کشاورزی و دامپروری گیاه‌ پزشکی

تاثیر تنظیم کننده های رشد مختلف بر زندگی گلدانی و گلجایی گل های شاخه بریده

asarate_tanzim_konandehaye_roshd_dar_zendegiye_goldani

در نمایش آنلاین پاورپوینت، ممکن است بعضی علائم، اعداد و حتی فونت‌ها به خوبی نمایش داده نشود. این مشکل در فایل اصلی پاورپوینت وجود ندارد.






  • جزئیات
  • امتیاز و نظرات
  • متن پاورپوینت

امتیاز

درحال ارسال
امتیاز کاربر [0 رای]

نقد و بررسی ها

هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.

اولین کسی باشید که نظری می نویسد “تاثیر تنظیم کننده های رشد مختلف بر زندگی گلدانی و گلجایی گل های شاخه بریده”

تاثیر تنظیم کننده های رشد مختلف بر زندگی گلدانی و گلجایی گل های شاخه بریده

اسلاید 1: به نام خدا تاثیر تنظیم کننده های رشد مختلف بر زندگی گلدانی و گلجایی گل های شاخه بریده

اسلاید 2: تنظیم کننده های رشد:اکسین ها جیبرلین هاسایتوکنین هاآبسیزیک اسیداتیلنسالیسیلیک اسیدتاخیر دهنده های رشد

اسلاید 3: اکسین: اکسین تولید اتیلن را تحریک می کند.امروزه ثابت شده است که بعضی از واکنش هایی که اکسین را در انجام آن سهیم می دانستند به علت تولید اتیلن میباشد.

اسلاید 4: سیتوکنینکار اصلی سیتوکنین ها در گیاهان تسریع تقسیم سلولی میباشدسیتو کنین ها پیری را در گل های شاخه بریده به تاخیر میاندازند.کینیتین سبب افزایش جابجایی وانتقال جهت دار مواد غذایی ومواد آلی در گیاهان بویژه در برگهای بریده است).ماتر وانگلبرت(1961سیتوکنین های مصنوعی عمدتا پیری را به تاخیر می اندازندواحتمالا علت آن پایداری این ترکیبات ونگهداری ترکیبات کلروفیل و میزان پروتئین وRNA است که تمامی آنها در پیری کاهش می یابند.

اسلاید 5: جیبرلینتمام 90 نوعGAشناخته شده در رشد طولی ساقه یا تقسیم سلولی یا در هردو فرایندموثرند.جیبرلین ها سبب تسریع گلدهی در تعداد وسیعی از گیاهان عالی می شوندآبسیزیک اسیدABAنقش مهمی را دربسته شدن روزنه ها در هنگام تنش خشکی بازی می کند.

اسلاید 6: اتیلندر اثر صدمات مکانیکی وصدمات ناشی از حشرات و بیمایها تولید اتیلن تحریک میشود.اثرات فیزیولوژیکی دیگر اتیلن:اپیناستی)خمیدگی برگها_(ثقل گرایی_ترشح رزین_تشکیل صمغبرازینواستروئیدهادر زیست سنجی پیری برایGAوBRپیری توسطBRتحریک شده,در حالی کهGAپیری را در گلها به تاخیر می اندازد.

اسلاید 7: تاخیر دهنده های رشداتیلن فعال )تیوسولفات نقره (STSیا بازدارنده ی بیوسنتز اتیلن)آمینواتوکسی ونیل گلایسین(AVG یا) آمینو استیک اسید ها(AOA وسیتوکنین ها در به تاخیر انداختن پیری در گل ها موثر نشان داده شده اند.مواد تاخیر دهنده رشد گیاهی و سیتوکنین ها در به تاخیر انداختن پیری در گلهای میمون، میخک ، نرگس و شب بو ها موثر نشان داده شده اند.تیو سولفات نقره یک بازدارنده عمل اتیلن است که برای به تاخیر انداختن پیری در محصولات گل بریده به کار میرود.

اسلاید 8: تاخیر دهنده های رشداثر فلورپریمودال به عنوان یک بازدارنده ی رشد گیاهی که باجلوگیری از سنتز GAباعث کاهش رشد می شود.در حال حاضر_CCC_دآمینوزاید_آنیمیدول_وپاکلوبوترازول ترکیبات اولیه مورد استفاده برای کنترل رشد فرفیون وداوودی می باشد.گزارش شده که پاکلوبوترازول در بعضی از گونه های گیاهی که مواد تاخیر دهنده ی رشد دیگر موثر نبودند مفید واقع شده است.

اسلاید 9: تیمار لحظه ای باBAبرای به تاخیر انداختن زرد شدن برگ وبهبود کیفیت گل در گلهای شاخه بریدهgoldenrod(solidago canadensis) Sonia Philosoph-Hadas , Rina Michaeli, Yael Reuveni and Shimon Meir(1997) BAوSTSبه طور قابل ملاحظه ای زرد شدن برگهای گلهای شاخه بریده را در طول زندگی گلجایی به تاخیر انداختند و همچنین این تیمار از پیری گل جلوگیری کرد.ترکیب تجاری TOG_101که محتوی BAاست دقیقاچنین تاثیراتی را دارد.TOG_101جانشین موثر وبی خطری است که برایSTSپیشنهاد می شود.

اسلاید 10: تاثیرتیمار لحظه ای وپیوسته باSTSبر روی میزان تنفس وپاسخ های مورفولوژیکی در گل های شاخه بریده میخک: Steven A. Altman , * and Theophanes Solomos (2000) تیمار لحظه ای با 1_2 mMتیوسولفات نقره سبب افزایش تنفس در گل ها شد اما هیچگونه تغیییرات مورفولوژیکی با این افزایش تنفس دیده نشدگل هایی که بطور پیوسته باSTS,2mMتیمارشده بودند نشان دهنده ی هیچگونه تغییرات تنفسی ومورفولوژیکی به هیچ غلظتی از اتیلن نبودند.

اسلاید 11: پیری در ساقه ی گل)ساقه اصلی(گل های رز Danuta M. Goszczynska1 and Naftaly Zieslin حذف جوانه در مراحل اولیه توسعه گل سبب ریزش ساقه گل در تمام کولتیوارها میشود.ریزش با بکار بردنIAAوGAدر رزهایی که ساقه اصلی آنها سربرداری شده است به تاخیر می افتدبا بکار بردن ABAو2_3_5ایزو بنزوئیک اسید (TIBA)در شاخه های سر برداری نشده,ریزش شاخه های گل بیشتر می شود.

اسلاید 12: سیر تکاملی اتیلن و حساسیت گل های شاخه بریده ارکیده C. J. Goha, 2, A. H. Halevya, R. Engelb and A. M. Kofraneka گل های ارکیده رنج زیادی از حساسیت را به اتیلن نشان می دهند.واندا, میس جاکوئین :خیلی حساسکاتلیا,سیمبیدیوم,پافیوپدیلوم:حساسیت کمدندروبیوم,آنسیدیوم:غیر حساس

اسلاید 13: STSتا اندازه ای از تولید اتیلن در گلهای اخته شده سیمبیدیوم جلوگیری میکند ولی تولید اتیلن را در گلهای گرده افشانی کرده تحریک می کند.ولیSTSمیزان تولید آنتوسیانین را در هر دو سیمبیدیووم کاهش می دهد. STSوAOAهیچ تاثیری در افزایش عمر گلجایی این گل ها نداشتند

اسلاید 14: جلوگیری از بندینگ ناشی از زمین گرایی در گل های شاخه بریده میمون ، نخود ، آنمون و آلاله توسط:salicylic acid H.Friedman,S.Meir,I.,A.H.Halevey,S.Philosoph_Hadas(2003)

اسلاید 15: اثر SA در پاسخ زمین گرایی گل های شاخه بریده مختلف : در گل میمون : غلظتmM 5 به مدت 24 ساعت جلوگیری کرد . غلظتmM 1 به مدت 10 ساعت جلوگیری کرد. غلظت های پایین اثری نداشت .

اسلاید 16: در گیاه نخود mM 6/0 در طول h 6 ممانعت معنی داری داشت (Fig1B). در گیاه آنمون به mM 5/0 در طول h 24 ممانعت معنی داری داشت. (Fig1c)

اسلاید 17: تاثیر SA بر تولید مقدارهای مختلف اتیلن ناشی از جاذبه زمین در ساقه های گلهای شاخه بریده ی میمون : تولید مقادیر مختلف اتیلن در قسمت های بالا و پایین ساقه های افقی در سنبله های گل میمون اتفاق می افتد درست کمی قبل از شروع بندینگ و ادامه پیدا می کند در تمام طول دوره ی پاسخ زمین گرایی

اسلاید 18: در استفاده از SA به غلظت mM5 تا 1 میزان اتیلن در دو طرف ساقه های عمودی دو برابر افزایش پیدا کرد . در هنگام استفاده از SA به غلظت mM5 تا 1, اتیلن در نیمه پایین ساقه تا 5/2 برابر کاهش پیدا کرد . ولی در نیمه بالاییSA درتولید اتیلن تغییر معنی داری ایجاد نکرد

اسلاید 19: اثر سینزژید سیتوکینین و کلسیم در کیفیت رزهای شاخه بریده 2007 این گل های شاخه بریده با سطوح مختلف C K ( Mmol/L 10و 1 و 1/0 ) و (mmol/l 30 و 20 و 10 و 0) کلسیم تیمار شدند .

اسلاید 20: ck و Ca درصد پیری گلبرگ ها را در شاخه های گل های بریده کاهش می دهند در بالاترین غلظت (table2) . Ck و ca فعالیت آنزیم های آنتی اکسیدانت کاتالاز و پراکسیداز را افزایش می دهند در بالاترین غلظت (table2) .

اسلاید 21: سایتوکنین وCa محتوای کل پروتئین ها را در گلبرگ ها افزایش می دهد اما بین سطوح مختلف ck تفاوت معنی داری وجود ندارد . در اثر بر همکنش ck و 2Lacl بیشترین محتوای رطوبت نسبی مشاهده شده (table2) در نتیجه بالاترین سطح از ck و ca پایداری و کیفیت رزهای شاخ بریده را به طور معنی داری افزایش داد .

اسلاید 22: ایجاد تعادل در آب شاخشاره ی گل های شاخه بریده graldton wax flower D. C. Joyce and P. N. Jones* 2003 در این گل شاخه بریده ، در برگ های کوچک آن به علت فشار بخار بالا و فشار اسمزی پایین آب خودشان را زودتر از گل ها از دست می دهند . استفاده از ABA به اندازه PPM 10 در محلول گلجایی مقدار مصرفی محلول نگهدارنده را کاهش و عمر گلجایی این برگساره ها را افزایش می دهد . ABA از طریق بستن روزنه ها این تعادل آبی را ایجاد می کند .

اسلاید 23: تاثیر BA و پاکلو بوترازول و متانول و اتانول برای به تاخیر انداختن پیری و بهبود عمر گلجایی در گل های شاخه بریده داوودی (2001):chrysanthemum M. Petridou, C. Voyiatzi and D. Voyiatzis , این ترکیب ها مانع کاهش وزن تر و افزایش محتوای کلروفیل شدند . متانول و BA سبب افزایش فتوسنتز در برگ ها شدند . متانول و BA مانع تشکیل آنتوسیانین شدند و در نتیجه گل ها رنک سفید طبیعی خود را حفظ کردند و زندگی گلجایی آن ها را طولانی تر کردند .

اسلاید 24: تاثیر BA در شکست خواب جوانه های رز : Kiyoshi Ohkawa 2003 مالیدن چسب BA لانونین %25 بر سطح برش ، CM 5/0 بالای جوانه جانبی به طور کامل خواب را می شکند و باعث رشد شتاب زده در جوانه ها می شود . با استفاده از ,BA %78 میزان گل های قابل فروش را نسبت به گل های تیمار نشده افزایش می دهد .

اسلاید 25: تاثیر تنظیم کننده های رشد خارجی در باز شدن جوانه سخت میخک:CARNATION (2003) K. Cywi ska-Smoter, R. M. Rudnicki and D. Goszczy ska تیمار GA3 باعث تحریک باز شدن جوانه ها و کاهش عمر گلجایی گل های باز شده و باعث بیرنگ شدن کاسه گل و گلبرگ ها می شود . تیمار با BA ، عمر گلجایی و کیفیت گل های باز را بهبود می بخشد . BA در غلظت های بالای ساکاروز مانع کاسه شکافی میخک می شود . تیمار NAA آثاری شبیه به BA دارد و موجب می شود کاسه گل سبز رنگ و ساقه سخت بشوند اما عمر گلجایی گل ها را کاهش می دهد . اضافه کردن ABA به مایع نگهدارنده %10 ساکاروز و نیترات نقره وزن ترگل ها را به میزان زیادی افزایش داده ولی باعث تیره شدن گلبرگ ها می شود .

اسلاید 26: Sonia Philosoph-Hadas , Rina Michaeli, Yael Reuveni and Shimon Meir(1997) Steven A. Altman , * and Theophanes Solomos (2000)Danuta M. Goszczynska1 and Naftaly ZieslinC. J. Goha, 2, A. H. Halevya, R. Engelb and A. M. KofranekaH.Friedman,S.Meir,I.,A.H.Halevey,S.Philosoph_Hadas(2003

اسلاید 27: D. C. Joyce and P. N. Jones* 2003M. Petridou, C. Voyiatzi and D. Voyiatzis ,Kiyoshi Ohkawa 2003K. Cywi ska-Smoter, R. M. Rudnicki and D. Goszczy skaRichard N.Arteca

9,900 تومان

خرید پاورپوینت توسط کلیه کارت‌های شتاب امکان‌پذیر است و بلافاصله پس از خرید، لینک دانلود پاورپوینت در اختیار شما قرار خواهد گرفت.

در صورت عدم رضایت سفارش برگشت و وجه به حساب شما برگشت داده خواهد شد.

در صورت نیاز با شماره 09353405883 در واتساپ، ایتا و روبیکا تماس بگیرید.

افزودن به سبد خرید