صفحه 1:
استرس و بهداشت روان
Nee
صفحه 2:
سس ۰
بهداشت رواني در سنین مختلف بيماري هاي رواني
بهداشت رواني خانواده بيماري هاي رواني قابل پيشگيري
بهداشت رواني در مدرسه
89
صفحه 3:
صفحه 4:
صفحه 5:
ee Serie
نكرش هاي مربوط به خود
و
1 res eS
0 es ketene
صفحه 6:
۵ نکرش هاي مربوط به دیکر ال
۰ علاقه به دوستي هاي طولاني و صميمي
با
و لا از ار
صفحه 7:
١ 3 4 2 5
© نكرش هاي مربوط به زندذكي
ل تك
peeps ل eee eee
1د تصميمات شخصم 0 ee ل
* ذوق خوب كار كردن
صفحه 8:
نشانه هايي وجود دارد که ما را از دشواريهاي رواني آگاه مي کنند :
© درخود فرو رفتن ۰ پرخاشگري ۰ خودمداري ۰
بي اعتمادي شدید » بي خوابي » اضطراب » خیال بافي ضعف
در کنترل هیجان » نوسانات خلفي (افراد مودي) احساس
ناتواني و وابستگي
صفحه 9:
نشاله هايي وجود دارد که در شناسايي افراد سالم از نظر رواني
ge كلفد :
در صورتي كه شرايطي بيش بيايد كه فرد با واقعيت روبرو
شود بايستي براي اضطراب هايش كنجايش داشته باشد » كم
توقع باشد » براي ديكران احترام قائل شود ۰ با سايرين دشمني
نكند و به مردم كمك برساند
صفحه 10:
z 3 TAIT ۳ rs
صفحه 11:
5 5 زر ست د
بدن به طور سالم کار بکند. هر اختلالي در
als هاي شيميايي بدن می نواند اخنلال ۰۰۱ ۲۷۱
ever Uy trie a)
00
صفحه 12:
بات بت زیت رای بر نوزم تتادل
se OD ere oo) د
06
صفحه 13:
16
صفحه 14:
ول نت ح رل نت رد نر.
نيروهاي غريزي در اين بخش هستند.
اراد ال کر 2 0
ae
صفحه 15:
من: از تولد به بعد همراه با رشد کوداگ 9۰
ا 0
(aS 2 Gils ahs G2 ll
16
صفحه 16:
ره رت از ارالك فا احر بر ترد از احل
oes رز سر لت را اتلاتر. ترد
Aye ale
ال رت پر راز سر نت رز سر بر برد آن زیلد.-
است )
9
صفحه 17:
on از را رت با زرد که ز
من برتر با هم رابطه تعادلي ذاشته باشن .
ae
صفحه 18:
معتقد هستند بهداشت رواني به محرك ها و محيط وإد
خلاف مكتب روانكاوي بر فرآيند هاي ناگاء تکید ند
ا ل 0
ا ا ا =i eS)
مي كند در نتيجه رفتاركرايي براي آنكه از رفتار ديد عيني بذهد بر
tcry ل ا ی ۱ NY 1
ار ار در
0
6
صفحه 19:
در ار را
کر ار )
تنها با مشاهده بزركسالان ياد بكيرند
ae
صفحه 20:
ماه
صفحه 21:
0 a eee eA EPO OS
eet ES ee ie ا Be ee rene
: خودشكوفايي ) 09 معيار باليني را ييشنهاد مي كند (
60
صفحه 22:
9
3
0
ادراك خوب از واقعيت
ار ۱
پیشرفت در داشتن اراده
پیشرفت هاي نسبي در مسائل اصلي
ا ۱9
۹
ابتکار داشتن در قضاوت و غني
بودن در انكيزش
00. بهبود در روابط با OE
0 راحتي در قبول دیکرات
6 رشد خلاقیت
تحرك در نظام ارزش ها (تلاش
رت
صفحه 23:
مس ور رل رم
كه بر ريشه مفهوم فلسفه اصالت وجودى ( تمايل
خودشکوفایی ) استوار است. =
از طرف ديكر توانابى خود شكوفايى به محيط واببسته ]
( محيطى كه رشد فرد را ممكن مى سازد)
بر آثر پذیرفته شدن برخی رفتارها بیماری روانی یا اختلال روانی 4 وجود
می آید ۰ همه رفتارها Susy eee re eee
نمى كيرند اين عدم يذبرش بين تصوبرى كه فرد از خود دارد و تصويرى
که واقعیت برای او فراهم می کند انحراف ایجاد می کند.
8ه
صفحه 24:
eee erp EE teen esOEe) اك
ار
Oo ge exe |) ی را (
OE OY Se eS Core een eens <<
از آلودگي هوا » سروصدا و خشونت صحبت به میان مي آید به محیط
و بومشناسي مربوط مي شود . جالب است بدانیم که فرد و محیط
ee I CCAIR Tne es بن سر
as gs I
عله
صفحه 25:
نحرثًا ره
صفحه 26:
نمسیم بندی مهرک ها
رو عوامل بيروني : عواملي که در خارج از ارگائیسم وجود
) ذارتد ( فشارء نور کرما سروصدا (al us}
a > عوامل دروني : عواملي كه از خود ارگنیسم سر چشمه
دص " ۱۰ Glan caps Ss 53
٠ مي اورد. ( خواب » نيازهاي جنسي )
صفحه 27:
مكرك شاف رز
نازهاي اولیه
( ذاتي هستتند و برای حیات ضرورت دارند )
یار هاي تانویه
(ريشه زيستي دارد و براي بقا ضرورتي ندارد)
" نيازهاي اكتسايي و اجتماعي
( آر تجر» ها و نار های ما به دیکران تاک می کیرد و کاملا aii
رواني دارد)
صفحه 28:
ای ره محرزق ها
کی ۰( بر ۰ ۳ ۱۱ رت 2
بودن و فعاليت كردن “ تعريف مي كند
كارل هرناي : در رابطه با غريزي بودن آز فرويد انتقاد كرد.
(از شاكر دان فرويد ) : تمدن أمروري تاتير ريادي بر روي كدف هاي
بر ات ۱ بار رح رانس بر در زرا رر
می کند به هر طریقی دس رزند قا بتو اند احیای ایمني و سازش با محیط
را انجام دهد.
صفحه 29:
نظريه اد
هنگامي که ما دریاره احساس برتري و بدست آوردن قرت
( خطرناك ترین انگیزه در تمدن امروز) بحث مي کنیم این سئوال پیش
مي آید که به چه نحوي مي توانیم از آن جلوگيري کنیم.
این تمایل يرتري طليي از اوایل كودگي شروع مي شود ولي به آساني
شناسايي نمي شود و نمي توان لن را تغيير داد ولي بعدها امكان شناسايي و
تغيير وجود دارد
<٠ اولياء مي دواد اكساس توح دوستى و احساعي بودن زا به كودك اموخده
واو رايرورش دهند
صفحه 30:
سر ای اي راخ
برخي روانشناسان با اين نظريه موافق
و برخي نيز مخالف آن هتند
صفحه 31:
کل پردری طلبی عریزی انلك )ا انتانق ©
اين 524 Epen Himer
عفَيده دإرد كه در انسان تعدادي غرايز ( مائند نتازع بقاء و بدست
آوردن منرلت اجضاعي ) وجود ذارد که مي تواند تافیر زیادی در
رک اف( سر ات بان
صفحه 32:
کل پردری طلبی عریزی انلك )ا انتانق ©
گردون لبررت ارس هلخرد
Gordon Alport - Ermes Hilgard
عقیده دارند احتیاجات رواني و اجتساعي رفتار هاي اكتسايي بوده و
موروثي نيست و از اركائيسم سرجشمه نمي كيرد
2 رو کی زر [اءررول 210 ” الورك ناكية ركاذي
داشته که احتیاجات رواني اكتسايي مي باشند : مانند احتیاج به منزلت و مقام
صفحه 33:
سر ESS) را 7 کرد رز / ار يا اكنتسابى ©
هیلگارد عفیده دارد : انگیزه هاي مهم روانی افراد نتیجه رو ابط انساني آنها با
بکدیکر است به نظر هیلگارد تکامل انگیزه در نتیجه بادگیر ی صورت می
احيرا ea As رت ور ( 2 لطر نله که اعلام
مي كند بسياري از نيازهاي رواني در اثر يادكيري اجتماعي و الكو يذيري (
(631171150 ا |3أ506به وجود مي ايد اين ياذكيري أن بدو تولد شروع
شده يس از مدتي به صورت احتياجات اجتماعي و رواني در مي آيد كاهي
آنقدر قدرت بيدا ميكند كه از احتياجات جسماني ضروري تر مي شود.
صفحه 34:
NY ny) pa) oN) AO) نكاتى كه در
2-00 7 بازرداشته شدن و بی بهره مانذن از چيزی و با از کسی.
بنابراين عدم دسترسي به لب » غذا » جفت » یا کسي که به نحوي يكي از
نيازهاي فيزيولوزيكي يا رواني شخصي را برطرف مي کند محرومیت به
حساب مي آيد. محروميت مي تواند كوتاه مدت يا بلند مدت باشد و ممكن
است شدت ضعف نیز داشته باشد. محرومیت از انگیزه ها یا نيازهاي
فيرَيولوزيكي اركائيسم را به تكايو مي اندارد. آما أكر أ حد معيني يكدراد
بهداشت جسمي و رواني او را هم به خطر خواهد ات رس اسك
باعث نابودي وي و نسل او نیز بشود.
0
صفحه 35:
ENUM بر بر اک ررالم سار 15) 25 EU)
زا
تاکامی : حالت فرضي كسي که در راه پي گيري يكي از هدفهاي طبيعي
حُوَد له مائع برخورد مي كند. حتي أكر كسي احساس كند که در بت خورده
باز هم مي تواند در حالت ناكامي قرار كيرد.
أز نظو مكتد راو اتكاوئ ناكام كارت أمنكا ار كال ترادى كه رديه كلل
دروني يا بيروني از ارضاي نيروي حركتي غرائز زندكي محروم شده
عاك دررني :امم بجه دار كدن
حلت بيروني ۶ عدم اتتذال زذان در برشي متاخل
صفحه 36:
اگر ناکامی بلند مدت باشد بهداشت روانی فرد به خطر می افتد
sly ین افراد باید به نحوی ناکامی خود را برطرف کنند. برای
برطرف كردن ناكامى يا باید ملنع را از سر راه بردارند و یا هدف
را تغییر دهند. مثلاً والدینی که بچه دار نمی شود راه های دیگری
را امتحان کند.
صفحه 37:
NY ny) pa) oN) AO) نكاتى كه در
تعارض : وقتي فرذي نمى نواند ابه اشناني برآي انجام اذادن دست كم يكي آر
دو راه تصمیم بگیرد دچار تعارض مي شود,
تعارض عبارت است از يك حالت هيجاني منفي كه به علت ناتواني
در انتخاب دست كم يكي از دو هدف ناسازكاري ابه وحود آبد.
٠١ عارض وفتی پیش مي ايذ كه فرد نتوائد دست كم از دو ره سارش
نايذير يكي را انتخاب كند.
صفحه 38:
نكاتى كه در eu را سار ار
1ن محروميت اغلب منجر به بر کاشکری مي نود بر خاشگری که در
C0 eee i ee
آورده اند بشود.
برخاشگري ممکن است به طرف فرد هدایت شود.
جان الزو و همكارانش در کتاب محرومیت و برخاشگري ذکر کررده اند : آرفتار
يرخاشكرايائه هميشه بعد از محرومیت به وجود مي آید يعني وجود محرومیت هميشه
متجر به یک نوح رفتار بر خاشکري خواهد شد.
صفحه 39:
نكاتى كه در بهداشت ركان EV) GUS
00000 وسيله اي است براي ارضاء غير مستقيم احتياجات يا كاستن
اضطراب و يا بدست آوردن احساس اعتماد به نفس.. حون هر فرد كاهي احساس
محروميت مي نمايد و بايستي از شكست غرور خود جلوكيري كند. بنابراين مي توان
انتيجه كرفت كه هر شخصي متوصل به مكانسيم هاي سازكاري مي شود.
ایین مکانیسم ها فرد را در مقابل محیط نامساعد و نامهربان حفاطت
مي نماید و درواقع سيري است ميان ما و مشكلات زندكي. يعني اين مكانيزم ها اجازه
تطبيق و انعطاف پذيري با موقعیت هاي مختلف را مي دهد و شامل رفتار پسندیده و
حتي لازم براي مقابله با محرومیت هم مي باشد.
صفحه 40:
صفحه 41:
ClO) GS CMG EUS | تنا رضارق
جیران
اتتصاب
حدر تراتي.
رويايي بودن
بازگشت و سرکوب عواطف و احساسات
صفحه 42:
ClO) GS CMG EUS | تنا رضارق
جبران
يس از بروز اتفاقي كه باعث ناراحتي شخص (و يا فرد ديكري ) مي شود فرد خاطي
be he ee fa eee ull
ور ی که اول كرد (i oes
صفحه 43:
ClO) GS CMG EUS | تنا رضارق
انتصاب
براي انکه پیامد اشتباهي » گرینبانگیر فرد نشود وي مشکل را به شخص ديگري
انتصاب مي دهد
صفحه 44:
ClO) GS CMG EUS | تنا رضارق
Pre
براي متقاعد كردن طرف مقايل انجام مي شود
صفحه 45:
و بشداست روا
صفحه 46:
Freee COO ee nee Dee SMe eee oreo)
ار گانیستم در مقابل هر نوع تقاضاي تتازگاري از آن مي باشد.
به عبارت ديكر استرس يك واكنش حسمي است كه به دنيال يك تحريك دروني
ect) ا ا Ser ee eel
eee eres One ey eer erases wae oo)
صفحه 47:
Fu @e sores erate ees Sere one a (oer nee)
(.منفي ء مانند بيماري.بلند.مدت) بايد. تفاوت قائل.شد.
سویه تاکید مي کند ار گانیسم همیشه در حل استرس است چه خوش آیند و چه
ناخوش آيند.
روَانشئاساني كه در زمينه بهداشت روان كار مي كنند اصولا علاقة دارئد
پيامدهاي منفي استرس را مطالعه کنند. به همین دلیل اصطلاح استرس در بین
اين كروه به معني استرس منفي يا زيان آور به كار مي رود.
صفحه 48:
را ۱ را ۳
* پارا سپاتيك
حركات معده.و جذب غذا افزاين مي يابد
فشار خون و ضريبان نبض كم مي شود
اركائيسم كار خود را انجام مي دهد
صفحه 49:
تأثيرات استرس بر روى سيستم عصبى
سمپاتيك
افز ايش ضر بان قلب
افزايش فشار خون و تعداد تنفس
كاهش حركات معده (به علت انقباض ركهاي معده )
ازاد شذن كورتيزول و ابي نفرين و در كل ايجاد انترزي
صفحه 50:
را
ا 40
" انسانهاي اوليه در برابر استرس يا مبارزه مي كردند و يا
فرار مي كردند ولي امروزه احتياجي به واكنشها نيست.
صفحه 51:
را
وقتى عامل استرس زاى شديد وجود داشتة باشد اعصاب
سمپاتیک سه مرحله را به وجود می آورد :
صفحه 52:
سندورم سازكارى مقاومت
سعي در سازگاري مي کند
صفحه 53:
تال استرس
". استرس در سیستم.ايمني تاثیر دارد
oa S * رن 1۳۳
سرماخور دكي مي شود.
در رابطه با سرطان ها © نظريه وجود دارد :
عامل ارثي عامل محيطي اختلالات دستگاه ايمني
000 5
صفحه 54:
* بِيمَاري قلبي
* وقتي | eng ee ycilrey erga رک
آزاد شدن حربي مي شود و-اين حَرَبِيَ ۱
ل ل ا ل ا ان
مي شود.
صفحه 55:
6
دو-نوع شخصیت وجود-داره:
00
سريع صحبت مي كنند. اغلب به مسئوليتهايشان فكر مي كنند.
پ () : آرام » راحت و بدون تنش
صفحه 56:
برای تغییر رفتار تیپ 0 به )
قردمن و همكارائش از اين روش در برئامة بيسشكيرى بيماريهاى قلبى حاداستقاده
eres res ee eee s=2 yy ee ene
ييشنهادهاي اعلام شده براي اين روش :
كجريز .ويم خیرم
2- برنامه ورزشي و دارويي
- تشویق افراد به آرام تر کردن آهنگ رفتار خود
صفحه 57:
شخصي که بتواند رفتار هاي مورد نظر را تغییر دهد کسي خواهد بود که
اراده » اعتماد به نفس و به خود تسلط دارد. چنین فردي مي توند. رفتار
بهداشت رواني خود را تا اندازه اي به عهده بگیرد:
cate SSS
صفحه 58:
شيوه زندگي هم مبي توان تأثیر داشته باشد. فرهنگ پذيري
سس تسرد ره در رل را ند
2 2
ژایتی ها ( که در ژاپن بسیار آرام هستند) هنکامی که به آمریکا
۱ رز ey)
بیماری های قلبی مبتلا می شوند.
صفحه 59:
منابع لاز م برای مبارزه با استرس
تم رکه
مبارزه.بأ استرس انواع مختلف منابع 3
سلامتي و تواناتي و افکار مثبت داشتن. در رابطه با سلامتي
توانايي عامل استرس زا باعت تغييرات فيزيولوزيك مي شود در
نتیجه فره سازگاري فرد با عامل استرس زا مستقیماً تحت تاثیر
دس تا سر ر ور رس
زنده بودن اوست شخص مي نواند بدون آنکه وارد مرخله
rey) En ل ا ار ۱
کل
صفحه 60:
افكار متبت
نتايج نشان مي دهد كه حتي افزايش موفتي اعتماد به نفس
اضطراب ناشي ان موقعيت هاي استرس زا را كاهش
مي دهد. اميدواري نير مي تواند به هنكام كرفتاري يه
فرد كمك كند. همانطوري كه فعاليت و ييروزي افراد در
موقعیت های دشوار ا ل 00
ا رس را
صفحه 61:
افكار متبت
yep eee ل ل ا ا
به خود اعتماد داشته بانتد و براتر این اعتماد راهبردهای
py renee o) Sinn ۱
صفحه 62:
افكار متبت
ل 97
به نظر لارسن و ف سس موجب
1 رسن و فولك این ۱ وادي
رارم =
eee catty ك6
pays
6. به ديكران اعتماد بيدا كند
صفحه 63:
rarer |
Eo ee ree oe eee nO nee eons) ao irl
به خدا متوجه شود و در اثر اين توجه قوت قلب بدست آورد
صفحه 64:
(5359)95 )Gs)
صفحه 65:
(فتار نوروتیکی
افرادي که مبتلا به حالت عصبي هستند از رفتارهاي
وسواس و ... به عنوان وسیله سازگاري استفاده مي کنند
ولي شدت آن به اندازه افراد سايكوتيكي نیست
صفحه 66:
رفتارهاي نوروتيكي نماینده سازش شخص با محرومیتها .
تعارض ها و تشویش ها است ؛ درحالي که رفتار شخص
عصبي براي اين است كه از. شدت اضطراب بکاهد ولي در
عین حال هیچ راه مفيدي براي از بين بردن
تعارض هايي که در اصل تولید اضطراب نموده پیدا نکرده
صفحه 67:
مقايسه رفتار نوروتيكى با بيمارى روانى
در رفتارهاي نوروتيكي هيج گونه اختلال عضوي
وجود ندارد و رفتارذ نوروتيك صرفاً دلايل رواني دارد
( اگرچه ممکن است به صورت بيماري جسمي
هم ظاهر شود )
صفحه 68:
مقايسه رفتار نوروتيكى با بيمارى روانى
©. اختلال شديد شخصيت مخصوص بيماران سايكوتيك
بوده و در نوروتيك ها ديده نمي شود. تعادل شخص تا
اندازه هايي برقرار بوده و احتياج به مراقبت دائم يا
بستري شدن در بيمارستان دارد
صفحه 69:
مقايسه رفتار نوروتيكى با بيمارى روانى
©. واقعيت دنياي خارج در نظر نوروتيك مثل افراد سالم
جلوه مي كند ( مثل سايكوتيك ها اختلال حواس و
ادراكي ندارند )
صفحه 70:
مقايسه (رفتار نوروتيحى با بيمارى روانى
gp در شخصي سايكوتيك اختلال بسیار عمیق و طولاني
است ولي در فرد نوروتيك اختلال عمیق و طولاني
وجود ندارد
صفحه 71:
مقايسه رفتار نوروتيكى با بيمارى روانى
©. در فريد نوريوتيك هوش و استعداد هاي مختلف در اصل
تحت تأثير شديد اين بيماري قرار نمي كيرد
صفحه 72:
نورمان کامرون که اصطلاح رفتار نا به هنجار. را برباي
افریاد نوروتيك و سايكوتيك به كار مي برد معتقد است اینها
رفتارهايي نسبتاً تغییر ناپذیر و قالبي هستند که علائم بارز
آن عدم سازگاري و تناسب مي باشد.
صفحه 73:
كامرون رفتارهاى مختلف افراد را به هشت قسمت
تقسيم بندى كرده است
صفحه 74:
اضطراب نوروتيكى / نرمال
دو نوع اضطراب داريم
اضطراب نوروتيكي : حالتي است كه در آن اضطراب به صورت آزاد و
سيال ( مدام ) وجود دارد. مشتقات بارز اضطراب نوروتيكي عبارت
است از : ترس و تشويش كلي در هر موقعيتي » شك و ترديد » عدم
قدرت به اتخاذ تصميم » احساس بيجاركي و حساسيت و عصبانيت زياد.
فرد مضطرب هميشه از آينده مي هراسد ( اين ترس ممكن است بر روي
زندكي فرد تأثير زيادي بكذارد و حتي موجب حملات عصبي شود )
صفحه 75:
اضطراب نوروتيكى / نرمال
دو نوع اضطراب داريم
اضطراب نرمال (متعادل) : شدت عكس العمل با مقدار خطر متناسب
باشد. تاحدي مفيد است و باعث مي شود تا فرد خطرات را از خود دور
كند بنابراين مقدار معتدل اضطراب براي رشد و تكامل شخصيت لازم
است. اگرچه مقدار متناسبي اضطراب براي رشد انسان ضروري است
ولي مقدار زیاد آن نیز باعث اختلال رفتاري (رفتار هاي نوروتيك )
مي شود.
صفحه 76:
شخص مضطرب هميشه در شك و تردید قرار دارد. در هیچ موردي
نمي تواند به سرعت تصمیم بگیرد چون از اشتباه کردن مي ترسد
ولي عدم تصمیم گيري را به تصمیم گيري غلط ترجیح مي دهد. فرد
از شکست خوردن و خصوصا شکست معنوي به شدت مي ترسد. و
هنگامي که پس از مدت ها تردید بلاخره عملي را انجام مي دهد از
کرده خود پشیمان است.
صفحه 77:
این فرد هميشه احساس بيچارگي و تنهايي مي کند و متكي به دیگران
است ولي از اتکا رنج مي برد در نتیجه خود را آدمي بدبخت و
بیچاره مي داند و حتي در موقعیت هايي نسبت به دیگران احساس
کید و دشمي مي کند
صفحه 78:
وسواس ۳۹
تکرار افراطي و بدون اراده رفتار و اعمال
اگرچه شخص مي فهمد که این افکار نا مناسب است ولي قادر به دور
كردن آنها نيست
وسواس به دو دسته كلي وسواس فكري و وسواس عملي تقسيم بندي
مي شود
صفحه 79:
وسواس فكري 4
این وسواس تا اندازه اي در همه افراد وجود دارد
علائم آن : شك و تردید » عدم قدرت در تمرکز فكري » فراموشي و
بيخوابي
وسواس هنگامي غيرعادي مي شود که فردي که به آن مبتلا است
مي فهمد فكري که او را به خودش مشغول کرده بسیار قوي است و
سعي مي کند آن را از خود دور کند ولي چون قادر به دور کردن آن
نیست احساس حقارت مي کنند اين افراد اغلب کامل گرا هستن
صفحه 80:
وسواس عملي 4
شخص احساس مي کند اجبار به انجام كاري حتي خيلي غیر
منطقي و گاهي خطرناك دارد.
وسواس عملي بي آزار است و حتي شاید در افراد سالم دیده
شود ولي در وسواس هاي عملي خيلي شديد با يك يا دوبار
انجام دادن از بين نمي رود بلکه فرد فکر مي کند باید اين
عمل ريا به كرات تكرار كند.
صفحه 81:
برون گرا » خود نما
نشانه هايي که براي تشخیص این اختلال وجود دارد
عبارت اند از : هیجان پذيري » واکنش قوي و نامناسب »
کودك واري ؛ وابستگي شدید به دیگران » بي تباتي عاطفي »
غم آفريني براي خود و خود مداري.
صفحه 82:
افسردگي نوروتيكي ۳۹
افسردگي نوروتيکي حد فاصل میان افسردگي عادي و
افسردگي سايكوتيكي مي باشد.
معمولاً زیاده از حد عادي است ولي از نظر شخصي كه به
آن مبتلا است عادي محسوب نمي شود چون خود را مسئول
اتفاق ناگواري که براي او رخ داده مي داند و این
خود آزاري مي تواند به شدت به افسردگي بیانجامد.
صفحه 83:
افسردگي نوروتيكي 4
آگاهي از این مسئله که خود مقصر مي باشد » فرد نوروتيکي
را به شدت مضطرب مي کند در نتيجه براي کاستن شدت
تشویش دست به خودآزاري مي زند و افسردگي طولاني
مي شود.
این مورد افسردگي (نوروتيکي) در شخص به شدت تشویش
و اضطراب به وجود مي آورد.
صفحه 84:
افسردگي واكنشي 4
این افسردگي را که در واکنش به يك تعارض دروني و یا
پاسخ به يك عامل مشخص خارجي رخ مي دهد میتوان با
علائم باليني مشخص کرد. از جمله :
غم و اندوهي که ناگهان از بين مي رود » نااميدي و دلسري ؛
تنش » اضطراب و بي قراري » حساسیت » عدم اعتماد به
تفس » کاهش فعالیتها » اشکال در تمرکز ۰ کم خوابي و
بدخوابي » احساس گناه و مسئولیت
صفحه 85:
نشانه هاي رواني و جسماني اين اختلالات در مدت کوتاهي
از بین مي رود هرگاه بیمار داراي قدرت لازم براي
سازگاري باشد علائم پس از کاهش فشارها التیام مي یابد ولي
در صورتي که علانم پس از رفع فشارها باقي بماند باید
تشخیص ديگري داده شود. اختلالاتي که تحت عنوان زودگذر
شناخته شده اند بر اساس گروه سني نقسیم شده اند.
صفحه 86:
واکتش سازگاري با دوران نوجواني : تغییرات شخصیتی
علائم : حساسیت فوق العاده » افسردگي » عصبانیت » یاس و
نا اميدي » عدم موفقیت تحصيلي
صفحه 87:
اختلالات واکنش سازگاري با دوران بزرگسالي :
علائم : بيزاري » پرخاشگري » تهدید به خودكشي » افسردگي
در زمان بارداري ناخواسته » ترس » دلهره » فرار هراسناك
در واکنش نسبت به برخي رویدادها از جمله بلاياي طبيعي.
صفحه 88:
اختلالات واکنش سازگاري در زمان کهولت :
علائم : احساس ترد شدگي » گوشه گيري و مردم گريزي
صفحه 89:
Sa,
رهد
عوامللی که می تواند سلامت oy
روابط میان طفل و اولیا و اثرات آن بر رفتار کودک
ii مر
صفحه 90:
روابط ميان Jab و اولیا و اثرات آن بر رفتار کودک
بعضي از اين روابط نتیجه مفید دارند و برخي خیر.
اين روابط به ينج طبقه تقسيم مي شوند
د ۵ ۵ و ۵
محبت ( پاداش) و خشم (تنبیه) هردو به مقدار مساوي
محبت زياد » بدون تنبیه
تنبيه زياد » بدون محبت
محبت كم » تنبيه زياد
محبت زياد » تنبيه كم
صفحه 91:
محبت و تنبیه مساوی
؟ امکان قوي وجود دارد که رابطه کودك با والدینش مبهم
باشد و به يك گونه گيجي دچار شود. چرا که نمي داند
جه موقع خشم و چه هنگامي محبت دریافت کند. از
نظر عادي متكي به اولیاء خودش است
صفحه 92:
محبت زياد بدون تنبیه
اگر در رابطه میان کودك و اولياي وي هیچ تنبيهي وجود نداشته باشد
کودك احساس محرومیت مي کند چون آماده مقابله با زندگي نیست اين
محافظت زیاد از کودك باعث مي شود به وي فرصت احساس خوشي یا
ناخوشي داده نشود این کودك مي آموزد از دیگران توقع بيجا و
بي اندازه اي داشته باشد. اين افراد لیاقت كافي براي حل مسائل زندگي
خود راندارند و در خيلي جاها دچار اضطراب مي شوند.
معمولاً به اين کودکان بچه هاي لوس گفته مي شود.
صفحه 93:
تنبيه زياد بدون محبت
* هنگامي که تنبیه اصل رابطه میان کودك و اولیا است و هیچ وقت محبت
و مهرباني وجود ندارد مسلماً اضطراب شدید و مزمن در وي تولید شده
و احساس مي کند پدر و مادر وي را ترك كرده اند حتي ممكن است تعميم
آن موجب شودكه فرد احساس كند از اجتماع ترد شده است و به همه جيز
و همه كس بدبين شود. ممكن است كودك كمان كند كه منشاء تمام ناكامي
هاي او محيط است و خود وي نقشي در آن ندارد. به عقیده روانشناسان
این رابطه يكي از اصول رفتارهاي ضد اجتماعي و ]21506
مي باشد.
صفحه 94:
محبت کم . تنبیه زیاد
اين نوع رابطه با تولید اضطراب در دوران اول زندگي بسیار موثر است.
در اين مورد اولیاء به نظر کودك هم منبع محبت هستند و هم سرچشمه
ترس و وحشت در نتیجه اگر کودك رفتاري کند که تنبیه شود احساس گناه
کرده و به شدت خود را ملامت مي کند. در چنین موقعيتي در اثر ملامت
دائم اولياء ياد مي كيرد كه به خودش بتازد و هميشه آرزو مي كند كاش
فلان عمل را انجام مي دادم ( يا انجام نمي دادم ) تا بيشتر محبوب يدر و
مادرم بودم .
اين وضعيت در بروز حالات عصبي بسيار مؤثر است.
صفحه 95:
SS
0ه
ماور: به نظر من افراد بشر كرفتار حالات عصبى
می شودد به لین دلیل که می رم
دهند ولی نمی توانند بلکه بیشتر به واسطه آن
است. که عملی انجام داده لند که آرژو می کنند ای
2 کاش آن عمل را انجام نداده بودند.
— a مرا
صفحه 96:
محبت زیاد . تنبیه کم
رابطه اي است که باید برقرار باشد. مقدار زيادي محبت باعث
احساس ايمني و اعتماد به نفس لازم در کودك مي شود و در
ضمن اينکه مقدار کمي خشم و تنبیه باعث ایجاد حس تشخیص
و مسئولیت در وي خواهد شد. در اين نوع رابطه اضطراب به
حداقل خود رسیده و رشد عاطفي و فكري حاصل مي شود و
اعتماد به نفس بالا مي رود.
صفحه 97:
دس
برد ۳۳ :
صفحه 98:
داشت روانى در سنين مختلف
0. دوره قبل از تولد
Perens ane)
صفحه 99:
مرحله ثيل از تزلد
در ات ا لك
خصوصاً آرامپخش » مواد مخدر ء الکل » حتي کافئین
بل در سر اتلد از ری نز لرار رابت
صفحه 100:
عواملي وارد مي شود که مي نواند رفتار کودك را تحت تأثیر قرار دهد:
غذاي کودك مهم است و نباید در آن افراط و تفریط شود.
۵ لد را در مر 2 ۱1
يادكيري كودك.
0
صفحه 101:
dks WIE SI زر کرد
ا (Beye eee Tee Wee ere ee
اخود تعيين نميكند. حرف شنوي ندارد لباس يوشيدن و بيرون رفتن
صفحه 102:
از ۱۳ تا ۱۸ سالکی ( نوجوانی )
ا الا ل اك
اخود تعيين نميكند. حرف شنوي ندارد لباس يوشيدن و بيرون رفتن
صفحه 103:
از 19 تا 20 سالكى ( بزر كسالى )
ofp,
صفحه 104:
از 20 سالكى به بعد ( كينسالى )
هه
a gigi ١ a
صفحه 105:
بشداشت روای خنوده
صفحه 106:
بهداشت رواني خانو اده
* خانواده الگويي براي کودک است و طرز رفتار و سازكاري
باجتماع را به وی باد مي دهد. خانواده کودگ را يك موجود
اجتماحي بار سي ازرد.
صفحه 107:
صورت امکا هام
سنت
5
14 ا
ِِ
۲
re
I
a
صفحه 108:
رل ار لا كك
صفحه 109:
بيامهايي و جوددارند که براي بهداشت رواني خانواده مي توانند قابل توجه
109
كد
زن و شوهر توجه داشته باشند كه درصورت تغيير رفتار يا اخلاق
احتمال ناراحتي رواني وجود دارد و بايستي در فكر مشورت با
روائيزشك باشند
افسردكي هاي منفي در زن يا شوهر ممكن است موجب اختلاف
شود. بايد با مراجعه به موقع جهت درمان أقدام شود.
ا ل کر
از آمدن فررند رای نباشند
صفحه 110:
مر بر رد و
: باشند
ار ۰۳(
٠ مطرح کردن اختلاف هاي خانوادگي در حضور کودك
٠ ابتلاي يكي از والدين به بيماري طولاني مدت ( طوري كه موجب
اضطراب در كودك شود )
ء هم سطج بودن رن و شوهر ( از لحاظ افتصادي ۰ اجماعي و
۳
.. خالي نگردن کشم بر سر بکیور در هتعام تاراحني
110
صفحه 111:
Sree ee Br are ED ee See ee
قابل توجه باشند :
۰ آماده کردن کودك براي رسیدن خواهر یا برادر جدید
.نظر جدي به خواست يسر يا دختر قبل و در زمان حاملكي .
۰
صفحه 112:
هت رن دز ده
صفحه 113:
ببداشت روانی در مدرسه
+ از شس سالكي شروع مي شود. كودكان نخواهندتوانست انطور كه
انتكار مي رود كرد را بااندرسه رين دمر
صفحه 114:
ببداشت روانی در مدرسه
ی ely اناد اتداسات لتر ترصیه دی ربرد دارد 7
موقعیت دانش آموزان توصیف شود ( بتوانند در حل مسائل خود
شرکت داشته باشند ر ان ای 1
اورره تج
را
صفحه 115:
ree 4
© بي توجهي
> عدم تمركز
© ناساه كاين كاررها
۳ بتخلقي و إرفتار ناسازكاري
72 By wi a
صفحه 116:
اضطراب
9
4« بعضي كودكان بيش از حد مضطرب ۳
cee
صفحه 117:
© كودك با قوانین مدرسه سازگار نیست ۰ اغلب رفتار ناآرام
صفحه 118:
"7۳۹
صفحه 119:
احثلالات تکلمی
* هرگونه ناسازگاري که در كفتار به وجود بيايد اختلال
صفحه 120:
۱ SYM!
٩ در بعضي کودکان
ابه وجود مي آيد
صفحه 121:
صفحه 122:
3
صفحه 123:
"7۳۹
صفحه 124:
صفحه 125:
ماهيت هوش
© هوش فعاليتي است كه زائيده تماميت وجود يك فرد است
© ( خصوصآجين خارجي مغز نقش مهمي در اين وظيفه دارد )
صفحه 126:
ee a . -
لععريف هوس
© هوش را به انواع مختلف تعريف كرده اند :
© استنفورد بینه بیم:) 4 : تعریف هوش را جهت تطبیق با شرايط
موجود انجام داده
0 ترمن مسب : هوش استعداد براي استعداد و تفکر انتزاعي مي باشد.
© سره : انعطافپ ذیر يم و قعيتهايمختلف
0 مان Opa | استعداد بکار بردن سمبلیزم مسطتامر۵)
صفحه 127:
تعریف هوش
: متداول ترین تعریف از هوش ٩
هوش عبارت است از گنجایش بادگيري
صفحه 128:
© نوع هوشي را كه آزمون هاي هوش اندازه مي گیرند
هوش انتزاعي است
© البته آزمون هوش نمي تواند اساس ارزيابي استعداد
مكانيكي يا هنري يا اجتماعي باشد.
صفحه 129:
مهمترین فرضیه هايي که آزمون هاي هوش را تشکیل
مي دهند
فردي که به وسیله آزمون هوش مورد آزمایش قرار
مي كيرد همان فرصتي را داشته باشد که افرادي که
آزمون هوش براي آنها تدوین شده است درفرا گرفتن
مطالب آزمون داشته اند.
صفحه 130:
مهمترین فرضیه هايي که آزمون هاي هوش را تشکیل
مي دهند
د. فردي که آزموده مي شود بیشترین سعي خود را در انجام
آزمون مي نماید . محيط و به خصوص تعلیم و تربیت در
نمره هوش وي تأثیر دارد و اين خود از عوامل سبب ساز
اشتباه در بهره هوشي مي گردد. این فرضیه اهمیت به
خصوص نزد روان پزشکان دارد چون عده اي از افراد تحت
شرایط رواني قادر به انجام آزمون هاي هوش به شکل
مطلوب نیستند براي این عده آزمون هاي گروهي معمولاً بي
ثمر است و آزمون فردي موقعي صحیح است که روان
شناسي بتواند حالت حالت اضطراب و ترس و عواطف و
علائم مختلف دیگر آزموني را به مقدار قابل توجهي تغییر
دهد
صفحه 131:
آزمو ن های هوش| ۰۰۰
صفحه 132:
آزمون استانفورد بینه © ©
(بیشتر براي کودکان )
فردي که آزمون مي شود باید مناسب باشد ( از نظر سن
» تحصیلات (
رابطه صميمي و دوستانه میان روان شناس و امتحان
شونده برقرار شود.
دستورات دادن امتحان را دقیقاً پيروي کند
نتيجه آزمون را بايد دقيقاً تفسير كند
صفحه 133:
آزمون وكسلر ee
(بیشتر براي بزرگسالان )
برای افراد هفت سال به بالا تنظیم شده است. این آزمون از ۱۰ قسمت که ۵ قسمت آن
کلامی و ۵ قسمت آن غیر کلامی است
شده. بهره هوشی و طبقه به اين صورت است.:
بهره هوشي 06 و پایین .....عقب مانده بهره هوشي 000 تا 67۵ ..
0 بهره هوشي 00 تا 26 .....عقب افتادگي خفیفی, بهره هوشي ©©0 به بالا ..
بهره هوشي GOO 90
0 بهره هوشي UD UO ....متوسط
بهره هوشي ©© تا ©م”
0 بهره هوشي 400 تا 405
صفحه 134:
آزمون میلستون
اين تست مخصوص سنین 0 تا © سال است شامل
دو قسمت سئوالهاي كلامي و غیر کلامي است.
سئوالاتي از قبیل مسائل اجتماعي و سئوالاتي که
روان شناسي از فرد مي کند به عنوان تست ضایعه
مغزي هم معروف است.
صفحه 135:
0
آزمون آدمك eo.
مخصوص ه تا IG ساله ها است. در اين تست به
بچه ها گفته مي شود يك آدمك بکشند که کشیدن هر
يك از اجزاي اين آدمك يك امتیاز دارد که با جدول
سنجیده مي شود.
صفحه 136:
آزمون ریون
Rived
این آزمون براي دو گروه سني متا © سال و 00 تا 646
سال کاربرد دارد.
آزمون ريون همجنين براي تيزهوشان نيز به كار
مي رود.
صفحه 137:
آزمون بندر گشتالد
0 يك سري اشياني هستند که بر روي کارت هايي
نقاشي شده اند و از كودك خواسته مي شود همانند
آنها را ترسيم كند
صفحه 138:
۵۱
صفحه 139:
علل بیماری های روانی
هر نوع تغييري در کارکرد مغز مي تواند موجب بيماري رواني شود.
ضایعات مغزي ممکن است به دلایل زیر اتفاق بیفتد :
عفونت - ضربه - نرسیدن خون به مغز - خون ريزي مصرف
طولاني الکل - سوء تغذیه - صرع درمان نشده و بيماري هاي پیش
رونده مغزي (آلزایمر)
عامل دیگر ارث مي باشد بنابراین ممکن است فرد به دلایل ارثي مستعد
ابتلا به بيماريهاي رواني باشد
00
صفحه 140:
علل بیماری های روانی
تجارب دوران کودكي : براي رشد سالم يك فرد ؛ محبت »
عشق منعادل » راهنمايي مناسب » تشویق و نظم و ارتباط از
ضروریات دوران كودکي است اگر اين مسائل از كودكي دریغ
شود احتمال تبدیل شدن وي به يك بيمار رواني ممکن است.
صفحه 141:
علل بیماری های روانی
فضاي خانواده : نزاع خانوادگي » سوء تفاهم مستمر در بين
اعضاي خانواده » عدم وجود یمیت . فردي که در چنین
محيطي زندگي کند مستعد بيماري رواني است
صفحه 142:
علل بیماری های روانی
عوامل اجتماعي : اگر فردي در جامعه امکانات و واجبات يك
زندگي معمولي را نداشته باشد و نتواند خود را براي شرایط
نامساعد زندگي تجهیز کند دچار رنج و مستعد بيماري رواني
خواهد شد.
صفحه 143:
علل بیماری های روانی
عوامل شناختي : دانش آموزي که مي ترسد مردود شود. یا
دانش آموزي که فکر مي کند لباس با قيافه وي زشت است و
عرضه هیچ كاري را ندارد.
صفحه 144:
نز ضاي id
صفحه 145:
3
نوعي بيماري مغزي با حملات تشنجي ( غش ) مكرر
علل صرع جند كانه مي باشد مثل ضربه مغزي يا عفونت
هايي مانند آنسفالیت ۰ انكل ها » مسموميت با الكل يا ساير
مسموميت ها . با وجود اين حتي در نيمي از موارد علت
ناشناخته است معمولاً توسط نورولوزيست ( متخصص مغز
و اعصاب ) درمان مي شود.
صفحه 146:
شرت
به طور تخميني در حدود 636 میلیون نفر در تمام سنین از
این عارضه رنج مي برند که در کشور هاي در حال توسعه
9 برابر کشورهاي پیشرفته مي باشد.
براي اين بيماري راه درماني وجود دارد و تا (20“درصد
موارد با دارو درمان مي شوند.
٠ شيوع بيماري به طور متوسط حدود |) درصد در كل جهان
است
صفحه 147:
الزايمر
٠ نوعي دمانس ( زوال ) عقلي است كه ضمن تخريب سلول
ee ee
که مسئول ذخیره حافظه هستند اختلال ایجاد مي کند. 600
تا 600 در صد دمانس ها را سندروم مغزي دژنراتیو
پیشرونده تشکیل مي دهد يعني روي تفکر رفتار یا عاطفه
تأثیر مي گذارد. تخمین زده مي شود الآن در حدود 40
میلیون نفر مبتلا هستند که تا سال 000060 دو برابر مي
+ شود
صفحه 148:
الزايمر
© معمولااین بیماران قادر به مراقبت از خود نيستند. دوستان
و اشياء را تشخيص نمي دهند. آلزايمر درمان ندارد.
| بيماران توسط مراقبين بهداشت خانواده ناراحتي هاي اين
افراد را كاهش مي دهند. شيوع اين اختلال در ايران
٩/0 درصد و 235 ISO هزار نفر مي باشد.
بیمارستان رازي از بر خي از اين مبتلایان نگهداري
كه
صفحه 149:
اسکیزوفرنی
نوعي بيماري است که با آشفتگي عمیق در تفکر و احساسات مشخص
مي شود و بر کلام و اندیشه ۰ ادراك و شناخت نسبت به خود اثر
مي گذارد.
غالباً با تظاهرات سايكوتيك همراه است: شنیدن صدا داشتن عقاید غير
عادي و ثابت ( هزیان گوبي) حتي ممکن است بیمار قتل مرتکب
شود. در حدود 636 میلیون نفر از افراد بالاي dO سال معمولاً در
جوانی دید مي شود , مي نواند در ملکرد فرد اختلال ابجاد کرده و
سبب از دست دادن توانايي ها باكتسابي شود (اختادل در درس
صفحه 150:
اسکیزوفرنی
تحقیقات به درمان این بيماري كمك کرده است. درمان
دارويي » رواني - اجتماعي » توان بخشي و رابطه خانواده
وجود دارد.
البته براي بهبودي هرجه بيشتر اين بیماران شروع زود
هنگام درمان ضروري است .
حدود ) درصد در ایران به این بيماري آلوده هستند که
,, جمعيتي معادل با نیم میلیون نفر را شامل مي شود
صفحه 151:
03
عقب ماندصی ذهنی
سازمان جهاني بهداشت عقب ماندگي ذهني را به عنوان
حالتي از نقص یا نارسايي در رشد ذهني تعریف کرده است
که با اختلال در مهارت هاي دوره رشد مشخص مي شود .
بر سطح is هوش مانند شذاخت Gils | OS هاي
حركتي و اجتماعي .
در كشورهاي در حال توسعه در سطح افرد جوان 19 و
کمتر دچار عقب ماندگي ذهني شدید مي شوند.
صفحه 152:
عقب ماندكى ذهنى
استعدادهاي ذهني در همه افراد حتي افرادي كه به دليل عقب ماندكي
ذهني محدودیت هايي هم دارند مي تواند پرورش داده شود یا به هدر
رود البته بايك دیدگاه مثبت همراه با برنامه هاي حرفه اي و آموزش
مناسب مي توان سازگاري و پیشرفت افراد مبتلا به عقب ماندگي
ذهني را تا بالاترین سطح عملکرد ارتقا داد.
در ايران حداقل 6 درصد جمعیت يعني 106000۰00000 نفر از
عقب ماندگي ذهني رنج مي برند که در میان آنها 10 درصد داراي
عقب ماندگي شدید هستند.
صفحه 153:
نشازه ets gli دضیدو
ای فسف بفداسث وی
صفحه 154:
ح ۵ ط ه ۵ ط
۱۷ eee ees Beaty Prey
بهداشت روانى
احساس نكراني دائمي
ناشادي دائمي به علل ناموجه
از دست دادن آسان تعادل رواني در بيشتر اوقات
ope re
افسردگي و سرخوشي صورت متناوب
احساس بي علاقه كي و تنفر نسبت به مردم
Antisocial
. آشفتگي زندگي
صفحه 155:
AO
ac
Ae
۱۷ eee ees Beaty Prey
بهداشت روانی
عدم تحمل دائمي فرزندان
همواره خشمگین و بعد دچار پشيماني شدن
ees. ۱
SCC PON Nine erent Gren We CULeX hy ا |
احساس درد و شکایت هاي بي شمار جسمي که علتي براي
ان بيدا نمي شود
صفحه 156:
به ضاى درمعرض خطر [ !815 داوألا ]
٩ _کودکان و نوجوانان
Ea sO Se
ot
Sayeed)
صفحه 157:
اهميت بهداشت روان
امكان زندكي با آرامش و صلح در زندگي امروز صلب
شده است ( كيفيت جاي كميت را كرفته است ) بيماري
هاي عصبي و رواني در اين برهه زماني زياد شده آمار
حاكي از افزايش شيوع بيماري هاي رواني مي باشد.
صفحه 158:
3
ن علل شيوع
در نيجه اين كه اين بيمار ان معتل
Bye ae
gs sy NS ak) (بر تاس» صسحیح و 2
اردناة ی aus
صفحه 159:
2 لشك امار 25 ۱۱ ۱
از اتراح احترلت رراني :
جز اعتياد به مزاد مد رز الک
صفحه 160:
اهداف بهعداشت روانى
بهداشت رواني *6 هدف اصلي دارد
_ ارائه خدمات در جهت تامين فكر و روان افراد جامعه :
ييشكيري از ابتلا به اختلالات ررواني » بيمار يابي » درمان
سریع و پيگيري بیماران مبتلا به اختلالات عصبي و
رواني 53555 هاي مشاوره اي لك لد ک Bee)
مشكلات رواني اند.
صفحه 161:
اهداف بهعداشت روانى
©. هدفه آموزشي : آموزش بهداشت روان به افرادي كه با
بيماران رواني سرو كار دارريند و آمورش بهداشت رواني
are 0
آموزش مفاهیم و شناخت اختلالات رواني به كساني که در
سطوح مختلف بهداشت سر وكار دارند.
صفحه 162:
اهداف بهعداشت روانى
©. هدفه يزوهشي : در زميته هاي بهداشت رواني »
اختلالات رواني » عقب ماندگي ذهني »اعتیاد و انواع آن
انواع خرافات اجتماعي
PO nes SDR ا SN SE SE Po Cee)
) ... درمانگاه ها و کارخانه جات و
صفحه 163:
اهداف بهعداشت روانى
©. طرح و برنامه ريزي بهداشتي : شامل برنامه ييزي در
ایجاد و گسترش مراکز بهداشتي که مربوط به بهداشت
روان و مراکز کودکان استثنايي مراکز خدمات درماني
روانپزشكي و ایجاد هماهنگي بین خدمات و آموزش و
ييورش
صفحه 164:
انواس خدهات رجات wzilgy
Oe ee
ور آن +
آسیب پثیر ی تردی ر ایباد «
Ay My)
eae ee eee Eee)
بيماريابي و تمك هاي اوليه
A pas) cole!
صفحه 165:
انواس خدهات رصعداشت ردنر
اموزش بهداشت روان :
صفحه 166:
پیشگیری اولیه
بيمار شود
اصلي ييشكيري اوليه : مقاوم نمودن افراد جامعه
وصاً افراداسيب يذير در برابر اختلالات رواني از
مهار و كنترل هنجار هاي زنتيكي و وراثتي »
و خانوادگي
صفحه 167:
پیشگیری اولیه
اكّر جامعه را هدف قرار دهيم يك سري اهداف اختصاصي را بايد در
نظر بكيريم :
© تاثير شرايط محيطي و آلودكّي هاي زيست محيطي شرايط اجتماعي
و اقتصادي بر سلامت رودن
© نقش عوامل زنتيكي در بروز اختلالات رواني
بيامد هاي اجتماعي : از ازدواجهاي خويشاوندي » زودرس ٠» ازدواج با
افراد فاميل » تامل زين مغلوب ؛ ارتباط بين وضعيت رواني در دوران
بارداري و سلامت روان كودك يس از تولد
صفحه 168:
پیشگیری اولیه
#نياز هاي انساني در مراحل مختلف رشد ان جمله طفوليت
كودكي » نوجواني ميانسالي و سالمندي
#نقش اولياء در محيط خانواده در سلامت يوان كودكان و
نوجوانان
#»نحوه رويارويي با عوامل اضطراب انكيز محيطي و
اجتماعي
صفحه 169:
پیشگیری اولیه
این اهداف از راه هاي زیر قابل وصول است
© انجام تحقيقات سبب شناسي به منظور كشف نقش عوامل زنتيكي »
محيطي و خانوادكي در تخريب سلامت رواني افراد در جامعه ا
© همكاري بین تخصصي و بین بخشي با ارگان هاي ذیربط
© آموزش بهداشت همكاني
© همكاري مستمر با رهبران مذهبي ٠» سياسي ٠ مشاوره هاي
خانوادكي ( فردي و كروهي ) جلب همكاري و تشويق افراد جامعه
در بهره برداري مطلوب از خدمات بهداشت روان
صفحه 170:
پیشگیری ثانویه
لت ل PEERS:
تشخيص به موقع » دريمان فوري » زودرس و كامل جهت
رفع اختلالات در بین افرادي که شناسايي شده اند
SE eS ee ey LENSE STS Cate
اختلالات تا حصول كامل بهبودي در بين افراد آسيب ديده.
بيشكيري از بروز علائم شديد در بين افراد مبتلا و ايجاد
سازكاري بين آنها و خانواده » جلوككيري از بالا رفتن ميزان
عود و دفعات بستري » ارائه خدمات مراقبتي
صفحه 171:
پیشگیری ثانویه
چگونگي حاصل شدن این اهداف
جيره يه OS
pe ere
ها و محل کار
خدمات درماني مناسب و به موقع از طریق فراهم
امكانات و شرايط لازم ( ارزان و سريايي )
صفحه 172:
پیشگیری تانویه
جكونكي حاصل شدن اين اهدافه
ات 0
©شناسايي افراد در مداريس
©خانواده ها و محل كار
#ارائه خدمات درماني مناسب و به موقع از طريق فراهم
أوردن امكانات و شرايط لازم ( ارزان و سريايي )
© همكاري بين تخصصي بهداشت و درماني
i
صفحه 173:
جكونكي حاصل شدن اين اهداف
© آموزش هاي لازم در جهت حذف باورهاي غلط و تعصبات
نادرست و اصلاح نكرش دانش و مهارت آنها در خصوص تعبير و
تفسير اختلالات رواني انتخاب » درمان و نحوه برخورد با بيماران
رواني
© ييشكيري از تداوم اختلالات رواني مزمن در بين مبتلايان و كاهش
ناتواني هاي فردي ؛ اجتماعي » شغلي و خانوادكي ناشي از آن
صفحه 174:
براي دستيابي به اين اهداف :.
© شناسايي مبتلايان به اختلالات رواني مزمن » حمايت از مبتلايان
شناخته شده
٩ اقدامات عملي براي بازتواني مبتلایان از طریق كاريابي » حمایت
مالي و اشتغال در مراکز نیمه وقت
©»ارائه خدمات مراقبتي ٠ تامين واحد هاي نوتواني در بخش هاي
روان يزشكي و همجنين آموزش خانواده ها در نحوه برخورد با اين
بيماران
02
صفحه 175:
711
dal ولي بايد مورك يدير
صفحه 176:
۰ پا
افراد آسیب پذیر
Pea Ye cS Tee he S ete Eso Tees
6 ete e Te ESTO TE oD eee STE SE
لعا ال لل
دیده اند مانند مهاجران و بي خانمان ها
صفحه 177:
استراتزي هاي برنامه
صفحه 178:
استراتزي هاي خدماتي و كك
ال ا ا م
ل ال ا ا الت ال 0
كادر مراقبت هاي بهداشتي
© ارجاع بيماران از خانه هاي بهداشت به سطوح بالاتر
|
صفحه 179:
استراتزي هاي خدماتي و كك
© استراتزي هاي آموزشي : اجراي برنامه هاي آموزشي جهت كاركنان بهداشتي.
© آموزش كروهي از مربيان كه آموزش كاركنان بهداشتي و يزشكان عمومي را
۳
و
© آموزش تخصصي براي روان يزشكان باليني » يزشكان » كارشناسان بهداشت
لاي ل ل ا لل ا
ea ا ا ا ل
© تهيه و تنظيم كمك هاي آموزشي در جهت بهداشت رواني
aa
صفحه 180:
استراتزي هاي خدماتي و كك
© استراتزي هاي ارتقائي : معرفي اصول و مفاهيم بهداشت رواني در برنامه هاي
بهداشتي
© به كار بردن ارزش هاي اخلاقي جهت ارتقاء بهداشت روان براي داشتن زندكي
سال
ال ا ا ات ال DEN ا eee ew
9
| DIS