کسب و کار مدیریت و رهبری

تئوری دو عاملی هرزبرگ – Two Factor Theory Herzberg

162-Two-Factor-Theory-Herzberg

در نمایش آنلاین پاورپوینت، ممکن است بعضی علائم، اعداد و حتی فونت‌ها به خوبی نمایش داده نشود. این مشکل در فایل اصلی پاورپوینت وجود ندارد.






  • جزئیات
  • امتیاز و نظرات
  • متن پاورپوینت

امتیاز

درحال ارسال
امتیاز کاربر [0 رای]

نقد و بررسی ها

هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.

اولین کسی باشید که نظری می نویسد “تئوری دو عاملی هرزبرگ – Two Factor Theory Herzberg”

تئوری دو عاملی هرزبرگ – Two Factor Theory Herzberg

اسلاید 1: تئوری دو عاملی هرزبرگTwo Factor Theory HerzbergMGTools.ir

اسلاید 2: عنوانتئوری دو عاملی هرزبرگنوعنظریهمراحل استفادهطراحی / اجراموضوعتغییرات و سازمان / منابع انسانی / رهبری و مدیریتسطحسازمانیپیچیدگیمتوسط

اسلاید 3: تئوري هرزبرگ يك مجموعه از عواملي كه منجر به عدم رضايت شغلي مي‎شود را مشخص نموده است كه اين عوامل را بهداشت يا نگهدارنده معرفي مي‌كند. وی همچنين مجموعه عواملي را كه باعث ايجاد رضايت شغلي و انگيزه در شغل مي‌شود را تحت عنوان عوامل انگيزشی مطرح مي‌نمايد. عوامل بهداشتي يا نگهدارنده عبارتند از: حقوق، مقام، شرايط كاري، سرپرستي، خط مشي‌ها، مديريت سازمان، روابط متقابل افراد وغیره. اين عوامل مستقيما با فعاليت كاري افراد ارتباطي ندارد، اما وقتي كيفيت آنها كاهش مي‌يابد، باعث نارضايتي كاركنان مي‌گردد. عوامل انگيزاننده عبارتند از: شرايط ذاتي يك شغل كه مي‌تواند منجر به رضايت شغلي افراد گردد. در زير نقش عوامل بهداشتي و انگيزشي را در رضايت و نارضايتي كاركنان نشان داده شده است: نقش عوامل بهداشتي – انگيزشي در رضايت و عدم رضايت كاركنان عوامل انگيزشي وجود ندارند ↔ عدم رضايت عوامل انگيزشي وجود دارند ↔ رضايت عوامل انگيزاننده: - موفقيت - شناسايي - ماهيت شغل - مسئوليت - رشد و ترقي عوامل بهداشتي وجود دارد ↔ باعث ايجاد رضايت نمي‌شود عوامل بهداشتي وجود ندارد ↔ عدم رضايت عوامل بهداشتي: - سرپرستي - شرايط كاري - روابط متقابل شخصي - پرداخت حقوق و امنيت شغلي - خط مشي‌ها و مديريت سازمان ترکیب نتایج عوامل بهداشتی و انگیزشی 4 سناریوی زیر را در پی دارد : بهداشت بالا + انگیزه بالا : وضعیت ایده‌آل که در آن کارکنان بسیار باانگیزه هستند و شکایات بسیار کمی وجود دارد. بهداشت پایین + انگیزه بالا : کارمندان انگیزه دارند اما میزان شکایات بالاست. وضعیتی که در آن هیجان انگیز و چالش برانگیز است. با این حال حقوق و شرایط کاری درست و مناسب نیست. بهداشت بالا + انگیزه پایین : کارکنان شکایات کمی دارند اما از انگیزه بالایی برخوردار نیستند. بهداشت پایین + انگیزه پایین : بدترین وضعیت ممکن. کارکنان انگیزه ندارند و تعداد شکایات نیز بالاست.

اسلاید 4: ابزارهای مرتبطهرم سلسله مراتب نیازهای مزلو Hierarchy of Needsمزایااین نظریه یکی از سودمندترین نظریه‌ها در رفتار سازمانی است، چراکه همراه با فن خاصی برای ایجاد عوامل رضایت‌بخش در محتوای شغل است که این رهیافت را غنای شغلی می‌نامند. اهمیت دیگر آن از این جهت است که مدیران را به اندیشه وامی‌دارد. مدیران گاهی، زمان، توجه و دیگر منابع را به طور قابل ملاحظه‌ای صرف موضوع‌هایی می‌کنند که عوامل بهداشت روانی به شمار می‌آیند مانند پرداخت‌های زیاد، رستوران‌های مجلل و لوازم اداری پر زرق و برق.معایبنظریه بهداشت- انگیزش نقاط ضعفی هم دارد که از جمله انتقاداتی که بر این نظریه وارد آمده است عبارت است از: 1- سبکی را که هرزبرگ به کاربرد آنها تنها در خور مناسب روش خاص او می‌باشد. هنگامی‌که اوضاع بر وفق مراد است افراد آن را به‌ حساب خود می‌گذارند و برعکس. گناه‌ها و شکست را به حساب عوامل محیط می‌گذارند. 2- موضوع قابل اعتبار بودن روش هرزبرگ مورد پرسش است. از آنجا که باید مقادیر را تفسیر نمود امکان دارد که با اعمال نظر شخصی نتایج و دستاوردهای حاصل را تحریف کرده و هر یک از پاسخها را به روش خاصی بررسی نمود. 3- این نظریه تا آنجا می‌تواند قابل اعتماد باشد که موضوع رضایت شغلی را توجیه کند و در واقع نمی‌توان آن را نظریه انگیزشی نامید. 4- در این نظریه رضایت شغلی کلی مورد توجه است. به‌بیان دیگر امکان دارد شخصی یک بخش از کارش را دوست نداشته باشد ولی به‌طور کلی به شغلش علاقمند باشد و آن را بپذیرد. 5- این نظریه با تحقیق پیشین مغایر است. در نظریه بهداشت- انگیزش متغیرهای موقعیتی مورد نظر قرار نمی‌گیرد. 6- هرزبرگ فرض خود را بر این می‌گذارد که بین رضایت شغلی و بازدهی یک رابطه وجود دارد ولی با توجه به روش تحقیقی که استفاده کرد تنها به موضوع رضایت شغلی توجه نموده و نه به بازدهی. برای اینکه چنین تحقیقی منطقی و معقول گردد، باید فرض کرد که بین رضایت شغلی و بازدهی رابطه‌ای وجود دارد.

اسلاید 5: کاربردهاتئوري دو عاملي هرزبرگ ارتباط خاصي با محيط كاري دارد. مديران براي اينكه بتوانند در محيط كار ايجاد انگيزش نمايند، لازم است از دانش خود براي اطمينان از اينكه عوامل بهداشتي در محيط كار وجود دارند، به عنوان مبناي انگيزش استفاده نمايند. عدم وجود يا كيفيت پايين عوامل بهداشتي می‌تواند منجر به عدم رضايت نيروی كار شود. وقتي مديران عالی سازمان عوامل بهداشتی رضايت بخشی در سازمان ايجاد نمودند، آنها مي‎توانند بر روي عوامل انگيزشي متمركز شوند. يك نكته حائز اهميت اين است كه تقريبا همه مديران قدرت افزايش انگيزه در محيط كار را دارند. آنها مي‌توانند با دادن مسئوليت بيشتر به كاركنان، تقدير از موفقيت‌هاي آنها و ايجاد روحيه موفقيت در افراد، باعث افزايش انگيزه در آنها گردند. كاركنان برانگيخته شده باور خواهند داشت كه بر روي شغل خود كنترل دارند و اين باور مي‌تواند به عنوان عاملي اساسي در مديريت تيمي، توانمندي سازي و كارآفريني موثر واقع شود.

اسلاید 6: زماننیروی کاردانشهزینهمنابع مورد نیاز

اسلاید 7: MGTools.irبرای کسب اطلاعات بیشتر به وب‌سایت ام‌جی‌تولز مراجعه نمایید...

رایگان

خرید پاورپوینت توسط کلیه کارت‌های شتاب امکان‌پذیر است و بلافاصله پس از خرید، لینک دانلود پاورپوینت در اختیار شما قرار خواهد گرفت.

در صورت عدم رضایت سفارش برگشت و وجه به حساب شما برگشت داده خواهد شد.

در صورت نیاز با شماره 09353405883 در واتساپ، ایتا و روبیکا تماس بگیرید.

دانلود رایگان