صفحه 1:
بسم الله الرحمن الرحيم
صفحه 2:
عنوان:
بودجه و مديريت اقتصاد
كردآورندكان:
۳
آلما عبادى
صفحه 3:
بخش هاى اقتصادى كشور
"ا بخش دولت:
"! شامل كليه صنايع بزرك, صنايع مادر,بازركانى
خارجی,بانکداری,بیمه و..... در اختیار دولت هستند.
"ا بخش خصوصىى:شامل ان قسمت از
کشاورزی ,دامداری,صنعت,خدمات و ا
فعاليت هاى اقتصادى دولتى و تعاونى است.
صفحه 4:
9 SRO eee CATS od
توزيع است كه در شهرها و روستاها بر طبق ضوابط
اسلامى تشكيل مى شود.
صفحه 5:
ا م
as شامل ان دسته از افراد و موسسات تولیدی به معنای
وسیع کلمه است که در عرضه بازارها از یک سو
خریدار و از سوی دیگر فروشنده از خصوصیات اين
بخش بايد كفت كه در اين بخش هر عملى كه انجام مى
RT EBT کت(
صفحه 6:
خصوصیات عمده بخش عمومی
* شامل انواع مختلف سازمان های دولتی است که هریک به
g eevee) 0 ۱39
ا ٩
Peete ae eS ener ae ere) 9
مى دهد,بر اين اساس بودجه ريزى دولتى بايد تابع يى
ل ا |
صفحه 7:
"ا سازمانهايى كه در حوزه بخش عمومى قرار دارند داراى
خصوصيات زير اند:
* )به موجب قانون به وجود می ایند
)در مقابل وظایفی که به عهده دارند مسئولند
fe Sea ene SCE eS ent eres) een dd
Rpt ا
صفحه 8:
3 5 SR
تفاوت بحس عمومی و حصوصی.:.
8 در بخش عمومی نفع طلبی و سود جویی هدف اصلی مدیریت محسوب
نمي hier Gc eee me cen
Cpe ey ey)
ial در بخش عمومی بر خلاف بخش خصوصی,صورتهای مالی و روش
ENE OSS eS SCE ews ESTED eee هل
نشان مى دهد.
ا ل ا ل
تصميمات سياسى و يا ادارى ايجاد شده اند و نه بر بايه ابتكار و اهداف
yeeros
صفحه 9:
۰(
وجود ماهیت عمومی خود به نوعی وابسته به بخش دولتی هستند.
000
|
صفحه 10:
اهمیت بودجه ریزی
9 nr SSeS Rene Shela
Breer ا ل ا ا ا ae aD
111 ا ا ل
دلايل زير بودجه ان متفاوت از ديكرٍ بخش هاى اقتصادى
Ip Pe لم
صفحه 11:
-دولت ها بزرگترین سازمان های هر کشوری محسوب
0
ات ا ا ل ا 9
از افراد و موسسات است و اجراى بودجه تابع مقررات
م
ae تاثیر بودجه دولتی تنها بر سازمانها و موسسات دولتی
ee ere NOL eS ا اك
اقتصادی و اجتماعی جامعه می شود.
صفحه 12:
8 (4.بودجه اخذ مجوز. دولت برای هزینه هاست.
> ا است .
۱9 hc Bas
۳ ا
8 2.بودجه از مهمترین ابزار کنترل دولت توسط مردم و
Er ag (San ۳
صفحه 13:
ا 0۳
"ا در حال حاضر مهمترين مشكل اقتصادى كشور ضعف
اقتدار در مديريت كشور است.
0 ل Toa!
"ا مراكز تصميم كّيرى متعدد در كشور
"ا تصمیم گیری های سازمانی متداخل و نا هماهنگ
|
ل ل ا ا الت
صفحه 14:
"ا نفوذ پذیری سیاست توسط گروههای فشار
سياسى شدن مديريت اقتصاد كشور
0 Sree
صفحه 15:
کارکرد دستگاه اقتصادی کشور
"ا کارکرد های وزارت امور اقتصادی و دارایی شامل سه
بخش زير است:
* ).تنظیم سیاست های کلان اقتصادی
"ا ©.تسهيل,تنظيم و نظارت بر فعاليت ها ى بخشى و فرا
he Bal اا ال ا ل كت 0 ري
مورد نیاز فعالیتهای اقتصادی
صفحه 16:
سياست هاى مالى
errr erg Or هاى مالى در قالب تنظيم درامدها و هزينه
هاى بودجه صورت مى بذيررد.براى اين منظور ضرورت
دارد مبناى تنظيم بودجه در امد هاى واقعى قابل حصول
باشد.
صفحه 17:
کنترل و کاهش هزینه ها
9 TOD das
امور مالی,کوچک سازبی دولت و واگذاری یا فروش سهام
شركتهاى دولتى به مردم ممكن است.
2 er
اف ا ال ات ا ا ل ل م
"ا -تاكيد بر هدفمند نمودن تنظيو بودجه و افزايش كارايى
زمينه سازى به منظور توليد اطلاعات صحيح ايجاد سيستم
مالی یکپارچه
صفحه 18:
ب)کوچک سازی دولت از طریق کاهش هزینه عمومی به قیمت
های قابت
-تلاش در جهت عقلانى كردن هزينه هاى عمومى
۱ 0۳ ا ا Rr er
eee en Se Tere Sie
ee ee eee
-كاهش رديفهاى متمركز
nore ل اكت
-تعادل بين منابع و مصارف
صفحه 19:
"" ج)كاهش هزينه ها از طريق واكّذارى يا فروش سهام
Oe ا له
-ساماندهی شرکت های دولتی با تاکید بر خصوصی سازی
oN Ste eS eS Ceri Toe toe
ACS eS ee SED TCS Te OS
صفحه 20:
افزايش در آمد ها
"ا افزايش درامدهاى مالياتى ,افزايشسهم سود دولت در
شركتهاى دولتى و وصول وام هاى تحصيلى كذشته
موسسات و شركتهاى دولتى از محل وام هاى تضمينى
Rest eg yy wenn)
صفحه 21:
افزایش درامد مالیاتی از طريق
علفت اصلل عدالت مائياتى
Ferrets Per
- تعدیل های درونی در نظام تشخیص
er ee ل لت
- ساده نمودن روشهای اخذ مالیات و حذف روشهای زائد
Tes Ere Siena ۱
صفحه 22:
سیاستهای پولی و ارزی و تنظیم بازار سرمایه
سیاستهای پولی و ارزی میتواند راه گشای حل مشکلات
ا ۳۹
"" اين رياه كارها عبارتند از:
* - تنظیم سیاست های پولی و ارزی با هدف دستیابی به ثبات
اقتصادی
"ا - تثبيت فضاى اطمينان بخش براى فعالاناقتصادى
"ا - ارتقائ بازار سرمايه ايران
صفحه 23:
rp er > 20
- کنترل و محدود سازی دخالت مستقیم دولت در سازو کار بازار
ا ا EBB CVE ere
- شناسايى ابزار يولى منطبق با بانكدارى اسلامى بدون ربا
- حمايت جدى از بازار سهام
- تصحیح جهت گیری اعطای اعتبارات
۳
- تشويق رقابت و ييشكيرى از وقوع بحران
صفحه 24:
رویکرد توسعه عدالت محور اقتصاد ملی
20 Ren ie Carre er eee er
سه هدف راهبردى: رشد اقتصادى قابل دوام همراه با
2 ا ا
eye ee sere Ree ا al
کار دارد.
صفحه 25:
رشد اقتصادى قابل دوام pe*.) 5 افزايش سطح
النتعال
وا ا ال oo ee Pe UE
توسعه مشاركت مردم در فعاليت هاى اقتصادى و كسترش
ريقابت و تنظيم انحصار,بيوند مى يابد.
صفحه 26:
ثبات كلان اقتصادى
"ا با حفظ قدرت خريد و يايدارى برابرى يول ملى ييوند
نزديك داريد و بهسازى توزيعى و تخصيصى منابع
ere eer eras Nee Ce cere et Se Ce en eNe Reet]
و بودجه ای در چهار چوب برنامه کلی دولت برای فراهم
اوردن زمينه تحقق توسعه عدالت محور اقتصاد ملى قابل
yes
صفحه 27:
توزيع Eee 2 OY wey SSP ee At
"ذا توزيع عادلانه ثروت و درآمد از طريق كاهش نابرابرى و
مقابله با فقر ميسر خواهد شد,براى تحقق اين امر تدوين
برنامه ها و شيوه هاى دستيابى به ان ضرورى است.
صفحه 28:
له
* از دیدگاه اقتصادی میزان درآمدهای مالیاتی دولت در
سنجش با ظرفيت هاى قابل حصول در مقياس محصول
en ace اك
صفحه 29:
شبكه بانكى
"ا نقش مسلط بازار يول در بين بازارهاى مالى تشكيل دهنده
CREED gee ee ele) Aree eee
هاى اقتصادى در ايران ,اهميت شبكه بانكى كشور بسيار
صفحه 30:
"ا ۱
زیرضروری است:
۳ Os Ses
- كسترش فراكيرٍ مالكيت و حد اكثر سازى تعداد مشاركت
23
" - افزايش فريصت هاى شغلى
لت ل ل ات ات ل ك5
صفحه 31:
- جذب سرمایه گذاری
- افزايش در امد هاى دولت
9۳۳۹ سازى ييامد هاى منفى
صفحه 32:
حسابرسی:
سازمان حسابرسى وابسته به وزارت
Neal ل قا
يك بازوى اجرايى,وظيفه
حسابرسى و بازرسى قانونى
شركتها و موسسات انتفاعى
بخشهای دولتی و عمومی, و
en 9
BE
صفحه 33:
ee eee er SO Ee
rene re Ske Soe Tee Bl
OE bee eon Te: bi mene reco
داراى جهار نقش اساسى است:
te Gad 4g WE Gul
۳ nee]
توسعه اقتصادى ١
2 CIN: