علوم انسانی و علوم اجتماعیروانشناسی و روانپزشکی

تاثیر تمرینات ادراکی حرکتی و بازی های شناختی بر رشد شناختی کوددکان کم توان ذهنی

15 صفحه هست و یکی از مباحث روانشناسی رشد است

کیوان

15 صفحه
392 بازدید
27 اسفند 1400

برچسب‌ها

صفحه 1:
‎a‏ ساف ‏بر رشد شناختي کودکان کم توان ذهني ‏: گرد اورنده ‏: استاد مربوطه ‎

صفحه 2:
Q کم توائي ذهني شرايطي است که از ابتداي خلقت انسان تاکنون همواره وجود داشته است. گزارش سازمان بهداشت جهاني ۷۷۲۵ در سال 2008 تخمین مي زند که تقریباً 200 میلیون کودك کم توان ذهني در سراسر دنیا زندكي مي كنتد . برخي منابع به نقل از انجمن روان شناسي آمریکا میزان شیوع کم تواني ذهني را حدوذ 5/2 درصد از هر جمعیت دانسته اند که البته 85 درصد این افراد كمتواني ذقني خفيف دارند. كم تواني ذهني در سالهاي اخير به اختلال رشدي ذهني 50 در 555 تغيير نام داده است. اين تغيير نام بيانكر اهميت مسائل و مشكلات رشدي در تعريف و مفهوم اين اختلال است. اختلال رشدي ذهني يعني يك اختلال ذهني که در دوران رشد كودكي و نوجواني روي ميدهد. براساس تعريف جديد ‎DSHS‏ معيارهاي تشخيصي اين اختلال تغيبر كرده است و از معيارهاي اختلال ذهني رشدي 0 براي شناسايي اين اختلال استفاده ميشود.

صفحه 3:
زوس کسه و لوگ راساش تا بل مطالعه عحقيي درسال 2015 بان مي ‎Bs aril‏ اک بر فا او ود طور کیت رو فقاعهاای ای رای الات و رقش كود ا باو بذون معلوليت است .محققان متعددي نشان داده اند كه فعاليت بدني در دوران كودكي ا لود كد لك وی قفا د ا ‎bol‏ : تحركي در زندكي آينده بسيار مؤثر باشد.

صفحه 4:
‎J‏ روش شناسي تحقیق ‏مطالعة حاضر از نوع نیمه تجربي است و به دلیل دارا بودن نتایج عملي از نوع تحقیقات كاربردي محسوب مي شود که هدف از آن بررسي اثر تمرینات ادراكي حركتي و بازي هاي شناختي بر عملکرد شناختي کودکان داراي کم تواني ذهني بود. جامعة آماري کلية کودکان داراي کم تواني ذهني مدارس ابتدايي شهرستان کرمانشاه بودند. نمونة آماري اين تحقیق 45 کودك 8 تا 12سالة مشغول ‎a‏ تحصیل و دچار كمتواني ذهني بودند. بهرة هوشي این افراد براساس سوابق موجود در پروندة آنها بين 50 تا 70 بود و جزء دستة آموزش پذیر قرار داشتند و از نظر جسمي حركتي مشکل خاصي نداشتند. ‏آزمون كامپيوتري برج لندن: بیج لندن ابتدا توسط شالیس (1982) طراحي شد تا توانايي هاي ‏برنامه ريزي را در بیماران با صدمه به لوب فرونتال بسنجد. اين آزمون يك برنامة كامپيوتري است که در آن مهره ها به صورت حلقه هايي با ساختار سه بعدي به نمایش گذاشته شده اند. به آزمودني ها يك صفحة کامپیوتر و دو ردیف آرایش نشان داده شد. در هر مرحلة آزمون, نحوع آرایش بالا (ردیف بالابي) ثابت مي ماند و آرايش هدف را نشان مي داد و ردیف پایین شامل حلقه هايي بود که آزمودني, به منظور جور شدن با آرایش ردیف فوقاني بازآرايي مي کرد. جابهجايي حلقه ها با لمس اولية حلقه راه را براي لمس مقصد مورد نیاز میسر مي ساخت. موقعیت هدف براي حلقهها متغیر بود. اما محل شروع ثابت نگه داشته مي شد. ‎ ‎

صفحه 5:
قح آرمون كاقل ‎se ISS‏ ل ددني ‎os‏ ماش الك سیر حل كند»اتآرمون برع ادن براق ارزبايی توازا ده برنامه ريزي و سازماندهي استفاده میشود که به عملکرد لوب فرونتال حساسیت دارد. در اين پژوهش از نسخة کوتاه اب آزمون با 14 خرده آزمون بهره گرفته شد. این مراحل از آسان به مشکل طراحي شده و در انتها مجموع زمان و تعداد حرکات انجامگرفته در نورم استاندارد اين آزمون قرار گرفت تا نمرة نهايي فرد مشخص شود. این مجموعه بازیها.محصول همكاري دؤبسسة تحقيقات علوه ركتازي سناجتي سنا ‎Ti‏ ‏منادیان توسعة بابدار .ود

صفحه 6:
مجموعه بازي هاي شناختي مغز من: برنامة مغز من حاصل مدتها کار مطالعاتي و بررسيهاي علمي در موضوع توانبخشي شناختي و بازي هاي رايانهاي مرتبط با آن لت ین بازی ها با هدف پرورش, بهسازي و تقويت ذهن طذاكي و شایه شد ال ‎١‏ وگ رای 20 بازی ملق وه كه هرا كدام براي تقويت يك يا جه تاحيا | مدز مؤثر و مفيد بودند. با اجراي برنامه ريزي شده اين بازيهاء توانمندي هاي شناختي براي بهترء راحت تر و بيشتر يادكرفتن بهطور جشمكيري افزايش خواهد يافت. استفاده از إن ايها همجنتين امادكن مغر راذر جل مسئلة و رفتارهاي هوشهتداته تر سر بل اكد ان مکموعه داراي 20 تازج به نام هاف اعمال زباضي, کلمه سازي. اتعطافيزيري مغز, حافظة عددي. مطالعه. محاسبات. بخش, زمان. حروف. حافظة عددي, علامت؛ باق کي سنگ-کاند -نيجي, مافطد بقايي: انطیاق سریم پرندگان» السم- رك . حافظة تجسميء شمارنذه. عدذ بزرك ترء حافظة تجسمي, حافظه صوتي اشت. اين بازبها از آسان به مشکل برنامه ريزي شده و با ره ان طور

صفحه 7:
برنامه تمرینی ‎SS Stat tote‏ شامل 5 دقيقه راه رفئن و دوبدن و حركات گرم کننده, 5 دقیقه تمرین هاي كششي, 30 دقیقه تمرین هاي ادراکي- حركتي و 5 دقیقه تمرین هاي برگشت به حالت اوليه بود. اين پروتکل برگرفته از پژوهش سالاري و همکاران در سال 1393 بود ‎(ab)‏ رای ری رات ار ساب مش شور ارقي ل طوري که در ابتداي مداخله برنامه شامل شناسايي جهات مختلف و تمرینات تعادلي بود. سپس حرکات هماهنگي تمرین شد. دریافت و پرتاب توپ در ابتداي نيمة دوم زمان مداخله نمرین شد و در انتها حرکات هدفمند استفاده شد. برنامة تمريني طوري بود که در ابتداي هر جلسه تمرینات جلسات گذشته به صورت مروري انجام میگرفت

صفحه 8:
هفته اولم هفتة دوم سوم هنته چهارم برش جفت فورياغه درون مريع ها .روي خط مستقيم, ايستادن روي يك با حركت رويخط مستقیم به عقب و پهلو, لي لي كردن ايستادن روي تختهتعادل ‎oes‏ 2 ,| برساندن توك 0600| انگفتان ساب انتومیم دوي ‎a‏ به یکدیگر تم جهش ‎oem a‏ اعد ال ‎Jackin,‏ بر درون روزنامه | یش چیه ‎aud‏ ‏نگه داشتن در حین انجام کاغذ با ‎ee 5 cn‏ جمع کردن و ا 725( تفليدراه رفتن) كردن بدن و ۳ ۸ حیوانات خزیدن زمين بزند كردن با دست 7 كامل رب مرو حرکت پروانه زدن کردن پازل بدن بادكتك در تمرینات انسان فضا ‏ گذشته ‎ha ah‏ خانه إلى با پاي برتر و ‎Raa‏ یی ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎

صفحه 9:
حرکت تعادلي فرشته آچرخش جهش و م تعقیب توب آونگي با چشم آشاره بهجهات محتلف توسط مربي و حرکت داتش آموزان به همان طرف/ يرتاب نيزة بي خطر به ادرا ترسیم در حالت بدن انسان| چشم بستم انداختن توپ 3 به داخل سید نامگذاري اندام ها دربيل توب يسكتبال به أكام به بهلوو دزييل چپ زدن توب بسکتبال وراست | نزديك پاي برتر اجهش و | قرا كرقتن عملكرة برخش روي يك | بخش هاي مختلف پا هرا را ‎a‏ نگه داشتن نوپدر دست. نوك بيني را لمس| كردت تفليد حركاتاً باي مربي ردن توب به منطقة مشخصي از ديوار ساختن اشکال با خمیر سبري باك كردن رنگ زدن دیوار

صفحه 10:
تمریات ادراکی رک علاوه بر این پراي ارائه تمرینات!ادراکي حرکني از دستورالعمل برنامة تمريني کاشي ويژة افراد داراي سندروم داون نیز در برنامه ريزي هر جلسة تمزيني استفاذة شد. این برنامة تعريني اگرچه براي افراد داراي سندروم داون طراحي شده است, مي تواند براي کلية افراد داراي اختلال رشدي مفید باشد. افراد سندروم داون نیز در دسته افراد داراي كمتواني ذهني اند و معمولاً از افراد کم توان ذهني اختلالات بیشتر و عقب ماندگي شدي بيشتري دارند و بستة أموزشي تمزيني: موردتظر براي اين كودكان ميتوانست بسيار شخصيسازي شده باشد. اين برنامة تمريني منتخب با تواناييهاي حرکت پایه شروع و با تواناييهاي حركت تخصصي تكميل ميشود. توانايي هاي حرکت پایه شامل توانايي هاي پایه (تعادل ایستا و بلمحركات انا |

صفحه 11:
* تواناييهاي حرکت تخصصي نیز مهارتهاي پاية رشدیافته یا باليدهاي هستند که ترکیب یا پالایش شده اند. مدت زمان تمرین در جلسات اول 50 دقیقه بود و تفای پابالی 0۵ 1 وفکا #رااهر جلسه اقزایش بافات این جلسات به صورت مداوم در طول دوازده هفته و هر هفته سه جلسه بركزار شد. © ‎om,‏ اك اتمرزينات «رتخليفات اولية تجار شك: لزت حكن وترون هيه كونه دود و ناراحتي بود و به تدريج طبق اصل اضافهبار شدت تمرينات افزايش يافت. ای از کنیك پاداشدهي برايافزایش متشارکت اقراد استفاده. شك ۳ امرای این برنامه تمريني در بخش حرکات عصبي- عضلاني يا ادراك عمل شامل : ۳۳2 ۶ پرتاب دریافت صربه با پا و دست به 9 مدل توپ با اندازه و وزن متنوع, ‎Ss‏ ‏هدف گيري و پرتاب توپ, اجراي حرکات موزون و هماهنگ دسته جمعي, زدن پنالتي بسکتبال و فوتبال, دریبل فوتبال و بسکتبال. پنجه والیبال با توب <« هاي مختلف, و سر خوردن و یورتمه رفتن بود . * در برنامة بازيهاي شناختي نیز از بازيهاي شناختي که مستلزم فکر و تصمیم گيري است., استفاده شد. به عنوان يك بازي آماده براي اين منظور از ‎aces‏ باري هاي شناختي مفزا ی استفاد تثيد كة به صورت بر افزار 606 و موجب بهبود عملکرد توجه و يادداري در کودکان ميشد. این مجموعة نرم افزاري شامل 20 بازي شناختي است و آزمودني ها در هر جلسه يك بازي را اتجام میدادند روند بازي ها از ساده به متتکل بو

صفحه 12:
هاون رنك - وازه استروب * این آزمون روش ارزيابي عصب ‏ روانشناختي رايجي براي كاركردهاي اجرايي (توجه انتخابي و ازتمری اشتروب ند ‎ee‏ پایت توح پیز اشارم رازه ارمون استاندار یک شروب . که اه آرمون كلم بالهدار تامتده ميشر: همان فرالتدي امس 06 اب (1935) انعم بات دزی آرمین ارو بادد رك لانت رابكه :ا نوات ‎ul asus andy! alee‏ بدون توب به #هناي انها بيآن كند. ترم أقرار ان فلمك شامل سم خی 1 : فرحلة مقدقاتي: در ارن مرخله از ازمودنها خوات وکا با فا روک بح با رنگ دایره که روي صفحة نمایش مي بینند. پاسخ دهند ( دایرهها در چهار رنگ قرمز, در ‎em aes ORS alee‏ قراس اما بت ‎a‏ در مرجلة بعد که قسمت اصلی آزمون ‎coal‏ استفاژه فرا شود 3 مرخلق نها ‎lo‏ ‏«رحله 48 کلمت همتوان و40 که اهستوان با رگ های فرر ای زر ور را نمایش داده میشود. در مجموع 96 کلمه رنگ همخوان و ناهمخوان بهصورت تصادفي و متوالینشان داده مي شود. تکلیف آزمودنیها اين است که صرف نظر از معناي کلمات, تنها رنگ طافری آن متس ‎pois‏ رین ارانه هر محر روي اصفكة عارش 2 ناه و فاصاد : دو محرك 800 هزارم کم کرد

صفحه 13:
blue red yellow green red yellow green blue yellow yellow yellow green green blue blue red red red yellow yellow green blue blue blue

صفحه 14:
دانش آموزان کم توان ذهني به چهار گروه دیرآموز, آموزش پذیر, تربيت يذير و حمايت کل تلشيم مي شوند اهداف آموزش و پزورش این کودکان متتییر توسعه اظلاعات عمومي و ضروري, رشد مهارتهاي حسی- حركتي, اجتماعي و حرقه اي و گروهي, تقویت 11 شرف و شمعن: توانایی تشتیی هی معان و تان نظريات. اشتابيابا طالفت و برقراري ارتباط صحيح و متقابل با دوستان و همكلاسي هاست. تحقق اين اهداف با ‎٩‏ وی افای در سه حيظة شناختي عاطفي و رواص عرکتي امکانهذین است 1 مراجعه به ادبیات مربوط به کمتواني ذهني درميبابيم که سرعت پایین يادگيري و دامنة ‎Sena ١‏ توجه که پیش از 18 سالگي ایجاد نشده باشند. دو ويزگي مهم و متمایز کمتوانب ذهني است .در نهايت ميتوان نتيجه كرفت که اختلال توجه که رفنار سازشي فرد را نحت ۵ قرار میدهد ر به فرامد بادگيري و افرال وی اسيب ميزند. از ور کي هي از افراد كم توان ذهني و شكلي فراكير در اين افراد است: توجه: مي توالد لشاري آز امورااز جمله آموزش علمي, ارتباطات اجتماعي, تکامل عاطفي و رواني, سازگاري رواني, انجام آمور روزانه و يادگيري را تحت تأثیر قرار دهد . در سالهاي اخیر نگاه به افراد داراي کمتواني ذهني تبیر یافته و این اقراد بسیار مورد ‎clacton. olan ews‏ قرار گرفت اند مطالعات اسام گرفه ‎Do) lous»‏ سیب شده است تا جنبه هاي مختلف عوارض ناشي از کمتواني با کمك مداخلههاي

صفحه 15:
ممنون از همراهی و توجه شما مستدام باشید

جهت مطالعه ادامه متن، فایل را دریافت نمایید.
10,000 تومان