سایر تحقیق و پژوهش

تئوری آشوب و رابطه آن با MIS

teory_ashob_va_rabeteye_an_ba_mis

در نمایش آنلاین پاورپوینت، ممکن است بعضی علائم، اعداد و حتی فونت‌ها به خوبی نمایش داده نشود. این مشکل در فایل اصلی پاورپوینت وجود ندارد.






  • جزئیات
  • امتیاز و نظرات
  • متن پاورپوینت

امتیاز

درحال ارسال
امتیاز کاربر [0 رای]

نقد و بررسی ها

هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.

اولین کسی باشید که نظری می نویسد “تئوری آشوب و رابطه آن با MIS”

تئوری آشوب و رابطه آن با MIS

اسلاید 1: تئوري آشوب و رابطه آن با MIS استاد مربوطه: آقاي دكتر سرمد سعيدي گردآورنده: حسن موسي زاده پاييز 1386

اسلاید 2: مقدمههدف اصلي اين تحقيق مروري اجمالي بر ادبيات مربوط به نظريه آشوب به صورت نسبتا ساده و قابل استفاده براي مديران است. همچنين سعي شده است تا كاربردهاي متنوع نظريه آشوب در مديريت معرفي شوند.نظريه آشوب هر چند كه در دهه هاي اخير جزء تحقيقات علمي رشته هايي گوناگون قرار گرفته، اما مفهوم ساده آن ريشه در برداشت هاي اوليه انسان در مورد جهان دارد. كلمه يوناني Chaos (كي آس) كه به آشوب و هرج و مرج يا بي نظمي ترجمه شده است تلقي يونانيان باستان را نسبت به هستي مي رساند طبق اين ديدگاه هر چند كه امور جهان بي نظم، تصادفي و در نتيجه غير قابل پيش بيني به نظر مي رسند اما در عين حال از يك نظم و قطعيت برخوردار هستند.

اسلاید 3: آشوب چيست؟« كليه تمام ناشناخته ها نزد خداوند است و جز او كسي از ناشناخته ها آگاهي ندارد او هر آنچه را كه در خشكي و درياست مي داند. هيچ برگي از درختي نمي افتد مگر اينكه او از آن آگاه باشد و هيچ دانه اي در تاريكي هاي زمين و هيچ تر و خشكي وجود نخواهد داشت. مگر اينكه در كتاب مبين (قرآن مجيد) به آن دلالت شده باشد.»«سوره انعام آيه 58»«برگ درختان سبز در نظر هوشيارهر ورقش دفتري است، معرفت كردگار»« حافظ»يار دوست مي دارد اين آشفتگيكوشش بيهوده به از خفتگي« مولوي»

اسلاید 4: نظريه آشوب به شاخه اي از رياضيات و فيزيك گفته مي شود كه مرتبط با سيستمهايي است كه ديناميك آنها در برابر تغيير مقادير اوليه رفتار بسيار حساسي نشان مي دهد به طوريكه رفتارهاي آينده آنها ديگر قابل پيش بيني نمي باشد. به اين سيستمها سيستمهاي آشوبي گفته مي شود كه از نوع سيستمهاي غير خطي ديناميك هستند.

اسلاید 5: Chaos در لغت به معني در هم ريختگي آشفتگي و بي نظمي است و مترادف آن در مكانيك turbulance يا تلاطم مي باشد ولي در تئوري به مفهوم نظم در بي نظمي و عمدتا از شناخت رموز موجود در طبيعت و خلقت نشات گرفته است به عبارت ديگر Chaos به مفهوم مجموعه تلاطمها و جابجائيهاي بي نظميها در تمام مقايسه ها مي باشد. در تئوري بي نظمي اين طبيعت است كه الگوههاي واقعي را مي سازد و يا قبلا ساخته است. اين الگوها بعضا ً در فضاي خود داراي نظم و در زمان دچار بي نظمي بوده و يا بر عكس در زمان داراي نظم و در فضاي خود بي نظم مي باشند.

اسلاید 6: تاريخچه تئوري آشوباز سال 1965 تاكنون به ويژه در سالهاي اخيرتئوري آشفتگي كه براي اولين بار توسط دانشمندي به نام « ادوارد لورنز» در هواشناسي به كار گرفته شده و آن را به يك علم تبديل نموده در حيطه تمام علوم و مباحث تجربي، رياضي، رفتاري، اجتماعي و مديريتي و ..... دارد شده و عملاً در بسياري از آنها داده هاي گذشته را بي ارزش كرده و اساس تغييرات بنيادي در علوم را فراهم نموده است.ادوارد لورنز در يك تلاش براي مدل سازي شرايط آب و هوا معروف ترين سمبل آشوب را كشف كرد: ( LORENTZ ATTRACTOR) جاذب لورنز

اسلاید 7: «جميز گيلك» در كتاب خود تحت عنوان «آشوب؛ ايجاد يك علم جديد» چشم اندازهاي جديدي را از واقعيت هاي فرا روي، روشهاي جديد، درك علت و معلول را جهت برقراري نظم و حل و فصل پيچيدگيهاي (تئوري پيچيدگي) سازمان ارائه مي كند. اين تئوري كه با تئوري آشوب در ارتباط است، بعدها توسط انديشمنداني نظير «روگرلوين» در كتابي تحت عنوان «پيچيدگي: زندگي در لبه نظم و آشوب» و « ميتچل والدروپ» در كتابي به نام «پيچيدگي: علم نوظهور در لبه نظم و آشوب» توسعه يافت. اين نظريه در ابتدا تنها يك نظريه بود، اما مطالعات بعدي آن را به يك تئوري تبديل كرد، مطالعات بيشتر آن را به حد علم نيز رساندند، به طوري كه امروزه از آشوب در معماري و عمران نيز استفاده مي شود، چرا كه يكي از اصولي كه اين علم بيان مي كند اين است كه هيچ چيز قابل پيش بيني نيست. دانشمندان معاصر معتقدند قرن بيستم به ترتيب بابت سه مسأله «نسبيت، مكانيك كوانتوم، و تئوري آشفتگي» در خاطر بشريت باقي خواهد ماند و تئوري آشفتگي را آن چيزي دانسته اند كه امروزه كاربرد اصلي را دارد.«استيفن ها و كينك» فيزيكدان و كيهان شناس و برنده جايزه نوبل در فيزيك ذره اي، اين سؤال را مطرح كرد: «در دنيايي كه در آن ميرايي (انتروپي) حاكم است، نظم چگونه پديد مي آيد؟»تئوري آشفتگي مي گويد: «با داشتن دانش تقريبي از شرايط اوليه يك نظام و با درك قانون طبيعي مرتبط به آن نظام كه رموز آن به صورت قابل كشف در دل طبيعت نهفته است انسان مي تواند رفتار آينده آن نظام را برآورده كند.»

اسلاید 8: امروزه، با ابر رايانه هاي موجود و نظامهاي ماهواره اي وضع آب و هوا و بادهاي ديجيتالي توسط سلسله جبال ديجيتالي شكل گرفته و اطلاعات مسيرهاي مختلف به ويژه از طريق ماهواره ها لحظه به لحظه وارد رايانه ها شده و اين نمونه سازي رايانه اي در حقيقت موفق به تغيير موضوع آب و هوا از يك هنر و يك مسأله صرف تجربي و مهارتي به يك علم گرديده است. كشف لورنز حادثه اي به مانند كشف ارشميدوس در حمام و شايد پر اهميت تر باشد.موش آزمايشگاهي اين علم نو، آونگ است در حال حاضر مكانيك حركت آونگها به طور گسترده اي فن آوريهاي پيچيده را از ليزر تا ماهواره ها در برگرفته است. اين حركت و جابجايي آونگ گونه، اساس حركت اوليه آشفتگي مي باشد در حقيقت تكامل تصاوير در فضاهاي انتقالي و مرحله اي تصوير رفتار بلند مدت يك نظام را به دست مي دهد كه در مورد هواشناسي منجر به تصويري مشابه دو بال يك پروانه شد. دانشمندان، اين مختصات و اعداد معرف نقاط مختلف در فضاهاي مرحله اي و دوره هاي انتقالي را كه بيانگر ميليون ها بار حركت و تغيير حاصل از حركت يك نقطه و يا نوسانات نقاط بر روي حركات آونگ گونه بود جاذبه بيگانه يا عجيب و غريب (Strange Attractors) نام نهادند.

اسلاید 9: در سال 1977 براي اولين بار حدود يكصد نفر از دانشمندان علوم مختلف در ايتاليا گرد هم آمدند تا اطلاعات خود را در مورد تئوري آشفتگي با هم مبادله نمايند. «ليبچابر، با ساخت يك دستگاه، حركت هليوم را در اثر گرما مورد بررسي قرار داد كه اين يك آزمايش واقعي با يك سيال واقعي و تأييدي بر فرضيه هاي ارائه شده قبلي و همچنين یک حركت واقعي تر در جهت اثبات تئوري آشفتگي بود.

اسلاید 10: ويژگيهاي تئوري آشوبتئوريهاي بي نظمي و آشوب (Chaos) اولين ضربه ها را بر پيكره پارادايم سنتي مديريت وارد آورده اند و مي روند تا اساس پارادايم تازه اي را در مديريت و ساير علوم مرتبط شكل دهند اثر پروانه اي (Butterfly Effect)سازگاري پويا (Dynamic Adaptation)خود مانايي (Self – Similarity)جاذبه هاي غريب (Strange Attractors)

اسلاید 11: 1) اثر پروانه اي (Butterfly Effect)لورنز عالم جوشناس، استاد هواشناسي دانشگاه MCI در سال 1973، در تحقيقات خود به اين نتيجه رسيد كه يك تغيير جزئي در شرايط اوليه معادلات پيش بيني كننده وضع جوي منجر به تغييرات بسيار شديد در نتايج حاصل از آن ها مي گردد. در حالي كه به طور متعارف يك تغيير جزئي مي بايست منجر به تغييري جزئي در نتايج مي شد شعار مهم نظريه آشوب «اگر پروانه اي در پكن پر بزند از اثر جزئي حركت بالهاي او ممكن است طوفاني در نيويورك بر پا شود.»حساسيت به شرايط اوليه يكي از ويژگيهاي مهم سيستمهاي بي نظم و آشوبناك است و از آن به عنوان شاخص براي شناخت اين سيستمها مي توان بهره برد. اثر پروانه اي توجيهي عقلايي و كامل از رفتارها و تصميم هاي مديران كارآفرين و خلاق و موفق به دست مي دهد. كه با يك حركت مناسب و كم انرژي توانسته اند موجبات تحول و دگرگوني هاي عظيم و توفيق هاي شگرفي را براي سازمان فراهم آورند.

اسلاید 12: 2) سازگاري پويا (Dynamic Adaptation) شعار مهم دوم نظريه آشوب گشت «زندگي براي بقا راه خود را خواهد يافت» و اين همان سازگاري است.سيستمهاي بي نظم در ارتباط با محيطشان هم چون موجودات زنده عمل مي كنند و نوعي تطابق و سازگاري پويا بين آنها و پيرامونشان برقرار است و اين ويژگي نيز در ارتباط با مسائل سازمان و مديريت كار ساز و روشن گر است و توجه به آن حائز اهميت مي باشد. اين سيستمها كه «والدروپ» آنها را سيستم هاي پيچيده سازگار شونده (Complex Adaptive systems) نام نهاده است در طبيعت بسيار موفق بوده و از طريق سازگاري پويا بقاي خود را در طول زمان حفظ مي كنند.سيستم هاي سازگار شونده داراي ويژگيهاي زير مي باشند:اولاً: خود كنترل و خود نظم مي باشندثانياً: داراي هم افزائي مي باشند؛‌ نحوه سازماندهي ، ارتباط اجزاي با هم و پيچيدگي روابط بين آنها، نوعي هم افزايي را در حالات مطلوب بوجود آورده و سيستم ها را داراي قدرتي مي كند كه از جمع قدرت تك تك اجزاء بدست آمده است.ثالثاً: خاصيت يادگيرندگي دارندرابعاً: وجود نوعي تخصص انعطاف پذير

اسلاید 13: 3) خودمانايي (Self – Similarity)در تئوري آشوب و معادلات آن نوعي شباهت بين اجزاء و كل قابل تشخيص است، بدين ترتيب كه هر جزئي از الگو همانند و مشابه كل مي باشد. به اين ويژگي خاصيت «خودمانايي يا خودنمايي» مي گويند يعني هر جزئي از سيستم داراي ويژگي كل بوده و مشابه آن است، به اين خاصيت هولوگرافي (Holography) نيز مي گويند. هولوگرافي كه يكي از شاهكارهاي ليزري است. اطلاعات را به صورت اشعه هاي نوري بر صفحه اي به نام هولوگرام به گونه اي ضبط مي كند كه كل در همه اجزاء منعكس مي باشد از خاصيت خود مانايي يا هولوگرافيك مي توان در سازمان دهي سازمانهاي جديد بهره بسيار برد سازمانهايي طراحي كرد كه هر واحد آن به طور خودكفا قادر به انجام وظايف سازماني مي باشد.

اسلاید 14: 4) جاذبه هاي غريبجاذبه هاي نقطه اي و دوره اي پايه هاي فيزيك نيوتني كلاسيك است كه بيان گر الگوي منظم و باثبات در حركت پديده ها و رابط آنهاست مانند حركت دادن يك مداد روي كاغذ حول محور خودش با شعاع يكسان كه نتيجه آن شكل دايره است كه اين بيانگر جاذبه نقطه اي است. در دهه هفتاد ادوارد لورنز در تحقيقات خود جاذبه ديگري را كشف كرد كه توسط ديويد روله و تاكنس «جاذبه عجيب» ناميده شد. بر خلاف ساير جاذبه ها اين جاذبه نه نقطه اي و نه دوره اي بود، بلكه رفتاري است كه سيستم ارائه مي دهد، هرگز خودش را تكرار نمي كرد. اين جاذبه عجيب، محصول غير خطي بودن روابط پديده ها و تعامل پذيري آنهاست. غير قابل پيش بيني بودن رفتار در جاذبه هاي عجيب تابع دو پدیده است: اولي مربوط به حساسيت نسبت به شرايط اوليه است كه لورنز آن را اثر پروانه اي ناميد. دوم همه آنچه را كه ما در نظر اول بي نظم و آشوب گونه مي بينيم، در دراز مدت و با گذر زمان الگويي منظم و داراي نظم از خود نشان مي دهد. در رابطه با نظامهاي جاذبه هاي بيگانه بايد گفت در كوتاه مدت هر نقطه اي در فضا (انتقالي و مرحله اي) مي تواند معرف يك رفتار ممكن از نظام حركتي و پويا باشد ولي در بلند مدت تنها رفتارهاي ممكن همان جاذبه ها هستند و انواع ديگر حركت ناپايدار و گذرا بوده و فقط جاذبه ها هستند كه خاصيت مهم ثبات و پايداري را دارند.

اسلاید 15: هنون با ترسيم 5 ميليون عدد مختصات مدار ستاره اي (نقطه) بر روي رايانه توانست جاذبه بيگانه نجوم را به دست آورد. شناخت جاذبه هاي بيگانه، انقلابي در مبحث آشفتگي بوجود آورد و براي مكتشفان برنامه روشني ارايه داد تا همه به دنبال شناخت جاذبه هاي بيگانه براي كشف رابطه معين در جهت دريافت رموز نظم در بي نظمي در علوم مختلف باشند پس هر چه دور نماي موضوع وسيع تر و افق ديد گسترده تر باشد يافتن جاذبه غريب ممكن تر و قدرت پيش بيني بيش تر خواهد بود. تنها در يك زمينه ي وسيع و با تكرار وقايع است كه مي توان الگوي منظم جاذبه هاي غريب را پيدا كرد.

اسلاید 16:

اسلاید 17: تصميم گيري در شرايط آشوب يا آشفتگيدر نظريه هاي آشوب، بي نظمي و نايقيني بر همه عرصه هاي علمي سايه افكنده است، مدلهاي تصميم گيري نيز از اين قاعده مستثني نيستند. يكي از مدلهايي كه در پاسخ به شرايط كنوني مطرح شده مدلي است كه آن را اصطلاحا «ظرف زباله» (G.C يا Garbage Can ) نام نهاده اند كه شايد اشاره اي به بي نظمي و در هم و برهم بودن شرايط تصميم گيري باشد اين مدل را ابتدا سه نفر به نامهاي «كوهن، مارج و الين» طراحي كردند.

اسلاید 18: مقايسه اجمالي مدلهاي سه گانه تصميم گيري

اسلاید 19: مدل آشفته از تلاقي اتفاقي چهار جريان حاصل مي شود. اين جريانها كه تلفيق و تركيب آنها از راه مدل آشفته توصيف و تبيين مي شود عبارتند از:فرصت هاي انتخاب و موقعيت هايي كه تصميمي را ايجاد مي كندپاسخ هايي كه به حل مسائل و مشكلات نظر دارنداعضاء و افراد تصميم گيرنده كه با برنامه هاي زماني متراكم و آگاهي محدود خود نسبت به مسائل اظهار نظر و تصميم گيري مي كنندمسائل و مشكلات و علايق و گرايش هاي افراد درون و بيرون سازمان كه به نحوي با تصميم نتايج حاصل از آن مرتبط اند.اصولا بي نظمي و آشوب يك وضعيت و موقعيت است در حالي كه نظريه آشوب يا نظم غايي مجموعه اي از شيوه ها و الگوها براي مورد علاقه قرار دادن مسائل غير خطي پراكنده و بي ظم مي باشد. بي نظمي و آشوب، نوعي بي نظمي منظم يا نظم در بي نظمي است. بي نظم از آن رو كه نتايج آن قابل پيش بيني نيست و منظم از آن جهت كه از نوعي قطعيت برخوردار است.

اسلاید 20: تأثيرات عمده اي كه نظريه آشوب بر تصميم گيري بر جاي مي گذارد. به طور خلاصه عبارتند از: در دنياي متلاطم و آشوب زده امروزي بايد به جاي تمركز بر تصميم گيري بلند مدت، تصميم گيري كوتاه مدت و انعطاف پذير را مد نظر قرار داد.برنامه ريزي اقتضائي و انعطاف پذير به عنوان بخشي از فرآيند تصميم گيري هر سازمان اهميت زيادي به خود گيرد بايد به رويكرد هاي شهودي و ابتكاري نسبت به تصميم گيري عقلايي ارزش و اهمیتي بيشتري داده شودايجاد ساختارها و نظامهاي موقتي از اهميت بيشتري برخوردار شونداصلاح فرهنگهاي سازمانها براي جذب ارزشها و معيارهاي جديد و متناسب با جهان پرآشوب بايد مد نظر قرار گيرد. بايد درون آشوب و بي نظمي دنبال نظم بود.

اسلاید 21: مديريت نظريه آشوبمديران بايد دريابند كه يك سازمان موفق، سازماني برخوردار از نظام باز خورد غير خطي پویايي است كه در ناحيه آشفتگي عمل مي كند. از طريق خود سازماندهي كه ويژگي سيستمهاي آشوب گونه است، به طور خلاق سازگاري پویايي در عرصه هاي كاركردي سازمان و خرده سيستمهاي داخلي و تعاملات بيروني آن برقرار مي كند. بدين منظور ، اقدمات زير به عنوان درسهاي كاربردي نظريه آشوب مي تواند موثر باشد.الف) ايجاد پويايي در نگرش مديرانب) بهره گيري از هوشمندي سازمان

اسلاید 22: ج) نقد پذيري فضاي سازماند) فرايند گرايي و كار تيميبراي اينكه سازماني فرانيد گرايي شود لازم است گامهاي اساسي زير را بردارد:گام اول: بايد فرانيدهايي را شناسايي كرده و براي آنها نام و عنوان برگزيند، مانند فرايند «انسجام سفارش» يا «تكامل فرآورده» يا «انتخاب بازار»گام دوم: شناساندن فرآيندها و اهميت آنها به همه ذينفع هاي سازمان و تشكيل تيمهاي فرايندي جهت انجام فرايندهاست.گام سوم: جهت فرايند محوري تعيين معيارهاي ارزيابي است.گام آخر و چهارم: داشتن مديريت فرايندگر است.و) ايجاد سازمان ياد گيرندهه) شناسايي نقاط اهرميي) مديريت ثبات و ناپايداري هم زمان

اسلاید 23: پنج توصيه زير به منزله پنج اصل اوليه براي مديريت در شرايط آشوب است. 1- باز انديشي در مفاهيم سنتي مديريت2- هنر تغيير3- تغييرات كوچك و اثرات بزرگ4- نقش مديرانآنها بايد به هر ابتكار و تجربه اي به عنوان يك فرصت يادگيري نگاه كنند و سازمان را به يادگيري، كسب تجربه و آزمايشگري تشويق سازند.5- يادگيري هنر جور سازي (كلاژ)استعاره (COLLAGE) كلاژ به معني «در هم آميختن» از جمله استعاره هاي سازماني است كه اخيراً وارد متون مديريت شده است. كلاژ هنري است كه در آن با كنار هم قرار دادن اشياء، قطعات، تصاوير، طرحها و اجزاء ناهمگون و متضاد، هويتي نو، بديع و با معنا مي سازند.

اسلاید 24: نظريه كوآنتومنظريه كوآنتوم در ضديت كامل با اعتقادات مديريت سنتي است. اين نظريه مي گويد، جهان نه تنها غير قابل پيش بيني است، بلكه حتي اطلاعات كافي براي فهميدن وضعيت فعلي آن را هم نداريم همچنين نظريه كوانتوم بيان مي كند كه ارتباط بين اشياء، انسانها يا عناصر، مهمتر از خود اشياء انسانها يا عناصر است.

اسلاید 25: سه نتيجه گيري اصلي كه از نظريه كوانتوم حاصل مي شود به قرار زير است.وضعيت آينده يك سيستم قابل تعيين است بي آنكه اين توصيف و شناخت ما از وضعيت فعلي سيستم چقدر دقيق است. مشاهده كننده سيستم از محيط اطراف آن جدا نيست بررسي هر قسمت از سيستم، نه تنها بر پيامد رخدادهاي سيستم تأثير مي گذارد، بلكه قادر است تا توانايي ما را نيز براي ارزيابي ساير جنبه هاي سيتسم محدود سازد تعامل ميان اشياء در يك سيستم يك واقعيت غير قابل انكار است. هيچ چيز در سيستم از روابط آن چيز با سيستم جدا نيست.با اين عنايت به واقعيت در سطح كوانتوم، باعث تأثير گذاري بر گرايش هاي ما نسبت به شيوه هاي مديريتي شده است.

اسلاید 26: حال به كاربرد نظريه آشوب در ساير علوم به طور مختصر اشاره مي شود.O در اقتصادبا توجه به احتمال وجود فرآيند آشوبي در سريهاي اقتصادي، اعمال روش استاندارد متداول در اقتصاد سنجي يعني به كارگيري مدلهاي فعلي در برآورد و پيش بيني اين سريها ناكافي بوده و در برخي موارد مي تواند نتايج گمراه كننده اي به دنبال داشته باشد از جمله آزمون هاي آشوب در بازارهاي مالي؛ آزمون هاي BDS ، شبكه هاي عصبي، توان لياپانوف و ... مي باشند.

اسلاید 27: O در رياضي ماندل بروت(Mandel brot ) رياضيداني كه اقتصاد نيز مي دانست و با رياضي جديد خود هندسه اقليدسي را در سايه قرار داد. « ماندل بروت» هندسه جديدي را بوجود آورده و با آن انقلابي را به راه انداخت. او گفت ابرها مثل كره ، كوهها مثل مخروط و رعد و برق مثل يك خط مستقيم نيستند كه بتوان رياضيات خطوط مخروط و كره آنها را اندازه گيري كرد. هندسه جديدي لازم است كه هندسه چین و چروكها، سوراخها، پيچ و تابها، ناهمواريها و بالاخره تلاطمها است. او در اين هندسه مسئله شكستگي ها (فراكتالها) را مطرح نمود . او با هندسه شكستگيها (فراكتال ها) يا كسريها روش اندازه گيري كيفياتي مانند زمختي، شكسته شدن و يا بي نظمي يك جسم را مشخص نمود.

اسلاید 28: دانشمند ديگري مشابه همين بررسي را بر روي زلزله انجام داد و متوجه شد كه توزيع تمام زلزله هاي خفيف و شديد از يك مدل رياضي خاصي پيروي مي كند. ماهيت انشعاب رگها نيز براساس شكستگي مي باشد (از شاهرگ تا مويرگ)، ضربان قلب، نظام جمع آوري ادرار، مجاري كيسه صفرا همه از خواص فراكتالها تبعيت مي كنند. همين جا مي توان به مصاديقي از اين تئوري در حوزه علوم انساني اشاره كرد. بسياري از وقايع تاريخي كه در مقياس 20 ساله ممكن است كاملاً تصادفي و بي نظم به نظر برسند، در مقياس 200 ساله، 2000 ساله يا 20000 ساله داراي دور به تناوب مشخص و يا نوعي نظم در علت ها باشند

اسلاید 29: O در MISدانشمندان ديگري قوانين آشفتگي را در فن آوريهاي هوش مصنوعي به كار برند. هم اكنون پيشرفت نظامهاي هوش مصنوعي تا حدي است كه در زمان بروز مشكل مي تواند با نظامهاي مشابه رايانه اي خود ارتباط برقرار نمود. و مشورت نمايد. آدم مصنوعي هوشمند 9/6 ميلي متري با 92 قطعه متحرك ساخته شده كه مي تواند وارد بدن انسان شده و عيب يابي نمايد.«فايگن باوم» در سال 1976 پس از انجام مطالعات مستمر اوليه خود به مدت دو ماه هر روز 22 ساعت كاركرد تا تئوري جهاني خود مانندي و عموميت را در چارچوب مبحث آشوب ارايه داد. اصل خود مانندي و عموميت به اين مفهوم بود كه رفتار كلي نظامهاي گوناگون و مختلف، يكسان و مشابه است

اسلاید 30: با استفاده از خواص شكستگيها و با توجه به تئوري همگون سازي مجدد و تئوري عموميت و خود مانندي، در چارچوب مبحث نظم در بي نظمي، فن آوري ديكسهاي فشرده ليزري حاصل شده كه خود انقلابي نو در مبحث اطلاعات و نحوه انتقال آن مي باشد. دانشمندان توانستند ثابت كنند كه چنانچه شكل اصلي جاذبه هاي بيگانه را در مقياس، آنقدر كوچك نمايند كه تصوير آن تغيير نكند، محدوده اي بدست مي آيد كه داراي خواص يكسان و مشترك است و از همين طريق توانستند دنيايي از اطلاعات را در يك ديسك كوچك كه قبل از آن از لحاظ شكلي ظرفيت نگهداري كمتر از يك سيصدم اطلاعات فشرده شده فعلي را دارا بود ذخيره نموده و با دو فرمان ساده UNZIP و ZIP آن را بر روي رايانه ها پياده نمايند.

اسلاید 31: ديسكهاي فشرده موجود مي توانند بيش از 300 هزار صفحه را در خود جاي داده و اطلاعات را با طول موجهاي مختلف ضبط نمايند. ديسکهاي فشرده چند لايه از جديدترين دستاوردهاي بكارگيري تئوريهاي ياد شده مي باشد چند سالي است كه با كمك رايانه و با ايجاد نرم افزارهايي تحت عنوان « دنياهاي كوچك» (Micro Worlds) كه مجموعه اي از نرم افزارها براي تقابل با موقعيت پيچيده و متلاطم سازماني است، مسائل سازماني به ويژه مديريت و راهبردهاي كلان در قبال سازمانهاي یاد گيرنده و ياد دهنده و با بقيه نمونه هاي واقعي نظامها مشخص مي شود. با استفاده از اين نرم افزاها مي توان در يك جريان پيوسته يادگيري و ياد دهي مسائل و مشكلات را از طريق شبيه سازي حل كرد و راهكار بهينه و ممكن را به دست آورد. و سپس آن را در سازمان پياده نمود.

اسلاید 32: دنياهاي كوچك زمان و مكان را به هم فشرده مي كند بطوري كه آزمايش، تجربه و يادگيري را هنگامي كه نتايج در آينده دور از دسترس است قابل پيش بيني و ميسر مي گرداند.اين دنياهاي كوچك كه آشفتگيها و تلاطمات سازماني را بررسي مي كند به سازمانها و گروههاي كاري اين اجازه را مي دهد كه الگوهاي ذهني را مورد تفكر قرار داده، آزمايش كرده، اصلاح نمود. و يادگيري در مورد فعل و انفعالات گروهي پيچيده را با يادگيري در مورد فعل و انفعالات كاري پيچيده يكپارچه نموده، متغيرها را تحت كنترل در آورده و امكان مطابقت را فراهم نمايند.

اسلاید 33: شيخ محمود شبستري در اشعار خود به روشني و به درستي مبحث Chaos و نظريه هاي بعدي حاصله از آن را چون تئوري همگون سازي مجدد، تئوري خود مانندي و عموميت را بيان نموده است. «به هر جزوي ز خاك ار بنگري راستهزاران آدم اندر وي هویداست اگر يك قطره را دل بر شكافيبرون آيد از او صد بحر صافي ز هر يك نقطه دوري گشته دايرهم او مركز، هم او در دور سايرتو گويي دائما در سير و حبسندكه پيوسته ميان خلع و لبسندهمه در جنبش و دائم در آرامنه آغاز يكي پيدا نه انجامبه زير پرده هر ذره پنهانجمال جان فزاي روي جانان»شايد بيت دوم اين ابيات اشاره اي داشته باشد به ذرات نانو كه يكي از دوستان در مورد آن جلسه پيش صحبتي داشته اند.

اسلاید 34: او تئوري فرو ريزش انرژي گرمايي – جاذبه اي، «هنون» را كه ثابت نموده تمام ستارگان داراي مدارهاي دو تايي مي باشند، به زيبايي هر چه تمامتر وصف نموده است.« كواكب هم كه خود اهل كمالند چرا هر لحظه در نقص وبالندچرا گه در حفيض و گه در اوجند گهي «تنها» فتاده گاه«زوجند»؟كه اين خود تحليلي ديگر را مي طلبد

اسلاید 35: نتيجه گيريبا به كارگيري نظريه آشوب، مديران براي انجام وظايفي كه به آنها محول شده، در محيطي كه به طور پيوسته در حال تغيير است، بينش بدست مي آورند كه اين بينش از دو بخش تشكيل شده است. كمتر شدن وابستگي به برنامه ريزي دقيقبرنامه ريزي دقيق قابليت اطمينان ندارد، بهتر است كه تنها هدفها را در ذهن داشت و به سازمان امكان رشد داد و باعث شد كه در جهت اهداف گام برداشته شود.واكنشی زا بودناگر تغييرات كم در محيط باعث تغييرات بزرگتر در پيامدها شوند بنابراين مي توانيم بگوئيم تغييرات كوچك دردروندادهاي مديريتي نیز به اين تغييرات منجر مي شود بايد پويش محيط خود را بشناسيم و براي ايجاد تغييرات ضروري آمادگي داشته باشيم.

اسلاید 36: و نيز مي توان سازمان را بر پايه مفاهيم بيولوژيك كه حاصل غور در آيات الهي است بنيان نهاد اما دو عنصر اساسي كه بايد در چنين سازماني به طور متوازن عمل كنند عبارتند از : رقابت و همكاري در پايان باز مي گرديم به سخن هاوكينك كه گفت « در دنيايي كه در آن ميرايي( انتروپي) حاكم است نظم چگونه پديد مي‌ايد ؟» در جواب بايستي آن را ارجاع داد به آيه شروع بحث : آيه 58 سوره مباركه انعام كه « كليد تمام ناشناخته ها نزد خداست و جز او كسي از ناشناخته ها آگاهي ندارد. او هر آنچه را كه در خشكي و درياست مي داند هيچ برگي از درختي نمي افتد مگر اينكه او آن را مي داند و هيچ دانه اي در تاريكيهاي زمين و هيچ تر و خشكي وجود نخواهد داشت مگر اينكه در كتاب مبين به آن اشاره شده باشد.»

اسلاید 37: منابعحيدري تفرشي ، غلامحسين و د يگران نگرشي نوين به نظريات سازمان و مديريت در جهان امروز ، 1381 ، تهران فراشناختي انديشهقدمي، محسن ؛ نظم در آشفتگي ، تحول اداري ، دوره پنجم ، شماره 20 ، خرداد 1378 ، صفحه 33الواني ، سيد مهدي ؛ بازتاب جلوه هاي نظريه بي نظمي در مديريت ؛ مطالعات مديريت ، شماره 21 و 22 ،1378اعتباريان ، اكبر ؛ مديريت در آشوب و پيچيدگي ؛ تدبير ، شماره ؛ 116 ، 1380معيني ، علي رضا ؛ فنون مديريتي در هزاره سوم ؛ تدبير ، شماره 115، 1380اينترنتwww.farhang va pazuhes.comwww.canoon.orgwww.modir20.ir

15,900 تومان

خرید پاورپوینت توسط کلیه کارت‌های شتاب امکان‌پذیر است و بلافاصله پس از خرید، لینک دانلود پاورپوینت در اختیار شما قرار خواهد گرفت.

در صورت عدم رضایت سفارش برگشت و وجه به حساب شما برگشت داده خواهد شد.

در صورت نیاز با شماره 09353405883 در واتساپ، ایتا و روبیکا تماس بگیرید.

افزودن به سبد خرید