سایر تحقیق و پژوهش

تئوری پیچیدگی و آشوب

teori_pichidegi_va_ashob

در نمایش آنلاین پاورپوینت، ممکن است بعضی علائم، اعداد و حتی فونت‌ها به خوبی نمایش داده نشود. این مشکل در فایل اصلی پاورپوینت وجود ندارد.






  • جزئیات
  • امتیاز و نظرات
  • متن پاورپوینت

امتیاز

درحال ارسال
امتیاز کاربر [0 رای]

نقد و بررسی ها

هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.

اولین کسی باشید که نظری می نویسد “تئوری پیچیدگی و آشوب”

تئوری پیچیدگی و آشوب

اسلاید 1: تئوری پیچیدگی و آشوب

اسلاید 2: تئوری پیچیدگیبشر در دورانی به سر می برد که پیچیدگی جزو جدایی ناپذیر آن است.پیچیدگی عامل تعیین کننده ای در پدیده های طبیعی و همچنین درپدیده های ساخته دست بشر است.

اسلاید 3: مفهوم پیچیدگی می تواند هم در داخل سازمان و هم در رابطه با محیطی که سازمان با آن روبرو است . آنچه مهم است درک این پیچیدگی هااست.

اسلاید 4: در گذشته دانشمندان جهان را مجموعه ای از سیستم هایی تصور می کردند که مطابق با قوانین جبری طبیعت ،به طریقی مشخص وقابل پیش بینی در حرکت است. ازاینرومعتقدبودند: معلولها به صورت خطی ، برایند علل خاصی هستند،اما امروزه ایشان جهان را مجموعه ای از سیستم هایی می دانند که به شیوه ی خود سامانده و خلاق،عمل می کنند.این علم جدید ،تئوری پیچیدگی نامیده می شود.(Complexity Theory)

اسلاید 5: با توجه به نقش تغییرات محیطی در شکل گیری تئوری پیچیدگی ،قبل از پرداختن به این بحث لازم است مقایسه ای بین شرایط محیطی قبل و بعد از دهه ی 90 صورت گیرد.جدول بیانگرتفاوتهای این دو دوره است.

اسلاید 6:

اسلاید 7: به دنبال تغییرات مذکور،تئوریها نیز به منظورتطابق با تحولات صورت گرفته،تغییر و تکامل یافتند که این سیر تکامل در زیر نشان داده شده است: Cybernetic(دهه ی 60) Catastrophe theory(70دهه ی ) Chaos theory(80 دهه ی) Complexity theory(90دهه ی ) علیرغم تقسیم بندی زمانی فوق بسیاری از صاحب نظران ، تئوری آشوب را جزئی از تئوری پیچیدگی می دانند ،برخی دیگر آندو را معادل یکدیگر قلمداد کرده و برخی نیز آندو را دو روی یک سکه می شمرند.

اسلاید 8: برخی از پیچیدگی ها بواسطه کارهای انجام شده توسط آدمی بوجود آمده است.بطور مثال پیشرفتهایی که در زمینه ارتباطات و علوم گوناگون بوجود آمده باعث پیچیدگی محیط و درون بسیاری ازسازمانها شده است و برخی دیگر از پیچیدگی ها بطور طبیعی و بدون دخالت بشروجود داشته است ولی بعلت عدم دانش بشری دانشمندان از آن آگاهی نداشتند و با اینکه اقدام به ساده سازی آن پدیده های پیچیده می نمودند تا بتوانند آن پدیده ها را تشریح نمایند.

اسلاید 9: به گفته ی یکی از صاحب نظران مدیریت:”تئوري بي نظمي و آشوب اولين ضربه را بر پيكر پارادايم سنتي مديريت وارد آورد ومي رود تا اساس پارادايم تازه اي را در مديريت و ساير علوم مرتبط شكل دهد. نظريه هاي مديريت علمي ، روابط انساني ، مديريت مقداري و كمي و مديريت سيستمي افسانه مي شوند و اقعيتهاي امروز در تئوري هاي بي نظمي و آشوب با ويژگيهاي خاص پديدارمي گردند“)دکتر الوانی)

اسلاید 10: HATCH مي گويد: ”در دوراني كه تغييرات مداوم ، تصادفي و بدون نظم است ، لازم است كه شيوه هاي تفكر سنتي را در هم بشكنيم تا بتوانيم تغييرات را به نفع خود به كار گيريم “

اسلاید 11: آشوب

اسلاید 12: تعریف جدید: آشوب ممکن است صرفا سطح بالایی از پیچیدگی باشد که میتواند از فرایندهای قطعی منبعث شود.تعریف سنتی: بی نظمی،آشوب و نوعی درهم و برهمی کلی مانند ریزش آب از یک آبشاریا شرایط جویcHaOs

اسلاید 13: نام دیگر تئوری آشوب،تئوری سیستم های غیر خطی است.در رابطه خطی یک علت معین فقط یک پیامد دارد ولی در رابطه غیر خطی می تواند چندین پیامد داشته باشد. در سیستم غیر خطی هم افزایی وجود دارد و نمی توان با تجزیه و بررسی تک تک اجزا، کل سیستم را شناخت.در سیستم غیرخطی پیوندهای بین علت و معلول های مختلف، بسیار زیاد و پیچیده و آینده بلندمدت سیستم غیر قابل پیش بینی است.Chaos Theory تئوری آشوب

اسلاید 14: هیچ چیز تصادفی نیست و بی نظمی ظاهری امور نتیجه تفکر بر مبنای وجود روابط خطی است.چرا شیوه های آماری چرا خطا؟!فرایند های ساده وجبری نظیر معادله لجستیک می تواند الگوهای پیچیده رفتار را ایجاد نماید.Chaos Theory تئوری آشوب

اسلاید 15: قطعی گراییپیچیدگی همان تصادفی بودن نیست،نا آگاهی همان تصادفی بودن نیست،ناتوانی ما در آگاهی یا شناخت هدف نهایی به علت تصادفی بودن نیستبلکه نتیجه ی پیچیدگی و ناآگاهی است.در بازی گلف هیچ چیز تصادفی نیست!!

اسلاید 16: حساسیت نسبت به شرایط اولیهنحوه رفتار یک سیستم آشوبناک شدیدا به شرایط اولیه آن سیستم بستگی دارد،چون موقعیت جدید سیستم بر حرکت از موقعیت پیشین آن سیستم استوار است.وابستگی به شرایط اولیه عاملی است که پیش بینی صحیح هوا را در بلند مدت غیر ممکن می سازد.پیش بینی بلند مدت سیستم های آشوبناک با استفاده از تعمیم روند گذشته به آینده تحقق پذیر نیست

اسلاید 17: وضعیت آشوبیمیزان آشوبناک بودن پدیده از ماهیت آن سرچشمه نمی گیرد بلکه به وسیله سطح درک ما از آن تعیین می شودآشوب سطح پایینبه شدت آشوبناک

اسلاید 18: معادله لجستیک Xnext=CX(1-X)نرخ بقا در فصل آتیخصوصیات سیستم اکولوژیکنرخ بقا در فصل گذشتهدر ارزش های پایین C نوعی ثبات و استواری و در ارزش های بالاتر،با نوسان مواجه خواهیم شد.

اسلاید 19: نرخ بقا ، سهم سالانه بازار(الف)C=0.8(ب)C=1.5 Xnext=CX(1-X)سال

اسلاید 20: نرخ بقا، سهم سالانه بازار(ج)C=3(د)C=3.75 Xnext=CX(1-X)

اسلاید 21: حساسیت نسبت به شرایط اولیه تغییرX پنجمین فصل سال از .450 به 0.44 Xnext=CX(1-X)سهم بازارفصل سال

اسلاید 22: هدف این تئوری پیش بینی تفصیلی نیست، بلکه تبیین و درک روابط است. طراحی آینده ی کوتاه مدت سازمان - بسته به میزان قابلیت پیش بینی آن - تا حدی ممکن است اما برنامه ریزی بلندمدت میسر نیست.با ردیابی تغییرات، درک ما از رویدادها افزایش می یابد و با یافتن نقاط حساس، می توانیم با ایجاد تغییرات اندک به نتایج چشمگیری دست پیدا کنیم.

اسلاید 23: نظريه بی نظمی يا نظم غايیامروز برای روياروئی با جهان، بايد پيچيدگی را بشناسيم و راههای مواجهه با آن را بدانيم.

اسلاید 24: بی نظمی مثبت يا منفی:در محاورات روزانه آشفتگی نشانه بی نظمی و سازمان نيافتگی است و جنبه ای منفی دارد. اما بی نظمی و آشوب واجد نکات مثبتی نيز هست.بی نظمی يک نشانه است ، يک اخطار دهنده در مورد احتمال وضعيتی نامطلوب که بايد از آن با خبر شد و با آن به مقابله پرداخت.

اسلاید 25: بی نظمی مورد نظر در بحث حاضر:در بحث ما ، بی نظمی و آشوب به مفهوم سازمان نيافتگی، ناکارايی و در هم ريختگی نيست.بی نظمی وجود جنبه های غير قابل پيش بينی و اتفاقی در پديده های پوياست که ويژگيهای خاص خود را دارا می باشند.بی نظمی و آشوب نوعی بی نظمی منظم يا نظم در بی نظمی است.

اسلاید 26: مثال هائی از نظم و بی نظمی:جاکوبس ( معمار و شهرساز) شهر منچستر را ناموفق می دانست چون نظم يافته بود و قابليت انعطاف را از شهر سلب کرده بود.پرايگوگين ( برنده جايزه نوبل شيمی در 1977):می توان نظم را از بی نظمی بدست آوردمورخ امريکائی: از آشفتگی زندگی ايجاد می شود در حاليکه از نظم عادت بوجود می آيد.متخصص قلب در دانشکده طب هاروارد : نظريه های قلبی در مورد نظم ضربان قلب را رد می کند.معتقد است يک قلب سالم در ضربانهايش دارای نوسانات آشوبناک است در حاليکه قلب بيمار غالبا آهنگ منظم دارد.

اسلاید 27: خصوصيات دستگاه های آ شوبی (سيستمهای پيچيده):ارتباطات غیر خطی اند: یک تغییر کوچک می تواند نتیجه بسیار بزرگی به دنبال داشته باشد.( اثر پروانه ای)دارای خاصیت خود مانا هستند.دارای جاذبه های غریب می باشند.butterfly effectself-similaritystrange attractors

اسلاید 28: مطالعه سیستم پیچیده:امروزه با پديده های پيچيده روبرو هستيم و نظريه آشوب نيز ابزاری برای مواجهه با اين پيچيدگيها و نا يقينی هاست.یک سیستم پیچیده سیستمی است که شامل تعداد زیادی از عاملان و واسطه ها بوده که از طرق مختلف بر یکدیگر تاثیر گذار باشند.

اسلاید 29: خصوصيات سيستمهای پيچيده:به طور کلی پيچيدگی می تواند هدف يا عملکرد سيستم، در اندازه و ترکيب آن، در ساختار و يا نوع پويائی سيستم مورد ملاحظه قرار گيرد.سيستمی ممکن است از نظر اندازه و ترکيب و يا آنکه سيستم ديگری از کليه جنبه ها پيچيده باشد.سیستمهای پیچیده سیستمهای باز به حساب می آیند. دائما با محیط خود در تعاملند.مرز مشخصی ندارندتو در تو(آشیانه ای) هستند:جزئی از یک سیستم پیچیده خود نیز پیچیده اند ( مانند جامعه)

اسلاید 30: خصوصيات سيستمهای پيچيده:پيچيدگی را می توان در سيستمهای طبيعی و يا مصنوع دست بشر يافت.سيستمهای پيچيده می توانند سيستمهائی بزرگ يا کوچک باشند.شکل ظاهری سيستمهای پيچيده می توانند منظم يا نا منظم باشند.هر چه تعداد اجزای يک سيستم زيادتر باشد، احتمال پيچيده بودن آن سيستم افزونتر خواهد بود.سيستمهای پيچيده نه کاملا قطعی ونه کاملا تصادفی هستند بلکه در طيفی بين دو حد قرار دارند.روابط علت و معلولی مشخصی در سيستمهای پيچيده وجود ندارد.

اسلاید 31: خصوصيات سيستمهای پيچيده:اجزای مختلف سيستمهای پيچيده بصورت هم افزا (synergistic) با يکديگر در ارتباطند و بر هم اثر می گذارند.سطح پيچيدگی سيستم، وابسته به ماهيت سيستم، محيط آن و چگونگی روابط متقابل بين آنهاست.سيستمهای پيچيده سيستمهای برگشت ناپذيرند.

اسلاید 32: خصوصيات سيستمهای پيچيده:این سيستمها پيچيده و پويا هستند و هدف متغير و متحرکی را دنبال می کنند.بسياری از سيستمهای پيچيده دچار تغييرات ناگهانی می شوند و عملکرد منطقی و منظمی ندارند.در سيستمهای پيچيده پارادوکس يا تناقض وجود دارد.بدين معنی که وقايع سريع و کند، منظم و نامنظم، هدفدار وبی هدف و... همراه هم رخ می دهند.برای سنجش پيچيدگی سيستمها از شيوه های هندسی و الگوريتمی استفاده شده است.

اسلاید 33: مفروضات سیستم های پیچیده:1- مفهوم غیر خطی: همه سیستم های پیچیده دارای اجزای گوناگون و متعدد می باشند که این اجزا با یکدیگر روابط مختلفی دارند، بنابر این تخمین بعدی مراحل عمر یا پیش بینی رفتار آتی سیستم بسیار دشوار است.

اسلاید 34: مفروضات سیستم های پیچیده:2- دو شاخگی دوره ای: پیوستار پیچیدگی دارای نقاطی است که بی نظمی در آنها از سطحی به سطح دیگر تغییر می کند . این نقاط آن دسته از سطوح بی نظمی اند که در آنها پیچیدگی رفتار سیستم دو برابر می شود.

اسلاید 35: مفروضات سیستم های پیچیده:3- سازگاری پویا: سیستمهای بی نظم در ارتباط با محیط اشان همچون موجودات زنده عمل می کند و نوعی تطابق پویا بین آنها و محیطشان برقرار است.

اسلاید 36: مفروضات سیستم های پیچیده:4- خود سازماندهی: پدیده ایست که در آن سیستم ساختار درونی خود را مستقل از علل بیرونی سازماندهی می کند. سیستمهای خود سازمانده دو ویژگی دارند:1) این سیستمها در عین حال که باز بوده و جزئی از محیط خود هستند، می توانند به ساختاری بهینه دست یابند و آن را در تمامی شرائط، حتی دور از تعادل حفظ کنند.2) این سیستمها به طور مداوم ساختارهای نو و شیوه های جدید رفتار را ایجاد می کنند ، از این رو به ای سیستم ها ، سیستم های خلاق گویند.

اسلاید 37: تئوری ساختارهای پراکنده:این نظریه در زمینه شیمی مطرح شد و پیچیدگی و بی نظمی را در کل سیستم مورد بررسی قرار داد.

اسلاید 38: تئوری سیستمهای سازگار شونده و پیچیده:خود کنترل و خود نظم هستندبا وجود استقلال و خود کفائی، رفتاری هماهنگ توام با همکاری دارند که این موضوع نوعی هم افزائی ایجاد می کند.یاد گیرنده هستند.تخصص انعطاف پذیر دارند.

اسلاید 39: کاربرد تئوری پیچیدگی در ساز مان ها:رشته مديريت از اين نظريه می تواند بهره بسيار ببرد چون بسياری از رفتارهای انسان در سازمان از ويژگی پيچيدگی و غير قابل پيش بينی بودن برخوردارند.برای مثال در تصميم گيری غالبا با محيطی روبرو هستيم که خواص پيچيدگی را دارا بوده و با نظريه های تصميم گيری سنتی قابل تفسير و تحليل نمی باشد.

اسلاید 40: نظريه آشوب برای روياروئی با سيستمهای پيچيده سازمانی:علوم مديريت و سازمان همواره در معرض يک ايراد و انتقاد نا عادلانه بوده اند و آن مساله نا دقيق بودن و غير قابل پيش بينی بودن نظريه های سازمان و مديريت بوده است. در حاليکه اکنون متوجه شده ايم قطعيت گرائی ساير علوم نيز رويائی بيش نبوده است.

اسلاید 41: مقایسه اجمالی مدل آشفته با سایر مدلهامدل منطقی – عقلایی: سازمان در مفهوم کلاسیک آن در نظر گرفته شده است و مجموعهای از افراد و ابزارها برای نیل به هدفی خاص تعریف شده اند.مدل سیاسی: در این مدل ائتلاف میان افراد و گروههایی که لزوما اهداف و منابع یکسانی ندارند سازمان را به وجود آورده است.مدل آشفته:در این مدل سازمان در واقع مجموعه ای از بی نظمی های سازمان یافته تعبیر شده است.

اسلاید 42: بررسی از لحاظ نحوه مشارکت در تصمیم گیر ها:در مدل عقلایی افرادی که در تصمیم گیری مشارکت دارند با توجه به موضوع تصمیم گیری و بر اساس تخصص و دانششان انتخاب می شوند. در مدل سیاسی ، این انتخاب بر اساس قدرت، منافع و موقعیت سیاسی افراد صورت می گیرد.در مدل آشفته افراد مختلف و گوناگون در تصمیم گیری مشارکت دارند و از گروه تصمیم گیری ممکن جدا شوند و نحوه مشارکت موقت، متغیر و بی نظم و غیر قابل پیش بینی است.

اسلاید 43: بررسی از لحاظ اهداف تصمیم:در مدل عقلایی اهداف از قبل تعیین شده و مشخص می باشد .این اهداف با مصالح سازمان همخوانی دارد و به بهترین وجه نشان دهنده منافع کل سازمان است.در مدل سیاسی ، اهداف چند گانه و متعارض است و در بر گیرنده منافع گروههای مختلف در سازمان است.در مدل های آشفته ،اهداف مبهم ،تعریف نشده و نامشخص است و اغلب بعد از اتخاذ تصمیم می توان آنها را به طور روشن و عینی تعریف کرد.

اسلاید 44: بررسی از لحاظ فرایند انتخاب: در مدل های عقلایی ، فرایند انتخاب از مراحل منطقی برای دستیابی به هدف تشکیل می شود.در مدل های سیاسی ، این فرایند تابع قدرت گروههای غالب و نحوه ائتلاف بین آنها و بین آنها و گروههای رقیب می باشد.در مدل آشفته ، فرایند انتخاب تصادفی و حاصل تلاقی مسائل ، مشکلات، راه حلها، فرصتهای انتخاب و مشارکتهای اتفاقی و موقت اعضای تصمیم گیرنده است.

اسلاید 45: مقایسه از نظر محور توجه و تاکیدمحور توجه و تاکید در مدلهای عقلایی ، حل مسئله و مشکل است.در مدلهای سیاسی به حل و فصل تعارضها و نزدیک کردن اهداف توجه می شود.در مدلهای آشفته ، تلاشهایی انجام می گیرد که جهت مشخصی ندارد و با نوعی سرگردانی و بهت زدگی در مقابل مسائل و مشکلات همراه است.

اسلاید 46: مقایسه از نظر تصمیم گیرنده: تصمیم گیرنده در مدل های عقلایی فردی خردمند و منطقی است که با عقل و منطق مسانل و راه حل ها را می سنجد و راه حل بهینه را بر می گزیند.در مدل سیاسی ، فردی که قدرتمند تر است ، تصمیم گیر ی را انجام می دهد و با قدرت و سیاست به تصمیم گیری می پردازد.در مدل آشفته ، تصمیم گیرنده در واقع بازیگر حیرت زده ای است که در آشفتگی و ابهام ، روشها وشیوه های مختلف را می آزماید و به طور تصادفی و اتفاقی راه حلی را بر می گزیند.

اسلاید 47: با توجه به بررسی های انجام شده وقتی افق زمانی تصمیم گیری بلند و نیروهای دخیل در تصمیم گیری در تصمیم متعدد و متنوع است ،مدل آشفته با فرایند تصمیم گیری مطابقت بیشتری دارد.در شرایط ضرب الاجل زمانی و وجود نیروهای قدرتمند سازمانی ، که به تصمیم گیری حساس هستند مدل آشفتگی کاربرد چندانی ندارد.

اسلاید 48: اثر پروانه ای (Butterfly effect): یکی دیگر از مفاهیمی که در تئوری آشوب وجود دارد اثر پروانه ای می باشد.لورنز دانشمند هوا شناسی در پی تحقیقات خود به این نتیجه رسید که یک تغییر جزیی در شرایط اولیه معادلات جو شناسی باعث تغییرات بسیار شدیدی در نتایج می شود.حساسیت نسبت به تغییرات اندک اولیه ،یکی از ویژگی های مهم سیستم های آشوبی است و از آن به عنوان یک شاخص برای شناخت این سیستمها می توان بهره برد.

اسلاید 49: از اثر پروانه ای می توان به عنوان توجیهی عقلایی برای تحولات عظیم پیش آمده حاصل ازاندیشه خلاق استفاده کرد. در سیستم های غیر خطی در رابطه علت و معلولی وارده ها با صادره ها برابر نیستند و اگر وارده ای خطی افزایش یافت لزوما صادره به صورت خطی افزایش پیدا نمی کند.با توجه به اثر پروانه ای تعاریف کارایی و بهره وری و اثر بخشی هم تغییر می کند.زیرا کارایی را نسبت ستاده به نهاده تعریف می کنیم، نهاده های بسیار جزئی قادرند تا ستاده های بزرگ به وجود آورندو برعکس .در واقع در کارایی نسبت ها دیگر مانند حالت سنتی عمل نمی کنند بلکه باید به دنبال روابط جدید و نتایج دلخواه از طریق نهاده های مناسب باشیم ، نهاده هایی که ستاده هایی بزرگ را ایجاد می کنند.

اسلاید 50: تئوری همگون سازی مجدد: کمیتها هیچ وقت ثابت نبوده و با مقیاس درجه ای ار آن کمیت ، کم یا زیاد می شوند،یعنی مشخصه های اصلی نظام در مقیاسهای مختلف ثابت می مانند.

اسلاید 51: باتوجه به مسائل بیان شده اصول اولیه برای مدیریت در شرایط آشوب چنین می باشد؛بازانديشي در مفاهيم سنتي مديريتساختارهاي سلسله مراتبي در نظامهايي كه دائما در معرض تغييرات و بي نظمي هستند جایگاهی ندارد ودر نظامیكه پيشامدها تصادفي و حوادث ازمنطق بي نظمي پيروي مي كند، طرح ريزي نقشی ندارد.در نتیجه مورگان بیان می کند که:نظريه پيچيدگي براي مديران اين پيام را دارد كه ديگر نمي توان از طريق اهداف سلسله مراتبي يا از طريق منطق از پيش تعيين شده ، مثل اينكه در طراحي پلها ياساختمانها به كار گرفته مي شود، سازمانها را اداره كرد. آنها بايد بياموزند كه رخدادها وتغييرات در جريان زمان ظهور مي كنند.مديران خود نيز بخشي از اين تغيير هستند. آنها بايد به جاي طرح ريزي و كنترل به شكل سنتي ، به روان سازي فرآيند تغيير بيانديشند.

اسلاید 52: هنر تغييرچنانكه گفته شد سيستم هاي پيچيده و آشوب دائما بين جاذبه هاي مختلف اسيرهستند، اين وضعيت تا آنجا ادامه مي يابد كه يكي از جاذبه هاي جديد بتواند بر نيروهاي جاذبه مسلط غالب شود .وقتی رهبران تصمیم به تغییر در محیط سازمانی می گیرند با نوعی مقاومت روبرو می شوند در نتیجه مدیران باید منشا این مقاومت ها را در ک کنند و با توجه به آن سعی کنند که شرایط لازم را برای تغییر ایجاد کنند.

اسلاید 53: نظامهاي غيرخطي در شرايط آشوب و بحران ، نسبت به تغييرات كوچك و جزئي بسيار حساس بوده و كوچكترين نوسانات و اختلالات در آنها در اثر تقويت در كل نظام تشديد شده و مي تواند منجر به تغييرات بزرگ شود .براي انجام تغييرات بزرگ نياز به دستگاههاي عريض و طويل نيست بلكه بايد نقاط حساس وتعيين كننده را پيدا كرد و آنگاه بااعمال تغيير كوچكي سازمان را به سوي تغييرات بزرگ هدايت كرد.

اسلاید 54: نقش مديراندر سيستم هاي پيچيده و غيرخطي ، امكان طرح ريزي و پيش بيني دقيق عمليات سيستم وجود ندارد .مديران بايد با اصول و مفاهيمي همچون خود سازماندهي ، سازمانهاي يادگيرنده ، گروههاي خودگردان ، تواناسازي ،سازمانهاي هوشمند و...آشنا شوند. آنها بايد به هر ابتكار و تجربه اي به عنوان يك فرصت يادگيري نگاه كنند و سازمان را به يادگيري و كسب تجربه تشويق نمایند.

اسلاید 55: يادگيري هنر جورسازي (كلاژ)امروزه مديران با نظامهاي غيرخطي و پيچيده اي كه داراي وجوه متعدد، متفاوت ،درگير و پويا است روبرو هستند.پس برای طراحی و هدایت سازمان تنها از يك ساختار، يك سبك ، يك ديدگاه و نگرش ، يك راهبرد، يك روش و فن آوري ، يك فرهنگ و يك ريخت ، كاري ساخته نيست . به همين جهت آنها بايددائما در حال جورسازي ريخت سازمان به شكل مقتضي و مناسب باشند. قطعات سازماني بايد چنان درهم آميخته شوند كه جاذبه مسلط نمايانگر هويت و نظامي موزون ، كارا، جذاب ، بديع ، نوو زاينده باشد و اين يكي از چالشهايي است كه مديران با آن روبرو هستند.

اسلاید 56: در پایان باید بیان شود که برای رویارویی با سیستم های پیچیده امروزی باید بر روی مفاهیمی مثل سازمانهاي يادگيرنده ، گروههاي خودگردان ، تواناسازي سازمانی و سازمانهاي هوشمند تکیه کرد تا به یاری آنها بتوانیم بر مشکلاتی که پیش روی سازمانهاست غلبه کنیم.نظريه آشوب و بی نظمی که به زعم گروهی از علمای معرفت شناسی پايه های حوزه تفکر جديدی را بنيان می نهند ، در جامعه علمی ما آنگونه که بايد شناخته نشده و رشته مديريت ارتباط خود را با آن در يافت ننموده است.

اسلاید 57: منابع:الوانی،سید مهدی؛دانایی فرد،حسن(1381)“ نظم در بی نظمی“انتشارات صفار-اشراقیعابدی جعفری حسن؛صفری،حسن، بررسی مراحل عمر سیستم های پیچیده و ناشناخته،سومین کنفرانس بین المللی مدیریتروحانی،محمدخیام(مترجم)، پیروزی در مبارزه با پیچیدگی،خبرنامه انفورماتیک،شماره 78HATCH. MARYJO (1997), ORGANIZATION THEORY, OXFORD MORGAN.GARET (1997), IMAGES OF ORGANIZATION, SAGE PUBLICATION Lewin, R., Complexity – Life at the Edge of Chaos, Dent, London, 1993.

20,000 تومان

خرید پاورپوینت توسط کلیه کارت‌های شتاب امکان‌پذیر است و بلافاصله پس از خرید، لینک دانلود پاورپوینت در اختیار شما قرار خواهد گرفت.

در صورت عدم رضایت سفارش برگشت و وجه به حساب شما برگشت داده خواهد شد.

در صورت نیاز با شماره 09353405883 در واتساپ، ایتا و روبیکا تماس بگیرید.

افزودن به سبد خرید