صفحه 1:
صفحه 2:
(تاثیر تمدن اسلامی در غرب)
اراته دهنده : کیوان رحمانی مقدم
استاد محترم : آقای شکوهیان
صفحه 3:
سه دوره تمدن اسلامی
ا 8 4
آغاز اوج ركود
صفحه 4:
* با ظهور اسلام در پایان قرن ششم میلادی. فرهنگ و
تمدن اسلامی طلوع کرد. اسلام با اعلان «قرا» که نمادی
از علمرو اندیشه بوده در جلمعه چاهلی آن روز توعی پیش
جديد ايجاد كرد كه هم دورى از تعصباث قومى و
اعتقادات باطل را فرمان مى داد و هم نوعى بينش جديد
بر خصوص علم آموزی و گسترش هتر ارلئه می
اسلام. تمدن و فرهنگ بونلنی. رومی, هندی, ایرلنی و چینی هر یک سهمی در بالندگی
و شکوفلیی انسانیت داشتند اما هتگام ظهور اسلام همه لین فرهنگ و تمدن ها در حال
زوال و نابودی بودند و اگر اسلام در آن زمان با درلیت و روشنفکری به لین فرهنگ ها
نمی نگریست چه بسا همه آنها به نابودی و زوال همیشگی می رسیدند.» ere
صفحه 5:
دوران اوج تمدن اسلامی
* قرآن به عنوان کتابی که ایمان و علم را مایه سرافرازی و تعللی انسان می دلند. می
فرملید : (نولید و توسعه علم در تمدن اسلامی نشان دهنده آن است که دین اسلام با
علم و تمدن تعارضی ندارد). با شکل گیری حکومت اسلامی و تأکید فراوان دين اسلام
بر علم آموزی. مسلمانان به تولید علم و دلئش پرداختند و آنچه را که از دیگر تمدن ها
آموخته بودند در شکوفایی تمدن اسلامی به کار گرفتند.
* به تدریج آنها در رشته های شیمی. نجوم. رباضیات.طب و سایر علوم سرآمد و
تولیدکننده دانش شدند به گینه ای که دانشمندان از سایر ممالک برای یادگیری علوم
جدید به سرزمین های اسلامی رولنه شدند. «در نهضت ترجمه که گفتگوی تمدن های
پیشین با تمدن اسلامی محسوب می شد میراث تمدن های گذشته به عللم اسلام
منتقل گردید
99
صفحه 6:
كويرنيك براى اولين بار نظريه اى سياره ای مطرح
كرد كه در كن خورشيد در مركز قرار داشت.به ين
ترتيب نظريه سياره اى بطلميوس كه براى بيش از
هزار سال بر اذهان حاكميت داشت كنار كذاشته
شد. نظريه أو را انقلابى در اذهان بشرى و أغاز عصر
جديد دانسته اند. كانشمندان اسلامى از جمله
خواجه نصيرالدين طوسى يبش از لين تردیدهایی
جدى بر نظريه بطلميوس وارد كرده بودند. ابن
شاطر دمشقى كار طوسى را توسعه داد. بزوهشهاى
چند دهه اخیر نشان داده لند کوپرنیک برای ارائه
نظریه خود از آثار ابن شاطر استفاده کرده است.
دقت ستاره شناسان مسلمان در مشاهده و رصد
آسمان جندان زياد بود كه ستاره شناسان اروپایی
تنها در قرن هفدهم و در زمان تیک براهه به این
دقت در رصد رسیدند.
صفحه 7:
رز ی
اسطرلاب رلیج و معمولی دستگاه و صفحه مدور فلزی است که از جنس برنز یا برنج و یا از آهن وفولاد و
یا نخته به طرز بسیار دقیق و ظریف و مستحکمی ساخته شده و پرای مطالعات ومحاسبات کارهلی نجومی
از قبیل پیدا کردن ارتفاع و زاویه آفتاب. محل ستارگان و سیارات و منطقه للبروج وبه دست آوردن طول
و عرض جغرافيليى محل در تمام مدت شبلنه روز و فصول مختلف سال بكار برده مىشود. همجنين براى
بدست أوردن ارتفاع كوهها و پهنای رودخانهها و سایر عوارض طبيعى زمين و تعيين ساعات طلوع و غروب
يكليك ستاركان ثلبت و سياراتى كه نام آنها بر شبكه اسطرلاب نقش بسته نيز مورد استفاده قرار م ىكيرد.
همجنين لين دستكاه براى محاسبه ساعات طلوع و غروب آفتاب هر محل (على الخصوص در دوره اسلام
كه تعيين ساعات نماز هم برآن اضافه شد) ساخته شده است. با توجه به لین حقیقت که در هنگام استفاده
از دستگاه مذکور هیچ احتیاجی جهت به کاربردن و دانستن فرمولهای ریاضی نیست. (مانند خط کش
محاسبهای که به وسیله مهندسین به کار برده میشود)
اصطرلاب جدید ساخته شده اصطرلاب ایرانی که در
در تبریز سال 68 موزه علم و تاريخ كمبريج
اری میشود.
صفحه 8:
موسیقی و نظربه موسیقی
تأثیر مسلمانان بر تثوری موسیقی از سوی اکثریت
دانشمندان غربی قوباً رد می شود. آنان
مانان را مربوطبه برخی آلات موسیقی می دانند.
اولیین کسی که مشارکت مسلمانان را در نظریه
موسیقی مطرح کرد یک دانشمند فرانسوی به نام
لابورده بود. او در کتلبش درباره موسیقی باستانی و
مدرن (۱۷۸۰) ثبت الفبایی نتهای موسیقی را به
مانان نسبت داده است. لین.نت بندی که مرکب از
سیلابهایی به نام سولفژ می باشد؛ دو ره. مى. فاء
سول. لا و سی به نحو گسترده ای ترکیبی لاتین
شناخته می شوند که از سیلابهای سرود روحلنی سنت
جان گرفته شده اند. موسیقیدان ابتالیایی گیدو از
آرزو (۱۰۵۰-۹۹۵)به عنوان کسی که لین ترکیب را در
سال ۱۰۲۶ ابداع کرده است شناخته می شود. ویلوتو
(درگذشت ۱۸۳۹) تأثير ee لتورى موسيقى
باعث شد به این باور برسد که این موسیقیدان
لیابی نظریه خود را از مسلمانان اغذ کرده است.
صفحه 9:
رياضيات
محمد بن موسی خوارزمی رساله ای در چبر با
عنوان "کتاب المختصر فی الحساب الجبر و
المقایله " نوشت که تبدییل به الگوی اولیه و اصلی
برای تعلمی آثار اسلامی و لاتین قرون میانه درباره
جبر شدبی شک لثر خوارزمی آغاز محاسبه جبری
و حساب ده تایی بود. براین اساس محاسبات به نحو
چشمگیری آسان شد و رفته رفته هیجان وافری در
ميان دانشمندان برای انجام محاسبات هرچه
فزینی گرفت. خوارزمی چهارچوبهایی
برای حل شش نوع معادله درجه دوم ارائه کرد و
تعریفی که برای محاسبه عدد پی ارائه داد دقت یک
در هزار داشت.
لئوناردو فیبوناچی تحت تأثیر روشهای حساب
عربی و کاربرد ن در تجارت در سال ۱۲۰۲ لیبر
آباچی را منتشر ساخت. لین کتاب بسیار تأثیرگذار
طرزنگاه ارويا را به حساب دجار اتقلاب نمود.
صفحه 10:
رازی یکی از برجسته ترین شیمیدانان مسلمان بود. او
الجربيات غود را فهرست بندی کرده و شرح داد. اب
مواد مورد استفاده را شرح داده سپسبه دستگاههای
مورد استفاده پرداخته است و در نهلیت روشها و
شرلیط آزملیش را شرح داده است. رازی آزمایشگاه را
مطابق با سبک و کاربرد عمومی امروزی طراحی کرد.
=
Sa eee,
جح تست
او برای آزمایشگاه خود بیش از بیست نوع ابزار
طراحی کرد و مورد استفاده قرار داد. او جزئیاتی از
داده است. طبقه بندی منظم او از حقلیق به دقت
مشاهده شده و تفسیر شده اش. براساس مواد
شیمیلیی. واکنشها و دستگاههای مورد استفاده. با
زبلنی کاملاًروشن و واضح تأثیر زیادی در "اهمیت
استثنايى او در تاريخ شيمى" جنان كه هولميارد
توصیف می کند دارد. اینها در وآقع سمبلهای علم
مدرن هستند.
صفحه 11:
سینا مشهورترین پزشک مسلمان در غرب است.
الثر عظيم لبن سينا در يزشكى به نام قانون. در قرن
دوازدهم توسط جرارد از سرمونا به لاتين ترجمه شد
در سى سال بايانى قرن بانزدهم بانزده بار به لاتين و
یک باربه عبری منتشر شد. در قرن شانزدهم بیش
از بيست بار جاب شد. علاوه بر لين بخشهايى از
كتاب به صورت جداكانه مكرراً جاب می شد.
اتفاسيرى كه به لاتين و عبرى براى آن نوشته مى شد
پیشمار است. تا نيمه دوم قرن هفدهم بارها جاب شد
و كتاب درسى ماند. شليد هيج كتاب طبى تاكنون به
اين اندازه رواج نداشته است.
از سال 8٠١ نا 17٠١ ميلادى دنياى اسلام بيش از
۶۰ چشم پزشک مشهور که یا نویسنده کتب
متعدد بوده لند و یا رساله واحدی درباره چشم
پزشکی نوشته لند بوجود آورد. در حللی که در
اروپا قبل از قرن دوازدهم درباره حتی یک چشم
پزشک هم چیزی نشنیده ایم.
صفحه 12:
* با شکل گیری مدارس و مکتب خانه ها و دانشگاه به عنوان مکانی برای یادگیری
علم؛ مرزهای علمی فراخ شد و مدرسه مکانی برای بحث. گفتگو و دفاع از هر نوع
آنديشه و تفکر گردید. در محیط های علمی؛ مسیحی, یهودی» زردشتی, صابئی و
مانوی همه مورد احترام بودند.
* به این ترتیب مسلمانان با همگانی کردن علم آموزی برگزاری جلسات نقد
بصورت مناظره تساهل و تسامح در سایر تمدن هابه خوبی توانستند برای حدود
یکهزار سال سکاندار کشتی علم و تمدن باشند و تمدن اسلامی توانست چراغ
روشنی برای عبور اروپا از تاریکی و جهللت قرون وسطی شود. اروپایبان با أشن
شدن با تمدن اسلامی و تولیدات و اختراعات مادی آنها توانستند تکنولوژی و
صفحه 13:
: جغرافیای اسلامی و تاثیر آن بر غرب
مسلمانان علاوه بر پیشرفت های فراوان در زمینه علمی از نظر جغرافیایی
نیز حکومت و تمدن خود را توسعه دادند بطوریکه در دومین قرن ظهور
اسلام. حدود دو براپر مساحت اروپا تحت سلطه مسلمانان قرار گرفت؛ از
کرلنه اقیانوس اطلس تا دیوار چین» از سواحل دریای مدیترلنه تا کشورهای
غربی آفریقا (مراکش, طرابلس, الجزایر و ...4 اروپا (اندلس, شهرهای مرزی
فرانسه). اقيانوس هند و .. .
صفحه 14:
جغرافیای اسلامی و تاثیر آن بر غرب :(ادامه)
نخستین جایی که استادان مسیحی جفرافیای اسلامی را آموختند شهر طلیطله بود.
در اين شهر نخستین چیزی که مسیحیان آموختند کروی بودن زمین بود.
یکی لز مهمترین ابزار جفرافیای دریانوردی مسلمانان استفاده از قطب نما بود.
سال ها قبل از واسکو دو گاما(جهانگرد و کاشف پرتغالی بود که براى اولين بار از راه دریا از اروپا به هند رفت .
او را از موفقترین دریانوردان تاریخ میدانند.) با راهنمایی دریانورد مسلمان احمدین ماجد به سمت چین و
هند رفت.
پیش از مار کوپولو(یک تاجر و جهازگرد ونیزی در قرن سیزدهم میلادی بود که سفرهایش
واسکو دو ماگ مارکو پولو ale
صفحه 15:
دریانوردی و تجارت
اکتشاف آمریکا را یکی از عوامل اصلی پایان
قرون وسطی و آغاز دوران جدید دانسته اند.
استعمار آمریکا بیشک یکی از عوامل اصلی
رشد اگهلنی اقتصاد اروپای غربی بود و در
عرصه فرهنگی نیز تاثیرات شگرفی برجای
گذاشت. دربانوردی و تجارت در دوره اسلامی
توسعه یلفت وپس از انتقالبه ارهپا زمینه ساز
استعمار فرا اقیانوسی اروپایی شد. تجارت
مساعانان در اقيانوس هند و در سررمیتهای
گسترده اسلامی از جمله مسیر جاده ابریشم
در قرون نهم و دهمبه اوچ رسیده بود. شبکه
تجاری مسلمانان تمامی پهنای دنیای متمدن
ن دوران را از اقیانوس اطلس تا اقیانوس آرام
دربرمی گرفت.
بندرگاه پیشتاز بازرگلنی غرب اروپا
ee طی جنگهای صلیبی در قرن دوازدهم
اهمیت اصلی خود را بدست آورد. شاهزاده
ی برخالى در قرن بانزدهم
تنهاپس از فتح سیوتا بندرگاه مراکش در
شمال غربی آفریقابه فکر دور زدن قاره
آفریقا افتاد.
‘EUROPE
99
صفحه 16:
۱. جنگ های صلیبی
۲ هجوم مغولان از نواحی مرکزی آسیا به سمت ایران
۳ سقوط اندلس
are
صفحه 17:
| جنگ های صلیبی
به سلنلهای از جنگهای مذهبی گفته میشود که به دعوت پاپ توسط شاهان و تجنای اروپایی داوطلب
بیلی بازپس گیری سرزمینهای مقدس از دست مسلمانن برافروخته شد.
صلییان در لیا با هذف بازی کی آورشلم و سررمنهای معنبی از دب مسلمانان شروع بد جنگ
کردند و مبارزات آنها در حقیقت پاسخی بود به درخواست رهبران لمپراتوری روم شرقی برای جلوگیری از
بيشروى تركان سلجوقى خر اناتولى زتركية اسيابي) ۱
همچنین, عبارت جنكهاى صليبى براى توصيف مبارزلتى همزمان و پس از آن در قرن ۱۶ به كار میرود که
در خارج از شام به دلایل مختلف مذهبی. اقتصادی و سیاسی معمولًعلیهپگانه(دیان غیر خدایی) و خوارج
مسیحی و آفراد تکفیر شده انجام شد. رقابتها بين مراكز قدرت مسيحى و مسلمان كهكاه منجر به اتحاد بين
جناحهاى مذهبى در برابر مخالفان خود شد. مانند اتحاد مسيحيان با سلجوقيان روم در جنك صليبى يكم
صليبيان در بتدا موفقیتهای موقتی داشتند. اما سرانجام از سرزمينهاى مقدس بيرون رانده شدند.بالین
حال جنگهای صلیی تافرات سبانی. اقتصادی والحتماعی مهمی بر اروبا کذاشت به خاطر در گیریهای
درینی بین شاهان و مراکز قدرت مسیحی برخی از جنگهای صلیبی از هدف اولیهشان منحرف شدند. مانند
جنگ صلیبی چهارم که به غارت قسطنطنیه(استانبول) مسیحی و تقسیم امپراتوری بیزانس(قسمتی از روم)
بین جمهوری ونیز و صلیبیان انجامید. جنگ صلیبی ششم نخستین جنگی بود که بدون دعا و اجازه رسمی
پاپ آغاز شد جنگهای هفتم. هشتم و نهم به پیروزی مملوکها(ترک هلیی که در مصر فرمالرولیی میکردند)
و حفصیان(بربره) انجامید و جنگ نهم پایانبخش جنگهای صلیبی در خاورميانه بود.
4969
صفحه 18:
صفحه 19:
۲ هجوم مغولان
مغولان در سال ۶۱۶ مق به ایران حمله کردند که در آّن زمان سلطنت محمد خوارزمشاه
فرمانروایی می کرد . بعد از فتح ایران . بغداد در سال ۶۵۶ هجری سقوط کرد.در این دوران شام
و مصر دست ایوبیان افتاد.
بت
صفحه 20:
۲ هجوم مغولان (ادامه)
چنگیز خان چس از چیره شدن بر چین و بخشی از آسیای میلنه با خوارزشاهیان همسایه شد.
خواسته چنگیز خان بازکردن راه بازرگلنی میان ایران و چین بود. او در ابتدا, نسبت به سلطان
محمد خوارزمشاه ادب و احترام را رعلیت نمود ولى لين يادشاه كه خيال تسخير جين را داشت با
تدابیر خصمانه خود موجب تحریک غضب خان مغول را فراهم کرده و هجوم او رابه ممالک
اسلامی باعث گردید.
. نخستین لشکرکشی در (پائیز ۶۱۶ ۰ ق) و به فرماندهی چنگیز خان بود. سلطان محمد
خوارزمشاه در همان سالبا سپاهیبه مبارزه.با مغول برآمد ولی از جوجی پسر چنگیز شکست
خورد و از ن پس تصمیم گرفت که از مواجههبا لشکر مغول خودداری کند . سال بعد سلطان
محمد در بستر مرگ. جلالالسین خوارزمشاه راابه جانشینی خویش برگزیید و جلالالسین بیش از
۰ سال پس از مرگ پدر در برابر سپاهیان مغول ایستادگی کرد.
دومین لشکر کشی در سال ۶۲۶ ه ق.به لمر اوگتای خان وبه فرماندهی جرماغون نوبان بود. این
لشک رکشیبه قصد پایان دادنبه مقایمت جلالالسین خوارزمشاه و تسخیر مناطقی که باقیمانده
بود. انجام شد. در پایان لین دو حمله مغولان به سلطنت خوارزمشاهیان بر ایران پایان دادند و
بسیاری از شهرهای خوارزمشاهی مانند سمرقند. مرو. بامیان. هرات. توس, نیشابور و پایتخت این
سلسله گرگانج(شهری در ترکمنستان4 بکلی ویران شده و مردم آن قتلعام شدند.
حمله مغول بیش از خسارتهای اقتصادی, صدمات فرهنگی و روحی برجای گذاشت. در لین حمله
مراکز علمی و فرهنگی مانند کتابخانههای بسیاری سوزانده و ویران شد. شهرهای بزرگ بسیاری
از بين رفت وببه دنبال آن مراکز رشد و پرورش فکری به حدلقل رسید. کاهش جمعیت و به اسارت
گرفتن و فرستادن صنعتگران ابرلنی.به مغولستان باعث رکود اقتصادی در ایران گردید و تخریب
قناتها و آبراهههایی که در طول قرنها ساختهشدهبودند. سبب رکود کشاورزی شد. are
صفحه 21:
پیشروی مغولان:
نخستین هدف مغولان شهر اترار (قزاقستان) بود که پس از ۵ ماه مقاومت سقوط و با خاک یکسان شد.
* بعد از تهاجم اوليه مغول جنكيزخان در سال ۶۲۴ از دنیا رفت و سرانجام قلمرواش به دست نوه اش هلاکوخان
افتاد و هلاکوخان در سال ۶۵۱ تصمیم به حمله مجدد به ایران کرد.
هدف هلاکوخان از حمله به ایران :
1 برانداختن حکومت اسماعیلیان و فتح الموت
۲ فتح بغداد و از بین بردن خلافت عباسیان
صفحه 22:
مهمترین شخصیت های فرهنگی ایران در عمد مغول :
۱. مولوی :(جلالالدین محمد بلخی)از مشهورترین شاعران ایرانی بزرگ پارسیگوی
است.
۲ حافظ شیرازی:معروف به سانالفیب: ترجمان الاسرار لسانللعرفا و ناظمالاوليا
شاعر بزرگ ba هشتم ایران.
۳ سعدی شیرازی:شاعر و نویسند؛ پارسیگوی نامدار ایرانی است. آواز؛ او بیشتر
بهخاطر نظم و نثر آهنگین» كيرا و قوى اوست.
۴ عطا ملک جوینی: مورخ و ادیب ایرانی قرن هفتم قمری است. از آثار او
جهانگشای جوینی و رساله تسلیةالاخوان است.
ر دواجه شیر طوسی - تب فقیه.ستاره شناس. دانشمند»
اندیشمند رياض است.
dele
صفحه 23:
۳ سقوط اندلس
* _ اندلس بخش خودمختار کشور اسپانیا است. پایتخت آن شهر سبیا یا سویل است.
* نام اندلس گرفته شده از اقوام واندال ها است و قبیله ای است از ژرمن ها و اندال
هاست که ویزوگوت ها به اندلس حمله کردند.
ME aes, icine aes ٠
صفحه 24:
علل ضعف ویزوگوت ها در اندلس :
قه بین طبقات عیان و اشراف بر سر جانشینی
. نارضایتی بخش های دیگری از اعیان و غیر قابل اعتماد بودن سپاه
سک ری ها تست به عشی اویا ioe yet
1 وضعیت اسامان ااتصادی
سد هد هذ بهذ
* طارق به دستور موسى بن نصير با هزار سرباز تنگه ای که بعد ها به نام جبل الطارق
ناميده شد وارد اندلس شد و ويزوكوت ها را شكست داد.سال بعد موسى بن نصير با
سياهى به اسيانيا حمله كرد و اندلس به دست مسلمانان افتاد.
۶ سقوط اندلس از حوادث تلخ تاریخ اسلام است. سرزمينى كه به مدت هشت قرن تحت
سیطره مسلمانان بود با حملات پی در پی مسیحیان مرحله به مرحله سقوط کرد و
سرانجام در سال ۸٩۸ به کلی از دست مسلمانان خارج شد.
صفحه 25:
عصر ر کود تمدن اسلامی(ادامه)
هبه ا.استیسداد
".تحجر
606
صفحه 26:
أ. استبداد
استبداد يعنى يكه و تنها , به خودى و خود به كارى يرذاختن . خود رای بودن . حاكم هيج گونه
تعهد و مسئولیتی ندارد.
تعهد و مسئولیتی ندار
*همه مسائل کشور با نظر و سلیقه یک فرد اداره می شود.
*از بین رفتن حقوق فردی در نظام استبداد معنی ندارد.
*پیدایش مخروط افکنه استبداد.
oh کته اسام به حای خودرلیی مشورت را مطرح کر دهاست جابه قدرت رین نی
اميه سياست مدارا و تحمل حكومت از بين رفت.نخستين بار در دوران معاویه سخت
كيرى و شكنجه و اعدام اعمال شد.
دو عامل اصلى سقوط امبراطورى عثمانى : استبداد شاهان و نارضايتى مردم بود.
eel
صفحه 27:
۲ تححر
تحجر یعنی انعطاف پذیری در برخورد با اقتضائات زمان و مکان.
شهید مطهری ۳ جریان کلی را که در ترویج تحجر نقش داشته بیان می کند:
۱ جریانی که گفتند خستنا کناب الله و باعث انزوای حدیث و عترت شد.
۲ جریانی که گفتند خسبّنا احادیثا و اخبارنا و باعث انزوای کتاب خدا شدند.
۴ گفتند شناخت آموزه های قرآن دست ایافتنی است و شعار آنها اين التراب و رب الارباب
بو
شهید مطهری میفرماید ضربه ای که اخباری گری شیعه به مسلملنان و اسلام زد هیچ گروهی نزد.
99
ee
صفحه 28:
صفحه 29:
بایان
!از توجه شما سپاسگزارم