سایر ورزشی

تاریخچه تربیت بدنی در اسلام

tarbit-badni-eslami0

در نمایش آنلاین پاورپوینت، ممکن است بعضی علائم، اعداد و حتی فونت‌ها به خوبی نمایش داده نشود. این مشکل در فایل اصلی پاورپوینت وجود ندارد.






  • جزئیات
  • امتیاز و نظرات
  • متن پاورپوینت

امتیاز

درحال ارسال
امتیاز کاربر [0 رای]

نقد و بررسی ها

هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.

اولین کسی باشید که نظری می نویسد “تاریخچه تربیت بدنی در اسلام”

تاریخچه تربیت بدنی در اسلام

اسلاید 1: بسم الله ارحمن ارحیمبسم الله الرحمن الرحیمموضوع: تاریخچه تربیت بدنی دراسلاماستادگرامی: تهیه کننده:

اسلاید 2: مقدمهاسلام ديني است که در سده هفتم ميلادي بر پايه عدالت اجتماعي، دموکراسي و معنويت، حقيقت، درستي و ايمان به خداي يکتا پايه‌ريزي شده. اين مذهب مقتدر و شايسته که به وسيله‌ي حضرت محمد (صلي الله عليه و آله و سلم) بزرگ‌ترين و آخرين پيامبر خدا در شبه جزيره عربستان پا به عرصه وجود گذاشته و با نور تجلي بخش خود سراسر گيتي را منور نمود، مردم جهان را از بت‌پرستي نجات داد و به برادري، اخوت و مودت فراخواند. آن حضرت مردي پاک سرشت، فداکار و امين و راستگو و شجاع و دوست داشتني و نيز ورزشکار بود. طرفداران و پيروان او مخصوصاً دانشمندان جهان اسلام با الهام گرفتن از دانش و فضيلت حضرت محمد (صلي الله عليه و آله و سلم) به کودکان و نوجوانان و مردمان خود علم و دانش مي‌آموختند و فلاسفه سراسر جهان ضمن فراگيري فلسفه الهي او نه تنها بيشتر و بهتر به آن حضرت نزديک مي‌شدند بلکه دانش‌هاي او را در فلسفه خود به کار مي‌برند. آنچه مسلم است دين اسلام براي کليه‌ي مذاهب احترام خاصي قائل است و کليه‌ي پيامبران را مورد تأييد قرار داده و حتي در کتاب آسماني يعني قرآن کريم از آنها به خوبي و نيکي و جوانمردي نام برده است.

اسلاید 3: تربيت بدني و ورزش در اسلام حضرت رسول اکرم (صلي الله عليه و آله و سلم) پيوسته در مورد بهداشت و حفظ سلامت و تندرستي و تقويت روح و جسم از طريق تفريحات سالم و فعاليت‌هاي مختلف ورزشي تأکيد فراوان داشت و علاوه بر اينکه خود علاقه‌ي زيادي به ورزش نشان مي‌داد امامان را هم به ورزش و حفظ نيروي سلامت و تندرستي تشويق مي‌نمود که از آن جمله مي‌توان به حضرت مولاي متقيان علي (عليه السلام)، فرزندان و اعقاب وي اشاره کرد. حضرت اميرمؤمنان اغلب فن کشتي را به امام حسن و امام حسين (عليهما السلام) مي‌آموخت. (1) چنانکه در کتاب فتوت‌نامه سلطاني تأليف مولانا حسن واعظ کاشفي آمده حضرت رسول اکرم (صلي الله عليه و آله و سلم) نيز به کشتي گرفتن علاقه مند بود و از طرفي حضرت سيدالشهدا مانند پدرش در کشتي مهارت خاصي داشت. کشتي گرفتن را در اسلام جز صفات بارز و اخلاق نيکو مي‌دانستند و آن را علم هم مي‌شمردند. ورزش‌هايي که در اسلام وجود داشت (2) عبارت‌اند از: کشتي، تيراندازي با کمان، راهپيمايي، شنا، اسب‌سواري، چوگان بازي، شمشيربازي، پرش با نيزه، پرتاب نيزه، پرتاب زوبين، شکار جانوران و پرندگان و ماهيگيري. اکثر برنامه‌هاي ورزشي با اصول صحيحي تنظيم و پي ريزي شده و به طور کلي تربيت بدني و ورزش در اسلام بر آزادي و دموکراسي و نيز سلامت و تندرستي روح و جسم تأکيد دارد.

اسلاید 4: از اين رو که حضرت علي (عليه السلام) در جامعه‌ي ما نمونه‌ي جوانمردي و شجاعت و پرچمدار تعليم و تربيت و تربيت بدني شناخته شده است. دکتر حسين بنايي بنيان‌گذار پيش‌آهنگي ايران و باني اولين رشته‌ي علمي تربيت بدني دانشگاهي در سال 1343 در مجله پيش‌آهنگي ايران مي‌نويسد که علي (عليه السلام) نه تنها امام اول ما پيشواي بزرگ و عالي‌قدر اسلام و مايه تداوم و دوام دين بوده است، بلکه از نظر دوستي و راستي، انسانيت و صفا صميميت و وفا، شجاعت و رسميت و بشردوستي و دانش و منش فراوان، آشنايي کامل به اوضاع زمان و احاطه‌ي کامل به رسم رهبري و راهنمايي بشر و ايمان واقعي به خدا يکي از بزرگ‌ترين پيشوايان و سرآمد مربيان جهان است، که گفتار و گردارش و در هر زمان و مکان بهترين دستور زندگي مادي و معنوي و مفيدترين سرمشق اخلاقي و روح ورزشکاران از ره لحاظ براي کليه مردم جهان مي‌باشد.

اسلاید 5: (3) مرحوم دکتر پاک‌نژاد در کتاب خود به نام اولين دانشگاه و آخرين پيامبر (4) در مورد فرهنگ تربيت بدني اسلامي مي‌نويسد در اسلام نه دنيا از آخرت جداست نه جسم از جان. دنيا مقدمه و مرزعه‌ي آخرت است و جسم ظرف و مرکب جان. دنيا خراب است و جسم ناتوان جان توانا ندارد. در قرآن مجيد گفته شده است: وَمَن كَانَ فِي هَذِهِ أَعْمَى فَهُوَ فِي الْآخِرَةِ أَعْمَى وَأَضَلُّ سَبِيلًا- آيه 74، الاسراء (هر کس در اين دنيا کوردل باشد در آن سرا نيز کوردل است و هر کس در اينجا قوي بود براي عبادت و بندگي نيرو دارد) و خلاصه فرهنگ تربيت بدني اسلامي اين است که نه تنها جان روشن مي‌خواهد بلکه جسمي روشن را نيز طالب است.

25,000 تومان

خرید پاورپوینت توسط کلیه کارت‌های شتاب امکان‌پذیر است و بلافاصله پس از خرید، لینک دانلود پاورپوینت در اختیار شما قرار خواهد گرفت.

در صورت عدم رضایت سفارش برگشت و وجه به حساب شما برگشت داده خواهد شد.

در صورت نیاز با شماره 09353405883 در واتساپ، ایتا و روبیکا تماس بگیرید.

افزودن به سبد خرید