنست تشنج و اغماء رخ دهد. روش رفع فشار در غواصان قرار دادن آنها در داخل یک محفظه پرفشار و سپس کاهش تدریجی فشار تا فشار سطح دریا می باشد.

25,000 تومان

خرید پاورپوینت توسط کلیه کارت‌های شتاب امکان‌پذیر است و بلافاصله پس از خرید، لینک دانلود پاورپوینت در اختیار شما قرار خواهد گرفت.

در صورت عدم رضایت سفارش برگشت و وجه به حساب شما برگشت داده خواهد شد.

در صورت نیاز با شماره 09353405883 در واتساپ، ایتا و روبیکا تماس بگیرید.

افزودن به سبد خرید