سایرورزشی

تاریخچه تربیت بدنی در اسلام

تعداد اسلایدهای پاورپوینت: ۱۶ اسلاید

فریبامغربی

صفحه 1:
تربیت بدنی دراسلام :استادگرامی :تهیه کننده

صفحه 2:
اسلام دیتی است که در سده هقتم میلادی بر بایه عدالت اجماعی» دموکراسی و مسنورت» حقیقت. درستی و ایمان به خدای یکتا پایه‌ریزی شده. این مذهب مقتدر و شایسته که به وسیله‌ی حضرت محمد (صلی الله علیه و آله و سلم) بزرگ‌ترین و آخرین پیامبر خدا در شبه جزيره عربستان پا به عرصه وجود گذاشته و با نور تجلی بخش خود سراسر گیتی را منور نمود. مردم جهان را از بت پرستی نجات داد و به برادری» اخوت و مودت فراخواند. آن حضرت مردی پاک سرشت. فداکار و امین و راستگو و شجاع و دوست داشتنی و نیز ورزشکار بود. طرفداران و پیروان او مخصوصا دانشمندان جهان اسلام با الهام گرفتن از دانش و فضیلت حضرت محمد (صلى الله عليه و آله و سلم) به كودكان و نوجوانان و مردمان خود علم و دانش مى آموختند و فلاسفه سراسر جهان ضمن فراكيرى فلسفه الهى او نه تنها به آن حضرت نزديك مىشدند بلكه دانشهاى او را در فلسفه خود به كار مىبرند. آنجه مسلم است دين اسلام براى كليدى مذاهب احترام خاصی قائل است و کلیه‌ی پیامبران را مورد تأييد قرار داده و حتى در كتاب آسمانى يعنى قرآن كريم از آنها به خوبى و نيكى و ات

صفحه 3:
تربیت بدنی و ورزش در اسلام حضرت رسول اكرم (صلى الله عليه و آله و سلم) پیوسته در مورد بهداشت و حفظ ‎se Ol‏ وت رو و جمم از طریق تفریسات سم وقكاات على مختلف ورزشی تأکید فراوان و علاوه بر اینکه خود علاقه‌ی زیادی به ورزش نشان می‌داد امامان را هم به ورزش و حفظ نیروی سلامت و تندرستی تشویق می‌نمود که از آن جمله می‌توان به حضرت مولای متقیان علی (علیه السلام)» فرزندان و اعقاب وی اشاره کرد. حضرت امیرمومنان اغلب فن کشتی را به امام حسن و امام حسین (علیهما السلام) می‌آموخت. (۱) چنانکه در کتاب فتوت‌نامه سلطانی تألیف مولانا حسن واعظ کاشفی آمده حضرت رسول اکرم (صلی الّه علیه و آله و سلم) نیز به کشتی گرفتن علاقه مند بود و از طرفی حضرت سیدالشهدا مانند بدری در کشتی مهارت خاصی داشت شتی ارفئن را در اساام جر سفات بارز و اخلاق نیکو می‌دانستند و آن را علم هم می‌شمردند. ورزش‌هایی که در اسلام وجود داشت (۲) عبارت‌اند ازد کشتی, تیراندازی با کمان: راهپیمایی» شناء اسب‌سواری چوگان بازی. شمشیربازی» پرش با نیزه. پرتاب نیزه» پرتاب زوبین شکار جانوران و بو ان و هافیتیری ار وهای ورزشی » ‎Ut es eres Joel‏ خده و طور کلی تربیت ی و ورزش در اسلام بر آزای و دمر تراسی و کر eee ee ‏مت زد‎

صفحه 4:
از اس ره که حضوت علی (علیه السلم) در جامهای ما نمونه‌ی ‎oa.‏ و شجاعت و پرچمدار تعلیم و زیت بدنی شناخته شده است. دکتر حسین ‎alt‏ ب ان‌گذار پیش‌آهنگی ایران و بانی اولین شته‌ی علمی تربیت بدنی دانشگاهی در سال ۱۳۴۳ در مجله پیش‌آهنگی ایران می‌نویسد که علی (علیه السلام) نه تنها امام اول ما پیشوای بزرگ و عالی‌قدر اسام وان وم و توام دی وب اس نکم نظر دوستی و راستی, انسانیت و صفا صمیمیت و وفاء شجاعت و رسمیت و بشردوستی و دانش و منش فراوان» آشنایی کامل به اوضاع زمان و احاطه‌ی کامل به رسم رهبری و راهنمایی بشر و ایمان واقعی به خدا یکی از بزرگ‌ترین پیشوایان و سرآمد مربیان جهان است. که گفتار و گردارش و در هر زمان و مکان بهترین دستور زندگی مادی و معنوی و مفیدترین سرمشق اخلاقی و روح ورزشکاران از ره لحاظ برای کلیه مردم جهان می‌باشد.

صفحه 5:
۲۱ مرحوم دکتر پاکنواد در کتلب شوه به تام اولین دانشگاه و آخرین پیامبر (۴) در مورد ‎es‏ تربيت بدني أسلامئ مىتويسد در اسلام له دنیا از آخرت جداست نه جسم از جان. دنیا مقدمه و مرزعه‌ی آخرت است و جسم ظرف و مرکب جان. دنیا خراب است و جسم ناتوان جان توانا ندارد. در قرآن مجید گفته شده است: زمر ‎i‏ گان فی هذه آغمی 38 آیه ۰۷۴ الاسراء (هر کس در این دنیا کوردل باشد در آن سرا نیز کوردل است و هر کس در اینجا قوی بود برای عبادت و بندگی نیرو دارد) و خلاصه ‎Ses‏ ربب نی اسای ان اس 3 تنها جان روشن می‌خواهد بلکه جسمی روشن را نیز طالب است.

صفحه 6:
حضرت رسول اکرم (صلی الله عليه و آله و سلم) فرمودند: ان اه یحب عبدالقوی. (۵) در جای دیگری از کناب دکتر پاک‌نژاد ذکر شده که اسلام به ورزش توجه خاص دارد و اگر نظافت را از ایمان می‌داند پیاده‌روی را در ردیف غذا خوردن به حساب آورده و همان‌طور که خوردن را برای زنده ماندن ضروری می‌داند. فرهنگ تربیت بدنی را نیز لازمه‌ی زندگی دانسته است. دکتر پاک‌نواد در کتابش آورده: حضرت علی (علیه السلام) از خداوند تقاضا نمود که قوای جسمانی‌اش به حد کمال برسد برای اینکه بتواند خدمتگزار بهتری باشد. همچنین در قرآن کریم آمده است که جسم سالم و قوای ذهنی سالم ملازم یکدیگرند. 1 همان‌طور که شی و سایه‌ی آن به دنبال یکدیگر و جدایی ناپذیرند. نظر عالیه پیشوایان اسلامی بر آفرینش تهیه‌ی فضائل اخلاقی به وسیله یک تن ورزیده حاصل می‌شود. (ع) است که هدف

صفحه 7:
اسلام عنایت خاص به جسم دارد . پیامبر اکرم (ص ) می فرماید : تندرستس با ارزشترین نعمتها است و برای پرورش تن و نیرومند سازی می فرماید : مومن نیرومند بهتر و محبوبتر از مومن ناتوان است و برای جلب توجه مسلمانان بدن را شخصیتی مستقل و صاحب حق قرار داده و ‎“eS Gs Se gs ates‏ PUR gy ‏از‎ Oe ‏سای‎ agp a ee ‏مور حفط‎ 4 ae . ‏شمرده شده است‎ تضعیف جسم در روشهای غیر اسلامی همان روشهای هندی در اسلام پذیرفته نیست همچنین داشتن جسم سالم هم تنها شرط و زمینه است نه هدف و غایت . اسلام تن و روان نیرومند را وسیله ای سودمند برای رسیدن به هدف نهایی که كان حل عاك عات 0 :۳ هر فعاليتى كه جسم و جان ادمى را با نشاط و نيرومند سازد از نظر اسلام مورد تاييد و يذيرفتنى مى باشد .

صفحه 8:
فعالیتهای جسمانی مجاز را به دو دسته تقسیم می نماید - بازیها و فعالیتهای گروهی نوجولنان و کودکان - فعالیتهای رزمی به منظور کسب مهارتهای جنگی و نظامی کسب مهارتهای جنگی برای شرکت در جهاد را نیز از ضروریات می داند و باوجود لینکه هررگونه شرط بندی در اسلام ! حرام است شرط بندی در اسب سواری و تیراندازی حلال است . ورزش ‎LE‏ بزبه سب شیک در تجات افراد مارد زر پیلمر مهم شمرده شده ات واز تومیه حای یشان ...| باشد و آن را بهترین سر گرمی می شمارند و می فرمایند به فرزندان خود شنا و تیر اندازی بیاموزید . بمناشت و حقظ سامت و ان مسلمانان در اسلام بسیار آهعیت دارده

صفحه 9:
پیامبر اکرم (ص) می فرماید : تفریح کنید و بازی کنید زیرا دوست ندارم که در دین شما خشونتی دیده شود . سرزمین عربستان انسان را سخت جان و جنگجو می پروراند و اين جنكجويى با عصبيت جاهلی روح ناسیونالیستی همراه گشته بود و ريشه بیشتر ونریزیها نیز این چنین بود . بدتی دوران باستان سه دوره بود در دوران اولیه انسان بدون لاس بود و برای حفاطت از ‎Cs Eee eee ee ne‏ کرددند.صحرا نشینان می گفتند : ((خون را جز خون نمیوید )) بدنی در عربستان به صورت پهلولنی و رزمی و درجنگها به صورت تن به تن و كاه سواری .اسب سواری ؛تیر اندازی ۰ نیزه پرانی و شکار و وزنه برداری مطرح بود . ورزش و 3 مسابقات و نقس حضرت علی (ع) و امام حسن و حسین که در نزد پیامبر کشتی می گرفتند بسیار شیر بوده است و احادیت و روایت بسیاری در باب مسق ورمایه آنده ست که دلیل بر اهمیت و ارزش تربیت بدنی در اسلام مى باشد . به دلیل آب و هوای گرم و خشک عربستان شتر سواری از اهمیت ویژه ای برخوردار بود و حضر ث2 محمد رعی) بر شتران بسباری داشت که نام یکی از آنها جدعا ‎op‏

صفحه 10:
اسب سواری در زمان حضرت محمد (ص) در سا | پنجم هجری مسابقه ای بر گزار شد در مدینه که عبدالله ابن عمر در آن به مقامی رسید و میدان سوار کاری مسلمین در صدر اسلام حلبه نام داشت که در زمان با ی سر لس يوار كار حفظا شود و رصا قد دمشق را كه يكى از ميدانهاى اسب دوانى بود ساختند و در آن زمان در ميدان اسب سوارى نى بلندى را به نام السبق در زمين فرو مى بردند و هركه زودتر آن را بر مى داشت اول مى شد . اشمشير زنى نيز اهميت داشت و مسلمين شمشير هاى خود را از _ کشورهای مانند یمن » هند ‏ شام ءو خراسان وارد می کردنند و به آنها عتیق می گفتید. یکی از معروفترین شمشیر ها در دوران اسلام شمشیر ذولفقار حضرت علی (ع) بود که دارای ۱۸ دندانه بود و حضرت با آن شمشیر در جنگها افراد بسیاری از دشمن از جمله طلحه ابن عثمان ر | به جهنم فرستاد . تیراندازی را مسلمین بسیار نیکو می دانستند و در ان مهارت بسیاری داشتند و یکی از موجبات غلبه مسلمین بر رومیان داشتن مهارت بالای اتير اندازى بود حضرت محمد (ص) می فرماید : تیر اندازی بياموزيد و سوار كارى اما رمن بیشتر دوست دارم تیر انداز باشید تا سوار کار . و همچنین می ايد نیرو در تیر لندازی است

صفحه 11:
کشتی نیز در دوران اسلام ب دلیل تن به تن بودن مبارتات و هل من مبارز طلبیدن از اهمیت زیادی برخوردار بود و امام على (ع) عمر بن عبدود را بالا برد وبر زسين كوقت و بر روى سينه اش تفسصد” ه اندازى شنا يكى از ورزشهاى براهميت در اسلام بود دو نيز و مسابقه دويدن حضرت محمد (ص) با عايشه نيز كواه بر اين موضوع مى باشد كه در دور اول عايشه لاغر و جابك بود و توانست از ييامبر ببرد ولى در دور بعد كه بعد كذشت جندى انجام شد ز دراين دوران با اهميت بود. جون عايشه جاق و فربه شده بود به ييامبر باخت .

صفحه 12:
۳ تربیت بدنی در ایران باستان ۶ اقوام هم نژاد به دو گروه تقسیم شدند عده ای به هندوستان رفتند و گروهی دیگر که خود را آریا ¥ ¥ لا ا ۳ یا ابریا (بمعنی دوست باوفا )می نامیدند در سرزمینی در اسیای غربی وآقع بود و ایران کنونی و افغانستان و ترکمنستان و قفقازیه راشامل می شد سکنی گزیدندو انجا را ایران به معنی مکان اربئیان خواندند. بهترین هدفهای اموزشی ایرانیان تربیت خدمتگذارانی لایق و شایسته برای کشور خلاصه می شود. ان باستان به پنج دسته تقسیم می شود : ) هدف دینی و اخلاقی اهداف آموزشی ۲) هدف بهداشت و تندرستی ۳) هدف جنگی ۴ هدف اقتصادی ۵) هدف سیاسی

صفحه 13:
* دولت ماد : در قرن هفتم قبل از میلاد دولت ماد تشکیل شد در این عهد پرورش اسب و استفاده از ان مورد توجه بود ودر زمان هوخشتر مادی قشونی بوجود امد که بياده نظام ان مسلح به تير و کمان و شمشير بود و سواره نظام تير اندازان ماهرى بودند که از کودکی اسب سواری‌تیراندازی و قیاچ زدن عادت کرده بودند * پارسیان (هخامنشیان ): در این ‎age‏ تقویت قوای جسمانی و پرداختن به ورزش رونق داشت .گزنفون می گوید : در هر شهر بارس محلى ينام الونزا كه ميدان تعليم فنون جنگی و ورزشها است وجود داشت و از چهر قسمت تشکیل شده بود که در رده های سنی مختلف به ورزش می پرداختند «هردوت می گوید:ایانیان بهفرزندان خود سه چیز را می آموزند 0 اسب سواری () عدت به زود خيرى ۲ شنا ۳) اسب سواری ۴ چوگان بازی در زمان هخامنشیان زمینی برای سوار کاری بود که به آن چر: ۵) زوبین ‎OF‏ تیر اندازی ‏۷ قیقاج زدن ‏۸ نبردها(مسایقات)در این عصر ورزشهایی مانند کشتی »اایه رانی +کوهنوردی و مشت زنی را نام برد ‎

صفحه 14:
= پارتها یا اشکانیان : کلمه پهلوانان از پرتو که همان پارتی و اشکانی می باشد گرفته شده است ورزشها ی متداول اين دوره عبارت بودند از راهپیمایی .دویدن .«شمشیر زنی .نیزه اندازی +تیر اندازی و ارابه رانی . 8 ساسانيان ی نت (کمربند مقدس)در این دوره سواره نظام از اهمیت بیشتری برخوردار بود وفیل رانی نیز اهمت بدا کرده نود در دوره ساسانی بوة که شطرنم از هندوستان به ایران امد ؛ پادشاه مغول مشت زنی و کشتی دوست داشت زورخانه در زمان مغول بوجود آمد تیمور دوستدار شطرنج بود و اسم پسرش را شاهرخ گذاشته بود .

صفحه 15:
۵ تربیت بدنی در ایران بعد از اسلام اران مشاهده مى شود در ایران تربیت بدنی و ورزش در سه جمعیت فتحیان »عیاران * فتحیان : جوانمردی و مردانگی و توسعه اسلام هدفشان بود در قران در سه مورد یادی از جوانمردی شده است یکی درمورد حضرت ابراهیم (ع) و دومی در مورد یوسف (ع) و سومی در مورد اصحاب کهف . گفته می شود که چون نادر شاه با تبر حمله می کرد به همین دلیل تبر خان می گفتند و به نظر او مرد باید ورزش .شکار وهنرو ادب داشته باشد امام علی (ع) نمونه و سمبل فتحیان

صفحه 16:

جهت مطالعه ادامه متن، فایل را دریافت نمایید.
25,000 تومان