علوم پایه محیط زیست و زیست‌شناسی

بهداشت و آلودگی هوا در روستاها

alodegi_hava_dar_rostaha

در نمایش آنلاین پاورپوینت، ممکن است بعضی علائم، اعداد و حتی فونت‌ها به خوبی نمایش داده نشود. این مشکل در فایل اصلی پاورپوینت وجود ندارد.






  • جزئیات
  • امتیاز و نظرات
  • متن پاورپوینت

امتیاز

درحال ارسال
امتیاز کاربر [0 رای]

نقد و بررسی ها

هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.

اولین کسی باشید که نظری می نویسد “بهداشت و آلودگی هوا در روستاها”

بهداشت و آلودگی هوا در روستاها

اسلاید 1: عنوان:بهداشت و آلودگی هوا در روستاها تهیه و تنظیم: مهندس یاور منظوری کارشناس بهداشت محیط شبکه بهداشت ودرمان شهرستان نیر استان اردبیل Web:http://environment100.blogfa.com Email:yavar.manzori@gmail.com

اسلاید 2: آلودگی هوا در روستاها

اسلاید 3: مقدمه:یکی از روزی ها و نعمات الهی که ادامه حیات آدمی و اکثر موجودات زنده در گرو دستیابی به آن می باشد هوا است. هوا مانند آب و غذا و بلکه مقدم بر آنها رزقی است که خداوند برای تداوم حیات، بدون هیچ زحمت و تلاشی در اختیار تمام مخلوقات قرار داده است زیرا نیاز بدون وقفه این نعمت خدایی، وفور و استمرار و سهولت دسترسی به آن را می طلبد.

اسلاید 4: انسان همیشه سعی داشته است که هوا را هر چه پاکتر در اختیار داشته باشد. اگر چه صنعتی شدن شهرها و افزایش جمعیت، در جهت افزایش آلودگی این نعمت خدادادی است. ولی در راستای دستیابی به هوای سالم، انسان همیشه به سوی طبیعت دور از صنعت و شهرنشینی رفته است که از آن جمله هوای دشت و کوه و هوای روستا که توأم با فضای سبز است همیشه مورد توجه بوده است.

اسلاید 5: ولی برخلاف این تصور همگانی، متأسفانه در روستاها خواسته یا ناخواسته، آلودگی هایی برای هوای تنفسی به وجود آمده است که سعی می شود خیلی خلاصه به این موارد اشاره شود تا توصیه هایی که در جهت کاهش یا رفع آنها ارائه می شود بیشتر مورد توجه قرار گیرد.

اسلاید 6: بحث آلودگی هوای روستاها در دو بخش آلودگی های هوای آزاد و آلودگی هوا در محیط های سر بستة روستا مورد بررسی قرار می گیرد.

اسلاید 7: الف: آلودگی هوای آزاد در روستا:

اسلاید 8: متأسفانه هوای روستاها نیز خیلی از تمدن شهرنشینی و صنعت نتوانسته دور بماند و سفیرهای صنعت و شهرنشینی از قبیل انواع وسایل نقلیه عمدتاً به روستاها رسيده و هواي آنجا را تحت تأثير قرار داده‌اند.

اسلاید 9: از دیگر سفیران صنعت و شهرنشینی وجود کوره های آهک، گچ و آجرپزی است که به دو طریق، اول با رها سازی ذرات جامد معلق در هوا و دوم با ایجاد دود ناشی از سوخت های فسیلی باعث آلودگی هوای آزاد روستاها می شوند.

اسلاید 10: از دیگر آلوده کننده های هوا در محیط روستا وجود تنورهای پخت نان هستند که اکثراً در آنها چوب و هیزم و دیگر بقایای گیاهی و گاهی فضولات حیوانی، سوزانده شده و دود حاصله به همراه ذرات مواد جامد معلق باعث آلودگی هوا می شوند. تنور تهیه نان در روستاتنور تهیه نان در روستا

اسلاید 11: در بعضی از روستاها شب ها جهت در امان ماندن از نیش پشه و بعضی دیگر از حشرات در حیاط و در نزدیکی جلو اتاق های مسکونی اقدام به سوزاندن فضولات حیوانی که از قبل به همین منظور تهیه شده اند می نمایند که این دود غلیظ و شدید واقعاً هوای پاک و لطیف روستا را در شب آلوده می نماید.

اسلاید 12: یکی دیگر از آلوده کننده هایی که در روستا به چشم می خورد وجود اجاق های هیزمی است که گاهاً تبدیل به نفتی شده است و هر دو نوع آنها آلوده ساز هوای محیط هستند.

اسلاید 13: خاکی بودن معابر روستایی و حیاط خانه ها باعث می شود که با کمترین رفت و آمدها، مقدار زیادی گرد و غبار آلوده به هوا بلند شود که در کنار وزش باد آلودگی هوا خیلی شدید خواهد بود که برای جلوگیری از این مسأله حداقل می توان معابر و حیاط خانه ها را شن ریزی کرد.

اسلاید 14: ب: منابع آلوده کننده هوای محیط بسته در روستا

اسلاید 15: استفاده از بخاری های نفتی و گاهاً هیزمی علاوه بر اینکه باعث آلودگی هوای آزاد روستا می شود مقداری از آلودگی و دود حاصله را قبل از اینکه از طریق لوله بخاری به خارج از خانه هدایت شود از لابلای اتصالات و یا از طریق در بخاری وارد هوای تنفسی اتاق کرده و موجب آلودگی آن می شودکه این موضوع هنگامی که در بیرون از خانه باد در حال وزیدن است بشدت زیاد می شود چون باد نه تنها باعث جلوگیری از خروج دود شده، بلکه بعضاً کلیه دود را به داخل بخاری و فضای خانه بر می گرداند و اگر به این مساله توجه نشود امکان وجود مسمومیت و حتی مرگ به علت استنشاق گاز منواكسيد كربن وجود خواهد داشت.

اسلاید 16: آلوده ساز دیگر هوای محیط بسته در روستا که در بعضی از خانه های شهری نیز وجود دارد چراغ های گرم کننده نفتی می باشد که برای خوب سوختن نیاز به اکسیژن زیادی دارد و به محض اینکه مقدار اکسیژن از حدی کمتر شود (در زمستان بعلت سرمای هوا کلیه منافذ و درها بسته است و اکسیژن محدود است) عمل سوختن به صورت ناقص انجام شده و علاوه بر اینکه مقدار زیادی نفت از طریق فتیله چراغ در قسمتی که بعلت کمبود اکسیژن شعله ندارد، بخار می شود، مقدار زیادی گاز منواکسید کربن (Co) که گازی خفه کننده، بی بو و بی مزه است نیز وارد هوای اتاق می شود

اسلاید 17: چراغ های گرم کننده قدیمی

اسلاید 18: در این حالت چون میل ترکیبی منواکسید کربن 200 برابر بیشتر از میل ترکیبی اکسیژن با هموگلوبین خون است، به سرعت در ریه ها، جایگزین اکسیژن شده و میزان کربوکسی هموگلوبین را در خون افزایش داده و در صورت ادامه هر لحظه احتمال خفگی افزایش می یابد. همچنین مشابه وضعیت چراغ‌هاي نفتي و دیگر گرم کننده های نفتی را، سماورهای نفتی دارند که می توانند حالات مشابه ولی خفیف تر را بوجود آوردند.

اسلاید 19: یکی دیگر از آلوده کننده های محیط بسته وجود کرسی های ذغالی است که در اکثر مناطق سردسیر رواج زیادی دارد.کرسی شش وجهی يا مكعبي از جنس چوب است که چهار طرف آن باز و قسمت بالا و پایین آن بسته است و درون آن ذغال افروخته قرار داده شده و روی این شش وجهی چوبی را با لحاف بزرگی می پوشانند.

اسلاید 20: کرسی روستایی

اسلاید 21: افراد برای گرم شدن و خوابیدن از چهار طرف در زیر لحاف کرسی می روند. به علت سرمای هوای اتاق، اکثر اوقات کودکان و بعضاً بزرگسالان سر خود را زیر لحاف می برند و در آنجا بعلت تمام شدن سریع اکسیژن در هوای محبوس زیر لحاف کرسی، ذغال های نیمه افروخته بصورت ناقص احتراق خود را ادامه می دهند و تولید منواکسید کربن می کنند که همانطوری که اشاره شد باعث خفگی می شود.

اسلاید 22: آلوده کننده دیگر هوای محیط های بسته روستایی استعمال دخانیات (انواع توتون) بصورت کشیدن سیگار و تنباکو در قلیان می باشد و باعث می شود هوای اتاق مسکونی بشدت آلوده شود زیرا خانه های روستایی بعلت عدم اطلاعات کافی در مورد فضای مورد نیاز برای هر نفر و بطور کلی عدم آگاهی از مهندسی ساختمان بسیار کوچکتر از خانه های شهری ساخته می شود و از سویی به علت وابستگی های خاص روستا و بالا بودن بعد خانوار در روستا تعداد افراد ساکن در همین فضاهای کوچک خیلی زیاد هستند که نیاز به اکسیژن و هوای تازه بیشتری وجود دارد.

اسلاید 23: در اکثر روستاهایی که فاقد شبکه برق هستند بالاجبار برای تامین روشنایی در شب از چراغ های نفتی (گرد سوز، دستی، لامپا و ...) استفاده می شود که به علت تنظیم نبودن شعله و یا عدم وجود هوای مورد نیاز چراغ، دود زیادی ایجاد کرده و اگر ساکنین خانه خواب باشند می تواند خطرات جدی ایجاد نماید.

اسلاید 24: چراغ های گرد سوز،دستی و لامپا

اسلاید 25: یکی دیگر از کاستی های ساختمان خانه های روستایی وجود پنجره ها در ارتفاع پایین می باشد که با وزش بادهایی با سرعت بسیار کم نیز به مقدار زیادی گرد و غبار وارد خانه ها شده و فضای سر بسته را آلوده می کند و بالاخره می توان از جارو کردن حیاط و خانه ها که ذرات گرد و غبار و مواد معلق برخاسته از فرشها را در هوا زياد مي‌كنند نام برد كه براي جلوگيري از گرد و غبار در حیاط می توان قبل از جارو اقدام به آبپاشی نمود.

اسلاید 26: به امید داشتن و استفاده از هوای داراي 21% اکسیژن

اسلاید 27: با تشکر از توجه شما

10,000 تومان

خرید پاورپوینت توسط کلیه کارت‌های شتاب امکان‌پذیر است و بلافاصله پس از خرید، لینک دانلود پاورپوینت در اختیار شما قرار خواهد گرفت.

در صورت عدم رضایت سفارش برگشت و وجه به حساب شما برگشت داده خواهد شد.

در صورت نیاز با شماره 09353405883 در واتساپ، ایتا و روبیکا تماس بگیرید.

افزودن به سبد خرید